Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:26

Ik denk dat de Maga cult ( zo kun je ze wel noemen zolangzamerhand) meer stemmen haalt dan we denken.
Wanneer je ziet hoe snel Amerikanen geloven in conspiracy dan geloven ze ook in Trump z’n nonsens . Het echte gevaar komt ook niet van trump.
Mocht hij winnen ( wat ik niet denk en hoop) dan wordt hij heel snel verwijderd en krijgen we Vance. Die is gewoon dom, Echt dom en een doorgeefluik van de krachten die het in Amerika voor het zeggen willen hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:29

Maar waar baseren jullie op dat Trump dan heel snel verwijderd wordt? Ik volg dit niet heel goed moet ik erbij vertellen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:35

Ik ben het niet met je eens. Vance pre-Trump was echt niet achterlijk. In het debat zag je het ook dat hij echt wel "slick" kan zijn er daar heb je wel een goed stel hersens voor nodig. Vance weet beter. Maar kiest bewust voor deze weg om aan de macht te komen. Dat maakt hem "geen goed mens" maar niet dom.

Trump is veel dommer dan Vance. Die is echt niet slim. Wel heel gewiekst.

Ik weet niet of Trump snel vervangen zou worden door Vance. Aan de ene kant denk ik: Trump zou het wel prima vinden om Vance het werk te laten doen, zolang zijn strafzaken maar een halt toegeroepen worden. Dan gaat hij zelf wel lekker golfen :j

Maar aan de andere kant is Trump er ook weer veel te ijdel voor om de macht als wereldleider zomaar weg te geven, die vindt het veel te tof om bovenop de apenrots rond te struinen en onderonsjes met (andere) dictators en "sterke mannen" te hebben.

Ik denk echt dat heel veel Republikeinen blauw stemmen dit jaar :j

MAGA's niet nee. Maar enigszins "normale" Republikeinen willen ook niet dat hun vrouwen, zussen, dochters, kleindochters creperen doordat dokters hen niet durven helpen :(:) En die zien ook wel dat Trump te ver gaat in zijn dictatoriale retoriek.

Er zijn er veel te veel die het niet doorzien. Maar ik geloof niet dat Trump er veel nieuwe stemmers bij gekregen zal hebben. Wel dat er veel weggelopen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:54

Ik weet het niet Pmarena, de stap naar een donkere vrouw is wel erg groot om te maken.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:06

Maar pmarena, waar baseer je die Blue Wave dan op? Hopen dat het gebeurt laat het niet spontaan gebeuren. Het is op dit moment to close to call. Als het in een paar staten net naar Harris valt, kan ze met een overmacht aan kies mannen winnen, maar omgekeerd kan dat ook net zo goed voor Trump gebeuren. En in beide gevallen gaat het om een paar duizend kiezers in de swing states. Het ligt gewoon heel dicht bij elkaar. En op basis van een gewogen gemiddelde van alle peilingen is de kans van Trump iets groter dan van Harris, 53 tegen 47. Maar het momentum is op dit moment voor Trump. Hoe vervelend het ook is hij staat er op dit moment domweg het beste voor en daar verandert hopen weinig aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:23

Zijn peilingen op dit moment, in deze specifieke situatie, betrouwbaar?
Oprechte vraag –gezien het natuurlijk best spannend is om uit te spreken dat je voor trump bent maar ook dat je als republikein voor kamala bent?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:42

Het is gewoon jammer dat Jil Stein niet de samenwerking met Harris heeft gezocht, ze is milieufanaat maar kan er (helaas niet voor het eerst) voor zorgen dat de grootste milieu criticus toch een belangrijke staat binnenhaalt.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:55

Imandra, dat weten we pas na de verkiezingen. We hebben in 2016 meegemaakt dat mensen er niet vooruit wilden komen dat ze op Trump stemden of dat ze niet representatief in de gepeilde groep voorkwamen. We hebben in 2022 meegemaakt dat de invloed van abortus op de verkiezingen niet goed in de peilingen naar voren kwam. Maar op vielen ook in die gevallen de peilingen binnen de foutenmarge. Wat zich hier wreekt is het kies mannen systeem, waardoor het om kleine verschillen in de swing states gaan en daar zitten ze gewoon binnen de marge. Maar wat alle peilingen wel laten zien is dat Trump het momentum heeft. Stel je hebt een Democratisch leunende peiling, waarin Harris op 55% staat. Dan lijkt ze er heel goed voor te staan, maar als ze een maand geleden op 60% stond, dan is ze het momentum wel kwijt. En die dalende trend voor haar zie je over alle peilingen verspreid gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:21

Je hoort ook wel dat de peilingen / voorspellingen nu aangepast zijn en Trump sneller "favorieten" vanwege zijn "verrassing" in 2016. En dat de media vooral ook willen broadcasten dat de race heel close zou zijn omdat Trump natuurlijk waanzinnig veel kijkcijfers oplevert.

Tel daarbij op dat mensen bij het Pollen misschien geen eerlijk antwoord geven gezien de gevoeligheid van de kwestie. Maar dat ze in het stemhokje wellicht toch kiezen tegen Trump / voor Harris.

Maar gewoon ook simpelweg wat ik al zei: in 2020 had Trump te weinig stemmen om te winnen.
Daarna is er zó veel gebeurd en boven water gekomen waardoor hij er echt niet veel stemmers bij gekregen zal hebben.

De enige groep die tricky is, zal zijn mensen die op Biden gestemd hebben omdat ze Trump zat waren.

Maar die teleurgesteld zijn in de economie / gestegen prijzen. En in de onrust in de wereld die tijdens Biden zijn termijn is "ontstaan", Ukraïne. Israël. Terugtrekking uit Afghanistan. En die er niet doorheen kunnen prikken dat dat waarschijnlijk meer de schuld van Trump is, dan van Biden.

Maar hoeveel mensen zijn dat nou, die Trump in 2020 zat waren. En na alles dat er sindsdien is gebeurd, tòch weer op hem zullen stemmen? Ik geloof daar niet zo in dat dat grote aantallen zullen zijn/ Als je hem in 2020 zat was, dan is dat nu niet minder geworden :=

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:28

Ik zou ook zeggen dat je gelijk hebt pmarena, maar helaas is de retoriek van MAGA/rechts onnavolgbaar.

Bijvoorbeeld het Hitler verhaal. Het is geen geheim dat Trump dictators adoreert. Deze week nog zegt hij bij Rogan dat dictators hele slimme mensen zijn en het evil binnen Amerika zit. Waar valt MAGA over: Harris zegt dat hij Hitler is.

1. Dat is niet wat ze zegt; ze zegt dat hij hem adoreert.
2. Hij zegt verdorie zelf telkens positieve dingen over dictators en zijn eigen personeel bevestigt dat hij Hitler adoreert.

Het is zo twisted allemaal, ik verbaas me nergens meer over.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:35

mylittlejoy schreef:
Ik zou ook zeggen dat je gelijk hebt pmarena, maar helaas is de retoriek van MAGA/rechts onnavolgbaar.

Bijvoorbeeld het Hitler verhaal. Het is geen geheim dat Trump dictators adoreert. Deze week nog zegt hij bij Rogan dat dictators hele slimme mensen zijn en het evil binnen Amerika zit. Waar valt MAGA over: Harris zegt dat hij Hitler is.

2. Hij zegt verdorie zelf telkens positieve dingen over dictators en zijn eigen personeel bevestigt dat hij Hitler adoreert.

Asha ten Broeke had er een goede column over in de volkskrant.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:55

mylittlejoy schreef:

Dat denk ik ook en de tweedeling tussen rood en blauw is soms levensgroot. Mensen stemmen ook om persoonlijke motieven en dat kunnen dus zijn: de belofte van belastingverlagingen en trouw aan het 2e amendement. Het motief om voor abortus te stemmen is minder sterk dan er tegen zijn en daarom zal abortus bij republikeinen sterker een reden zijn om Trump te stemmen omdat ze er tegen zijn en willen blijven.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:00

@pmarena, maar zo werken peilingen toch niet? Het is niet zo dat ze Trump nu spontaan maar meer stemmen gaan geven in de peiling, omdat ze de vorige keer verkeerd zaten of omdat de netwerken graag spanning willen hebben.

Om te beginnen heb je altijd een foutmarge bij een peiling. Dat komt omdat je niet van alle stemmers het stemgedrag peilt maar van een percentage. Hoe groter het percentage stemmers waar je bij peilt, hoe kleiner de foutmarge. Hoe meer stemmers je wilt benaderen, hoe duurder het wordt en daarom gaan ze voor een 5% foutmarge bij peilingen. Als je nu naar de verkiezingen van 2016 of 2020 kijkt, dan zaten de resultaten gewoon binnen die foutmarge van 5%. Men ging op basis van de peilingen er bijvoorbeeld vanuit dat Clinton 3% meer stemmen zou krijgen en landelijk kreeg ze ook 3% meer van de stemmen. Het probleem in de VS zijn alleen de kiesmannen. Clinton verloor in een paar swing states met best wel kleine verschillen, dan praat je over tienduizenden stemmers, en dat zat gewoon binnen de foutmarge van die staten. Dat was wat het onverwacht maakte, niet de foute peilingen.

Tegelijkertijd proberen de peilers hun resultaten altijd te verbeteren, dus zijn ze na 2016 gaan kijken waar de verschillen vandaan kwamen. Toen zagen ze dat ze vooral vaste telefoons gebruikten om te peilen en dat steeds minder mensen een vaste telefoon hebben. Het gevolg is dat ze ook mobiele telefoons in de peiling meenemen, waardoor de peiling weer wat nauwkeuriger wordt. Maar onder aan de streep zal je altijd een foutmarge van 5% hebben, domweg door de grootte van de peilingen.

Je hebt eigenlijk drie soorten peilingen. Peilingen van Republikeins georiënteerde bureaus, peilingen van Democratisch georiënteerde bureaus en peilingen van onafhankelijke peilers. Dat betekent dat netwerken, afhankelijk van hun voorkeur, verschillende resultaten kunnen laten zien. Maar als je naar een site als fivethirthyeight.com kijkt, dan pakken die alle peilingen, zetten daar een weging op naar bias en proberen dan op een statistisch correcte manier een zo goed mogelijke voorspelling te doen. En op basis daarvan geven ze nu aan dat Trump een kans van 53% heeft tegen Harris een kans van 47% om te winnen. Daar worden dan ook de resultaten per swing state in meegenomen, waarbij gekeken wordt hoe waarschijnlijk het is dat één van de twee kandidaten gaat winnen.

Maar wat nog veel belangrijker dan de peilingen is en wat een goede indicatie geeft van hoe de campagnes verlopen, zijn de trends. En zowel de peilingen met een Republikeinse bias, de peilingen met een Democratische bias en onafhankelijke peilingen laten een trend zien waarbij Trump het de afgelopen maand beter is gaan doen, terwijl Harris wegzakt. Het enige verschil is dat in een peiling met een Republikeinse bias Trump bijvoorbeeld van 51% van 56% gaat, in een peiling met een Democratische bias van 43% naar 48% en in een onafhankelijke peiling van 48% naar 52%. Maar in alle gevallen zie je een opwaartse trend voor Trump en een neerwaartse trend voor Harris.

En dat zegt nog steeds niet alles, de Republikeinen en Democraten zitten zo dicht bij elkaar wat kiezersaantallen betreft, dat je altijd binnen de foutmarge aan het peilen bent. En dus ja, Harris kan winnen, maar de kans dat ze wint is nog steeds kleiner dan die van Trump en het zijn vooral de trends die daarop wijzen. Ik wil ook veel liever dat Harris wint, al was het alleen maar dat zij beter is voor de Nederlandse economie, maar dat verandert er niks aan dat de verwachtingen wat anders zeggen. Namelijk dat Trump het op dit moment beter doet dan Harris.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:59

Ik ben halverwege de podcast van Rogan / Trump.. ben benieuwd wat trump er precies over zegt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 07:26

mylittlejoy schreef:

Ja het is verschrikkelijk twisted :j En dat is ook het rotte, dat dat soort rottigheid niet massaal neergehaald wordt door alle media en iedereen in de politiek, maar juist extra gehyped en gevoerd wordt aan goedgelovige volgelingen. Maar....je hebt het over MAGA. Daar moet je imo eigenlijk niet naar kijken want de echte MAGA's daar ga je toch niks mee bereiken èn het zijn er niet genoeg om de verkiezingen mee te winnen. Daarvoor hebben ze ook de "normale" Republikeinen nodig.

Die MAGA's daar snippert hier en daar wel een randje af omdat de schellen van de ogen vallen. En er komen denk ik niet of nauwelijks nieuwe MAGA's bij. Ja behalve jonge gastjes die voor het eerst mogen stemmen en nog helemaal onder de invloedssfeer van hun omgeving vallen.

Er brokkelen er wel af. En volgens mij zijn er behoorlijk veel Republikeinen die "country over party" stemmen deze ronde :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:16

"America is for Americans and Americans only."
— Stephen Miller, 2024

"Germany is for Germans and Germans only."
— Adolf Hitler, 1934

Ging er weer lekker aan toe vannacht op de rally in Madison Square Garden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:48

En Trump komt tegenwoordig op in de kleuren van de Proud Boys :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:24

er was van de week een stuk op het journaal dat de moslimgemeenschap in de USA zou worden opgeroepen op Trump te stemmen aangezien de Biden regering Israël steunt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:43

En ook een stuk over zwarte mannen die toch maar naar Trump gaan terwijl die vorige keer een behoorlijk deel van de stemmen op Biden vormden. Een mengsel van problemen door de inflatie en gewoon ouderwets seksisme (je gaat toch niet op een vrouw stemmen?!) blijkbaar.

Voor ons misschien niet voor te stellen, overstappen naar iemand als Trump of überhaupt een club als de republikeinen, maar voor Amerikanen zijn hun standpunten blijkbaar helemaal niet zo verschrikkelijk vreemd of onaanvaardbaar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:43

juval schreef:
er was van de week een stuk op het journaal dat de moslimgemeenschap in de USA zou worden opgeroepen op Trump te stemmen aangezien de Biden regering Israël steunt.

Sinds de oprichting van de staat Israel heeft elke Amerikaanse president Israel gesteund. Het zou enorm naief zijn van de Amerikaanse moslimgemeenschap om te denken dat Trump dat niet gaat doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:22

https://www.ad.nl/buitenland/andre-rieu ... ~a15c5a5c/

Eton musk heeft een deel van een optreden van Emma Kok en Andre Rieu gebruikt met andere walgelijke teksten ter promotie voor Trump. Geen toestemming voor gevraagd en beiden vinden het verstandiger niet te reageren omdat het dan sneller weer vergeten is. Delen van de teksten zijn best schokkend %)

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:07

julius_juut schreef:
En ook een stuk over zwarte mannen die toch maar naar Trump gaan terwijl die vorige keer een behoorlijk deel van de stemmen op Biden vormden. Een mengsel van problemen door de inflatie en gewoon ouderwets seksisme (je gaat toch niet op een vrouw stemmen?!) blijkbaar.

Voor ons misschien niet voor te stellen, overstappen naar iemand als Trump of überhaupt een club als de republikeinen, maar voor Amerikanen zijn hun standpunten blijkbaar helemaal niet zo verschrikkelijk vreemd of onaanvaardbaar.

Het gaat vooral om de economie, Amerikanen vinden dat het de afgelopen jaren niet goed gegaan is. Het leven is zeker voor de arme Amerikanen veel duurder geworden en dus willen ze liever een ander beleid.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:11

Terwijl in mijn optiek Biden juist na het rampzalige beleid van Trump tijdens en na covid de boel weer redelijk op de rails heeft gekregen. Covid heeft wereldwijd een recessie veroorzaakt, maar zo breed zien de Amerikanen het helaas niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:17

mylittlejoy schreef:
Terwijl in mijn optiek Biden juist na het rampzalige beleid van Trump tijdens en na covid de boel weer redelijk op de rails heeft gekregen. Covid heeft wereldwijd een recessie veroorzaakt, maar zo breed zien de Amerikanen het helaas niet.

Inderdaad, en ze zien uberhaupt niet dat ze ook onderdeel zijn van de wereldeconomie. Voor veel Amerikanen is er niks buiten Amerika, het is een land dat voornameljk naar binnen gericht is. Het is voor ons heel lastig in te zien, maar voor veel Amerikanen houdt het echt op voorbij hun landsgrenzen. Er is Mexico en er is Rusland, maar dat kunnen ze allemaal makkelijk aan, net als China. Dat er buitenlanden zijn met eigen taal, valuta, gebruiken, wetten en regels, is voor veel Amerikanen abracadabra. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat het ze niet verteld wordt. Op de kabel vind je ook alleen maar lokale en nationale zenders en ze horen nauwelijks iets over de rest van de wereld. Dit geldt niet alleen voor Maga's, maar is heel algemeen zo.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:36

Het probleem is ook dat mensen gelijk resultaten verwachten nadat er een nieuwe president is. Helaas duurt dingen opbouwen en vooral de duidelijke resultaten zien, zoals een economie ontzettend lang, en is 4 jaar daarvoor gewoon niet lang genoeg. En een nieuwe president elke vier jaar is niet altijd handig, maar daar kan je nog aardig mee werken als de regering erachter stabieler is en er geen hele drastische veranderingen zijn om de zoveel jaar, maar er is gewoon geen enkele stabiliteit. Daarbij vinden bepaalde politici het belangrijker om de andere partij dwars te zitten ipv doen wat echt goed is voor het land, en dat weten ze dondersgoed.