steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:08

Cer schreef:
Worden transporten uitgevoerd door de boeren of door transport bedrijven?

Ik lees dat t ook ingehuurd wordt?

Dat is het punt niet, gaat erom dat dieren in de felle zon staan omdat er even iets mis gaat bij Vion.
Geen nvwa aanwezig en waar zijn die dierenartsen die zogenaamd in elk slachthuis aanwezig zijn?
En de chauffeurs hadden ook nog een rondje kunnen rijden. Ik vindt het ronduit schandalig , gisteren een vrachtwagen met jonge beren en vandaag hetzelfde verhaal met zelfs een dood dier en twee die direct de tang kregen omdat ze niet meer konden lopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:13

*leest topic titel*

“… dat is t punt niet..” ?

Ik ben in de war …

Het gaat om de boeren hier, niet om de transport bedrijven .. als ik t goed heb..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:16

bigone schreef:
En de chauffeurs hadden ook nog een rondje kunnen rijden.

Dat is wat makkelijk gezegd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:24

Exitium schreef:
bigone schreef:
En de chauffeurs hadden ook nog een rondje kunnen rijden.

Mwah... toch wel...

Mijn zwager rijdt met kippen. Die hebben met dit weer bij het inladen al grote ventilatoren staan (wordt op aparte auto's gebracht). Vangen alleen vroeg in de ochtend geloof ik, mogen bij deze temperaturen niet rijden (geen NVWA aanwezig en dus geen slacht) en boven de 25 graden mogen ze uberhaupt niet stilstaan en rijden ze dus echt extra rondjes. Het is regelmatig met warm weer dat hij een appje stuurt dat hij weer langs komt. (rijdt dan bij 'mijn' fabriek langs)
Bij de fabriek staan dan weer ventilatoren voor het uitladen etc.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:27

Is dat afhankelijk van t transport bedrijf?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:29

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:30

Cer schreef:
Is dat afhankelijk van t transport bedrijf?

Chauffeurs zaten bij de airco want dat is goedkoper dan rondrijden. Vion heeft ook nog geprobeerd Vos groep de zwarte piet toe te schuiven, chauffeurs waren te vroeg! Absoluut niet waar zegt het vervoersbedrijf!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:33

Ik stelde twee vragen ..

Samengevat : is dit aan de boeren of aan de transport bedrijven ?

Daarnaast; is t wellicht per transport bedrijf verschillend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:34

Cer schreef:

De boeren geven de dieren toch mee al wetende?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:37

Mindim schreef:

Wordt dit niet een beetje de wereld op z’n kop.. omgekeerde bewijslast.. gaslighting .. ?

.. werkelijk hoor…. :n

Dus dan “geven” (ik denk dat ze ervoor betalen maar ik heb er geen verstand van) ze ze niet mee.. wat doen ze er dan mee?

Ik weet niet of die bedrijven zich aan regels moeten houden.. misschien dat iemand dat weet?

Edit: ik lees dat bij transport levende dieren de nvwa moet controleren .. is dat zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:43

Cer schreef:
Mindim schreef:

Wordt dit niet een beetje de wereld op z’n kop.. omgekeerde bewijslast.. gaslighting .. ?

.. werkelijk hoor…. :n

Dus dan “geven” (ik denk dat ze ervoor betalen maar ik heb er geen verstand van) ze ze niet mee.. wat doen ze er dan mee?

Ik weet niet of die bedrijven zich aan regels moeten houden.. misschien dat iemand dat weet?

Jij weet dat varkens niet altijd even vriendelijk worden behandeld tijdens transport of hij het slachthuis, ik weet het, half Nederland weet het. Het komt met regelmaat in het nieuws. Nou die varkens komen ergens vandaan, denk je dat die boer niet weet dat er een goede kans bestaat dat die dieren zo worden behandeld?
Hoezo struisvogelpolitiek.

De NVWA schiet ook schromelijk tekort hierin. Al met al, geen mooie representatie voor de algehele varkenssector en die reputatie is al belabberd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:44

Dat is geen antwoord op de vraag Mindim.. maar bedankt :j

(“Niet altijd” .. is dat “meestal wel”?)
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-07-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:45

Ja natuurlijk zijn er veel regels maar wanneer ze zich er ( door overmacht misschien) niet aan houden is dit het resultaat. Er zijn overdekte parkeerplaatsen bij slachthuizen, maar vol is vol. Dan moet je als bedrijf wat ruimer plannen bij warm/heet weer. Maar dat kost geld want met dit weer zijn slachthuizen vaak smiddags dicht .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:45

Dat is dus geen antwoord op mijn vraag, Bigone..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:50

Mindim schreef:
Cer schreef:

Ik snap wat je zegt maar dat is ten principale niet het probleem of de taak van de boer. De boer draagt de dieren over aan een vervoerder waarvan hij mag aannemen dat die weet wat ie doet. Controle daarop is ook geen taak van de boer, daar is de overheid voor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:57

Cowboy55 schreef:
Mindim schreef:

Ik snap wat je zegt maar dat is ten principale niet het probleem of de taak van de boer. De boer draagt de dieren over aan een vervoerder waarvan hij mag aannemen dat die weet wat ie doet. Controle daarop is ook geen taak van de boer, daar is de overheid voor.

Ik snap wat je zegt, maar ik zie het anders. We hebben het hier veel over dierwelzijn op boerderijen, als je dat laatste stukje dan uit handen geeft aan bedrijven die het niet zo nauw nemen met die dieren, dan vind ik persoonlijk dat men het niet ok heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:58

Popstra schreef:
bigone schreef:
Wanneer er twee dagen achter elkaar deze berichten opduiken ben je zo heel snel steun kwijt:
https://twitter.com/tonvanderham/status ... 58VjKUIg6g

Appart, NVWA keurt die dieren en je mag geeneens transporteren met deze temperaturen.

Hier kwamen de varkens vaak rond middernacht en bleven de varkens soms tot het middaguur staan in de wagen.

Bij bioboeren worden ze geloof ik standaard in de avond gehaald en volgens mij mogen biovarkens niet wachten op de wagen, maar moeten gelijk afgeladen.

Kalkoenen werden hier ook standaard in de avond gehaald.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:03

Ik denk ook dat ze idd lang hebben staan wachten bij het slachthuis.

Vreselijk wat slecht!! Maar de NVWA mag hier ook wel een tik op de vingers krijgen wat mij betreft.
Strenger controleren zus en zo my ass!!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:03

Janine1990 schreef:
Exitium schreef:

Mwah... toch wel...

Mijn zwager rijdt met kippen. Die hebben met dit weer bij het inladen al grote ventilatoren staan (wordt op aparte auto's gebracht). Vangen alleen vroeg in de ochtend geloof ik, mogen bij deze temperaturen niet rijden (geen NVWA aanwezig en dus geen slacht) en boven de 25 graden mogen ze uberhaupt niet stilstaan en rijden ze dus echt extra rondjes. Het is regelmatig met warm weer dat hij een appje stuurt dat hij weer langs komt. (rijdt dan bij 'mijn' fabriek langs)
Bij de fabriek staan dan weer ventilatoren voor het uitladen etc.

Het kan ook wel, maar niet altijd. Chauffeurs zitten vast aan vaste rij- en rusttijden, dus als hij tegen het eind van z'n rijblok aankomt moet hij stoppen. Gedurende de rusttijd mag een chauffeur niet eens z'n vrachtwagen verplaatsen (om 'm bijvoorbeeld goed te zetten voor het lossen), laat staan rondjes blijven rijden. Daar staan flinke boetes op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:07

Mindim schreef:
Cer schreef:

Het is niet de boers fout als het vervoersbedrijf zich niet aan de regels houdt natuurlijk. Dan moet je de vervoersbedrijven aanpakken, niet de boeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:08

In NL is het verboden boven de 35 graden dieren te vervoeren

Bron, NVWA

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:32

De slachthuizen hebben vorige week al aangegeven eerder open te willen en te kunnen, alleen kregen zij dan geen nvwa DA die wilde keuren. Ze willen dit graag voor zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:11

suffie schreef:
De slachthuizen hebben vorige week al aangegeven eerder open te willen en te kunnen, alleen kregen zij dan geen nvwa DA die wilde keuren. Ze willen dit graag voor zijn.

Dan moeten ze hun planning wat betreft hoeveelheid te slachten dieren naar beneden bijstellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:13

Exitium schreef:
Het kan ook wel, maar niet altijd. Chauffeurs zitten vast aan vaste rij- en rusttijden, dus als hij tegen het eind van z'n rijblok aankomt moet hij stoppen. Gedurende de rusttijd mag een chauffeur niet eens z'n vrachtwagen verplaatsen (om 'm bijvoorbeeld goed te zetten voor het lossen), laat staan rondjes blijven rijden. Daar staan flinke boetes op.

In geval van mijn zwager valt dit reuze mee, ze sturen gewoon iemand met een gewone auto om de chauffeur af te lossen. Langere transporten met twee personen.

Ik heb een baan die nauw samenvalt met transportlogistiek en ben er zelf redelijk bekend mee.