Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:58

mce schreef:
van deze natuur een stukje opofferen moet toch te regelen zijn

lijkt me minder kostbaarder dan boeren uitkopen en kostbare landbouwgrond / erfgoed spenderen,

Het hele stikstof probleem is grotendeels gelinkt aan de natura 2000 gebieden. Alles in die gebieden aan natuur heeft een bepaalde waarde en moet behouden blijven. Dat is op Europees niveau afgesproken. Daarom moeten bedrijven zoals boeren die te dichtbij zitten ook vertrekken.

En de rechtbank heeft al een uitspraak gedaan dat Nederland harder zijn best moet doen om zich aan de afgesproken richtlijnen te houden. Er gaat dus echt geen stukje natura 2000 gebied 'opgeofferd' worden. :)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:03

mce schreef:

lijkt me minder kostbaarder dan boeren uitkopen en kostbare landbouwgrond / erfgoed spenderen,

Dat is korte termijn denken in mijn opinie. De agrarisch sector kost ons meer dan dat het oplevert op lange termijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:54

robert45 schreef:
Daar komt dan bij dat we nog meer moeten importeren. We importeren nu al een heleboel zaken maak maar eens een rondje in de supermarkt op de groenteafdeling.

Je weet zelf denk ik wel dat het onzin is: we verbouwen vooral veevoer voor het vee waarvan we het vlees vervolgens exporteren. Dus minder vee, en dan hebben we meteen *meer* landbouwgrond voor producten van eigen grond, niet minder.

We importeren het om allerlei obscure economische redenen, maar we zouden ook gewoon zelf weer landbouw kunnen gaan bedrijven voor de voedselproductie voor hier. En als je dat een beetje macrobiotisch-dynamisch aanpakt is er ook echt wel heel wat variatie te bereiken. Maar ja. Het voordeel daarvan zit in de bestendigheid, de lange termijn, de grotere onafhankelijkheid. Niet in kale winstquota's. Dus wil men het niet.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:09

Met de seizoenen meeeten scheelt een boel!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:10

BigOne schreef:

Is ook veel lekkerder! En goedkoper.

Alleen kan ik nergens meer postelein vinden, die groente schijnt echt uitgeroeid te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:18

Zelf verbouwen!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:20

BigOne schreef:
Zelf verbouwen!

Ik laat de gemiddelde huisplant nog dood gaan, dus dat lijkt mij geen optie. En zolang niemand mij kan vertellen wat weinig water geven precies is. Als in: is dat een koffie kopje, een limonade glas enz enz. Denk ik niet dat ik het ooit in de vingers ga krijgen.

En ik verhuis binnenkort naar een woning met alleen een terras en geen tuin. Al zouden mijn hond en kant een moestuin zeker leuk vinden om te slopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:42

Benzz schreef:
Alleen kan ik nergens meer postelein vinden, die groente schijnt echt uitgeroeid te zijn.

Ja wat zonde hè? Ik heb ook al gezocht. Vorig jaar had ik wilde postelein in de tuin maar dat is ook verdwenen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:44

mysa schreef:
Benzz schreef:

Ja wat zonde hè? Ik heb ook al gezocht. Vorig jaar had ik wilde postelein in de tuin maar dat is ook verdwenen.

Ja echt zonde, dat vind ik zoń enorm lekkere groente.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:49

Benzz schreef:
BigOne schreef:

Is ook veel lekkerder! En goedkoper.

Volop te verkrijgen bij Hofweb.nl of bij de bio winkel

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:51

Libra76 schreef:
Volop te verkrijgen bij Hofweb.nl of bij de bio winkel

Thanks voor de tip! Weet dat ze het bij de Koopman ook hebben, maar daarvoor moet ik de auto pakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:21

Libra76 schreef:
mce schreef:

Dat is korte termijn denken in mijn opinie. De agrarisch sector kost ons meer dan dat het oplevert op lange termijn.

Ook niet mogelijk. Een Natura 2000 status is bijna niet te wijzigen. Bouwen op de Oostvaardersplassen is net zo'n ijdele hoop, als de normering van stikstof naar 1 mol.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 07:59

Er moet maar een ontwikkelaar het idee krijgen en kan er ineens veel, lees net op bokt dat er veel procedures lopen en het beheer van de plassen veel te wensen overlaat,

wanneer zijn ze het wel een eens!!

Plan mislukt, kan nu volgebouwd worden, tocht!!

Ecologische woestijn
Op een gegeven moment was het gebied een ecologische woestijn geworden, vertelt Berendse. Als het aan hem lag was er eerder ingegrepen. "Ik denk dat we eerder hadden moeten beginnen met reguleren, maar dat is niet iedereen met mij eens."
* wanneer zijn ze het wel een eens!!

Hoewel het experiment niet opleverde wat er was gehoopt geeft hij aan dat ecologen en wetenschappers er wel heel veel van geleerd hebben.
* Wat gaan we er mee doen??

"Misschien had het in een ander gebied wel kunnen werken. Op andere plekken op aarde waar grote hoefdieren leven, zijn dat gigantische oppervlaktes. Denk aan de prairies in Noord-Amerika. Kuddes bewegen dan over grote afstanden en daar zijn de oppervlaktes van de Oostvaardersplassen gewoon veel te klein voor."

Volgens de ecoloog was het gebied altijd al belangrijk voor vogels en werden daar de grazers aan toegevoegd. Daarom vindt hij dat de prioriteit moet liggen bij het gebied aantrekkelijk houden voor vogels. Ook vindt hij dat er nu wel weer erg veel wordt ingegrepen in de Oostvaardersplassen. "Van die hekken om bomen heen, ik had dat zelf anders gedaan."

[VN] De één na de andere rechtszaak rondom de Oostvaardersplassen: Waarom?

vogeles en de stad kan makkelijker dan vogels en de landbouw.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:47

Oostvaardersplassen was al vijf jaar na begin gedoemd om te mislukken.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:41

Postelein en andere "vergeten" seizoensgroenten zijn vaak in een biowinkel of boerderijwinkel te koop :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:49

Lynnepinny schreef:
Postelein en andere "vergeten" seizoensgroenten zijn vaak in een biowinkel of boerderijwinkel te koop :D

Toevallig vandaag ook bij de Jumbo. Dus ik heb het in huis :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:04

Postelein zie ik eigenlijk best veel.
Idd heerlijk :9

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:12

Shadow0 schreef:
robert45 schreef:
Daar komt dan bij dat we nog meer moeten importeren. We importeren nu al een heleboel zaken maak maar eens een rondje in de supermarkt op de groenteafdeling.

Je weet zelf denk ik wel dat het onzin is: we verbouwen vooral veevoer voor het vee waarvan we het vlees vervolgens exporteren. Dus minder vee, en dan hebben we meteen *meer* landbouwgrond voor producten van eigen grond, niet minder.

We importeren het om allerlei obscure economische redenen, maar we zouden ook gewoon zelf weer landbouw kunnen gaan bedrijven voor de voedselproductie voor hier. En als je dat een beetje macrobiotisch-dynamisch aanpakt is er ook echt wel heel wat variatie te bereiken. Maar ja. Het voordeel daarvan zit in de bestendigheid, de lange termijn, de grotere onafhankelijkheid. Niet in kale winstquota's. Dus wil men het niet.

Heel veel zaken kunnen we hier niet verbouwen, we zullen dit altijd blijven importeren. Of mogen we dat dan ook niet? Geen koffie, thee etc. Zal een saaie boel worden. Geen soja voor de productie van voedinsmiddelen.

Aan de andere kant produceren we hier ook een hoop, we importeren vanwege de gunstige ligging van de zeehavens en dit gaat vervolgens door naar het achterland. Soms bewerken we het en sturen het daarna europa in. Een hele hoop producten gaan direct naar onze buurlanden. Ik snap dat ook niet hoe je kan bedenken dat we eigenlijk wel alleen kunnen produceren voor de voedselvoorziening hier.... Dat zou betekenen dat we omgekeerd dus ook niets mogen halen bij de buren die moeten dan immers volgens je redenering ook hun broek moeten ophouden.

Al deze zaken bij elkaar zorgt ervoor dat er heel veel mensen werk hebben en houden. De inkomsten uit belastingen zorgen er weer voor dat we heel veel mensen kunnen onderhouden op vele vlakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:24

robert45 schreef:
Heel veel zaken kunnen we hier niet verbouwen, we zullen dit altijd blijven importeren. Of mogen we dat dan ook niet? Geen koffie, thee etc. Zal een saaie boel worden. Geen soja voor de productie van voedinsmiddelen.

Ah, je verschuift opnieuw lekker de doelpaaltjes.

Maar eh, jawel, die dingen mogen best geimporteerd blijven hoor. Tegelijkertijd zijn er een boel dingen die hier WEL verbouwd kunnen worden en die we hier ook gebruiken, die we nu toch importeren terwijl we onszelf de problemen op de hals halen door veel te veel vee te hebben voor de export. Dat kan heel prima anders, dat is een kwestie van keuzes maken.

Citaat:
Ik snap dat ook niet hoe je kan bedenken dat we eigenlijk wel alleen kunnen produceren voor de voedselvoorziening hier.... Dat zou betekenen dat we omgekeerd dus ook niets mogen halen bij de buren die moeten dan immers volgens je redenering ook hun broek moeten ophouden.

Omdat je mijn reactie bewust uit z'n verband trekt om er een eigen draai aan te geven? Dat is mijn redenering niet, maar we kunnen gewoon kiezen om minder vee te houden en minder land te besteden aan het verbouwen van veevoer, en dat inzetten voor landbouwproducten voor onszelf. Wat andere landen dan doen moeten ze zelf weten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:12

Zelfs iets eenvoudigs als baktarwe produceren we al te weinig om ons mee te kunnen voeden. De kwaliteit is gewoon veel te laag. We importeren dit weer uit andere landen. Als die dus ook zouden zeggen van bekijk het maar we produceren minder en alleen voor de eigen bevolking dan hadden we dus al een klein probleempje...

Die heleboel dingen die dus nu niet verbouwd worden maar wel kunnen doen we dus blijkbaar niet omdat het niet rendabel is.

idealisme is leuk maar vult de maag niet en je kan er ook geen brood van kopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:18

robert45 schreef:
Die heleboel dingen die dus nu niet verbouwd worden maar wel kunnen doen we dus blijkbaar niet omdat het niet rendabel is.

Dat is dus het soort denken dat nu ongeveer stuk loopt: het blijkt dat wat 'rendabel' is voor de bankrekening van enkelen, niet automatisch samenvalt met wat nuttig is voor ons als maatschappij. En nu botst dat.

We kunnen nu de situatie verbeteren door dieper na te denken over hoe we het als geheel beter kunnen laten functioneren en meer in balans kunnen brengen, of je kunt natuurlijk heel hard alles negeren, doorgaan op hetzelfde spoor en tegen dezelfde muren aan blijven botsen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:23

nou dat valt nog wel mee, we exporteren wel veel meer dan dat we voor eigen gebruik importeren

Nederland exporteerde in 2023 ter waarde van € 123,8 miljard aan landbouwgoederen,
De import van landbouwgoederen € 83,9 miljard in 2023 (Van de Nederlands landbouwimport ging 72,2% uiteindelijk weer naar het buitenland.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:34

Dat weet Robert45 volgens mij wel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:21

fokfanaat schreef:
nou dat valt nog wel mee, we exporteren wel veel meer dan dat we voor eigen gebruik importeren

Nederland exporteerde in 2023 ter waarde van € 123,8 miljard aan landbouwgoederen,
De import van landbouwgoederen € 83,9 miljard in 2023 (Van de Nederlands landbouwimport ging 72,2% uiteindelijk weer naar het buitenland.)

Nederland is natuurlijk wel een handelsland, een doorvoerland. We importeren, bewerken (soms) en verkopen daarna (zo'n 60 procent van de goederen) met winst door. Dat ligt dus net iets genuanceerder.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/60-procent-van-aangevoerde-goederen-verlaat-nederland-weer

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:51

ja maar blijft dat we heel veel meer produceren dan consumeren