Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 23:24

Bericht van 7 maart 2024

Citaat:
Leest u alstublieft dit rapport 1992!
Altijd leuk die oude documenten.
Hier kunt u lezen dat lynxen in Europa zijn geherintroduceerd.
En in 1992 werd er al gesproken over halvering landbouwgrond in Nederland. De enige hoop voor Nederland ligt in de nieuwe ontwikkelingen rond de landbouw in Europa. Ook interessant om te lezen dat als lynxen zouden worden uitgezet, voor zover er keuze mogelijk was, gezorgd moet worden voor voldoende genetische variatie. Dat wil zeggen voor dieren, die ver van elkaar gevangen zijn. Ook zijn uw schapen kwetsbaar predatie lynx en dus kunnen tot hun potentiële voedsel gerekend worden.
—————————————————————————

DE LYNX NOG NIET LOS
Nederlandse natuur te klein voor lynxen
Jaap Mulder Oktober 1992
Rapport Natuurmonumenten

In april 1991 besloot Natuurmonumenten om een onderzoek te laten doen naar de mogelijkheden om de lynx in Nederland uit te zetten. Dit idee past in het streven van Natuurmonumenten om het beheer van natuurgebieden een zo natuurlijk mogelijk karakter te geven; in plaats van maaien begrazen, in plaats van jagen de natuurlijke predatie bevorderen. Populaties van hoefdieren, zoals reeën, edelherten en wilde zwijnen kunnen in principe "beheerd" worden door grote roofdieren als beer, wolf en lynx, mits aan alle leef-voorwaarden voor deze soorten wordt voldaan.
Het idee om de grote predatoren, die reeds eeuwen geleden bij ons zijn verdwenen, opnieuw in ons land in te voeren, is, reeds vanaf 1975, onder het motto "de Veluwe natuurlijk" vooral gepropageerd door wijlen Harm van de Veen. Zijn ideeën stuitten dikwijls op bezwaren die berusten op onvolledige kennis, zoals gevaar voor kinderen en dergelijke. Ook is er zorg om schade aan eigendommen, met name huisdieren (vee, pluimvee). Concurrentie-overwegingen spelen ook een rol: de predatoren nemen immers de functie over van de jagers.
Recente herintroductieprogramma's in ons land hebben zich nog nauwelijks bezig gehouden met predatoren: bevers in de Biesbos, edelherten in de Oostvaardersplassen, ooievaars op diverse plaatsen, raven op de Veluwe. De ideeën rond een ecologische hoofdstructuur maken de weg open voor grotere eenheden natuurgebied. Ze vormen een sterke stimulans om ook de rol van grotere predatoren weer nader in beeld te brengen.
Van de predatoren is er alleen enig ervaring met het uitzetten van dassen. Soms kan er daarmee enig succes worden geboekt. Maar het is de vraag of dat ook voor de lynx geldt. Na jarenlange speculaties daarover, achtte Natuurmonumenten de tijd gekomen om de kennis over de lynx voor de Nederlandse situatie te vertalen. Dankzij herintroductie heeft de lynx zich de laatste jaren in diverse gebieden van Europa opnieuw kunnen vestigen. In dit rapport wordt de biologie van de lynx en de omstandigheden waarin hij in Europa voorkomt op een rij gezet, om af te kunnen wegen of in ons land de voorwaarden aanwezig zijn die het uitzetten van lynxen rechtvaardigen.
De conclusie van het onderzoek las u al in de titel. De lynx kan nog niet los in Nederland. Zelfs de Veluwe met haar omvangrijke boscomplexen is te klein, te doorsneden, te geïsoleerd om op langere termijn een populatie in stand te houden. Zo’n op zich teleurstellende conclusie heeft echter ook iets uitdagends. In westeuropees verband is momenteel veel te doen rond natuur en landschap. De ecologische hoofdstructuur is al genoemd en mogelijk is die richting België en Duitsland uit te breiden. Dan wordt het verhaal mogelijk heel anders...
Ir. E.P.L. Hessels, directeur Terreinbeheer Natuurmonumenten oktober 1992

Voor de documenten, zie bron
Stichting Annemieke van Straaten.
https://www.facebook.com/share/p/1BgXsi ... tid=wwXIfr

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:38

Kaja schreef:
Wintu schreef:
We zetten ons zelf niet in een slachtofferrol. De wolf gaat ver over de grenzen van wat acceptabel is en we slikken het maar, als dierhouder moet je het maar accepteren dat nu zelf je erf al als fort knox moet worden ingericht. Het is niet normaal dat een wolf je erf op komt. Wolven bij bebouwing is een absolute no go.

Wat wil je nu bereiken met telkens het herhalen dat het allemaal niet acceptabel is en we het maar slikken? Dat is namelijk geheel niet de insteek. De insteek is dat je als eigenaar van dieren de plicht en ook het moreel hebt om je dieren te beschermen. Linksom of rechtsom, er is altijd iets wat je kan doen. Continue hameren over dat het allemaal niet eerlijk is en dat het geen normaal gedrag is, dat vindt jij. Prima, geen problemen mee. Echter je vergelijkt nu appels met peren. Nee het is geen normaal gedrag en als accepteren moeilijk of geen optie voor je is, prima! Maar bescherm je dieren! Zo goed en zo kwaad als je kunt. En accepteer ook kritiek als je niets doet. Nee het werkt niet 100%, maar niets doen is na al die jaren echt helemaal geen optie meer!

Dat wolfwerende raster is net zoiets als een mondkapje. Dat mondkapje kostte haast niets maar jij wilde dat niet opdoen. Ook al had je de morele plicht om jouw medemens te beschermen. Zo goed en zo kwaad als je kon! En accepteer kritiek omdat je het niet wilden. Het hielp niet voldoende. Dat wolfwerende raster kost duizenden en helpt ongeveer net zoveel als dat mondkapje. Dat mondkapje deden we ook op uit respect voor je medemens dat het misschien een ander ook kon helpen. Ook al is het maar klein maar dat wilde jij niet. Maar je verwacht van anderen dat ze duizenden uitgeven voor iets wat niet werkt en soms nog tegenwerkt. Doe wat je zelf wil maar laat een ander dat ook doen of laten wat hij zelf wil en vindt en stop met messen in de rug steken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:40

Ik ben niet degene die je moet overtuigen, ik zeg enkel dat blijven roepen dat niets helpt en dat het allemaal zo ontzettend oneerlijk is vergeeflijke moeite is. Niemand gaat je helpen. Je moet het zelf doen. Op een manier die voor jou haalbaar is. Er staan nog teveel dieren onbeschermd, onvoldoende beschermd. Blijven roepen dat toch niets 100% helpt, werkt enkel op een negatieve manier uit. Er worden nu al zogenaamde excuses verzonnen dat je niet wil dat je dier achter een bepaald hekwerk staat omdat het dier dan geen schijn van kans heeft. Hoe zwart wit wil je het hebben?! En zeggen tsja dan maar op de weg belanden. Om vervolgens aangereden te worden met alle gevolgen van dien?! Je slaapt nu niet lekker maar als iemand zich dood rijdt op jouw paard, slaap je nooit meer lekker. Ik heb jaren geleden al gezegd dat je je paarden niet achter vijf of zes stroomdraden wilt zetten. Ik heb jaren geleden al gezegd dat er wel vergunning afgegeven moet worden en laat dat nou net een achilleshiel zijn. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, waarbij ik vind dat elk dier recht heeft op enige vorm van bescherming. Natuurlijk blijf je rammelen voor gerechtigheid, maar blijven hameren dat niets 100% veilig is, mag geen vrijbrief zijn om dan maar niets te doen omdat het toch niet helpt.

Is er al een meldpunt opgericht voor mensen waarvan een vergunning om een veilige plek te creëren geweigerd is? Ik ben inmiddels wel benieuwd hoeveel weigeringen er zijn en de beweegredenen daarvan. Ook daar zal winst te behalen zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 23:42

Aanval Wuustwezel (B) 1 schaap gedood
Citaat:
Wuustwezel België
02-03-2025

Aanval op schaap, niet ver van de grens in België. Op de Tommelbergweg.

Schaap heeft het niet overleefd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1653kY ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:29

Kaja schreef:
Ik ben niet degene die je moet overtuigen, ik zeg enkel dat blijven roepen dat niets helpt en dat het allemaal zo ontzettend oneerlijk is vergeeflijke moeite is. Niemand gaat je helpen. Je moet het zelf doen. Op een manier die voor jou haalbaar is. Er staan nog teveel dieren onbeschermd, onvoldoende beschermd. Blijven roepen dat toch niets 100% helpt, werkt enkel op een negatieve manier uit. Er worden nu al zogenaamde excuses verzonnen dat je niet wil dat je dier achter een bepaald hekwerk staat omdat het dier dan geen schijn van kans heeft. Hoe zwart wit wil je het hebben?! En zeggen tsja dan maar op de weg belanden. Om vervolgens aangereden te worden met alle gevolgen van dien?! Je slaapt nu niet lekker maar als iemand zich dood rijdt op jouw paard, slaap je nooit meer lekker. Ik heb jaren geleden al gezegd dat je je paarden niet achter vijf of zes stroomdraden wilt zetten. Ik heb jaren geleden al gezegd dat er wel vergunning afgegeven moet worden en laat dat nou net een achilleshiel zijn. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, waarbij ik vind dat elk dier recht heeft op enige vorm van bescherming. Natuurlijk blijf je rammelen voor gerechtigheid, maar blijven hameren dat niets 100% veilig is, mag geen vrijbrief zijn om dan maar niets te doen omdat het toch niet helpt.

Is er al een meldpunt opgericht voor mensen waarvan een vergunning om een veilige plek te creëren geweigerd is? Ik ben inmiddels wel benieuwd hoeveel weigeringen er zijn en de beweegredenen daarvan. Ook daar zal winst te behalen zijn.

Als wolven al op het erf komen, wat dan. Het gaat niet enkel om vee, het gaat om kinderen die buiten lopen op het erf of de hond, de kat. Noem maar op. Op een gegeven moment moet je ook je hoofd uit het zand halen en beseffen dat we het stadium 'weide' al lang voor bij zijn. Erf is echt een no go. En nee, dan moeten we niet bij jou zijn, maar je bent wel degene die de belerende vinger wijst.

Laatst op de Veluwe wilden mensen hekwerk zetten en dat is geweigerd, paste niet in het landschap. Misschien kan een ander het nog herinneren.

Hier krijgen we geen subsidie vanwege diersoort. Ook al kregen we het, dan zouden we driedubbel raster moeten plaatsen om zowel mensen en onze dieren veilig te houden en nig een raster er tussen voor de wolf. Nou dat kunnen we dus niet betalen en opstallen gaat ook niet. Vreselijke dierhouder dat ik ben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:55

Kaja inderdaad. Gemeentes zouden flexibel moeten zijn nu in hun regelgeving voor stallen etc.

Want zicht op verandering in aanwezigheid van de wolf is er nu niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 08:32

Bij Wintu in het dorp en omgeving struikel je over de wolven…..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:18

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:55

Wintu schreef:
Kaja schreef:

Als wolven al op het erf komen, wat dan. Het gaat niet enkel om vee, het gaat om kinderen die buiten lopen op het erf of de hond, de kat. Noem maar op. Op een gegeven moment moet je ook je hoofd uit het zand halen en beseffen dat we het stadium 'weide' al lang voor bij zijn. Erf is echt een no go. En nee, dan moeten we niet bij jou zijn, maar je bent wel degene die de belerende vinger wijst.

Laatst op de Veluwe wilden mensen hekwerk zetten en dat is geweigerd, paste niet in het landschap. Misschien kan een ander het nog herinneren.

Hier krijgen we geen subsidie vanwege diersoort. Ook al kregen we het, dan zouden we driedubbel raster moeten plaatsen om zowel mensen en onze dieren veilig te houden en nig een raster er tussen voor de wolf. Nou dat kunnen we dus niet betalen en opstallen gaat ook niet. Vreselijke dierhouder dat ik ben.

We weten allemaal de problemen die je tegen komt als je in Nederland wat wilt qua bebouwing.Wat de kosten zijn van de omheining. Niet serieus nemen dit bericht , het gaat alleen maar om het stangen. Hooguit een spiegel voor houden dat ze een mondkapje dragen zelf niet wil maar wel een ander met torenhoge zinloze kosten op wil zadelen voor een discutabele omheining en het liefst nog wat desinformatie er bij geeft. We weten allemaal dat bouwen buiten het bouwblok of een bouwblok creeren alleen voorgehouden is aan natuurorganisaties en de hele rijken of aan situaties als bedrijfsverplaatsing. Maar niet aan de individuele dierhouder die een stal bij de weide wil.. Ze wil ons ook nog aan zinloze inventarisaties zetten. Verslijt ons voor megadom. Beter mijn tijd in de dieren steken dan dat serieus nemen. Mes in de rug en van de wal in de sloot geholpen worden. Laat ze zelf alle situaties inventariseren waar het wel is gelukt als ze wil helpen. Ben benieuwd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:58

Marigold schreef:
Kaja inderdaad. Gemeentes zouden flexibel moeten zijn nu in hun regelgeving voor stallen etc.

Want zicht op verandering in aanwezigheid van de wolf is er nu niet.

Dat gaat niet gebeuren. Men heeft zich juist overduidelijk uitgesproken voor een verdere "verrommeling"van het platteland zoals het genoemd wordt als er stallen bij weides komen voor weidedieren. Alleen de hele rijken vestigen zich momenteel op het platteland en bouwen wat ze willen, kopen op via rood voor rood en gaan wonen waar ze willen wonen. Als we ander willen is dat zaak van de lange adem en zal BBB dat los moeten trekken. Partij voor de dieren en VVD gaan dat absoluut niet doen en PVV ook niet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:15

Is er dan ook niemand die zich afvraagt waarom de wolf te koste van alles beschermd word?
Hij kan en mag overal komen.
Als er 1 aangereden word. Wat per ongeluk kan zijn. Word er een recherche team op gezet.
Het paard met het ingegroeide halster met vreselijke wonden, waar vele instanties van op de hoogte zijn. En waar vele meldingen van zijn gemaakt. Er word niks aan gedaan. Terwijl dit wel opzet is.

In Aldtsjerk waar de wolf door de tuin loep overdag. Stond een glijbaan. Van hetzelfde waren de kleine kinderen buiten aan het spelen.
In Elsloo, waar op een camera te zien is. Dat 4 wolven bij de voordeur omstruinen. Dit gaat veel te ver.
In Nijkerkerkveen, waar de geiten uit hun stal word weg gesleurd.
Het is te gek voor woorden. En we laten het maar gebeuren.
En het feit dat er door de regering niks aan gedaan wordt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:21

tienus63 schreef:
Overigens vind ik dat dergelijke geluiden breder de aandacht verdienen in de hippische media en op ook op dit forum.

Dat is helemaal waar we zitten nu nog in het stadium dat mensen die buiten de dierhouderij leven nog denken dat ze met hekwerken en honden ons nog kunnen adviseren en vrijwaren van wolven. En verbaasd zijn dat dat niet overal staat . Men ziet nog helemaal niet de tendens naar een ongelimiteerde uitbreiding van het aantal wolven en wat die dieren hier in hun tamheid nog allemaal meer uit gaan halen en ook uit moeten gaan halen om in leven te blijven. Tegen de tijd dat men nergens meer kan genieten van de dieren in de weide ( ik denk nl dat heel veel mensen dat doen) en men er achter komt dat dierhouderij zeer exclusief is geworden en wandelingen met alpaca's en ezels , buitenritten te paard enz niet meer te verzekeren zijn.( Of dat men de wolf of andere zaken uitsluit.) En de wolf hen verder ook niets brengt. Alleen inkomsten voor wat fotograven en ecologen en landschapsbeheer. Dat dan pas zullen wat ogen open gaan maar dan zijn we het stadium van de leuke plattelandsdorpen en verzorgingscentra met hun dierenweidjes de kinderponytjes , elk dorp een manege om te leren rijden, huifkartochten en de oude paarden in het land op hun pensioen al lang voorbij die zijn dan al lang afgevoerd of aangevallen. Daarvoor krijgen we nog meer ganzen en roofdieren terug. En mogen we nog een rondje om het bos rijden en wandelen. Tegen betaling kunnen de evenementen dan nog door het bos of in het bos plaats vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 10:30

OleJon schreef:
Is er dan ook niemand die zich afvraagt waarom de wolf te koste van alles beschermd word?
Als er 1 aangereden word. Wat per ongeluk kan zijn. Word er een recherche team op gezet.
Het paard met het ingegroeide halster met vreselijke wonden, waar vele instanties van op de hoogte zijn. En waar vele meldingen van zijn gemaakt. Er word niks aan gedaan. Terwijl dit wel opzet is.

In Aldtsjerk waar de wolf door de tuin loep overdag. Stond een glijbaan. Van hetzelfde waren de kleine kinderen buiten aan het spelen.
In Elsloo, waar op een camera te zien is. Dat 4 wolven bij de voordeur omstruinen. Dit gaat veel te ver.

Ik vraag me dat niet af.
Ik denk dat we wolf een welkome aanvulling is in de agenda en uitvoering om de landbouw in Nederland drastisch terug te dringen, meer natuurgebieden te creëren en ook nog wat ruimte voor woningbouw.
Ze hadden er niet op gerekend zichzelf in de voet te schieten met de stikstofregelgeving.

We moeten ons voedsel maar uit het buitenland halen, meer plantaardig gaan eten.
Nou, newsflash een plant heeft mest nodig om te groeien.

Oh, dan gebruiken we toch kunstmest wat met aardolie vervaardigd wordt, ipv dierlijke mest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:38

Het blad ,,De hippische ondernemer,, heeft de afgelopen periode wel degelijk veel info en stukken over de komst van de wolf gewijd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:40

Popstra schreef:
Het blad ,,De hippische ondernemer,, heeft de afgelopen periode wel degelijk veel info en stukken over de komst van de wolf gewijd.

Probleem in dit land is dat de Hippische Organisaties in Nederland drukker zijn om de eigen organisatie in stand te houden dan werk te maken van de belangen van de leden. Men zou zich moeten verenigingen en moeten waarschuwen voor de wolf. In plaats daarvan maken ze onderling trammelant.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:43

tienus63 schreef:
OleJon schreef:

Ik vraag me dat niet af.
Ik denk dat we wolf een welkome aanvulling is in de agenda en uitvoering om de landbouw in Nederland drastisch terug te dringen, meer natuurgebieden te creëren en ook nog wat ruimte voor woningbouw.
Ze hadden er niet op gerekend zichzelf in de voet te schieten met de stikstofregelgeving.

We moeten ons voedsel maar uit het buitenland halen, meer plantaardig gaan eten.

Oh, dan gebruiken we toch kunstmest wat met aardolie vervaardigd wordt, ipv dierlijke mest.

En als we plantaardig gaan eten krijgen we nog een grote probleem want die koe maakt veel meer voedsel van de planten die ze eet als dat wij met diezelfde hoeveelheid groenvoer als mens kunnen doen dus we moeten nog veel meer ruimte hebben om dan voedsel te verbouwen en nog veel meer kunstmest ook trouwens. En veel meer zware machines die het land gaan bewerken ennog veel meer spuiten om de ziektes in al dat groenvoer te beteugelen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:48

tienus63 schreef:
OleJon schreef:

Ik vraag me dat niet af.

Klopt, dit is allang gepland.
Maar dat mag je niet zeggen, want dan is het weer een complot theorie.

En zoals in het artikel van Boerin schrijft staat.
De Partij voor de dwazen zegt, er zijn niet teveel wolven.
Maar teveel landbouwdieren/vee industrie.

De wolf is hier met een reden, en heus niet "toevallig" aan komen waaien

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 11:08

Zichtmelding Someren NB
Citaat:
Someren Noord-Brabant
03-03-2025
8.30 uur
Jan smitsstraat 10 lopend richting zijdebaantje

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1FkXPL ... tid=wwXIfr

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:30

Melding zal nog wel op facebook komen, heb het net doorgegeven.

Een wolf, ervoor een groep reeën.
3 maart, 10:00 uur
Milleniumbos, Fluitenberg
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:19

Zichtmelding Burgum
Citaat:
Burgum Friesland
02-03-2025
20.00 uur

Wolf stak de langeweg in Burgum over

Betrouwbaarheid gemiddeld

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18fnev ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:22

Zichtmelding Annerveenschekanaal Dr
Citaat:
Annerveenschekanaal Drenthe
03-03-2025
07.30 uur

Wolf gezien in Annerveenschekanaal liep richting Eexterveen.

Betrouwbaarheid gemiddeld

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17b6ez ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:24

Zichtmeldingen omgeving Fluitenberg Dr
Citaat:
Fluitenberg Drenthe
03-03-2025
09.35 uur

Wolf stak over op de Kalenberg in Fluitenberg. liep richting Fluitenberg. Rond 10 uur gezien thv de fluitenbergseweg

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15oucF ... tid=wwXIfr

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:25

Rizette schreef:
En als we plantaardig gaan eten krijgen we nog een grote probleem want die koe maakt veel meer voedsel van de planten die ze eet als dat wij met diezelfde hoeveelheid groenvoer als mens kunnen doen dus we moeten nog veel meer ruimte hebben om dan voedsel te verbouwen en nog veel meer kunstmest ook trouwens. En veel meer zware machines die het land gaan bewerken ennog veel meer spuiten om de ziektes in al dat groenvoer te beteugelen.

Het is precies andersom B-)
Voor de productie van 1 kilo vlees is ongeveer 4 tot 25 kilo plantaardig voer nodig. En voor de productie van voer is veel land, water en energie nodig. Minder vlees eten is dus beter voor het klimaat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 14:27

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 14:29