Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:26

Achterom schreef:
Ah,op die fiets. Ik moet eerlijk zeggen dat ik lang niet al die lange lappen tekst lees, zeker omdat sommigen meerdere keren voorbij komen.
Als ik het zo lees, dan snap ik Zelensky maar is het meteen ook minder simpel dan jij stelt. Want dan gaat het over het herstellen van de oude grenzen, waarvan Rusland inmiddels stelt dat het onderdeel is geworden van Rusland.
Bovendien juridisch ook ingewikkeld aan de kant van de navo, want je krijgt een nieuwe categorie leden...

Ik stel het helemaal niet simpel. Ik denk gewoon hardop over een basis-idee dat heel nader uitgewerkt zou moeten worden maar dat in de basis volgens mij wel het probleem op zou kunnen lossen van wel / niet bij de NAVO en Rusland die zich geprovoceerd zou voelen als er hele NATO leger basissen langs hun grens gezet zou worden.

Want ondanks alles zouden we best nog de eer aan onszelf kunnen houden vind ik, om ook wat aan hun behoeftes tegemoet te komen. Ik kan me namelijk best voorstellen dat ze "de vijand" niet direct aan de grens willen hebben. In de categorie "zoals de waard is"....

Wat Ukraïne zelf aan de grens zet: dat moeten zij weten :j Maar wij hoeven daar niet bij te gaan zitten om de Russen nog wat extra op te fokken. Wij zouden dan bij de eerstvolgende grens paraat kunnen staan. Zodat zodra de Russen invallen in Ukraïne, we snel ter plaatse kunnen zijn maar niet constant naast de Russische grens liggen.

Waar die grens precies ligt dat staat hier natuurlijk helemaal los van en moet bepaald worden.
Ik hoop dat Ukraïne gewoon alles terug krijgt. Maar dat is aan hen, of ze concessies willen doen.

Wat betreft die "nieuwe categorie leden".... daar zitten we nu eigenlijk ook al in met Ukraïne toch, dat het een lastige situatie is van wel / niet / hoeveel helpen -O-

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:30

Ik vrees dat er weer zwaardere reacties komen van Rusland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:52

BigOne schreef:
Oekraïne is in 2014? Bescherming beloofd door usa mits ze alle kernwapens zouden opgeven, zou eens tijd worden dat ze echt helpen.

Klopt en het was 1991.

Het is wel weer een escalatie van de oorlog. Ik heb geen mening over verder over toestemming van de VS.

nikkel

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:56

Het opgeven van die kernwapens destijds is inderdaad een van de meest cruciale beslissingen geweest in deze. Daar maakt Rusland nu dankbaar misbruik van .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:51

Dit kan nog zomaar eens een invasie betekenen..... een invasie van Noord Koreaanse vluchtelingen.

https://x.com/jurgen_nauditt/status/1858405653749936515
Kim Jong-un gaf zijn leger opdracht zich voor te bereiden op een 'echte' oorlog.
"Bro, ik help Rusland met wapens en soldaten. Als een paar duizend van mijn slaven nu sterven door Bidens ATACMS, dan maakt dat niet uit, ik heb er 1,3 miljoen.
En totdat Europa wakker wordt... als Europa ooit wakker wordt."

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:22

Europa houdt vol met pappen en nathouden. Het kan ook niet anders, omdat de economie niet is ingericht op een oorlogsindustrie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:45

Europa is wel bezig met een inhaalslag op dat gebied dat is wel te zien. En landen zoals Polen, Finland, Zweden en de Baltische staten hebben zich militair wel versterkt. Die hebben de Russen van oudsher nooit vertrouwd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:25

Je ziet dat overal in de wereld het testeron zich teveel roert hetgeen niet veel goeds zal brengen. Het oestrogeen komt amper aan bod. Het wapengekletter is volop groeiende net als de tegenstellingen, de boosheid van groepen tegen over elkaar.
Ik vind dat erg zorgelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:40

Ja mee eens.....er komt steeds een tandje bij -O-

Ik vind het an sich wel goed dat de USA / NATO niet zelf escaleert maar alleen als reactie op Putin een tandje bij zet. Hij haalt er Noord-Koreanen bij? Dan mag Ukraïne ATACMs gebruiken.

Hoewel er aan de andere kant wellicht ook wel wat te zeggen had geweest voor niet voorzichtig doen maar meteen vol er op rammen toen de eerste tank over de grens rolde.... ik kan me heel goed voorstellen dat landen als Polen alles gereed willen hebben voor dat moment eventueel in hun land plaats gaat vinden als Ukraïne valt.... zodat ZIJ er wel meteen op kunnen rammen -O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:44

pien_2010 schreef:
Je ziet dat overal in de wereld het testeron zich teveel roert hetgeen niet veel goeds zal brengen. Het oestrogeen komt amper aan bod. Het wapengekletter is volop groeiende net als de tegenstellingen, de boosheid van groepen tegen over elkaar.

Dat ben ik helemaal met jou eens Pien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:46

pien_2010 schreef:

Helemaal eens Pien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:48

Babootje schreef:
Dit kan nog zomaar eens een invasie betekenen..... een invasie van Noord Koreaanse vluchtelingen.

Kim Jong-un gaf zijn leger opdracht zich voor te bereiden op een 'echte' oorlog.
"Bro, ik help Rusland met wapens en soldaten. Als een paar duizend van mijn slaven nu sterven door Bidens ATACMS, dan maakt dat niet uit, ik heb er 1,3 miljoen.

En is dan het plan van Kim Jong Un dat de VS dan Noord-Korea binnentrekt :roll: de VS is namelijk sneller in Noord-Korea dan het Noord-Koreaanse leger in Europa :=
Zuid-Korea zal blij zijn met de zienswijze van Kim :D

Iets in mij heeft het vermoeden dat dit "dreigement" door iemand in Europa is bedacht...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:49

Een uur geleden heeft Rusland weer een bloedbad aangericht in het centrum van Odessa, door raketten met clustermunitie. Het houdt niet op. Rusland wil Oekraine op deze manier op de knieen krijgen.
https://x.com/KyivPost/status/1858463076648943761

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:51

irmaz schreef:
Babootje schreef:

En is dan het plan van Kim Jong Un dat de VS dan Noord-Korea binnentrekt :roll: de VS is namelijk sneller in Noord-Korea dan het Noord-Koreaanse leger in Europa :=
Zuid-Korea zal blij zijn met de zienswijze van Kim :D

Iets in mij heeft het vermoeden dat dit "dreigement" door iemand in Europa is bedacht...

Dat lijkt erop :D . Maar Poetin lijkt wel te kunnen putten uit de oneindige voorraden van Noord-Korea v.w.b. wapens en manschappen. Ik ben benieuwd hoe wakker de Noord Koreaanse manschappen worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 07:53

Ik ben vooral ook benieuwd of Putin niet wat druk op gaat voeren op NATO landen, door 1 of andere smerige aanslag ergens in Europa of USA om "ons" heel erg te laten schrikken dat ook wij kwetsbaar zijn en er niet zonder kleerscheuren vanaf komen als we "Rusland aanvallen".

Ik heb af en toe zo'n dreigend voorgevoel dat er elk moment iets heel akeligs kan gebeuren waardoor we ineens officieel in oorlog zijn zeg maar..... maar dat gevoel komt in golf bewegingen. Van nee joh zo'n vaart loopt het niet tot "ik heb een heel zwaar voorgevoel". Bleh.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:37

Pmarena, we zijn al in oorlog. De Russen saboteren in Europa , Alaska e.a westerse landen, worden dan begeleid vanuit de lucht en water als hun (duik)boten weer eens aanwezig zijn in gebied waar de electriciteit kabels liggen (vorige week was het weer in de wateren van Ierland) bv. Ze schenden wereldwijd volop het luchtruim maar net zo dat het westen de incidenten meldt en verder begeleid (Turkije heeft jaren geleden de straaljager neergehaald en daar gebeurt het niet meer!) dus zonder voorgevoel te hebben ben ik er vrij zeker van (en dat al voor de inval van Oekraïne toen het een gevoel was) dat Rusland oorlog wil en dat we allemaal moeten genieten van de betrekkelijke rust nu in ons land en ons er ook op moeten voorbereiden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:40

Ja dat zei ik ook al, dat we in principe al een soort van in oorlog zijn. Maar dit is natuurlijk peanuts zo voor ons hier in West-Europa. Het zou me niet verbazen als Putin zoiets zou hebben van "jullie willen mee doen...? Prima, dan bij jullie ook wat ontwrichting waar je flink van zal schrikken!".

Want dat is nu nog totaal niet aan de orde natuurlijk, dat we allemaal even happen naar adem van schrik over iets in onze regio....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:20

Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-11-24 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:26

Ik ben een stille meelezer, maar in Zweden heeft iedereen gisteren een boekje in de brievenbus gekregen wat te doen als er oorlog komt.
Is de 5de keer dat ze zo'n boekje sturen sinds de tweede wereldoorlog.
Heb hetzelfde gevoel... alsof we nu echt nog moeten genieten van hoe relatief goed alles is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:46

Vooral voor de jongste generatie vind ik het heel verdrietig. En dan denk ik aan mijn kleinkinderen. Bij elke verjaardag denk ik :" gelukkig weer een jaar dat ze een fijn leven hebben gehad. Hopelijk krijgen ze nog een jaar"!. Kijk ik ben al een oudere vrouw en weet niet beter of de problemen in het leven bestaan uit dingetjes en dangetjes klein of groot die bij het leven horen. Maar hun leven is net begonnen en ik vrees dat zij de eerste naoorlogse generatie gaan worden die een tijd gaan meemaken dat het bal is en ze gelijk de hoofdprijs meegaan maken en dus geen tijd meer hebben om de normale dingetjes en dangetjes van het leven te verwerken.
Dat vind ik een hele verdrietige gedachte. Dus ik ben zelf totaal niet bang of bezorgd voor mezelf. Wij hebben een geweldig leven gehad al. En natuurlijk wil ik er nog 20 jaar bij net zo fijn. Maar verwacht het niet helaas. Dus voor mij is al vanaf 2014 (Krim oorlog) niet de vraag of er oorlog komt maar wanneer. Helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:58

Nou ik ben al blij dat die kleine van ons toch volgend jaar 10 wordt zonder al te grote ellende hier. Ik hield er in 2015 ernstig rekening mee dat het voor zijn 10e al hele foute boel zou kunnen worden.... maar we hebben die mijlpaal tegen het voorjaar gehaald.....even verder duimen nog :(:)

Niet dat het er nu zo geweldig voorstaat....maar we kunnen hier nog goed leven zeg maar en daar moeten we dankbaar voor zijn als je ziet hoeveel ellende zich op allerlei manieren over de wereld aan het verspreiden is.... -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:01

Eens. Dat geldt zeker voor ons ook!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:09

Ik denk eerlijk gezegd niet dat Putin voor eind januari iets uit gaat halen. Hij weet dat als hij daarna iets richting Europa doet, de VS onder Trump waarschijnlijk niets zal terugdoen en Europa er alleen voor staat, dus waarom nu overhaast iets doen nu de VS nog wel achter ons staat. Wel gaat het op economisch gebied inmiddels wel echt slecht binnen Rusland, dus is de vraag hoelang ze het nog vol kunnen houden.

Maar ik vind t ook wel spannend, ook omdat ik in maart moet bevallen, dus hoop dat alles gewoon rustig blijft hier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:20

Pien, zelfs zonder oorlogen krijgt de jonge generatie genoeg voor de kiezen . Denk aan misleiding via internet, populisme, slecht onderwijs. De oudjes onder ons weten nog hoe het was voor internet en soms denk ik, internet fijn maar het maakt, vooral nu , een groot en soms heel vervelend deel uit van het leven.
En niet te vergeten de gigantische klimaatcrisis en vervuiling.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-11-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:26

mylittlejoy schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat Putin voor eind januari iets uit gaat halen. Hij weet dat als hij daarna iets richting Europa doet, de VS onder Trump waarschijnlijk niets zal terugdoen en Europa er alleen voor staat, dus waarom nu overhaast iets doen nu de VS nog wel achter ons staat. Wel gaat het op economisch gebied inmiddels wel echt slecht binnen Rusland, dus is de vraag hoelang ze het nog vol kunnen houden.

Maar ik vind t ook wel spannend, ook omdat ik in maart moet bevallen, dus hoop dat alles gewoon rustig blijft hier.

Ik denk dat we eerst maar eens moeten afwachten wat Trump gaat doen.
Trump heeft laten zien volledig onvoorspelbaar te zijn en dat weet Poetin ook.