Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:37

Daks schreef:
Waarom kan er voor een rozenkwekerij in Ethiopië bijvoorbeeld wel een waterzuiveringsinstallatie geplaatst worden maar kan dat dan niet voor groente etc. Om de eigen bevolking te voorzien van voedsel Is dat dan omdat er geen geld is? (Jarenlange ontwikkelingshulp en giro 555) of vind de overheid van die landen zijn eigen bevolking niet zo belangrijk maar denkt hij meer aan het export geld? Ik denk dat daar al veel te winnen valt.

Off topic : en dat begint bij ons op het Binnenhof.
Nederland is een belastingparadijs.

1 enkel feit in het kader van 'derde woensdag in mei: verantwoordingsdag' :
wij faciliteren het Indiase bedrijf Airtel (doet in telecom).
Airtel heeft dankzij haar 'holding' (brievenbus firma) in Amsterdam de economie van Oeganda 21 miljoen euro armer gemaakt.
Belasting niet betaald.
Maar 'legaal ontweken'.

Kapitalisme, neo liberaal, en gewoon kolonialisme.
Als je deze 'onzin' afschaft, is de ontwikkelingssamenwerking niet eens nodig, zonder dit soort parasieten kunnen landen als Oeganda het heel goed zelf.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:04

Offtopic continued
enzino schreef:
Daks schreef:
Hoewel het offtopic is is de hongersnood in Afrika meer dan alleen Rusland die loopt te kloten.

Klopt als een bus, maar fouten toegeven doen politici niet graag dus wijzen ze gewoon naar Poetin.

Dat lijkt mij ook op gaan voor de gemiddelde burger in elk willekeurig westers land. Altijd op elk moment toegang tot alles willen hebben, steeds het nieuwste van het nieuwste (wegwerp) product/technologie, lekker op vakantie met het vliegtuig, fast fashion en ga maar door. Andere landen en het klimaat betalen de prijs daarvoor. En met dat we klappen uitdelen aan het klimaat, betalen andere landen en hun armere inwoners steeds hogere prijzen.
En ja, ik ben ook onderdeel van dat probleem, wij 'hier' allemaal denk ik :j maar inderdaad het is wat offtopic

Met dat het topic die kant op ging, ging ik mij ook afvragen: hoeveel zal die oorlog het klimaat extra belasten, met al die voertuigen, vliegtuigen en schepen van wie weet hoe oud en van wie weet hoe vervuilend in hun verbruik. Dan nog al die bommen, (chemische) wapens, idioterie rondom die kerncentrales. Arme aardbol

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:13

Blijkbaar werden de burgers en soldaten in de Azovstal staalfabriek regelmatig voorzien van voedsel en nieuwe munitie door helicopters van het Ukraïnse leger. De helicopterpiloten die deze toestellen vlogen wisten op voorhand dat er een kans van 90% was dat ze de trip niet zouden overleven.

Over heldendaden gesproken Y;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:44

irmaz schreef:
Blijkbaar werden de burgers en soldaten in de Azovstal staalfabriek regelmatig voorzien van voedsel en nieuwe munitie door helicopters van het Ukraïnse leger. De helicopterpiloten die deze toestellen vlogen wisten op voorhand dat er een kans van 90% was dat ze de trip niet zouden overleven.

Dat kan haast niet anders want niemand houdt het zolang vol op een slokje water en dan nog zo'n inspanning leveren. Ik had dat absoluut verwacht.

Telpeva schreef:
Met dat het topic die kant op ging, ging ik mij ook afvragen: hoeveel zal die oorlog het klimaat extra belasten, met al die voertuigen, vliegtuigen en schepen van wie weet hoe oud en van wie weet hoe vervuilend in hun verbruik. Dan nog al die bommen, (chemische) wapens, idioterie rondom die kerncentrales. Arme aardbol

Dit ook dus. Voor de aarde is het ook allemaal heel erg triest idem opwarming van de aarde, enorme vervuiling en vernietiging.

Oekraïne zal veel klaprozen laten zien volgend voorjaar |( (1ste dat weer groeit na een oorlog waar zo'n grote vernietiging heeft plaats gevonden, een reden dat de Engelsen hun poppy dragen als herdenkingsklaproos symbool van herdenking van de 1ste WO, 2de reden is Met het dragen van een 'poppy', ofwel klaproos, herdenken Britten tegenwoordig de slachtoffers van de Eerste en Tweede Wereldoorlog, maar ook van alle conflicten sinds die tijd. Dankzij haar bloedrode blaadjes en zwarte kruisvormige binnenste is zij een toepasselijk symbool voor alle gesneuvelde soldaten.) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:55

irmaz schreef:

Uit welke bron blijkt dat?

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:59

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:29

enzino schreef:
irmaz schreef:

Uit welke bron blijkt dat?

Uit interview met Zelenski :

“A very large number of our pilots died, unfortunately. Absolutely heroic people who knew that it was difficult to fly to Azovstal and bring them medicine, food, water, pick up the bodies of the wounded, it is almost impossible. All this happened. No one could officially comment. “, – said Zelensky.

The President said that there were no air corridors to the Azovstal plant due to the strong Russian air defense.

“Helicopter pilots for many weeks, knowing that 90% do not return… Imagine what these people did. They flew there to give them food, water, weapons and take away the wounded. We lost many pilots. They are absolutely heroic,” Zelensky said.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:43

enzino schreef:
Saudi Arabia speelt niet mee: Rusland mag gewoon binnen OPEC+ blijven deelnemen.
Prins Abdulaziz bin Salman heeft aangegeven dat politiek geen plek heeft binnen de organisatie ondanks de druk van Amerika en de EU.

https://www.ft.com/content/87ac05cd-d1e ... d97b17f5f4

De prins vind het wel welletjes wat Rusland doet want in de opec is wel degelijk plek gebleken te zijn voor politiek. In Opec+ heeft Rusland ook zitting en doet mee aan vergaderingen
https://www.rtlnieuws.nl/economie/busin ... en-benzine
Ik citeer
Citaat:
Rusland, dat dus geen lid is, vergadert de laatste tijd wel mee. Daardoor wordt ook gesproken van OPEC+. Dat de tweede olieproducent ook betrokken is, maakt de OPEC+ en daarmee de vergadering van vandaag extra belangrijk.

11 april heeft de OPEC al laten weten, dus dit standpunt is al een tijdje bekend
https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 79993.html
Citaat:
Het oliekartel OPEC heeft de Europese Unie maandag laten weten dat het niet in staat is de volumes Russische aardolie te vervangen als de EU een embargo op Russische olie invoert.

Opec heeft in het verleden in 1973 wel een politiek besluit genomen https://historiek.net/organization-of-p ... opec/4467/
Citaat:
Arabische leden van de OPEC kondigden in 1973 maatregelen aan tegen westerse landen die Israël steunden tijdens de Jom Kipoeroorlog. Deze oorlog begon op 6 oktober (Jom Kipoer / Grote Verzoendag) dat jaar. Egypte en Syrië vielen toen Israël binnen. Ze werden hierbij gesteund door verschillende andere landen uit de regio, waaronder Algerije, Irak, Koeweit, Libië en Saoedi-Arabië.

In reactie op de steun die westerse landen Israël gaven verhoogde de OPEC de olieprijs met zeventig procent. Daarnaast werd de olieproductie iedere maand met vijf procent verlaagd waardoor de prijs bleef stijgen. Tegen landen die Israël direct hadden gesteund, zoals bijvoorbeeld Amerika en Nederland, werd door de Arabische leden van de OPEC (vertegenwoordigd in de OAPEC) een volledige olieboycot ingevoerd. Aardolie werd voor het eerst als politiek wapen gebruikt.

Voor mensen die meer willen weten over de OPEC is het volgende stuk wel interessant
https://businessam.be/opec-7-dingen-die ... de-landen/
Citaat:
In totaal telt OPEC vijftien lidstaten: Iran, Irak, Koeweit, Saoedi-Arabië, Venezuela, Qatar, Libië, Verenigde Arabische Emiraten, Algerije, Nigeria, Ecuador, Gabon, Angola, Equatoriaal-Guinea en Congo-Brazzaville. Die laatste twee zijn pas sinds 2017 en 2018 lid van OPEC. Ecuador en Gabon waren een lange periode geen lid meer, en horen sinds respectievelijk 2007 en 2016 opnieuw bij OPEC. Indonesië is sinds 2016 geen lid meer. Qatar maakt vanaf 1 januari 2019 geen deel meer uit van OPEC.

Dit zijn landen die anti USA/ westen zijn dus om nu met het argument te komen dat "ze niet aan politiek doen" is natuurlijk een wassen neus. Ze vinden het wel best en kiezen voor de belangen van Rusland. Daar mag iedereen van vinden wat hij wil, maar ik denk dat dit gewoon de objectieve feiten zijn. Ze houden bewust Rusland te vriend en dat is fijn voor Poetin en jammer voor Oekraïne en het westen. Het is zo politiek als het maar kan zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:01

bigone schreef:

“A very large number of our pilots died, unfortunately. Absolutely heroic people who knew that it was difficult to fly to Azovstal and bring them medicine, food, water, pick up the bodies of the wounded, it is almost impossible. All this happened. No one could officially comment. “, – said Zelensky.

The President said that there were no air corridors to the Azovstal plant due to the strong Russian air defense.

“Helicopter pilots for many weeks, knowing that 90% do not return… Imagine what these people did. They flew there to give them food, water, weapons and take away the wounded. We lost many pilots. They are absolutely heroic,” Zelensky said.

Dat lijkt me wel een belangrijk detail: de Oekraïense president zegt dat de Oekraïense strijdkrachten zich moedig hebben gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:13

pien_2010 schreef:
11 april heeft de OPEC al laten weten, dus dit standpunt is al een tijdje bekend
https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 79993.html
Citaat:
Het oliekartel OPEC heeft de Europese Unie maandag laten weten dat het niet in staat is de volumes Russische aardolie te vervangen als de EU een embargo op Russische olie invoert.

Dit is echter iets heel anders, hiermee geven ze gewoon aan dat ze hun productie niet zomaar kunnen verhogen. Dat zegt niets over of Rusland mee mag vergaderen, waar de prins het nu over heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:16

Wetende dat er een zeer grote kans is dat je neergeschoten word en toch gaat? Ja dan ben je moedig en/of kamikaze piloot. Er zijn vijf van die bevoorradings/evacuatie pogingen ondernomen waarbij in één van de laatste helicopters ook een compleet medisch team meevloog , wetende dat ze het misschien niet zouden halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:20

bigone schreef:
Wetende dat er een zeer grote kans is dat je neergeschoten word en toch gaat? Ja dan ben je moedig en/of kamikaze piloot. Er zijn vijf van die bevoorradings/evacuatie pogingen ondernomen waarbij in één van de laatste helicopters ook een compleet medisch team meevloog , wetende dat ze het misschien niet zouden halen.

Wat is daar de bron van?

(dit zijn wel interessante dingen om meer over te lezen, maar dat lukt alleen met een bron)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:46

enzino schreef:
bigone schreef:

Wat is daar de bron van?

(dit zijn wel interessante dingen om meer over te lezen, maar dat lukt alleen met een bron)

https://en.hromadske.ua/posts/unprecede ... stal-plant

Een van de vele. Kan je ook nog wel een link naar het interview met Zelenski geven maar ga er niet vanuit dat je Oekraïens spreekt maar misschien dat je dat zelf door Google translate wil gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:54

Citaat:
According to Biletsky, there were more than five attempts to transfer aid to Ukrainian fighters at Azovstal, and the vast majority, except for the last two, were successful.

Dat lijkt me wel een belangrijk detail: Oekraïense bevelhebber (oprichter van het Azov regiment) zegt dat Oekraïense soldaten zich heldhaftig hebben gedragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:06

enzino schreef:
Dit is echter iets heel anders, hiermee geven ze gewoon aan dat ze hun productie niet zomaar kunnen verhogen. Dat zegt niets over of Rusland mee mag vergaderen, waar de prins het nu over heeft.

Dat klopt en dat was dus al bekend van vrijwel gelijk na de oorlog zoals ik liet zien (niets meer en niets minder), dus niets nieuws onder de zon.

En mijn 2de deel daarin toon ik aan dat het de landen van de opec als het wel uitkomt ze zeker wel politieke besluiten nemen. Als Israël iets doet wat ze niet zint, dan heeft Israël pech, en dat is politiek.
Dus nu ze Rusland bij de vergaderingen laten zijn en niet meedoen aan de sancties is gewoon wel degelijk een politieke keuze. Dat bedoelde ik te zeggen met

Opec heeft in het verleden in 1973 wel een politiek besluit genomen https://historiek.net/organization-of-p ... opec/4467/
Citaat:
Arabische leden van de OPEC kondigden in 1973 maatregelen aan tegen westerse landen die Israël steunden tijdens de Jom Kipoeroorlog. Deze oorlog begon op 6 oktober (Jom Kipoer / Grote Verzoendag) dat jaar. Egypte en Syrië vielen toen Israël binnen. Ze werden hierbij gesteund door verschillende andere landen uit de regio, waaronder Algerije, Irak, Koeweit, Libië en Saoedi-Arabië.

In reactie op de steun die westerse landen Israël gaven verhoogde de OPEC de olieprijs met zeventig procent. Daarnaast werd de olieproductie iedere maand met vijf procent verlaagd waardoor de prijs bleef stijgen. Tegen landen die Israël direct hadden gesteund, zoals bijvoorbeeld Amerika en Nederland, werd door de Arabische leden van de OPEC (vertegenwoordigd in de OAPEC) een volledige olieboycot ingevoerd. Aardolie werd voor het eerst als politiek wapen gebruikt.

Dus dat de OPEC niet mee doet (zoals jij het noemt) is wel degelijk politiek en iedereen met kennis over de opec had niet anders verwacht. Simpel zat. Dat is wat ik schrijf of althans wilde schrijven.
Als Rusland → Israël was geweest dan hadden we een andere uitkomst gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:09

enzino schreef:
Citaat:
According to Biletsky, there were more than five attempts to transfer aid to Ukrainian fighters at Azovstal, and the vast majority, except for the last two, were successful.

Dat lijkt me wel een belangrijk detail: Oekraïense bevelhebber (oprichter van het Azov regiment) zegt dat Oekraïense soldaten zich heldhaftig hebben gedragen.

Joh, ga even zelf zoeken ipv stukjes eruit pikken en plaatsen.
Hij heeft het ook over de helicopter piloten, dat zijn ook militairen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:15

pien_2010 schreef:
Dus dat de OPEC niet mee doet (zoals jij het noemt) is wel degelijk politiek en iedereen met kennis over de opec had niet anders verwacht. Simpel zat. Dat is wat ik schrijf of althans wilde schrijven.

Dat zijn niet mijn woorden, dat is een quote van de prins.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:19

bigone schreef:

Nee, zo werkt het niet. Degene die de claim neerzet moet er een bron bij geven. "Ga even zelf zoeken" lijkt me geen redelijk antwoord.

En nu lijkt dat er geen enkel bewijs voor de claims is behalve dan de woorden van Oekraïense militairen die zeggen dat andere Oekraïense militairen heldhaftig zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:21

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Dat zijn niet mijn woorden, dat is een quote van de prins.

Jij zegt, "Saoedi Arabia speelt niet mee".

De prins zegt "ze zijn niet politiek". Dat zijn ze dus wel, zeg ik, zie vb van mijn stuk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:26

enzino schreef:
bigone schreef:

Dat lijkt me wel een belangrijk detail: de Oekraïense president zegt dat de Oekraïense strijdkrachten zich moedig hebben gedragen.

Nee, dat was mijn eigen toevoeging. Uit de bron waarin ik het haalde (Twitter) werd dat stukje van het interview niet medegedeeld.
Ik vind het enorm dapper dat je, wetende dat jouw leven er zeer waarschijnlijk bij in gaat schieten, er voor zorgt dat andere mensen in leven kunnen blijven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:27

enzino schreef:
bigone schreef:

Nee, zo werkt het niet. Degene die de claim neerzet moet er een bron bij geven. "Ga even zelf zoeken" lijkt me geen redelijk antwoord.

En nu lijkt dat er geen enkel bewijs voor de claims is behalve dan de woorden van Oekraïense militairen die zeggen dat andere Oekraïense militairen heldhaftig zijn.

hier mist helaas een smiley voor op bokt

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:37

irmaz schreef:
Nee, dat was mijn eigen toevoeging. Uit de bron waarin ik het haalde (Twitter) werd dat stukje van het interview niet medegedeeld.

Jouw post begon met "blijkbaar", vandaar mijn vraag wat je bron is. Die vraag staat nu nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:38

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:44

enzino schreef:
bigone schreef:

In dat geval: de Oekraïense president zegt dat de Oekraïense strijdkrachten zich moedig hebben gedragen.

en ik zeg dat, niet alleen dat deze militairen zich moedig hebben gedragen maar dat deze militairen moedig zijn (of in de meeste gevallen, waren)

En nog een keer: Ik vind het enorm dapper dat je, terwijl je weet dat de kans dat je het zelf overleeft vrijwel nihil is, toch in actie komt om te zorgen dat andere mensen kunnen overleven.