Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:53

Kijk eens naar alleenstaande de vrouwen die thuiszitten met bijstandsuitkering, die gaan echt niet werken want met alle toeslagen erbij hebben ze meer in de maand dan bij een minimumloon!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:11

maar aan de andere kant zou dus werk wel beloond moeten worden. Het moet toch niet zo zijn dat je meteen gekort wordt op van alles als je meer uur wilt gaan werken. Je moet er wel beter van worden anders is de motivatie om meer te gaan werken logischerwijs ver te zoeken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:24

chanicha schreef:
Kijk eens naar alleenstaande de vrouwen die thuiszitten met bijstandsuitkering, die gaan echt niet werken want met alle toeslagen erbij hebben ze meer in de maand dan bij een minimumloon!

... er zit nog al een gat tussen de bijstandsnorm en het minimumloon.

Kun je dit met cijfers onderbouwen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:25

chanicha schreef:

Vrouwen? En ook genoeg mannen maar die kunnen het in hun eentje opmaken terwijl er bij die alleenstaande vrouwen vaak kinderen bij betrokken zijn.
En moet je fulltime werken om nog 25 euro meer te verdienen en je kinderen vijf dagen in de week naar de opvang dan is de keus vaak snel gemaakt. Het systeem is rot niet de meeste mensen.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:29

kinderopvang wordt ook alleen maar duurder, want de 'gratis' opvang waar partijen de vorige keer campagne mee voerden is alweer van de baan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:30

Janneke2 schreef:
chanicha schreef:

... er zit nog al een gat tussen de bijstandsnorm en het minimumloon.

Kun je dit met cijfers onderbouwen?

Nee maar dit is toch algemeen bekend!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:32

juval schreef:
kinderopvang wordt ook alleen maar duurder, want de 'gratis' opvang waar partijen de vorige keer campagne mee voerden is alweer van de baan.

Mijn dochter is gastouder en die kan de aanvragen niet aan, zoveel mensen zoeken er naar een plekje voor hun kinderen.
Ze maken de ouders eerst lekker met het vooruitzicht dat het gratis wordt om vervolgens de drol weer gewoon in te trekken :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:34

Citaat:
Hoe hoog is minimumloon 2023 netto per maand?
Het netto minimumloon werd in januari 2023 vastgesteld op €1.857,73. In juli komt daar dus maandelijks €36,27 bij. Dit is 1,95 procent meer dan het halfjaar hiervoor.

Citaat:
Hoeveel is bijstandsuitkering 2023 per maand?
Hoogte bijstandsuitkering 21 jaar tot AOW-leeftijd
Personen van 21 jaar tot AOW leeftijd Per maand
Alleenstaande ouders / Eenpersoonshuishouden €1.195,66
Partners / gehuwden en samenwonenden €1.708,08
2 kostendelers* €854,04
3 kostendelers* €740,17

Citaat:
Hoeveel AOW krijg je? De AOW-hoogte wordt elk half jaar aangepast aan de ontwikkeling van het minimumloon. Per 1 juli 2023 ontvangt een alleenstaande AOW-gerechtigde € 1458,15 bruto per maand (netto € 1378,98). Voor samenwonenden geldt dat ieder een bedrag van € 993,16 bruto per maand ontvangt (netto € 939,24).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:45

Werken zou inderdaad beloond moeten worden.

@Chanicha, ik doelde nu niet specifiek op bijstandsmoeders hoor...die hebben tenminste nog de kinderen om op te voeden.
Ik hoor die verhalen van mensen om me heen, iemand met een schapenbedrijf, die vinden geen fulltime herder, die vinden niemand voor het poetsen, vaak alleen mensen die precies x-aantal uren willen werken vanwege de toeslagen. Zitten ook dames zonder kinderen of heren bij hoor.

Als voorbeeld iemand die onder bewindvoering staat, die rekent per week exact het aantal uren uit wat ze wil werken, geen half uur meer hoor, denk het maar niet.
Ik sta anders in het leven, zou meer uren werken om eerder mijn schulden af te lossen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:20

Eh, bewind kan vele redenen hebben, het hoeft niet met schulden te maken te hebben.

En wie in de schuldsanering zit,
heeft zo'n smalle beurs,
dat je veel tijd kwijt bent aan koopjesjacht, kleren herstellen, zelf dingen proberen te repareren.
En als je dan ook nog kinderen moet opvoeden - GROOT gelijk om niet meer te werken dan strikt noodzakelijk.

... sprak de steile calviniste die hard werken met de paplepel kreeg ingegoten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:04

Breaking news:

'Nieuw Sociaal Contract'.

Zo heet niet alleen het boek, maar ook de partij van Omtzigt.

Ik ben benieuwd, en ook blij.

Waarschijnlijk ga ik niet op hem stemmen, maar een echte christen-democratische partij (ipv dat vreselijke cda)
is een verrijking voor de politiek.
(Ondanks de veelheid aan partijen.)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:30

Jaja en nu gaan ze hem allemaal knijpen!
Ik wens hem heel veel succes :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:35

Dit gaan hele leuke verkiezingen worden :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:56

Pfoe ik zou wel een programma willen zien. Vind het onbegrijpelijk dat men wil stemmen op een persoon die niet eens een partijprogramma heeft. Wat zijn zijn standpunten? Wordt dit alwéér een one man partij? Het worden hoe dan ook bijzondere verkiezingen…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:04

nps schreef:
Pfoe ik zou wel een programma willen zien. Vind het onbegrijpelijk dat men wil stemmen op een persoon die niet eens een partijprogramma heeft. Wat zijn zijn standpunten? Wordt dit alwéér een one man partij? Het worden hoe dan ook bijzondere verkiezingen…

Het partijprogramma wordt druk aan geschreven en een eenmanspartij wordt het zeker niet. Eerst maar eens afwachten tot alle partij programma’s klaar en openbaar zijn. Ga er vanuit dat de meeste mensen stemmen op een programma en niet omdat de persoon je nu wel of niet aanstaat .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:21

BigOne schreef:
Ga er vanuit dat de meeste mensen stemmen op een programma en niet omdat de persoon je nu wel of niet aanstaat .

Ik denk dat dat nog weleens tegen kan vallen, ik vermoed dat de meeste mensen partijprogramma's überhaupt niet doornemen.

Het programma van de partij van Omtzigt zou overigens al af zijn volgens zowel de NOS als Nu.nl, alleen de kandidatenlijst nog niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:28

Ik kan me voorstellen dat er redelijk wat mensen zijn die gewoon elke keer domweg vvd of pvv of sgp stemmen, niet slim maar we zullen zien, Omzigt maakt de verkiezingen een stuk spannender in ieder geval .

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:02

pien_2010 schreef:
Citaat:
Concurrentie in de zorg is in basis een goed idee alleen zit het nog te veel op slot, wellicht ook vanwege patenten.

Kun je het me uitleggen waar jij het in basis een goed idee vindt.

Ik had een bedrijf, en elk bedrijf is gemaakt om winst te maken. Winst maak je door de kosten zoveel mogelijk te drukken. De hoogste kosten zitten altijd aan de personeelskant (overhead en mensen op de werkvloer) en in het geval van ziekenhuizen ook aan de kant van operaties, medicatie etc.

Weten jullie dat er nu al ziekenhuizen zijn die vanaf september bepaalde handelingen niet meer mogen doen van de zorgverzekeraar? Dat wordt verstopt onder het mom van we hebben een wachtlijst (bron een gefrustreerde actieve huisarts die hier heel boos om is).

Een stichting is er voor het doel of de leden en mag geen winst maken maar moet haar geld goed verantwoord besteden.

Of anders gezegd concurrerende zorginstellingen vind ik waanzin en totaal niet horen bij zorg. Er zijn inmiddels al huisartsen die zo werken. Nu al blijkt dat ze de patiënten die tijd (lees geld) kosten weren. Dat is inherent aan concurrerend werken.
Dat betekent dus als jij je hele leven het schompus hebt gewerkt hetzij op een boerderij, fabriek, praktijk en je bent oud en versleten dat je teveel geld kost, je naar je zorg mag fluiten en je alleen maar kunt hopen dat je een blik kinderen of jonge mensen om je heen kunt open trekken die nog iets voor jou kunnen proberen.

Dus ik zie graag waar dit concurrerende werking in de zorg goed voor kan zijn.

Niet mijn quote, maar ik wakkerde het wel aan. Winst maken doe je door meerdere factoren natuurlijk, maar je kosten laag houden is een belangrijke. Dit kun je doen door dingen uit te knijpen, maar die tijd is bij veel bedrijven wel voorbij gelukkig. Het draait nu om slimmer werken.

Een voorbeeld uit de logistiek (wat ook gewoon een deel vd zorgkosten is overigens): een deel van de vrachtwagens rijdt leeg. Dat is hartstikke duur. Als je je ritten beter combineert, is dat niet nodig. Iedereen wordt daar beter van. De klant (lagere prijs), de wereld (het milieu) en het bedrijf (betere prijs).

Bij concurrentie ben je hard op zoek naar deze vormen van slimmer werken. Zonder concurrentie heb je veel minder reden om hard te zoeken naar efficientie en innovatie.

Door vergrijzing en dure behandelingen wordt de zorg oa veel duurder. We zullen slimmer moeten werken om het betaalbaar te houden (of meer belasting gaan betalen). Doe mij maar het eerste.

Disclaimer: Wat zwart wit neergezet, maar anders wordt deze post oneindig lang.

Edit: En je kunt natuurlijk wel gewoon spelregels eraan hangen he. Dus bijv weren van patienten verboden. Net zoals in de logistiek er ook regels zijn hoe veel CO2 de vrachtwagen mag uitstoten, werknemers niet mogen uitbuiten enz

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:24

Ladyson schreef:
Door vergrijzing en dure behandelingen wordt de zorg oa veel duurder. We zullen slimmer moeten werken om het betaalbaar te houden (of meer belasting gaan betalen). Doe mij maar het eerste.

En er moet nog veel meer ingezet worden op zaken als digitalisering en elektronische hulpmiddelen. Dat roept nog altijd veel weerstand op, ook bij zorginstellingen zelf. Denk aan alarmering op basis van sensoren die een seintje geven als iemand dreigt te vallen of gevallen is, medicijndispensers, domotica, etc. Er wordt langzaamaan wel steeds meer die richting op bewogen, maar daar valt nog veel te winnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 03:03

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:26

BigOne schreef:
nps schreef:

Het partijprogramma wordt druk aan geschreven en een eenmanspartij wordt het zeker niet. Eerst maar eens afwachten tot alle partij programma’s klaar en openbaar zijn. Ga er vanuit dat de meeste mensen stemmen op een programma en niet omdat de persoon je nu wel of niet aanstaat .

Nee hoor. Omtzigt stond al op 40 zetels oid toen ie nog niet eens een partij had, laat staan een programma. Omdat hij overkomt als integer persoon ofzo. Blijkt maar weer dat politiek helaas zelden over inhoud gaat maar meer over hoe personen overkomen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:30

Loretta schreef:
Pieter Omtzigt richt een nieuwe partij op.

https://twitter.com/PieterOmtzigt/statu ... -46-zetels

Veel van de mensen in Den haag die hem kwijt wilden, hebben inmiddels zelf een functie elders.

Zorgwekkend. Niet vanwege meneer Omzigt, die ik best capabel acht, maar meer in de zin van: waar haalt ie bruikbare mensen vandaan die met hem een fractie gaan vormen zonder dat er straks weer afsplitsingen komen, allerlei mensen die een 'shady' verleden blijken te hebben en alle bijbehorende shyte dat ervan afleidt dat de tent gerund moet worden.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:35

Ik denk dat Omtzigt een hoop stemmen gaat trekken. Maar niet vanwege zijn programma maar gewoon sympathie stemmen.

Het hele toeslagensysteem moet op de schop. Het is van de zotte dat je de toeslagen als voorschot krijgt en je vervolgens over het vorige jaar moet terugbetalen omdat je meer bent gaan verdienen midden in het jaar. Of dat je in de loop van het huidige jaar getrouwd bent.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:38

Precies dat @Cowboy :j

Hij is nog in gesprek met de mogelijke kandidaten en er komt nog een oproep op de website om je aan te melden.
Hoe gaatie dat in hemelsnaam goed screenen en selecteren, zonder dat je er mensen tussen krijgt die heel graag in de Tweede Kamer willen, maar eigenlijk totaal niets gemeen hebben met zijn gedachtegoed/partijprogramma?
Hoe gaat hij van die mensen een eenheid creëeren die als 1 partij fungeert in de Tweede Kamer en een evt kabinet?
Partijen die van niets/1 ineens heel groot worden, hebben daar in het verleden altijd de grootste moeite mee gehad en deze man moet met nog 3 maanden te gaan voor de daadwerkelijke verkiezingen en maar 1,5 maand tot het moeten inleveren van zijn lijst nog beginnen met selecteren???

Hoe dan?
.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:39

Ik denk dat het de BBB stemmen gaat kosten, die trokken veel ontevreden mensen, die zien ook wel wat in Omtzigt. Hij geeft zelf al aan niet te groot te willen worden om LPF-achtige toestanden te voorkomen, dat is verstandig. Ik hoop alleen niet dat hij Mona Keijzer als voorvrouw binnen haalt, die gaat ook meer voor eigen succes dan voor het algemeen belang.