steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:15

Ik vraag mij ook wel af waar al dat voedsel naar toe gaat wanneer alle boeren in Nederland biologisch gaan werken. Waarschijnlijk wordt dan alles gexporteerd.

De Groenlinks droom van lokaal produceren zie ik nog niet gebeuren. Ook dat houdt Europa tegen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:18

En dat terwijl zo'n 80 jaar geleden alles nog biologisch werd geproduceerd...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:25

Loretta schreef:
Ik vraag mij ook wel af waar al dat voedsel naar toe gaat wanneer alle boeren in Nederland biologisch gaan werken. Waarschijnlijk wordt dan alles gexporteerd.

De Groenlinks droom van lokaal produceren zie ik nog niet gebeuren. Ook dat houdt Europa tegen.

Voedsel gaat net als nu gewoon in de export lijkt mij. Prima toch?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:32

elnienjo schreef:
karuna schreef:
Spenk het probleem is als de natuur nu vol gebouwd zou worden met kleine betaalbare sociale huur en koop woningen zouden er minder mensen er denk ik een probleem mee hebben. Alleen nu wordt het vooral gesloopt voor enorme grote huizen maar alleen mensen met heel veel geld kunnen wonen en op de plek van een groot huis hadden ook 6 tot 10 kleine huizen gebouwd kunnen worden.

In tegendeel! Een woonwijk drukt een grotere negatieve stempel op een 'natuur' gebied dan een paar villa's met grote groene tuinen.

Zou kunnen, maar met de huidige woning tekorten heeft een betaalbaar wijkje meer draagkracht onder de plaatselijke bevolking.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:40

Marigold schreef:
Er is ook land nodig voor zonnepanelen en windturbines lijkt me.

Ik zeg niet dat het niet gebeurt -
maar nodig is het niet.

Eerst de daken maar eens vol leggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:59

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:
Hmmm - ik vind het een goede vraag, 'waar wachten we nog op?'

De oplossing komt niet van geschamper 'dat biologisch zo mooi klinkt' -
de vraag is juist waarom er volgens Janine weinig van terecht komt.
Ik vind trouwens ook dat er veel te weinig biologisch wordt gewerkt.

En de vraag is vooral: wie heeft er wel of geen baat bij, of er veel of weinig van terecht komt...

Nou, vertel dan eens... Hoe kan het beter vermarkt worden dan?

... IS het een kwestie van vermarkten?
Dat zou natuurlijk kunnen.
(Zelf denk ik dat het veel ruimer ligt.)
Citaat:
Het is toch schots en scheef dat een boer een topmelkprijs krijgt en dat de melk vervolgens niet goed gevaloriseerd kan worden omdat de markt ineens weer anders is?

??
Momenteel krijgt een boer 62 cent per liter, had ik begrepen.
En dat schijnt hoog te zijn.
In de winkel betaal ik ruim 40 cent meer, maar waar ik exact voor betaal staat er niet bij.
De verhouding staat mij niet aan. (Zeker omdat de problemen gigantisch zijn, stikstof, fosfaat, waterkwaliteit, waterpeil, gebrek aan insecten, grondkwaliteit...)
Citaat:
Dan is al die administratie wel heel erg duur he... Dat is toch niets anders dan gebakken lucht verkopen?

62 om melk te leveren aan de coöperatie,
ALS die 40 cent enkel administratie is, is het idd wel heel erg duur.

Citaat:
Al die administratie maakt dat er een hoop kaartjes gemaakt kunnen worden, die door gemiddelden tot stand komen, maar die wellicht niet eens overeenkomen met die boer die tegen het biologische aan zit, maar niet in aanmerking komt voor het een of het ander?
[/quote]
... waar wachten we op, was de vraag.
Niet dit soort details.

Één van de zaken die ik mis: een stevige onderhandelaar namens de individuele boeren:
'de hele sector moet op de schop!'

Aan de ene kant lees ik telkens 'dat boeren veel innoveren' -
maar dat gebeurt volgens mij enkel en alleen binnen kaders die schijnbaar in beton gegoten zijn.

... kaders die velen niet eens meer zien, maar aannemen dat het een natuurwet is.
(Bijvoorbeeld de gedachte 'dat innovatie alleen maar bij grote stallen kan'. - Nonsens, maar een fabrikant kan er wel op aansturen dat het niet getest wordt in kleine stallen en dat het peperduur wordt.)

Doe mij maar individuele boeren die een vuist kunnen maken tegen de supermarkten, niet meer tegen elkaar uitgespeeld worden, niet meer het verdienmodel zijn voor bovenbazen omdat ze wéér een duur ding moeten kopen dat maar half doet wat beloofd is, een rabobank die mensen niet dwingt het aantal koeien uit te breiden ('opa had er 50, en kon rondkomen, ik heb er 200 en het gaat moeizaam') enzovoort enzovoort.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-07-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:07

Elisa2 schreef:
Ik wil trouwens niet dat er nieuwe huizen komen..pak eerst maar het probleem aan waarom er een huizentekort is. Nu is het dweilen met de kraan open en alles gaat ten koste van de natuur. En ondertussen maar de boeren de schuld geven..

Wat is hierin je voorstel? Scheidende stellen verplichten samen in een huis te blijven wonen? Alleenstaanden te koppelen aan andere alleenstaanden zodat ze samen een huis kunnen delen? Ouderen aanmoedigen eerder hun laatste adem uit te blazen of bij hun kinderen in te trekken?

Of doel je gewoon op het dichtgooien van de grenzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:38

Qerty schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wil trouwens niet dat er nieuwe huizen komen..pak eerst maar het probleem aan waarom er een huizentekort is. Nu is het dweilen met de kraan open en alles gaat ten koste van de natuur. En ondertussen maar de boeren de schuld geven..

Wat is hierin je voorstel? Scheidende stellen verplichten samen in een huis te blijven wonen? Alleenstaanden te koppelen aan andere alleenstaanden zodat ze samen een huis kunnen delen? Ouderen aanmoedigen eerder hun laatste adem uit te blazen of bij hun kinderen in te trekken?

Minder migranten en misschien moet men zich wat minder voortplanten en het huwelijk is tegenwoordig ook meer een gril dan iets heiligs, maar oeh dat mag je niet zeggen, heilige huisjes en gevoelens enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:48

xxCYNNxx schreef:
De Lindewijk, die wordt nu weer verder uitgebreid. Afgelopen 4 jaar steeds verder het natuurgebied in en nu dus weer een hap uit het natuurgebied genomen en klaar gemaakt om huizen neer te zetten.

Wat dat betreft wordt die bouwstop ook een stuk dramatischer gebracht dan die in werkelijkheid is; hier is in de Lindewijk flink bijgebouwd hoor sinds 2019. Het jaar waarin, volgens de regering, de bouw stil is komen te liggen vanwege een gerechtelijke uitspraak.
Geloof niet dat ze die memo hier gekregen hebben, zeker als ik zie hoeveel huizen er bij zijn gekomen de afgelopen 3 jaar sinds die uitspraak.

Is dat de wijk nabij kliniek Wolvega? Ik kom vanuit richting Noordwolde over De Linde, dan kom ik bij die ovale rotonde, is het die nieuwbouwwijk daar?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:24

ja die wijk is het inderdaad. Bij die ovale rotonde het spoor over en dan net voorbij de Katholieke kerk kan je rechtsaf de Lindewijk in. Volgende ingang naar de Lindewijk is bij de Totalpomp.

Het deel wat je vanaf de rotonde ziet is niet in het natuurgebied.......maar achterin dus wel....en nu dus weer verder dat gebied in.
Voorste deel zijn voornamelijk rijtjeswoningen; zowel huur als koop. Ga je verder de wijk in kom je veel grote vrijstaande en 2 onder 1 kap woningen tegen ( daarnaast ook gedeelte rijtjeshuizen). En helemaal achterin staan de grote villa's aan het water.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:05

Dat is voornamelijk waterberging toch Cynn? Geen natura 2000 zover ik weet. Wel heel mooi gemaakt vind ik het. Snap ook wel dat mensen zo mooi willen wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:24

Hier heeft een veehouder een stuk grond van 1800m2 te koop staan, waar men een huis kan gaan bouwen. Vergunning is geregeld dat er woonbestemming op zit nu. Vraagprijs 500.000 von. Eventueel uit te breiden tot 3 of 4 hectare. Hier is het dus net andersom :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:25

xxCYNNxx schreef:
ja die wijk is het inderdaad. Bij die ovale rotonde het spoor over en dan net voorbij de Katholieke kerk kan je rechtsaf de Lindewijk in. Volgende ingang naar de Lindewijk is bij de Totalpomp.

Het deel wat je vanaf de rotonde ziet is niet in het natuurgebied.......maar achterin dus wel....en nu dus weer verder dat gebied in.
Voorste deel zijn voornamelijk rijtjeswoningen; zowel huur als koop. Ga je verder de wijk in kom je veel grote vrijstaande en 2 onder 1 kap woningen tegen ( daarnaast ook gedeelte rijtjeshuizen). En helemaal achterin staan de grote villa's aan het water.

Ik had het even opgezocht, nog 240 woningen er bij, er is een hele website over, jammer hè.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:21

Qerty schreef:
Elisa2 schreef:

Er zijn zoveel oplossingen te bedenken aan verschillende kanten voor dit probleem ;)
Gelukkig denk ik een stukje positiever en genuanceerder dan wat jij schrijft.

Betere doorstroom bijvoorbeeld, nu kunnen veel mensen die wel willen samenwonen vaak niet samenwonen door een huizen tekort, mensen die kleiner willen wonen kunnen niet kleiner wonen door een huizentekort, samenwonen wordt ontmoedigd in bepaalde kringen want dan raken mensen soms de financiele ondersteuning kwijt die ze wel nodig hebben. Tiny houses neer mogen zetten, niet meer mensen opvangen dan het land aan kan. Etc. Etc.

En ja, als open grenzen zorgen dat de natuur verdwijnt in Nederland dan ben ik zeker voor het dichtgooien van de grenzen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:35

Marigold schreef:
Dat is voornamelijk waterberging toch Cynn? Geen natura 2000 zover ik weet. Wel heel mooi gemaakt vind ik het. Snap ook wel dat mensen zo mooi willen wonen.

klopt, is idd geen natura2000 gebied...echter kun je wel vanuit daar in 1 keer door naar natura2000 gebied; het staat in verbinding met de Rottige Meenthe..en das wel natura2000. Met een klein bootje/kano kan je zo doorvaren ( is wel even een paar km) naar de Rottige Meenthe.

En is idd voornamelijk waterberging, maar de natuur heeft daar in de loop der jaren z'n plekje gevonden en heel veel broedende vogels ook.

@ Mindim...ja ik vind het heel jammer. Natuur had al zo mooi zn stempel gedrukt op dat gebied en nu wordt het volgebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:03

xxCYNNxx schreef:
Marigold schreef:

klopt, is idd geen natura2000 gebied...echter kun je wel vanuit daar in 1 keer door naar natura2000 gebied; het staat in verbinding met de Rottige Meenthe..en das wel natura2000. Met een klein bootje/kano kan je zo doorvaren ( is wel even een paar km) naar de Rottige Meenthe.

En is idd voornamelijk waterberging, maar de natuur heeft daar in de loop der jaren z'n plekje gevonden en heel veel broedende vogels ook.

@ Mindim...ja ik vind het heel jammer. Natuur had al zo mooi zn stempel gedrukt op dat gebied en nu wordt het volgebouwd.

Ja jammer he, Diever stampen ze ook helemaal vol en in Havelte staat hoogbouw :roll:

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:51

Janneke2 schreef:
Momenteel krijgt een boer 62 cent per liter, had ik begrepen.
En dat schijnt hoog te zijn.
In de winkel betaal ik ruim 40 cent meer, maar waar ik exact voor betaal staat er niet bij.
De verhouding staat mij niet aan. (Zeker omdat de problemen gigantisch zijn, stikstof, fosfaat, waterkwaliteit, waterpeil, gebrek aan insecten, grondkwaliteit...)
Citaat:
Dan is al die administratie wel heel erg duur he... Dat is toch niets anders dan gebakken lucht verkopen?

62 om melk te leveren aan de coöperatie,
ALS die 40 cent enkel administratie is, is het idd wel heel erg duur.

van die 40cent word de melk opgehaald bij 15.261 verschillende melkveehouders, in de meest afgelegen gebieden van NL. Word het verwerkt, tot voedselveilig, word het verpakt, en word het volgens logistiek netwerk weer naar de 6.338 verschillende supermarkten gebracht + nog een deel naar export. Al die logistike partijen kunnen vrij groen en efficient rijden omdat in bulk de wagen altijd goed vol kan, maar daar zitten een hoop mensen op de planning om dat rond te krijgen. De supermarkten zijn nauwkeurig op hun voorraden, en marketing, om er voor te zorgen dat je niet mis grijpt of je nu 8u smorgens of savonds komt, 300 tot 365 dagen per jaar (afhankelijk van zon en feestdagen :D ). Ook dat allemaal logistiek en strategisch organiseren kost arbeid. bedenk wel, met de vers producten zit je gewoon aan een klok.

Eerlijk is eerlijk, als je als boer de keuze maakt om onder contract van een fabriek te produceren, geef je echt een hoop logistiek werk uit handen, en tja daar zit (als je er goed in bent) wel marge.

Mijn ouders handelen friet aardappels voor de export op de vrije markt, opslag doen we bij telers zelf, en transport besteden we logistiek uit (aan afnemer of regelen via externe partij transport), maar zelfs dan heeft mijn moeder fulltime baan aan planning, en die hoeft niet eens de route van die chauffeur te maken, alleen eentje bestellen. Mijn vader heeft meer dan fulltime aan het onderhouden van zijn relaties, en natuurlijk het vermarkten in vrije markt. Het trekker rijden op ons eigen akkerbouwbedrijf doet hij al 20 jaar niet meer zelf.

Dus als je 40cent echt te veel vind, verdiep je dan even in stukje logistiek wat er achter je pakje melk zit. En als je het er dan nog niet mee eens bent (want dat kan en mag), dan is er ook een boer in NL die produceert en vermarkt naar jou wensen, en dan koop je het daar. Zo simpel is het.

Een beter voedselsysteem kan echt wel degelijk bij jezelf beginnen, want die hele keten heeft een consument nodig die de waarde van dat product wil inzien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:14

@Janneke2, je denkt toch niet dat melkverwerkers hun melk in kartonnen pakken van een liter aangevoerd krijgen?

En dat is maar een klein onderdeel van het begrip zuivel hè? En als je dan eens kijkt naar valorisatie binnen die markt, begrijp je misschien waar ik het over heb...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:00

BettyVN: gave post!
Een mooi voorbeeld van hoe van alles met elkaar verweven is in de hele sector.

Ik zeg ook altijd (in mijn geval, ik verzet me tegen varkensvlees ivm de dodingswijze), als iemand een afgeprijst ivm houdbaarheid pakje spek wil kopen met het argument ‘anders is het voor niks geslacht’, dat diegene het beter kan laten liggen want als er echt overblijft, wordt er gaandeweg minder aangevoerd.
De vraag bepaalt het aanbod.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:54

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:56

Hebben veewagens anno nu geen airco?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:01

elnienjo schreef:
Hebben veewagens anno nu geen airco?

Ze laten ze gewoon buiten in de hitte staan. De honden lusten er geen brood van. Jaren naast een varkensslachterij gewoond. Ik eet dat vlees niet meer, afschuwelijk. Dat dat nog zo kan hier in Nederland en dan heeft men de mond groot over dierenwelzijn.
Reguliere varkenshouderij mogen ze om mij gelijk opdoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:04

bigone schreef:
Wanneer er twee dagen achter elkaar deze berichten opduiken ben je zo heel snel steun kwijt:
https://twitter.com/tonvanderham/status ... 58VjKUIg6g

Het boeit het gros niet, als ze maar een betaalbaar stuk vlees op tafel hebben, wegkijkgedrag van de massa.

Dat je als boer ook zo je dieren aan het eind ziet komen... wil je dat als boer, heb je dan nog lol in je werk.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:46

bigone schreef:
Wanneer er twee dagen achter elkaar deze berichten opduiken ben je zo heel snel steun kwijt:
https://twitter.com/tonvanderham/status ... 58VjKUIg6g

Maar goed, hier zitten/staan de boeren niet perse achter hè. Het gaat om de agrobusiness die veel geld aan het verdienen is over de ruggen van de boeren, de dieren en de natuur.

Ik heb meerdere beelden voorbij zien komen van gisteren en vandaag. Varkens met hittestress, om te huilen zulke intelligente dieren en dan zo de laatste uren doorbrengen. Ik durf ze niet eens te posten of een link te plaatsen.

Vlees hier komt alleen bij de bioboer, waarvan ik zeker weet dat ze dit soort transporten niet in de hitte doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:48

Worden transporten uitgevoerd door de boeren of door transport bedrijven?

Ik lees dat t ook ingehuurd wordt?