Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 17:07

Zichtmelding Schoonoord Dr
Citaat:
Schoonoord, Drenthe
17-01-2026
8.45 uur

Zichtmelding

Mijn buurman heeft vanmorgen rond 8.45 uur met het uitlaten van zijn hond een wolf gezien. Foto van veraf kunnen maken, dus niet zo scherp. Locatie; Sleenerzand Drenthe, helemaal aan de noord-oostkant van het bos/ kant van Odoornerveen.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1C4iLbaK ... tid=wwXIfr

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:37

Ik zit nu het echte leven in de dierentuin te kijken en er kwam een mooi filmpje voorbij over het gedrag van de wolven en de beren in het berenbos. Het fragment begint ongeveer vanaf 12 minuten.
https://npo.nl/start/afspelen/het-echte-leven-in-de-dierentuin_74?at_campaign=npostart_player&at_channel=npostart&at_creation=share-link&at_detail_placement=1:mkin2q8d:f521b3e2c32f47658e451d3b7d50532b&at_format=share_text;;0_1&at_general_placement=serie;het-echte-leven-in-de-dierentuin;afleveringen-seizoen-7_1;index&at_medium=display&at_variant=organic

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:48

Ik keek het idd ook, zo gaat het dus. Gedrag leren observeren, herkennen en kijken hoe ver ze kunnen gaan. Maar neee, hij wil alleen maar spelen. 8)7 Edit: Wat de zogenaamde wolvendeskundigen zeggen dan hè, bedoel niet de dierverzorgers.
Laatst bijgewerkt door MarrieLeen op 17-01-26 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:01

Ik zag het toevallig ook, vooral die beer die in zijn kont werd gebeten. Ze werken samen dat zag je ook duidelijk.

Dat stuk over de route vanuit Roemenië. Dat verklaart wel waarom er veel wolven in Noord Duitsland zitten en in het zuiden van Duitsland amper. Als het waar is wat er staat. Ik weet het niet, ik geloof wel dat er gewerkt is aan corridors, natuurgebieden die meer aansluiten etc. Dat is ook wat er in Nederland is gebeurd met oa ecoducten. Maar dat fokprogramma vind ik dan weer minder plausibel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:23

Elisa2 schreef:
Die uitzending bij editie.nl zag ik afgelopen donderdag gefilmd worden. Het ergste daar was, dat een week nadat die enorm dure omheining en wolfwerend raster was geplaatst die aanval was. Er onder door gegraven. Ik vind het zo zuur dat mensen die hun stinkende best doen dan zo'n lading bagger over zich heen krijgen door van die nitwits.

Er moet ook iets vlak boven in de grond tegen graven.
Dat graven doen ze dus veel vaker bij die "goedgekeurde omheining ".

Wie dat verzonnen heeft.

Zelfs een konijn graaft zich uit zijn verblijf zonder iets er onder bijwijze van

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:33

vilheide schreef:

Wel heel mooi om te zien hoe de wolven dan samenwerken. Het zijn ook gewoon super slimme en opportunistische dieren. Geef ze eens ongelijk, zo jammer alleen dat dat ten koste gaat van de vrijheid en onbezorgdheid hier in Nederland.

Valt me ook op dat tussen deze wolven ook nog veel verschil qua type/vacht zit.
En dat ze met z’n 2en dus al een beer durven “aanvallen” geeft voor ons als mens niet zoveel goede moed. Misschien toch maar met je pakje met boterhamworst op pad. In de hoop dat als ze dat dan hebben, gewoon afdruipen…?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:37

Denk dat je beter een grote bout van het een of ander bij je kan hebben. Mijn hond heeft een pakje worst zo leeg :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 10:22

Zichtmelding Dwingeloo Dr
Citaat:
Dwingeloo Drenthe
17-01-2026
21.32 uur

Zichtmelding

Wolf gezien op warmtebeeld camera, ging vanaf de Haarakkersweg richting Bokkebunst door het weiland

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1A3HsF4G ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 10:29

Citaat:
17 januari 2026/Utrecht
Identiteit van bij Leusden doodgereden wolvin bekend

Leusden - De wolvin die in september overleed na een aanrijding bij Leusden, leefde sinds de zomer van 2024 op de Utrechtse Heuvelrug. Het gaat om wolf GW4243f, die vlak nadat ze zich in de provincie vestigde ook al werd aangereden. Dat meldt BIJ12 op basis van dna-onderzoek.
De aanrijding gebeurde op maandagavond 26 september op de Doornseweg (N227), vlakbij landgoed Den Treek. Het dier was niet op slag dood en werd daarom uit haar lijden verlost.

Deze wolvin kwam op de radar van BIJ12 na dna-onderzoek in mei 2024. In september van dat jaar werd duidelijk dat ze zich verplaatst had naar de Utrechtse Heuvelrug. Daar werd ze, vermoedelijk in juli, ook al aangereden.
Uiteindelijk vestigde de wolvin zich op de Utrechtse Heuvelrug. Ze leefde waarschijnlijk alleen en niet in een roedel.

Overgebleven wolven

Op de Utrechtse Heuvelrug leven nu naar schatting acht tot tien wolven. Het gaat om een wolvin, haar nakomelingen uit 2024 en 2025 en een volwassen mannetjeswolf die zich recent bij de roedel heeft gevoegd.
Hij dook op 6 december in de provincie Utrecht op. Enkele dagen eerder was de vaderwolf van de wolvenfamilie afgeschoten, omdat hij als probleemwolf was aangemerkt. Of de nieuwe wolf blijft moet komende maanden blijken.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/399429 ... ZVrnFtcxQQ

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DfhuY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 11:05

Zichtmelding Hoenderloo Gld
Citaat:
Hoenderloo Gelderland
18-01-2026
4.27 uur

Zichtmelding

Wolf stak de N304 over ter hoogte van Hoenderloo.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1NMNDzKY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 11:11

Verlate zichtmelding Nijeberkoop Frl, eergisteren twee wolven
Citaat:
Nijeberkoop Fryslân
16-01-2026
10.30 uur

Verlate zichtmelding

2 wolven gezien in weiland aan de Grindweg. Achter de Prikkedam.
Ze liepen langzaam weg richting de Egypte, met iets in de bek.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/184ysqFq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 11:21

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:23

Zichtmelding, nadering hond Diever Dr
Citaat:
Diever Drenthe
18-01-2026
15.24 uur

Zichtmelding

Wolf benaderde een hond. Eigenaar schreeuwde tegen zijn hond dat het terug moest komen. Is gezien door mijn partner en mij. Wolf stond op kruising vlakbij de Haarweg en liep richting de parkeerplaats bij de Haarweg/ Bosweg maar keerde om en liep het bos in richting de kant van Natuurmonumenten.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BdR3eA8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:28

Citaat:
18 januari 2026/Trouw
Wolven gebruiken bevroren rivieren als snelwegen, laat nieuw onderzoek zien

Onderzoek in Scandinavië toont hoe 44 wolvengroepen bevroren waterpartijen gebruiken, van meer tot rivier en stroompje. Wat ’s zomers een obstakel is, blijkt in de winter reuze handig.
In de zomer bieden rivieren en meren rond hun oevers rijk voedsel aan allerlei landzoogdieren. Tegelijkertijd belemmeren die hun verplaatsing. Voor wolven geldt dat ook (Canis lupus).
Jazeker, wolven kunnen uitstekend zwemmen, zoals de ‘nieuwe Nederlander’ aantoonde die laatst het nieuws haalde. Zijn omzwervingen werden via een zender gevolgd, waarbij bleek dat hij zonder problemen de IJssel was overgezwommen. Maar als het even kan, mijden wolven dat soort acties in het eigen leefgebied, zeker in groepsverband.
Tijdelijke vaste ondergrond

Maar hoe ligt het riviergebruik ’s winters, na vorst? Bevriezing zorgt dan voor nieuw terrein. Raar genoeg is het gebruik daarvan nog niet goed onderzocht. Voor zover die tijdelijke vaste ondergrond voor dieren aandacht kreeg, werd eigenlijk gedacht dat die vooral van pas kwam voor een kortdurende oversteek. De hoge zichtbaarheid op een ijsvlakte is immers zowel voor prooi- als roofdieren niet best. Voor wolven zou die niet alleen voor hun werk lastig zijn, maar óók gevaarlijk – tegenover de mens.

Scandinavisch onderzoek werpt daar nu licht op. In het grensgebied van Zweden en Noorwegen worden 44 wolvengroepen gevolgd, met in elk daarvan minstens één van een zender voorzien dier. De volledig vrij en autonoom levende wolf bestaat ook daar niet meer; aantallen worden nauwlettend gereguleerd, en een deel van de dieren krijgt ook halsbandzenders. Dat levert wel mooie gegevens op, over meer dan twintig jaar aan bewegingen.
Rivieren vormen vaak ideale verbindingsroutes, op natuurlijk een ideale vlakke ondergrond. Dat spaart energie en tijd.

Ecologen van een Noorse en een Zweedse universiteit publiceerden erover, begin deze maand in wetenschappelijk tijdschrift Animal Behaviour. De om de paar uur doorgeseinde locatie van de dieren biedt een gedetailleerde blik op hoe wolven in Scandinavië winterlandschappen gebruiken.
Water wordt reisnetwerk

Sneeuwbedekking en dikten daarvan beïnvloeden het wolvengedrag sterk. En in combinatie daarmee trekt bevroren open water enorm. Rivieren worden reiscorridors. De dieren bereiken er hun snelste en verste verplaatsingen.

Door allerlei oorzaken is de sneeuwbedekking op het ijs minder dan die op het land. Als het water nog niet bevroren is tijdens de eerste sneeuwval begint de opeenhoping later dan op het omliggende land. Ook wordt sneeuw er makkelijker weggeblazen door de wind. En dan vormen rivieren ook nog eens vaak ideale verbindingsroutes, op natuurlijk een ideale vlakke ondergrond. Dat spaart energie en tijd.

Daarnaast zoeken de wolven, anders dan vaak gedacht, juist ook het ijs op in gebied met relatief veel menselijke aanwezigheid. Zo kunnen ze toch afstand houden. Dezelfde wateren die in de zomer een belemmering voor ze vormen, zijn nu een uitkomst. Zo kunnen ze zich heel efficiënt bewegen tussen kerngebieden binnen hun territoria.
Kritisch oordeel

De mate van sneeuwbedekking van het land maakt daarbij uit, de wolf op het ijs is een glijdende schaal. Maar ook los van het bevroren water gaan de wolven erg flexibel om met weereffecten en terreinveranderingen. Ze passen hun gewoontes en routes voortdurend aan. Zo lijkt het erop dat ze kritisch plannend met de te verwachten sneeuwdiepten tochten ondernemen. Net als coyotes, waarbij dat in Amerika eerder werd aangetoond.

Een apart hoofdstuk is de bosweg in de nacht. Een moeilijke afweging voor de wolf. Geploegde delen daarvan zijn in principe favoriet, maar dat zijn ook de meest door mensen gebruikte gedeelten. Die gebruiken de wolven dus pas diep in de nacht veel vaker. Maar zelfs daarmee vergeleken trekt het ijs van het grote water dan toch nog sterker.

IJs transformeert waterlichamen van barrières tot snelwegen, en veilige bovendien. Die vondst heeft een echo uit de taalgeschiedenis. Het Oudnoorse woord voor wolf, úlfr, zit in nogal wat plaatsnamen rond rivieren en meren. Vaak omdat wolven in de winter juist daar werden gezien – op het ijs.

https://www.trouw.nl/wetenschap/wolven- ... gle.com%2F

Link naar onderzoek
https://www.sciencedirect.com/science/a ... _via_email

Afbeelding
Foto getty images

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AJvVs ... tid=wwXIfr

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:11

>;) ik kan me mateloos irriteren aan mensen die er heilig van overtuigd zijn dat hun hond opgewassen is tegen een wolf. Geen enkele hond is dat.

En ik irriteer me ook aan alle uitspraken van Glenn Lelieveld. Dat zoveel mensen zijn onzin geloven snap ik niet. Ik kan daar echt met de kop niet bij.

Wat mij ook ongelooflijk tegen de borst stuit is het feit dat die gezenderde wolf hier in de buurt meer dan 100 schapen gesloopt heeft terwijl de onderzoekers wisten waar hij liep en niemand gewaarschuwd hebben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:17

Volgens mij wordt de zender niet live uitgelezen, maar verzend deze periodiek de opgeslagen lokatiedata.
Met trekvogels bijv is dat ook zo, dan kan je volgen of de rode wouw er aankomt maar de updates zijn dan eenmaal per 24u. Een live zender gaat minder lang mee. Dit even ter nuancering van het niet melden waar de gezenderde wolf precies is. Ze lopen zo 70 km per dag he.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:19

1x per dag was prima op tijd om te waarschuwen dat hij de ijssel over gezwommen was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 20:38

Zichtmelding Geesbrug Dr
Citaat:
Geesbrug Drenthe
18-01-2026
19.15 uur

Wolf stak over de Witte menweg (bungalowpark het zuiderveld te hoogte van huisje 83) beest kwam van weiland in ging via tuin het park in. Liep vrij vlot op 5 meter afstand voor auto langs.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AbQSp83 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 21:05

Zichtmelding Meppen Dr
Citaat:
Meppen Drenthe
18-01-2026
18.55 uur

Net voor Meppen bij camping de Bronzen Emmer op de Mepperstraat steekt een wolf voor de auto de weg over, richting het bos.
Is dichtbij vorige melding van 19.15 uur aan de Witte menweg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1CHhtiWP ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 09:11

Verlate zichtmelding Lunteren Gld, 8 wolven op wildcamera
Citaat:
Lunteren, Gelderland
17-01-2026
Verlate melding

Zichtmelding

Afgelopen zaterdagnacht 8 wolven gezien op wildcamera bij landgoed Leperkoen.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1CjAfT4P ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:24

"Om de hoek".... op zulke momenten ben ik dan weer blij dat ik ze op stal heb staan ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 09:24

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 09:29

Zichtmelding Harskamp Gld, kreupele wolf
Citaat:
Harskamp, Gelderland
19-01-2026
8.15 uur

Zichtmelding

Zichtmelding van een manke wolf (voorpoot). Stak de Stroe Allee over richting de Oud Willigerweg.

#geenwolf

Afbeelding
Voor filmpje zie bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BxHwYmK ... tid=wwXIfr

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:02

Anne_GTI schreef:
>;) ik kan me mateloos irriteren aan mensen die er heilig van overtuigd zijn dat hun hond opgewassen is tegen een wolf. Geen enkele hond is dat.

En ik irriteer me ook aan alle uitspraken van Glenn Lelieveld. Dat zoveel mensen zijn onzin geloven snap ik niet. Ik kan daar echt met de kop niet bij.

Wat mij ook ongelooflijk tegen de borst stuit is het feit dat die gezenderde wolf hier in de buurt meer dan 100 schapen gesloopt heeft terwijl de onderzoekers wisten waar hij liep en niemand gewaarschuwd hebben.

Vorige week op een receptie buurtbewoners gesproken die totaal geen benul hebben wat die wolf bij ons in de buurt heeft uitgevreten... dat er al 30 schapen en een kalf zijn gedood. Lokale krantjes zwijgen het onderwerp ook dood.
Die buurtbewoners denken dat het hele wolvenprobleem overdreven wordt en vinden het raar dat de getroffen veehouders waarschuwingsbordjes hebben opgehangen... tja, de buurtbewoners die ik sprak, zijn zelf geen veehouders, dus kan het ze niets schelen. De waarschuwingsbordjes vielen op toen ze erlangs fietsten, maar ze zagen zelf geen wolf, dus bestaat ie niet/is het allemaal overdreven. -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 13:20

Zichtmelding Woudenberg U, meerdere wolven op camera
Citaat:
Woudenberg Utrecht
19-01-2026
0.15 uur

Zichtmelding

Meerdere wolven te zien nachtcamera in weiland achter Slappedel.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/185QKxGc ... tid=wwXIfr