Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:38

Wat ik vreesde komt uit, eerder hadden opfok bedrijven zelf al te maken met afzeggingen omdat ze in of dichtbij wolven gebied zitten.

Nu zijn er bedrijven die er mee stoppen.

Citaat:
02-03-2025 Nl . Inscharing stopt vanwege wolven ⛔️

GEDUPEERDE SCHRIJFT:

<< Hallo allemaal. Vanwege wolven is mijn huidige zomer weide afgezegd. Ik ben dan ook met enige spoed op zoek naar nieuwe. Het liefste in noord Nederland, met schaduw mogelijkheden en ik wil heb graag af en toe even bezoeken Het betreft een heel braaf, sociaal hengstje van 1 jaar (maart 2024 geboren).>> einde bericht

WeN: Er staat in dit geval niet bij waarom precies wolven van invloed zijn op die afzegging. Maar eenzelfde trend van weides afzeggen - of stoppen met stalling of inscharen- zagen we eerder in Nedersaksen, De deelstaat die grenst aan Groningen en Drenthe.

Dáár ging het meestal om de zorgen om financieel aansprakelijk gesteld te worden na een wolvenaanval. Verhuurders of inschaarders kregen dit risico o.a. niet rond met verzekeringsmaatschappijen . En kozen dan uiteindelijk liever voor stoppen en sluiten, dan voortzetting van de inscharing mét wolvenrisico. ( Al dan niet afwegend tegen fikse investeringen in de afrastering ).

Dat stoppen vanwege wolven is een trend waarvan wij vinden, dat die niet ( of nauwelijks? ) in kaart wordt gebracht in ónze wolvengebieden!

.

Link naar ander bericht over inscharingsprobleem door :

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 576083646/

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1Dwi4V ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:40

Citaat:
27-02-2025 Nl . Pensioenpaard geraakt door wolven.

Wat een welverdiend pensioen had mogen worden, komt nu in gevaar door de aanwezigheid van wolven...

.

YESTERDAY DRAVER VOELT ZICH DROEVIG EN SCHRIJFT:

<< Tja...ga ik wel of niet naar de zomerwei??

Winters ben ik thuis,dan slaap ik lekker nacht's binnen ook prima.

Maar zomers ben ik op vakantie in de zomerwei.

Heerlijk alle ruimte en vooral veel gras.

Samen met mijn andere oude vrienden die genieten van hun welverdiende pensioen.

Maar nu hebben we te maken met wolven..

Ik kan uiteraard ontzetten hard lopen! Maar ben geen springpaard die even alle draden springt.

3 of meer wolven schud ik ook niet even af.

Hopenlijk komt er snel een oplossing zodat we allemaal weer veilig in de weilanden kunnen verblijven>> Einde bericht

.

Link naar dit bericht:

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 3994416760

.

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 639418873/

.

Afbeelding
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1BcMYL ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:41

Overigens vind ik dat dergelijke geluiden breder de aandacht verdienen in de hippische media en op ook op dit forum.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:56

Sorry voor de hele lap tekst, ondanks dat het automatisch vertaalde tekst is, plaats ik het hier zodat lezers zonder Facebook het ook kunnen lezen.

Ik zou hier heel graag een betere vertaling van willen lezen.
Oorspronkelijk is het een Zweedse tekst. Link staat in de quote.
Artikel is 17-8-2012 gepubliceerd in jaktojagere.se
Zwendel met gefokte wolven krijgt staatssteun.

Auteur is een Zweedssprekende Fin.

Citaat:
2 maart 2025
Eirik Granqvist, voormalig hoofdconservator van het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Helsinki, hoogleraar aan het Shanghai Science & Technology Museum
---
Zwendel met gefokte wolven krijgt staatssteun

De oplichterij met gefokte wolven en wolvenkruisingen die zijn vrijgelaten en zich als wolven mochten voortplanten, levert veel geld op, aldus Eirik Granqvist, voormalig hoofdconservator van het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Helsinki. Een voorbeeld zijn de West-Europese 'natuurbeschermers' die de Rus Vladimir Bologov financieren. Hij heeft 57 wolven uitgezet die in een boerderij leefden vlak bij de Finse grens. Tegenwoordig worden er onder andere op de Karelische Landengte steeds meer wolfhybriden afgeschoten.
"Waarom een ​​staatsinstelling en twee ministeries de daadwerkelijke teelt van wolven verdedigen en faciliteren, is mij een raadsel", schrijft Granqvist.

Een paar jaar geleden stond ik versteld van de onwetendheid van onze zogenaamde wolvenonderzoekers. Ik zag foto's van welpen die door wolvenonderzoeker Kojola en zijn assistenten in het noordoosten van Finland werden verdoofd en voorzien van halsbanden met radiozenders.

Ik weet nog dat ik de foto's in het tijdschrift Jägaren zag. Ik was verbaasd over de onwetendheid, want niet alleen de kleur, maar ook de anatomie van het dier leek niet op die van de wolf. De bijrekken vormden duidelijke kruispunten. Ik kon mij toen nog niet voorstellen dat het om iets anders ging dan pure onwetendheid en dat de kruisingen op een andere manier tot stand konden komen dan door spontane kruisingen tussen honden en wolven.

Grensovergangen?
Een andere mogelijkheid was dat het ontsnapte exemplaren waren van de door de Sovjet-grenswacht gecultiveerde kruizen, die voor grensbewaking werden gebruikt voordat ze door de komst van elektronica overbodig werden na de val van het Sovjetrijk. Ik had ook zulke kruisingen op mijn snijtafel. De kruizen zijn extreem alert, maar blaffen niet. De kruisingen van de Russische grenswacht hadden echter een meer wolfachtige kleur. De gele variant lijkt vaker voor te komen in het binnenland van Rusland.

Het is mij niet duidelijk of ze enkel als ‘huisdier’ werden gehouden of dat ze echt voor een speciaal doel werden gebruikt. Ik heb in ieder geval een typisch geel kruispunt gefotografeerd bij het Darwin Museum in Moskou.

Kruispunten ook in Zweden
Ik heb veel nagedacht over de gele varianten en in de loop der jaren raakte ik steeds meer verbaasd over het feit dat er in Finland, Zweden, Noorwegen en Duitsland kruisingen van alle mogelijke herkomsten ontstonden.

In Finland, Zweden en Noorwegen kwamen naast de gele varianten, die net als andere 'vaatdoekjes' kruisingen zijn tussen laika en wolf, ook kruisingen voor tussen husky en wolf.

Ze mochten allemaal wolfje spelen en de Zweedse 'wolvenonderzoekers' spraken met schorre stem over hoe waardevol deze kruisingsproducten zijn om inteelt onder wolven tegen te gaan. En dat terwijl er nauwelijks iets zo divers is als de Zweedse wolvenpopulatie, die naast kruisingen ook uit wolven van zeer uiteenlopende afkomst bestaat. Sommige zijn eerder uit Estland gekocht.
Er zijn ook Mongoolse wolven aangetroffen. Niemand kan zeggen hoeveel wolven die zich aan de mens hebben aangepast, oorspronkelijk uit dierentuinen komen.

Dierentuin met wolfhybriden
Ik was nog meer in de war toen ik naar de Lausitz in Duitsland werd geroepen om daar naar de wolven te kijken. In een wolveninformatiecentrum hing een grote poster met een kruising tussen een husky en een wolf. Er werd gezegd dat het een wolf voorstelde. Ik weet niet waar de foto is genomen. Andere foto's in het midden toonden alleen kruisingen tussen wolven en Duitse herders, waarschijnlijk Tsjechische.

De afgietsels van de sporen die in de vitrines werden tentoongesteld, waren allemaal van honden. De directeur van het centrum zat in zijn kantoor, maar weigerde ons te ontvangen. Kennelijk was ze bang om met experts in aanraking te komen.

's Avonds zag ik nog meer foto's van wat een wolf werd genoemd, maar het waren geen wolven. Onlangs heb ik een aantal extra foto's van de eerder genoemde plek ontvangen. Iedereen laat ook alleen maar "dorpstuig" zien.

Getransformeerd in een Siberische boswolf
Toen de eerste wolf in Mercantour aan de Franse Rivièra opdook, zou hij onopgemerkt vanuit Italië naar de dichtbevolkte Povlakte zijn getrokken, zonder ook maar enig kwaad te doen.

Aan de grens onderging het vervolgens een metamorfose qua ras, want het eerste geschoten exemplaar was een grote Siberische boswolf, dat wil zeggen, hetzelfde wolvenras dat we in Finland hebben, behalve de "dorpswolven". Niet de kleine, behendige Italiaanse wolf.

Ook aan de nek van de wolf was duidelijk te zien dat hij een halsband om had voordat hij werd vrijgelaten. Ook waren de voetzolen plat, omdat hij in een kooi met een betonnen vloer had gezeten. Ik was destijds directeur van een natuurhistorisch museum in Frankrijk.

Bologov's wolvenvrijlating
De laatste jaren ben ik steeds meer op de hoogte geraakt van de oplichterij waarbij gefokte wolven en kruisingen van wolven worden vrijgelaten en met elkaar mogen spelen. Ik heb er al meerdere keren artikelen over geschreven, maar concreet bewijs is moeilijk te vinden. Nu bestaan ​​ze ook.

De Rus Vladimir Bologov begon in 1986 met zijn 'wolvenstudies' en volgens eigen zeggen begon hij in 1993 met het werken met zowel wilde wolven als wolven uit dierentuinen.

Alles is gefinancierd via West-Europese ‘natuurbeschermers’. Het is duidelijk dat er veel handel is in wolven en hybriden. Volgens Bologovs eigen informatie heeft hij er ook 57 vrijgelaten in Russisch Karelië, vlak bij de Finse grens.

Er worden steeds meer wolfhybriden geschoten
We kunnen nu dus gerust stellen dat de vreemde hybriden waarschijnlijk daar vandaan komen. De Russen zelf stonden versteld van de vele hybriden die ze hebben geschoten, ook op de Karelische Landengte.

Het gaat hier dus om een ​​zuiver criminele activiteit. Zelfs in Rusland is het niet toegestaan ​​om wolven, noch zuiver noch hybride, te fokken om ze in het wild uit te zetten.
Toen onlangs in Pöytyä een duidelijk hybride, de Auli-wolf, werd doodgeschoten, was ik behoorlijk geschokt toen ik de waarheid over het dier beweerde, namelijk dat het geen raswolf was, maar een kruising.

Biedt grote sommen geld
Waarom men stellig het tegenovergestelde moet beweren en de vervalsing moet verdedigen, is mij een raadsel. Is het misschien een geldkwestie? Puur zakendoen?

Volgens onbevestigde informatie kost ‘wolvenonderzoek’ jaarlijks tussen de 480.000 en 700.000 euro.

Naast de reguliere financiële middelen van het Instituut voor Wild- en Visserijonderzoek zouden ook het Ministerie van Landbouw en Bosbouw en het Ministerie van Milieu speciale subsidies hebben verstrekt.

Waarom een ​​overheidsinstelling en twee ministeries een ware wolventeelt verdedigen en faciliteren, is mij een raadsel.

Waarom werken deze instanties tegen de belangen van plattelandsbewoners in en dragen ze bij aan de afname van de populatie wilde dieren? Het is nog nooit eerder voorgekomen dat Finse autoriteiten opzettelijk de veiligheid en beveiliging van burgers op het platteland en in de veehouderij ondermijnen. De verantwoordelijke heren moeten nu de consequenties trekken en zich met andere zaken bezighouden.

Beweringen dat wolven ongevaarlijk zijn
Voor de lol en ter vermaak beweren mensen dat wolven volkomen ongevaarlijk zijn voor mensen, ondanks de vele voorbeelden van wolven die in het verleden kinderen en zelfs volwassenen hebben gedood. In de 20e eeuw was het aantal wolven dat in Finland werd gedood erg laag, maar ik ken een paar gevallen. Het meest recente geval was in 1932. Dat het er niet veel waren, komt doordat de wolf in ons land vrijwel was uitgestorven en er alleen sporadisch wolven uit Rusland waren geïmmigreerd. Deze worden meestal heel snel afgehandeld.

Toen ik in maart in China was als gastspreker bij een aantal natuurhistorische musea, werden in de provincie Shandong een 62-jarige vrouw en een kind gedood door wolven. Nog eens zeven mensen werden aangevallen.
Aanval van wolven in Finland in de doofpot gestopt
Toen ik terugkwam in Porvoo, hoorde ik over de 72-jarige vrouw in Rapattila, vlak bij Willmanstrand, die was aangevallen door een wolf. Net als in dictatoriale staten verbood de politie de deelnemende jagers ook om in de media commentaar te leveren op de jacht. In Finland heeft de politie feitelijk geen dergelijke bevoegdheden.

In onze natuur hebben wij geen behoefte aan wolven. Een kleine, zorgvuldig gecontroleerde populatie zou misschien nog getolereerd kunnen worden door dit wereldwijd wijdverspreide roofdier, maar nu zijn alle grenzen van de rede overschreden.

De wolf mag niet belangrijker zijn dan de mens en zijn bestaansmiddelen en kansen op het platteland.

Eirik Granqvist, voormalig hoofdconservator van het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Helsinki, hoogleraar aan het Shanghai Science & Technology Museum
https://www.jaktojagare.se/kategorier/o ... eCLxqPeB3A

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1E7H57 ... tid=wwXIfr

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:19

Weer bedankt voor het delen Tienus. :) Het is toch weer een duidelijk verhaal. Er speelt blijkbaar meer dan wij denken en dat komt langzaam naar buiten. Goed dat de echte experts ook hun verhaal doen. Die zelf benoemde deskundigen vallen uiteindelijk allemaal door de mand.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:21

tienus63 schreef:
Citaat:
27-02-2025 Nl . Pensioenpaard geraakt door wolven.

Wat een welverdiend pensioen had mogen worden, komt nu in gevaar door de aanwezigheid van wolven...

.

YESTERDAY DRAVER VOELT ZICH DROEVIG EN SCHRIJFT:

<< Tja...ga ik wel of niet naar de zomerwei??

Winters ben ik thuis,dan slaap ik lekker nacht's binnen ook prima.

Maar zomers ben ik op vakantie in de zomerwei.

Heerlijk alle ruimte en vooral veel gras.

Samen met mijn andere oude vrienden die genieten van hun welverdiende pensioen.

Maar nu hebben we te maken met wolven..

Ik kan uiteraard ontzetten hard lopen! Maar ben geen springpaard die even alle draden springt.

3 of meer wolven schud ik ook niet even af.

Hopenlijk komt er snel een oplossing zodat we allemaal weer veilig in de weilanden kunnen verblijven>> Einde bericht

.

Link naar dit bericht:

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 3994416760

.

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 639418873/

.

[ Afbeelding ]
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1BcMYL ... tid=wwXIfr

Mijn pony staat al jaren samen met Yesterday op pensioen. Waar Yesterday vorig jaar zomer nog naar de zomer wei gegaan is, is mijn pony toen al noodgedwongen “thuis” gebleven.
Durf het simpelweg niet aan om z’n kleintje op een grote wei te zetten dag en nacht met minder toezicht dan aan het huis van mijn vriendin.

Het is verdrietig dat je denkt het zo goed voor elkaar te hebben en je nu door de wolf hele andere keuzes moet maken..

Hier nog wel op de zomerwei in 2023.
Afbeelding

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 15:45

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 16:37

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:11

Wintu schreef:
We zetten ons zelf niet in een slachtofferrol. De wolf gaat ver over de grenzen van wat acceptabel is en we slikken het maar, als dierhouder moet je het maar accepteren dat nu zelf je erf al als fort knox moet worden ingericht. Het is niet normaal dat een wolf je erf op komt. Wolven bij bebouwing is een absolute no go.

Wat wil je nu bereiken met telkens het herhalen dat het allemaal niet acceptabel is en we het maar slikken? Dat is namelijk geheel niet de insteek. De insteek is dat je als eigenaar van dieren de plicht en ook het moreel hebt om je dieren te beschermen. Linksom of rechtsom, er is altijd iets wat je kan doen. Continue hameren over dat het allemaal niet eerlijk is en dat het geen normaal gedrag is, dat vindt jij. Prima, geen problemen mee. Echter je vergelijkt nu appels met peren. Nee het is geen normaal gedrag en als accepteren moeilijk of geen optie voor je is, prima! Maar bescherm je dieren! Zo goed en zo kwaad als je kunt. En accepteer ook kritiek als je niets doet. Nee het werkt niet 100%, maar niets doen is na al die jaren echt helemaal geen optie meer!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:23

Maar hoe bescherm je je dieren als de omgeving en het gedrag waartegen je moet beschermen steeds veranderen?
Dát is m.i. het probleem. En zolang het enige dat mag afrasteren is raken mensen gefrustreerd. Helemaal als hun emotie niet serieus wordt genomen. Ik merk dat ik steeds vaker link word als ik op (a)sociale media reacties lees dat iemand zelf schuld heeft omdat hij geen goedgekeurd raster had dat volgens velen volledig vergoed wordt. En dus ook geen recht van klagen heeft.
Overigens ergert de opmerking dat er lood in gepompt moet worden mij net zo erg.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:46

BrankaZ schreef:
Maar hoe bescherm je je dieren als de omgeving en het gedrag waartegen je moet beschermen steeds veranderen?
Dát is m.i. het probleem. En zolang het enige dat mag afrasteren is raken mensen gefrustreerd. Helemaal als hun emotie niet serieus wordt genomen. Ik merk dat ik steeds vaker link word als ik op (a)sociale media reacties lees dat iemand zelf schuld heeft omdat hij geen goedgekeurd raster had dat volgens velen volledig vergoed wordt. En dus ook geen recht van klagen heeft.
Overigens ergert de opmerking dat er lood in gepompt moet worden mij net zo erg.

Ja, van dat lood er in pompen, daar kan ik ook niet zo goed tegen. Ik ben ook niet het type dat even extra gas geeft en als ik het aanrijdt en het dier leeft nog, ga ik er nog mee naar een da ook :')
Ik geef het dier niet de schuld, wel het beleid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 19:52

De wolf is slachtoffer van het beleid.
En het landschap past niet bij wat zijn natuurlijke leefomgeving hoort te zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:55

Kaja schreef:
Wintu schreef:
We zetten ons zelf niet in een slachtofferrol. De wolf gaat ver over de grenzen van wat acceptabel is en we slikken het maar, als dierhouder moet je het maar accepteren dat nu zelf je erf al als fort knox moet worden ingericht. Het is niet normaal dat een wolf je erf op komt. Wolven bij bebouwing is een absolute no go.

Wat wil je nu bereiken met telkens het herhalen dat het allemaal niet acceptabel is en we het maar slikken? Dat is namelijk geheel niet de insteek. De insteek is dat je als eigenaar van dieren de plicht en ook het moreel hebt om je dieren te beschermen. Linksom of rechtsom, er is altijd iets wat je kan doen. Continue hameren over dat het allemaal niet eerlijk is en dat het geen normaal gedrag is, dat vindt jij. Prima, geen problemen mee. Echter je vergelijkt nu appels met peren. Nee het is geen normaal gedrag en als accepteren moeilijk of geen optie voor je is, prima! Maar bescherm je dieren! Zo goed en zo kwaad als je kunt. En accepteer ook kritiek als je niets doet. Nee het werkt niet 100%, maar niets doen is na al die jaren echt helemaal geen optie meer!

Dat je als eigenaar je dieren zo goed mogelijk moet beschermen klopt.
Maar het enige wat 100% veilig is, is het 24/7 ophokken van je vee. En wees eerlijk, dat wil een echte dierenliefhebber zijn beestjes toch ook niet aan doen?

Dat betekent echter wel dat je als eigenaar bewust de keuze moet maken om je dieren (in elk geval overdag) een bepaald risico te laten lopen door ze op de wei te zetten. Want hoe goed je hek ook is, het is nooit 100% wolf proof en dus ook nooit goed genoeg.

Je 'best doen' om je dieren te beschermen is dus ook niet goed genoeg. En sommige mensen kunnen hier misschien mee leven. Dat het doen van je best misschien toch betekent dat jouw dieren een keer de pineut zijn. Die kunnen aan zichzelf verantwoorden dat als hun dieren door de wolf gegrepen worden ze toch 'hun best' hebben gedaan.

Maar anderen kunnen dat niet accepteren. Die kunnen niet aan zichzelf verantwoorden dat hun 'best doen', gewoon niet genoeg is om hun dieren veilig te houden. En dat is zwaar. Heel zwaar, om dagelijks geconfronteerd te worden met het feit dat jouw dieren, ook achter wolfwerend hekwerk, niet veilig in de wei staan.

Terwijl het jouw plicht is om voor die veiligheid te zorgen. Maar dat het ook jouw plicht is om voor het welzijn van je dieren te zorgen. Maar dat beide zaken nu niet meer met elkaar te combineren zijn. Dat je het als eigenaar eigenlijk niet meer goed kan doen. Dat is gewoon niet te accepteren.

En al wil iemand dat 1000x herhalen totdat dat feit eindelijk erkend wordt, dan heb ik daar alle begrip voor. Want het is niet eerlijk dat een dierhouder het welzijn van zijn vee moet beperken om enige mate van bescherming te kunnen bieden. En het is niet eerlijk dat een veehouder nu geestelijk en emotioneel in moet leveren, dagelijks in angst moet leven of de wolf misschien toch op bezoek komt. Het is niet eerlijk dat mensen nu hun kinderen niet meer veilig door het bos durven laten gaan. Het is niet eerlijk dat iemand zijn hondje niet meer los kan laten lopen.

Het is gewoon niet eerlijk dat het gevoel van veiligheid, wat voorheen zo gewoon was nu door de wolf is afgenomen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:57

tienus63 schreef:
De wolf is slachtoffer van het beleid.
En het landschap past niet bij wat zijn natuurlijke leefomgeving hoort te zijn.

Ik vind vooral het ontbreken van beleid het grote probleem.

Het landschap in Nederland lijkt inderdaad niet op hoe zijn natuurlijke leefomgeving is. Eigenlijk triest hoe er gedacht wordt dat een wild dier zo op een goede manier kan leven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 20:18

Wie zijn tegengeluid omtrent het huidige wolven beleid, 16 maart as wandeling in Den Treek.
Citaat:
7e Wandeling voor behoud van landbouwdieren in ons mooie landschap.
Hier hoort geen wolf. Actie tegen het huidige wolven beleid!!!

Op verzoek van eerdere wandelaars dit keer op een zondag, 16 maart , om 11.00 uur
Op het prachtige Landgoed den Treek.
Start: Parkeerplaats: Zuid Nimmerdor, Dodenweg, bij de fietsbrug. Leusden.
Honden aan de lijn, eigen risico, goede wandelschoenen aanbevolen. Deelname gratis. Ca 4,5 km duur ca anderhalf uur.

Wolvenwandeling, niet om wolven te zien, maar om te laten zien dat we het nog steeds niet eens zijn, met het huidige wolven beleid. Om te laten zien wat we missen wanneer een gebied afgesloten wordt.
Ook is deze wandeling bedoeld voor mensen die niet meer alleen het bos in durven. Natuurlijk hebben we het ook, over het vele moois wat er te zien is.
Tijdens de wandeling kunt u onderling ervaringen uitwisselen.
De wolf is een prachtig beest, echter wel in de gebieden buiten Nederland waar de wolf, wolf mag wezen. De wolf hoort niet in een cultuurlandschap of recreatiegebied. Dus een logische conclusie is helaas, dat Nederland te klein is voor de wolf.
Ondanks deze wetenschap is er nog steeds een kleine groep die de wolf toch door wil, drukken. Laten wij ons gijzelen door de wolvenknuffelaars.
Zelf kijk ik naar de toekomst. We hebben 18 miljoen mensen in ons kleine land, hoe kan je met deze gegevens de biodiversiteit juist omhoog krijgen. Niet door wolven in te zetten. Hierover meer tijdens de tocht.

We willen:
- weer veilig met onze kinderen en honden in de bossen kunnen lopen, zonder elke keer achterom te moeten kijken.
- dat onze boeren het vee weer veilig buiten kunnen laten lopen.
- Dat de heidevelden weer veilig door schapen beheerd kunnen worden.
- Dat onze kinderen weer veilig naar school of sport kunnen fietsen.
- Dat ruiters veilig door de bossen kunnen rijden zonder door - wolven opgejaagd te worden.
- Dat kinderen niet wakker worden en merken dat een huisdier gepakt is .
- Dat maneges, campings, horeca weer gewoon kunnen functioneren.
- We hebben namelijk al 150 jaar de wolf niet gemist.
De natuur is zo mooi om van te genieten. Dit moet wel veilig kunnen.
Deze wandeling is voor ieder die er ook zo over denkt.
Samenleven met de wolf, hoe dan?????
Regeren is vooruitzien. Bezint voor men begint.
Leuk die subsidies voor wolf werende hekken.
In 2024 zeker al 8 aanvallen achter goedgekeurd wolf werend hekwerk , nog 10 aanvallen achter wolf werend hekwerk wat achteraf niet goedgekeurd is, logisch dat b.v.de stroom niet meer werkt, wanneer er een hele kudde door wolven in de hekwerken gedreven is. In 2025 nu al zeker 8 aanvallen achter wolf werend hekwerk.
Wanneer de weilanden van schapen en paarden door geheel Nederland afgerasterd is met wolf werend hekwerk van 1.20 m. Dan zal de wolf daar toch weer zijn slachtoffers gaan uitzoeken. Dan moeten zeker al die hekwerken vervangen worden door hekwerken van 1.60m. hoog . Wellicht nog een keer vervangen worden tot uiteindelijk tot 2 meter hoog?
Ondertussen willen particulieren ook een wolfweren raster om hun woning voor spelende kinderen en huisdieren. Het zal Nederland niet zijn, wanneer de ene ambtenaar deze actie steunt, terwijl een andere ambtenaar dit verbied. Hoe krom kan het wezen.
Zo veranderd Nederland in een omgekeerde dierentuin.
Niet goed voor het milieu en landschappelijk, al die extra hekwerken.
De biodiversiteit zal snel achteruithollen.
Dit terwijl er nu al begrotingstekorten zijn. En of het helpt??????

Een realistische oplossing:
Stel een wolvenreservaat in, daar wordt de wolf niet bedreigd.
Afschot voor wolven buiten het reservaat. Heel Nederland hoeft niet opgezadeld te worden met de wolf. In het reservaat kunnen wolvendeskundigen experimenteren met maatregelen zoals geboorte beperking enz. zodat ze beter de uitwerking daarvan kunnen volgen.
Ieder kan weer zonder stress van de natuur genieten, zoals ca 8 jaar geleden.
Ook de dierenartsen en huisartsen vinden dat er wat moet veranderen.
De meeste landgoedeigenaren zien de wolf ook graag verdwijnen.
Graag delen, tot zondag 16 maart.

https://www.facebook.com/share/p/19avrX ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 20:25

uitnodiging voor Drentse hoefdierhouders
Citaat:
2 maart 2025/Provincie Drenthe
Uitnodiging hoefdierhouder

Dinsdag 11 maart 2025
Grand Café de Brink

Donderdag 13 maart 2025
Café Hofsteenge Grolloo

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1EPLZf ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 20:43

Zichtmelding De Knipe Frl
Citaat:
De Knipe Friesland.
02-03-2025

Vanavond rond 18.45 wolf gezien aan de Janjonkmanweg en iets later aan het Imke Klaverpad.

Zekerheid gemiddeld.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14onBh ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:49

journee schreef:
Dat je als eigenaar je dieren zo goed mogelijk moet beschermen klopt.
Maar het enige wat 100% veilig is, is het 24/7 ophokken van je vee. En wees eerlijk, dat wil een echte dierenliefhebber zijn beestjes toch ook niet aan doen?

Dat betekent echter wel dat je als eigenaar bewust de keuze moet maken om je dieren (in elk geval overdag) een bepaald risico te laten lopen door ze op de wei te zetten. Want hoe goed je hek ook is, het is nooit 100% wolf proof en dus ook nooit goed genoeg.

Je 'best doen' om je dieren te beschermen is dus ook niet goed genoeg. En sommige mensen kunnen hier misschien mee leven. Dat het doen van je best misschien toch betekent dat jouw dieren een keer de pineut zijn. Die kunnen aan zichzelf verantwoorden dat als hun dieren door de wolf gegrepen worden ze toch 'hun best' hebben gedaan.

Maar anderen kunnen dat niet accepteren. Die kunnen niet aan zichzelf verantwoorden dat hun 'best doen', gewoon niet genoeg is om hun dieren veilig te houden. En dat is zwaar. Heel zwaar, om dagelijks geconfronteerd te worden met het feit dat jouw dieren, ook achter wolfwerend hekwerk, niet veilig in de wei staan.

Terwijl het jouw plicht is om voor die veiligheid te zorgen. Maar dat het ook jouw plicht is om voor het welzijn van je dieren te zorgen. Maar dat beide zaken nu niet meer met elkaar te combineren zijn. Dat je het als eigenaar eigenlijk niet meer goed kan doen. Dat is gewoon niet te accepteren.

En al wil iemand dat 1000x herhalen totdat dat feit eindelijk erkend wordt, dan heb ik daar alle begrip voor. Want het is niet eerlijk dat een dierhouder het welzijn van zijn vee moet beperken om enige mate van bescherming te kunnen bieden. En het is niet eerlijk dat een veehouder nu geestelijk en emotioneel in moet leveren, dagelijks in angst moet leven of de wolf misschien toch op bezoek komt. Het is niet eerlijk dat mensen nu hun kinderen niet meer veilig door het bos durven laten gaan. Het is niet eerlijk dat iemand zijn hondje niet meer los kan laten lopen.

Het is gewoon niet eerlijk dat het gevoel van veiligheid, wat voorheen zo gewoon was nu door de wolf is afgenomen.

Heel goed verwoord.

Met als aanvulling dat je best doen ook nog eens tegen gehouden kan worden door het niet krijgen van vergunningen.
Je mag niet hoger dan een meter of je mag geen stal zetten.
Of waar je woont je geen tig stroomdraden kunt plaatsen omdat het aan buren grenst. Enz enz.
Of heel rot je de financiën niet hebt voor bijvoorbeeld het bouwen van een stal waar een wolf niet in kan.

Maar vervolgens heb je wel de zorgen. Maar tegelijkertijd word je smerig aan gekeken door mensen zonder dieren of met meer geld of...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 21:13

Aanval Briltil Gr, 1 drachtige ooi gedood, 2 gewond.
Citaat:
Briltil Groningen
02-03-2025

Vanmorgen bij aanval door wolf 1 drachtig schaap gedood en 2 gewond.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1HZTWX ... tid=wwXIfr

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:33

Kaja schreef:
Wintu schreef:

Zo lekker zwart wit. Na ophokken na. Is er geen andere optie om je dieren veilig te houden.
En die wolf knuffelaars kan ik tegenwoordig ook wel schieten.
En die wolven mogen ze van mij inderdaad met lood omleggen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:53

Kaja schreef:
Wintu schreef:

Maar even... een wolwerend raster zou helpen... werd gezegd. Mensen gaven klappen met geld uit. En het blijkt niet te helpen.
Op een gegeven moment zijn de middelen en maatregelen ook wel eens op. En ja dan mag je je zeker slachtoffer voelen want je word bedonderd waar je bij staat.
Wolvenconsulent, geeft advies stuurt een rekening, je omheining pas je aan want het houd de wolf tegen, kost weer geld. Dan komt er een aanval, maar je raster staat ergens 1 cm te hoog. Jij hebt je beesten niet goed genoeg beschermd want door die ene centimeter is die wolf binnen gekomen.

Zelfs in een stal is het nog geen garantie dat ze veilig staan.

WAT is dan precies beschermen van je dieren?

Als bijna alle opties niet werken en in sommige gevallen niet haalbaar zijn?

Imo is je dieren beschermen dan ook de wolf mogen afschieten(als die je vee/paard/hond of wat dan ook aanvalt). Goes both ways in mijn ogen. Maar ja dat mag dan weer niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:55

Kaja schreef:
Wintu schreef:

Maar wat als het nog een stapje verder gaat Kaja, dieren in de stal op het erf worden inmiddels ook gepakt. Dan moet je die stal maar beter afsluiten zeg je. Maar vaak lopen er ook kinderen op het erf of honden. Dan die ook maar binnen houden?
Het is van de zotte dat we steeds een stapje verder terug moeten, omdat het beleid faalt. In hoeverre moeten we daar in mee gaan volgens jou.
Het moet telkens allemaal maar van 1 kant komen.

En even voor de goede orde, als je je dier veilig kan zetten, moet je dat zeker doen. Als je een stalletje hebt, maar je laat je shet buiten staan in wolvengebied, dan vind ik daar ook wat van.

Maar eerst was het hekwerk, nu moet ook de stal op je erf extra beveiligd. Hoe doe je dat met koeienstallen dan, ventilatie is belangrijk Al het jongvee dat tegenwoordig moet worden opgehokt en we gaan overal maar in mee. Tot we straks idd rondom het huis een hek van 2 meter moeten zetten en daar niet over mogen zeuren, want dan vinden we onszelf slachtoffer. Maar dat de wolf op het erf eigenlijk een enorme rode vlag is en als probleem wolf moet worden aangemerkt, daar doen we niks mee in dit land. Nee, volgens de deskundigen is het natuurlijk gedrag als de wolven door het dorp lopen tegenwoordig 8)7

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:12

Als die zogenaamde experts nu vanaf het begin de waarheid hadden gesproken, dus
Ja, alle mensen die in het bos wandelen lopen risico
Alle scholieren die op de fiets naar school gaan kunnen een roedel achter zich aan krijgen,
Alle dieren die buiten zijn lopen gevaar
Nee, we laten die wolven er rustig op losfokken en als ze risico vol gedrag vertonen dan laten we ze gewoon daar mee doorgaan.

Misschien was dat gewoon eerlijker geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:14

Lanoca schreef:
Als die zogenaamde experts nu vanaf het begin de waarheid hadden gesproken, dus
Ja, alle mensen die in het bos wandelen lopen risico
Alle dieren die buiten zijn lopen gevaar
Nee, we laten die wolven er rustig op losfokken en als ze risico vol gedrag vertonen dan laten we ze gewoon daar mee doorgaan.

Misschien was dat gewoon eerlijker geweest.

Dan was er vanaf het begin geen draagvlak geweest.

Naar mijn idee altijd de reden van dit soort lui en clubs.
Met de waarheid weinig zieltjes te winnen.

Verder helemaal eens met de Bokkers hierboven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 23:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Citaat:
WTF MET LOKAAS IS DE MEEST TOEGEPASTE MANIER.

Woo-document uit 2021 van de Zoogdiervereniging die vragen aan auteurs van Factfinding wil voorleggen. Punt over rabiës in de gaten houden. Direct actie lijkt niet nodig, maar gezien de afstanden die wolven afleggen wel een potentieel risico. Verstandig om alvast na te denken of en hoe wolven te vaccineren zijn. Met lokaas is meest algemeen toegepaste manier, maar hoe zorg je ervoor dat de wolven het binnenkrijgen? De jongen voeren in de nestfase?

Ps. Ik lees dit trouwens nergens terug in de FF studie. https://edepot.wur.nl/553564

En ziet u dat de Zoogdiervereniging deze mail ook naar Pieter van Geel die tot in zijn nek in de Postcodeloterij zit en beleidsplan Oostvaardersplassen schreef, heeft gestuurd?

Bron stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1ADmss ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 02-03-25 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt