Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hwn schreef:Ik hoorde dan weer heel andere berichtgeving hier in het nieuws: Zelenski zei dat, nu Trump aan de macht is, de oorlog ergens volgend jaar zou beëindigd worden door diplomatie. Concrete details waren er niet, en hij klonk ook niet alsof er een knieval was, integendeel, het leek eerder alsof hij beste vriendjes was met de VS en dat het een overwinning zou worden.
Zou wel een fijne boodschap zijn voor de wereld, dat je met diplomatie veel verder komt dan met wapengeweld, want oorlog is enkel goed voor de wapenindustrie, verder wordt er niemand beter van. Al erken ik natuurlijk het recht op gewapend verzet tegen een bezetting als diplomatieke middelen gefaald hebben (maar in dit geval is hier nog veel te weinig op ingezet).
hwn schreef:Waarom lijkt iedereen hier zo weigerachtig tegen vredesvoorstellen? Zelfs als Rusland een verleden heeft van niet naleven van akkoorden (ben er niet genoeg van op de hoogte, maar Zelensky is ook geen heilige), dan nog moet er altijd gepraat worden als je een oorlog wilt stoppen (maar natuurlijk hebben bepaalde partijen belang bij een voortdurende oorlog: wapenindustrie, VS... Is er nu echt iemand zo naïef om te denken dat Rusland volledig verslagen en op de knieën gedwongen kan worden? Ooit zal er toch moeten gepraat worden, wat jullie daar ook van vinden, anders zitten we weer met een conflict dat 75 jaar duurt.
pmarena schreef:Whoow! Ben benieuwd naar reactie hierop vanuit Putin.... hopelijk helpt het de Ukraïners
Ik denk dat wellicht een soort tussen-oplossing realistisch kan zijn? Ukraïne een speciale status binnen de NATO. Gen buitenlandse troepenmachten aan de grens met Rusland maar aan de eerstvolgende grens. En wel heel duidelijk zijn dat bij enig teken van Russische dreiging aan de grens met Ukraïne, NATO paraat staat om Ukraïne te helpen?
Het idee om Ukraïne een soort grenswachters te maken dat klinkt ook wel heel goed eigenlijk
Voor Ukraïne dat ze klaar zijn om de eerste de beste Russische soldaat een pak op zijn lazer te geven en zichzelf kan beschermen.
Voor ons zodat wij beter beschermd zijn zonder "onze mensen" daar voor in te zetten.
En voor de Russen eigenlijk ook wel, want het is dan nog steeds alleen Ukraïne aan hun grens en geen buitenlanders.
tamary schreef:[knip] Dus rap zorgen dat alle beloofde middelen er zijn, zodat Rusland wel zal moeten stoppen. Dan terug naar internationaal erkende grenzen en van wat ik hoor zou Zelensky aanbod hebben gedaan om stuk leger ondersteuning/mankracht NAVO in Europa over te nemen van Amerika. Ze hebben inmiddels de ervaring en qua logistiek is het ook een stuk simpeler als je geen oceaan over hoeft met alles. Zou interessant kunnen vanuit een zakelijk standpunt (kostenbesparing) en Trump is nog altijd zakenman/ondernemer en runt Amerika ook op zo'n uitgangspunt.
Alleen dan moet Oekraine op de een of andere manier de NAVO in en dat zal stuk kunst en vliegwerk vragen, want dat wil Rusland niet