Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:34

Allemaal aannames die niet kloppen en hier zo stellig neerzetten en conclusies trekken die er niet eens van toepassing zijn. 8)7 En niet lezen wat ik heb geschreven. Zoals gezegd (een paar keer zelfs 8)7 )heb ik mijn situatie gelukkig kunnen verbeteren door een erg drastische keuze. Hond is 17 jaar, motor niet van mij en geen kleding gekocht ook niet tweedehands maar opdragen wat er nog hangt. Ik ga er ook niet verder nog op in. :n

De artikelen in het nieuws is voor heel veel mensen van toepassing, ook op bokt zitten er ook. Geen enkele manier om financieel nog ergens iets te kunnen verbeteren. Op een gegeven moment is alles al geschrapt wat er te schrappen valt. Maar wel genoeg commentaar krijgen van buitenstaanders die zeker weten dat het onmogelijk is dat iemand in nl financieel verzuipt doordat alles in dit land gruwelijk duur wordt. En het eigenlijk allemaal maar eigen schuld vinden, want dan had je maar ....... -:(-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:52

Karuna, er zijn mensen in ons land die geen alimentatie hebben gehad( had je recht op oké ) je hebt motoren lessen kunnen nemen, je hebt te eten, je hebt een dak boven je hoofd, je kunt de tank van je camper nog volgooien dus ondanks dat je het moeilijk hebt, je hebt nog zo verschrikkelijk veel.
Ik heb vandaag weer een pakket de deur uitgedaan, kleding voor een meisje dat in haar korte leven alleen nog maar afdankertjes heeft gedragen. Moeder heeft ms en suikerziekte. Pa is afgenokt en betaald niets, is onvindbaar. Moeder weet door heel veel te besparen nog net schulden te voorkomen maar er blijft totaal niets over. Afgelopen winters met dekens op de bank, geen verwarming aan , niet douchen door de week maar met washandjes ( die ik gestuurd heb) wassen. Die mensen hebben armoede en gelukkig accepteerde ze dat ik iets voor haar doe. Wanneer school begint kan haar dochter ook eens nieuwe kleding aan.
Dus neem me niet kwalijk dat ik zo fel op je ben, je hebt waar zij alleen maar van kan dromen. Besef eens wat je hebt ipv altijd maar te klagen.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 06:33

Wat een rare berichten .. :?

En het is godsgeklaagd dat je dat meisje kleding moet sturen en dat ze swinters in de kou zit, dat is toch eigenlijk te gek voor woorden,
Of niet?
Dar zijn toch ook die mensen waar Karuna het over heeft?

(En die volgens sommigen hier in NL niet bestaan, of het aan zichzelf te danken hebben omdat ze roken / huisdieren hebben etc? Of woont dat meisje met haar familie niet in NL?)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:43

Ik heb twee buurvrouwen
Beiden in de bijstand zelfde situatie qua huis.
De een naar de voedselbank want kan niet rondkomen klaagt en steunt en kreunt.
De ander tovert met het geld dus spaart, heeft autootje, doet enorm veel vrijwilligerswerk met gehandicapte mensen en geniet van het leven.

En überhaupt een eigen huis, camper en auto is al luxe, dat hebben veel niet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:21

Ik vind het eigenlijk niet zo veel uitmaken wat je hebt, al is het een villa. Op het moment dat je het niet meer kan betalen en je je leven zoals je het kent dreigt te verliezen is dat rot. Natuurlijk is er altijd wel iemand die het slechter heeft. Maar die heeft niet het alleenrecht om te klagen. Financiële zorgen zijn gewoon heel naar voor elke mens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:41

Kunnen die dames niet werken dan, Echwel?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:55

Degene die vrijwilligerswerk doet heeft zware rugklachten en na scheiding door oa pijnstiller ingebouwd komt ze niet aan het werk, maar die is echt zo een topwijf en doet zoveel voor andere.

De klaagster gooit zich als ze van gemeente moet werken enz gelijk in een toeval en slachtoffer modus..

Die heeft echt armoede....niet alleen financieel maar zeker geestelijk.

Jessix we hebben het over armoede, niet over stapje terug doen.
Hebben wij met pensioen ook.moeten dien, die waren nl al jaren bevroren en nu pas iets erbij

Maat het is zoals het is, dan moet je keuzes maken

En heel eerlijk ik ben een rijk en gezegend mens...
En dat is niet over geld

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:43

BigOne, kunnen wij ook nog iets naar hun sturen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:44

Maar dan mag je het evengoed wel rot vinden.. iemand die veel werkt met het idee eerder te stoppen en dat blijkt dan niet te kunnen, die is nog steeds “rijk” maar mag daar wel van balen….

Dat is geen armoede natuurlijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:55

Kinke schreef:
BigOne, kunnen wij ook nog iets naar hun sturen?

Niet nodig, ze krijgt voor haarzelf soms kleding van vriendinnen en heeft aangepaste schoenen. Ze wil ook absoluut niet zielig gevonden worden. Het duurde ook even voor ze mijn hulp accepteerde. Heb haar ooit gevraagd wat haar toekomstwensen waren. Ze had er maar één, zolang leven tot haar dochter volwassen is. Ik kan een aardig harde bikkel zijn maar daar moest ik toch even een traantje wegpinken.
Cer, ze woont gewoon in Nederland en zo zijn er heel veel meer. Je hoort en ziet ze vaak niet juist omdat ze de energie die ze hebben gebruiken om de maand door te komen. Armoede vreet energie. Ik heb zoveel bewondering voor deze mensen en wanneer in januari de energie vergoeding wegvalt komen er nog duizenden bij.
Wat ben je dan een rijk mens, letterlijk en figuurlijk, wanneer je je nog nooit zorgen over de centen hebt hoeven maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:03

We zijn hier in een politiek discussie topic.
Als iemand, Karuna of wie dan ook armoede ter sprake brengt, en wat persoonlijke ervaringen benoemt, vind ik dat geen kwestie van klagen.

Of nu ja, 'over woorden kunnen we ellenlang discussiëren' - het is politiek aanklagen.
En terecht!
... politieke keuzes zijn nu eenmaal keuzes, het kan ook anders.
En dat in een rijk land als Nederland mensen zo verschrikkelijk in de knel kunnen komen is REDEN tot klagen.

And please spáár mij de 'Olympische Spelen van het lijden/de armoede' en wijsvingertjes (en combinaties).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:44

welke politieke partij kan en gaat de armoede oplossen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:49

@ Echwel, ik heb het niet over een stapje terugdoen maar over geldzorgen en financiële problemen. Dat het niet onder armoede valt maakt niet dat het daarom niet erg is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:22

Wat is de definitie van echte geldzorgen
Je kind zonder eten naar school.
Of een auto de deur uit om speelruimte te hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:28

Geldzorgen is zorgen hebben om geld. Zorgen hebben over of je iets nog wel kan betalen, of al weten dat je het volgende maand niet meer kan betalen. Misschien voor jou allemaal onzin, maar dat hoeft het voor een ander niet te zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:58

juval schreef:

Waarschijnlijk geen enkele partij. Er waren en zullen altijd mensen zijn die in armoede leven, hulp, ondanks alle steun in de vorm van huursubsidie, de nodige toeslagen, ondersteuning vanuit gemeentes, kerken, particuliere stichtingen enz enz.
De redenen zijn zeer divers, fysieke problemen en/of mentale problemen(niet kunnen werken daardoor) , scheidingen, en nog veel meer.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:59

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/46456 ... jsttrekker

Dit is pas armoe, 'n egotripper die aangeeft hoe het verder gaat als hij MP is,

Linkse of rechtse elite, het is een pot nat geworden.

fijn dat we gewaarschuwd zijn/worden, 'n cursus prioriteiten stellen volgen, leren dat ik euro maar een keer kan uitgeven.
Laatst bijgewerkt door mce op 19-08-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:07

Echwel schreef:
Ik heb twee buurvrouwen
Beiden in de bijstand zelfde situatie qua huis.
De een naar de voedselbank want kan niet rondkomen klaagt en steunt en kreunt.
De ander tovert met het geld dus spaart, heeft autootje, doet enorm veel vrijwilligerswerk met gehandicapte mensen en geniet van het leven.

En überhaupt een eigen huis, camper en auto is al luxe, dat hebben veel niet

Hoe weet je eigenlijk dat de situatie hetzelfde is. Misschien spelen er zaken die jij niet weet. Bijvoorbeeld hetzelfde woningtype in dezelfde straat betekend niet automatisch dezelfde huur. Iemand die er al langer woont is vaak goedkoper uit.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook altijd mensen die hulp nodig hebben met het leren omgaan met geld.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:16

Zeker wel zelfde huur en zelfde inkomen
Ja dat weet ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:48

Als ik iėts geleerd heb in mijn omgang met "doelgroepen", dan is het dat bij sommige mensen de kennis ontbreekt om langer dan 2-3 dagen vooruit te kijken. Als er vandaag geld binnen komt, dan wordt het vaak gelijk uitgegeven, men kan niet overzien wat de consequenties op lange termijn zijn.

Deze mensen belanden dus sneller in armoede, ook al is er in principe geld genoeg om het de hele maand vol te houden als ze wat andere keuzes maken.

Deze groep wil ook vaak niet geholpen worden, ze zien dat als ongewenste bemoeienis. Ze willen die jas of die sneakers nú, en aan het eind van de maand is er geen geld meer voor eten.

Dat gaat geen enkele politieke inspanning veranderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:00

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:03

Loretta schreef:
mce schreef:
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/46456 ... jsttrekker

Dit is pas armoe, 'n egotripper die aangeeft hoe het verder gaat als hij MP is,

Linkse of rechtse elite, het is een pot nat geworden.

fijn dat we gewaarschuwd zijn/worden, 'n cursus prioriteiten stellen volgen, leren dat ik euro maar een keer kan uitgeven.

Dan doet Omtzigt het toch wel even heel anders.
Schenkt de opbrengst van zijn boek aan de Enschedese voedsel en kledingbank.

https://www.tubantia.nl/enschede/omtzig ... ~ad8446fe/

heeft in veel meer opzichten het belang van mensen in het vizier, dat siert hem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:07

Dat is ook in sommige andere landen de instelling, je werkt voor geld en als je dat hebt dan stop je met werken totdat t op is en dan ga je weer werken….. schijnt ook cultureel iets te zijn soms …

En bij programma’s als “dubbeltje op z’n kant” zie je ook vaak dat mensen niet weten wat er binnenkomt en wat eruit gaat..
Ik denk toch ook dat dat soms weer terugkomt bij bijv onderwijs en opvoeding … als je t nooit meegekregen hebt, weet je niet altijd hoe dat werkt en hoe je daarmee om moet gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:11

juval schreef:

Geen enkele. Dat de inflatie zo hard is gestegen heeft oa te maken met duurder gas en dus duurdere stroom waardoor producenten ook hogere kosten hebbe, mensen die geld wat tijdens corona is opgepot ineens als een malle uitgeven waardoor transport duurder is geworden en omdat er tijdens corona kennelijk bergen geld in de economie is gepompt. Dat zijn dingen die niet door een enkele partij zijn veroorzaakt, laat staan door een enkele partij zijj op te lossen. Ik denk dat linkse partijen wel sneller geneigd zijn om mensen financieel tegemoetgekomen. Al heeft het rechtse kabinet toch ook al flink ondersteund.

Over armoede - die definitie is heel lastig. Sommige mensen hebben vanalles maar voelen zich arm, sommige mensen hebben weinig maar voelen zich rijk. Financieel slecht rondkomen is inderdaad heel stressvol, maar ook dan kan je kiezen tot een ander je probleem oplost of zélf het heft in handen nemen en met creativiteit toch proberen het eea voor elkaar te blijven houden.

@prompter dingen die ik ook zie. Alles moet altijd maar gekocht kunnen worden. Schoenen. Tv’s, smartphones, huisdieren… alles moet altijd maar kunnen voor mijn gevoel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:36

Eens met prompter en nps.

Geef 10 willekeurige mensen 100 euro bijvoorbeeld, dan zul je zien dat ze daar allemaal iets anders mee doen.
De ene zal het meteen uitgeven, een ander geeft 20 euro uit en zet de rest aan de kant.

Dat is iets van "financiele opvoeding" die je van thuis uit mee hebt gekregen en daar schort het tegenwoordig nog al eens aan lijkt het wel.
Niks wat de politiek wel even kan fiksen.

Van de andere kant zit er natuurlijk ook wel e.e.a. scheef hier in NL, echt zieke mensen hebben m.i. niets in de bijstand te zoeken naar mijn mening.
Iemand die dusdanig ziek is dat de kans op betaald werk uitzichtsloos is, die zijn nu voor de rest van hun leven "gestraft" noem ik het maar even. Zou echt anders moeten.
Niemand zou in armoede moeten zitten, enkel omdat die ziek is.

Het hele toeslagensysteem en manier van zieken keuren mag van mij wel op de schop.
Ik hoor ook te veel, o maar ik kan maar 20 uur werken, en geen 24 uur, anders ben ik mijn toeslagen kwijt, hoe krom kan het zijn?

Ik wil met alle liefde belasting afdragen voor een goed sociaal stelsel, zodat de zwakkere in de samenleving geholpen kan worden, maar in zulke gevallen kriebelt mijn voet om zulke mensen een trap onder hun hol te geven. Die zijn dus gezond, kunnen wel, maar willen gewoon niet.
Zulke mensen zie ik dus als profiteurs van de maatschappij.