steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:03

Ginkelse hei volbouwen? :n Is Ede niet al groot genoeg?

Ik zie het meer. Ooit in Veenendaal. Er mocht in een stuk ivm waardevolle natuur niet gebouwd of gewoond worden. Een wethouder is daar toen gaan bouwen en dat is oogluikend toegestaan. Daarna waren ze groenste stad en hun "pronkstuk" was een waardevol stuk boerenland afgewisseld met waterig moeras. Wetende dat daar al 1000 huizen gepland waren.

En nu het stadspark aardig volgebouwd een stuk, het waardevolle niet mogen wonen natuur vol grote dure panden. En de boerenlanderijen is huis na huis na huis en blijft maar groeien. -O-

Hier staat een mega huis. Daarvoor is jaren procederen voor geweest om een stuk bos te kappen ervoor. Dat huis is nu 8 jaar geleden gebouwd en er heeft nog geen dag iemand gewoond begreep ik. Eigenaar woont heel ergens anders. Maar ja het bos is wel weg. Het bosje er tegenover staat op de nominatie deels gekapt te worden voor een paar heel grote villas. Panden waar vanuit de bevolking geen behoefte aan is bleek uit een enquete. Wel is er behoefte aan betaalbaar en een stuk kleiner. Als het dan toch wegmoet (liever gewoon bos blijven) ;( dan maar voor woningen waar meer mensen uit de regio van kunnen profiteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:04

Dagahra schreef:
Arabesk schreef:
Waar wachten we nog op

https://www.nu.nl/klimaat/6212222/overs ... ossen.html

Financier de omschakeling en we zijn een eind op weg

Wij zijn niet biologisch. Maar ze staan net zoveel buiten als biologische en krijgen het minimale aan brok :+ Dus omschakeling is niet perse nodig :=

En de markt is er niet eens voor.

Als er enkel biologisch te krijgen is dan is de markt er wel voor hoor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:42

Elisa2 schreef:
Ik zag tot mijn verdriet ook dat een weiland voor een kasteel..wat echt al sinds ik leef een natuurgebied is ook klaar gemaakt wordt voor bouwgrond. Echt alles wordt helemaal volgebouwd. In Ede de Ginkelse Heide zijn ze aan het bebouwen en de plannen voor uitbreiding heb ik ook al in de krant zien staan. Misschien inderdaad maar eens kijken of ik bezwaar kan maken..allemaal gebieden waar wij vroeger gewoon konden rijden met de paarden in de natuur zijn inmiddels gewoon volgebouwd of worden volgebouwd. Ik wordt hier echt intens verdrietig van...

En ja, de overheid en regeltjes...vreselijk..ik zie wel dat dit een probleem is bij veel meer zaken en beleidsvoering. Wederom ontbreekt vaak de lange termijn visie.

Wat triest... Hoe komt het dat de lokale bevolking daar niet tegen in opstand komt? Worden die bouwplannen niet eerst gepubliceerd zodat je bezwaar kunt maken?

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:44

Maar weet je wat het is... we willen wel dat er nieuwe huizen komen want de huizenmarkt is overspannen en mensen kunnen gewoon niks vinden...

Maar niemand wil het in zijn omgeving hebben := dat gaat ook niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:53

Dan moeten ze in de randstad maar de hoogte in gaan bouwen. Daar wonen tenslotte mensen die van drukke steden houden. En geen import in de dorpen toestaan als er geen huizen zijn, de vrijgekomen huizen enkel voor mensen uit de eigen regio.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:01

Spenk het probleem is als de natuur nu vol gebouwd zou worden met kleine betaalbare sociale huur en koop woningen zouden er minder mensen er denk ik een probleem mee hebben. Alleen nu wordt het vooral gesloopt voor enorme grote huizen maar alleen mensen met heel veel geld kunnen wonen en op de plek van een groot huis hadden ook 6 tot 10 kleine huizen gebouwd kunnen worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:03

karuna schreef:
Spenk het probleem is als de natuur nu vol gebouwd zou worden met kleine betaalbare sociale huur en koop woningen zouden er minder mensen er denk ik een probleem mee hebben. Alleen nu wordt het vooral gesloopt voor enorme grote huizen maar alleen mensen met heel veel geld kunnen wonen en op de plek van een groot huis hadden ook 6 tot 10 kleine huizen gebouwd kunnen worden.

In tegendeel! Een woonwijk drukt een grotere negatieve stempel op een 'natuur' gebied dan een paar villa's met grote groene tuinen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:06

elnienjo schreef:
Dan moeten ze in de randstad maar de hoogte in gaan bouwen. Daar wonen tenslotte mensen die van drukke steden houden. En geen import in de dorpen toestaan als er geen huizen zijn, de vrijgekomen huizen enkel voor mensen uit de eigen regio.

Als je huizen alleen verkoopt voor eigen bewoners zakken de prijzen ontzettend.. want je hebt veel minder mensen die dat kunnen en willen betalen.

Vroeger hadden wij die regel ook in Ermelo en Putten en dan moest een huis minimaal een aantal maanden (ik geloof uit mijn hoofd 6) te koop staan voordat er buitenstaanders mochten reageren.
Daar moest je ook eerst al in die gemeente wonen om een huis te mogen kopen.
En wat is regio? Stel ik zet mijn huis te koop en iemand uit Kuinre wilt het kopen.. is 8 km hier vandaan maar is niet dezelfde regio (is Overijsel en andere gemeente) die mag het dan niet kopen maar iemand uit Noordwolde (25 km verderop) dan weer wel omdat dat wel Weststellingwerf is?
Mag ik dan geen huis kopen in Drenthe omdat alleen de bewoners daar een huis mogen kopen?

De meeste huizen die hier gekocht zijn, is door buitenstaanders, want die kunnen het (makkelijker) betalen.
Wij hebben 2x een bod gehad van mensen uit de regio (straal 20 km) en daarvoor gaat dit huis niet weg.. dan ga ik het liever verhuren of laat ik mijn kinderen er in wonen :+

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:18

elnienjo schreef:

Jij dacht dat dat nog niet gebeurd? Ik zou zeggen ga eerst eens in de randstad kijken.
En verder valt mij op dat veel het idee hebben dat het of randstad of platteland is. Alsof er twee categorie mensen bestaan. De randstad mensen en plattelandsmensen.
Ik ben ook opgegroeid op het platteland tussen de koeien. In Friesland gewoond en nu woon ik in de randstad.
Men moest eens gaan nadenken over goede huisvesting voor ouderen. Met de afschaffing van het bejaardentehuis en iedereen maar zolang mogelijk in hun eigen huis te laten wonen, is er ook geen mogelijkheid tot doorschuiven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:47

Arabesk schreef:
Waar wachten we nog op

Volgens mij komt dat stukje over gras enkele pagina's geleden hierbij weer op de proppen.

Daarnaast zoals het artikel aangeeft, zijn er diverse andere vormen. Zo verwerken wij alleen maar weidemelk, dat is melk van koeien die ten minste 120 dagen per jaar minimaal 6 uur per dag buiten staan.
Het is echter natuurlijk niet zo dat dit niet het geval is bij boeren die 'reguliere' melk leveren. Hier zit enkel een hoop administratie aan vast bij mijn weten. Wellicht zijn hier boeren die daar meer over kunnen uitleggen?

Daarbij is het heel erg lastig om elke melkstroom in het juiste product te krijgen. Het gebeurt best wel vaak dat een melkstroom lager rendeert dan het kan doen, alleen maar omdat de vraag naar het bewuste product er niet of onvoldoende is. Ben je weer bij een van de eerste zinnen uit het artikel.
Biologisch, het klinkt zo mooi, maar het is doorgaans enkel een label wat geld moet opleveren, maar waar in de praktijk weinig van terecht komt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:53

Waarom heet het niet alleen weidemelk in het seizoen dat de koeien daadwerkelijk in de wei staan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:56

elnienjo schreef:
Waarom heet het niet alleen weidemelk in het seizoen dat de koeien daadwerkelijk in de wei staan?

Ik heb géén idee :o
Goede vraag, want inderdaad in de winter zijn er volgens mij zo goed als geen boeren die de koeien in de wei hebben staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:02

Het probleem in Ede is dat er heel veel mensen vanuit de Randstad naar toe komen, juist voor de natuur en omdat de Randstad dan nog goed te bereiken is qua werk. Dus alles wordt helemaal volgebouwd...de kant van de Ginkelse Hei bij het pannekoekenhuis zijn al enorme woonwijken verrezen en daar willen ze dus uitbreiden nog meer richting de Schaapskooi. Volgens mij was er al bezwaar gemaakt maar ja, ben bang dat ze het er toch doorheen gaan drukken. Vroeger bij de Enka was het ook allemaal bos, nu ook allemaal woonwijken en kantorencomplex in het bos. Er blijft echt steeds minder natuur over...

Ik wil trouwens niet dat er nieuwe huizen komen..pak eerst maar het probleem aan waarom er een huizentekort is. Nu is het dweilen met de kraan open en alles gaat ten koste van de natuur. En ondertussen maar de boeren de schuld geven..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:29

Sabri schreef:
elnienjo schreef:

Jij dacht dat dat nog niet gebeurd? Ik zou zeggen ga eerst eens in de randstad kijken.
En verder valt mij op dat veel het idee hebben dat het of randstad of platteland is. Alsof er twee categorie mensen bestaan. De randstad mensen en plattelandsmensen.
Ik ben ook opgegroeid op het platteland tussen de koeien. In Friesland gewoond en nu woon ik in de randstad.
Men moest eens gaan nadenken over goede huisvesting voor ouderen. Met de afschaffing van het bejaardentehuis en iedereen maar zolang mogelijk in hun eigen huis te laten wonen, is er ook geen mogelijkheid tot doorschuiven.

Randstad was ooit wel platteland. Allemaal weidegrond wat nu volgebouwd is...en dat gaat maar door. Hele gemeentes worden samengevoegd tot 1 grote gemeente. Kijk maar naar Het Gooi en Amsterdam...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:41

Sabri schreef:

Dat is inderdaad 1 van de grote oorzaken van het tekort aan woningen. Door bejaardenhuizen te sluiten en ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen is alleen gekeken naar de korte termijn bezuiniging (die al heel discutabel is, decentraliseren van zorg is nog nooit gepaard gegaan met een bezuiniging) maar is ook niet goed doorgerekend wat dit zou betekenen voor de woningmarkt, i.c.m. een bevolking die in toenemende mate vergrijst. Het probleem in de zorg (dat overigens hiermee niet werd opgelost) werd zo een probleem van de woningmarkt.

Maar het is niet de enige foute beslissing van de overheid: een andere is de maatregel "passend toewijzen". Dit is gedaan om te bezuinigen op huursubsidie, maar heeft als vervelend neveneffect dat ouderen die ruim 20 jaar een 5 kamer eengezinswoning huurden met huursubsidie en geen kinderen meer hebben niet konden verhuizen naar een geschikte woning in hun buurt. Die ouderen die geworteld zijn in hun buurt moeten dan naar een achterstandswijk verhuizen of meer betalen dat ze in de regel niet kunnen. Nog een categorie, meestal grote huizen, die onbereikbaar is geworden.

En vervolgens de verhuurdersheffing, waardoor corporaties al vele jaren in grote mate belemmerd zijn geweest om sociale woningen te bouwen. (Die heffing is inmiddels komen te vervallen, maar de achterstand is niet zomaar ingelopen).

En de EU legde ook e.e.a. op. De scheiding tussen DAEB en niet DAEB (diensten van algemeen economisch belang) Corporaties moesten zich op hun kerntaken richten (verhuren van woningen in de sociale sector). Voor deze kerntaken betalen corporaties minder belasting dan bv een marktpartij (staatssteun). Redelijk, want aan het bouwen van sociale huurwoningen valt niet echt aan te verdienen. Corporaties moesten hun sociale activiteiten dus scheiden van hun commerciële activiteiten om te voorkomen dat de staatssteun (in de vorm van belastingverlaging) ook zouden worden aangewend voor die commerciële activiteiten. (Ook logisch natuurlijk)
Maar corporaties gebruikten de winst uit commerciële activiteiten vaak juist om de onrendabele top op sociale woningen te dekken. Deze scheiding zorgde dus ook voor minder investeringsruimte bij de corporaties, die juist de voornaamste "leveranciers" zijn van betaalbare woningen. Omdat de EU andere inkomensgrenzen voor sociale huurwoningen had, had dit gevolgen voor het bouwen van middeldure huurwoningen. Want deze werden door de commerciële ontwikkelaars niet gebouwd en ook niet / dan wel minder door de corporaties als gevolg van de strenge scheiding tussen DAEB en niet DAEB activiteiten. En dit had weer invloed op de doorstroom (er miste een trede op de woonladder) en dus op het vrijkomen van woningen in de sociale sector

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:42

elnienjo schreef:

Sabri schreef:

Popstra schreef:
[
Randstad was ooit wel platteland. Allemaal weidegrond wat nu volgebouwd is...en dat gaat maar door. Hele gemeentes worden samengevoegd tot 1 grote gemeente. Kijk maar naar Het Gooi en Amsterdam...

Uiteindelijk wordt heel Nederland 1 grote stad met wat parken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:50

Grootste oorzaken zijn een groei van eenpersoonshuishoudens, de verhuurdersheffing waardoor woningcorporaties jarenlang nauwelijks hebben kunnen bouwen en te weinig bouwbedrijven, dat zijn geen problemen die je zomaar even oplost.

Sabri schreef:

Hier geboren in een stad, opgegroeid in een dorpje van 700 inwoners, daarna tien jaar in een stad gewoond en nu sinds een klein half jaar in een dorp met ± 1.600 inwoners. M'n moeder is in een dorp geboren en woont nu in een stad, m'n vader is juist in die stad geboren en woont nu in dat dorp :+ Lang niet iedereen blijft inderdaad wonen waar ze geboren zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:16

Mindim schreef:
xxCYNNxx schreef:
Wolvega

Oh daar zit ik vlakbij. Waar worden die nieuwbouwwijken naast welke natuurgebieden dan gerealiseerd?

De Lindewijk, die wordt nu weer verder uitgebreid. Afgelopen 4 jaar steeds verder het natuurgebied in en nu dus weer een hap uit het natuurgebied genomen en klaar gemaakt om huizen neer te zetten.

Wat dat betreft wordt die bouwstop ook een stuk dramatischer gebracht dan die in werkelijkheid is; hier is in de Lindewijk flink bijgebouwd hoor sinds 2019. Het jaar waarin, volgens de regering, de bouw stil is komen te liggen vanwege een gerechtelijke uitspraak.
Geloof niet dat ze die memo hier gekregen hebben, zeker als ik zie hoeveel huizen er bij zijn gekomen de afgelopen 3 jaar sinds die uitspraak.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:31

karuna schreef:

nou nee, ik niet in elk geval. Gewoon niet bouwen in natuur. Er is al zo weinig natuur in Nederland en dat kleine beetje wat we hebben gaan we dan ook nog eens langzaam aan ( maar steeds sneller en sneller) vernietigen om daar een hoop stenen en asfalt neer te kwakken.
Als het sociale huurwoningen waren geweest had ik het net zo afschuwelijk gevonden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:32

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:
Waar wachten we nog op

Volgens mij komt dat stukje over gras enkele pagina's geleden hierbij weer op de proppen.
(...)
Biologisch, het klinkt zo mooi, maar het is doorgaans enkel een label wat geld moet opleveren, maar waar in de praktijk weinig van terecht komt.

Hmmm - ik vind het een goede vraag, 'waar wachten we nog op?'

De oplossing komt niet van geschamper 'dat biologisch zo mooi klinkt' -
de vraag is juist waarom er volgens Janine weinig van terecht komt.
Ik vind trouwens ook dat er veel te weinig biologisch wordt gewerkt.

En de vraag is vooral: wie heeft er wel of geen baat bij, of er veel of weinig van terecht komt...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-07-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:33

Mijn voorkeur is ook laat de natuur bestaan. Maar als er toch gebouwd moet worden dan liever betaalbare huizen voor de regio

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:46

Spenk schreef:
Maar weet je wat het is... we willen wel dat er nieuwe huizen komen want de huizenmarkt is overspannen en mensen kunnen gewoon niks vinden...

Maar niemand wil het in zijn omgeving hebben := dat gaat ook niet.

Klopt. Ik zie het in mijn buurt ook. Dit jaar 8 nieuwe huizen erbij op een stukje wat eerst vergunning had voor 3. En dan schijnen we nog mazzel te hebben want het had maar zo het dubbelen kunnen zijn. Zal wel even wennen zijn op ons kleine laantje tussen de bossen. Maar ik besef me goed dat andere mensen natuurlijk ook gewoon het recht hebben om te wonen.

Dus ook hier in de dorpen veranderen bestemmingsplannen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:00

Er is ook land nodig voor zonnepanelen en windturbines lijkt me. En die worden ook nogal eens binnen natuur gepland.. terwijl dat voor vogels gevaarlijk is en zonnepanelen op land slecht zijn voor de bodem (geen zon op de bodem) en die op water weer slecht voor het onderwater leven.
Ben heel benieuwd hoe ze alles in elkaar gaan puzzelen, al die opgaves. Zonder dat er voedseltekort komt door een stuk minder productie straks. Terwijl er (wereldwijd) niet minder mensen komen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:10

Marigold schreef:
Er is ook land nodig voor zonnepanelen en windturbines lijkt me. En die worden ook nogal eens binnen natuur gepland.. terwijl dat voor vogels gevaarlijk is en zonnepanelen op land slecht zijn voor de bodem (geen zon op de bodem) en die op water weer slecht voor het onderwater leven.
Ben heel benieuwd hoe ze alles in elkaar gaan puzzelen, al die opgaves. Zonder dat er voedseltekort komt door een stuk minder productie straks. Terwijl er (wereldwijd) niet minder mensen komen..

Is haast niet te doen. Het draait uiteindelijk toch voor een belangrijk deel uit op kernenergie voor energieopwekking ben ik bang met alle afval en gevaren van dien. Mensen die denken dat je al het wegvervoer kunt elektrificeren met enkel windmolens en zonnepanelen zijn behoorlijk naief.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:11

Janneke2 schreef:
Hmmm - ik vind het een goede vraag, 'waar wachten we nog op?'

De oplossing komt niet van geschamper 'dat biologisch zo mooi klinkt' -
de vraag is juist waarom er volgens Janine weinig van terecht komt.
Ik vind trouwens ook dat er veel te weinig biologisch wordt gewerkt.

En de vraag is vooral: wie heeft er wel of geen baat bij, of er veel of weinig van terecht komt...

Nou, vertel dan eens... Hoe kan het beter vermarkt worden dan?
Het is toch schots en scheef dat een boer een topmelkprijs krijgt en dat de melk vervolgens niet goed gevaloriseerd kan worden omdat de markt ineens weer anders is? Dan is al die administratie wel heel erg duur he... Dat is toch niets anders dan gebakken lucht verkopen?

Al die administratie maakt dat er een hoop kaartjes gemaakt kunnen worden, die door gemiddelden tot stand komen, maar die wellicht niet eens overeenkomen met die boer die tegen het biologische aan zit, maar niet in aanmerking komt voor het een of het ander?