Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:00

prompter schreef:
En Wiersma stuurt nog maar eens een brief naar Brussel, of het extra mest uitrijden voor Nederland niet weer een jaartje uitgesteld kan worden - terwijl ze in een jaar lang niets aan een oplossing heeft gedaan. Uitstel uitstel uitstel :O

Citaat:
Derogatie, oftewel een uitzondering op de Europese nitraatrichtlijn, is belangrijk omdat het de Nederlandse landbouw in staat stelt om meer dierlijke mest op het land te gebruiken dan de standaardnorm. Dit is gunstig voor de Nederlandse landbouw, omdat het de kringlooplandbouw bevordert, de afhankelijkheid van kunstmest vermindert en bijdraagt aan een beter verdienvermogen voor boeren. Bovendien kan het gunstig zijn voor de waterkwaliteit, omdat bedrijven die derogatie toepassen vaak een betere waterkwaliteit laten zien dan gemiddeld.
Waarom is derogatie belangrijk voor de Nederlandse landbouw?
Verdientvermogen boeren:
Derogatie maakt het mogelijk om meer dierlijke mest te gebruiken, wat kan leiden tot lagere kosten voor kunstmest en een hogere voederopbrengst, wat direct ten goede komt aan het inkomen van boeren.
Kringlooplandbouw:
Derogatie stimuleert de kringlooplandbouw, waarbij zoveel mogelijk mest op eigen grond wordt benut, wat duurzamer is en minder afhankelijkheid van externe inputs.
Minder kunstmestgebruik:
Door meer dierlijke mest te kunnen gebruiken, wordt de behoefte aan kunstmest (vooral stikstofkunstmest) verminderd, wat gunstig is voor het milieu.
Betere waterkwaliteit:
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die derogatie toepassen vaak een betere waterkwaliteit laten zien dan gemiddeld, omdat de mest efficiënter wordt benut en uitspoeling naar het grond- en oppervlaktewater vermindert.
Flexibiliteit:
Derogatie biedt boeren enige flexibiliteit om hun mestbeleid af te stemmen op hun specifieke bedrijfssituatie en de behoeften van hun gewassen.
Nadelen van het einde van derogatie:
Hogere kosten:
Zonder derogatie moeten boeren mogelijk meer mest afvoeren en meer kunstmest aankopen, wat kan leiden tot hogere kosten.
Minder voederopbrengst:
Het inkrimpen van het mestbeleid kan leiden tot minder voederopbrengst, wat nadelig kan zijn voor de veestapel en het inkomen van boeren.
Mogelijke verschuiving naar bouwland:
Door strengere mestnormen kan er een verschuiving plaatsvinden van grasland naar bouwland, wat kan leiden tot meer teelt van gewassen die meer gewasbeschermingsmiddelen vereisen.
Conclusie:
Derogatie is een belangrijke regeling voor de Nederlandse landbouw, omdat het een balans biedt tussen het benutten van de voordelen van dierlijke mest en het beschermen van het milieu. Het biedt boeren een manier om hun verdienvermogen te verbeteren, de kringlooplandbouw te stimuleren en de afhankelijkheid van kunstmest te verminderen. Hoewel het einde van derogatie ook nadelen met zich mee kan brengen, is het belangrijk om te streven naar een evenwichtige aanpak die zowel de belangen van de landbouw als die van het milieu behartigt.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:26

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:08

Vergeet het maar Juval , helaas hebben de boeren een minister die 200.000 per jaar verdient met voorstellen die sowieso gedoemd te zijn om te mislukken.
Het is wensdenken wat ze doen en niet zorgen dat er werkelijk goede maatregelen komen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:17

juval schreef:
https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... sx9bQWxPiA

En de kdw uit de wet. Wiersma is goed bezig!

Een voorstel dat in de prullenbak verdwijnt. Net zoals de brief naar de EU over de mest, ook naar de prullenbak.
Ik begrijp dat jij het graag anders zal zien Juval maar ik ben bang voor jou dat het in de prullenbak verdwijnt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:25

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Brussel zo'n wankele uitleg over derogatie gaat accepteren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:31

Je kunt de cijfers wel veranderen, maar gaat de rechter hier mee akkoord?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:41

goh, wat zijn we weer lekker positief hier :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:49

juval schreef:

Moet er dan positief gereageerd worden op iets wat niet per se positief is? Moeten we alles maar bejubelen vanwege de intentie die erachter zit ipv de praktische waarheid?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:50

het lijkt me gewoon doodvermoeiend om altijd maar zo negatief in het leven te staan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:51

Lijkt mij juist een goed ding om vooral realistisch in het leven te staan en op basis daarvan positief dan wel negatief te zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:53

Ja, maar dat is lastig. Ik word steeds negatiever met mijn realisme. Zal misschien de leeftijd ook zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:56

IMANDRA schreef:
Lijkt mij juist een goed ding om vooral realistisch in het leven te staan en op basis daarvan positief dan wel negatief te zijn.

en ik denk juist dat boeren heel realistisch in het leven staan, en anderen misschien wat idealistischer. Maar goed, dat is mijn (positieve) mening. {:}

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:29

Ik ben zeker niet idealistisch en ook noet negatief. Maar ik slik niet de berichten van welke partij dan ook, als zoete koek.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:38

juval schreef:

Vanuit mijn perspectief is het positief dat wat Wiersma wilt en doet niet werkt. Dat de rechter en EU haar in principe uitlachen met haar belachelijke plannen.
Ik vind het schrijnend dat er nog zoveel agrariërs in haar geloven en in haar partij. Een partij die sprookjes verkondigd en beloftes maakt die niet waar gemaakt kunnen worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:44

Sommige onderwerpen moeten gewoon überhaupt niet politiek gemaakt worden om te voorkomen dat dossiers zoals stikstof al decennia op slot zitten.

Boven de agrarische sector hangt al een tijd het zwaard van damocles boven het hoofd. Juist daarom zou ik het enorm treurig vinden als er niets gedaan wordt met het voorstel van die samenwerking van boeren een paar pagina's terug niets gedaan wordt. Heel frustrerend lijkt me dat.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 15:04

Ik woon in een regio waar industrie / blokkendozen / "duurzame industrie" oprukt tov polder.

Dat dat wel allemaal kan en mag (de "duurzame industrie" is de nieuwste uitvinding) sta ik ook nog steeds van te kijken. Zogenaamd zit het land op slot maar hier wordt massaal landbouw (geen veeteelt(!)) ingeruild voor dergelijke projecten. Ergste is dat in de "reclame" voor de nieuwste uitvinding, duurzame industrie, alleen benoemd wordt dat de ruimte benodigd is voor energievoorzieningen. Hoe kun je daar nu tegen zijn, dat is landsbelang.

Ergens in de informatie staat vervolgens kort benoemd dat de ruimte ook benodigd is voor uitbreiding van duurzame activiteiten van milieuvervuilende bedrijven.

Flikker toch op man :')

Greenwashing ten top maar goed ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:14

Raineri schreef:
Sommige onderwerpen moeten gewoon überhaupt niet politiek gemaakt worden om te voorkomen dat dossiers zoals stikstof al decennia op slot zitten.

..of, misschien had de politiek de afgelopen paar decennia juist gedegen beleid moeten maken om te zorgen dat oplosbare problemen bijtijds worden opgelost.

De stikstofproblemen zijn niet nieuw he? Dit was allemaal bekend, voorspeld, er waren plannen voor een inhoudelijke aanpak. Alleen wilde men dat niet. De energie ging in plaats daarvan naar creatief rekenen, het opheffen van een samenhangend beleid, geitenpaadjes en uitstel.

DAT zet de ontwikkelingen op slot.

Overigens kun je dat nooit niet-politiek maken, want alles wat gaat over dingen tussen mensen of bedrijven is politiek. Stikstof is een politiek onderwerp omdat de gevolgen niet blijven waar ze ontstaan. Daarmee is het per definitie onderdeel van de politieke besluitvorming. Dat is hoe onze staatsinrichting werkt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:31

Shadow0 schreef:
Raineri schreef:

..of, misschien had de politiek de afgelopen paar decennia juist gedegen beleid moeten maken om te zorgen dat oplosbare problemen bijtijds worden opgelost.

De stikstofproblemen zijn niet nieuw he? Dit was allemaal bekend, voorspeld, er waren plannen voor een inhoudelijke aanpak. Alleen wilde men dat niet. De energie ging in plaats daarvan naar creatief rekenen, het opheffen van een samenhangend beleid, geitenpaadjes en uitstel.

DAT zet de ontwikkelingen op slot.

Overigens kun je dat nooit niet-politiek maken, want alles wat gaat over dingen tussen mensen of bedrijven is politiek. Stikstof is een politiek onderwerp omdat de gevolgen niet blijven waar ze ontstaan. Daarmee is het per definitie onderdeel van de politieke besluitvorming. Dat is hoe onze staatsinrichting werkt.

Ik zeg toch ook dat het decennia lang vastloopt?

Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. De wetenschap levert een fundamenteel onderdeel in het stikstofdossier. De politiek levert ook een aandeel, en hoort oa het landsbelang te vertegenwoordigen. Als het goed is.

Dat creatieve rekenen is juist het politiek maken van zaken die nooit politiek mogen worden. Namelijk: de wetenschap. Door dit soort zaken in de politiek te bespreken trek je de geloofwaardigheid in twijfel, en dat is niet de taak van de politiek. Dat wil niet zeggen dat ik de het opstellen van beleid om de stikstofuitstoot te reduceren niet in de politiek vind horen.

Door wetenschap politiek te maken zijn we constant aan het draaien en uitstellen. De kans dat het echt een keer pijn gaat doen, wordt alleen maar groter

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:57

Raineri schreef:
Dat creatieve rekenen is juist het politiek maken van zaken die nooit politiek mogen worden. Namelijk: de wetenschap. Door dit soort zaken in de politiek te bespreken trek je de geloofwaardigheid in twijfel, en dat is niet de taak van de politiek. Dat wil niet zeggen dat ik de het opstellen van beleid om de stikstofuitstoot te reduceren niet in de politiek vind horen.

Door wetenschap politiek te maken zijn we constant aan het draaien en uitstellen. De kans dat het echt een keer pijn gaat doen, wordt alleen maar groter

Ah, dat begreep ik verkeerd. Ja, daar ben ik het helemaal mee eens.

(En we weten welke partijen dit dus heel hardnekkig wel doen, dat is iets om mee te nemen bij de verkiezingen.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:50

juval schreef:

En jij denkt dat dit door de kamer komt? En bij de rechter? En bij de EU.

Dat is niet positief denken Juval, dat is ronduit naief.

Ik vind het beschamend hoe de BBB door niet te leveren een heel land al jaren vastzet en stil legt. Maar goed, nog een paar maanden en dan zijn we van die partij af.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:56

Benzz schreef:
juval schreef:

Ik vind het beschamend hoe de BBB door niet te leveren een heel land al jaren vastzet en stil legt. Maar goed, nog een paar maanden en dan zijn we van die partij af.

ik vind het niet aardig dat je mij naief noemt, maar goed, je zal het wel nodig vinden.
Ik denk zeker dat er in de kamers een meerderheid zal zijn die het voorstel van Wiersma aan zal nemen. Rechters moeten de wet volgen, dus als de wet verandert zullen rechters zich daar aan moeten houden. De eis van EU is dat de stand van de natuur niet mag verslechteren. Er is nergens gesteld dat dat via een onwerkbare en onhaalbare kdw moet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:11

juval schreef:
ik vind het niet aardig dat je mij naief noemt, maar goed, je zal het wel nodig vinden.
Ik denk zeker dat er in de kamers een meerderheid zal zijn die het voorstel van Wiersma aan zal nemen. Rechters moeten de wet volgen, dus als de wet verandert zullen rechters zich daar aan moeten houden. De eis van EU is dat de stand van de natuur niet mag verslechteren. Er is nergens gesteld dat dat via een onwerkbare en onhaalbare kdw moet.

De zoveelste blunder van de onbenullige Wiersma. Haar voorstel is niet in overeenstemming met de stringente jurisprudentie van zowel de Raad van State als het International Court of Justice (ICJ). De kern van de rechtspraak is dat toestemming voor stikstofveroorzakende activiteiten slechts mogelijk is als vooraf, zonder redelijke wetenschappelijke twijfel, vaststaat dat natuurwaarden niet worden aangetast.
Een systeem van generieke emissiedoelen, zonder toetsing aan lokale depositie-effecten op kwetsbare habitats, voldoet niet aan deze eis. Het voorstel zal daarom vrijwel zeker juridisch worden aangevochten en heeft een grote kans om opnieuw te stranden bij de rechter, net als de PAS.
En de tweede kamer gaat hier vrijwel zeker niet in mee.

Wiersma is al eerder door een rechter op de vinger getikt. Door de normen te veranderen krijg je extra stikstof uitstoot ipv minder stikstof uitstoot. Fijn voor onze toekomst en onze kinderen. We waren al het smerigste jongetje van de klas en hierdoor worden we nog smeriger. Alleen maar omdat de boeren op dezelfde wijze willen blijven boeren.

Gelukkig is er een groep samen met LTO opgestaan met goede en haalbare plannen. Dat kan de boer nog een beetje redden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:35

juval schreef:
Benzz schreef:

Wel vaker gezegd hier. De kritische depositiewaarde is een grenswaarde, wanneer je daar boven komt neemt de kans op schade toe. Deze kun je dus niet aanpassen, want dan neem je de hele definitie hiervan weg. Dus ja, tegengaan van verslechtering van de natuur en trachten niet boven de kdw uit te komen gaat wel degelijk hand in hand met elkaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:26

juval schreef:

Het klinkt eerder dat je je aan elke strohalm vast klampt die er nog is. Hopende dat het zo blijft als het nu is. Begrijpelijk als je zelf melkveehouder bent en graag op dezelfde manier door wilt gaan.

Alleen is al vaker dan eens gebleken dat dit soort geitenpaadjes telkens weer doodloopt. Maar ik moet tegelijkertijd toegeven dat die geitenpaadjes ook al meermaals voor de nodige uitstel hebben gezorgd. Dus misschien lukt het Wiersma wederom om een paar jaar te vertragen. Ik snap dat jij daar blij van wordt. Maar voor iedereen die om natuur en millieu geeft is dat niet iets om blij van te worden. Ook niet trouwens voor iederen die op een huis wacht. Want het vertraagd de bouw ook enorm. Of andere belangen heeft bij het vlottrekken van het stikstofprobleem.

Kortom. We worden in Nederland al jarenlang gegijzeld door 1 sector.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:28

Het is voor iedereen, óók boeren, uitstel van executie. Hoe langer dit doorgaat, hoe moeilijker het wordt.

Beter door de zure appel heen. Ik las een even terug van een initatief van verschillende belangenclubs, waaronder LTO, dat wel echt goed klonk.