Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:44

Ik heb wel zitten denken wat dan wel kan. Ik heb dus een roldeur, 3m hoog denk ik en 3,5m breed. Die gebruik ik om de paarden buiten te zetten. En om zelf doorheen met de kruiwagen. Die kan ik dus niet volledig blokkeren, want dan moet ik de paarden door een gewone mensen deur naar buiten duwen. Dat vind ik niet geslaagd, zeker niet als ik ze met 3 tegelijk buiten zet.
Maar die grote roldeur wil ik wel graag open hebben in de avond, lekker frisse lucht naar binnen. Zo’n houten afzetting zou je dus ook elke keer aan de kant moeten zetten als je er doorheen wil. Lijkt me een hoop gedoe en zwaar als het echt van degelijke kwaliteit is.
Ik heb al zitten denken aan stroom, Gallagher heeft van die poort sets, waarbij je meerdere draden aan 1 ding hebt en dan 2 boven elkaar. Maar dan hou je dat met springen stroomdraden niets doen, want geen contact met de grond.

Idem met onze grote ramen. Die zijn 70x100 en 70x80, daar past prima een wolf doorheen. Die moeten ook weer dicht als het regent, of hard waait. En is kunststof kozijn, dus ga/kan ook niets in de kozijnen timmeren…

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 10:51

Wie weet was de constructie met latten wel een noodoplossing en is het vervangen door een degelijk gelast traliewerk wat eenvoudig te verplaatsen en te verankeren is.

Bij onze schuur zit een grote schuifdeur, die moet ik wel vergrendelen, een hond schuift de deur 4 mtr breed, 3,5 mtr hoog gewoon open.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:59

DubbelFun schreef:
DubbelFun schreef:
Zonder te weten hoe de stal was afgesloten/beveiligd heb ik geen mening...
Rizette schreef:
Je bedoelt dat als dat niet afdoende is naar jouw oordeel, dan is het eigen schuld dat de wolf de geiten uit de stal haalt?

Ik bedoel dat het sneu genoeg is voor de geiten dát het gebeurd, maar dat je als eigenaar idd best bij jezelf te raden mag gaan of je het had kunnen voorkomen.
Bij een groot weiland is wolfwerend niet altijd te verwezenlijken, maar bij een degelijke stal die bijv. alleen is afgesloten met een onderdeur of waar bijv. de hele deur open staat hád het zeer simpel voorkomen kunnen worden.

We kunnen wel blijven roepen dat de wolf schuw hoort te zijn, maar in een dichtbevolkt land is het niet meer dan logisch dat ie dat niet lang ís. Én zolang qua wetgeving de regels dusdanig zijn dat er niets aan gaat gebeuren is het niet meer dan logisch dat áls je een binnenruimte hebt die dicht kan dat die dat ook inderdaad is of is dat vaak met een kleine investering dusdanig te maken dat dat goed mogelijk is.

We hebben de neiging om onszelf te vaak in de slachtofferhoek te zetten, terwijl er best wel dingen mogelijk zijn om leed te voorkomen.

Voor diegene die de officiele voorlichting vwb de wolven volgen zou opstallen voldoende zijn,wij weten imiddels dat een houten dicht stalletje niet voldoet want daar vreten ze zich dwars doorheen. Diegene die de voorlichting niet vertrouwen doen meer en hadden de geiten misschien al in beton met tralies staan . Maar het grootste gedeelte van de bevolking is er nog steeds van overtuigd dat als je maar doet wat de adviseurs zeggen , het allemaal wel goedkomt en meevalt.En vind je dat raar? Mensen zijn goedwillend en goed van vertrouwen, tenminste het overgrote deel. Dus jij kunt wel verwijten maar je kunt ook van de daken schreeuwen dat die wolven niet zijn zoals ze voorgesteld worden en dat vind ik eerlijker om te doen, om zoveel mogelijk duidelijk te maken dat ze bijna overal doorheen komen, overdag aanvallen, huisdieren opvreten. Mensen en dieren achtervolgen. Zo maar s avonds voor je deur kunnen staan in wolvengebied. En als we dat toch willen voorkomen moet er nog heel erg veel meer gebeuren en moeten er rond alle huizen in wolvengebied hele grote kooien komen. .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:03

Citaat:
22-02-2025 Stroe/ Kootwijkerbroek. Na aanval bij de buren...

Paardenhoudster voelt zich boos. En schrijft:

<< "Onze paarden staan op een top locatie.. Kunnen kiezen of ze naar binnen of buiten gaan.. Onbeperkt hooi, mooier kunnen ze het niet hebben.. Maar dan komt de wolf en bijt 5 schapen dood! Pal naast de wei van onze lieve paarden! Aan alle kanten van de paardenwei zijn de wolvensporen tot aan het hek te vinden…

Noodstal erbij.. De paarden achter de tralies.. Omdat de wolf beschermd wordt! Dit is de omgekeerde wereld mensen!!

Wakker worden!!!

#Geenwolf! >> Einde bericht

.

Link naar bericht (zolang openbaar):

https://www.facebook.com/inge.kluin.5/p ... Gj2JqijFHl

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1DYsZE ... tid=wwXIfr

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:10

Ja dat staan ze bij ons ook s"nachts..hermetisch opgesloten..ik vind het ook vreselijk om te moeten doen. Vroeger hadden we gewoon altijd de luiken open en konden ze lekker naar buiten kijken.

Ik snap beide kanten, niet hermetisch afsluiten kan eigenlijk niet meer (hoe erg ook) maar tegelijk is het vreselijk dat de wolven zo dichtbij durven komen en totaal niet schuw zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:16

@sanet: voor de grote roldeur zou je aan de binnenkant een extra stel metalen hekken kunnen plaatsen die de boel goed wolfdicht maken en toch genoeg frisse lucht doorlaten. De onderste helft zou ik dan wel dichtmaken zodat er a. geen paarden benen in komen en b. de wolven niet direct zicht op de paarden hebben en vice versa.
Voor de kunststof stalramen zou je aan de binnen- of buitenkant tralieroosters kunnen plaatsen (afhankelijk of de ramen naar binnen- of buiten opengaan. Ik heb bijv. kenneltralies op mijn onderdeuren gezet, die waren prijstechnisch een stuk aantrekkelijker als de voor paardenstallen geleverde variant.
En door de tralies kun je er toch makkelijk bij om de ramen te sluiten.

elisa schreef:
Ik snap beide kanten, niet hermetisch afsluiten kan eigenlijk niet meer (hoe erg ook) maar tegelijk is het vreselijk dat de wolven zo dichtbij durven komen en totaal niet schuw zijn.
Zo sta ik er ook in en zou het mezelf nooit vergeven als ik niet alles tot in het redelijke gedaan zou hebben om ze veilig te houden. Dus helaas gaan ze 's nachts 'hermetisch' op stal en hopen dat de maatregelen overdag voldoende werend zijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:19

Hier zojuist een filmpje gekregen van een wolf op t loo in Bergeijk (noord Brabant).

Edit filmpje is wel van gister avond.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:22

Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:26

Hier al een jaar in bestelling nieuwe deuren voor op stal.
Ik heb nu een halve deur en die wil ik vervangen hebben tot een waar de bovenkant open gaat maar dan op dat onderste deel tralies blijven staan.

Bij de dubbele deur is nog geen tralie. maar we hebben wel kennel panelen liggen om als die deuren vervangen zijn voor nieuwe aan de binnenkant die panelen in te zetten. Maar kijken dan hoe dat moet komen. Zoals een staldeur op een rail of scharnieren, of misschien wel als een garagedeur naar omhoog.

Maar dan is de wolf wel al 2 keer over een hek gekomen. 1 om in de wei te komen en onze stal staat zeg maar op een binnenplaats, met ook weer een hek, maar die is maar een meter hoog.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:32

DubbelFun schreef:
@sanet: voor de grote roldeur zou je aan de binnenkant een extra stel metalen hekken kunnen plaatsen die de boel goed wolfdicht maken en toch genoeg frisse lucht doorlaten. De onderste helft zou ik dan wel dichtmaken zodat er a. geen paarden benen in komen en b. de wolven niet direct zicht op de paarden hebben en vice versa.
Voor de kunststof stalramen zou je aan de binnen- of buitenkant tralieroosters kunnen plaatsen (afhankelijk of de ramen naar binnen- of buiten opengaan. Ik heb bijv. kenneltralies op mijn onderdeuren gezet, die waren prijstechnisch een stuk aantrekkelijker als de voor paardenstallen geleverde variant.
En door de tralies kun je er toch makkelijk bij om de ramen te sluiten.

elisa schreef:
Zo sta ik er ook in en zou het mezelf nooit vergeven als ik niet alles tot in het redelijke gedaan zou hebben om ze veilig te houden. Dus helaas gaan ze 's nachts 'hermetisch' op stal en hopen dat de maatregelen overdag voldoende werend zijn.

Hopen dus ook niet zeker? Dan sta je er toch hetzelfde voor als die geiten eigenaar? Misschien iets meer richting veilig maar evengoed niet veilig. Moeten we dan ook allemaal jouw gaan bevragen en bekritiseren mocht je een aanval krijgen overdag?Het is toch bekend dat wolven overdag aanvallen?? Kijken of ik jouw redelijk ook mijn redelijk is en als ik dat anders vind dan jou, jou nog even een trap nageven? Is dat wat je zoekt? Waarom jouw paarden overdag nog buiten staan? Hoe zou dat voelen denk je? Stoppen met mensen onderuit halen en het beter willen weten. Laten we zorgen dat we geen mes in de rug krijgen van elkaar als diereigenaren. Wij zijn niet de oorzaak. Elkaar steunen en alle manieren aangrijpen om deze gekte te stoppen. Daar sta ik voor en ga ik voor! En gelukkig zijn er zo ook heel veel meer. Geef elkander hoop! Dat we het zover krijgen dat het gaat veranderen en we niet meer de natuur en de weilanden uitgejaagd worden, zelfs van ons eigen erf, door een klein clubje dat er zelf rijk van wil worden en een natte droom krijgt van zoveel mogelijk roofdieren in de natuur.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:35

Er schijnen doorrij stucturen te zijn waar je stroom op kunt laten staan en waar je zo door kunt rijden en die weer sluiten als je er door bent. Die je dus ook hoog kunt maken. .Heeft iemand enig idee hoe die dingen heten?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:36

Zichtmelding Wittelte Dr
Citaat:
9.30 wolf Wittelte

Afbeelding
Bron app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:39

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:45

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:57

tamary schreef:
Rizette schreef:
Er schijnen doorrij stucturen te zijn waar je stroom op kunt laten staan en waar je zo door kunt rijden en die weer sluiten als je er door bent. Die je dus ook hoog kunt maken. .Heeft iemand enig idee hoe die dingen heten?

Deze?
https://www.agrishop.nl/klaphek-1-20mtr ... eehek.html
https://www.agrishop.nl/klaphek-3-60mtr ... eehek.html
Duur grapje, want hebt er voor tegenhouden wolf nogal wat nodig.

Dankjewel, Die bedoel ik denk ik wel.Had ze nog nooit gezien alleen een beschrijving gehoord. Maar daar ben je er inderdaad wel veel voor nodig want anders springen ze daar ook wel tussen door of overheen. Begin maar met minimaal 6 paar. Maar goed het is toch al 1 dure grap. Met de nadruk op grap vwb veiligheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:12

Rizette schreef:
Hopen dus ook niet zeker? Dan sta je er toch hetzelfde voor als die geiten eigenaar? Misschien iets meer richting veilig maar evengoed niet veilig. Moeten we dan ook allemaal jouw gaan bevragen en bekritiseren mocht je een aanval krijgen overdag?Het is toch bekend dat wolven overdag aanvallen?? Kijken of ik jouw redelijk ook mijn redelijk is en als ik dat anders vind dan jou, jou nog even een trap nageven? Is dat wat je zoekt? Waarom jouw paarden overdag nog buiten staan? Hoe zou dat voelen denk je? Stoppen met mensen onderuit halen en het beter willen weten. Laten we zorgen dat we geen mes in de rug krijgen van elkaar als diereigenaren. Wij zijn niet de oorzaak. Elkaar steunen en alle manieren aangrijpen om deze gekte te stoppen. Daar sta ik voor en ga ik voor! En gelukkig zijn er zo ook heel veel meer. Geef elkander hoop! Dat we het zover krijgen dat het gaat veranderen en we niet meer de natuur en de weilanden uitgejaagd worden, zelfs van ons eigen erf, door een klein clubje dat er zelf rijk van wil worden en een natte droom krijgt van zoveel mogelijk roofdieren in de natuur.

Hopen is idd niet zeker, niets is zeker. Maar wel voor zover logisch mogelijk er alles aan gedaan hebben.
Ik wéét dus niet of ik er hetzelfde voor sta als die geiteneigenaar; híer staan ze 's nachts hermetisch op stal... van hem/haar is dat onbekend. Wat is er mis mee om je dat af te vragen??
Op deze manier geven we alleen maar voer aan de pro-wolvers die zeggen dat er niet genoeg beschermd wordt. Dát maakt deze hele discussie toch vaak zo zwart/wit.

Steun om de gekte te stoppen ben ik ook voor, maar niet alles accepteren waar er misschien duidelijk en simpel verbeteringen mogelijk zijn ??

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:25

DubbelFun schreef:
DubbelFun schreef:
Zonder te weten hoe de stal was afgesloten/beveiligd heb ik geen mening...
Rizette schreef:
Je bedoelt dat als dat niet afdoende is naar jouw oordeel, dan is het eigen schuld dat de wolf de geiten uit de stal haalt?

Ik bedoel dat het sneu genoeg is voor de geiten dát het gebeurd, maar dat je als eigenaar idd best bij jezelf te raden mag gaan of je het had kunnen voorkomen.
Bij een groot weiland is wolfwerend niet altijd te verwezenlijken, maar bij een degelijke stal die bijv. alleen is afgesloten met een onderdeur of waar bijv. de hele deur open staat hád het zeer simpel voorkomen kunnen worden.

We kunnen wel blijven roepen dat de wolf schuw hoort te zijn, maar in een dichtbevolkt land is het niet meer dan logisch dat ie dat niet lang ís. Én zolang qua wetgeving de regels dusdanig zijn dat er niets aan gaat gebeuren is het niet meer dan logisch dat áls je een binnenruimte hebt die dicht kan dat die dat ook inderdaad is of is dat vaak met een kleine investering dusdanig te maken dat dat goed mogelijk is.

We hebben de neiging om onszelf te vaak in de slachtofferhoek te zetten, terwijl er best wel dingen mogelijk zijn om leed te voorkomen.

We zetten ons zelf niet in een slachtofferrol. De wolf gaat ver over de grenzen van wat acceptabel is en we slikken het maar, als dierhouder moet je het maar accepteren dat nu zelf je erf al als fort knox moet worden ingericht. Het is niet normaal dat een wolf je erf op komt. Wolven bij bebouwing is een absolute no go.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:32

Een kleine investering om iets wolf werend te maken?
Ik denk even met je mee.
Stel, ik heb de ouderwetse klassieke buiten boxen. Vier op een rijtje, luifel er boven, boven- en onderdeur.
Ik wil niet mijn paard zijn bovenluik dicht hebben snachts, want dan sluit ik hem op in een tupperware doosje en dat vind ik onwenselijk. Dus moet ik wat anders verzinnen.
Optie 1) Een traliewerk in het gat van de bovendeur zetten wat wolf werend is. Het moet sterk zijn, mag niet onder druk openklappen, en moet veilig voor het paard zijn. Dat moet te realiseren zijn. Kosten? Geen idee, en dat x 4. Maar..... alsnog heel paard onvriendelijk, want er staat op 10 cm afstand een hongerige wolf voor de box van mijn paard. Paard in paniek want hij snapt niet dat hij veilig is met een zeer sterk traliewerk voor zijn box.
Optie 2) De stal groter maken. Dus een schuurachtige constructie om de vier boxen heen bouwen. In de schuur constructie dakluiken met tralies maken om te kunnen luchten. De deuren van de schuur snachts dicht. Dakluiken open. De bovenluiken van de boxen kunnen openblijven. Veel paard vriendelijker. Kosten? Wat kost een schuur bouwen van 16 x 6 meter met bovenluiken die betralied zijn en open- en dicht kunnen? Geen kleine investering.
Ik vind het zo naief dat er steeds geroepen word "Doe iets met een kleine investering, dan komt het goed".
Dat kan namelijk helemaal niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:53

Christiene schreef:
Het idee is om de buiten erfgrens wolfwerend te hebben. Dan kunnen de bovendelen los blijven.

Veel opfok stallen of koeien stallen zijn zitten in een soort kapschuur. Sommige met uitloop.of de voerhekken aan de buitenkant.

Voor de nacht potdicht met 30 graden. Ik moem maar 1 voorbeeld is al niks.

Overdag om 5 uur is het nog.licht of 10 uur 's avonds vallen ze ook aan.

Klopt, ik heb kennel panelen gebruikt om de deur open te kunnen laten. En voor de open luiken zitten ook tralies zodat het allemaal wel kan doorluchten. Anders is het niet te doen in de zomer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:58

@rien: Ik denk dat een buitenstal om je buitenboxen heen bouwen net zo paard onvriendelijk is want hij ziet nog niets.... het enige verschil is dat hij zijn hoofd over de voorheen buitendeur kan steken.
En ja hij zal schrikken van een wolf buiten zijn stal, maar er zal hem niets overkomen en snel genoeg door hebben dat een wolf niet bij hem kan komen.
Kosten van een stevig traliewerk op de bovendeur heeft mij iets van 50/75 euro gekost per stal.
Ik haat het dat het nodig is en zie niets liever dan blije koppies boven de onderdeur, maar ze blijven wel veilig en ik slaap een stuk beter.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:11

Wat betreft je eerste opmerking; ja, je hebt gelijk.
Je tweede opmerking trek ik heftig in twijfel. Ik geloof niet dat een paard gaat wennen aan een wolf die om hem heen sluipt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:38

Sanet schreef:
Ik heb wel zitten denken wat dan wel kan. Ik heb dus een roldeur, 3m hoog denk ik en 3,5m breed. Die gebruik ik om de paarden buiten te zetten. En om zelf doorheen met de kruiwagen. Die kan ik dus niet volledig blokkeren, want dan moet ik de paarden door een gewone mensen deur naar buiten duwen. Dat vind ik niet geslaagd, zeker niet als ik ze met 3 tegelijk buiten zet.
Maar die grote roldeur wil ik wel graag open hebben in de avond, lekker frisse lucht naar binnen. Zo’n houten afzetting zou je dus ook elke keer aan de kant moeten zetten als je er doorheen wil. Lijkt me een hoop gedoe en zwaar als het echt van degelijke kwaliteit is.
Ik heb al zitten denken aan stroom, Gallagher heeft van die poort sets, waarbij je meerdere draden aan 1 ding hebt en dan 2 boven elkaar. Maar dan hou je dat met springen stroomdraden niets doen, want geen contact met de grond.

Idem met onze grote ramen. Die zijn 70x100 en 70x80, daar past prima een wolf doorheen. Die moeten ook weer dicht als het regent, of hard waait. En is kunststof kozijn, dus ga/kan ook niets in de kozijnen timmeren…

voor je ramen kun je houten frame met gaas maken, voor je grote roldeur is moeilijker, zou toch kijken voor iets van rollend frame met spijlen/gaas wat je of weg kan rollen of open kan klappen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:03

En wat gaan we doen om kinderen en huisdieren op het erf veilig te houden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:17

Wintu schreef:
En wat gaan we doen om kinderen en huisdieren op het erf veilig te houden?

Precies!!!

Denk dat de dieren met een stal of kleine paddock nog wel de minst moeilijke zijn.
Wat voor kooi instructie oet er voortaan om elke tuin komen te staan?
En als ze minder te vreten hebben, speelplaats en speeltuin?!

En dan gewoon overdag op de weide, we hebben gezien dat gaas met stroom aan de buitenkant tot 140 ook niks doet.
Hoe gaan we dat doen?
En de mensen die voor en na het werk hun dieren buiten zetten en zo nog een gedeelte donker hebben.
Al is overdag aanvallen ook geen uitzondering.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:32

Ik zou juist geen gaas nemen, dat trekken ze zo los of bijten ze door.

Ik zou dan eerder keer voor stevig betongaas die wat fijner gevlochten is dan de reguliere matten zodat een hoef er minder snel door heen kan slaan of toch tralies.
En bij voorkeur paarden zonder achterijzers ophokken om de kans te verkleinen dat wanneer ze in paniek met achterbenen uithalen minder snel vast komen te zitten.