Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DubbelFun schreef:DubbelFun schreef:Zonder te weten hoe de stal was afgesloten/beveiligd heb ik geen mening...Rizette schreef:Je bedoelt dat als dat niet afdoende is naar jouw oordeel, dan is het eigen schuld dat de wolf de geiten uit de stal haalt?
Ik bedoel dat het sneu genoeg is voor de geiten dát het gebeurd, maar dat je als eigenaar idd best bij jezelf te raden mag gaan of je het had kunnen voorkomen.
Bij een groot weiland is wolfwerend niet altijd te verwezenlijken, maar bij een degelijke stal die bijv. alleen is afgesloten met een onderdeur of waar bijv. de hele deur open staat hád het zeer simpel voorkomen kunnen worden.
We kunnen wel blijven roepen dat de wolf schuw hoort te zijn, maar in een dichtbevolkt land is het niet meer dan logisch dat ie dat niet lang ís. Én zolang qua wetgeving de regels dusdanig zijn dat er niets aan gaat gebeuren is het niet meer dan logisch dat áls je een binnenruimte hebt die dicht kan dat die dat ook inderdaad is of is dat vaak met een kleine investering dusdanig te maken dat dat goed mogelijk is.
We hebben de neiging om onszelf te vaak in de slachtofferhoek te zetten, terwijl er best wel dingen mogelijk zijn om leed te voorkomen.
Citaat:22-02-2025 Stroe/ Kootwijkerbroek. Na aanval bij de buren...
Paardenhoudster voelt zich boos. En schrijft:
<< "Onze paarden staan op een top locatie.. Kunnen kiezen of ze naar binnen of buiten gaan.. Onbeperkt hooi, mooier kunnen ze het niet hebben.. Maar dan komt de wolf en bijt 5 schapen dood! Pal naast de wei van onze lieve paarden! Aan alle kanten van de paardenwei zijn de wolvensporen tot aan het hek te vinden…
Noodstal erbij.. De paarden achter de tralies.. Omdat de wolf beschermd wordt! Dit is de omgekeerde wereld mensen!!
Wakker worden!!!
#Geenwolf! >> Einde bericht
.
Link naar bericht (zolang openbaar):
https://www.facebook.com/inge.kluin.5/p ... Gj2JqijFHl
.
Volg "Wolf en paard" op Facebook.
elisa schreef:Zo sta ik er ook in en zou het mezelf nooit vergeven als ik niet alles tot in het redelijke gedaan zou hebben om ze veilig te houden. Dus helaas gaan ze 's nachts 'hermetisch' op stal en hopen dat de maatregelen overdag voldoende werend zijn.Ik snap beide kanten, niet hermetisch afsluiten kan eigenlijk niet meer (hoe erg ook) maar tegelijk is het vreselijk dat de wolven zo dichtbij durven komen en totaal niet schuw zijn.
DubbelFun schreef:@sanet: voor de grote roldeur zou je aan de binnenkant een extra stel metalen hekken kunnen plaatsen die de boel goed wolfdicht maken en toch genoeg frisse lucht doorlaten. De onderste helft zou ik dan wel dichtmaken zodat er a. geen paarden benen in komen en b. de wolven niet direct zicht op de paarden hebben en vice versa.
Voor de kunststof stalramen zou je aan de binnen- of buitenkant tralieroosters kunnen plaatsen (afhankelijk of de ramen naar binnen- of buiten opengaan. Ik heb bijv. kenneltralies op mijn onderdeuren gezet, die waren prijstechnisch een stuk aantrekkelijker als de voor paardenstallen geleverde variant.
En door de tralies kun je er toch makkelijk bij om de ramen te sluiten.elisa schreef:Zo sta ik er ook in en zou het mezelf nooit vergeven als ik niet alles tot in het redelijke gedaan zou hebben om ze veilig te houden. Dus helaas gaan ze 's nachts 'hermetisch' op stal en hopen dat de maatregelen overdag voldoende werend zijn.Ik snap beide kanten, niet hermetisch afsluiten kan eigenlijk niet meer (hoe erg ook) maar tegelijk is het vreselijk dat de wolven zo dichtbij durven komen en totaal niet schuw zijn.
Rizette schreef:Er schijnen doorrij stucturen te zijn waar je stroom op kunt laten staan en waar je zo door kunt rijden en die weer sluiten als je er door bent. Die je dus ook hoog kunt maken. .Heeft iemand enig idee hoe die dingen heten?
tamary schreef:Rizette schreef:Er schijnen doorrij stucturen te zijn waar je stroom op kunt laten staan en waar je zo door kunt rijden en die weer sluiten als je er door bent. Die je dus ook hoog kunt maken. .Heeft iemand enig idee hoe die dingen heten?
Deze?
https://www.agrishop.nl/klaphek-1-20mtr ... eehek.html
https://www.agrishop.nl/klaphek-3-60mtr ... eehek.html
Duur grapje, want hebt er voor tegenhouden wolf nogal wat nodig.
Rizette schreef:Hopen dus ook niet zeker? Dan sta je er toch hetzelfde voor als die geiten eigenaar? Misschien iets meer richting veilig maar evengoed niet veilig. Moeten we dan ook allemaal jouw gaan bevragen en bekritiseren mocht je een aanval krijgen overdag?Het is toch bekend dat wolven overdag aanvallen?? Kijken of ik jouw redelijk ook mijn redelijk is en als ik dat anders vind dan jou, jou nog even een trap nageven? Is dat wat je zoekt? Waarom jouw paarden overdag nog buiten staan? Hoe zou dat voelen denk je? Stoppen met mensen onderuit halen en het beter willen weten. Laten we zorgen dat we geen mes in de rug krijgen van elkaar als diereigenaren. Wij zijn niet de oorzaak. Elkaar steunen en alle manieren aangrijpen om deze gekte te stoppen. Daar sta ik voor en ga ik voor! En gelukkig zijn er zo ook heel veel meer. Geef elkander hoop! Dat we het zover krijgen dat het gaat veranderen en we niet meer de natuur en de weilanden uitgejaagd worden, zelfs van ons eigen erf, door een klein clubje dat er zelf rijk van wil worden en een natte droom krijgt van zoveel mogelijk roofdieren in de natuur.
DubbelFun schreef:DubbelFun schreef:Zonder te weten hoe de stal was afgesloten/beveiligd heb ik geen mening...Rizette schreef:Je bedoelt dat als dat niet afdoende is naar jouw oordeel, dan is het eigen schuld dat de wolf de geiten uit de stal haalt?
Ik bedoel dat het sneu genoeg is voor de geiten dát het gebeurd, maar dat je als eigenaar idd best bij jezelf te raden mag gaan of je het had kunnen voorkomen.
Bij een groot weiland is wolfwerend niet altijd te verwezenlijken, maar bij een degelijke stal die bijv. alleen is afgesloten met een onderdeur of waar bijv. de hele deur open staat hád het zeer simpel voorkomen kunnen worden.
We kunnen wel blijven roepen dat de wolf schuw hoort te zijn, maar in een dichtbevolkt land is het niet meer dan logisch dat ie dat niet lang ís. Én zolang qua wetgeving de regels dusdanig zijn dat er niets aan gaat gebeuren is het niet meer dan logisch dat áls je een binnenruimte hebt die dicht kan dat die dat ook inderdaad is of is dat vaak met een kleine investering dusdanig te maken dat dat goed mogelijk is.
We hebben de neiging om onszelf te vaak in de slachtofferhoek te zetten, terwijl er best wel dingen mogelijk zijn om leed te voorkomen.
Christiene schreef:Het idee is om de buiten erfgrens wolfwerend te hebben. Dan kunnen de bovendelen los blijven.
Veel opfok stallen of koeien stallen zijn zitten in een soort kapschuur. Sommige met uitloop.of de voerhekken aan de buitenkant.
Voor de nacht potdicht met 30 graden. Ik moem maar 1 voorbeeld is al niks.
Overdag om 5 uur is het nog.licht of 10 uur 's avonds vallen ze ook aan.
Sanet schreef:Ik heb wel zitten denken wat dan wel kan. Ik heb dus een roldeur, 3m hoog denk ik en 3,5m breed. Die gebruik ik om de paarden buiten te zetten. En om zelf doorheen met de kruiwagen. Die kan ik dus niet volledig blokkeren, want dan moet ik de paarden door een gewone mensen deur naar buiten duwen. Dat vind ik niet geslaagd, zeker niet als ik ze met 3 tegelijk buiten zet.
Maar die grote roldeur wil ik wel graag open hebben in de avond, lekker frisse lucht naar binnen. Zo’n houten afzetting zou je dus ook elke keer aan de kant moeten zetten als je er doorheen wil. Lijkt me een hoop gedoe en zwaar als het echt van degelijke kwaliteit is.
Ik heb al zitten denken aan stroom, Gallagher heeft van die poort sets, waarbij je meerdere draden aan 1 ding hebt en dan 2 boven elkaar. Maar dan hou je dat met springen stroomdraden niets doen, want geen contact met de grond.
Idem met onze grote ramen. Die zijn 70x100 en 70x80, daar past prima een wolf doorheen. Die moeten ook weer dicht als het regent, of hard waait. En is kunststof kozijn, dus ga/kan ook niets in de kozijnen timmeren…
Wintu schreef:En wat gaan we doen om kinderen en huisdieren op het erf veilig te houden?