Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:43

Waar je dus geen kant mee uit kunt om dat op een nog lopende oorlog los te laten. Het verleden geeft geen garanties voor de toekomst.
Ongetwijfeld zal er over vijf jaar ( hopelijk veel eerder) ook over deze oorlog geschreven worden.
En dan hoop ik dat de titel luidt:
Hoe Poetin Rusland vernietigde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:46

OleJon schreef:
Als er oorlog in je land is, lijkt het mij als premier. Dat je prioriteit is dat je burgers veilig zijn.
En niet het organiseren van een Songfestival.

Tuurlijk, hij kleed zelf het podium aan , zorgt voor de lichtshow, begeleid de artiesten, deelt de punten uit, bedient de camera .

Veelzijdige man die Zelenski.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:02

OleJon schreef:
Als er oorlog in je land is, lijkt het mij als premier. Dat je prioriteit is dat je burgers veilig zijn.

Het Songfestival is een PR stunt om aandacht te krijgen. Pas als mensen hun interesse in het conflict gaan verliezen, iets dat nu al aan het gebeuren is als je kijkt naar google searches, gaat het echt gevaarlijk worden voor Oekraine want dan stopt het geld en de wapens en blijf je in een kapot land met de vijand op de stoep zitten. Zonder westerse steun is het straks waarschijnlijk snel gedaan.

De PR oorlog binnen dit conflict is trouwens fenomenaal: terwijl de Russische nieuwsbronnen geblokkeerd worden lopen twitter en FB voorop om hun regels aan te passen voor dit conflict (die link heb ik eerder geplaatst) en omdat er nauwelijks buitenlandse journalisten ter plekke zijn nemen ze de claims van Oekraïne bijna blind voor waar aan. Vanaf de eerste dag zitten er enkele kundige mensen achter die machine die precies weten wat ze moeten doen. Ook binnen dit topic zie je mooi wat technieken naar voren komen, bijvoorbeeld de eerste zin in de laatste update van Daks:
Daks schreef:
War nieuws:

▪️An 11-jarige kind van Privilege in Luhansk regio, die twee weken geleden onder vuur kwam, overleed op de intensive care van Dnipro. (...)

Een enkel 11-jarig kind staat bovenaan het nieuwsbericht met als doel om emoties op te wekken. Wikileaks heeft eerder een document gepubliceerd met de media strategie rondom het conflict in Afghanistan, waar ze zich bewust gingen richten op steun krijgen van "westerse vrouwen" door herhaaldelijk te blijven wijzen op vrouwenonderdrukking in Afghanistan. Binnen dit conflict zie je dat ze daar van geleerd hebben: nieuws brengen over gewonde soldaten of verwoeste steden werkt goed, maar geef er een menselijk tintje aan waarbij je een onschuldig kind volgt dat gewond is geraakt en ondanks dat dit in het grote geheel niet veel uitmaakt, wekt het wel emoties op die zich vertalen in steun voor Oekraïne. De russen doen trouwens precies hetzelfde, maar dat bereikt ons niet tot nauwelijks.

Vlak voor de Russische invasie stond Oekraïne bekend als uitermate corrupt met een gevaarlijke hoeveelheid extreem-rechtse aanhang, nu roepen mensen op het zo snel mogelijk in de EU op te nemen en prijzen ze de moed van Azov.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:06

Al was dit het enige kind dat dood gegaan zou zijn door de Russen. Dat is er alsnog 1 teveel. Maar helaas, het zijn er wel wat meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:13

enzino schreef:
OleJon schreef:

Het Songfestival is een PR stunt om aandacht te krijgen. Pas als mensen hun interesse in het conflict gaan verliezen, iets dat nu al aan het gebeuren is als je kijkt naar google searches, gaat het echt gevaarlijk worden voor Oekraine want dan stopt het geld en de wapens en blijf je in een kapot land met de vijand op de stoep zitten. Zonder westerse steun is het straks waarschijnlijk snel gedaan.

De PR oorlog binnen dit conflict is trouwens fenomenaal: terwijl de Russische nieuwsbronnen geblokkeerd worden lopen twitter en FB voorop om hun regels aan te passen voor dit conflict (die link heb ik eerder geplaatst) en omdat er nauwelijks buitenlandse journalisten ter plekke zijn nemen ze de claims van Oekraïne bijna blind voor waar aan. Vanaf de eerste dag zitten er enkele kundige mensen achter die machine die precies weten wat ze moeten doen. Ook binnen dit topic zie je mooi wat technieken naar voren komen, bijvoorbeeld de eerste zin in de laatste update van Daks:
Daks schreef:
War nieuws:

▪️An 11-jarige kind van Privilege in Luhansk regio, die twee weken geleden onder vuur kwam, overleed op de intensive care van Dnipro. (...)

Een enkel 11-jarig kind staat bovenaan het nieuwsbericht met als doel om emoties op te wekken. Wikileaks heeft eerder een document gepubliceerd met de media strategie rondom het conflict in Afghanistan, waar ze zich bewust gingen richten op steun krijgen van "westerse vrouwen" door herhaaldelijk te blijven wijzen op vrouwenonderdrukking in Afghanistan. Binnen dit conflict zie je dat ze daar van geleerd hebben: nieuws brengen over gewonde soldaten of verwoeste steden werkt goed, maar geef er een menselijk tintje aan waarbij je een onschuldig kind volgt dat gewond is geraakt en ondanks dat dit in het grote geheel niet veel uitmaakt, wekt het wel emoties op die zich vertalen in steun voor Oekraïne. De russen doen trouwens precies hetzelfde, maar dat bereikt ons niet tot nauwelijks.

Vlak voor de Russische invasie stond Oekraïne bekend als uitermate corrupt met een gevaarlijke hoeveelheid extreem-rechtse aanhang, nu roepen mensen op het zo snel mogelijk in de EU op te nemen en prijzen ze de moed van Azov.

Gevaarlijke hoeveelheid extreem rechts ? Waarom hebben ze dan nauwelijks stemmen gekregen bij de vorige verkiezingen ?
En extreem rechts vindt je overal, Amerika en Rusland zijn daar bij uitstek goede voorbeelden voor.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 23-05-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:18

@Enzino: je moet ook journalisten ter plaatse volgen, die zijn er echt wel.

En: er is geen 'gevaarlijke hoeveelheid' extreem-rechtse aanhang, check dat nog even.

Corruptie? Absoluut. Het was zelfs een van de doelstellingen van Zelensky om dat te minimaliseren. Daar is hij nog niet in geslaagd.
Net als het een speerpunt was van Poetin om de corruptie in Rusland aan te pakken. Ook grotendeels mislukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:24

"stond bekend als", dat gaat dus niet om wat er daadwerkelijk was maar om op welke manier het land in het nieuws kwam; hoe het beschreven werd door politici en media.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:28

mysa schreef:
Nou.. Ook niet altijd. Dat zegt men in bepaalde kringen die Hitler-Duitsland verdedigen ook graag: de overwinnaar heeft altijd gelijk. En dat is wat mij betreft niet waar.

Enzino haalt het een beetje uit de context. :D

Wat ik een zo ongeveer bedoel is dat het er in elke oorlog in principe oneerlijk aan toe gaat (Of dat wij dat nu zijn of zij). En zo kan het gebeuren dat de "baddies" van toen (de Nazi's) de helden van nu zijn. Zoals Hitler destijds genocide pleegde op de Joden, zo pleegt Poetin genocide op de Oekrainers (in de zin dat de Oekrainer wat hem betreft niet mag bestaan). En zet daarvoor alle ongeoorloofde middelen in die er maar te vinden zijn, inclusief honger.
Met zijn 'landhonger' heeft Poetin de wereld 30 jaar terug in de tijd gezet. Terug naar de noodzaak tot bewapenen, terug naar de koude oorlog.

Maar ook terug in het streven naar de zaken die er echt toe doen.
Het bestrijden van honger, van ziekte, van de klimatologische teloorgang van de aarde.
Poetin is geen strateeg, geen visionair, geen groot leider. Het is een heel domme man.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:17

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:29

Biden heeft zojuist gezegd dat de USA zal ingrijpen als China Taiwan wil binnen vallen. Hij trok de vergelijking met Oekraine. China heeft geantwoord dat deze uitspraken de verhoudingen niet ten goede komt. Biden blijft bij 1 China

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:31

Oekraine meldt groot verlies van 87 militairen in een trainingskamp in Desna door Russisch bombardement.

Kyrylo Budanov, het hoofd van de Oekraïense inlichtingendienst, claimt in de Oekraïense krant Ukrainska Pravda dat zo'n twee maanden geleden een aanslag op de Russische president Poetin is mislukt. Of de inlichtingen van de Oekraïne spionagedienst betrouwbaar zijn, valt niet te achterhalen. Waarom Budanov het verhaal naar buiten brengt is onduidelijk. De mogelijkheid bestaat dat Oekraine Poetin daarmee angst probeert aan te jagen

Al net zoveel Russische verliezen als in negen jaar oorlog in Afhanistan'
Rusland heeft al net zoveel militairen verloren als in negen jaar oorlog in Afghanistan in de jaren 80. Dat meldt het Britse ministerie van Defensie in een inlichtingenupdate. Het zou gaan om zo'n 15.000 Russisch doden.
De Britten schrijven de verliezen toe aan matige tactieken, te weinig luchtsteun en leiders die niet van eerder gemaakte fouten zouden leren. Volgens de Britten kunnen de vele Russische slachtoffers leiden tot interne spanningen en onvrede in Rusland. Het draagvlak voor de 'zelfgekozen' oorlog zou zo slinken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:41

Die 15000 was in Afghanistan toch? Aantal is nu volgens berichten al een stukje hoger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:05

bigone schreef:
Die 15000 was in Afghanistan toch? Aantal is nu volgens berichten al een stukje hoger.

Kan zijn hoor. Dit staat nu in het AD maar kan zijn dat dit eerder is gemeld via Twitter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:17

enzino schreef:
Babootje schreef:
Als "wij" het doen is het eveneens een schande. Het verschilt toch per tijdsgewricht en wie er aan de macht zijn wie de "goodies" en de "baddies" zijn?

Helemaal mee eens, heerlijk nuchter en eerlijk.

Babootje schreef ook nog in die post
Citaat:
Als je ziet wat Poetin in eigen land allemaal uithaalt met zijn eigen volk alleen al is toch overduidelijk wie de badass is?

Heerlijk nuchter en eerlijk je gehele post Babootje en mee eens!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:40

enzino schreef:
Als ik geen interesse heb in wat Daks schrijft dan sla ik dat over, als jij geen interesse hebt in wat ik schrijf dan zijn er slimmere dingen dan je zitten te ergeren. Ik snap je dwang om steeds te moeten reageren dan ook niet zo goed

Ten minste drie keer 'ad hominem', op de persoon ipv op de bal gespeeld. (Pareltjes schijnt volgens spreker niet slim te zijn, zich te ergeren en zich dwangmatig te gedragen.)

En een beetje verderop: "Misschien moet je je gewoon wat minder opwerpen als de persoon die moet beslissen wat wel en niet hier besproken mag worden" - tjonge.

Gevolgd door een soort van advies "Dus relax en richt je op de dingen die jij leuk vind, waar je wel wat over weet, of waar je meer over wilt leren." ('Mens doe rustig, ga koken en klets niet uit je nek'...?)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:48

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:20

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 18:47

Die 21 jarige soldaat die een burger doodschoot heeft dus levenslang gekregen.
Ik wil het op geen enkele manier goed praten, wel vraag ik me af of dit nou zo gepast is. Konden ze niet beter zijn opdrachtgever berechten ipv een piepjonge soldaat die bevelen opvolgde?
Ik ben bang dat dit signaal precies het omgekeerde doet dan de bedoeling is.
Het zou handiger zijn om zo‘n signaal te zetten bij bevelhebbers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:54

Sizzle schreef:
Die 21 jarige soldaat die een burger doodschoot heeft dus levenslang gekregen.
Ik wil het op geen enkele manier goed praten, wel vraag ik me af of dit nou zo gepast is. Konden ze niet beter zijn opdrachtgever berechten ipv een piepjonge soldaat die bevelen opvolgde?
Ik ben bang dat dit signaal precies het omgekeerde doet dan de bedoeling is.
Het zou handiger zijn om zo‘n signaal te zetten bij bevelhebbers.

Dat heb ik ook al bedacht. Er wordt een voorbeeld gesteld als afschrikmiddel. Maar ik geloof niet dat dit in de praktijk levenslang gaat zijn.
Ben het met je eens dat dit een beetje als een showproces voelt. Er zijn er die veel verschrikkelijker misdaden hebben begaan, zoals die Tjetjenen. Wat moet je die dan geven (als je ze te pakken krijgt)? 35 x levenslang of zo?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:08

Ik heb het niet helemaal gevolgd maar het lijkt me zwaar overtrokken. En voorbeeld stellen? Alsof de Russische bevelhebbers het iets kan schelen of hun kanonnenvlees opgesloten wordt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 19:14

Het is ook niet aangevochten.
De soldaat heeft bekend en om vergeving gevraagd aan de weduwe met de opmerking erbij dat hij het kon begrijpen als ze dat niet kan.
Levenslang voelt inderdaad misplaatst. Wat dan met de soldaten die systematisch kinderen verkracht hebben en aan de lopende band huizen binnen rammen om daar in het rond te moorden?
Stel dat je iedere soldaat die ooit 1 burger neergeschoten heeft levenslang geeft, waren er dan nog legers?
Nogmaals wil ik de moord niet goedpraten overigens, maar dit is gevoelsmatig overhaast en niet handig. In Rusland wordt hij nu vast tot martelaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:39

mysa schreef:
Ik heb het niet helemaal gevolgd maar het lijkt me zwaar overtrokken. En voorbeeld stellen? Alsof de Russische bevelhebbers het iets kan schelen of hun kanonnenvlees opgesloten wordt..

Nou ja, misschien het kanonnenvlees zelf?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:49

Janneke2 schreef:
enzino schreef:
Als ik geen interesse heb in wat Daks schrijft dan sla ik dat over, als jij geen interesse hebt in wat ik schrijf dan zijn er slimmere dingen dan je zitten te ergeren. Ik snap je dwang om steeds te moeten reageren dan ook niet zo goed

Ten minste drie keer 'ad hominem', op de persoon ipv op de bal gespeeld. (Pareltjes schijnt volgens spreker niet slim te zijn, zich te ergeren en zich dwangmatig te gedragen.)

En een beetje verderop: "Misschien moet je je gewoon wat minder opwerpen als de persoon die moet beslissen wat wel en niet hier besproken mag worden" - tjonge.

Gevolgd door een soort van advies "Dus relax en richt je op de dingen die jij leuk vind, waar je wel wat over weet, of waar je meer over wilt leren." ('Mens doe rustig, ga koken en klets niet uit je nek'...?)

Scherp opgemerkt. Daar laten we het maar bij...... :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:23

Babootje schreef:
mysa schreef:

Nou ja, misschien het kanonnenvlees zelf?

Denk dat ze banger zijn voor hun superieuren dan voor de pakkans.