Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:10

Loretta schreef:
Mizora schreef:
Wat we hier armoede noemen, wordt in dat soort landen nog gewoon de bovenlaag genoemd. Dus nee, dat is niet waar de vvd naartoe neigt. Zo groot zijn de verschillen namelijk in Nederland niet en ja, de VVD heeft de verschillen ook niet zo veel groter gemaakt.

"Erger" nog: van 2012-2021, dus volop Rutte-tijdperk, is de armoede juist gedaald.
https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezi ... 20kinderen.
[ Afbeelding ]

Er is ook een groot verschil met nu en vroeger/ontwikkelingslanden, namelijk dat de kinderen niet direct voor de ouders moeten zorgen als zij oud zijn, en de kerk speelt bij de meeste mensen ook niet meer zo'n rol, wat o.a. in Nederland een grote oorzaak van grote gezinnen was (ieder jaar een dopie).

Dat is net hoe je de cijfers interperteert. Heel vreemd dat hier net complete andere zienswijzen zijn besproken waar toch wel degelijk uit blijkt dat een steeds groter wordende groep niet of nauwelijks meer rond kan komen.

Rurtte zei ook altijd, het gaat heel goed in Nederland. We zijn een gaaf land.
Ja dat klopt als je vooral kijkt naar macro economische cijfers en ook het BNP.
Ontkennen dat er toenemende armoede in Nederland is dat is bijna hetzelfde als ontkennen dat het klimaat veranderd.

Voor de duidelijkhied ik zeg nog niet dat Nederland een dergelijk land is waar de problemen de pan uit rijzen en onoplosbaar zijn. Nederland is juist een rijk land en dat maakt het des ter schandaliger dat het die kant op gaat.
Een groot voorbeeld van een land dat ons laat zien waar we vooral niet heen moeten willen is dan nog wel de VS. De VS is een rijk land maar de problemen door neo liberaal beleid zijn daar gigantisch groot te noemen.

Nee, want ik heb het over de periode 2012-2021, niet over de periode 2022-2023. De oorlog in Oekraïne met de bijbehorende prijsstijgingen op het gebied van autobrandstof, energie (gas/elek.) en voeding zijn juist vanaf 2022.

En deze bron gebruikt gewoon dezelfde gegevens als die hierboven genoemd wordt:
Citaat:
Van armoede is sprake als het inkomen onder een bepaalde koopkrachtnorm ligt. Voor de afbakening van armoede gebruikt het Centraal Bureau voor de Statistiek de lage-inkomensgrens. Wanneer het besteedbaar inkomen van het huishouden onder deze grens ligt, wordt gesproken van een huishouden met risico op armoede. Het huishouden beschikt dan over onvoldoende middelen om een bepaald minimaal consumptieniveau te bereiken.

Behalve het inkomen worden ook andere factoren meegenomen om de kans op armoede te beschrijven, zoals hoelang een gezin van een laag inkomen leeft, de omvang van de vaste lasten en het eigen oordeel over de financiële positie.

In 2020 was de grens voor een gezin met twee minderjarige kinderen 2.110 euro en voor een éénoudergezin 1.680 euro. Voor een paar zonder kinderen was de grens 1.550 euro.

Ik werk op het moment in de groep waarvan er veel in deze categorie vallen. Daarvoor werkte ik juist in "rijkere" sectoren (o.a. IT) en hetgeen dat het meeste opvalt is hoe gruwelijk veel er in de "arbeidersklasse" gerookt, gedronken, gestookt (21°C is geen recht) en uit eten/thuisbezorgd er gedaan wordt. Dat kende ik helemaal niet of niet op dit niveau uit de "rijkere" klasse. En dit zijn geen dingen waar je hoog opgeleid voor moet zijn om te kunnen snappen.

En natuurlijk, dit betekent niet dat er mensen zijn die buiten "hun schuld" niet alsnog met moeite of zelfs uberhaupt niet de eindjes aan kunnen knopen. Maar voor een flink gedeelte van deze groep zijn dit wel enorme kostenposten. Net als het hebben van veel huisdieren die aangeschaft nadat ze in deze inkomensklasse terecht zijn gekomen. En nee, ik heb het dus niet over het hebben van 1 hond, of 1-2 katten, of 2 cavia's of 2 konijnen. Ik heb een hoop collega's met 4-6 katten, 10+ konijnen, etc. Maar dan geen geld hebben voor *vul iets noodzakelijks in*.

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:21

Ik verbaas me ook wel eens dat mensen die zeggen weinig te besteden te hebben, enorm veel bij McDonalds zeggen te komen en via thuisbezorgd te bestellen. Dat is dan toch je eerste winst, gewoon je eigen eten klaarmaken? Wij hebben het voorlopig nog goed, maar maken nooit gebruik van dit soort maaltijden, dat vinden we veel te duur in verhouding tot wat je ervoor krijgt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:26

prompter schreef:
Ik verbaas me ook wel eens dat mensen die zeggen weinig te besteden te hebben, enorm veel bij McDonalds zeggen te komen en via thuisbezorgd te bestellen. Dat is dan toch je eerste winst, gewoon je eigen eten klaarmaken? Wij hebben het voorlopig nog goed, maar maken nooit gebruik van dit soort maaltijden, dat vinden we veel te duur in verhouding tot wat je ervoor krijgt.

Maar volgens mij is inzicht in je inkomsten en uitgaven sowieso een groot issue in Nederland. Op dat vlak is echt veel winst te behalen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:34

Citaat:
En dit zijn geen dingen waar je hoog opgeleid voor moet zijn om te kunnen snappen.

Ik vraag me af of dat met hoog opgeleid te maken heeft, of gewoon met 'hoe het leven werkt'.. dat is iets anders dan hoger opgeleid.
Als je soms interviews leest of hoort, van sommige mensen, dan lijkt het denkpatroon heel anders.
Plus dat een aantal mensen hun pleziertjes wel degelijk als recht zien, zoals roken, drinken, huisdieren en zelfs paarden (want anders hebben ze helemaal niks leuks meer).

Dan kan men wel vinden 'dat dat niet heel ingewikkeld is', maar dat is het blijkbaar toch wel.
net zoals 'maak geen ruzie, ga niet schreeuwen, hou je aan de verkeersregels, beroof niemand etc etc'
Ik denk zelf dat het een heel ander onderliggend ding is... maar goed, dat is ook psychologie van de koude grond hoor...

Citaat:
Maar volgens mij is inzicht in je inkomsten en uitgaven sowieso een groot issue in Nederland. Op dat vlak is echt veel winst te behalen

wij hebben het er hier ook vaak over dat je niet op school leert hoe het leven werkt eigenlijk.
Niet echt hoe je je eigen huishoudboekje in orde moet houden, hoe verzekeringen werken, wat voor en nadelen van kopen / huren zijn, hoe je informatie moet opvragen, tegenwoordig hoe je emails moet sturen, hoe je mensen te woord moet staan etc etc.
Je kan 8 jaar natuurkunde volgen, maar hoe je zelf je eigen zaken moet regelen wordt misschien een keer genoemd tijdens maatschappij leer ofzo...
En als je ouders het niet weten, leer je het ook niet, en leer je het je kinderen ook niet...

En dat mensen die wel weten hoe het werkt, omdat hun ouders het wisten en het ze konden vertellen, of dat ze zelf iets kunnen opzoeken en leren, geen benul hebben dat dat niet voor iedereen zo werkt.. :)

Hoe vaak lees je niet "je snapt toch zelf ook wel dat...."

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:40

Ja precies dat Cer :j

juval

dat is inderdaad iets wat ik mis op school (alle niveau's). Omgaan met dagelijkse dingen. Inderdaad geld, verzekeringen, werk, belastingzaken etc, gewoon praktische zaken waar best weinig aandacht voor is. En wat veel kinderen van huis uit ook niet echt meekrijgen.

Janneke2

Citaat:
Ik werk op het moment in de groep waarvan er veel in deze categorie vallen. Daarvoor werkte ik juist in "rijkere" sectoren (o.a. IT) en hetgeen dat het meeste opvalt is hoe gruwelijk veel er in de "arbeidersklasse" gerookt, gedronken, gestookt (21°C is geen recht) en uit eten/thuisbezorgd er gedaan wordt. Dat kende ik helemaal niet of niet op dit niveau uit de "rijkere" klasse.

Eigen ervaring: ik heb een tijdje achter de lopende band gestaan.
... dat "nodigt uit" tot zulk gedrag.

Literatuur: in één van zijn onderzoeken naar 'flow' volgde Mihaly Csikszentmihalyi een serie fabrieksarbeiders.
Op één bewonderenswaardige uitzondering na hield men zich na het werk bezig met roken, drinken, gemaksvoedsel etc.

En de enige clubs die zich nog een beetje bekommeren om de arbeidersklasse zijn de SP en de FNV.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:49

Dat komt toch niet door het eentonige werk joh.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:16

mysa schreef:

Nee maar wel compleet afgepeigerd zijn na 8 uur aan een lopende band, wanneer je dan ook nog eens eten klaar moet maken denk je al snel, laat maar .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:28

prompter schreef:

Of gasten met bedrijfsbusjes die 's ochtends een tankstation binnen vallen en even voor 15-20 Euro aan voorverpakte sandwiches, snacks en Red Bull kopen. Da's de eerste anderhalf uur werken voor wat je zojuist gekocht hebt. :roll:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:39

de vraag is of gasten met bedrijfsbusjes weinig te besteden hebben..
als ze bouwvakker, loodgieter etc zijn, dan kunnen ze goudgeld verdienen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:50

een vriendin van mij doet lopendebandwerk in een pakhuis, ze is daar ongeveer de enige nederlandse, voertaal is Engels of Pools. Meeste mensen die daar werken zijn dus arbeidsmigranten die tijdelijk hier verblijven en weer terug gaan naar het oostblok. Ik denk niet dat die binnen de Nederlandse armoedestatistieken vallen.
Geen idee wat voor werk de mensen die in de armoede categorie vallen doen eigenlijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:52

juval schreef:
dat is inderdaad iets wat ik mis op school (alle niveau's). Omgaan met dagelijkse dingen. Inderdaad geld, verzekeringen, werk, belastingzaken etc, gewoon praktische zaken waar best weinig aandacht voor is. En wat veel kinderen van huis uit ook niet echt meekrijgen.

Ja inderdaad. Al moet ik zeggen dat de banken daar ook wel goede stappen in zetten, met begeleiding maar ook het inzicht in de app. Moet je die eerste stap wel weten te maken natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:54

juval schreef:
een vriendin van mij doet lopendebandwerk in een pakhuis, ze is daar ongeveer de enige nederlandse, voertaal is Engels of Pools. Meeste mensen die daar werken zijn dus arbeidsmigranten die tijdelijk hier verblijven en weer terug gaan naar het oostblok. Ik denk niet dat die binnen de Nederlandse armoedestatistieken vallen.
Geen idee wat voor werk de mensen die in de armoede categorie vallen doen eigenlijk.

De k dat het niet zo heel veel van je baan afhangt, ben je alleenstaand , eventueel met kinderen dan kun je redelijk verdienen maar met de huidige prijzen en de ondersteuning van energiekosten die stopt op 1 januari val je al snel onder deze groep.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:54

BigOne schreef:
mysa schreef:

Nee maar wel compleet afgepeigerd zijn na 8 uur aan een lopende band, wanneer je dan ook nog eens eten klaar moet maken denk je al snel, laat maar .

Na acht uur hard werken met mijn hoofd als academicus ben ik moe, kan ik zeggen.
Maar doorgaans ook tevreden.
En lukt het prima om een maaltijd te verzinnen.

Na de lopende band, pfffft.
Niet voldaan. En duf, moe, leeg...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:57

juval schreef:

Als het geen Nederlandse staatsburgers zijn maar 'slechts' EU ingezetenen,
vallen ze buiten onze statistieken.

Qua bezit, inkomen en kansen zijn ze armer dan wij. (Bijv je ouders hebben een klein stukje grond en kunnen net aan leven van de moestuin. 'Je komt rond', maar of je als kind ooit verder komt is een vraag.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:01

Nou, na acht uur werken is iedereen moe toch? Ik kan het niet eens. Vijf/zes is de max. Maar plankjes in de machine duwen vond ik heerlijk. Fijner dan achter een beeldscherm zitten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:35

Dit is wel heel opmerkelijkr:

Kuiken keert niet terug als Kamerlid

DEN HAAG - PvdA-leider Attje Kuiken keert niet terug als Tweede Kamerlid. Dat laat het ervaren PvdA-Kamerlid weten op sociale media, nadat eerder al duidelijk werd dat Frans Timmermans vrijwel zeker de nieuwe gezamenlijke fractie PvdA/GL zal leiden.

„Na de verkiezingen keer ik niet terug als Tweede Kamerlid”, zegt Kuiken. „Maar eerst wacht nog een campagne! Om de koers naar links te verleggen, voor een sociale, rechtvaardige en groene toekomst. GroenLinks-PvdA is er klaar voor!”

Met haar vertrek verliest de PvdA weer een ervaren politicus. Kuiken zat zestien jaar in de Kamer. Begin deze maand liet Henk Nijboer al weten na de verkiezingen niet terug te keren.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1642453 ... s-kamerlid
Laatst bijgewerkt door mce op 18-08-23 13:40, in het totaal 3 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:36

Heel eerlijk? Ik ben er niet rouwig om maar je gaat je toch afvragen of Attje idd voor de samenwerking is met GL.
Ik vind de hele Khadija affaire waarbij zij de brief heeft ondertekend en vervolgens een beetje aardig gaat doen not done.
En het is ook zeker van de zotte dat Khadija nog steeds na een jaar niet weet wie de meldingen heeft gedaan en waarom...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:51

Misschien moeten we wel door de periode heen dat er heel veel stoppen, biedt ook nieuwe kansen op misschien een fatsoenlijke politiek.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:46

Cer schreef:
de vraag is of gasten met bedrijfsbusjes weinig te besteden hebben..
als ze bouwvakker, loodgieter etc zijn, dan kunnen ze goudgeld verdienen :+

Alleen als ZZP-er. Althans, totdat ze ziek worden en niks geregeld blijken te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:59

karuna schreef:
Mwa ik snap het wel het bedrag. Waar ik eerder ruim kon leven en goed sparen van hetzelfde geld was het nu echt schrapen sinds vorig jaar. Geen geld voor kleding, of betaalde vakanties of uitjes die geld kosten op 1 uitje per jaar na dan. Geen geld voor de tandarts :n Een spotgoedkope hypotheek, lager dan welke huur ook. Alsof er honderden euros verdwenen waren per maand van de rekening opeens ;(

Karuna, ik gun je de wereld, echt.
(Ik heb je een poos geleden op een manier op bokt meegemaakt waar ik heel blij van werd, superlief en constructief)

Maar, de situatie waar je inzit, uitkering etc, maakte jouw bovengenoemde, hypotheek hebben, vakanties, motorlessen, en alles wat je nog meer hier op het forum gooit, snap je toch wel dat mensen die 5 dagen per week werken, en die dat niet eens kunnen, dat wat in het verkeerde keelgat gaat?

Vooropgesteld, je zal er ooit voor gewerkt hebben, en toen was de regeling zo, het gaat mij echt niet om jou, maar je snapt zelf toch ook wel dat 'armoede' en wat de werkenden om zich heen zien gebeuren, dat we ietwat sceptisch zijn over het woord armoede?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:24

Ik vind mensen die een tweede huis kunnen veroorloven nou niet bepaald in de armoede leven sorry.

Armoede is voor mij dat je keuzes moet maken die van levensbelang zijn, zoals kiezen tussen de kachel aan of een week boodschappen, niet naar de tandarts kunnen gaan omdat je niet aanvullend verzekerd bent.

Maar wel een tweede onderkomen in Frankrijk kopen en hier blijven wonen denk ik, dan heb je het niet echt slecht

En wat ik nog erger vind is dit:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4747568/femke-was-bij-weduwe-snackbarhouder-toen-crowdfunding-100000-euro-haalde-heel-veel-dankbaarheid

DEN HAAG - De crowdfundingsactie voor Xiao, de weduwe van de Haagse snackbarhouder die ruim een half jaar geleden werd vermoord, heeft al meer dan een ton opgeleverd. Maandagavond gingen de twee initiatiefnemers van de actie langs bij de vrouw om het nieuws te vertellen. 'We hebben heel veel liefde voor de mensen die geholpen hebben.'

We zouden toch een menselijkere overheid krijgen? Dit is verre van menselijk. Dat wanneer je man vermoord wordt door een aantal minderjarige jongeren de overheid gewoon tegen je zegt dat je eerst maar je bezittingen moet opsnoepen...
Laatst bijgewerkt door purny op 18-08-23 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:30

Eh tjsa, zoals ik al schreef ik kon er goed van rondkomen en sparen. -O- Kon! En in record tijd schoten alle lasten omhoog en bleef er met alles geschrapt niks meer over en inleveren op het bij elkaar gespaarde geld. In denk ik 5 maanden tijd van ruim overhouden tot niks meer overhouden. Alleen door stevig duurder geworden vaste woon en leefkosten waar je niet zonder kan. Samen met een kwak nieuwe medisch niet vergoedde dingen gaat het heel snel bergafwaarts financieel. Zonder enige mogelijkheid financieel vooruit te komen.

Tweede onderkomen? _O- I wish. Ik heb 1 spotgoedkoop huis en dat is het. Goddank daardoor lage lasten want hypotheekvrij en houd ik mijn kop nu weer boven water. Maar het was een drastische gedwongen keuze, anders was ik in rap tempo financieel volledig verzopen. Met alle nare gevolgen van dien. Enne zoals je had kunnen lezen was er geen geld meer voor de tandarts of kleding. Alles ging op aan hypotheek, torenhoge gemeentelijke lasten, zorgkosten, opeens een torenhoge stroom en gas rekening, dure brandstof en noodgedwongen peperduur voedsel. En de rest ging naar mijn hoogbejaarde hondje.

En het gaat in de nieuwsberichten niet over mij alleen maar over een enorme hoeveelheid nederlanders. Die niet de mogelijkheden hebben hun financiele situatie te verbeteren en ten onder gaan in een moeras van steeds hogere lasten. Ik heb mezelf door een heel drastische moeilijke keuze uit het moeras weten te ontworstelen gelukkig. Maar heel veel mensen hebben die optie niet :n

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:12

Het ligt er ook maar aan welke definitie van armoede je hanteert. Dat mensen lastig rondkomen is een gegeven, maar of dat meteen echt armoede is voor iedereen? Moeilijk kunnen rondkomen is niet direct armoede…

Kennen jullie dat programma “een dubbeltje op z’n kant” oid nog? Mensen die al dik schulden hebben en dan toch nog geld lenen van een dure camera enzo. Of helemaal niks willen verkopen. Aandacht besteden aan basisfinancien op school lijkt niet eens zon slecht idee.

Voor karuna - je hebt een dak boven je hoofd (en zelfs nog een lage hypotheek ook nog), eten, een motor, een hondje, en kennelijk had je eerder wel geld voor sparen of uitjes. Kleding kan via kringloop, bij hoge nood kan je je motor nog verkopen. Mogelijkheden om je financiele situatie te verbeteren zijn er in veel gevallen denk ik wél. Begrijp me niet verkeerd, snap dat het écht vervelend is als je ineens zoveel hogere lasten krijgt. Maar het is wat het is.