Loretta schreef:Mizora schreef:Wat we hier armoede noemen, wordt in dat soort landen nog gewoon de bovenlaag genoemd. Dus nee, dat is niet waar de vvd naartoe neigt. Zo groot zijn de verschillen namelijk in Nederland niet en ja, de VVD heeft de verschillen ook niet zo veel groter gemaakt.
"Erger" nog: van 2012-2021, dus volop Rutte-tijdperk, is de armoede juist gedaald.
https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezi ... 20kinderen.
[ Afbeelding ]
Er is ook een groot verschil met nu en vroeger/ontwikkelingslanden, namelijk dat de kinderen niet direct voor de ouders moeten zorgen als zij oud zijn, en de kerk speelt bij de meeste mensen ook niet meer zo'n rol, wat o.a. in Nederland een grote oorzaak van grote gezinnen was (ieder jaar een dopie).
Dat is net hoe je de cijfers interperteert. Heel vreemd dat hier net complete andere zienswijzen zijn besproken waar toch wel degelijk uit blijkt dat een steeds groter wordende groep niet of nauwelijks meer rond kan komen.
Rurtte zei ook altijd, het gaat heel goed in Nederland. We zijn een gaaf land.
Ja dat klopt als je vooral kijkt naar macro economische cijfers en ook het BNP.
Ontkennen dat er toenemende armoede in Nederland is dat is bijna hetzelfde als ontkennen dat het klimaat veranderd.
Voor de duidelijkhied ik zeg nog niet dat Nederland een dergelijk land is waar de problemen de pan uit rijzen en onoplosbaar zijn. Nederland is juist een rijk land en dat maakt het des ter schandaliger dat het die kant op gaat.
Een groot voorbeeld van een land dat ons laat zien waar we vooral niet heen moeten willen is dan nog wel de VS. De VS is een rijk land maar de problemen door neo liberaal beleid zijn daar gigantisch groot te noemen.
Nee, want ik heb het over de periode 2012-2021, niet over de periode 2022-2023. De oorlog in Oekraïne met de bijbehorende prijsstijgingen op het gebied van autobrandstof, energie (gas/elek.) en voeding zijn juist vanaf 2022.
En deze bron gebruikt gewoon dezelfde gegevens als die hierboven genoemd wordt:
Citaat:Van armoede is sprake als het inkomen onder een bepaalde koopkrachtnorm ligt. Voor de afbakening van armoede gebruikt het Centraal Bureau voor de Statistiek de lage-inkomensgrens. Wanneer het besteedbaar inkomen van het huishouden onder deze grens ligt, wordt gesproken van een huishouden met risico op armoede. Het huishouden beschikt dan over onvoldoende middelen om een bepaald minimaal consumptieniveau te bereiken.
Behalve het inkomen worden ook andere factoren meegenomen om de kans op armoede te beschrijven, zoals hoelang een gezin van een laag inkomen leeft, de omvang van de vaste lasten en het eigen oordeel over de financiële positie.
In 2020 was de grens voor een gezin met twee minderjarige kinderen 2.110 euro en voor een éénoudergezin 1.680 euro. Voor een paar zonder kinderen was de grens 1.550 euro.
Ik werk op het moment in de groep waarvan er veel in deze categorie vallen. Daarvoor werkte ik juist in "rijkere" sectoren (o.a. IT) en hetgeen dat het meeste opvalt is hoe gruwelijk veel er in de "arbeidersklasse" gerookt, gedronken, gestookt (21°C is geen recht) en uit eten/thuisbezorgd er gedaan wordt. Dat kende ik helemaal niet of niet op dit niveau uit de "rijkere" klasse. En dit zijn geen dingen waar je hoog opgeleid voor moet zijn om te kunnen snappen.
En natuurlijk, dit betekent niet dat er mensen zijn die buiten "hun schuld" niet alsnog met moeite of zelfs uberhaupt niet de eindjes aan kunnen knopen. Maar voor een flink gedeelte van deze groep zijn dit wel enorme kostenposten. Net als het hebben van veel huisdieren die aangeschaft nadat ze in deze inkomensklasse terecht zijn gekomen. En nee, ik heb het dus niet over het hebben van 1 hond, of 1-2 katten, of 2 cavia's of 2 konijnen. Ik heb een hoop collega's met 4-6 katten, 10+ konijnen, etc. Maar dan geen geld hebben voor *vul iets noodzakelijks in*.