Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Waarom zou de overheid alles moeten betalen? Een boer is toch nog altijd ook ondernemer. Aan ondernemerschapschap kleven (flinke) risico's. Dat hebben veel horeca en detailhandel ondernemingen de afgelopen 2 jaar aan den lijve ondervonden.
Kinke schreef:Kinke schreef:eens even wat gelezen van die stichting voedselbosbouw. De eerste 5 tot 7 jaar levert het sowieso niks op.
Aanlegkosten worden geschat op 30.000 per hectare. Minimaal 5 hectare nodig
Ik wacht....wie start er een crowdfunding? Kunnen hier 5 hectare gebruiken, dan blijft er nog net genoeg over voor een handjevol van onze koeien en m'n 2 paarden. Ook graag salaris meenemen in de crowdfund. En zullen ook nog wel wat speciale machines/gereedschap moeten hebben.
En wat een gezanik over koeien in de wei. In 2021 liep 84% van de Nederlandse melkkoeien in de wei.
En op stal ook flink wat meer ruimte om te lopen dan de paarden in Nederland.
Kinke schreef:Je denkt dat het Ministerie dan ook onze jaarsalarissen subsidieert?
Citaat:Maar die 50 jaar is nog een dingetje, wij zijn allebei (hoezo 'gezinsbedrijf'?) net over de 50. Moeten we wel heel oud worden
Marigold schreef:Ik denk dat afdeling LNV maar even hard moet doorwerken aan inzoombare kaartjes, dus gis waarop je exact per omgeving kan inzoomen en dingen uitrekenen qua stikstof.
Dit in combinatie met in kaart brengen van vrijwillige bedrijfs beëindiging maakt duidelijk hoeveel ruimte er overblijft (of hoeveel er nog weg moet). Dan kijken naar andere gewassen zoals hennep en dergelijke. Dat neemt ook weer co2 op.
En wat ik ook mis is het best wel belangrijke onderwerp: voedselvoorziening.
We kunnen wel naar veel minder boeren moeten gaan, maar veranderd dan straks de verdeelsleutel van de oogsten het vlees en de melk ook, bijv eerst voor eigen land en alleen wat overblijft voor export? Of bijv eerst voor EU en dan pas voor China en dergelijke?
Wat trouwens wel een contradictie is, ze willen niet naar alleen maar ‘mega’ stallen maar de innovatie vraagt wel om die nieuwe grote stallen en de meeste stoppers zijn waarschijnlijk juist die kleine ouderwetse boerderijen. En daardoor krijgen de boeren met nieuwe stallen ruimte om door te gaan. Wordt het niet persé mooier van op het platteland. Touristen sector wil vast ook wel iets te zeggen kunnen hebben hierover?
Elisa2 schreef:Tja wat jij gehoord heb zie ik helaas gebeuren hier...overal naast natuurgebieden waar eerst boeren zaten worden grote woonwijken uit de grond gestampt. Dat is kennelijk geen probleem qua stikstof (uitlaatgassen etc.) voor de natuur. Het gaat ze alleen om de stikstofrechten om te kunnen bouwen..niet om de natuur. Uiteraard lees je dat niet in de plannen...dat is de verborgen agenda. Overigens hebben een paar politici zich hier over ook al versproken. Ik baseer het puur op wat ik zelf zie gebeuren.
xxCYNNxx schreef:Elisa2 schreef:Tja wat jij gehoord heb zie ik helaas gebeuren hier...overal naast natuurgebieden waar eerst boeren zaten worden grote woonwijken uit de grond gestampt. Dat is kennelijk geen probleem qua stikstof (uitlaatgassen etc.) voor de natuur. Het gaat ze alleen om de stikstofrechten om te kunnen bouwen..niet om de natuur. Uiteraard lees je dat niet in de plannen...dat is de verborgen agenda. Overigens hebben een paar politici zich hier over ook al versproken. Ik baseer het puur op wat ik zelf zie gebeuren.
Naast...nou zeg maar gewoon in natuurgebieden; Hier is een hele wijk uit de grond gestampt...eerst gewoon naast het natuurgebied. De afgelopen 4 jaar ook al een aardig stuk in het natuurgebied.
Vandaag liepen we met de hond door desbetreffend natuurgebied en tot onze afschuw moesten we vaststellen dat er weer een heel groot deel van het natuurgebied is omgezet naar bouwgrond en klaar gemaakt is om te kunnen bouwen. Bordjes met de te koop staande percelen erbij.
Gewoon midden in een gebied wat, tot dit jaar dus, broedgebied was van meerdere vogelsoorten. Waar je je hond niet los mocht laten lopen vanwege de vogels....en nu? Nu ligt er ineens een asfaltweggetje en is alles afgemaaid, brede sloten gedempt en alles vlak gemaakt; helemaal klaar om vol te stampen met dure huizen aan het water.
Maar we doen het voor de natuur.
Heb nu nog de bittere nasmaak van wat ik vandaag met eigen ogen weer zag.
Worden nu serieus hiervoor boeren weg gejaagd? Zodat mensen met een dik inkomen een duur huis kunnen kopen waarmee ze gewoon een stuk natuur inpikken en de leefomgeving van wilde dieren alleen maar weer nog kleiner maken? Doen we het serieus daarvoor?
Ik geloof dat ik vandaag het antwoord op die vraag heb gezien.
prompter schreef:Ook daarin zijn er familiebedrijven waarbij het van vader op zoon overgaat, mét huisvesting, zoals het bedrijf waar wij mee samen werken en die door het veranderen van vergunningen ook zomaar van hun grondstuk gezet kunnen worden. Er zijn alleen geen dieren mee gemoeid, waardoor de beleving anders zal zijn, maar voor die mensen is dat bedrijf ook hun trots.
xxCYNNxx schreef:Elisa2 schreef:Tja wat jij gehoord heb zie ik helaas gebeuren hier...overal naast natuurgebieden waar eerst boeren zaten worden grote woonwijken uit de grond gestampt. Dat is kennelijk geen probleem qua stikstof (uitlaatgassen etc.) voor de natuur. Het gaat ze alleen om de stikstofrechten om te kunnen bouwen..niet om de natuur. Uiteraard lees je dat niet in de plannen...dat is de verborgen agenda. Overigens hebben een paar politici zich hier over ook al versproken. Ik baseer het puur op wat ik zelf zie gebeuren.
Naast...nou zeg maar gewoon in natuurgebieden; Hier is een hele wijk uit de grond gestampt...eerst gewoon naast het natuurgebied. De afgelopen 4 jaar ook al een aardig stuk in het natuurgebied.
Vandaag liepen we met de hond door desbetreffend natuurgebied en tot onze afschuw moesten we vaststellen dat er weer een heel groot deel van het natuurgebied is omgezet naar bouwgrond en klaar gemaakt is om te kunnen bouwen. Bordjes met de te koop staande percelen erbij.
Gewoon midden in een gebied wat, tot dit jaar dus, broedgebied was van meerdere vogelsoorten. Waar je je hond niet los mocht laten lopen vanwege de vogels....en nu? Nu ligt er ineens een asfaltweggetje en is alles afgemaaid, brede sloten gedempt en alles vlak gemaakt; helemaal klaar om vol te stampen met dure huizen aan het water.
Maar we doen het voor de natuur.
Heb nu nog de bittere nasmaak van wat ik vandaag met eigen ogen weer zag.
Worden nu serieus hiervoor boeren weg gejaagd? Zodat mensen met een dik inkomen een duur huis kunnen kopen waarmee ze gewoon een stuk natuur inpikken en de leefomgeving van wilde dieren alleen maar weer nog kleiner maken? Doen we het serieus daarvoor?
Ik geloof dat ik vandaag het antwoord op die vraag heb gezien.
edit; is overigens geen natura2000 gebied, maar van daaruit kun je ( per boot/kano) wel direct door naar natura2000 gebied. En sowieso; het betreft gewoon natuur met een druk bezocht ( door broedende vogels) broedgebied...en dat ga je dan volbouwen.
prompter schreef:Ook daarin zijn er familiebedrijven waarbij het van vader op zoon overgaat, mét huisvesting, zoals het bedrijf waar wij mee samen werken en die door het veranderen van vergunningen ook zomaar van hun grondstuk gezet kunnen worden. Er zijn alleen geen dieren mee gemoeid, waardoor de beleving anders zal zijn, maar voor die mensen is dat bedrijf ook hun trots.
Arabesk schreef:Waar wachten we nog op
https://www.nu.nl/klimaat/6212222/overs ... ossen.html
Financier de omschakeling en we zijn een eind op weg
Elisa2 schreef:Ik zag tot mijn verdriet ook dat een weiland voor een kasteel..wat echt al sinds ik leef een natuurgebied is ook klaar gemaakt wordt voor bouwgrond. Echt alles wordt helemaal volgebouwd. In Ede de Ginkelse Heide zijn ze aan het bebouwen en de plannen voor uitbreiding heb ik ook al in de krant zien staan. Misschien inderdaad maar eens kijken of ik bezwaar kan maken..allemaal gebieden waar wij vroeger gewoon konden rijden met de paarden in de natuur zijn inmiddels gewoon volgebouwd of worden volgebouwd. Ik wordt hier echt intens verdrietig van...
En ja, de overheid en regeltjes...vreselijk..ik zie wel dat dit een probleem is bij veel meer zaken en beleidsvoering. Wederom ontbreekt vaak de lange termijn visie.