Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 16:34

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:52

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:50

Zonder te weten hoe de stal was afgesloten/beveiligd heb ik geen mening...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 19:20

Het feit dan een wolf niet terug deinst voor een ruimte waar overduidelijk ook menselijk geur aanwezig is, vind ik het verontrustend.
Al zou de deur open hebben gestaan.

Als het een deur is die telkens open en dicht wordt gedaan om de geiten voor de nacht op te sluiten hangt er mensen geur aan en rond de deur.
Is het de toegangsdeur tot de stal, hetzelfde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:26

@tienus: ik denk dat je eerste zin al een tijdje een gepasseerd station is helaas ;( . 18 miljoen mensen in een land doen dat met predatoren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:53

DubbelFun schreef:

Je bedoelt dat als dat niet afdoende is naar jouw oordeel, dan is het eigen schuld dat de wolf de geiten uit de stal haalt?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:03

tienus63 schreef:
Het feit dan een wolf niet terug deinst voor een ruimte waar overduidelijk ook menselijk geur aanwezig is, vind ik het verontrustend.

Als het een deur is die telkens open en dicht wordt gedaan om de geiten voor de nacht op te sluiten hangt er mensen geur aan en rond de deur.

Dat ze dichtbij durven komen, hadden we toch al in de gaten?
Getuige de wolf in Doetinchem
In Hengelo (G)
En waar was het ook weer waar ie mooie krassen op een achterdeur had gemaakt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 20:04

Aanval Oosterwolde, Buterheideveld Frl, meerdere dode en gewonde schapen
Citaat:
1 maart 2025/Buterheideveld/Oosterwolde/Friesland
Aanval op schapen
Meerdere schapen gedood
Meerdere schapen gewond
Eigenaar veel sterkte

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AKPTu ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 20:05

Hermetisch je dieren op sluiten is waarschijnlijk het enige dat een goede garantie is dat je dieren niet gepakt worden door een wolf.
Te lijden van de wolf hebben ze dan sowieso!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:07

Rocamor schreef:
tienus63 schreef:

Dat ze dichtbij durven komen, hadden we toch al in de gaten?
Getuige de wolf in Doetinchem
In Hengelo (G)
En waar was het ook weer waar ie mooie krassen op een achterdeur had gemaakt?

Dat was Borne, bij oudere mensen en die werden meteen door de deskundigen nota bene in de krant voor schut gezet door de "wolvendeskundigen". UIt DNA bleek later dat dit echtpaar het wel goed gezien had. Dan hoor je de "deskundigen "niet meer. Had ze goed gestaan om dan ook openlijk te excuseren ( via de krant)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 20:17

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:29

Rizette schreef:
DubbelFun schreef:

Je bedoelt dat als dat niet afdoende is naar jouw oordeel, dan is het eigen schuld dat de wolf de geiten uit de stal haalt?

Ik heb mijn grote roldeur nu ook open bij de paarden. Ik ben dus ook een dierenbeul, die dat niet al helemaal dicht getimmerd heeft, vermoed ik dan? En hoelang moet het al licht zijn, wil je geen dierenbeul zijn dat je je dieren buiten zet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:18

Maar zo ver waren we toch al? Het helemaal afsluiten van de stal. Hier hebben we het op bokt al jaren terug over gehad hoor, toen de eerste paarden weer terug op stal gingen. Ze opsluiten met de deur of een luik open is uiteraard niet zo handig. Er zijn hier al verschillende tips voorbij gekomen hoe je je buitenstal veilig kan maken met tralies bijvoorbeeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 22:48

Zichtmelding Marum Gr
Citaat:
Marum Groningen
01-03-2025

Vanavond rond 18.00 wolf gezien aan het eind van Wilpsterweg in het maisland.

Zekerheid gemiddeld.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18WxBq ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:55

DubbelFun schreef:

Dat de wolf überhaupt al rond de stal komt, is een enorme rode vlag. Dus ik heb hier juist een hele sterke mening over!

Ik snap wat dat betreft de pro wolf beweging ook niet toen met de aanvallen op de kinderen. Ze bagatelliseren de aanval, terwijl het al een enorme rode vlag moet zijn, dat die wolf uberhaupt in de buurt komt. En dat zie je telkens weer, het constante afzwakken van wat de wolf doet. Het is een grote rode vlag hier in Nederland en constant wordt het goed gepraat.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:37

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 01:11

Zichtmelding Garijp Frl
Citaat:
Garyp Friesland
01-03-2025
22.30 uur
Zichtmelding wolf
Doorgestuurde waarneming.
Lopend over de Sustervaart in zuidelijke richting
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/166n4B ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 01:49

Zichtmelding Niekerk Gr
Citaat:
Niekerk Groningen
01-03-2025
20.00 uur
Zichtmeldig "wolf "
Wolf hier rond 8 uur ging petgat in
Oude wijk Niekerk
Lage zekerheid.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15wEjx ... tid=wwXIfr

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 08:12

Het idee is om de buiten erfgrens wolfwerend te hebben. Dan kunnen de bovendelen los blijven.

Veel opfok stallen of koeien stallen zijn zitten in een soort kapschuur. Sommige met uitloop.of de voerhekken aan de buitenkant.

Voor de nacht potdicht met 30 graden. Ik moem maar 1 voorbeeld is al niks.

Overdag om 5 uur is het nog.licht of 10 uur 's avonds vallen ze ook aan.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:01

Er is er blijkbaar gisteren of eergisteren een wolf gespot die richting het e313 complex ging van Hasselt-Antwerpen.

Dit was maar enkele minuten van waar de paarden staan.

Hier hard aan het werk om de nieuwe omheining te maken. Paarden alleen buiten wanneer het licht is en een camera op de wei. Een jaar geleden was er daar al een wolf gesignaleerd maar enkele straten verder.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:20

Morgen is het zo ver, de conventie van Bern wordt aangepast naar een lagere beschermde status voor de wolf. En dan nu maar afwachten wat NL ermee gaat doen….. Ik was een poosje redelijk gerustgesteld in december/januari. Had er vertrouwen in dat de overheid nu toch echt wel wat gaat doen, maar dat vertrouwen is behoorlijk gezakt weer inmiddels.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:31

Wintu eens met jou. Alles wat al gebeurd is tot nu toe komt overeen met de escalatie ladder van Valerius Geist. En dat stemt niet positief.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:04

Wintu schreef:
DubbelFun schreef:

Dat de wolf überhaupt al rond de stal komt, is een enorme rode vlag. Dus ik heb hier juist een hele sterke mening over!

Ik snap wat dat betreft de pro wolf beweging ook niet toen met de aanvallen op de kinderen. Ze bagatelliseren de aanval, terwijl het al een enorme rode vlag moet zijn, dat die wolf uberhaupt in de buurt komt. En dat zie je telkens weer, het constante afzwakken van wat de wolf doet. Het is een grote rode vlag hier in Nederland en constant wordt het goed gepraat.

Dit inderdaad. Wolven zijn prachtige dieren, maar horen wild en schuw te zijn. Niet in de buurt te willen komen van mensen en hun erf. Maar dat is in zo'n dichtbevolkt landje natuurlijk onwijs ingewikkeld en doordat we op geen enkele manier een bedreiging mogen zijn leren alle wolven, zeker de nieuwe wolven, dat alles maar kan hier. Als je die escalatieladder bekijkt is honden naderen al een rode vlag, herhaaldelijk vee pakken ook geloof ik, mensen benaderen en volgen.. Snap ook werkelijk niet dat die omver gelopen kindjes goed gepraat wordt. Ze moeten blij zijn dat dat nog net goed gegaan is.

Ben benieuwd waar de grens gaat liggen en of er een grens is. Of er bij een volgende aanval op een mens eindelijk iemand wakker wordt of dat ze het normaal blijven vinden en straks niemand meer een raam of deur open kan zetten en je buitenshuis nooit meer wolfvrij kunt rondlopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:17

DubbelFun schreef:
Rizette schreef:

Ik bedoel dat het sneu genoeg is voor de geiten dát het gebeurd, maar dat je als eigenaar idd best bij jezelf te raden mag gaan of je het had kunnen voorkomen.
Bij een groot weiland is wolfwerend niet altijd te verwezenlijken, maar bij een degelijke stal die bijv. alleen is afgesloten met een onderdeur of waar bijv. de hele deur open staat hád het zeer simpel voorkomen kunnen worden.

We kunnen wel blijven roepen dat de wolf schuw hoort te zijn, maar in een dichtbevolkt land is het niet meer dan logisch dat ie dat niet lang ís. Én zolang qua wetgeving de regels dusdanig zijn dat er niets aan gaat gebeuren is het niet meer dan logisch dat áls je een binnenruimte hebt die dicht kan dat die dat ook inderdaad is of is dat vaak met een kleine investering dusdanig te maken dat dat goed mogelijk is.

We hebben de neiging om onszelf te vaak in de slachtofferhoek te zetten, terwijl er best wel dingen mogelijk zijn om leed te voorkomen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:32

Hermetisch opsluiten is waarschijnlijk inderdaad het enige wat mogelijk is.

Maar is het wenselijk? Ik vind voor mijn dieren dat niet wat ik voor ze zou willen, maar nu gaat het om dieren. Gaat het straks ook om mensen? Moeten die ook in een hermetisch afgesloten huis wonen omdat ze de tuindeur dus binnen wandelen? Kun je niet meer je hond of kind in de tuin laten spelen? Zelf niet meer lekker weg doezelen in je hangmat? En die barbecue in de zomer maar niet meer organiseren? Als wolven nu continu over het erf van mensen lopen en zelfs in kleinere tuinen met hoge tuinhekken in een dichtbevolkte wijk dan is dit straks (nu al natuurlijk) niet alleen een probleem van dierenhouders maar van iedereen. Zou toch beter zijn als de dat gaan voorkomen zou je denken..