Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:26

Even geen verkiezingsnieuws maar wel iets waarvan ik hoop dat een nieuw kabinet iets aan kan doen. Armoede gaat een steeds groter probleem worden in nl. -O- als het zo doorgaat gaat 1 op de 17 nederlanders in armoede leven. En dat kunnen er zelfs zonder ingrijpen nog meer worden. Iedereen die geen forse loonsverhoging krijgt lijkt er nog meer op achteruit te gaan. %) en dat in een zogenaamd welvarend land als Nederland. :n

https://www.ad.nl/geld/koopkracht-stijg ... ~ad261614/

Citaat:
Na een koopkrachtdaling dit jaar krijgen Nederlanders volgend jaar iets meer geld in hun portemonnee. Het Centraal Planbureau (CPB) gaat in 2024 uit van een koopkrachtstijging van 1,9 procent. Tegelijkertijd stijgt het aantal mensen dat in armoede leeft naar 5,7 procent.

Laurens Kok 17-08-23, 08:00 Laatste update: 08:17
Dat staat in nieuwe economische ramingen die het instituut vanmorgen bekend heeft gemaakt. De koopkracht stond de afgelopen jaren onder druk door stijgende prijzen. En de pijn van de hoge inflatie is nog niet helemaal weg: het inflatiecijfer blijft met 3,9 procent dit jaar en 3,8 procent volgend jaar langer hoog dan het CPB eerder nog verwachtte. Dat burgers dit jaar nog een koopkrachtdaling moeten slikken en volgend jaar niet, komt vooral doordat de lonen hard stijgen.

Maar niet alle Nederlanders profiteren daarvan mee. Vooral aan de onderkant hebben mensen het zwaar: als de overheid niet ingrijpt, leeft volgend jaar circa 1 op de 17 Nederlanders in armoede. In de volgende kabinetsperiode loopt dat cijfer verder op. Onder kinderen slaat de armoede nog harder toe: dat percentage stijgt van 6,2 naar 7 procent in 2024. Oorzaak is dat de tijdelijke maatregelen van de overheid om de gestegen energieprijzen op te vangen dit jaar aflopen.

De nieuwe ramingen van het CPB moeten de regering helpen om keuzes te maken. Komende week buigt het demissionaire kabinet zich over de koopkracht. Hoewel dat weinig politieke spelruimte heeft, kan er worden gekozen om bepaalde groepen extra tegemoet te komen. Daarnaast biedt het CPB dus een doorkijkje naar de volgende kabinetsperiode. Die ramingen kunnen politieke partijen gebruiken voor hun verkiezingsprogramma.

De Tweede Kamer riep het kabinet al in het voorjaar op om de toename van de armoede in Nederland te stoppen. Maar de regering wilde toen eerst nieuwe cijfers afwachten. Als het kabinet alsnog ingrijpt, dan doet het er volgens CPB-directeur Pieter Hasekamp verstandig aan om die met maatregelen elders op de begroting te dekken. ,,Want ook zonder nader beleid loopt het overheidstekort de komende jaren snel op", stelt hij.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:27

Tja, dit kabinet wachtte af, maar de markt gaat dit niet oplossen.

En so what als het begrotingstekort een beetje oploopt. Het moet niet te gek worden, maar we hebben een overheid - zoals Bontenbal weer eens gezegd heeft - als schild voor de zwakkeren.
Voorkom je dat grote groepen in armoede wegzakken, dan komt het op termijn heus wel weer goed met dat begrotingstekort.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:02

Ons tekort is hoger dan wat mag van de EU. En het is niet heel erg handig om het op te laten lopen in tijden van economische voorspoed. Je kon het in een recessie wel eens harder nodig hebben dan nu.

Ik zou dan gaan voor schuiven met geld, haal het maar ergens anders weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:28

Sinds een paar dagen zitten we officieel in recessie.

En als Keynesiaan zeg ik dan: nu moet de overheid aan de bak om tegen de recessie in te investeren, daarmee wordt de recessie korter of minder diep.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:36

Het begrotingstekort op laten lopen betekent dat toekomstige generaties daarvoor moeten gaan betalen - en het toekomstbeeld voor de jeugd is al een stuk ongunstiger nu.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:24

Een analyse waar Omtzigt voor staat aan de hand van zijn stemgedrag.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/17/zo ... t-a4172206

Het artikel gaat ook in hoe Omtigt op het sociaal economische vlak vaak met linkse partijen mee stemt terwijl hij op andere onderwerpen meer rechts van het spectrum zit.

Dat Omtzigt zich in zet op het sociaal economische vlak blijkt niet alleen uit zijn stemgedrag maar ook dat hij de opbrengsten van zijn boek aan de voedselbank heeft gedoneerd.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2255509/p ... -goed-doel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:24

Citaat:
In armoede leef je volgens de officiële definitie als je langere tijd te weinig geld hebt voor essentiële zaken als water, stroom, voedsel en af en toe iets om te ontspannen. Voor een alleenstaande komt dat neer op ruim 1500 euro netto. Voor gezinnen ligt de armoedegrens hoger, omdat ze vanzelfsprekend meer geld nodig hebben. Maar het CPB publiceert geen exacte bedragen waarmee gerekend wordt voor huishoudens met meer personen.

De onderste 20 procent van de inkomens gaat er in koopkracht niet op vooruit, blijkt ook uit de ramingen. Met name de uitkeringsgerechtigden zullen in dit scenario koopkracht verliezen. Terwijl de koopkracht over de hele linie zich naar verwachting juist herstelt in 2024, met een stijging van 1,9 procent.

Ik heb even de definitie van armoede opgezocht. Het verklaard wel mijn worsteling met geld voor mijn drastische woonkeuze vorig jaar :oo ik val daar kennelijk net wel net niet onder. Nooit geweten.

Wat betreft de jeugd in de toekomst. Tjsa wat mij betreft even wat bezuinigingsmaatregelen niet nemen en inderdaad opschuiven naar later. Zodat de jeugd in ieder geval ouders heeft die niet hoeven te kreperen van de ellende. Of de jeugd er niet eens meer komt omdat er geen geld is voor kinderen voor de armsten :n teveel mensen hebben nu gewoonweg teveel financiele sjit doordat alles maar in prijs stijgt in nl.

Het is toch raar dat echt zo ongeveer alles in ons land duurder is dan elders, variererend van een beetje duurder tot meer dan drievoudig duurder -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:40

De armste groep heeft gemiddeld gesproken juist meer kinderen, niet minder kinderen. Dat zie je ook aan de cijfers trouwens, want er leven procentueel gezien meer kinderen onder de armoedegrens dan naar de volledige populatie gekeken.

Volgens dit bedrag val ik blijkbaar ook onder de armoedegrens, en ik vind dat juist weer onzin.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:47

Mizora schreef:
De armste groep heeft gemiddeld gesproken juist meer kinderen, niet minder kinderen. Dat zie je ook aan de cijfers trouwens, want er leven procentueel gezien meer kinderen onder de armoedegrens dan naar de volledige populatie gekeken.

Volgens dit bedrag val ik blijkbaar ook onder de armoedegrens, en ik vind dat juist weer onzin.

misschien is het ook wel oorzaak/gevolg... leven met kinderen is nu eenmaal echt heel duur. Die kosten worden zeker niet gedekt door de kinderbijslag

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:48

Mwa ik snap het wel het bedrag. Waar ik eerder ruim kon leven en goed sparen van hetzelfde geld was het nu echt schrapen sinds vorig jaar. Geen geld voor kleding, of betaalde vakanties of uitjes die geld kosten op 1 uitje per jaar na dan. Geen geld voor de tandarts :n Een spotgoedkope hypotheek, lager dan welke huur ook. Alsof er honderden euros verdwenen waren per maand van de rekening opeens ;(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:49

is 1408 netto de armoedegrens, lees ik dat goed? De AOW zit daar dan maar net boven, toch?
Een alleenstaande ouder gaat daar met kinderbijslag al overheen.

Ik zou niet weten hoe je dan uitkomt met subsidies enzo eigenlijk..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:50

Nee ruim 1500 euro netto met alle extras dus erbij

Aow ligt daar ver onder -O- dus nagenoeg iedereen zonder dik aanvullend pensioen worstelt met armoede. Zeker in je eentje

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-08-23 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:52

karuna schreef:
Nee ruim 1500 euro netto met alle extras dus erbij

Hoe bedoel je? Is 1500 de armoedegrens?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:54

Ja dat staat in de quote. Voor een alleenwonende is de huidige armoedegrens ruim 1500 euro per maand netto. Daar onder en ben je met de huidige kosten in nl voor de kale basis al de sjaak -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-08-23 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:55

karuna schreef:
Mwa ik snap het wel het bedrag. Waar ik eerder ruim kon leven en goed sparen van hetzelfde geld was het nu echt schrapen sinds vorig jaar. Geen geld voor kleding, of betaalde vakanties of uitjes die geld kosten op 1 uitje per jaar na dan. Geen geld voor de tandarts :n Een spotgoedkope hypotheek, lager dan welke huur ook. Alsof er honderden euros verdwenen waren per maand van de rekening opeens ;(

Als je ook kijkt naar alleen al de kosten van de boodschappen dan sla je stijl achterover.
Bij Aldi doet men nu opeens net alsof ze enorm aan het verlagen zijn met de prijzen. Hier en daar 10 tot 20 cent. Ze vergeten er alleen bij te vermelden dat de prijzen van veel producten eerst met soms wel meer dan een euro verhoogd zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:56

dat is zeker geen vetpot :( ... als daar alle vaste lasten en woonkosten vanaf gaan blijft er echt heel weinig over om van te leven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:57

Pff ik vond een lijstje van 5 jaar terug. Dat maakt akelig duidelijk hoeveel duurder leven is geworden %)

Citaat:
Recent stelde het SCP de twee referentiebudgetten voor 2017 vast (zie voor een uitgebreide toelichting Goderis et al. 2018). We baseerden de budgetten grotendeels op gegevens van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Alleen de huur van een referentiewoning berekenden we met gegevens uit het WoonOnderzoek Nederland. Ziektekosten (waaronder de premie voor de ziektekostenverzekering) zijn geen onderdeel van het budget. Deze kosten worden afgetrokken van het inkomen (zie verderop).

In 2017 was het basisbehoeftenbudget voor een alleenwonende € 1.039 per maand en het niet-veel-maar-toereikendbudget € 1.135 per maand (Goderis et al. 2018: 7-8).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:58

Mizora schreef:

Was dat vroeger ook al niet het geval. Grote gezinnen voornamelijk bij mensen uit de arbeidersklasse die het destijds niet breed hadden. En zie je het ook niet on ontwikkelingslanden terug waar veel kinderen geboren worden.

Als we zo door gaan krijgen we nog een fenomeen wat je in landen met veel armoede ziet. Rijke mensen leven daar opgesloten achter grote hekken want overvallen en ontvoeringen gaan in dat soort landen met grof geweld gepaard. Is dat waar de VVD stemmers graag heen willen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:10

Wat we hier armoede noemen, wordt in dat soort landen nog gewoon de bovenlaag genoemd. Dus nee, dat is niet waar de vvd naartoe neigt. Zo groot zijn de verschillen namelijk in Nederland niet en ja, de VVD heeft de verschillen ook niet zo veel groter gemaakt.

"Erger" nog: van 2012-2021, dus volop Rutte-tijdperk, is de armoede juist gedaald.
https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezi ... 20kinderen.
Afbeelding

Er is ook een groot verschil met nu en vroeger/ontwikkelingslanden, namelijk dat de kinderen niet direct voor de ouders moeten zorgen als zij oud zijn, en de kerk speelt bij de meeste mensen ook niet meer zo'n rol, wat o.a. in Nederland een grote oorzaak van grote gezinnen was (ieder jaar een dopie).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:15

Maar in die landen zijn de basis leefkosten ook niet zo torenhoog :n en niet zulke krankzinnige belastingen en btw en ....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:19

Mizora schreef:
Wat we hier armoede noemen, wordt in dat soort landen nog gewoon de bovenlaag genoemd. Dus nee, dat is niet waar de vvd naartoe neigt. Zo groot zijn de verschillen namelijk in Nederland niet en ja, de VVD heeft de verschillen ook niet zo veel groter gemaakt.

"Erger" nog: van 2012-2021, dus volop Rutte-tijdperk, is de armoede juist gedaald.
https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezi ... 20kinderen.
[ Afbeelding ]

Er is ook een groot verschil met nu en vroeger/ontwikkelingslanden, namelijk dat de kinderen niet direct voor de ouders moeten zorgen als zij oud zijn, en de kerk speelt bij de meeste mensen ook niet meer zo'n rol, wat o.a. in Nederland een grote oorzaak van grote gezinnen was (ieder jaar een dopie).

Dat is net hoe je de cijfers interperteert. Heel vreemd dat hier net complete andere zienswijzen zijn besproken waar toch wel degelijk uit blijkt dat een steeds groter wordende groep niet of nauwelijks meer rond kan komen.

Rurtte zei ook altijd, het gaat heel goed in Nederland. We zijn een gaaf land.
Ja dat klopt als je vooral kijkt naar macro economische cijfers en ook het BNP.
Ontkennen dat er toenemende armoede in Nederland is dat is bijna hetzelfde als ontkennen dat het klimaat veranderd.

Voor de duidelijkhied ik zeg nog niet dat Nederland een dergelijk land is waar de problemen de pan uit rijzen en onoplosbaar zijn. Nederland is juist een rijk land en dat maakt het des ter schandaliger dat het die kant op gaat.
Een groot voorbeeld van een land dat ons laat zien waar we vooral niet heen moeten willen is dan nog wel de VS. De VS is een rijk land maar de problemen door neo liberaal beleid zijn daar gigantisch groot te noemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:27

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:05

karuna schreef:
https://www.nu.nl/economie/6276942/we-k ... reind.html

Dit is een van de oorzaken van steeds minder geld overhouden. Minder verkocht maar geen financiele achteruitgang voor winkels

Opzich is dat voor het klimaat nog niet zo'n slechte ontwikkeling dat er minder rotzooi verkocht wordt. Mits de lagere inkomens flink opgekrikt zouden worden omdat het juist daar een groot probleem wordt. Helaas is dat nu juist wat niet gebeurt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:12

We moeten eens kijken naar de mega winsten van de grote bedrijven. ING Rabobank ABN Shell Ahold... Toch apart dat die de beste cijfers in jaren laten zien, terwijl er groeiende armoede te zien is onder een deel van de Nederlandse bevolking.

Dat gebeurt er als je alles aan de markt overlaat. En neo liberaal beleid. Leuk dat de macro cijfers goed zijn. Minder leuk dat het geld naar de aandeelhouders en directeuren gaat, in plaats van de midden- en lage inkomens.

Het is echt een sprookje om te denken dat de grote ondernemingen hun eigen verantwoording gaan nemen. Hiervoor hebben we de overheid nodig. Maar de laatste jaren wil die juist alles aan de markt overlaten. Marktwerking is heilig he

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:17

Loretta schreef:
karuna schreef:
https://www.nu.nl/economie/6276942/we-k ... reind.html

Dit is een van de oorzaken van steeds minder geld overhouden. Minder verkocht maar geen financiele achteruitgang voor winkels

Opzich is dat voor het klimaat nog niet zo'n slechte ontwikkeling dat er minder rotzooi verkocht wordt. Mits de lagere inkomens flink opgekrikt zouden worden omdat het juist daar een groot probleem wordt. Helaas is dat nu juist wat niet gebeurt

mwah, ik denk niet dat er minder rotzooi verkocht wordt. De rotzooi wordt nog net zo hard, of wel harder online gekocht, voornamelijk uit China, Dus het klimaat schiet er weinig mee op.