Elisa2 schreef:Meer koeien op de wei zou een optie kunnen zijn inderdaad, maar dan moeten boeren eerder meer dan minder land hebben dus dat strookt niet met de plannen van de regering.
We praten al een ruime maand over stikstofreductie.
Dat kan bereikt worden dmv minder koeien.
Wat een uitdaging aan 'de boer als ondernemer' is, voorzichtig uitgedrukt.
Maar dat een boer met minder land toe moet...?
('Ze pikken ons land af', heb ik herhaaldelijk gehoord.
De nachtmerrie van elke boer.
Maar ik heb het niet gelezen in de plannen.
- Ja, een bedrijf dat anno 2022 nog steeds 'niet gelooft' in de nadelen van etc etc etc kan in het uiterste geval worden onteigend.
Dat is totaal geen uitspraak 'de boeren moeten toe met minder land'.)
Citaat:
Hier had een boer in de buurt dat systeem, biologisch bedrijf..melkkoeien. De koeien werden gevoerd als ze gemolken werden en kwamen zo zelf 2x per dag naar de stal/ melk punt en verder konden ze naar binnen of buiten lopen wat ze zelf wilden. (grote loopstal) De boer huurde veel land van Gelders landschap voor hooi en om te verweiden etc. Maar zelfs hij werd helemaal gek van alle regels die continu veranderden en is er inmiddels mee gestopt.
En ik citeer Irma z met instemming:
Irmaz schreef:Ik vind het bijzonder om te zien dat alles wat fout gaat blijkbaar de schuld van de overheid zou zijn terwijl alle regels van de afgelopen 30 jaar gewoon samen met de boerenlobby zijn opgesteld. Ik durf er best wat onder te verwedden dat veel regels speciaal gemaakt zijn zodat het groot- groter- grootst flink gestimuleerd werd en daar heeft niet de overheid, of te wel de samenleving, persé de meeste baat bij, denk daar eens over na. Wat je de overheid zou kunnen verwijten is dat ze de oren te veel naar de boerenlobby heeft laten hangen.
Ik lees "boerenlobby" als de giga bedrijven zoals Van Drie, A-ware en de r/Heus.
(Die jaarlijks miljoenen winst "maken", dwz belastinggeld via hardwerkende boeren in hun eigen zak.)
80% van de boeren zelf voelde zich in 2018 niet vertegenwoordigd door LTO.
Verder zijn er inmiddels wel heel veel organisaties, maar een harde lobby vuist van boeren zelf, nee.