steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:38

Elisa2 schreef:
Spenk schreef:
Maar wanneer een boer die koeien nu niet buiten doet ze van april tot oktober op de wei doet heeft die ja niet hetzelfde voer nodig?

Dan kan de boer toch met minder kuil ook toe.

Kuil is voor de winter he..wat ze hooien in de zomer is voer voor de winter. Ook voer voor onze paarden, en konijnen en alles wat hooi nodig heeft. Dus ja, zelf kunnen ze met minder kuil toe..maar reken maar dat de hooiprijzen onbetaalbaar gaan worden als ze dat moeten doen allemaal op hetzelfde stukje land.

Wat eten ze normaal in de zomer dan als ze binnen staan en niet buiten?

Ook kuil toch?

Het probleem is veel te veel koeien maar ook paarden voor het land dat mensen hebben. Hoeveel stallen huisvesten er wel niet 60 paarden op een paar hectare....

Elisa2

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:41

In mijn ogen blijft het probleem dat we teveel mensen hebben...;-b minder mensen = meer land= probleem opgelost. ;-)

Maar uiteraard heb jij ook een punt met teveel dieren op te weinig grond..

Ja ze eten in de zomer ook kuil, maar ik bedoelde dat de wintervoorraad aangelegd moet worden. Als de boer voedsel moet kopen wat ze tekort komen dan wordt het steeds moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:44

Wat wil je met die mensen doen? In laten slapen? Dat is geen probleem die je nu oplost.

Ik ben ook voor minder mensen maad ze verdwijnen nu eenmaal niet zomaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:57

Nee, gewoon beter verdelen over de aardbol.

Veiliglanders terug naar huis, echte vluchtelingen gewoon tijdelijk opvangen, hervorming van de woningmarkt en sociale huurwoningen zodat mensen beter kunnen doorstromen etc. Er zijn op dat vlak echt nog wel meer oplossingen te bedenken dan alleen maar NL volbouwen met huizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:00

Je weet dat slechts 2% veiligelanders zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:15

Elisa2 schreef:
Meer koeien op de wei zou een optie kunnen zijn inderdaad, maar dan moeten boeren eerder meer dan minder land hebben dus dat strookt niet met de plannen van de regering.

We praten al een ruime maand over stikstofreductie.
Dat kan bereikt worden dmv minder koeien.
Wat een uitdaging aan 'de boer als ondernemer' is, voorzichtig uitgedrukt.

Maar dat een boer met minder land toe moet...?
('Ze pikken ons land af', heb ik herhaaldelijk gehoord.
De nachtmerrie van elke boer.
Maar ik heb het niet gelezen in de plannen.
- Ja, een bedrijf dat anno 2022 nog steeds 'niet gelooft' in de nadelen van etc etc etc kan in het uiterste geval worden onteigend.
Dat is totaal geen uitspraak 'de boeren moeten toe met minder land'.)
Citaat:
Hier had een boer in de buurt dat systeem, biologisch bedrijf..melkkoeien. De koeien werden gevoerd als ze gemolken werden en kwamen zo zelf 2x per dag naar de stal/ melk punt en verder konden ze naar binnen of buiten lopen wat ze zelf wilden. (grote loopstal) De boer huurde veel land van Gelders landschap voor hooi en om te verweiden etc. Maar zelfs hij werd helemaal gek van alle regels die continu veranderden en is er inmiddels mee gestopt.
|(

En ik citeer Irma z met instemming:
Irmaz schreef:
Ik vind het bijzonder om te zien dat alles wat fout gaat blijkbaar de schuld van de overheid zou zijn terwijl alle regels van de afgelopen 30 jaar gewoon samen met de boerenlobby zijn opgesteld. Ik durf er best wat onder te verwedden dat veel regels speciaal gemaakt zijn zodat het groot- groter- grootst flink gestimuleerd werd en daar heeft niet de overheid, of te wel de samenleving, persé de meeste baat bij, denk daar eens over na. Wat je de overheid zou kunnen verwijten is dat ze de oren te veel naar de boerenlobby heeft laten hangen.

Ik lees "boerenlobby" als de giga bedrijven zoals Van Drie, A-ware en de r/Heus.
(Die jaarlijks miljoenen winst "maken", dwz belastinggeld via hardwerkende boeren in hun eigen zak.)

80% van de boeren zelf voelde zich in 2018 niet vertegenwoordigd door LTO.
Verder zijn er inmiddels wel heel veel organisaties, maar een harde lobby vuist van boeren zelf, nee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:20

Kinke schreef:
eens even wat gelezen van die stichting voedselbosbouw. De eerste 5 tot 7 jaar levert het sowieso niks op.
Aanlegkosten worden geschat op 30.000 per hectare. Minimaal 5 hectare nodig

Ik wacht....wie start er een crowdfunding? Kunnen hier 5 hectare gebruiken, dan blijft er nog net genoeg over voor een handjevol van onze koeien en m'n 2 paarden. Ook graag salaris meenemen in de crowdfund. En zullen ook nog wel wat speciale machines/gereedschap moeten hebben.

En wat een gezanik over koeien in de wei. In 2021 liep 84% van de Nederlandse melkkoeien in de wei.
En op stal ook flink wat meer ruimte om te lopen dan de paarden in Nederland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:22

Aanvraag indienen bij de provincie.

Er ligt een extra zak met geld van 24 miljard voor stikstofreductie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:25

tja, maar wie gaat het werk dan doen?
Ik stel voor dat iedereen zich hier gaat uitleven op z'n idealisme. Dan kunnen wij gewoon onze banen houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:32

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Meer koeien op de wei zou een optie kunnen zijn inderdaad, maar dan moeten boeren eerder meer dan minder land hebben dus dat strookt niet met de plannen van de regering.

We praten al een ruime maand over stikstofreductie.
Dat kan bereikt worden dmv minder koeien.
Wat een uitdaging aan 'de boer als ondernemer' is, voorzichtig uitgedrukt.

Maar dat een boer met minder land toe moet...?
('Ze pikken ons land af', heb ik herhaaldelijk gehoord.
De nachtmerrie van elke boer.
Maar ik heb het niet gelezen in de plannen.
- Ja, een bedrijf dat anno 2022 nog steeds 'niet gelooft' in de nadelen van etc etc etc kan in het uiterste geval worden onteigend.
Dat is totaal geen uitspraak 'de boeren moeten toe met minder land'.)
Citaat:
Hier had een boer in de buurt dat systeem, biologisch bedrijf..melkkoeien. De koeien werden gevoerd als ze gemolken werden en kwamen zo zelf 2x per dag naar de stal/ melk punt en verder konden ze naar binnen of buiten lopen wat ze zelf wilden. (grote loopstal) De boer huurde veel land van Gelders landschap voor hooi en om te verweiden etc. Maar zelfs hij werd helemaal gek van alle regels die continu veranderden en is er inmiddels mee gestopt.
|(

En ik citeer Irma z met instemming:
Irmaz schreef:
Ik vind het bijzonder om te zien dat alles wat fout gaat blijkbaar de schuld van de overheid zou zijn terwijl alle regels van de afgelopen 30 jaar gewoon samen met de boerenlobby zijn opgesteld. Ik durf er best wat onder te verwedden dat veel regels speciaal gemaakt zijn zodat het groot- groter- grootst flink gestimuleerd werd en daar heeft niet de overheid, of te wel de samenleving, persé de meeste baat bij, denk daar eens over na. Wat je de overheid zou kunnen verwijten is dat ze de oren te veel naar de boerenlobby heeft laten hangen.

Ik lees "boerenlobby" als de giga bedrijven zoals Van Drie, A-ware en de r/Heus.
(Die jaarlijks miljoenen winst "maken", dwz belastinggeld via hardwerkende boeren in hun eigen zak.)

80% van de boeren zelf voelde zich in 2018 niet vertegenwoordigd door LTO.
Verder zijn er inmiddels wel heel veel organisaties, maar een harde lobby vuist van boeren zelf, nee.

Tja wat jij gehoord heb zie ik helaas gebeuren hier...overal naast natuurgebieden waar eerst boeren zaten worden grote woonwijken uit de grond gestampt. Dat is kennelijk geen probleem qua stikstof (uitlaatgassen etc.) voor de natuur. Het gaat ze alleen om de stikstofrechten om te kunnen bouwen..niet om de natuur. Uiteraard lees je dat niet in de plannen...dat is de verborgen agenda. Overigens hebben een paar politici zich hier over ook al versproken. Ik baseer het puur op wat ik zelf zie gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:33

Spenk schreef:

Ieder beetje helpt ;) zoals ik al zei, zijn er vast nog wel meer zaken te bedenken om dit te realiseren. Maar niets doen is ook geen optie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:35

Over weiden; het is makkelijk te zeggen dat we de koeien van april-oktober naar buiten moeten gooien. Als we ze elk jaar 1 april eruit doen, zonder naar het weer te kijken, heb je verschillende uitkomsten;
- mooi voorjaar, goede grasgroei -> geen probleem. Koe kan mooi zelf haar voer ophalen. Goedkoop eiwit voeren.
- Droog voorjaar, slechte grasgroei -> Koe vreet niet genoeg, gezondheidsproblemen. Daarnaast beschadig je alle groeitoppen vh gras en moet je snel door het land heen omdat je gewoon geen gras hebt om te voeren. Daarmee zorg je er ook voor dat je klem komt te zitten met de eerste en daarop volgende snedes, want je hebt het gras te kort af laten grazen en er groeit niet genoeg om te maaien. Gras wat in de stress schiet, schiet sneller in bloei. Gras dat bloeit? Keldering voedingswaarden, wat weer gevolgen heeft voor gezondheid vd koe. Dit probleem heb je niet alleen bij 'grasfalt', maar ook bij kruidenrijke graslanden.
- Nat voorjaar, slechte grasgroei -> grasland wordt vertrapt, schade aan zode en bodemleven, slechte maaisnedes om wintervoorraad op te bouwen voor de koeien.
- Koud voorjaar -> zie droog voorjaar. Gras groeit niet onder de 10 graden bodemtemperatuur. Als de koeien dan al het gras al opheeft, gaat de energie eerst naar herstel plant en dan pas naar groei.

En wat Kinke zegt, het 'probleem' van die voedselbossen is arbeid. Men wil het allemaal wel, maar wie moet het doen? ; een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:38

Elisa2 schreef:
Spenk schreef:

Ieder beetje helpt ;) zoals ik al zei, zijn er vast nog wel meer zaken te bedenken om dit te realiseren. Maar niets doen is ook geen optie...

Maar die gaan ook gewoon terug he...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:41

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:44

Kinke schreef:
tja, maar wie gaat het werk dan doen?
Ik stel voor dat iedereen zich hier gaat uitleven op z'n idealisme. Dan kunnen wij gewoon onze banen houden.

Welk werk...? O:)

Sorry hoor.

Als je er niets voor voelt, even goede vrienden.

Je hebt wel op de site van Stichting Voedselbosbouw gekeken, en pikt er uit 'dat het niet gratis is'
(small surprise - zo gaan dingen in het bedrijfsleven).

En niet om het één of ander: jij vindt zelf dat iemand anders maar een crowdfunding moest beginnen...

En zeur me niet aan de kop over idealisme.
Het is vele malen realistischer dan de huidige intensieve veehouderij. (Die bestaat, maar pleegt roofbouw. Dus niet bepaald houdbaar.)

En ja, op een boerenbedrijf wordt gewerkt.
Dus ook een boer met voedselbos werkt.
Vraag beantwoord.

Spruit schreef:
En wat Kinke zegt, het 'probleem' van die voedselbossen is arbeid. Men wil het allemaal wel, maar wie moet het doen? ; een ander.

Nope.

Net als bij veehouderij...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:50

Spenk schreef:

Marokko, Jordanië, Egypte, Gambia, half west Afrika etc etc.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:52

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:

Maar die gaan ook gewoon terug he...

Die gaan juist niet terug. Dat is juist het grootste probleem, dat ze niet teruggaan en dat Nederland ze niet uit zegt te kunnen zetten. Maar ondertussen gaan ze als statushouder gewoon wekenlang op vakantie naar de landen die ze 'ontvlucht' zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:53

elnienjo schreef:
Spenk schreef:

Klopt maar dat is dus slechts 2% van de asielaanvragen in NL.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:56

Spenk schreef:
elnienjo schreef:

Klopt maar dat is dus slechts 2% van de asielaanvragen in NL.

Wanneer mensen op vakantie gaan naar hun oorspronkelijke land zouden ze hun status hier moeten verliezen. Dat geldt dus ook voor alle Afghanen, Syriërs etc etc. Nederland deelt veel te makkelijk paspoorten uit. Een status zou nooit permanent moeten kunnen worden.
En er leven volgens mij veel meer dan 2% Marokkanen en Turken in ons land.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:57

elnienjo schreef:
Citaat:

Die gaan juist niet terug. Dat is juist het grootste probleem, dat ze niet teruggaan en dat Nederland ze niet uit zegt te kunnen zetten. Maar ondertussen gaan ze als statushouder gewoon wekenlang op vakantie naar de landen die ze 'ontvlucht' zijn.

1) off topic
2) ik word bijna duizelig van zoveel onzin.

(Statushouder is iets heel anders dan een 'veilige lander', statushouders bezoeken soms familie en een deel van hen wordt prompt gearresteerd en gemarteld.)
(En de mensen die je niet kunt uitzetten zijn niet de veilige landers, maar mensen die bijvoorbeeld China niet terug wil. Not to mention dat China geen veilig land is...)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:02

ik heb waarschijnlijk meer gelezen dan jij op die website Janneke.
Je denkt dat het voedselbos vanzelf uit de lucht valt? Er zit meer dan genoeg werk aan. En helemaal na 5 tot 7 jaar als het echt gaat produceren. Ze zoeken stukken grond van minimaal 5 hectare en het moet minstens 50 jaar beschikbaar zijn

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:02

En nog even on topic mbt het werk op een boerderij type voedselbos:
Wouter van Eck heeft zijn bedrijf zo ingericht dat er (vrijwel) het hele jaar door iets te oogsten valt - dat scheelt qua 'pieken', zoals de hooitijd.
Dus goed te doen voor een gezinsbedijf, je hoeft geen 'blik seizoensarbeiders open te trekken'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:06

Kinke schreef:
ik heb waarschijnlijk meer gelezen dan jij op die website Janneke.
Je denkt dat het voedselbos vanzelf uit de lucht valt?

Nee.

Gosh, interessant - waarom denk je dat?

Citaat:
Er zit meer dan genoeg werk aan.

Ik praatte over een serieus agrarisch bedrijf. Informatie, planning, daadwerkelijk uitvoeren, hopen dat de investering er uit komt en dan pas oogsten.

"Niets nieuws onder de zon" :)
Citaat:
En helemaal na 5 tot 7 jaar als het echt gaat produceren. Ze zoeken stukken grond van minimaal 5 hectare en het moet minstens 50 jaar beschikbaar zijn

Ja, dat heb ik ook gelezen en ik vind het een prima voorwaarde - een bos plant je niet voor een paar jaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:07

Je denkt dat het Ministerie dan ook onze jaarsalarissen subsidieert?
Zo ja, dan prima. Maar die 50 jaar is nog een dingetje, wij zijn allebei (hoezo 'gezinsbedrijf'?) net over de 50. Moeten we wel heel oud worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:10

Kinke schreef:
Je denkt dat het Ministerie dan ook onze jaarsalarissen subsidieert?
Zo ja, dan prima. Maar die 50 jaar is nog een dingetje, wij zijn allebei (hoezo 'gezinsbedrijf'?) net over de 50. Moeten we wel heel oud worden

Waarom zou de overheid alles moeten betalen? Een boer is toch nog altijd ook ondernemer. Aan ondernemerschapschap kleven (flinke) risico's. Dat hebben veel horeca en detailhandel ondernemingen de afgelopen 2 jaar aan den lijve ondervonden.