Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:03

tienus63 schreef:
Citaat:
14 januari 2026
Minder wilde zwijnen door wolven? ‘De populatie schiet juist omhoog’; dit zeggen deskundigen erover

Langs fietspaden op de Veluwe is het goed te zien: wilde zwijnen zijn er actief. Ze wroeten de grond open op zoek naar voedsel. Het gaat goed met de wildezwijnenstand, ondanks de wolf. Sterker: de verwachting is dat er zoveel zijn, dat in het voorjaar weer een deel afgeschoten moet.
„Ze zijn tonnetje rond.” Boswachter Frank Theunissen van Natuurmonumenten ziet dat de wilde zwijnen mooie tijden beleven in zijn werkgebied op de Zuid-Veluwe. De dieren hebben voldoende te eten. In de herfst zijn er volop nootjes van de bomen gevallen en daar profiteren ze nu van. „De populatie schiet omhoog.”
Het aantal ligt nog wel lager dan voor 2023, zegt Theunissen. In dat jaar was er heel weinig voedsel voor de wilde zwijnen beschikbaar en leefden er tegelijk veel dieren op de Veluwe. Die combinatie zorgde ervoor dat ze zelfs woonwijken ingingen op zoek naar eten. Uiteindelijk stierven er in de winter van 2023 veel exemplaren door voedselgebrek.
Dierlijk voedsel in de grond

Dat is deze winter niet het geval. Wel zoeken de zwijnen in de grond naar eten. „Ze hebben de afgelopen maanden ontzettend veel noten gegeten. Nu heeft hun lijf behoefte aan dierlijk voedsel. Ze weten dat ze dat vinden aan de randen van die betonpaden in het bos”, zegt de boswachter. „Juist daar zit veel voedsel in de grond, omdat ondergronds leven niet verder kan.”
‘Wolf neemt niet alles over’

Elk jaar worden er op de Veluwe honderden zwijnen, herten en reeën afgeschoten om te zorgen dat er niet te veel dieren leven op de Veluwe. Als er te veel wild is, worden alle jonge boompjes kaalgevreten en ontstaat er geen nieuw bos.

Nu de wolf terug is in de Nederlandse natuur, is de verwachting dat het roofdier een deel van dit wildbeheer voor zijn rekening neemt. „Maar de wolf neemt dat niet helemaal over”, zegt Erik Koffeman van de Faunabeheereenheid Gelderland. Ook hij constateert dat er veel zwijnen zijn. Hij verwacht daarom dat in het voorjaar, na een telling van het wild een deel van de wilde zwijnen moet worden afgeschoten.
Vooral de biggen

De komst van de wolf naar de Veluwe heeft tegelijkertijd wél effect, zegt Koffeman. „De wolven prederen vooral op biggen.” De jonge dieren beschikken nog niet over de vervaarlijke tanden waarmee volwassen zwijnen zich kunnen verweren tegen de wolf. Biggen zijn dus een makkelijkere prooi.

Het lijkt erop dat de wolven liever op edelherten jagen, omdat er dan voor hen minder risico is.
Boswachter Frank Theunissen

Zwijnen zijn zich bovendien anders gaan gedragen nu de wolf er is, ziet Koffeman. „Ze zijn meer in grote rotten (groepen, red.) gaan lopen.” De groep biedt meer bescherming.
Hert op het menu?

Theunissen heeft een vermoeden dat er nog iets speelt op de Veluwe. „Het is nog een vermoeden, maar het lijkt erop dat de wolven liever op edelherten jagen, omdat er dan voor hen minder risico is. En die edelherten zijn nog lang niet op. Maar als die situatie verandert en de herten raken wel op, dan heb je kans dat wolven toch weer meer op wilde zwijnen gaan jagen.”

https://www.gelderlander.nl/ede/minder- ... &auth_rd=1

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1E93bQ ... tid=wwXIfr

Grappig. Ik was vanmorgen in Frank zijn werkgebied. Nog een tijd staan praten met een andere wandelaar en beiden tot de conclusie gekomen dat wij als we al een zwijn zien, wat zeldzaam is, het alleen hele grote zijn. Sporen zie je nog wel. En ik kwam uiteraard ook wolven sporen tegen onder andere deze drol bovenop een bosbessen struik.

Afbeelding

Afbeelding

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 12:40

Zichtmelding Havelte Dr twee wolven
Citaat:
Havelte , Drenthe
14-01-2026
11.40 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien op oude vliegveld Havelte.
Liepen in de richting van de meerkamp (woonwijk). Ze liepen zo langs me heen, op een afstand van 20 meter keken ze nog een keer en liepen door.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1GbZ7LW8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 12:45

Zichtmelding Havelte Dr, dezelfde wolven bij de bebouwing
Citaat:
Havelte , Drenthe
14-01-2026
11.50 uur

Zichtmelding

Dezelfde 2 wolven nogmaals gezien door meerdere mensen!

Ze staken de Nieuwe Ruiterweg over vlak voor een auto langs richting het bosje en daarna zijn ze nog door door een wandelaar gezien in het Waterbolkpark, deze wandelaar is het bos uitgerend.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1C1a7vux ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:47

Lekker dan, dit is binnen tientallen meters van mijn huis ! Overdag ook maar mijn hond niet uitlaten!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:59

Ik krijg steeds te horen of te lezen:
Ik woon in wolvengebied/ laat mijn hond uit in wolvengebied en zie nooit een wolf.

Denk ik zie je dan wel marters, vossen, dassen, eekhoorns, reeën en afhankelijk van waar je woont edelherten en zwijnen :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:03

Citaat:
...kan er een uitburgeringscursus voor de mens t.o.v. de wolf worden gedaan...
Behoorlijk omgekeerde wereld weer.... als de wolf eens een inburgeringscursus ging doen }>

Citaat:
En ik kwam uiteraard ook wolven sporen tegen onder andere deze drol bovenop een bosbessen struik.
En ik zag meteen mensen die straks weer lekkere échte bosbessen komen plukken... 8-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:54

Onali schreef:
Ik woon in wolvengebied/ laat mijn hond uit in wolvengebied en zie nooit een wolf.

Denk ik zie je dan wel marters, vossen, dassen, eekhoorns, reeën en afhankelijk van waar je woont edelherten en zwijnen :roll:

Uhm, reeën wel alleen minder dan voor de wolf er liep. Herten en zwijnen zie ik ook wel, maar minder vaak omdat ik meestal overdag op de Veluwe loop. Eekhoorns check, zie ik ook. Marters, vossen en dassen zijn wel echt nacht actieve dieren. Vossen maar paar keer gezien. De das staat echt wel op mijn bucket list.

Oja en de wolf nu 2 keer gezien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 14:02

Zichtmelding Ermelo Gld
Citaat:
Ermelo , Gelderland
14-01-2026
7.00 uur

Zichtmelding

Vanmorgen had melder een wolf voor de auto op de Oude Zwolseweg. Op ong. 20 meter. Schoot de berm in en sprong over een greppel vol water en stond daar met de voorhand doorgezakt kont omhoog haren overeind naar auto gericht. Op ongeveer 6 meter afstand.
Leek bang bleef eerst wel even staan maar rende toen richting Veenweg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/17zFJmxK ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 14:36

Duitse minister wil afschot wolf gemakkelijker maken.
Citaat:
14 januari 2026/Duitsland
Duitse landbouwminister wil afschieten wolf makkelijker maken
BERLIJN (ANP/DPA) - Duitsland overweegt het makkelijker te maken om wolven af te schieten. Daarover wordt woensdag in de Bondsdag gedebatteerd. Op tafel ligt een voorstel voor een wetswijziging voor zowel het jachtbeleid als het beleid rond natuur- en populatiebehoud.

Minister van Landbouw Alois Rainer zei woensdagochtend tegen de publieke omroep ARD dat in Duitsland meer dan tweehonderd wolvenroedels leven. Volgens omroep DW gaat het om circa 1600 wolven. "In termen van leefgebied hebben we meer wolven dan in Rusland", aldus Rainer. De minister vindt dat er moet worden ingegrepen, al is er "geen intentie om de wolf uit te roeien".

De wolf is in Duitsland, net als in Nederland, een beschermde diersoort. Met name in het oosten en het noorden van het land komen de roedels voor. De dieren verwondden of doodden volgens Berlijn in 2024 circa 4300 veedieren, bij zo'n 1100 aanvallen. Het land gaf in dat jaar 23,4 miljoen euro uit aan preventiemaatregelen, en nog eens 780.000 euro aan compensatie voor veehouders.

https://nieuws.nl/buitenland/duitse-lan ... C65g014EYg

https://www.facebook.com/share/p/1BwH5c ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 15:43

Deense lokale overheid mag ingrijpen bij wolvenpopulatie omgeving Oksbøl

Citaat:
14 januari 2026/Denemarken
Video van 9 januari 2026 toegevoegd

https://youtube.com/shorts/HZ8JkClpYIs? ... R8cHCd_I6W

---
Reguleringsvergunning voor wolven bij Oksbøl

De Dienst voor Groene Ruimtelijke Ordening en Watermilieu geeft de Dienst voor Natuurbeheer nu toestemming om wolven in de bosgebieden bij Oksbøl te reguleren als ze te dicht bij mensen komen. De Dienst voor Groene Ruimtelijke Ordening en Watermilieu heeft sinds het incident op vrijdagavond al het toegezonden materiaal grondig bestudeerd.
Dit naar aanleiding van een incident op 9 januari waarbij een wolf dicht bij een persoon in Oksbøl kwam. De autoriteiten zijn van mening dat de persoon niet in gevaar was, maar dat het een onveilige situatie was.

De autoriteiten hebben in samenwerking met de wolvenbeschermingsgroep in Oksbøl een reeks maatregelen genomen en SGAV geeft de Naturstyrelsen nu toestemming om wolven te schieten op het terrein van de Naturstyrelsen bij Oksbøl als ze dicht bij mensen komen en zich niet laten afschrikken.

De situatie wordt nauwlettend gevolgd
De reguleringsvergunning geeft het Naturstyrelsen de mogelijkheid om de wolf te schieten als deze binnen 10 meter van mensen op het terrein van het Naturstyrelsen bij Oksbøl komt en zich niet laat afschrikken.

Op basis van een concrete beoordeling kunnen aanvullende maatregelen voor de regulering van wolven in Oksbøl worden genomen als wolven opnieuw de stad Oksbøl binnendringen, ondanks de afschrikkende maatregelen die de wolvenwacht nu heeft genomen.

https://sgav.dk/alle-nyheder/nyheder/20 ... P0HnycAbqQ

https://www.facebook.com/share/r/17rS7t ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:49

10 meter nog steeds belachelijk dichtbij.
Maar een heel stuk beter dan hier.

En je zou zeggen was Denemarken kan, mag hier ook.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:57

Denemarken gaat over bosgebieden, hier in Drenthe is het gewoon in de bebouwde kom.
En dan niet 1 keer toevallig, maar 4 meldingen in korte tijd. Dus het lijkt een vaste route te worden….

En de overheid biedt alleen de standaard adviezen, van loop rustig achteruit en houdt afstand.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 16:37

Verlate melding
aanval Rheden U eergisteren. Geit bij schaapskudde achter wwr gedood
Citaat:
Rheden , Gelderland
12-01-2026
Verlate melding

Aanval op geit

In de nacht van zondag op maandag is er een geit uit een schaapskudde gedood achter wolfwerend raster.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf

https://studiorheden.nl/2026/01/13/pani ... WT9U4zj8Qg

Afbeelding
Bron geen wolf

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:00

SusanH schreef:
Onali schreef:

Uhm, reeën wel alleen minder dan voor de wolf er liep. Herten en zwijnen zie ik ook wel, maar minder vaak omdat ik meestal overdag op de Veluwe loop. Eekhoorns check, zie ik ook. Marters, vossen en dassen zijn wel echt nacht actieve dieren. Vossen maar paar keer gezien. De das staat echt wel op mijn bucket list.

Oja en de wolf nu 2 keer gezien.

Gaat me meer om dat ze dan verwachten dat je op elke hoek een wolf ziet.

Gisteravond onderweg naar stal helaas een doodgereden vos in Elst |(

Maar zondag dan wel weer een marter gezien toen ik 's avonds ging voeren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:37

Onali schreef:

Ik heb ook nog nooit een wolf gezien, veel anderen hier wel. Maar soms zegt iemand: in dat pad links, verderop, loopt een wolf. Dan keer ik uiteraard om met de honden.

Ik zie 's avonds wel veel gele en groene ogen in het bos naast ons huis. Maar dat bos is voor mij rondje achterom en daar durf ik sowieso niet meer te lopen door de week. In het weekend wel, dan lopen er meer mensen. Vossen, reeën, herten en dassen zien we wel. Twee herten renden laatst langs ons huis, hoorde even later van twee huizen verderop dat ze op de vlucht waren voor een wolf. Maar die wolf zelf zag ik dus niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 17:49

Citaat:
13 januari 2026/Aanval op schaapskudde, geit gedood
We kunnen dat ''vermoedelijk'' wel weglaten, let even op het raster
---
Paniek bij Rhedense schaapskudde na vermoedelijke wolvenaanval
RHEDEN – Een geit van de Rhedense Schaapskudde is vermoedelijk doodgebeten door een wolf. Het dier werd in de nacht van zondag op maandag 12 januari aangevallen in de weide waar de kudde loopt.

Volgens Inge Langwerden van Natuurmonumenten is nog niet met volledige zekerheid vast te stellen wat er precies is gebeurd. Wel wijzen meerdere sporen in dezelfde richting.

In de weide zijn pootafdrukken gevonden. Ook is er sprake van een halsbeet. Die combinatie doet vermoeden dat het om een aanval van een wolf gaat.
BIJ12 doet namens de provincie onderzoek naar het incident. Daarbij wordt gekeken of het inderdaad om een wolf gaat en hoe het dier binnen de afrastering heeft kunnen komen.

Natuurmonumenten zegt het incident te betreuren en leeft mee met de schaapskudde. Inge Langwerden zegt: “Wij realiseren ons dat dit een ingrijpende gebeurtenis is voor de schaapherder en iedereen die nauw betrokken is bij de kudde.”

De schaapskudde staat binnen een wolfwerend raster. Zo’n raster biedt volgens Natuurmonumenten echter nooit 100 procent garantie tegen een aanval.
Samen met de provincie en BIJ12 onderzoekt de schaapskudde nu of het raster verbeterd kan worden. “Uiteraard doen we er samen met de Schaapskudde alles aan om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.”

https://studiorheden.nl/2026/01/13/pani ... 47ac882y1g

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1JwntT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 18:41

Citaat:
14 januari 2026/Soest/Utrecht
Wolvenconsulent Provincie Utrecht: Hans van Eijden
---
De Paardenkamp in Soest wapent zich tegen de wolf: ’De veiligheid van onze paarden staat voorop’
SoestDe Paardenkamp in Soest gaat maatregelen nemen om haar paarden te beschermen tegen de wolf. Het uitgestrekte terrein waarop de stichting haar kudde verzorgt, wordt de komende maanden volledig wolfwerend gemaakt. Een ingrijpende operatie, erkent beheerder IJsbrand Muller.

Bij het paardenrusthuis aan de Birkstraat in Soest staan tientallen oude van dagen vrolijk te stampen in de bak, door het laatste restje sneeuw. Verzorgers brengen de dieren groep voor groep terug naar hun stal. En dat weten de paarden: zodra het hek opengaat, lopen ze geduldig richting hun warme onderkomen. Ze genieten zichtbaar van de frisse lucht en de ruimte die ze krijgen. Juist die vrijheid maakt het mogelijk om de paarden in hun laatste levensjaren een hoge kwaliteit van leven te bieden. Precies daarom wil De Paardenkamp hen beschermen tegen de wolf.
Wolvenpopulatie

Dat wolf Bram in december is afgeschoten, verandert volgens de beheerder weinig aan de situatie. Het aantal wolven in en rond de regio blijft groeien, en daarmee ook de zorgen. „We zijn dagelijks bezig met het welzijn van onze paarden. Op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug leeft inmiddels een flinke wolvenpopulatie. Daarom plaatsen we een omheining rondom ons terrein. We hebben hier nog geen wolf gezien, maar ze leggen enorme afstanden af. In korte tijd kunnen ze hier zijn en we hebben hier en daar wel geluiden gehoord over een wolf. De Soester Duinen vormen bovendien een prachtige schuilplek”, zegt Muller.

Het terrein dat moet worden omheind heeft een totale lengte van zo’n elf kilometer. „Dat is een flinke afstand”, vertelt de beheerder. „Een flink deel bestaat uit Paddock Paradise: het gebied waar de paarden dag en nacht vrij kunnen rondlopen. Dat is ongeveer tien voetbalvelden groot. Die vrijheid willen we absoluut behouden, want je ziet dat de paarden daar rustiger van worden en het bijdraagt aan hun levenskwaliteit.”
De Paardenkamp

Stichting De Paardenkamp is sinds 1962 hét nationale rusthuis voor oudere paarden en pony’s. De organisatie werd opgericht door dierenliefhebber C.J. ’t Hart, met als doel afgedankte werkpaarden een waardige oude dag te geven. Wat begon met een klein weiland en vier stallen, groeide dankzij donateurs en vrijwilligers uit tot een stichting met ongeveer 120 paarden en pony’s van twintig jaar en ouder, verspreid over drie locaties. Vanuit de thuisbasis aan de Birkstraat tot uitgestrekte weides bij Amersfoort. De Paardenkamp draait volledig op giften en nalatenschappen en combineert zorg voor bejaarde paarden met publieksactiviteiten zoals rondleidingen en educatie over paardenwelzijn.
Zorgen

Het hekwerk bestaat uit zes draden, waarvan er vier onder stroom staan. De onderste draad loopt vlak boven de grond, de bovenste op 1,20 meter hoogte. Die hoogte leidt tot kritiek van sommige volgers op sociale media, die vrezen dat een wolf er eenvoudig overheen kan springen.

Muller begrijpt de zorgen, maar heeft vertrouwen in de gekozen aanpak. „We zijn geadviseerd door een wolvenconsulent van de provincie en 1,20 meter is de richtlijn. Er staat bovendien veel stroom op het hek. Overheen klimmen is uitgesloten en ook de kans dat een wolf erover springt is klein. Wolven zijn erg gevoelig voor stroom en zullen snel ergens anders hun heil zoeken.”
Hoge kosten

Dat de omheining ook ander wild buiten houdt, vindt hij wel jammer. „Je houdt veel dieren van het terrein weg, zoals dassen of jonge reeën die in het voorjaar tussen de paden door lopen. Dat vind ik wel een negatief neveneffect.” Daarnaast is het project een flinke financiële opgave. De totale kosten bedragen 60.000 euro. Vanuit de overheid ontvangt de stichting 20.000 euro subsidie, waardoor zij zelf nog 40.000 euro moet bijleggen.

„Die subsidie is natuurlijk heel fijn, maar het bedrag is een vast bedrag”, legt Muller uit. „Er wordt geen rekening gehouden met de grootte van het terrein of het type bedrijf Een hobbyhouder of kleine manege krijgt hetzelfde bedrag. Dat voelt soms wel wat ongemakkelijk.” Het resterende geld moet worden opgehaald via donateurs en giften.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17g1C9 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 18:50

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 19:14

Aanval Renswoude U, 10 schapen gedood
Citaat:
14 januari 2026/Renswoude/Utrecht
Aanval op Kerry Hill schapen
10 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte
De wolf is ook gezien bij het spoor aan de parallelweg te Renswoude naar Overberg en Scherpenzeel

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/r/1H85zv ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:24

Ah nee. Dat zijn ook van die hele leuke schaapjes. Heel triest weer. En heel heel dichtbij -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 19:53

Zichtmelding Dwingeloo Dr
Citaat:
Dwingeloo Drenthe
14-01-2026
8.45 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in weiland aan de Holtien, ging richting de visvijver.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/14Vjo9ds ... tid=wwXIfr

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:59

Ik ben heel erg benieuwd wie die 11 km vrij van onkruid gaat houden bij de onderste draad. Ik moet in de zomer al elke week met een bosmaaier aan de slag om die onderste draad van 20cm boven de grond vrij te houden. Ze mogen daar wel full time mensen mee aan het werk zetten...

tienus63 schreef:
Citaat:
14 januari 2026/Soest/Utrecht
Wolvenconsulent Provincie Utrecht: Hans van Eijden
---
De Paardenkamp in Soest wapent zich tegen de wolf: ’De veiligheid van onze paarden staat voorop’
SoestDe Paardenkamp in Soest gaat maatregelen nemen om haar paarden te beschermen tegen de wolf. Het uitgestrekte terrein waarop de stichting haar kudde verzorgt, wordt de komende maanden volledig wolfwerend gemaakt. Een ingrijpende operatie, erkent beheerder IJsbrand Muller.

Bij het paardenrusthuis aan de Birkstraat in Soest staan tientallen oude van dagen vrolijk te stampen in de bak, door het laatste restje sneeuw. Verzorgers brengen de dieren groep voor groep terug naar hun stal. En dat weten de paarden: zodra het hek opengaat, lopen ze geduldig richting hun warme onderkomen. Ze genieten zichtbaar van de frisse lucht en de ruimte die ze krijgen. Juist die vrijheid maakt het mogelijk om de paarden in hun laatste levensjaren een hoge kwaliteit van leven te bieden. Precies daarom wil De Paardenkamp hen beschermen tegen de wolf.
Wolvenpopulatie

Dat wolf Bram in december is afgeschoten, verandert volgens de beheerder weinig aan de situatie. Het aantal wolven in en rond de regio blijft groeien, en daarmee ook de zorgen. „We zijn dagelijks bezig met het welzijn van onze paarden. Op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug leeft inmiddels een flinke wolvenpopulatie. Daarom plaatsen we een omheining rondom ons terrein. We hebben hier nog geen wolf gezien, maar ze leggen enorme afstanden af. In korte tijd kunnen ze hier zijn en we hebben hier en daar wel geluiden gehoord over een wolf. De Soester Duinen vormen bovendien een prachtige schuilplek”, zegt Muller.

Het terrein dat moet worden omheind heeft een totale lengte van zo’n elf kilometer. „Dat is een flinke afstand”, vertelt de beheerder. „Een flink deel bestaat uit Paddock Paradise: het gebied waar de paarden dag en nacht vrij kunnen rondlopen. Dat is ongeveer tien voetbalvelden groot. Die vrijheid willen we absoluut behouden, want je ziet dat de paarden daar rustiger van worden en het bijdraagt aan hun levenskwaliteit.”
De Paardenkamp

Stichting De Paardenkamp is sinds 1962 hét nationale rusthuis voor oudere paarden en pony’s. De organisatie werd opgericht door dierenliefhebber C.J. ’t Hart, met als doel afgedankte werkpaarden een waardige oude dag te geven. Wat begon met een klein weiland en vier stallen, groeide dankzij donateurs en vrijwilligers uit tot een stichting met ongeveer 120 paarden en pony’s van twintig jaar en ouder, verspreid over drie locaties. Vanuit de thuisbasis aan de Birkstraat tot uitgestrekte weides bij Amersfoort. De Paardenkamp draait volledig op giften en nalatenschappen en combineert zorg voor bejaarde paarden met publieksactiviteiten zoals rondleidingen en educatie over paardenwelzijn.
Zorgen

Het hekwerk bestaat uit zes draden, waarvan er vier onder stroom staan. De onderste draad loopt vlak boven de grond, de bovenste op 1,20 meter hoogte. Die hoogte leidt tot kritiek van sommige volgers op sociale media, die vrezen dat een wolf er eenvoudig overheen kan springen.

Muller begrijpt de zorgen, maar heeft vertrouwen in de gekozen aanpak. „We zijn geadviseerd door een wolvenconsulent van de provincie en 1,20 meter is de richtlijn. Er staat bovendien veel stroom op het hek. Overheen klimmen is uitgesloten en ook de kans dat een wolf erover springt is klein. Wolven zijn erg gevoelig voor stroom en zullen snel ergens anders hun heil zoeken.”
Hoge kosten

Dat de omheining ook ander wild buiten houdt, vindt hij wel jammer. „Je houdt veel dieren van het terrein weg, zoals dassen of jonge reeën die in het voorjaar tussen de paden door lopen. Dat vind ik wel een negatief neveneffect.” Daarnaast is het project een flinke financiële opgave. De totale kosten bedragen 60.000 euro. Vanuit de overheid ontvangt de stichting 20.000 euro subsidie, waardoor zij zelf nog 40.000 euro moet bijleggen.

„Die subsidie is natuurlijk heel fijn, maar het bedrag is een vast bedrag”, legt Muller uit. „Er wordt geen rekening gehouden met de grootte van het terrein of het type bedrijf Een hobbyhouder of kleine manege krijgt hetzelfde bedrag. Dat voelt soms wel wat ongemakkelijk.” Het resterende geld moet worden opgehaald via donateurs en giften.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/17g1C9 ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:05

Ze hebben personeel dus dat zou vast gewoon bij de wekelijkse werkzaamheden gaan horen. :)
Ik had eigenlijk nog nooit gehoord dat er maar op 4 draden stroom zou moeten?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:22

Ja, tussen de stroomdraden aardedraden zegt men. Ik krijg dat hier niet voor elkaar. Stroomdraden zitten te dicht op elkaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 21:56

Zegt Luigi Boitani in de podcast niet behalve flink hoog, hoger dan de 120 cm, maar er buitenom op 20-30 cm van de hoge omheining, twee stroom draden.
Dat is de methode Van Italiaanse schaapherders.

Edit:
Dat was inderdaad zijn advies.
Afbeelding
Afbeelding

Uit audiotranscriptie/vertaling bron stichting wijs met wolven.
https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... Maanen.pdf