Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:27

mysa schreef:
Euthanasie/voltooid leven zou voor mij juist wel een dealbreaker zijn.

Als in, je zou liever dat doorslaggevend maken dan de overige kwaliteit van zorg, ook al raakt dat tweede op alle mogelijke niveau's meer mensen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:33

Shadow0 schreef:
mysa schreef:
Euthanasie/voltooid leven zou voor mij juist wel een dealbreaker zijn.

Als in, je zou liever dat doorslaggevend maken dan de overige kwaliteit van zorg, ook al raakt dat tweede op alle mogelijke niveau's meer mensen?

Ja. Voor mij wel. Ook met de beste zorg ter wereld is niet alles te genezen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:35

Ik vind het voor mezelf belangrijk Shadow, dat ikzelf die keuze kan maken mocht het zover komen. Ik heb die keus nu niet en zou van een flat af moeten springen in plaats van een humaan einde te kunnen kiezen. Het betekent voor mij zelfbeschikkingsrecht. Ik snap je zorg dat een aantal mensen de keus niet zouden maken als hun omstandigheden verbeterd zouden kunnen worden, maar voor mij persoonlijk ligt het anders en ook ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen liever zouden sterven dan zoals nu te lang in leven worden gehouden omdat het wettelijk niet goed geregeld is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:50

mysa schreef:
Electra63 schreef:
Euthanasie/voltooid leven is voor mij ook een breekpunt. Net als Mysa, door eigen ervaringen van dichtbij.
Voor Anjali is het standpunt omtrent de wolf heel belangrijk. Dat kan ik mij voorstellen, als je in wolvengebied woont.

Maar de rest van de speerpunten van een partij moet ik wel acceptabel vinden.

Ach ach, ik woon ook letterlijk middenin wolvengebied...Wat moet ik nou? ;)

BBB is ook tegen onbeheerde wolven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:53

anjali schreef:

Maar ik ben tegen een onbeheerde BBB ;)

(sorry, grapje Anjali)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:59

996981 schreef:
BigOne schreef:
Even ter verduidelijking, hier worden wel twee zaken door elkaar gehaald, palliatieve behandeling betekent niet dat je dood gaat , twee uit onze familie krijgen al drie en vier jaar palliatieve zorg . Terminaal betekent dat je aan het einde bent.

Palliatieve zorg betekent wel dat je doodgaat. Het zegt alleen niks over de termijn waarop dat gebeurt.

De palliatieve fase kan enkele weken, maanden of zelfs jaren duren (zoals bij jouw familie). Dat is afhankelijk van de ziekte en de individuele patiënt. Het doel is om de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te houden, met dien verstande dat genezen niet mogelijk is. Terminale zorg is een onderdeel van palliatieve zorg.

Dank voor de uitleg, dood gaan we allemaal.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:06

Klopt. Maar palliatieve zorg krijg je niet als je ziekte te genezen is. Dat kwam misschien niet over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:35

_San87_ schreef:
juval schreef:
nou ja, sommige religies zijn zo streng inderdaad dat de medische wetenschap niet wordt gebruikt. Geen vaccinaties, geen bloedtransfusies etc.

maar goed, dat is ook niet heel politiek.

Op zich wel, want de keuze niet te vaccineren treft de volksgezondheid.

Het is echter wel zo dat op de bible belt door SGP’ers juist steeds meer gevaccineerd wordt, en dat de dreiging tot minder vaccineren juist vanuit een heel nieuwe groep komt. De groep die tegen de overheid is, vaccinaties als moordwapen zien en als controle tegen de mensheid :=

Dat de medische wetenschap niet gebruikt wordt, is alleen maar goedkoper. De goedkoopste patiënt is de dode patiënt :\
Maar ook dat gaat juist steeds beter binnen de SGP. Veel mensen zijn tegenwoordig ook gewoon verzekerd, en nemen dus vaccinaties en behandeling indien nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:41

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Op zich wel, want de keuze niet te vaccineren treft de volksgezondheid.

Het is echter wel zo dat op de bible belt door SGP’ers juist steeds meer gevaccineerd wordt, en dat de dreiging tot minder vaccineren juist vanuit een heel nieuwe groep komt. De groep die tegen de overheid is, vaccinaties als moordwapen zien en als controle tegen de mensheid :=

Dat de medische wetenschap niet gebruikt wordt, is alleen maar goedkoper. De goedkoopste patiënt is de dode patiënt :
Maar ook dat gaat juist steeds beter binnen de SGP. Veel mensen zijn tegenwoordig ook gewoon verzekerd, en nemen dus vaccinaties en behandeling indien nodig.

Ja, die verschuiving is ook verontrustend.

Misschien schuift de SGP'er ook nog richting zelfbeschikkingsrecht, een mens mag dromen, toch :D.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:49

Ja wie weet. Maar de SGP is niet dreigend. Die hebben al jarenlang steady hun paar zetels, en hebben gewoon hun eigen trouwe achterban die zij vertegenwoordigen.

De populistische partijen en dus de nieuwe groep die tegen alles is wat overheid is, is een veel gevaarlijker groep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:03

Ik vind de SGP wel degelijk dreigend. Ze onderschrijven onze grondwet niet, en hebben al meerdere keren meegewerkt om behoorlijk nare plannen toch een meerderheid te geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:08

996981 schreef:
Klopt. Maar palliatieve zorg krijg je niet als je ziekte te genezen is. Dat kwam misschien niet over.

Goh, wanneer de verwachting is dat iemand binnen max 3 maanden komt te overlijden is het terminale zorg, duurt het langer, misschien wel jaren is het palliatieve zorg, beide zijn gericht op mensen die niet meer beter worden. Mijn reactie was op iemand die zei dat het einde gruwelijk was, dan is in de meeste gevallen dus terminale ipv palliatieve zorg!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:10

mysa schreef:
anjali schreef:

Maar ik ben tegen een onbeheerde BBB ;)

(sorry, grapje Anjali)

De BBB wordt toch beheerd door Caroline v.d. Plas en dat vind ik een heel sympatieke vrouw .Eigenlijk een boegbeeld van die partij. Een heel "gewoon" type waar ik althans zo een kopje koffie mee zou willen drinken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:10

996981 schreef:

Binnen de huidige wetgeving euthanasie hoef je echter geen levensbedreigende ziekte te hebben om euthanasie mogelijk te maken. Ondraaglijk lijden kan ook doordat je volledig afhankelijk bent van anderen door opeenstapeling van ouderdomsklachten. Bijvoorbeeld als iemand zowel zeer slecht zient en slecht horen is, of omdat je gewichten dusdanig zijn aangetast dat je continue ernstig pijn lijd en hierdoor niets meer kunt. Je geestelijke achteruit gaat en niet meer zelfstandige kan wonen.

De eis is wel dat het lijden een medische grondslag heeft, (psychisch of lichamelijk) en dat het lijden uitzichtloos is, dus dat er voor de patiënt geen aanvaardbare mogelijkheid is om het leven weer dragelijk te maken. Zolang de patiënt zelf het verzoek doet, alle mogelijke opties zijn besproken, maar bij zijn of haar beslissing blijft, is euthanasie al binnen enkele weken mogelijk. Maar een levensbedreigende aandoening is dus niet nodig.

Ik heb zelf het idee, dat vooral artsen vaak heel terughoudend zijn om iemand te euthanaseren, ook als het binnen de wettelijke kaders wel mogelijk is. En sommige artsen willen om principiële redenen geen euthanasie uitvoeren, dan is het nodig om door te laten verwijzen naar iemand die dit wel wil.

https://www.euthanasiecommissie.nl/uitspraken-en-uitleg/stapeling-van-ouderdomsaandoeningen

Wat mij wel stoort aan de huidige euthanasie wet is dat er een 'opeenstapeling van ouderdomsklachten' wordt gehanteerd. Want iemand kan op jonge leeftijd net zo goed verschillende medische klachten hebben waardoor het leven ondraaglijk wordt. Je hoef niet oud te zijn, om je oud en 'op' te voelen. Die ouderdomsclausule mag van mij daarom als eerst aangepast worden. Volgens mij is dit ook gewoon leeftijds discriminatie.

De voltooid leven wet zoals die nu was ingediend, was ook alleen voor mensen boven de 75 jaar en voegt vanwege de 'mogelijkheid tot euthanasie bij ouderdomsklachten' in mijn optiek weinig toe. Het lijkt mij dat het juist de groep onder de 75 jaar is waar nu vaak door artsen te terughoudend wordt gereageerd om euthanasie te verlenen. En dat is natuurlijk heel erg scheef.
Laatst bijgewerkt door journee op 08-07-25 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:13

Ik vind het trouwens een schande dat ongeneeslijk zieke jongeren , bvb met ernstige ms, vaak geen euthanasie krijgen en stoppen met eten en drinken om te kunnen overlijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:16

Nou het lijkt gemakkelijk om als ernstig zieke euthanasie te plegen, maar in de praktijk is het nog best moeilijk en moet je veel regelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:18

Electra63 schreef:
Nou het lijkt gemakkelijk om als ernstig zieke euthanasie te plegen, maar in de praktijk is het nog best moeilijk en moet je veel regelen.

En dan nog lukt het vaak niet , bvb Esmee Knauf.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:10

BigOne schreef:
Electra63 schreef:

Ik heb het in februari nog meegemaakt met mijn vader. Ondanks dat hij het 20 jaar geleden al geregeld had, is het uiteindelijk niet gelukt, zoals hij had gewild en is het toch palliatieve sedatie geworden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:16

Waarom wilden ze euthanasie bij je vader niet toestaan ?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:19

BigOne schreef:
Electra63 schreef:

En dit stoort mij dan ook enorm. Ik denk dat ik persoonlijk ook een rechtzaak aan zou spannen wegens leeftijdsdiscriminatie. (wat overigens nog nooit in Nederland gebeurd is) Want waarom wordt bij een bejaarde bedlegerig zijn wel als uitzichtloos lijden geaccepteerd en bij een jong iemand met medische klachten niet? Ook zou ik elke huisarts in Nederland aanschrijven met een beschrijving van de situatie en de vraag om euthanasie. Er hoeven namelijk maar 2 artsen grond te zien voor euthanasie om deze mogelijk te maken. Ik mag toch hopen dat er van de ruim 12 duizend huisartsen in Nederland, er in elk geval 2 wel in overeenstemming met hun geweten euthanasie hadden durven verlenen....

Edit: @ electra gecondoleerd met het verlies van je vader, ook alles eromheen zal vast moeilijk zijn geweest. :(:)
Laatst bijgewerkt door journee op 08-07-25 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:25

BigOne schreef:

Wel toestaan, maar er gaat nog veel tijd overheen omdat er nog gesprekken met 2 onafhankelijke artsen gevoerd moeten worden. Zijn huisarts niet in zijn hospice kwam (andere wijk) en dit dan via de Euthanasievereniging moet gaan en de wachttijd daar 6 weken is voor alleen het 1e gesprek.
Die tijd had mijn vader niet meer.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:37

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Wel toestaan, maar er gaat nog veel tijd overheen omdat er nog gesprekken met 2 onafhankelijke artsen gevoerd moeten worden. Zijn huisarts niet in zijn hospice kwam (andere wijk) en dit dan via de Euthanasievereniging moet gaan en de wachttijd daar 6 weken is voor alleen het 1e gesprek.
Die tijd had mijn vader niet meer.

Dus eigenlijk waarschijnlijk gewoon een kwestie van personeels tekort...? In het linkje wat ik over euthanasie bij opstapeling van ouderdom klachten deelde stond ook een casus waarbij de euthanasie binnen 4 weken na het eerste verzoek werd ingewilligd. Het kan dus wel. Daar komt inderdaad ook wel weer het standpunt van Shadow om de hoek kijken, dat investeren in de zorg belangrijk is om deze goed te houden. (of te krijgen zoals in jullie geval)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:45

Er ging wel meer niet goed, maar dat is off-topic.

Soms kun je denken alles goed geregeld te hebben en als het dan zo ver is, dan blijkt het niet zo te werken, door welke omstandigheden dan ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:35

Shadow0 schreef:
Ik vind de SGP wel degelijk dreigend. Ze onderschrijven onze grondwet niet, en hebben al meerdere keren meegewerkt om behoorlijk nare plannen toch een meerderheid te geven.

Maar zij zullen nooit groot worden, en zijn niet populistisch. Zij vertegenwoordigen gewoon een klein deel van de mensen in NL.

Zijn geen schreeuwers waar ineens vanuit het niet veel mensen op zullen stemmen dus ze blijven gewoon hun 2-3 zetels houden.

Vormt totaal geen dreiging voor NL.
In tegenstelling tot PVV, FvD, BBB en JA21

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:47

Shadow0 schreef:

Maar dat is hetgeen waar onze politiek op gebaseerd is: democratie, de meerderheid beslist. Dat lijkt me toch nog al tijd ver te verkiezen boven een situatie waar één iemand de scepter zwaait.