Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:58

Daarom.

Als ik dan zie van de kinderbijslag moet blijven zoals hij is en een ieder moet het uit kunnen geven zoals hij wil, Keesje die eigenlijk alles al heeft kan er dan mooi van naar pianoles.... dan denk ik wel...ja heel leuk voor Keesje hoor. Maar volgens mij kom je pas aan dat soort dingen toe als je eerst de veel schrijnender dingen opgelost hebt :(:)

Volgens mij is de pianoles van Keesje of Joost die van zijn kinderbijslag een paar mooie Nikes kan kopen, op het grote geheel toch een stuk minder goede investering voor de samenleving in al zijn facetten dan wat je anders met dat geld zou kunnen doen.

Maargoed dat zijn slechts mijn 2 centjes, zei de gek.

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:20

Zijn er zoveel mensen die “misbruik” maken van een kinderbijslag dan? Als dit een laag getal is, dan lijkt me prima. Je houdt het toch niet tegen. Daarnaast ben ik meer een voorstander voor gratis zwemles/sportles of een algehele lastenverlaging voor culturele vorming. De kern van het probleem ligt niet bij kinderbijslag. Maar dit is alleen maar meer uitgekleed de laatste tijd..

Oh om nog te reageren op de discussie. Ik zat van 1998-2007 op de lagere school en er was ook schoolmelk <<)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:38

Het jammere is dat bepaalde toeslagen niet direct naar het juiste doel gaat waar het voor bedoeld is.
Dus dan kun je ook niet verwachten van mensen dat het naar het bedoelde doel gaat.

En ik had ook op de basisschool schoolmelk. Was in 1987 in die richting

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:59

Nee, er gaat helemaal niet zoveel geld naar de verkeerde mensen. En bovendien is het heel eenvoudig te compenseren met belastingen. Iedereen krijgt dezelfde basis, maar als je meer hebt ga je meer belasting betalen. Alleen... dat is het punt natuurlijk. Het gaat nou juist niet om wie het krijgt, maar dat mensen met hoge inkomens liever belastingverlaging willen hebben, te beginnen ongeveer precies op het moment dat zij geen voordeel meer van een voorziening hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:06

Het grootste probleem is dat de belastingen niet eerlijk verdeeld zijn. De rijkste 10% betaald gemiddeld genomen maar 28% belasting en daarmee dragen de sterkste schouders de lichtste lasten. Laten we dat eerst maar eens gaan aanpakken , want dat is er voldoende ruimte om echt iets aan armoede en bestaanszekerheid te doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:36

Op de basisschool is merkkleding echt niet zo'n 'ding'. Dit wordt er dan vooral door de ouders van gemaakt. Wel doen kinderen graag een beetje mee met de mode, maar dat kan tegenwoordig gelukkig ook prima met kleding van de betaalbaardere winkelketens. Wat voor sommige kinderen wel vervelend is, is het groepsgesprek of het opstel waarin men na elke vakantie moet vertellen wat je allemaal in de vakantie hebt gedaan. Dat is erg confronterend als mensen geen geld hebben om uit of op vakantie te gaan.

Schoollunch zoals het nu was opgezet, dus speciaal voor achterstandswijken is opzich wel een goed initiatief. Veel leerkrachten merken ook echt dat kinderen het hierdoor beter doen op school. Al zou het dan natuurlijk fijn zijn, als arme kinderen die toevallig niet in een arme buurt wonen hier ook gebruik van zouden kunnen maken.

Persoonlijk vind ik wel dat toeslagen van de overheid vooral een steun moeten zijn aan de mensen die het echt nodig hebben. En als je dan kijkt hoeveel mensen mogen verdienen (veel) om toch nog toeslag te mogen ontvangen, dan heb ik de indruk dat dit in Nederland best omlaag kan. Kinderbijslag idemdito. Het is natuurlijk van de zotte dat men in een arm gezin soms geen brood kan kopen, maar dat ook een miljonair nog kinderbijslag krijgt...
Overigens is er naast kinderbijslag nog wel een kindgebonden budget aan te vragen voor mensen met een laag inkomen, dat is dus wel inkomens afhankelijk.

Langere schooltijden lijkt me geen goed plan. Voor dieren wordt hard gemaakt dat ze dier moeten kunnen zijn en tot een bepaalde leeftijd nog niet of slechts beperkt aan het werk kunnen. Kinderen moeten echter steeds meer op steeds jongere leeftijd en lang niet elk kind kan dat aan. Dat vind ik wel een dingetje. Een kind moet ook nog de gelegenheid hebben om gewoon kind te zijn en soms even niets te 'moeten'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:37

Karl66 schreef:
Het grootste probleem is dat de belastingen niet eerlijk verdeeld zijn. De rijkste 10% betaald gemiddeld genomen maar 28% belasting en daarmee dragen de sterkste schouders de lichtste lasten. Laten we dat eerst maar eens gaan aanpakken , want dat is er voldoende ruimte om echt iets aan armoede en bestaanszekerheid te doen.

Dat klopt niet helemaal:
Citaat:
1400 allerrijksten
De aller-allerrijksten (0,01 procent, zo'n 1400 mensen) betaalden zo'n 28 procent belasting, berekende het Centraal Planbureau.

https://nos.nl/artikel/2521392-ook-uit- ... -belasting
https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top#

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:00

Journee, mijn opmerking over school van 8 tot 5 betekent niet dat ze zolang les moeten hebben.
In die tijd kan ook van allerlei andere dingen zoals sporten , zwemmen( schoolzwemmen) enz worden gedaan. Afhankelijk van leeftijd. Of vrij lezen, tekenen enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:06

Als je nu vanaf "scratch" zou beginnen met het inrichten van de maatschappij dan zou ik het ook echt geen raar idee vinden om iets te doen van een basisschool. Daar vlak naast een peuteropvang. Zorgen dat er leuke dingen te doen zijn / goede pedagogisch verantwoorde opvang beschikbaar is voor mensen die dat willen / nodig hebben.

Dan op zich een korte schooldag. Die dagen van nu van half 9 tot 14:00 uur met tussen de middag eten op school, vind ik echt dikke prima +:)+ En dat er dan na 14:00 uur ook weer iets aangeboden wordt van opvang / activiteiten om vrijblijvend aan mee te doen.

Dat zou toch tof zijn. Alle kinderen kunnen zich dan op een hele fijne, sociale, gelijkwaardige manier ontwikkelen. En als je die pianolessen ofzo wilt, of gewoon lekker wilt luieren na school ofzo, dan doe je dus niet elke middag mee maar regel je dat lekker zelf.

Of al zou er maar 2 middagen per week zoiets gedaan worden. Lijkt mij top +:)+

Of 2 middagen zwemles om aan mee te doen. En 2 middagen iets anders actiefs. En dan nog een middag knutselen / tekenen / dansen ofzo. Zodat een ieder kan kiezen waar die aan mee wil doen +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:08

Ik sprak pas met een franse buurvrouw met twee kinderen in de lagere schoolleeftijd en een middelbaar.
De jongsten 4 dagen per week met de schoolbus rond 8.00 opgehaald. Warm eten op school en rond 15.00 zijn ze weer terug met de schoolbus. Woensdag vrij. De oudste ook rond 8.00 met de bus, warm eten op school en rond 1600 weer terug. Zij moet woensdag ochtend naar school ook en is dan rond 1300 weer tuis zonder warme hap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:11

Klinkt mij op zich prima in de oren. Voor de echte kleintjes (kleuters) zou ik tot 12 uur wel genoeg vinden.
Huiswerk mag van mij trouwens ook zo goed als afgeschaft worden / dat ze de mogelijkheid krijgen om het grotendeels of helemaal binnen schooltijd te maken. Ik vind het zo cru dat tieners toch best vaak de hele dag op school zitten te verpieteren tot een uur of 4 en dan thuis óók nog aan het huiswerk moeten....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:12

De pauze is 1,5 uur voor de kleintjes en een uur voor de groten. De bussen (enorme touringcars die de hele omgeving afrijden om leerlingen op te pikken) rijdt wel even voor hij opschool aan komt, ik geloof dat de school om 8.30/8.45 begint.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:16

pmarena schreef:
Als je nu vanaf "scratch" zou beginnen met het inrichten van de maatschappij dan zou ik het ook echt geen raar idee vinden om iets te doen van een basisschool. Daar vlak naast een peuteropvang. Zorgen dat er leuke dingen te doen zijn / goede pedagogisch verantwoorde opvang beschikbaar is voor mensen die dat willen / nodig hebben.

Dan op zich een korte schooldag. Die dagen van nu van half 9 tot 14:00 uur met tussen de middag eten op school, vind ik echt dikke prima +:)+ En dat er dan na 14:00 uur ook weer iets aangeboden wordt van opvang / activiteiten om vrijblijvend aan mee te doen.

Dat zou toch tof zijn. Alle kinderen kunnen zich dan op een hele fijne, sociale, gelijkwaardige manier ontwikkelen. En als je die pianolessen ofzo wilt, of gewoon lekker wilt luieren na school ofzo, dan doe je dus niet elke middag mee maar regel je dat lekker zelf.

Of al zou er maar 2 middagen per week zoiets gedaan worden. Lijkt mij top +:)+

Of 2 middagen zwemles om aan mee te doen. En 2 middagen iets anders actiefs. En dan nog een middag knutselen / tekenen / dansen ofzo. Zodat een ieder kan kiezen waar die aan mee wil doen +:)+

Zolang het op vrijwillige basis is, zou ik er ook geen problemen mee hebben. Maar verplichten? Ik zou zelfs een hond geen 5 hele dagen naar de opvang brengen, al waren de begeleiders nog zo lief en werd hij nog zo fijn bezig gehouden. Ergens vind ik het triest dat veel ouders in Nederland hierin weinig keus betreft hun kinderen hebben.
Laatst bijgewerkt door journee op 05-06-24 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:23

Ik voelde de lagere school en middelbare school helemaal niet als een druk. Ik vond het wel leuk allemaal. Beetje doorzettingsvermogen kweken hup hup. We hebben ook gewoon een educatiecrisis momenteel. en te maken met steeds slechter scorende prestaties op het gebied van lezen, rekenen en schrijven. Ze mogen best wat druk ervaren af en toe in de periode dat hun hersenen gevormd worden.

Als ik kijk naar m’n stagiairs… := doen vijf maanden over een scriptie schrijven en werken niet eens mee.
Zal nu wel als een ouwe taart klinken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:27

Onze kids wilden perse overblijven, konden ze spelen in de pauze. Naar huis was op de fiets bijna niet te doen. Met auto hadden ze thuis een half uur om te eten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:01

In het debat zo bij NPO1 komt Rutte ipv Yesilguz als debatter. Vraag mij af waarom dat is. Tenminste, dat was net op het nieuws.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:03

Damage control :))?

Ik heb Rutte ook veel liever in debatten, blijft kalm, weet waar hij het over heeft.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:04

Raineri schreef:
Ik voelde de lagere school en middelbare school helemaal niet als een druk. Ik vond het wel leuk allemaal. Beetje doorzettingsvermogen kweken hup hup. We hebben ook gewoon een educatiecrisis momenteel. en te maken met steeds slechter scorende prestaties op het gebied van lezen, rekenen en schrijven. Ze mogen best wat druk ervaren af en toe in de periode dat hun hersenen gevormd worden.

Als ik kijk naar m’n stagiairs… := doen vijf maanden over een scriptie schrijven en werken niet eens mee.
Zal nu wel als een ouwe taart klinken.

School van vroeger is ook echt niet meer te vergelijken met nu. Kinderen krijgen echt veel meer stof te verwerken. Per dag soms basisstof, extra stof en 'huiswerk'. Soms al vanaf groep 3/4. Een kind wat zich in de klas niet kan concentreren en niet eens door de basisstof geraakt, mag dan de hele stapel fijn thuis maken. Engels en computerles begint vaak al in de kleuterklas. Dan heb je nog zo'n beetje om de week projectweek, met knutselen, toneel, enz. Vaak meerdere uitjes en schoolreisjes per jaar en dan ook nog eens tussendoor de vakanties en feestdagen waar aandacht aan besteed moet worden. Persoonlijk vind ik heb bijzonder als een docent überhaupt nog aan alle basisstof toe komt en als er een docent langdurig ziek wordt zijn vaak echt de rapen gaar en raakt een klas helemaal achter.

Daarnaast 'moeten' kinderen vaak meerdere malen per week sporten en daarnaast zitten sommige ook nog op muziek les of bijles. De vakanties zijn vaak ook al vol gepland, want de meeste mensen willen toch wel een aantal keer per jaar weg. Als kinderen in groep 6 dan al een agenda bij moeten houden om een speelafspraak over 2 weken in te kunnen plannen, naast al hun verplichtingen, dat vind ik persoonlijk best ver gaan en niet te vergelijken met vroeger.
Laatst bijgewerkt door journee op 05-06-24 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:05

prompter schreef:
Damage control :))?

Ik heb Rutte ook veel liever in debatten, blijft kalm, weet waar hij het over heeft.

Ja dat vermoeden had ik ook. Rutte kan Wilders natuurlijk wel aan in debatten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:31

Benzz schreef:
In het debat zo bij NPO1 komt Rutte ipv Yesilguz als debatter. Vraag mij af waarom dat is. Tenminste, dat was net op het nieuws.

Yesilguz heeft al zoveel leugens verteld, die wordt compleet afgemaakt op haar niet eerlijke uitlatingen. Dus inderdaad damagecontrol.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:32

BigOne schreef:
Benzz schreef:

Yesilguz heeft al zoveel leugens verteld, die wordt compleet afgemaakt op haar niet eerlijke uitlatingen. Dus inderdaad damagecontrol.

Eens, maar vd Plas en Wilders doen het ook, bedoel dat lijstje kan ook niet op een a4tje.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:36

Hmm nu zit er toch iemand anders voor de VVD. Dacht toch echt dat ik het vanmiddag op het nieuws hoorde.

Naast een bril misschien ook gehoorapparaat nodig :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:48

Benzz schreef:
Hmm nu zit er toch iemand anders voor de VVD. Dacht toch echt dat ik het vanmiddag op het nieuws hoorde.

Naast een bril misschien ook gehoorapparaat nodig :+

Het zijn de lijsttrekkers voor de Europese fracties.
Azmani van de VVD is wel heel bekend, voor mij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:52

Oh, zijn het de Europese lijsttrekkers? Wel logisch ook. Ja, dan is het Azmani.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:54

Zeker logisch, maar ik zit meer in: hoe en waar hoorde ik dat Rutte in dit debat zou deelnemen. Ik haat desinformatie, en nu verspreid ik het zelf!