Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:02

purny schreef:
mce schreef:
mooie uitdrukking:

De nieuwe partijleider Bontenbal benadrukte maandag dat het tijd is voor een nieuwe politieke generatie. Hij zegt te hopen dat de campagne niet op de persoon, maar op de inhoud wordt gevoerd.

“Niemand wordt groter door op een ander te gaan staan”, zei hij.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... dd16&ei=19

Ik ben ook heel benieuwd naar hem

jammer dat Omtzigt het cda-boek dicht heeft gedan, hij zou met deze lijstrekker een goed span zijn geweest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:24

IMANDRA schreef:
Jessix schreef:
Ik zou denken dat wanneer de boeren zich allemaal achter BBB scharen ze meer kans maken op verandering in plaats van nu te versplinteren naar een andere partij. Maar goed.. ze zullen er zelf wel over nagedacht hebben.

Vraag me af of het ook niet ermee te maken heeft dat BVNL met van Haga natuurlijk meer populistisch is, misschien “matched” dat beter met de FDF?

Dat geloof ik direct, maar het is dan wel naïf om te denken dat je daarmee een verschil kan maken. Dat bereik je eerder door allemaal achter BBB te blijven staan, maar uiteraard ook met de kanttekening dat geen enkele partij het in z’n eentje voor het zeggen heeft.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:43

Bontenbal - ik ben niet echt objectief tov de man. Niet alleen is hij net als ik geboren Rotterdammer, hij heeft dezelfde naam als een gymleraar in mijn wijk en hij is ook nog eens gereformeerd.
'Nostalgie...'

Neemt niet weg dat hij een paar verstandige dingen heeft gezegd. Dat als je tien minuten fietst in Rotterdam, je van dure villa's (ik denk Kralingen) midden in de sloppenwijken zit (Crooswijk).
'Zuid' is tegenwoordig bezig "hot" te worden, maar op 'Sjaarloos' en Pendrecht wonen de hipsters liever niet.
Bontenbal pleit voor gemeenschapszin en in zeer bedekte termen tegen de tweedeling van de samenleving.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:04

Gisteren een interview met Bontenbal op de radio gehoord, ik was positief verrast.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:42

Jessix schreef:
Jessix schreef:
Ik zou denken dat wanneer de boeren zich allemaal achter BBB scharen ze meer kans maken op verandering in plaats van nu te versplinteren naar een andere partij. Maar goed.. ze zullen er zelf wel over nagedacht hebben.

Dat geloof ik direct, maar het is dan wel naïf om te denken dat je daarmee een verschil kan maken. Dat bereik je eerder door allemaal achter BBB te blijven staan, maar uiteraard ook met de kanttekening dat geen enkele partij het in z’n eentje voor het zeggen heeft.

Ik denk dat er wel goed over nagedacht is. FDF is toch een beetje te radicaal voor de meeste boeren, maar heeft toch een grote aanhang (ook onder niet boeren, maar onder veel andere groepen van de bevolking. Ik denk dat er wellicht stemmen van wilders of forum meegaan naar BVNL.
Sieta Keimpema is populair en kan heel goed mensen achter zich krijgen. win win dus voor bvnl

BBB is te braaf voor deze kiezers.

we zullen het zien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:26

@juval, tot zo ver kan ik dat volgen, alleen verwacht ik niet dat BVNL zoveel verschil zou kunnen maken. Zo werkt de politiek sowieso niet. En het lijkt mij jammer dat je verdeeld in plaats van samen een vuist maakt. Ik denk dat BBB met Caroline meer kan betekenen voor boeren.

Maar goed, FDF is inderdaad radicaler en voelt zich wellicht beter gehoord door een BVNL. Of het ze wat oplevert zullen we wel zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:50

Caroline zou wellicht meer kunnen betekenen voor de boeren, maar ik lees dat FDF niet perse focus wil op zorg, en ik meen dat BBB wel breder kijkt dan alleen boeren, althans, dat zeggen zeg nu..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:56

Die van Haga schiet zichzelf in de voet , die dierenbeul Keimpema krijgt straks meer stemmen en is hij z’n zetel kwijt. En hebben we er weer een facist bij in de kamer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:59

Bij van Haga kan ik er niks aan doen dat ik steeds weer denk.
Dat is die huisjesmelker die zo erg is dat ze zich zelfs bij de VVD voor hem schaamden.
En dat zegt toch wel genoeg. Bij de VVD is men zeker niet vies van huisjes melken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:51

BigOne schreef:
Die van Haga schiet zichzelf in de voet , die dierenbeul Keimpema krijgt straks meer stemmen en is hij z’n zetel kwijt. En hebben we er weer een facist bij in de kamer.

oei, dus jij noemt mw Keimpema een dierenbeul en facist? mag ik je vragen waar je die mening op baseert?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:01

Ik googelde Mw Keimpema, maar die is bij Campina Friesland weggestuurd (lidmaatschap opgezegd) vanwege wanpraktijken, las ik...

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:58

Juval, wat Cer schrijft. Ik heb deze dame ook niet bepaald hoog zitten. En Campina zet je er echt niet zomaar uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:05

Lughnassadh schreef:
Juval, wat Cer schrijft. Ik heb deze dame ook niet bepaald hoog zitten. En Campina zet je er echt niet zomaar uit.

Ik kende haar niet, maar even Google gebruiken levert al snel het een en ander op...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:17

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:34

Grappig hè “wij bepalen het landbouwbeleid en niemand anders..” Want NL wordt een dictatuur? :') Maar goed, hij gelooft er zelf in, dus succes ermee. :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:38

oke duidelijk.

ik keek ook even op google, kwam uiteraard op X uit, waar voornamelijk schreeuwers zitten imo. Maar het verhaal van Campina is inderdaad niet netjes. Beter dat ze dan niet meer bij 'onze' fabriek levert.
Het facist stukje kon ik zo gauw niet terugvinden, maar dat zal wel op fdf slaan. Ieder zijn mening, maar goed. Enig respect is dus ver te zoeken. Ik hoopte dat we minder op de persoon en meer op de inhoud zouden gaan, maar dat zal wel een illusie zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:50

Bedoelde Bigone niet Haga zelf. als hij geen zetel meer zou krijgen en zich ging afsplitsen :) ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:52

Als ik boer zou zijn zou ik niet echt vrolijk worden van een dergelijke vertegenwoordiging.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:57

Dan is gelukkig de BBB er nog. Maar jammer dat de verdeeldheid er nu al is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:30

prompter schreef:
Dan is gelukkig de BBB er nog. Maar jammer dat de verdeeldheid er nu al is.

De verdeeldheid is er al minstens 20 jaar…..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:15

juval schreef:
oke duidelijk.

ik keek ook even op google, kwam uiteraard op X uit, waar voornamelijk schreeuwers zitten imo. Maar het verhaal van Campina is inderdaad niet netjes. Beter dat ze dan niet meer bij 'onze' fabriek levert.
Het facist stukje kon ik zo gauw niet terugvinden, maar dat zal wel op fdf slaan. Ieder zijn mening, maar goed. Enig respect is dus ver te zoeken. Ik hoopte dat we minder op de persoon en meer op de inhoud zouden gaan, maar dat zal wel een illusie zijn.

Voor mij slaat fascisme inderdaad op FDF. Als ik dan het filmpje bekijk wat op deze pagina wordt gedeeld waarop de voorman duidelijk zegt dat alleen zij het landbouwbeleid bepalen, en niemand anders, dan kan ik moeilijk anders denken. Helemaal niet als daar achteraan de nog komt dat ze uiteraard bereid zijn tot harde acties als het anders is. Maar inderdaad ieder zijn mening.

Respect heb ik niet voor deze club. Ik heb geen mening over deze vrouw, anders dan wat ik zojuist van haar heb gelezen en de club die ze vertegenwoordigd. En over elke politica is hier gesproken dus waarom niet over haar? Het is een nieuw persoon in die rol, dus natuurlijk willen mensen dan meer over haar weten en waar zij voor staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:26

Ik denk dat de manier waarop de FDF te werk gaat alleen maar averechts werkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:35

Ze spreken voor hun eigen club. De rest van Nederland heeft meer sympathie voor BBB denk ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:54

Kan me ook niet echt voorstellen dat BVNL veel stemmen bij de VVD weg zal gaan trekken. Hooguit een paar van FVD. Maar die bestaan inmiddels ook uit een vaste groep idioten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:32

Loretta schreef:
Kan me ook niet echt voorstellen dat BVNL veel stemmen bij de VVD weg zal gaan trekken. Hooguit een paar van FVD. Maar die bestaan inmiddels ook uit een vaste groep idioten.

Dat is altijd al zo geweest....