steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:16

Ceta hoeft niet verkeerd uit te pakken, er wordt al een aantal jaren mee gewerkt. Wat wel verkeerd uit kan pakken is de toezegging aan grote bedrijven ( bvb kunstmest) dat ze landen aan kunnen klagen wanneer ze moeten stoppen of vergroenen oid. Dan willen ze geld zien en een fikse schadevergoeding.
Nieuwe verkiezingen, prima maar op dit moment zal een redelijk deel van de bevolking uit onderbuikgevoel stemmen ipv met verstand. Dan krijg je echt niet de beste regering.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:32

Babootje schreef:
Dat de plannen er zo doorgedrukt worden heb ik zo'n slecht gevoel bij...
We hebben de ene crisis na de andere crisis te verwerken. Wooncrisis, coronacrisis, energiecrisis, dreigende 3e WO. Kunnen we niet gewoon 1 crisis die we zelf in de hand hebben nog even een paar jaar in de ijskast zetten?
Geen afstel, maar gewoon beter over nadenken, en betere plannen maken? Boeren de gelegenheid geven om over hun toekomst na te denken en op voor te sorteren?

Maar -van wat ik hier lees-, is het "in de kast zetten" van zo'n crisis juist niet een oorzaak van de ernst van het probleem nu? Klimaatproblematiek is sowieso al lang in de ijskast geweest meen ik, vijf voor 12 is allang voorbij.

Energiecrisis, wooncrisis en de situatie met Rusland lijkt me ook niet echt iets wat je even op pauze kan zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:26

Crisissen los je niet op met in de ijskast te zetten, dat is met bvb de stikstof problematiek al meer dan 30 jaar gebeurt. Zoiets komt altijd als een boomerang terug en dat hebben de regering en de diverse sectoren toch aan zichzelf te danken. Hoe hard er nu ook tegen alles wordt aangeschopt, zelf ook eens nadenken ipv de boel platleggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:59

bigone schreef:
Crisissen los je niet op met in de ijskast te zetten, dat is met bvb de stikstof problematiek al meer dan 30 jaar gebeurt. Zoiets komt altijd als een boomerang terug en dat hebben de regering en de diverse sectoren toch aan zichzelf te danken. Hoe hard er nu ook tegen alles wordt aangeschopt, zelf ook eens nadenken ipv de boel platleggen.

Dat is waar, maar het is wel een boomerang die net op het meest verkeerde moment terugkomt. Natuurlijk is dat te wijten aan de overheid en natuurlijk moet er iets gebeuren, maar het stapelen van alle ingrepen met een economische impact zorgt ervoor dat de recessie alleen maar groter wordt. En voor bepaalde groepen onoverkomelijk. Niet zo moeilijk om te bedenken.
Even in de koelkast met goede afspraken over wanneer de plannen er weer uit worden gehaald kan de recessie minder diep maken. Recessie is voor een groot deel ook economische onrust.
En eerlijk? Met onze klimaatplannen gaan we de wereldwijde klimaatprobematiek niet redden. Als aan de andere kant van de wereld alle kolencentrales en olieproductie weer omhoog gaat.
De oplossing "globalisering" leek voor het uitbreken van de oorlog in Oekraine de oplossing. Klein beginnen en als een olievlek laten groeien. Maar van een globale oplossing is voorlopig de komende jaren geen sprake. Wat heeft het dan voor zin dat Nederland zich zulke forse ingrepen gaat opleggen op een moment dat dat het meest ongunstig uitpakt?

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:11

Welke forse ingrepen ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:12

Ik ben het er mee eens dat het landbouwsysteem van nu verkeerd in elkaar zit. Dat omvormen is een kwestie van heel veel jaren. Er hangen heel veel bedrijven om zo'n boerenbedrijf heen die daar een inkomen uithalen. Nu ingrijpen in dat systeem geeft heel veel economische onzekerheid en is -daar ben ik zeker van - van grote invloed. Nu in een tijd van oplopende inflatie, niet in de laatste plaats door de oorlog in Oekraine, is het toch heel onverstandig om nog extra economische onzekerheid toe te voegen aan die er al is? Ik denk ook niet dat de wooncrisis niet kan worden opgelost zonder dat het stikstofprobleem is opgelost.
Er zijn echt nog heel veel geschikte locaties die niet in de buurt zitten van natura 2000 gebieden en voor tijdelijke (flexwoningen) kunnen uitzonderingen gemaakt worden. Dus oplossen van het stikstofprobleem is niet nodig om het woningenprobleem op te lossen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:14

bigone schreef:
Welke forse ingrepen ?

Het inkrimpen, afbouwen en uitkopen van bedrijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:26

ruitje schreef:
Heb je het artikel want ik vind het zo echt weer een 'wenspost' . Heel mooi, super idealistisch maar als ik dit lees: Gelukkig duurt het maar 'even' dan voordat je je investering er uit komt... Dan ben ik er alweer bang voor hoe de omslag moet...

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b04bf346/

Tja, hoe het iedere keer per bedrijf, grondsoort etc etc moet, die omslag, dat is maatwerk plus boerenverstand plus knappe koppen uit Wageningen.

Als je je er echt in wil verdiepen kun je het beste contact opnemen met de genoemde stichting voedselbosbouw.

Maar idealisme als in: 'een mooie wens maar verder niets' - nee.
Dat het een tijdje duurt voor een investering er uit is, is gewoon bedrijfskunde.

Andere insteek is hoe in de Friese walden wordt geboerd: relatief veel hout. Dat hout levert de melkveehouder iets meer werk op, maar ook inkomsten. Minder drastisch, maar bestand tegen de huidige stikstof plannen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:38

eens even wat gelezen van die stichting voedselbosbouw. De eerste 5 tot 7 jaar levert het sowieso niks op.
Aanlegkosten worden geschat op 30.000 per hectare. Minimaal 5 hectare nodig

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:02

Cer schreef:
Echt serieus.. artikelen die haaks op elkaar staan..
take your pick zou ik zeggen...

En weer linkdumping.. volgens mij is dat zelfs op andere fora not done.. :')

Sorry Cer, ik had dezelfde link... met klein bijschrift de vorige? blz ook gepost. Wordt overheen gelezen/geen reactie gehad dus ik nam aan dat het toch geen zin heeft om bijschrift te vermelden

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:23

Janneke2 schreef:
ruitje schreef:
Heb je het artikel want ik vind het zo echt weer een 'wenspost' . Heel mooi, super idealistisch maar als ik dit lees: Gelukkig duurt het maar 'even' dan voordat je je investering er uit komt... Dan ben ik er alweer bang voor hoe de omslag moet...

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b04bf346/

Tja, hoe het iedere keer per bedrijf, grondsoort etc etc moet, die omslag, dat is maatwerk plus boerenverstand plus knappe koppen uit Wageningen.

Als je je er echt in wil verdiepen kun je het beste contact opnemen met de genoemde stichting voedselbosbouw.

Maar idealisme als in: 'een mooie wens maar verder niets' - nee.
Dat het een tijdje duurt voor een investering er uit is, is gewoon bedrijfskunde.

Andere insteek is hoe in de Friese walden wordt geboerd: relatief veel hout. Dat hout levert de melkveehouder iets meer werk op, maar ook inkomsten. Minder drastisch, maar bestand tegen de huidige stikstof plannen.

Ik woon in de Friese Walden. Onze weilanden zijn inderdaad omringt door boomwallen.en inderdaad door de bosbouw wet levert het wel wat geld op. Maar dat stukje, bestand tegen de huidige stikstof plannen, snap ik even niet. Er moet hier net zoveel gereduceerd worden als 15km verderop waar ze op de klei wonen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:32

In termen van 'we kijken op de vermaledijde kaart' moet er idd op beiden gereduceerd worden.

Mijn zegsman had het over het feit dat hij via 'het hout' een veelzijdiger bedijf had dan collega's op de klei.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:35

Wanneer boeren hun koeien nu eens gewoon van april tot oktober buiten laten lopen los je al een flink stuk van het stikstof probleem op.
Ammoniak komt door samenstromen van poep en plas en in de wei gebeurt dat vele malen minder. Maar ja, dan is er natuurlijk weer geen land om vier a vijf keer te maaien en in de kuilvoer bult te doen .

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:51

bigone schreef:
Wanneer boeren hun koeien nu eens gewoon van april tot oktober buiten laten lopen los je al een flink stuk van het stikstof probleem op.
Ammoniak komt door samenstromen van poep en plas en in de wei gebeurt dat vele malen minder. Maar ja, dan is er natuurlijk weer geen land om vier a vijf keer te maaien en in de kuilvoer bult te doen .

Ik vind dit echt een verschrikkelijk bericht om te lezen.
Een hele hoop boeren kunnen hun koeien niet meer naar buiten doen, niet omdat ze het niet willen maar door alle regels.
Je hebt voor een aantal koeien een bepaald oppervlakte nodig om aan de eisen te voldoen, om ook een bepaalde melkprijs te krijgen. Dit land hebben een hele hoop boeren niet. En een ander zal dan vast zeggen " dan minder je toch in aantal koeien " maar hoe ga je dan nog rond komen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:56

bigone schreef:
Ammoniak komt door samenstromen van poep en plas en in de wei gebeurt dat vele malen minder. (...)

Oude gezinsbedrijven deden het vroeger zo en dat ging prima.

Schaalvergroting, als niet door de politiek dan wel door de rabobank,
etc etc etc -
bedrijven hebben nu te veel koeien tov het aanwezige land. |(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:03

Blue_flower schreef:
bigone schreef:

Een hele hoop boeren kunnen hun koeien niet meer naar buiten doen, niet omdat ze het niet willen maar door alle regels.
Je hebt voor een aantal koeien een bepaald oppervlakte nodig om aan de eisen te voldoen, om ook een bepaalde melkprijs te krijgen. Dit land hebben een hele hoop boeren niet. En een ander zal dan vast zeggen " dan minder je toch in aantal koeien " maar hoe ga je dan nog rond komen?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... t-subsidie
Er is zelfs een subsidie pot voor , welke regels maken het voor een boer onmogelijk om koeien meer in de weide te doen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:04

Blue_flower schreef:
bigone schreef:

Er is zelfs een subsidie pot voor , welke regels maken het voor een boer onmogelijk om koeien meer in de weide te doen?[/quote]

Er komt mogelijk staat er .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 07:24

bigone schreef:
Er is zelfs een subsidie pot voor , welke regels maken het voor een boer onmogelijk om koeien meer in de weide te doen?

inderdaad.. "er komt mogelijk" ..?
Of mis ik iets in het artikel?
Sinds wanneer is 'er komt mogelijk' iets definitiefs?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 07:57

Wat een gekonkel! Dan moeten de koeien binnen blijven, dan weer ,mogelijk, een subsidie zodat ze weer buiten kunnen zijn...

Zo word je als boer toch dol!?
Wie verzint al die onzin eigenlijk?? Iemand achter een bureau?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:17

bigone schreef:

Mijn achterbuurman heeft mij uitgelegd dat, wanneer je de koeien op de wei zet, je minder mest op de wei mag rijden omdat de mest die ze zelf op de wei achterlaten meetelt. Daarnaast is het meer werk want je moet de melkkoeien 2x per dag ophalen.

Ook vinden sommige boeren het lastig om goed weidebeheer te doen wanneer de koeien ook het gras begrazen; wanneer moet je maaien, hoe lang kunnen de koeien op dezelfde wei, hoeveel hooiland heb je nodig,... die kennis van vroeger is verloren gegaan bij een aantal.
Er bestaan zelfs weide-coache, die boeren helpen bij het uitleggen over de mogelijkheid van bijvoorbeeld rotatie- of strookbegrazing.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:27

Popstra schreef:
Wat een gekonkel! Dan moeten de koeien binnen blijven, dan weer ,mogelijk, een subsidie zodat ze weer buiten kunnen zijn...

Zo word je als boer toch dol!?
Wie verzint al die onzin eigenlijk?? Iemand achter een bureau?

Koeien moeten dus niet binnen blijven, dat maken de boeren er zelf van.

Ik vind het bijzonder om te zien dat alles wat fout gaat blijkbaar de schuld van de overheid zou zijn terwijl alle regels van de afgelopen 30 jaar gewoon samen met de boerenlobby zijn opgesteld. Ik durf er best wat onder te verwedden dat veel regels speciaal gemaakt zijn zodat het groot- groter- grootst flink gestimuleerd werd en daar heeft niet de overheid, of te wel de samenleving, persé de meeste baat bij, denk daar eens over na. Wat je de overheid zou kunnen verwijten is dat ze de oren te veel naar de boerenlobby heeft laten hangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:28

Meer koeien op de wei zou een optie kunnen zijn inderdaad, maar dan moeten boeren eerder meer dan minder land hebben dus dat strookt niet met de plannen van de regering. Want als ze het voer niet van hun eigen land kunnen halen moeten ze meer inkopen dus dan komen ze simpelweg niet meer rond. En de koeien moeten verweid kunnen worden want anders houdt je geen wei meer over in de nattere seizoenen en wordt idd het bemesten, maaien, begrazen lastig.

Hier had een boer in de buurt dat systeem, biologisch bedrijf..melkkoeien. De koeien werden gevoerd als ze gemolken werden en kwamen zo zelf 2x per dag naar de stal/ melk punt en verder konden ze naar binnen of buiten lopen wat ze zelf wilden. (grote loopstal) De boer huurde veel land van Gelders landschap voor hooi en om te verweiden etc. Maar zelfs hij werd helemaal gek van alle regels die continu veranderden en is er inmiddels mee gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:31

Maar wanneer een boer die koeien nu niet buiten doet ze van april tot oktober op de wei doet heeft die ja niet hetzelfde voer nodig?

Dan kan de boer toch met minder kuil ook toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:34

IMANDRA schreef:
Babootje schreef:
Dat de plannen er zo doorgedrukt worden heb ik zo'n slecht gevoel bij...
We hebben de ene crisis na de andere crisis te verwerken. Wooncrisis, coronacrisis, energiecrisis, dreigende 3e WO. Kunnen we niet gewoon 1 crisis die we zelf in de hand hebben nog even een paar jaar in de ijskast zetten?
Geen afstel, maar gewoon beter over nadenken, en betere plannen maken? Boeren de gelegenheid geven om over hun toekomst na te denken en op voor te sorteren?

Maar -van wat ik hier lees-, is het "in de kast zetten" van zo'n crisis juist niet een oorzaak van de ernst van het probleem nu? Klimaatproblematiek is sowieso al lang in de ijskast geweest meen ik, vijf voor 12 is allang voorbij.

Energiecrisis, wooncrisis en de situatie met Rusland lijkt me ook niet echt iets wat je even op pauze kan zetten.

Tja wooncrisis? zolang er iedere dag enorm veel mensen bijkomen in Nederland blijf je natuurlijk een wooncrisis houden. Ik zie helemaal geen oplossingen hier voor vanuit de regering. Ook de situatie met Rusland..er zijn inmiddels zoveel problemen in NL dat ze die toch echt beter eerst kunnen oplossen. Er is zoveel bureaucratie, zoveel regels die elkaar in de weg in zitten, zo weinig lange termijnvisies met een heldere en duidelijke lijn. En dan willen ze wel hele grote zaken er in eens doorheen duwen..nee imo werkt het niet zo. Dus ik ben het ermee eens dat ze terug naar de tekentafel moeten en maar eens met een goede lange termijnvisie moeten komen op alle vlakken die verband houden met elkaar en die boeren perspectief biedt. En ook de rest van de mensen die allemaal in de problemen komen door dit wanbeleid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:36

Spenk schreef:
Maar wanneer een boer die koeien nu niet buiten doet ze van april tot oktober op de wei doet heeft die ja niet hetzelfde voer nodig?

Dan kan de boer toch met minder kuil ook toe.

Kuil is voor de winter he..wat ze hooien in de zomer is voer voor de winter. Ook voer voor onze paarden, en konijnen en alles wat hooi nodig heeft. Dus ja, zelf kunnen ze met minder kuil toe..maar reken maar dat de hooiprijzen onbetaalbaar gaan worden als ze dat moeten doen allemaal op hetzelfde stukje land.