Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:Dat de plannen er zo doorgedrukt worden heb ik zo'n slecht gevoel bij...
We hebben de ene crisis na de andere crisis te verwerken. Wooncrisis, coronacrisis, energiecrisis, dreigende 3e WO. Kunnen we niet gewoon 1 crisis die we zelf in de hand hebben nog even een paar jaar in de ijskast zetten?
Geen afstel, maar gewoon beter over nadenken, en betere plannen maken? Boeren de gelegenheid geven om over hun toekomst na te denken en op voor te sorteren?
bigone schreef:Crisissen los je niet op met in de ijskast te zetten, dat is met bvb de stikstof problematiek al meer dan 30 jaar gebeurt. Zoiets komt altijd als een boomerang terug en dat hebben de regering en de diverse sectoren toch aan zichzelf te danken. Hoe hard er nu ook tegen alles wordt aangeschopt, zelf ook eens nadenken ipv de boel platleggen.
ruitje schreef:Heb je het artikel want ik vind het zo echt weer een 'wenspost' . Heel mooi, super idealistisch maar als ik dit lees: Gelukkig duurt het maar 'even' dan voordat je je investering er uit komt... Dan ben ik er alweer bang voor hoe de omslag moet...
Cer schreef:Echt serieus.. artikelen die haaks op elkaar staan..
take your pick zou ik zeggen...
En weer linkdumping.. volgens mij is dat zelfs op andere fora not done..
Janneke2 schreef:ruitje schreef:Heb je het artikel want ik vind het zo echt weer een 'wenspost' . Heel mooi, super idealistisch maar als ik dit lees: Gelukkig duurt het maar 'even' dan voordat je je investering er uit komt... Dan ben ik er alweer bang voor hoe de omslag moet...
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b04bf346/
Tja, hoe het iedere keer per bedrijf, grondsoort etc etc moet, die omslag, dat is maatwerk plus boerenverstand plus knappe koppen uit Wageningen.
Als je je er echt in wil verdiepen kun je het beste contact opnemen met de genoemde stichting voedselbosbouw.
Maar idealisme als in: 'een mooie wens maar verder niets' - nee.
Dat het een tijdje duurt voor een investering er uit is, is gewoon bedrijfskunde.
Andere insteek is hoe in de Friese walden wordt geboerd: relatief veel hout. Dat hout levert de melkveehouder iets meer werk op, maar ook inkomsten. Minder drastisch, maar bestand tegen de huidige stikstof plannen.
bigone schreef:Wanneer boeren hun koeien nu eens gewoon van april tot oktober buiten laten lopen los je al een flink stuk van het stikstof probleem op.
Ammoniak komt door samenstromen van poep en plas en in de wei gebeurt dat vele malen minder. Maar ja, dan is er natuurlijk weer geen land om vier a vijf keer te maaien en in de kuilvoer bult te doen .
bigone schreef:Wanneer boeren hun koeien nu eens gewoon van april tot oktober buiten laten lopen los je al een flink stuk van het stikstof probleem op.
Ammoniak komt door samenstromen van poep en plas en in de wei gebeurt dat vele malen minder. (...)
Blue_flower schreef:bigone schreef:Wanneer boeren hun koeien nu eens gewoon van april tot oktober buiten laten lopen los je al een flink stuk van het stikstof probleem op.
Ammoniak komt door samenstromen van poep en plas en in de wei gebeurt dat vele malen minder. Maar ja, dan is er natuurlijk weer geen land om vier a vijf keer te maaien en in de kuilvoer bult te doen .
Ik vind dit echt een verschrikkelijk bericht om te lezen.
Een hele hoop boeren kunnen hun koeien niet meer naar buiten doen, niet omdat ze het niet willen maar door alle regels.
Je hebt voor een aantal koeien een bepaald oppervlakte nodig om aan de eisen te voldoen, om ook een bepaalde melkprijs te krijgen. Dit land hebben een hele hoop boeren niet. En een ander zal dan vast zeggen " dan minder je toch in aantal koeien " maar hoe ga je dan nog rond komen?
Blue_flower schreef:bigone schreef:Wanneer boeren hun koeien nu eens gewoon van april tot oktober buiten laten lopen los je al een flink stuk van het stikstof probleem op.
Ik vind dit echt een verschrikkelijk bericht om te lezen.
Een hele hoop boeren kunnen hun koeien niet meer naar buiten doen, niet omdat ze het niet willen maar door alle regels.
Je hebt voor een aantal koeien een bepaald oppervlakte nodig om aan de eisen te voldoen, om ook een bepaalde melkprijs te krijgen. Dit land hebben een hele hoop boeren niet. En een ander zal dan vast zeggen " dan minder je toch in aantal koeien " maar hoe ga je dan nog rond komen?
bigone schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... t-subsidie
Er is zelfs een subsidie pot voor , welke regels maken het voor een boer onmogelijk om koeien meer in de weide te doen?
bigone schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... t-subsidie
Er is zelfs een subsidie pot voor , welke regels maken het voor een boer onmogelijk om koeien meer in de weide te doen?
Popstra schreef:Wat een gekonkel! Dan moeten de koeien binnen blijven, dan weer ,mogelijk, een subsidie zodat ze weer buiten kunnen zijn...
Zo word je als boer toch dol!?
Wie verzint al die onzin eigenlijk?? Iemand achter een bureau?
IMANDRA schreef:Babootje schreef:Dat de plannen er zo doorgedrukt worden heb ik zo'n slecht gevoel bij...
We hebben de ene crisis na de andere crisis te verwerken. Wooncrisis, coronacrisis, energiecrisis, dreigende 3e WO. Kunnen we niet gewoon 1 crisis die we zelf in de hand hebben nog even een paar jaar in de ijskast zetten?
Geen afstel, maar gewoon beter over nadenken, en betere plannen maken? Boeren de gelegenheid geven om over hun toekomst na te denken en op voor te sorteren?
Maar -van wat ik hier lees-, is het "in de kast zetten" van zo'n crisis juist niet een oorzaak van de ernst van het probleem nu? Klimaatproblematiek is sowieso al lang in de ijskast geweest meen ik, vijf voor 12 is allang voorbij.
Energiecrisis, wooncrisis en de situatie met Rusland lijkt me ook niet echt iets wat je even op pauze kan zetten.
Spenk schreef:Maar wanneer een boer die koeien nu niet buiten doet ze van april tot oktober op de wei doet heeft die ja niet hetzelfde voer nodig?
Dan kan de boer toch met minder kuil ook toe.