Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 20:47

Zichtmelding Leersum U
Citaat:
Leersum, Utrecht
12-01-2026
19.37 uur

Zichtmelding

Wolf stak de Bovenhaarweg over vlak voor een auto, ter hoogte van minicamping “Op De Heuvelrug”, hij liep naar het weiland rechts van de camping.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1DETbNGd ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:55

Oei daar kom ik ook vaak langs.

Had trouwens wel het idee dat het stuk waar ik vaak in het bos loop, dat ze daar al even niet meer zitten. In de sneeuw namelijk geen sporen gezien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 21:00

SusanH schreef:
Oei daar kom ik ook vaak langs.

Had trouwens wel het idee dat het stuk waar ik vaak in het bos loop, dat ze daar al even niet meer zitten. In de sneeuw namelijk geen sporen gezien.

In het bos aan de Bovenhaarweg heb ik veel sporen gezien in de sneeuw helaas.

Sinds Sinterklaasweekend geen aanvallen meer geweest *afkloppen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 21:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 21:51

Ik las het.
Misschien is het wel de tactiek om wolfvrije zones in te richten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 21:53

Aanval Lunteren Gld, vier schapen gedood
Citaat:
Lunteren, Gelderland
12-01-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

4 van de 5 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1C4miWey ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 22:11

Aanval Putten Gld, 3 schapen gedood
Citaat:
Putten, Gelderland
12-01-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

3 schapen gedood.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/17dGa6xw ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 22:38

Ik vind het niet heel raar om honden te beperken in een kwetsbaar natuurgebied. Bovendien blijft een deel wel bestemd als losloopgebied. Het gaat niet alleen om poep op zich maar er zitten vaak residuen in van ontworming en insecticide.
Plus dat ik hier in een kwetsbaar natuurgebied regelmatig zie dat honden achter het wild aangaan. En dan gaat het niet om losloopgebied.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat wolven er iets mee te maken hebben. In Vaassen is een prachtig losloopgebied waar het stikt van de wolven, grenzend aan kroondomein. (dus velen durven er niet meer naar toe, ik ook niet)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 02:56

Argh, ik wens sommige mensen echt jeuk en te korte armpjes om te krabben... zit HvNl terug te kijken.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 07:31

Ulvenhouts bos een kwetsbaar natuurgebied? Ligt tegen een woonwijk aan. Doorkruist met wandel- en fietpaden. Meer een park dan een natuurgebied. Vraag me af of ik met m'n paard ook nog doorheen mag.
Voor andere dieren... kurk erin of in de woonwijk poepen.
Wat een flauwekul zeg.
Begin steeds meer te geloven in de wappie theorieën van een vriendin van mij die al jaren roept dat we straks het bos niet meer in mogen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 08:18

Het heeft niet zoveel met de wolven te maken maar ook ik vind het te ver gaan. Opruimen kan best, ik zie dat het in andere landen zoals bijv Oostenrijk ook lukt om poep op te ruimen in de natuur. Daar zie ik nooit iets liggen, en staan op verschillende plekken bakken met van die zakjes erbij. Komt vooral ook omdat op de almen vee loopt en ze geen ziektes willen bij de dieren. Ik wil best de poep in het bos ook opruimen, als dat gevraagd gaat worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 08:24

Het heeft wel te maken met dezelfde groep mensen die alles en iedereen wil weren uit onze stukjes versnipperd groen. Een ideologie nastreeft die onmogelijk is.

Wij betalen allen mee aan staatsbosbeheer maar ze gaan ons wel op steeds meer plaatsen toegang ontzeggen.

De ene keer door een vervuilende hond.
De andere keer door een bijtgrage wolf. Waar je dan niets over het blijven fokken en stikstof hoort.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 09:02

Ze roepen hier (woon in dezelfde contreien) ook op om je poep op te ruimen. Maar ze gaan geen vuilnisbakken neerzetten want te weinig capaciteit om ze te legen.

Zo ligt er voor een ander lokaal bos een hele rij met plastic zakjes vol poep.... (Al snap ik dat ook niet, dan heb je het toch al heel de weg meegezeuld).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 12:22

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 13:43

Aanval Kootwijkerbroek Gld, 7 -8 schapen gedood
Citaat:
Kootwijkerbroek, Gelderland
13-01-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

Na eerdere aanvallen nu alle schapen gedood. Door voorbijganger opgemerkt. Er werden 7/8 schapen geteld.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BvrCddD ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 14:23

Extra toezicht rond school Ruinen
Citaat:
13 januari 2026/RTV Drenthe
Provincie zet extra toezichthouders in bij Ruinen na schoolsluiting vanwege wolf

Gedeputeerde Gert-Jan Schuinder (BBB) zegt dat de provincie extra toezichthouders in de omgeving van basisschool 't Oelebröd heeft ingezet om te monitoren waar zich wolven bevinden. De Ruiner basisschool hield gisteren de deuren dicht, nadat er een wolf was gezien in de buurt van de school. Vandaag zijn de lessen hervat.

Even was Ruinen gisteren landelijk nieuws, toen basisschool 't Oelebröd als eerste school in Nederland de deuren dichthield na een gespotte wolf in de buurt. Voor het personeel, leerlingen en de ouders een wat ontregelende gebeurtenis. Maar vandaag is het weer business as usual op de school.

Alert

"Dat is maar goed ook", reageert gedeputeerde Schuinder. "De kinderen weten ook dat we extra toezichthouders hebben in de omgeving. We houden goed in de gaten waar de wolven zich nu bevinden. We zijn als provincie zeer alert wat er momenteel gebeurt in de wolvenpopulatie."
Gisterochtend werd de school door een omwonende getipt over een wolf op een aangrenzend sportveld. Daarop werden de burgemeester, provincie en ook politie ingeschakeld. De leerlingen en medewerkers zouden al later beginnen vanwege de gladheid, maar door het onderzoek naar de wolf besloot de school de deuren uit voorzorg helemaal dicht te houden.

Op zoek naar nieuw leefgebied

Inmiddels is duidelijk dat er gisteren daadwerkelijk een wolf in de buurt van de school liep. "Op basis van de beelden was goed te analyseren of het qua formaat en houding om een wolf ging. Dat is bevestigd, het gaat om een wolf", stelt Schuinder. "Aan het gedrag konden ze ook zien dat het waarschijnlijk om een passerende wolf gaat. Dat gebeurt vaker in deze periode. Jonge wolven gaan op zoek naar een nieuw leefgebied. Dat is soms moeilijk te vinden en soms lopen ze dan door een dorp."
Wolven kunnen vele tientallen kilometers op een dag afleggen. Dat ze in een dichtbevolkt land soms door woonwijken lopen, is volgens Schuinder 'logisch'. "Dat dat niet wenselijk is, dat weet ook iedereen, maar dat is nou eenmaal de situatie."

Veiligheid in het geding

Of er niet op een andere manier op het incident in Ruinen gereageerd had kunnen worden? "Niet bij alle zichtmeldingen worden de burgemeester en dergelijke ingeschakeld." Volgens Schuinder is het logisch dat als de openbare veiligheid in het geding is, de burgemeester wel wordt ingeschakeld.
Dat het schoolbestuur 't Oelebröd voor een dag sloot, daar heeft Schuinder begrip voor. Volgens hem zorgde de onduidelijkheid van de situatie ervoor dat de school het zekere voor het onzekere nam.
"Je ziet hier de combinatie tussen de wolf op de sportvelden, moeten reageren, het vervolgens niet weten waar het beest uithangt. En als je dat niet goed weet en je krijgt geen bevestiging in waar hij is, dan moet je een beslissing nemen. Ik sta er dan ook achter dat de school deze beslissing heeft genomen."

Melden

Het incident in Ruinen, benadrukt volgens Schuinder het belang van een wolvenmelding doen. "Ik wil echt oproepen het te melden als men een wolf ziet. Voor ons als provincie, maar ook als gemeente moeten we weten wat er in de hele populatie in de provincie gebeurt", licht Schuinder toe. "En we zijn ook nog op zoek naar een probleemwolf, die hebben we onlangs die classificatie meegegeven. Want in principe horen die beesten schuw te zijn."
Die 'probleemwolf' is wolf GW4890m, het dier dat herhaaldelijk schapen aanviel achter goedgekeurde rasters. De provincie wil het dier afschieten.

Wennen aan menselijk contact

De provincie heeft geen aanwijzingen dat de gespotte wolf in de buurt van de school de 'probleemwolf' zou zijn of gevaarlijk zou zijn voor mensen. Schuinder: "Elke wolf die in de nabije omgeving van mensen komt, is in principe mogelijk een niet-schuwe wolf. En een niet-schuwe wolf betekent niet gelijk dat hij een probleemwolf is, maar het is wel zo dat hij dan langzamerhand went aan menselijk contact. Dat is niet wat een wolf hoort te doen."
De provincie Drenthe pleit er al langer voor dat de Nederlandse wet- en regelgeving aangepast wordt op de beschermingsstatus binnen de Europese Unie. Die sinds mei vorig jaar aangepast. De status ging van 'strikt beschermd', naar 'beschermd'. Ook met de 'beschermde' status blijven er voorwaarden bestaan voordat een wolf mag worden aangepakt.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/181170 ... yaDSt4v_jA

Bron rtv Drenthe/ geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17r6E1 ... tid=wwXIfr

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:16

Leuk gevonden, toezichthouders die mogen kijken of er een wolf loopt.
Wordt een interessant geval voor de arbeidsinspectie als een wolf een keer een hapje van een toezichthouder neemt. :Y)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 15:22

Ik dacht al, geen enkele reactie op deze podcast.
Blijkbaar is het plaatsen niet goed gegaan.

Podcast Debbie Rijnders, Tinley Acedemie in gesprek met Luigi Boitani en Erwin van Maanen, beide ecoloog en beide deskundig op wolvengebied.

Citaat:
PODCAST MET BOITANI EN VAN MAANEN

Delen? Ja, graag! Maar wel met bronvermelding, zoals het hoort.

De wolvendiscussie is in Nederland fel en regelmatig behoorlijk gepolariseerd. Iedereen is het in deze discussie echter eens dat Luigi Boitani een alom gerespecteerde wolvenexpert is, die serieus genomen moet worden.

Debbie Rijnders, diergedragsdeskundige en directeur van Tinley Academie nodigde Luigi Boitani uit om in de podcast Animal Matters in gesprek te gaan met de Nederlandse ecoloog en wolvendeskundige Erwin van Maanen. In deze podcast geeft Boitani zijn visie en mening vanuit gedegen onderzoekservaring over de situatie van wolven in Nederland. En hij zegt opmerkelijke dingen en ontkracht meerdere uitspraken en aannames die in Nederland regelmatig de kop op steken.
Drie voorbeelden:

▶️ “Wolven beschermen betekent dat wolven beheerd moeten worden."

▶️ “Honden zijn een gemakkelijke prooi voor wolven. Ik zou iedereen met een hond aanraden niet in wolvengebieden te wandelen. Dat is een uitnodiging voor de wolf om dichtbij te komen en je hond als prooi te testen."

▶️ “Wolven verdedigen niets. Dus ook niet hun pups."

Nieuwsgierig geworden? Luister dan de podcast. Dat kan via:

https://youtu.be/YzaI1PHfdIQ?si=4VMqWBH_4Nz6eXgl

Ook is de podcast op Spotify en Soundcloud te vinden op het kanaal Animal Matters.

Voor het gemak hebben we de podcast uitgeschreven en de tekst vertaald naar Nederlands. Die vertaling vind je hier op onze website:

https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... Maanen.pdf

Bron Stichting Wijs met Wolven.

Citaat:
13 januari 2026
De 3 samenwerkende pagina's: Wolf gezien op de Veluwe/Stichting Wijs met wolven/Geen wolf in cultuurlandschap
De Nederlandse vertaling zal ook op deze pagina geplaatst worden
---
PODCAST MET BOITANI EN VAN MAANEN
De wolvendiscussie is in Nederland fel en regelmatig behoorlijk gepolariseerd. Iedereen is het in deze discussie echter eens dat Luigi Boitani een alom gerespecteerde wolvenexpert is, die serieus genomen moet worden.
Debbie Rijnders, diergedragsdeskundige en directeur van Tinley Academie nodigde Luigi Boitani uit om in de podcast Animal Matters in gesprek te gaan met de Nederlandse ecoloog en wolvendeskundige Erwin van Maanen. In deze podcast geeft Boitani zijn visie en mening vanuit gedegen onderzoekservaring over de situatie van wolven in Nederland. En hij zegt opmerkelijke dingen en ontkracht meerdere uitspraken en aannames die in Nederland regelmatig de kop op steken.
Drie voorbeelden:
▶️ “Wolven beschermen betekent dat wolven beheerd moeten worden."
▶️ “Honden zijn een gemakkelijke prooi voor wolven. Ik zou iedereen met een hond aanraden niet in wolvengebieden te wandelen. Dat is een uitnodiging voor de wolf om dichtbij te komen en je hond als prooi te testen."
▶️ “Wolven verdedigen niets. Dus ook niet hun pups."
Nieuwsgierig geworden? Luister dan de podcast. Dat kan via:
https://www.youtube.com/watch?v=YzaI1PHfdIQ
Of via:
https://open.spotify.com/episode/5zf2Yv ... 7ab8e94b00

Voor het gemak hebben we de podcast uitgeschreven en de tekst vertaald naar Nederlands. Die vertaling vind je hier op onze website:
https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... tR4HXVECmA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17v9jN ... tid=wwXIfr

Link naar Nederlandstalig PDF document interview met Boitani en Van Maanen:
https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... Maanen.pdf
bron stichting wijs met wolf
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 13-01-26 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:22

En wat veranderd er aan het probleem door weer extra monitoring zonder ingrijpen?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:35

Super interessanten, genuanceerde podcast!

Paar passages uit de PDF:

Boitani: Nou, we hebben niet veel gegevens – ik bedoel harde wetenschappelijke
gegevens – over het gedrag van tamme wolven, maar we kunnen voorspellen wat er
gebeurt en ik voel me daar vrij zeker over. Zoals ik eerder zei: wolven zijn extreem
flexibel. Ze leren heel snel om zich aan te passen aan de lokale situatie. Het is geen
wonder dat een wolf die niet wordt weggejaagd, die een bepaald karakter of
temperament heeft, of gewoon nieuwsgierig is, steeds dichterbij komt. Hij vindt geen
tegenstand en komt steeds dichterbij... waarom niet?
Dus als je kijkt naar wolvengedrag en ecologie, herhaal ik altijd in mijn lezingen: de
eerste vraag die je jezelf kunt stellen is: Waarom niet? Mensen vragen zich af: “Oh,
komen ze echt in het centrum van Amsterdam?” En ik zou zeggen: waarom niet? Wat
houdt ze tegen?

Interviewer: Toen de wolf voor het eerst naar Nederland kwam, zei men: wolven
springen niet, ze graven liever. Nu weten we dat wolven springen. Wat vind je van
springen, graven en afrasteringen?

Boitani: Ik ben echt verbijsterd. De persoon die zegt “nee, ze springen niet, ze graven”
zou verwijderd moeten worden. Waarom zomaar iets zeggen zonder kennis van de
natuurlijke aard van wolven? Natuurlijk kunnen wolven springen.

Van Maanen: Maar er is zoveel onzin gezegd over wolven in het begin: een wolf zou
nooit een paard aanvallen, nooit een hond aanvallen.

Boitani: Ik ben verbaasd over zulke uitspraken. We hebben het niet over wezens van
Mars. Er zijn tonnen wetenschappelijke artikelen over wolven. De wolf is een van de
meest bestudeerde dieren ter wereld. Dus waarom niet gewoon de literatuur
raadplegen voordat je iets doms zegt?
Wolven kunnen springen. Ik zag een vrouwtjeswolf bij een omheining voor mijn ogen,
die zich door mij in de richting van het hek gedrukt voelde, en ze sprong 3,5 meter hoog
– helemaal alleen. Wolven doen dat normaal niet, maar het kan. Een hek van 2 meter
is niets voor een wolf. Natuurlijk, als er een gat is, graven ze misschien liever. Het
hangt af van de situatie. Er zijn zoveel variabelen in het veld dat je niet altijd kunt
voorspellen wat er gebeurt.

Interviewer: Als dierhouders dit horen, zeggen ze waarschijnlijk: “Dan heeft een
wolfwerend hek geen zin, want hij springt er toch overheen.”.

Boitani: Nee. Wolvenhekken zijn meestal geëlektrificeerd. Je kunt een hek van 2 meter
hebben met één of twee elektrische draden buiten het hek, op 20 of 30 cm afstand van
het hek. Dat voorkomt dat wolven eroverheen springen. In Abruzzo, Midden-Italië,
hebben we al eeuwen vee en zelfs nu nog. Het hek, een laag elektrisch hek, samen met
een waakhond, is genoeg. Iedereen is welkom om naar Abruzzo te komen en met
herders te praten. Ik sprak onlangs nog met een herder met duizend schapen: hij verloor
vorig jaar nul schapen aan beren of wolven.

Interviewer: Als ik het goed begrijp, zeg je dat er een elektrische draad buiten het hek
moet zijn, op 30 cm afstand, en dat is anders dan het advies in Nederland, waar men
zegt: zet draden op 20 cm, 40 cm, enzovoort, maar dicht tegen het hek.

Boitani: Ja, dat klopt. Maar we hebben ook voorbeelden van mensen die dubbele
elektrische hekken zetten met 8.000 volt, en een wolf springt er toch overheen. Het
hangt ook af van individuele wolven die leren springen of niet bang zijn voor het hek. Ik
heb voorbeelden gezien van wolven die een elektrische schok kregen en de volgende
dag terugkwamen om hetzelfde hek opnieuw te nemen. Dat is dus ook individualiteit.
We moeten altijd iets doen – een hek plaatsen – en misschien in de toekomst kijken
naar slimmere oplossingen om betere afschrikmiddelen te maken.

Laatste opmerking: Er is geen manier om het risico op nul te brengen. Geen enkele.
Maar het is belangrijk om het risico terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Als
een herder twee of drie schapen per jaar verliest, is dat niets. Waarschijnlijk sterven er
meer door ziekte. Maar als een herder 300 schapen verliest, dan is dat een probleem.
Zelfs 30 is een probleem. Dus wat ik zeg, is dat alle huidige technieken om
wolvenpredatie op vee te voorkomen, technieken die werken, kunnen massale
slachtingen voorkomen, maar brengen het risico niet terug tot nul. Daar moeten we
eerlijk over zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 19:59

Citaat:
13 januari 2026/RTV Drenthe
Dode wolf Doldersummerveld is niet de 'probleemwolf', blijkt uit spoedanalyse
De wolf die op 11 december werd aangereden tussen Doldersum en Wateren is niet de 'probleemwolf' die de provincie wil afschieten. Dat blijkt uit een dna-analyse die met spoed werd uitgevoerd.
Nu is duidelijk dat het gaat om mannetjeswolf GW5258m. Dit is een nakomeling van de roedel in het Drents-Friese Wold. Zijn dna was nog niet eerder in Nederland vastgesteld.
Op de dag van de aanrijding ging de politie direct al uit van een ongeluk. De betrokken automobilist meldde zich namelijk bij de politie. De wolf werd uiteindelijk dood gevonden op het Doldersummerveld.
'Probleemwolf'
Enkele dagen voor het overlijden van GW5258m maakte de provincie bekend dat het 'probleemwolf' GW4890m, ook een mannetje, wil afschieten vanwege meerdere aanvallen op vee achter goedgekeurd wolvenraster.
Omdat vrij snel na het ongeluk duidelijk werd dat GW5258m een mannetje is, kon niet worden uitgesloten dat de aangereden wolf de 'probleemwolf' zou kunnen zijn. De provincie vroeg daarom een spoedanalyse aan.
Normaal gesproken duurt het veel langer voor het dna van een dode wolf bekend is. Een week na aanrijding op 11 december overleed nog een wolf in het verkeer. Dit gebeurde op 17 december bij Hijken. Meer informatie over deze wolf, een vrouwtje, wordt in maart verwacht.
Onderzoek politie
In december overleed nog een derde wolf, een vrouwtje. Dit dier kwam om het leven op 10 december. Het onderzoek naar de doodsoorzaak ligt bij de politie. Onduidelijk is wanneer hier meer bekend over wordt.

'Probleemwolf'
In april 2025 heeft het Interprovinciaal Overleg namens de twaalf provincies het wolvenplan vastgesteld. Daarin staat uitgelegd wanneer de provincies een wolf een 'probleemwolf' noemen. In de praktijk gaat dat om wolven die een gevaar vormen voor mensen of honden, of wolven die herhaald beschermd vee aanvallen ondanks preventieve maatregelen. Omdat de term 'probleemwolf' is gekozen door de provincies, kiest RTV Drenthe ervoor om aanhalingstekens te gebruiken.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/181188 ... oedanalyse

https://www.facebook.com/share/p/1Fvdjn ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 09:34

Citaat:
14 januari 2026
Minder wilde zwijnen door wolven? ‘De populatie schiet juist omhoog’; dit zeggen deskundigen erover

Langs fietspaden op de Veluwe is het goed te zien: wilde zwijnen zijn er actief. Ze wroeten de grond open op zoek naar voedsel. Het gaat goed met de wildezwijnenstand, ondanks de wolf. Sterker: de verwachting is dat er zoveel zijn, dat in het voorjaar weer een deel afgeschoten moet.
„Ze zijn tonnetje rond.” Boswachter Frank Theunissen van Natuurmonumenten ziet dat de wilde zwijnen mooie tijden beleven in zijn werkgebied op de Zuid-Veluwe. De dieren hebben voldoende te eten. In de herfst zijn er volop nootjes van de bomen gevallen en daar profiteren ze nu van. „De populatie schiet omhoog.”
Het aantal ligt nog wel lager dan voor 2023, zegt Theunissen. In dat jaar was er heel weinig voedsel voor de wilde zwijnen beschikbaar en leefden er tegelijk veel dieren op de Veluwe. Die combinatie zorgde ervoor dat ze zelfs woonwijken ingingen op zoek naar eten. Uiteindelijk stierven er in de winter van 2023 veel exemplaren door voedselgebrek.
Dierlijk voedsel in de grond

Dat is deze winter niet het geval. Wel zoeken de zwijnen in de grond naar eten. „Ze hebben de afgelopen maanden ontzettend veel noten gegeten. Nu heeft hun lijf behoefte aan dierlijk voedsel. Ze weten dat ze dat vinden aan de randen van die betonpaden in het bos”, zegt de boswachter. „Juist daar zit veel voedsel in de grond, omdat ondergronds leven niet verder kan.”
‘Wolf neemt niet alles over’

Elk jaar worden er op de Veluwe honderden zwijnen, herten en reeën afgeschoten om te zorgen dat er niet te veel dieren leven op de Veluwe. Als er te veel wild is, worden alle jonge boompjes kaalgevreten en ontstaat er geen nieuw bos.

Nu de wolf terug is in de Nederlandse natuur, is de verwachting dat het roofdier een deel van dit wildbeheer voor zijn rekening neemt. „Maar de wolf neemt dat niet helemaal over”, zegt Erik Koffeman van de Faunabeheereenheid Gelderland. Ook hij constateert dat er veel zwijnen zijn. Hij verwacht daarom dat in het voorjaar, na een telling van het wild een deel van de wilde zwijnen moet worden afgeschoten.
Vooral de biggen

De komst van de wolf naar de Veluwe heeft tegelijkertijd wél effect, zegt Koffeman. „De wolven prederen vooral op biggen.” De jonge dieren beschikken nog niet over de vervaarlijke tanden waarmee volwassen zwijnen zich kunnen verweren tegen de wolf. Biggen zijn dus een makkelijkere prooi.

Het lijkt erop dat de wolven liever op edelherten jagen, omdat er dan voor hen minder risico is.
Boswachter Frank Theunissen

Zwijnen zijn zich bovendien anders gaan gedragen nu de wolf er is, ziet Koffeman. „Ze zijn meer in grote rotten (groepen, red.) gaan lopen.” De groep biedt meer bescherming.
Hert op het menu?

Theunissen heeft een vermoeden dat er nog iets speelt op de Veluwe. „Het is nog een vermoeden, maar het lijkt erop dat de wolven liever op edelherten jagen, omdat er dan voor hen minder risico is. En die edelherten zijn nog lang niet op. Maar als die situatie verandert en de herten raken wel op, dan heb je kans dat wolven toch weer meer op wilde zwijnen gaan jagen.”

https://www.gelderlander.nl/ede/minder- ... &auth_rd=1

https://www.facebook.com/share/p/1E93bQ ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:11

Nee dan heb je kans dat ze meer naar McSchaap/pony gaan.

Dat dier met die harde kop en gevaarlijke tanden, daar passen ze wel voor op

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:04

Nu op BNR radio een uur (van tien tot elf) over de wolf met Martin (kon naam niet goed verstaan). Onder andere wordt genoemd:

Zoals er een inburgeringscursus is, kan er een uitburgeringscursus voor de mens t.o.v. de wolf worden gedaan.
Het wolfwerend raster is iets wat de wolf gewoon moet leren. Na het leren blijft de wolf er wel achter. (tja, nu de weerbarstige praktijk, hoe ziet het een en ander er dan uit? vijf meter hoge dubbele hekken met extra stroom en ingegraven barricades?)
Men moet de excalatieladder oefenen. Er zijn stappen overgeslagen door de mens. (Hoe dan, vraag ik me af)
Paintballen om de wolf schuw te krijgen (is al afgeschoten door de rechter, pun intended)
Vergelijk met de VS, camping in berengebied met bordjes: u bent in berengebied, niet voeren, anders volgt een boete.
Ruim afval goed op (tja, dat is eeen open deur, dat moet je altijd doen)
Het verschijnsel 'wolf'staat voor een veranderende samenleving, wen er maar aan (noot van mij: niet elke verandering is een verbetering)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 11:41

Martin Drenthen. The Big Five BNR, wel terug te vinden in de diverse podcast apps.