Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:10

Loretta schreef:
Gewoon een eerlijk minimuumloon lostheel wat meer problemen op, dan enkel kinderen met honger.

Dat is absoluut waar! Maar ik denk dat er wel kinderen zijn waarvan de ouders niet zo goed zijn in (op)voeden en verzorgen en waarvan de kinderen dan toch wel ooit slecht of niet-gevoed naar school komen, ondanks dat de ouders wel genoeg geld zouden hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:16

Ik denk dat het heel fijn zou zijn voor de kinderen die om welke reden dan ook vanuit huis te kort komen.
Maar als je voor àlle kinderen maaltijden moet gaat verzorgen, ook die het prima zelf kunnen bekostigen... is dat toch wel veel verspilling van geld in mijn ogen. Dat dan beter voor andere zaken gebruikt kan worden.

Ik zou er wel voor in zijn om de kinderbijslag af te schaffen. En in plaats daarvan dingen te bekostigen die ècht direct bij de kinderen terecht komen. Zoals schoollunches :j En zwemles. En nog iets van gym of freerunnen of andere gratis activiteiten ofzo zodat alle kinderen ook een hobby naast school kunnen hebben.

Of dat alle kinderen 1 keer in de maand ergens nette tweedehands kleding uit kunnen zoeken die ze nodig hebben / graag willen. Allemaal via school een cadeaubon voor een lokaal winkeltje.

Al die dingen samen lijkt me een veel betere besteding van kinderbijslag dan hoe we het nu maar weggeven en mensen er van doen wat ze willen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:11

pmarena schreef:
Ik denk dat het heel fijn zou zijn voor de kinderen die om welke reden dan ook vanuit huis te kort komen.
Maar als je voor àlle kinderen maaltijden moet gaat verzorgen, ook die het prima zelf kunnen bekostigen... is dat toch wel veel verspilling van geld in mijn ogen. Dat dan beter voor andere zaken gebruikt kan worden.

Ik zou er wel voor in zijn om de kinderbijslag af te schaffen. En in plaats daarvan dingen te bekostigen die ècht direct bij de kinderen terecht komen. Zoals schoollunches :j En zwemles. En nog iets van gym of freerunnen of andere gratis activiteiten ofzo zodat alle kinderen ook een hobby naast school kunnen hebben.

Of dat alle kinderen 1 keer in de maand ergens nette tweedehands kleding uit kunnen zoeken die ze nodig hebben / graag willen. Allemaal via school een cadeaubon voor een lokaal winkeltje.

Al die dingen samen lijkt me een veel betere besteding van kinderbijslag dan hoe we het nu maar weggeven en mensen er van doen wat ze willen.

Het probleem is helaas dat kinderen geen tweedehandskleding willen maar merkkleding. Omdat hun vriendjes dat ook hebben en als kind wil je niet uit de toon vallen. Een kennis van me zegt dat ze tweedehands kleding koopt en dan merkjes erop naait zodat het lijkt alsof haar kinderen de merkkleding hebben. Het is erg allemaal, die schone schijn maar je moet sterk in je schoenen staan om je niets van groepsdruk aan te trekken en kinderen kunnen dat meestal nog niet. Ik vraag me af of dat op bijv. Vrije scholen ook zo zou zijn? Omdat daar een alternatievere sfeer heerst (of heerste, ik weet niet hoe het tegenwoordig is.)

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:42

Anjali, wat een onzin. Kinderen tot een jaar of 10 hebben niets met merkkleding. En het zijn meestal de ouders die hier gevoelig voor zijn .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:45

Ik denk dat die kinderen waar het om gaat. Die zonder jas naar school komen en het koud hebben, of die met te kleine schoenen rondlopen of wat dan ook, dat niet zoveel uitmaakt. Die van ons draagt ook meer Vinted dan nieuw uit de winkel gekochte kleding. Dat verschil zie je niet :)

Als kinderen uit armere gezinnen gewoon zelf iets van een bon zouden kunnen krijgen die alleen maar uitgegeven kan worden aan "kinderspul" , dan zou je zowel die kinderen helpen als een goed hergebruik van kleding e.d. promoten. En dan komt het geld ook direct bij die kinderen terecht ipv dat ouders er sigaretten of iets van luxe voor zichzelf van gaan kopen ofzo :=

Door echt de kinderen direct dingen te geven, (schoollunch / zwemles / activiteiten / kleding / speelgoed / enz. komt dat "kinderbijslag" veel beter terecht waar je het hebben wilt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:01

BigOne schreef:
Anjali, wat een onzin. Kinderen tot een jaar of 10 hebben niets met merkkleding. En het zijn meestal de ouders die hier gevoelig voor zijn .

Ik heb dit niet bedacht! Gehoord van een moeder van 2. Zelf heb ik geen kinderen en toen ik nog op school zat ging het er anders aan toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:10

pmarena schreef:

Kom op zeg wat een betutteling zeg. Daar zitten mensen echt niet op te wachten. Leven en laten leven en de meeste mensen gaan zeer goed met de kinderbijslag om. Dat percentage dat het niet doet hoeven we niet zo'n naar systeem voor op te tuigen dat teveel ingrijpt in de levenssfeer van mensen zelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:19

Hoezo ingrijpt op de levenssfeer van mensen zelf :?

Waar zou je anders geld weg willen halen om iets als schoollunches te kunnen betalen :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:22

BigOne schreef:

Nou ik denk dat het wel degelijk een rol van invloed kan hebben hoor

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:23

pmarena schreef:

Waar zou je anders geld weg willen halen om iets als schoollunches te kunnen betalen :=

Misschien wordt het eens tijd dat de allerijksten een fatsoenlijke bijdrage gaan leveren. Die worden in dit hoofdlijnenakkoord weer eens volledig ontzien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:30

purny schreef:
BigOne schreef:

Nou ik denk dat het wel degelijk een rol van invloed kan hebben hoor

dat is ook een kwestie van opvoeden en wat kinderen gewend zijn. Mijn kinderen lopen ook zeer regelmatig in tweedehandskleren, of in kleding van de Zeeman, Primark of Hema. Niets mis mee. Ze worden in de klas daar zeker niet op aangekeken. Mijn dochters zijn nu 9 en 10 jaar. Misschien als ze straks naar de middelbare school gaan, dat het anders wordt. Maar dan krijgen ze kleedgeld en mogen ze het zelf uitzoeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:34

pmarena schreef:

Kinderbijslag is voor iedereen die kinderen heeft. Rijk of arm krijgt kinderbijslag. Wellicht stoppen bij de rijken?
Ben ik zelf niet aan uit.

Maar we hoeven niet te gaan bepalen voor anderen hoe ze dat gebruiken. Ben je rijk dan wordt het pianoles en andere leuke dingen voor kinderen.
Ben je arm dan zal het vooral eerste levensbehoeften zijn zoals eten en drinken.
Jij wil het al voor iedereen gaan invullen (oormerken heet dat officieel) en dat is niet de bedoeling van deze bijslag..het is vrij en moet dat vooral blijven.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-06-24 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:36

inkomensafhankelijke kinderbijslag, net als bij de toeslagen??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:45

Ik vind niet dat het vrij hoeft te blijven. Ik vind het een raar iets, terwijl de ouwetjes te lang in hun luier zitten te soppen, we allerlei problemen hebben en te weinig geld om dat aan te pakken, gratis geld geven aan mensen die het veelal niet eens echt-ècht nodig hebben :(:)

Wil je ervoor zorgen dat KINDEREN een goede basis hebben, en daar dat geld voor uittrekken, lever die goede basis dan direct aan de kinderen :j Luxe betalen de mensen zelf maar, daar hoeft de hele samenleving niet aan mee te betalen.

Ik denk dat het heel fijn is om dat geld direct ten goede te laten komen aan kinderen. Door het te besteden aan zaken als opvang, schoollunch, zwemdiploma, sporten, kleding / speelgoed / fiets wanneer nodig..... dan snijdt het aan meerdere kanten tegelijk.

Het bespaart ouders geld. Kinderen hebben allemaal toegang tot dingen die goed voor ze zijn / die ze nodig hebben. En de samenleving profiteert er ook van want die kinderen groeien gezond op en dat bespaart ook weer kosten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:45

juval schreef:
inkomensafhankelijke kinderbijslag, net als bij de toeslagen??

Dat is een optie maar dan krijgen mensen die het echt wel nodig hebben het zeer waarschijnlijk ook niet. Dan moet die grens wel hoog genoeg zijn en niet zoals het nu gaat met de toeslagen.
Iemand die net buiten alle toeslagen valt heeft vaak minder te besteden dan iemand die overal recht op heeft.

En Pmarena heeft wel een punt, maak sport /zwemles bvb gratis, kinderopvang goedkoop en goed dan kan dat veel voordelen hebben. Evenals een omslag op scholen, op school van 8 tot 5 met een warme maaltijd tussen de middag. Ouders kunnen werken en leveren niet een zeer groot gedeelte in aan de opvang.
Daardoor gaan de kosten van toeslag voor opvang naar beneden en kunnen scholen extra geld krijgen voor ondersteunend personeel ( voor spel/eten enz) gelijke kansen voor alle kids .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-06-24 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:49

pmarena schreef:
Ik denk dat die kinderen waar het om gaat. Die zonder jas naar school komen en het koud hebben, of die met te kleine schoenen rondlopen of wat dan ook, dat niet zoveel uitmaakt. Die van ons draagt ook meer Vinted dan nieuw uit de winkel gekochte kleding. Dat verschil zie je niet :)

Als kinderen uit armere gezinnen gewoon zelf iets van een bon zouden kunnen krijgen die alleen maar uitgegeven kan worden aan "kinderspul" , dan zou je zowel die kinderen helpen als een goed hergebruik van kleding e.d. promoten. En dan komt het geld ook direct bij die kinderen terecht ipv dat ouders er sigaretten of iets van luxe voor zichzelf van gaan kopen ofzo :=

Door echt de kinderen direct dingen te geven, (schoollunch / zwemles / activiteiten / kleding / speelgoed / enz. komt dat "kinderbijslag" veel beter terecht waar je het hebben wilt.

Werkelijk??? Dit lijkt wel alsof je alle ouders met schoolgaande kinderen onder curatele gaat zetten. Slecht plan, laat ouders zelf hun keuzes maken aub, het is geen China o.i.d hier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:50

pmarena schreef:
Ik vind niet dat het vrij hoeft te blijven. Ik vind het een raar iets, terwijl de ouwetjes te lang in hun luier zitten te soppen, we allerlei problemen hebben en te weinig geld om dat aan te pakken, gratis geld geven aan mensen die het veelal niet eens echt-ècht nodig hebben :(:)

Wil je ervoor zorgen dat KINDEREN een goede basis hebben, en daar dat geld voor uittrekken, lever die goede basis dan direct aan de kinderen :j Luxe betalen de mensen zelf maar, daar hoeft de hele samenleving niet aan mee te betalen.

Ik denk dat het heel fijn is om dat geld direct ten goede te laten komen aan kinderen. Door het te besteden aan zaken als opvang, schoollunch, zwemdiploma, sporten, kleding / speelgoed / fiets wanneer nodig..... dan snijdt het aan meerdere kanten tegelijk.

Het bespaart ouders geld. Kinderen hebben allemaal toegang tot dingen die goed voor ze zijn / die ze nodig hebben. En de samenleving profiteert er ook van want die kinderen groeien gezond op en dat bespaart ook weer kosten.

Eens dat we het zeer grondig on eens zijn!
En ouderen kunnen incontinentie problemen hebben. Dat mag wel iets respectvoller benoemd worden. Iets van zorg achtergrond hebben waarbij respectvolle zorg erg belangrijk was inclusief het respectvol formuleren van problemen van mensen.
Charley zo vreselijk met je eens. Goed verwoord.

Juval inkomensafhankelijk kinderbijslag vind ik niet verkeerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:08

Ik begrijp de argumentatie wel van Pmarena.
Nu krijgt iedereen kinderbijslag, ook de mensen die dit niet nodig hebben.

Maar ik dacht dat mensen met bijvoorbeeld bijstand al in aan.erking kwamen voor extra zaken als een fiets voor school bijvoorbeeld.
Maar is dit afhankelijk van de gemeente.

Sporten goedkoper maken voor alle kinderen zou goed zijn voor de mentale en fysieke gesteldheid, maar dit nieuwe kabinet gaat dit juist duurder maken door de verhoging van het BTW-tarief, dus sporten zal voor veel kinderen te duur worden.

Eigenlijk ben ik wel voor de schooltijden langer maken inderdaad, inclusief een gezonde maaltijd, iedere dag sport/beweging en dan is er veel minder kinderopvang nodig.

Ik ken trouwens mensen die liever tweedehands merkkleding kopen dan nieuwe goedkope kleding. Soms kwestie van smaak of duurzaamheid en soms kwestie van status.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:14

Hier in de omgeving zijn er vanuit de gemeentes en maatschappelijke/kerkelijke instellingen ook al wel heel veel potjes zijn waar minima aanspraak op kunnen maken. Kledingbank, voedselbank, goedkoop of gratis sporten. Gratis laptop of fiets voor naar school. Uitjes in de vakanties. Dit soort dingen bestaan echt wel, maar is wellicht niet bij iedereen bekend of misschien is er een soort schaamte om er gebruik van te maken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:37

En vaak heel verschillend per gemeente, dat maakt het ook al weer moeilijker om te weten wat er wel en niet is geregeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:55

Het moet gewoon in de basis goed geregeld worden, dat er een eerlijk minimumloon betaald wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:02

CharleyT schreef:
pmarena schreef:

Werkelijk??? Dit lijkt wel alsof je alle ouders met schoolgaande kinderen onder curatele gaat zetten. Slecht plan, laat ouders zelf hun keuzes maken aub, het is geen China o.i.d hier.

Wat heeft dit nu weer te maken met ouders die niet zelf een keuze zouden kunnen maken, waarom zou dat niet kunnen dan? Je kan je eigen geld gewoon zo uitgeven als je zelf wilt hoor :=

pien_2010 schreef:
Eens dat we het zeer grondig on eens zijn!
En ouderen kunnen incontinentie problemen hebben. Dat mag wel iets respectvoller benoemd worden. Iets van zorg achtergrond hebben waarbij respectvolle zorg erg belangrijk was inclusief het respectvol formuleren van problemen van mensen.
Charley zo vreselijk met je eens. Goed verwoord.

Juval inkomensafhankelijk kinderbijslag vind ik niet verkeerd.

Ik heb het niet over incontinentie problemen. Ik heb het er over dat er in verzorgingshuizen vaak te weinig personeel is om ze überhaupt naar de WC te laten gaan, en ze dan "voor het gemak" maar een luier om krijgen -O- Dat soort schrijnende zaken.....

Electra63 schreef:
Ik begrijp de argumentatie wel van Pmarena.
Nu krijgt iedereen kinderbijslag, ook de mensen die dit niet nodig hebben.

Maar ik dacht dat mensen met bijvoorbeeld bijstand al in aan.erking kwamen voor extra zaken als een fiets voor school bijvoorbeeld.
Maar is dit afhankelijk van de gemeente.

Sporten goedkoper maken voor alle kinderen zou goed zijn voor de mentale en fysieke gesteldheid, maar dit nieuwe kabinet gaat dit juist duurder maken door de verhoging van het BTW-tarief, dus sporten zal voor veel kinderen te duur worden.

Eigenlijk ben ik wel voor de schooltijden langer maken inderdaad, inclusief een gezonde maaltijd, iedere dag sport/beweging en dan is er veel minder kinderopvang nodig.

Ik ken trouwens mensen die liever tweedehands merkkleding kopen dan nieuwe goedkope kleding. Soms kwestie van smaak of duurzaamheid en soms kwestie van status.

Ja dergelijke initiatieven zijn er al :j Super goed natuurlijk. Maar je hebt wel pech als het niet in de gemeente is waar je woont. Of als er inderdaad een soort schaamte speelt om hulp te vragen, of als ouders het om welke reden dan ook niet doen dan heb je er als kind nog niks aan...

Dan lijkt een systeem waarin alle kinderen gewoon gratis gebruik kunnen maken van dit soort dingen, me een veel betere besteding van iets als kinderbijslag. Omdat je het dan gelijk trekt voor kinderen en nog steeds alle ouders profiteren van een bijdrage in de kosten van kinderen zeg maar :)

En met iets als schoollunches heb je ook dat gezeik niet over allerlei snoepgoed en witbrood enzo meegeven naar school. Gewoon lekker alle kinderen gezond eten. Kan je ook van lokale boeren kopen nog :)*

Schooltijden langer maken dat hoeft van mij niet zo, ik vind wel dat een ieder het zelf in moet kunnen vullen en dat kinderen zelf keuzes moeten kunnen maken wat ze na school doen. Maar lokaal na school activiteiten aanbieden waar elk kind aan mee kan doen, en al die andere dingen, lijkt mij beter besteed geld voor kinderen, ouders en de gemeenschap dan zomaar domweg geld storten op de rekening van alle ouders.

Het is uiteraard mooi meegenomen want ze kosten genoeg :=
Maar naar mijn mening kan dat geld gewoon efficiënter / doelgerichter besteed worden.

Maargoed, het is wel een detour geworden vanaf het onderwerp "schoollunch" zo :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:30

Citaat:
Ik heb het niet over incontinentie problemen. Ik heb het er over dat er in verzorgingshuizen vaak te weinig personeel is om ze überhaupt naar de WC te laten gaan, en ze dan "voor het gemak" maar een luier om krijgen Dat soort schrijnende zaken.....

En ik heb het over je taalgebruik die totaal respectloos is zowel naar de ouderen als naar de zorg.

We zijn het eens , en ook de zorgmedewerkers, dat het zeer schrijnend is als mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben of niet de toiletgang krijgen die nodig is, waarbij dan naar incontinentie materiaal wordt gegrepen om ongelukjes te verkomen, cq tijdig vervanging krijgen van hun incontinentie materiaal.

De woorden soppen, luiers horen niet thuis bij dit ingewikkelde vraagstuk in de ouderenzorg en daar reageerde ik op.
Baby 's en jonge kinderen dragen een luier en zijn niet zindelijk. Volwassenen kunnen incontinent zijn vanwege allerlei problemen en dragen daarvoor incontinentie materiaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:46

Er is niks respectloos aan. En ik vind het jammer dat je het op die manier wegzet.
Het is gewoon wat het is, hoe erg ook :(:)

Nogmaals, ik heb het niet eens over incontinente ouderen. Maar over ouderen waar geen tijd voor is om die naar het toilet te helpen en die dan maar een luier om krijgen voor het gemak. Je kan het gerust anders noemen (alsof het dan minder erg is ofzo) maar het blijft dezelfde nare situatie voor zowel de ouderen als de verzorging.

Ik zie mij al roepen tegen oma, nee oma je mag niet zeggen dat ze je een luier om willen doen, je moet het incontinentie materiaal noemen. Dat maakt het bijna nog erger als je helemaal niet incontinent bent, maar alleen snel duizelig / slecht ziend / slecht ter been :(:)

Uiteraard snap ik je goede bedoeling maar zou het prettig vinden als wederzijds bij mij ook niet meteen uitgaat van respectloosheid. Het zijn oma d'r eigen woorden die perfect uitdrukken hoe de situatie voor haar voelde :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:53

Zo had ik het ook begrepen, uit tekort aan werknemers worden er soms beslissingen genomen bvb maar eens per twee weken douchen en overdag met een vochtig wegwerp washandje erlangs ( 12 jaar geleden al zo) “ lastige “ mensen in de luier .
De zorg, vooral voor demente mensen( en daar komen er nog veel meer van) is soms verschrikkelijk.