CharleyT schreef:pmarena schreef:Ik denk dat die kinderen waar het om gaat. Die zonder jas naar school komen en het koud hebben, of die met te kleine schoenen rondlopen of wat dan ook, dat niet zoveel uitmaakt. Die van ons draagt ook meer Vinted dan nieuw uit de winkel gekochte kleding. Dat verschil zie je niet

Als kinderen uit armere gezinnen gewoon zelf iets van een bon zouden kunnen krijgen die alleen maar uitgegeven kan worden aan "kinderspul" , dan zou je zowel die kinderen helpen als een goed hergebruik van kleding e.d. promoten. En dan komt het geld ook direct bij die kinderen terecht ipv dat ouders er sigaretten of iets van luxe voor zichzelf van gaan kopen ofzo

Door echt de kinderen direct dingen te geven, (schoollunch / zwemles / activiteiten / kleding / speelgoed / enz. komt dat "kinderbijslag" veel beter terecht waar je het hebben wilt.
Werkelijk??? Dit lijkt wel alsof je alle ouders met schoolgaande kinderen onder curatele gaat zetten. Slecht plan, laat ouders zelf hun keuzes maken aub, het is geen China o.i.d hier.
Wat heeft dit nu weer te maken met ouders die niet zelf een keuze zouden kunnen maken, waarom zou dat niet kunnen dan? Je kan je eigen geld gewoon zo uitgeven als je zelf wilt hoor
pien_2010 schreef:Eens dat we het zeer grondig on eens zijn!
En ouderen kunnen incontinentie problemen hebben. Dat mag wel iets respectvoller benoemd worden. Iets van zorg achtergrond hebben waarbij respectvolle zorg erg belangrijk was inclusief het respectvol formuleren van problemen van mensen.
Charley zo vreselijk met je eens. Goed verwoord.
Juval inkomensafhankelijk kinderbijslag vind ik niet verkeerd.
Ik heb het niet over incontinentie problemen. Ik heb het er over dat er in verzorgingshuizen vaak te weinig personeel is om ze überhaupt naar de WC te laten gaan, en ze dan "voor het gemak" maar een luier om krijgen
Dat soort schrijnende zaken.....
Electra63 schreef:Ik begrijp de argumentatie wel van Pmarena.
Nu krijgt iedereen kinderbijslag, ook de mensen die dit niet nodig hebben.
Maar ik dacht dat mensen met bijvoorbeeld bijstand al in aan.erking kwamen voor extra zaken als een fiets voor school bijvoorbeeld.
Maar is dit afhankelijk van de gemeente.
Sporten goedkoper maken voor alle kinderen zou goed zijn voor de mentale en fysieke gesteldheid, maar dit nieuwe kabinet gaat dit juist duurder maken door de verhoging van het BTW-tarief, dus sporten zal voor veel kinderen te duur worden.
Eigenlijk ben ik wel voor de schooltijden langer maken inderdaad, inclusief een gezonde maaltijd, iedere dag sport/beweging en dan is er veel minder kinderopvang nodig.
Ik ken trouwens mensen die liever tweedehands merkkleding kopen dan nieuwe goedkope kleding. Soms kwestie van smaak of duurzaamheid en soms kwestie van status.
Ja dergelijke initiatieven zijn er al
Super goed natuurlijk. Maar je hebt wel pech als het niet in de gemeente is waar je woont. Of als er inderdaad een soort schaamte speelt om hulp te vragen, of als ouders het om welke reden dan ook niet doen dan heb je er als kind nog niks aan...
Dan lijkt een systeem waarin alle kinderen gewoon gratis gebruik kunnen maken van dit soort dingen, me een veel betere besteding van iets als kinderbijslag. Omdat je het dan gelijk trekt voor kinderen en nog steeds alle ouders profiteren van een bijdrage in de kosten van kinderen zeg maar 
En met iets als schoollunches heb je ook dat gezeik niet over allerlei snoepgoed en witbrood enzo meegeven naar school. Gewoon lekker alle kinderen gezond eten. Kan je ook van lokale boeren kopen nog
Schooltijden langer maken dat hoeft van mij niet zo, ik vind wel dat een ieder het zelf in moet kunnen vullen en dat kinderen zelf keuzes moeten kunnen maken wat ze na school doen. Maar lokaal na school activiteiten aanbieden waar elk kind aan mee kan doen, en al die andere dingen, lijkt mij beter besteed geld voor kinderen, ouders en de gemeenschap dan zomaar domweg geld storten op de rekening van alle ouders.
Het is uiteraard mooi meegenomen want ze kosten genoeg
Maar naar mijn mening kan dat geld gewoon efficiënter / doelgerichter besteed worden.
Maargoed, het is wel een detour geworden vanaf het onderwerp "schoollunch" zo