Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:05

BigOne schreef:
Ik heb hetzelfde bericht ergens gelezen maar daarbij was 1 Oekrainer, 2 Polen en een Duitser betrokken! Is maar de vraag hoe correct de beide berichten zijn.

Of dat de Russen misschien gewoon spionnen hebben gerekruteerd.
Zou me niets verbazen nadat we jarenlang zijn bestookt met een constante stroom van pro Russische propaganda berichten op sociale media.

We hebben hier ook al genoeg pro Russische politici rondlopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:11

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:24

Loretta schreef:
BigOne schreef:
Ik heb hetzelfde bericht ergens gelezen maar daarbij was 1 Oekrainer, 2 Polen en een Duitser betrokken! Is maar de vraag hoe correct de beide berichten zijn.

Of dat de Russen misschien gewoon spionnen hebben gerekruteerd.
Zou me niets verbazen nadat we jarenlang zijn bestookt met een constante stroom van pro Russische propaganda berichten op sociale media.

We hebben hier ook al genoeg pro Russische politici rondlopen.

Hoeft niet eens... in hoeveel Oekraïners zijn oorspronkelijke Russen, en sympathiseren met Rusland? Dat zijn er nog steeds veel, dat was immers ook de reden dat de Russen het oosten zo snel in handen kregen. Hulp van binnenuit

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:00

Pandora2 schreef:
Ania uit Luik heeft maar 1 been en is verhuisd naar Oekraïne om mee te vechten aan het front.
Een bijzonder verhaal van een heel bijzondere vrouw _/-\o_
https://www.hln.be/buitenland/luikse-an ... ~ab9fc1a0/

O Jeetje arme ouders van Anita denk ik dan toch ook. Hopelijk kunnen ze de keuze steunen van hun dochter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:20

Zelensky over de aanstaande verkiezingen in de US
https://x.com/wartranslated/status/1850827648710434863
President Zelensky over de komende Amerikaanse verkiezingen:
"Niet alles hangt af van de Amerikaanse verkiezingen... We weten niet wie de volgende president zal worden, maar de steun van beide partijen voor Oekraïne zal zeker voortduren.
We zullen het zeker moeilijk vinden als het beleid [ten opzichte van Oekraïne] volledig verandert, en in dit geval zullen we nadenken over hoe we hiermee om moeten gaan. Maar niet nu, en pas dan."

Maar Oekraine zal zich wel zeker voorbereiden op een voor hen negatief scenario.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:24

https://x.com/EuromaidanPress/status/18 ... 9053303282
Russische Telegram-kanalen melden Oekraïense drone-aanvallen op een distilleerderij Ethanol Spirit in het dorp Krasnoye, oblast Voronezh.
Deze fabriek houdt zich bezig met de productie van brandstof en explosieven voor militaire doeleinden.
Op 22 oktober werd het al getroffen, samen met drie andere distilleerderijen in de regio's Tula en Tambov.
Deze aanvallen zijn bedoeld om de aanvoerlijnen en de operationele paraatheid van het Russische leger te verstoren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:55

Doen ze goed!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:17

ISW over de Russische economie. Denk je eens in dat Rusland met zijn manier van oorlogvoering ongeveer 1000 troepen per dag verliest in Oekraine en ze dus 30.000 nieuwe troepen per maand moeten mobiliseren om het aantal troepen op peil te houden. Onvoorstelbaar dat soort aantallen.

https://x.com/TheStudyofWar/status/1850688407673999401
Poetin schat zeer waarschijnlijk in dat het uitroepen van een nieuwe gedeeltelijke mobilisatiegolf, of het invoeren van een algemene mobilisatie, te kostbaar zal zijn voor zijn regime. Daarom heeft hij zijn toevlucht genomen tot crypto-mobilisatiepogingen die steeds grotere druk op de Russische oorlogseconomie lijken te leggen.
De Washington Post meldde op 27 oktober dat de Russische economie "gevaar loopt op oververhitting". Volgens de krant hebben de buitensporig hoge militaire uitgaven van Rusland de economische groei zodanig aangewakkerd dat Russische bedrijven gedwongen zijn salarissen kunstmatig te verhogen om te kunnen voldoen aan de vraag naar arbeidskrachten en zo te kunnen concurreren met de hoge militaire salarissen van Rusland.
De Washington Post citeerde het hoofd van de Russische Centrale Bank, Elvira Nabiullina, die in juli 2024 waarschuwde dat de Russische beroepsbevolking en productiecapaciteit "bijna uitgeput" zijn.
De Post merkte op dat particuliere Russische bedrijven moeite hebben om de salarissen van Russische militairen bij te benen en dat ze steeds vaker lonen moeten bieden die vele malen hoger liggen dan het gemiddelde in de sector.
ISW heeft onlangs gemeld dat de Russische regionale autoriteiten de eenmalige tekenbonussen voor Russische contractmilitairen aanzienlijk verhogen om het tempo van de Russische troepengeneratie (ongeveer 30.000 troepen per maand) op peil te houden...
wat onderstreept dat Rusland niet over een onbeperkte voorraad mankracht beschikt en financieel en sociaal rekening moet houden met de steeds hogere kosten van het aanvullen van de verliezen aan het front via verschillende methoden voor troepengeneratie.
De Washington Post merkte ook op dat het strenge migratiebeleid van Rusland, met name na de aanval op Crocus City Hall in maart 2024, de Russische beroepsbevolking verder heeft uitgeput en de economische spanningen heeft vergroot. Dit is met name het geval geworden omdat migrantenarbeiders Rusland steeds meer zien als een vijandige en onaantrekkelijke plek om naartoe te verhuizen voor werk.
ISW heeft uitgebreid verslag gedaan van de balans die Poetin probeert te vinden tussen het tegemoetkomen aan zijn pro-oorlog ultranationalistische achterban, die extreem anti-migrantengevoelens aanhangt, en zijn praktische behoefte om migrantenarbeiders zowel economisch als militair in te zetten.
De recente verschijning van Noord-Koreaanse troepen in Rusland en hun gerapporteerde inzet in het gevechtsgebied in de regio Koersk, suggereren verder dat Poetins hele systeem voor troepengeneratie zeer wankel is.
De kosten van het aanwakkeren van de oorlog zullen toenemen, omdat Rusland doorgaat met het verbranden van mankracht en materieel aan het front. Russische hulpbronnen zijn eindig en Poetin kan niet oneindig met deze kosten rekening houden. De Russische economie zal een burnoutpunt bereiken.
Dat moment van uitputting zal de Russische samenleving grote kosten opleggen, waardoor Poetin wellicht belangrijke beslissingen moet nemen over de financiering van de Russische oorlog of over het veranderen van de Russische manier van oorlogvoeren om de stabiliteit van zijn regime te behouden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:23

De Noord Koreanen komen toch de troepen aanvullen. Ik denk dat er weinig keuze is voor die mensen. En die hebben zoveel mensen dat is een schier onuitputtelijke bron.
Het is lastig denk ik om ons voor te stellen hoe dat gaat, daar wij beschikkingsrecht hebben over ons eigen leven, maar of dit ook voor de Noord Koreanen geldt dat waag ik toch te betwijfelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:37

Klopt, maar of dat Rusland nu echt gaat helpen. Er is al chaos aan het front en de Noord-Koreanen maken die alleen nog maar groter. Er is sprake van een enorme taalbarierre. En kinnesinne vanuit de Russische soldaten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:37

Ik moet de echte inzet van die Noord-Koreanen nog zien voor ik het geloof. Als ik het goed begrijp gaan die Noord-Koreanen nu "helpen" om Russisch grondgebied te verdedigen en niet Ukraïns grondgebied veroveren. Welke claim gaat die Kim jung Oen straks leggen op dat Russisch grondgebied? En vindt China dat goed? Matched de Noord-Koreanse manier van vechten met de Russische? Wat gaat de Tiktok-brigade doen t.a.v de Noord-Koreanen?
Zuid-Korea is de messen al aan het slijpen om Noord-Korea op andermans grondgebied aan te pakken. En dat zal Russisch grondgebied zijn zoals het er nu uitziet.
Dus voorlopig vind ik het een propaganda stunt van Putin...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:16

Ik vind het maar dood eng dat noord korea er nu ook bij in zit.
En geloof mij dat die lui echt wel kunnen vechten hoor! Die zijn heel zwaar gedrild in hun eigen land...

Geen jongens die zomaar even een wapen in hun hand krijgen en gezegt word ga maar mee vechten. Nee vanaf zeer jong opgeleid om te doden!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:38

Popstra schreef:
En geloof mij dat die lui echt wel kunnen vechten hoor! Die zijn heel zwaar gedrild in hun eigen land...

Geen jongens die zomaar even een wapen in hun hand krijgen en gezegt word ga maar mee vechten. Nee vanaf zeer jong opgeleid om te doden!

Je kunt volgens mij drillen wat je wil, de waarde wordt bepaald als de tegenstander terug schiet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:05

Cowboy55 schreef:
Je kunt volgens mij drillen wat je wil, de waarde wordt bepaald als de tegenstander terug schiet.

Die is mooi! Die kan op een tegeltje :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:47

Popstra schreef:

Ja bewegingen trainen, naast die 50% propaganda teksten lezen. Hoeveel kritisch denkvermogen er in zit is een heel andere vraag. Tegenstanders hier draaien niet netjes de andere helft van het trainingsscript af zoals in de oefeningen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:07

Ja echte gevechtservaring hebben ze natuurlijk niet. En oefenen kunnen ze ook alleen maar met "zichzelf". :D

Zuid-Korea stuurt deze week delegatie naar Oekraïne vanwege aanwezigheid Noord-Koreaanse troepen.
https://x.com/EuromaidanPress/status/18 ... 6960888275
Na een briefing aan het Politiek en Veiligheidscomité van de EU zal de delegatie Oekraïne bezoeken om inlichtingen uit te wisselen en samenwerkingsmaatregelen te bespreken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:23

Interessant artikel over de hulp van Noord Korea aan Rusland in de oorlog tegen Oekraïne. Wat zegt deze vraag van Poetin aan Noord Korea. Waarom is dit een escalatie en gevaarlijk voor de wereld.

Noord-Koreaanse soldaat in Rusland is anders dan westerse in Oekraïne https://www.nu.nl/nujij/6333361/noord-k ... raine.html

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:38

:+
Citaat:
'De overdracht van Noord-Koreaanse troepen naar Rusland is desinformatie', - Russische ambassadeur Nebenzya bij de VN.

'Het optreden dat we vandaag zagen is een poging om hun besluit te rechtvaardigen om NAVO-troepen te sturen om het regime van de Oekraïense president te steunen.'
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 3008435296

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:02

Tegen zo'n land dat zoveel liegt en bedriegt valt niet tegen te praten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:29

EU en NATO zitten hier ook mee in de maag.

https://x.com/Daractenus/status/1851886427837014043
Hongarije heeft gisteren pertinent een uitnodiging afgewezen om deel te nemen aan een bijeenkomst van alle ambassadeurs en militaire adviseurs van NAVO-landen die in Hongarije gestationeerd zijn.
Het Hongaarse ministerie van Buitenlandse Zaken is vandaag in Wit-Rusland om te spreken op een veiligheidsbijeenkomst in aanwezigheid van Lavrov en de gezant van Bashar Al-Assad
"Ondanks de zorgen over Orbán hebben hoge diplomaten van andere NAVO-landen herhaaldelijk aan de media verteld, op voorwaarde van anonimiteit, dat Hongaarse functionarissen niet worden uitgesloten van inlichtingenuitwisseling of discussies."

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:36

Het is een lastige wereld waar we in leven en wat toch allemaal mogelijk is door Hongarije en andere landen die eigenlijk een gevaar zijn voor onze Europese democratie en gewoon hun gang kunnen gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:37

Oekraïne heeft slechts 10% van het hulppakket ontvangen dat in 2024 door het Amerikaanse Congres is goedgekeurd. Dit is niet grappig. Het probleem is niet geld, maar bureaucratie en logistiek", aldus Zelensky.
https://x.com/KyivPost/status/1851603821266456755

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:18

Kunnen we Hongarije er niet gewoon uit wippen? Of zou dat (ook) dom zijn :=

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:04

pmarena schreef:

Ja want dan heb je er helemaal geen grip meer op, lijkt mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:06

pmarena schreef:

Irmaz komt met een volwassen reactie. Ik met een emotionele. Eens dus met dat eruit wippen. Misselijke man die Orban die van twee walletjes eet en ondertussen via Hongaarse allerlei Russen chengen inlaat. Schande. Dus van mij mag ie gewipt worden.