Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:29

Ladyson schreef:
Het probleem met de zorg is toch voornamelijk de vergrijzing en nieuwe, dure behandelingen waardoor het steeds duurder wordt? En niet zozeer het oude of nieuwe systeem? Elk systeem loopt er tegenaan dat de kosten onhoudbaar worden omdat er zoveel meer zorg nodig is / gaat zijn.

Concurrentie in de zorg vind ik overigens wel heel goed. Het gaat allemaal al zo belachelijk inefficient tov het bedrijfsleven. Ik ben iedere keer weer verbaasd.

En natuurlijk vind ik dat de situatie in de zorg niet goed is nu, maar er kan ook niet onbeperkt geld heen toch? Niemand wil meer belasting betalen.. We zullen daar wel realistisch in moeten blijven

Ik denk ook niet dat je nu nog een vergelijking kan maken met de zorg toen. Er is nu zoveel meer mogelijk en daar hangt gewoon een prijskaartje aan. Ik heb een paar mensen in mijn leven met terminale kanker. Zij leven al al een aantal jaar langer dankzij immunotherapy, al dan niet in combinatie met bestraling en chemo. Super natuurlijk maar je wil niet weten wat die paar jaar al kosten.

Mensen worden ouderen hebben daarbij ook meer zorg nodig.

Concurrentie in de zorg is in basis een goed idee alleen zit het nog te veel op slot, wellicht ook vanwege patenten.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:33

Dat bij de huisarts herken ik ook niet, maar dat is misschien omdat ons hele dorp ziekenfonds was :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:36

Vanuit huis waren wij particulier verzekerd. Alleen bij mijn eerste baantjes ging ik over naar het ziekenfonds maar ik maakte weinig tot geen gebruik van de zorg toen. Ik heb, om me heen, nooit verschil gemerkt maar was daar vast opknipt mee bezig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:59

Citaat:
Concurrentie in de zorg is in basis een goed idee alleen zit het nog te veel op slot, wellicht ook vanwege patenten.

Kun je het me uitleggen waar jij het in basis een goed idee vindt.

Ik had een bedrijf, en elk bedrijf is gemaakt om winst te maken. Winst maak je door de kosten zoveel mogelijk te drukken. De hoogste kosten zitten altijd aan de personeelskant (overhead en mensen op de werkvloer) en in het geval van ziekenhuizen ook aan de kant van operaties, medicatie etc.

Weten jullie dat er nu al ziekenhuizen zijn die vanaf september bepaalde handelingen niet meer mogen doen van de zorgverzekeraar? Dat wordt verstopt onder het mom van we hebben een wachtlijst (bron een gefrustreerde actieve huisarts die hier heel boos om is).

Een stichting is er voor het doel of de leden en mag geen winst maken maar moet haar geld goed verantwoord besteden.

Of anders gezegd concurrerende zorginstellingen vind ik waanzin en totaal niet horen bij zorg. Er zijn inmiddels al huisartsen die zo werken. Nu al blijkt dat ze de patiënten die tijd (lees geld) kosten weren. Dat is inherent aan concurrerend werken.
Dat betekent dus als jij je hele leven het schompus hebt gewerkt hetzij op een boerderij, fabriek, praktijk en je bent oud en versleten dat je teveel geld kost, je naar je zorg mag fluiten en je alleen maar kunt hopen dat je een blik kinderen of jonge mensen om je heen kunt open trekken die nog iets voor jou kunnen proberen.

Dus ik zie graag waar dit concurrerende werking in de zorg goed voor kan zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:17

Bij jeugdhulp moeten aanbieders hun jaarrekening overleggen ivm winsten en mogen bestuurders niet meer verdienen dan een bepaald normsalaris. Is dit in de ziekenhuiswereld niet ook zo geregeld?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:36

Het probleem ligt imo ook bij de zorgVERZEKERAARS. Die moeten winst maken en uitkeren aan de aandeelhouders. Oftewel er gaat veel veel geld (dat wij betalen aan premie en belasting) naar salaris en bonussen van de directeuren en de aandeelhouders.

Idem bij de energiemaatschappij

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:49

De voorwaarden voor bepaalde medicijnen zouden ook anders moeten.
Bijvoorbeeld het medicijn Saxenda. Dit medicijn helpt mensen om af te vallen.
Wil je saxenda vergoed krijgen dan moet je:
Diabetes hebben
Hart en vaatziekten
Artrose
Een bmi boven een bepaalde grens ik dacht 35.

Wat krijg je als je obesitas hebt:
Hart en vaatziekten
Diabetes
Artrose

En je moet ook slaapapneu hebben.

Je moet dus eerst die aandoeningen hebben wil je een medicijn krijgen om die aandoeningen te voorkomen.

Of neem nou die o zo populaire gecombineerde leefstijl interventie.
Een programma van 2 jaar waarbij je een gezonde leefstijl ontwikkeld.
Je hebt echt geen 2 jaar nodig om te leren wat wel of niet gezond is.

Dus er wordt ook gewoon een hoop geld weggegooid in de zorg

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:51

purny schreef:
Diabetes hebben
Hart en vaatziekten
Artrose

Hart en vaatziekten
Diabetes
Artrose

Je moet dus eerst die aandoeningen hebben wil je een medicijn krijgen om die aandoeningen te voorkomen.

Dat laatste ben ik het niet mee eens purny. Leren hoe het moet duurt niet lang, maar ingebakken gewoonten en mindsets veranderen wél. Twee jaar voor zo’n interventie klinkt dus niet gek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:55

IMANDRA schreef:
purny schreef:
Diabetes hebben
Hart en vaatziekten
Artrose

Hart en vaatziekten
Diabetes
Artrose

Dat laatste ben ik het niet mee eens purny. Leren hoe het moet duurt niet lang, maar ingebakken gewoonten en mindsets veranderen wél. Twee jaar voor zo’n interventie klinkt dus niet gek.

Dan zou de training wel veranderd moeten worden. Ik zat bij zo'n groep en die trainer zat er alleen voor het geld.
Als ik wat wilde vragen tussen de bijeenkomst door kreeg ik vaak niet eens antwoord.
Beweging zat niet in het programma want dat werd niet vergoed.
Ze kunnen dat geld wat de gli per jaar kost beter in meer dieetzorg stoppen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:42

Heb je dat aangegeven bij t programma dan? Klinkt eerder als een rotte appel namelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:35

IMANDRA schreef:
Heb je dat aangegeven bij t programma dan? Klinkt eerder als een rotte appel namelijk.

Ik heb eerder met die man een gesprek gehouden dat ik niet tevreden was met het programma.
Uiteindelijk werd hij ziek en heeft hij niks meer van hem laten horen, tot ik hem een mailtje stuurde of er nog een bijeenkomst was.
Ik heb ook bij het ziekenfonds aangegeven dat het een ruk programma was en ik ben volgens mij niet de enige.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:44

juval schreef:
Zou het dan eerlijker zijn dat de hoogte van de premie afhankelijk is van de risico's van de leefstijl? bijvoorbeeld rokers, of obese mensen meer laten betalen, want hoger risico.

Alsjeblieft niet zeg.
Er zijn mensen die er gewoon echt niks aan kunnen doen dat ze obese zijn. Meeste mensen die obese zijn zijn dit of door medicatiegebruik (antidepressiva), hebben een slecht verleden gehad(zijn veel gepest en daarom gaan eten) of zijn gewoon door ziekten obese.

Als je bijvoorbeeld naar lipoedeem kijkt. Ik heb lipoedeem en wat ik ook probeer aan diëten of gezonde leefstijl, de kilo's willen er niet af. Ik snoep en snaai nauwelijks, ik let op mijn Kh op een dag. Moet ik omdat mijn lichaam mijn vet opslaat en het wil houden er voor boeten om een hogere premie neer te leggen?

In feite doen we dit al. Wij als chronisch zieken kunnen niet even het ER naar 850 euro zetten zoals we willen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:58

Purny alleen gezellige mensen laten we minder premie betalen en al die draken betalen gewoon de volle mep. Deal?
Je hebt dus zooooo gelijk! Vandaar mijn grapje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:59

Purny hoort bij de gezellige mensen, kan ik uit ervaring zeggen :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:06

prompter schreef:

Dank je wel :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:21

tja, dit kan ook een reden zijn:

https://www.ad.nl/politiek/voor-het-eer ... ~ae1317b0/

Voor het eerst Nederlandse minister in verwachting en met zwangerschapsverlof
Demissionair minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) is in verwachting van haar eerste kind. De VVD-politica (40) gaat vanaf eind dit jaar een paar maanden met verlof, bevestigt zij na vragen van de Telegraaf. Nooit eerder ging een Nederlandse minister met zwangerschapsverlof.

Politieke redactie 14-08-23, 07:29
„Natuurlijk voelt het bijzonder dat ik de eerste minister ben die zwanger is”, vertelt Schreinemacher in de krant. „Het is ook bijzonder, maar het zou goed zijn als het snel normaal wordt. Als we de politiek en andere hoge functies een aantrekkelijke en werkbare plek willen maken voor jonge vrouwen, moeten we ervoor zorgen dat hier ruimte voor is en het normaal is. Net zoals jonge vaders dit met het ouderschap moeten kunnen combineren.”

In het handboek voor bewindspersonen staat geen regeling voor zwangere ministers, die zouden zich in feite ziek moeten melden. In de tussentijd wordt haar functie dan waargenomen: dat is niet voor het eerst, want de Nederlandse politiek kende eerder wel zwangere staatssecretarissen. Tussen 2004 en 2006 gingen Karien van Gennip (CDA) en Melanie Schultz van Haegen (VVD) beide twee keer met zwangerschapsverlof.

Fit om te vliegen
De komende tijd verwacht Schreinemacher haar taken gewoon te blijven uitvoeren. Ze voelt zich goed, al heeft ze soms wat last van vermoeidheid of misselijkheid. ,,Ik blijf vliegen zolang ik fit genoeg ben om te vliegen, en het natuurlijk medisch verantwoord is.”

Schreinemacher, die in januari 2022 werd aangesteld als minister, is van plan na de Tweede Kamerverkiezingen in november ‘een paar maanden’ verlof op te nemen. Of ze daarna nog terugkeert, hangt af van hoelang de formatie duurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:46

prompter schreef:

Precies vandaar mijn opmerking. Dat is me allang duidelijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:43

Hier is over nagedacht.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1780244 ... timmermans

Dubbelleden PvdA-GL kunnen twee keer stemmen op Timmermans

DEN HAAG - Leden van PvdA en GL – die lid zijn van beide partijen – mogen twee keer hun stem uitbrengen in de lijsttrekkersverkiezing van PvdA-GL. Dat erkent een partijwoordvoerder na vragen van De Telegraaf. Momenteel bepalen leden of ze wel of niet in zee willen met kandidaat-lijsttrekker Frans Timmermans.

GL en de PvdA gaan met een gezamenlijke lijst en één programma voor de Tweede Kamerverkiezingen komend najaar.

Zo’n 75.000 PvdA- en GL-leden kunnen sinds maandag online stemmen over de vraag of zij Timmermans wel of niet als lijsttrekker willen. Volgende week dinsdag wordt de uitslag bekend. Via X melden verschillende dubbelleden – die lid zijn van zowel PvdA als GL – dat zij twee keer hun stem kunnen uitbrengen: „Slordig”, vindt Tom Vasseur. „Als dubbellid telt je stem wel degelijk zwaarder mee in de uiteindelijke uitslag”, stelt GL-lid Sabine Scharwachter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:02

Ik lees net dat de voorvrouw van Farmers Defence Force zich aansluit bij de partij van Wybren van Haga, zij participeren dus niet in BBB.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:31

prompter schreef:
Ik lees net dat de voorvrouw van Farmers Defence Force zich aansluit bij de partij van Wybren van Haga, zij participeren dus niet in BBB.

Is die conclusie zo hard te trekken? Ken het artikel niet, maar neemt mevrouw de FDF mee naar BVNL? Officieel?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:02

Ze neemt niet de partij mee, wel laat ze weten dat: de FDF ‘het hele landbouwprogramma’ van BVNL al heeft opgesteld.

Citaat:
FDF-voorman Mark van der Oever gaf voorafgaand aan de algemene ledenvergadering al aan zelf geen lijsttrekker te worden van de eventuele partij van FDF. Hij zag niet in hoe dat te kunnen combineren met zijn boerenbedrijf. Van der Oever vreest dat het aantal zetels dat de BoerBurgerBeweging (BBB) mogelijk haalt bij de komende Tweede Kamerverkiezingen in november niet voldoende is om het beleid in Nederland te veranderen. Hij hoopt dat Van Keimpema er met BVNL in slaagt onder meer bij de VVD kiezers vandaan te trekken. ,,We hebben besloten dat we geen splinterpartij willen zijn en we willen ook geen concurrent zijn van de BBB’’, zegt hij.
‘Carte blanche’
Ook legt Van den Oever uit dat FDF zich vooral op de agrarische sector wil blijven focussen en niet per se op andere sectoren zoals bijvoorbeeld de zorg. Dat zou volgens hem wel moeten als FDF een eigen partij zou worden. Van Keimpema denkt er hetzelfde over. Volgens haar was het qua tijd ook een uitdaging om voor de FDF nog een kandidatenlijst samen te stellen. ,,Een nieuwe partij moet eind augustus zijn lijsten inleveren, dus dat is wel een lastig verhaal.”

Van Keimpema geeft verder aan dat FDF ‘het hele landbouwprogramma’ van BVNL al heeft opgesteld. ,,Dus we hebben nu al carte blanche.” Verder zegt ze dat de boerenactiegroep niet verandert en dat het ook nog best mogelijk is dat er richting de verkiezingen actie gevoerd gaat worden.

https://www.ad.nl/politiek/fdf-richt-ge ... rce%20(FDF)%20gaat,partij%20van%20Wybren%20van%20Haga.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:34

Ik zou denken dat wanneer de boeren zich allemaal achter BBB scharen ze meer kans maken op verandering in plaats van nu te versplinteren naar een andere partij. Maar goed.. ze zullen er zelf wel over nagedacht hebben.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:40

mooie uitdrukking:

De nieuwe partijleider Bontenbal benadrukte maandag dat het tijd is voor een nieuwe politieke generatie. Hij zegt te hopen dat de campagne niet op de persoon, maar op de inhoud wordt gevoerd.

“Niemand wordt groter door op een ander te gaan staan”, zei hij.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... dd16&ei=19

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:41

Jessix schreef:
Ik zou denken dat wanneer de boeren zich allemaal achter BBB scharen ze meer kans maken op verandering in plaats van nu te versplinteren naar een andere partij. Maar goed.. ze zullen er zelf wel over nagedacht hebben.

Vraag me af of het ook niet ermee te maken heeft dat BVNL met van Haga natuurlijk meer populistisch is, misschien “matched” dat beter met de FDF?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:45

mce schreef:
mooie uitdrukking:

De nieuwe partijleider Bontenbal benadrukte maandag dat het tijd is voor een nieuwe politieke generatie. Hij zegt te hopen dat de campagne niet op de persoon, maar op de inhoud wordt gevoerd.

“Niemand wordt groter door op een ander te gaan staan”, zei hij.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... dd16&ei=19

Ik ben ook heel benieuwd naar hem