steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:05

OleJon schreef:
Janneke2 schreef:

En de uitspraak 'dat ook bioboeren moeten reduceren' snap ik niet goed.
Ik benoemde het als de methode kaasschaaf : 'iedereen wordt gekort, dus zowel degenen aan de kant van de problemen als degenen aan de kant van de oplossing'.

(I have seen it been done. Dat wel. Maar aangezien het gaat over reductie van stikstof uitstoot, zie ik persoonlijk niet in waarom de kaasschaaf er overheen zou moeten.)

Dat bio boeren moeten reduceren. bedoel ik niet mee dat jij dat gezegd hebt.

Ik bedoel dit in het algemeen, het word hier door sommige personen aangedragen als alternatief. Terwijl bio boeren ook moeten reduceren
Ik bedoel in algemeen

Ik zal even verduidelijken wat ik niet precies snap.

Ik snap dat het een klap is voor de boeren die vastzitten aan rabobank, gedwongen zijn tot schaalvergroting, dure apparaten en vloeren en noem maar op.
'Al dat geld, dat uiteindelijk in de zakken van de verschillende firma's is beland, heeft niet gedaan wat beloofd was'.
('Intensieve veehouderij kan best, maar wel als de boer mijn dure dingen koopt.')

Een zoals gezegd is het doel: reductie van stikstof.
En contra 'die vermaledijde kaart': dat gaat uiteindelijk per provincie, de kaart is een indicatie voor het te bereiken doel (bij monde van minister Van der Wal).
Net niet: 'dat stukje grond waar mijn biologische buurman boert heeft ook een 47% reductie kleur, dus de buurman moet ook'.

'Het zou kunnen' dat de sukkelaars de kaasschaaf gaan hanteren, maar:
ik zie er geen reden toe
- het is oneerlijk: mensen die op eigen kracht al oplossingen voor het probleem zoeken moet je steunen -
en ik heb het ook nergens gelezen.
(Accoord, ik heb vast niet alles gelezen, so please correct me if I am wrong.)
'Dat iedereen moet meedoen en dat het alle hens aan dek is' - dat wel. (Maar dat is nog geen uitspraak dat het gegarandeerd de kaasschaaf wordt.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:06

LuckyLuna schreef:
De "belastingbetaler" draaide er toch altijd voor op?

De belastingbetaler is het volk... Samen bekostigen we dat wat we in NL vergoed willen hebben.

En we draaien er steevast weer voor op wanneer banken er weer eens een puinhoop van hebben gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:15

Janneke2 schreef:
Een zoals gezegd is het doel: reductie van stikstof.
En contra 'die vermaledijde kaart': dat gaat uiteindelijk per provincie, de kaart is een indicatie voor het te bereiken doel (bij monde van minister Van der Wal).
Net niet: 'dat stukje grond waar mijn biologische buurman boert heeft ook een 47% reductie kleur, dus de buurman moet ook'.

maar.. is dat zo? Dat is volgens mij nu de grote vraag. Want er is nergens garantie op gegeven...

Citaat:
'Het zou kunnen' dat de sukkelaars de kaasschaaf gaan hanteren, maar:
ik zie er geen reden toe

Maar dat jij er geen reden toe ziet, wil toch niet zeggen dat het niet gaat gebeuren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:27

Garantie is er inderdaad niet - en dat is een enorme belasting.

Maar dit is wel wat ik de minister heb horen zeggen. Dat de kaart een indicatie is en per provincie moet de reductie worden uitgevoerd.

(En tja, ik vind de kaasschaaf onlogisch en onnodig en oneerlijk - andermaal nul garantie dat het niet gebeuren gaat. Het begon ermee dat ik schreef 'dat ik die optie niet goed begrijp'. Niets meer of minder.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-07-22 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:28

LuckyLuna schreef:

De belastingbetaler is het volk... Samen bekostigen we dat wat we in NL vergoed willen hebben.

Er word bekostigd ja maar vergoed krijg je niet veel..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:37

Loretta schreef:
OleJon schreef:
Janneke2 haar idee om de schuld kwijt te schelden bij de bank zal niet gebeuren, wat ik overgins ook niet verwacht had
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/12/ra ... e-a4136236

Ben trouwens nog steeds nieuwsgierig, waarom bio worden een alternatief zou zijn. Aangezien bio boeren ook moeten reduceren

De belastingbetaler mag er weer voor opdraaien. Toen de banken omvielen moesten we er ook als belastingbetaler voor opdraaien. Misschien hadden we toen beter de baken failliet kunnen laten gaan. Dan hadden we de wat ze dan noemen "The great reset" al achter de rug gehad.

Ook als we de banken failliet hadden laten gaan, had dat Nederland enorm veel geld gekost. In dat geval hadden miljoenen mensen gecompenseerd moeten worden, dat was geen bedrag wat de andere banken op konden hoesten. Los daarvan zou de maatschappelijke onrust gigantisch zijn en zou een behoorlijk deel van Nederland tijdelijk geen geld gehad hebben voor het betalen van de huur, het doen van boodschappen, etc.

Elisa2

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:14

Net zoals nu aan het gebeuren is met de hoge energie rekeningen dus...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:15

Elisa2 schreef:
Net zoals nu aan het gebeuren is met de hoge energie rekeningen dus...

Nee, net nog een tikkie erger dan.

Kijk, voor de mensen die geld op een rekening hebben staan, dat is beschermd, tot 100.000 euro per rekeninghouder (en in het geval van een e/o tot dat bedrag voor een koppel samen)
https://www.consumentenbond.nl/sparen/d ... ie-stelsel

Draait de NL staat, en dus de belastingbetaler uiteindelijk voor op, maar jij krijgt je (spaar) geld vergoed.

Dit staat er o.a. in bijgevoegde link:
Wettelijke uitkeringstermijn
Bij banken die volledig onder het Nederlandse garantiestelsel vallen, krijg je binnen maximaal 15 werkdagen je geld terug. Deze wettelijke uitkeringstermijn wordt de komende jaren verder teruggebracht tot 10 (in 2021) en uiteindelijk 7 werkdagen (2024). Gedupeerde rekeninghouders kunnen onder bepaalde omstandigheden een voorschot aanvragen bij DNB.

Maar...en dat is het probleem, je kunt accuut nergens meer bij, de kosten die bijvoorbeeld automatisch afgeboekt worden moet je dan snel bij een andere bank zien te regelen.
Stel je dan de chaos maar eens voor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:58

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:08

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:48

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 05:51

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:42

Echt serieus.. artikelen die haaks op elkaar staan..
take your pick zou ik zeggen...

En weer linkdumping.. volgens mij is dat zelfs op andere fora not done.. :')

Het gedoe over export snap ik nog steeds niet helemaal. Het doel van handel is toch dat landen (?) doen waar ze goed in zijn, en dat verhandelen? Dat gaat over veel meer schijven dan alleen mais naar het buitenland verschepen (het is de transportsector, douane, handelskantoren etc.. ).
Als je niet meer wilt verhandelen, moet je ook geen internationale handelsverdragen afsluiten en alles voor jezelf houden (als dat genoeg is) en de rest ook een beetje laten rotten.. (wij hebben hier best een goed product, maar dat houden we zelf. Kijk jij op je eiland verder maar hoe je aan je spullen komt... zoiets?)

Als t een mooi en goed product is, wat goed volgens de regels geproduceerd wordt, dan is dat toch geen zonde?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:07

Natuurlijk niet, alleen alle transport zorgt voor meer stikstof uitstoot..dat is een beetje krom dat dan alleen boeren moeten inkrimpen wbt stikstof maar er gewoon veel gevlogen kan/ mag worden en producten van Spanje naar NL gereden worden etc.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:11

Weet niet of het overal zo is, maar in Drenthe en Friesland op rotondes en dergelijke overal vlaggen op de kop aan de lantaarnpalen.
Heb even helemaal niet kunnen volgen of er nog acties gepland zijn, las iets over een langzaam rijden actie vandaag om 15u?
Zal het vanzelf ook wel merken onderweg dan. Vind het wel oprecht heftig om te zien, al die boeren in nood en al die vlaggen en de vele boeren zakdoeken aan de ruitenwissers van de auto’s en de protestborden in de weides.

En de regering is nu met vakantie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:13

Ja vanmiddag om 15:00u maar weet niet precies wat...hier hangt ook een zakdoek aan de auto hoor. Zou wel gek zijn als paardenhouder om de boeren NIET te steunen, dan graaf je je eigen graf.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:54

Popstra schreef:
LuckyLuna schreef:

Er word bekostigd ja maar vergoed krijg je niet veel..

Spreek daar eens over met inwoners van allerlei andere landen, ook Eu landen. Dan krijgen we in Nl best wel e.e.a. vergoed hoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:56

Marigold schreef:
Weet niet of het overal zo is, maar in Drenthe en Friesland op rotondes en dergelijke overal vlaggen op de kop aan de lantaarnpalen.
Heb even helemaal niet kunnen volgen of er nog acties gepland zijn, las iets over een langzaam rijden actie vandaag om 15u?
Zal het vanzelf ook wel merken onderweg dan. Vind het wel oprecht heftig om te zien, al die boeren in nood en al die vlaggen en de vele boeren zakdoeken aan de ruitenwissers van de auto’s en de protestborden in de weides.

En de regering is nu met vakantie?

Vandaag onderweg naar huis ook. Echt zo in ongeveer elke lantaarnpaal hangt iets, we zijn gestopt met tellen bij 205 vlaggen :oo dat is een enorme klus geweest maar ook niet heel veilig. Met een hoogwerker de weg steeds moeten afsluiten vannacht dan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:03

In Trouw vanmorgen een artikel over voedselbossen.
Ten eerste hoeven boeren hun Brusselse hectarevergoeding niet te verliezen als ze 'voedselbosboer' worden.
Uiteraard is het een omslag en duurt het 'even' tot de investering er uit komt.
... behalve voedsel kan er ook goed geteeld worden voor bouwmaterialen.

Goedkoop is het ook: weinig onderhoud (diesel voor de trekker), geen kunstmest, geen gif*.

De stichting Voedselbosbouw pleit voor 170.000 hectare - dit legt 14,6 miljoen ton kooldioxide vast
en levert voeding voor een miljoen mensen.
Verder wordt de bodem gezond, stikstof wordt vastgelegd, en het bos is beter bestand tegen langdurige droogte - en kan veel water opnemen bij 'wolkbreuken' = klimaat bestendig.
Kooldioxide vastleggen kun je te gelde maken.

Behalve notenbomen is er de optie van strokenteelt bladgroenten, fruit zoals appels en peren - waarmee het mogelijk is volgens Wouter van Eck om een stabiel en ruim inkomen te genereren.

*Ik heb in de bollenstreek gewoond. Na de tweede begrafenis van een relatief jonge buurman die bollenboer was en stierf aan een nare ziekte krijg ik sommige eufemismen niet meer uit mijn keel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:29

Heb je het artikel want ik vind het zo echt weer een 'wenspost' . Heel mooi, super idealistisch maar als ik dit lees: Gelukkig duurt het maar 'even' dan voordat je je investering er uit komt... Dan ben ik er alweer bang voor hoe de omslag moet...

Arabesk, ik had het al bijna gemist dat je weer langs kwam om een opinie te dumpen met een oneliner erbij, fijn dat je er weer bent :D

Rabobank wil niet meebetalen he? Lekker dan...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:36

Afbeelding

En gewoon erdoor gestemd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:01

ruitje schreef:
Heb je het artikel want ik vind het zo echt weer een 'wenspost' . Heel mooi, super idealistisch maar als ik dit lees: Gelukkig duurt het maar 'even' dan voordat je je investering er uit komt... Dan ben ik er alweer bang voor hoe de omslag moet...

Arabesk, ik had het al bijna gemist dat je weer langs kwam om een opinie te dumpen met een oneliner erbij, fijn dat je er weer bent :D

Rabobank wil niet meebetalen he? Lekker dan...

Ik lees wel mee maar heel vaak wordt hetzelfde herhaald en ik voel niet de behoefte in cirkels rond te draaien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:57

ruitje schreef:
[ [url=m/OjmNrP.jpg]Afbeelding[/url] ]

En gewoon erdoor gestemd...

Tuurlijk..dierenwelzijn, gezond voedsel, klimaat etc. intereseert ze geen hol. Het gaat alleen maar om geld en economie.

Voedselbossen zou een hele mooie ontwikkeling zijn, ook vooral voor de gezondheid van de bodem. Alleen ook daar is eerder meer dan minder land voor nodig en financiering en visie voor een langere termijn om het te realiseren. Als het echt om de natuur zou gaan, zou de overheid daar echt wel meer voor open staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:08

Dat de plannen er zo doorgedrukt worden heb ik zo'n slecht gevoel bij...
We hebben de ene crisis na de andere crisis te verwerken. Wooncrisis, coronacrisis, energiecrisis, dreigende 3e WO. Kunnen we niet gewoon 1 crisis die we zelf in de hand hebben nog even een paar jaar in de ijskast zetten?
Geen afstel, maar gewoon beter over nadenken, en betere plannen maken? Boeren de gelegenheid geven om over hun toekomst na te denken en op voor te sorteren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:14

Ik ben helemaal voor...andere regering ook graag...nieuwe verkiezingen lijken me ook heel fijn.