Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:39

En een van de weinige politici die toegeven dat ze iets fout hebben ingeschat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:50

Benzz schreef:
Ik hoor heel veel VVders zeggen dat ze nu voor Bontebal gaan, helemaal nadat hij woensdag dat standpunt in nam.

En zelfs Arend Jan Boekestein ( oud vvd kamerlid) zei vorige week in een talkshow dat hij voor Bontenbal gaat.

Boekestein is voor mij niet echt een ankerpunt moet ik zeggen :D. Ik ben zijn "totaal geen visie" uitspraak over Rutte nog niet vergeten :P

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:54

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:56

BigOne schreef:
Ja21 wordt blijkbaar de nieuwe hype , na FvD en bbb .

Die vechten elkaar voor de verkiezingen de tent nog uit.......mijn vermoedens :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:56

nps schreef:
Hulde aan Bontenbal. Landsbelang, uitvoerbaarheid, barmhartigheid en principes voor goedkoop stemmen scoren. Of het ze stemmen oplevert weet ik niet, ik hoop het van harte. Bij de juiste personen en achterban, die niet weer weg zijn na de komende 4 jaar. Als het ze stemmen kost zou ik er niet rouwig om zijn - je wil geen kiezers aan je binden die alleen wegens migratie en asiel aan je partij zitten. Laat die maar lekker naar de PVV gaan. Wellicht wordt CDA dan het degelijke, rechtse en fatsoenlijke alternatief wat de VVD ooit was. In deze zee van goedkope, populistische politiek en stemmingmakerij vind ik het echt een hele dikke opsteker om te lezen. Al zou ik in geen duizend miljoen jaar CDA stemmen vanwege de C en het eerder besproken standpunt op gebied van abortus en vrijwillige levensbeeindiging.

@journee, ik snap je - maar ik vind zoals je het uitlegt (en dat is niet alleen jij hoor, lees ik vaker!) altijd suggereren dat er heel lichtzinnig en gemakkelijk wordt omgegaan met beslissingen over vrijwillige levensbeeidinging. Dat is écht niet zo, ook in het geval van psychisch lijden. Argument wordt ook gebruikt in discussie over abortus. Zulke beslissingen zijn vrijwel echt nooit lichtzinnig, gemakkelijk of onzorgvuldig.

Het is fijn dat jij wat dat betreft zoveel vertrouwen hebt in 'het systeem'. Maar onderzoek wijst vaak uit, dat hoewel zorgvuldig onderzoek vanzelfsprekend lijkt bij zwaarwegende beslissingen, het systeem net zo makkelijk faalt. In 2021 waren er bijvoorbeeld ruim 3000 gedwongen uit huis geplaatste kinderen. Bij een steekproef van 45 gevallen bleek dat in geen enkel geval het feiten onderzoek op orde was. Je zou verwachten dat dit soort dingen ondenkbaar zijn, maar het gebeurt toch. Voor mij een reden om 'het systeem' toch met gerede twijfel te benaderen.

https://nos.nl/l/2434327

Bontebal is zeker op de goede weg. En hoewel ja21 ook niet direct mijn keus qua partij zou zijn, is dit misschien wel te verkiezen boven de pvv. Coenradi heeft laten zien dat zij in elk geval durft vast te houden, aan waar zij voor staat, zoals bij de discussie over het cellen tekort met Wilders. Wellicht dat zij ja21 nog een iets gematigdere kant op kan sturen?
Bij veel kiezers van verschillende partijen lijkt ze in elk geval behoorlijk populair. Als ze zich bij de VVD had aangesloten, had zij nog best een gedegen concurrente voor Dilan geweest kunnen zijn.

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/staatssecretaris-ingrid-coenradie-populair-maar-minder-onder-eigen-pvv-kiezers-kiest-voor-haar-functie-en-niet-voor-de-partij-160073

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:58

Electra63 schreef:
[

Ze is natuurlijk niet voor niets gevraagd door Wilders. :D
Maar eerlijk, ik vond haar een goede staatssecretaris.

Ze was duidelijk aanwezig en realistisch, maar of ze daadwerkelijk goed is, durf ik niet te zeggen. Daarvoor was het te kort.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:59

prompter schreef:
Benzz schreef:
Ik hoor heel veel VVders zeggen dat ze nu voor Bontebal gaan, helemaal nadat hij woensdag dat standpunt in nam.

En zelfs Arend Jan Boekestein ( oud vvd kamerlid) zei vorige week in een talkshow dat hij voor Bontenbal gaat.

Boekestein is voor mij niet echt een ankerpunt moet ik zeggen :D. Ik ben zijn "totaal geen visie" uitspraak over Rutte nog niet vergeten :P

Maar dat was toch ook zo? Dat zei Rutte notabene zelf over zichzelf.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:08

Benzz schreef:
prompter schreef:

Maar dat was toch ook zo? Dat zei Rutte notabene zelf over zichzelf.

Nee, dat is nu juist het misverstand. Rutte is dat gaan zeggen ná die opmerking van Boekestein. Die maakte die opmerking nadat Rutte net als partijleider werd gekozen en Boekestein dacht dat de microfoon die op hem gericht was uitstond :=. Rutte heeft er daarna een soort gimmick van gemaakt, maar dat had hij beter niet kunnen doen want het is een eigen leven gaan leiden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:12

prompter schreef:
Nee, dat is nu juist het misverstand. Rutte is dat gaan zeggen ná die opmerking van Boekestein. Die maakte die opmerking nadat Rutte net als partijleider werd gekozen en Boekestein dacht dat de microfoon die op hem gericht was uitstond :=. Rutte heeft er daarna een soort gimmick van gemaakt, maar dat had hij beter niet kunnen doen want het is een eigen leven gaan leiden.

Oh dat heb ik serieus nooit meegekregen :D

Maar dat een VVD lid op het CDA gaat stemmen vind ik wel een statement.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:02

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
[

Ze is natuurlijk niet voor niets gevraagd door Wilders. :D
Maar eerlijk, ik vond haar een goede staatssecretaris.

Ze was duidelijk aanwezig en realistisch, maar of ze daadwerkelijk goed is, durf ik niet te zeggen. Daarvoor was het te kort.

Zoveel bestuurlijke ervaring heeft ze ook niet, slechts enkele jaren. Ik heb er weinig vertrouwen in. Los van het feit of ik het eens ben met de politieke richting die zij vertegenwoordigd. Wel heeft ze meer ervaring dan de gemiddelde politici die uit de BBB koker bijvoorbeeld komen. Dat is een voordeel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:22

Nou als je haar vergelijkt met andere PVV-kabinetsleden, zoals Klever, Faber, Matzleder, Maeijer en Jansen kwam zij in ieder geval fatsoenlijk over en had zij zich goed ingelezen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:27

Electra63 schreef:
Nou als je haar vergelijkt met andere PVV-kabinetsleden, zoals Klever, Faber, Matzleder, Maeijer en Jansen kwam zij in ieder geval fatsoenlijk over en had zij zich goed ingelezen.

Op social media is er momenteel een trend gaande waarbij mannen aangeven of een bepaalde actie naar hun vriendin toe "bare minimum" is of "Princess treatment"

In het kader van deze trend zou ik zeggen: bare minimum.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 07:41

journee schreef:
Het is fijn dat jij wat dat betreft zoveel vertrouwen hebt in 'het systeem'. Maar onderzoek wijst vaak uit, dat hoewel zorgvuldig onderzoek vanzelfsprekend lijkt bij zwaarwegende beslissingen, het systeem net zo makkelijk faalt. In 2021 waren er bijvoorbeeld ruim 3000 gedwongen uit huis geplaatste kinderen. Bij een steekproef van 45 gevallen bleek dat in geen enkel geval het feiten onderzoek op orde was. Je zou verwachten dat dit soort dingen ondenkbaar zijn, maar het gebeurt toch. Voor mij een reden om 'het systeem' toch met gerede twijfel te benaderen.

Hoewel je idd als buitenstaander zou denken dat er bij een zo ingrijpende beslissing als uit huis plaatsen van een kind degelijk feitelijk onderzoek gedaan wordt is dat (vaak) niet zo.
Deze organisaties functioneren al jarenlang op onderbuikgevoel en (aangeleerde) bias.
En dan mag je als ouder maar hopen dat de rechter wel dat feitelijk onderzoek doet.
Er is een reden dat wij het in de familie hebben over Bureau Mammapampering en de Raad voor de Kindermishandeling.

Ik zou dat niet vergelijken met onderzoek door artsen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:46

journee schreef:
nps schreef:
Hulde aan Bontenbal. Landsbelang, uitvoerbaarheid, barmhartigheid en principes voor goedkoop stemmen scoren. Of het ze stemmen oplevert weet ik niet, ik hoop het van harte. Bij de juiste personen en achterban, die niet weer weg zijn na de komende 4 jaar. Als het ze stemmen kost zou ik er niet rouwig om zijn - je wil geen kiezers aan je binden die alleen wegens migratie en asiel aan je partij zitten. Laat die maar lekker naar de PVV gaan. Wellicht wordt CDA dan het degelijke, rechtse en fatsoenlijke alternatief wat de VVD ooit was. In deze zee van goedkope, populistische politiek en stemmingmakerij vind ik het echt een hele dikke opsteker om te lezen. Al zou ik in geen duizend miljoen jaar CDA stemmen vanwege de C en het eerder besproken standpunt op gebied van abortus en vrijwillige levensbeeindiging.

@journee, ik snap je - maar ik vind zoals je het uitlegt (en dat is niet alleen jij hoor, lees ik vaker!) altijd suggereren dat er heel lichtzinnig en gemakkelijk wordt omgegaan met beslissingen over vrijwillige levensbeeidinging. Dat is écht niet zo, ook in het geval van psychisch lijden. Argument wordt ook gebruikt in discussie over abortus. Zulke beslissingen zijn vrijwel echt nooit lichtzinnig, gemakkelijk of onzorgvuldig.

Ik vind uit huisplaatsing onvergelijkbaar met vrijwillige levensbeeindiging. Met mensenwerk over mensen wat door mensen wordt gedaan speelt zoveel mee. Ieder mens is anders, iedere oordeel of afweging is anders en als je aan 15 mensen vraagt een beslissing te maken over iets veel meningen over zijn of gevoeligheid over is, krijg je 15 verschillende afwegingen. Daarom vind ik het altijd heel lastig om zo zwart-wit over fouten te spreken. Het is maar net aan wie je het vraagt.

@Roodvos - als ik het artikel lees is personeelstekort een groot probleem. Hebben jullie nare ervaringen met deze instanties? Heftig om te lezen, dit

Over de politiek - er is in Nederland kennelijk brede steun voor Bontenbal als premier, en dan echt over de hele linie - van linkse partijen tot aan rechtse. Iets van 76% vond hem geschikt. Yesligoz kwam op twee met iets van 24%, Timmermans als derde met 22% ofzoiets. Ik kan het artikel evne niet meer achterhalen. Wat denken jullie?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:58

nps schreef:
Ik vind uit huisplaatsing onvergelijkbaar met vrijwillige levensbeeindiging. Met mensenwerk over mensen wat door mensen wordt gedaan speelt zoveel mee. Ieder mens is anders, iedere oordeel of afweging is anders en als je aan 15 mensen vraagt een beslissing te maken over iets veel meningen over zijn of gevoeligheid over is, krijg je 15 verschillende afwegingen. Daarom vind ik het altijd heel lastig om zo zwart-wit over fouten te spreken. Het is maar net aan wie je het vraagt.

@Roodvos - als ik het artikel lees is personeelstekort een groot probleem. Hebben jullie nare ervaringen met deze instanties? Heftig om te lezen, dit

Over de politiek - er is in Nederland kennelijk brede steun voor Bontenbal als premier, en dan echt over de hele linie - van linkse partijen tot aan rechtse. Iets van 76% vond hem geschikt. Yesligoz kwam op twee met iets van 24%, Timmermans als derde met 22% ofzoiets. Ik kan het artikel evne niet meer achterhalen. Wat denken jullie?

Ik begreep de vergelijking ook niet, maar door pijnstillers ben ik niet altijd helder, dus ik dacht, het zal wel :D

Bontebal is een nette, rustige vent en daarom voor iedereen wel acceptabel.

Ik zag nog een stukje van Sander Schimmelpenninck, dat JA21 ook weer groot wordt gemaakt door de (rechtse) media. Hij heeft 1 zetel, maar zit al maanden bij iedere talkshow om zijn mening te geven.
Andere politieke leiders van partijen met 3 of 4 zetels zie je amper. Dat was met Van der Plas ook, zij zat ook bij ieder praatprogramma aan tafel met haar 1 zetel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:08

Electra63 schreef:
nps schreef:

Ik begreep de vergelijking ook niet, maar door pijnstillers ben ik niet altijd helder, dus ik dacht, het zal wel :D

Ik zag nog een stukje van Sander Schimmelpenninck, dat JA21 ook weer groot wordt gemaakt door de (rechtse) media. Hij heeft 1 zetel, maar zit al maanden bij iedere talkshow om zijn mening te geven.
Andere politieke leiders van partijen met 3 of 4 zetels zie je amper. Dat was met Van der Plas ook, zij zat ook bij ieder praatprogramma aan tafel met haar 1 zetel.

Waar het mij om gaat, is dat in het geval van zwaarwegende beslissingen, ten eerste het wettelijk kader waarin deze beslissing getoetst wordt enorm belangrijk is. In het geval van euthanasie bij uitzichtloos lijden. zoals nu in de wet geregeld is, is dat wel in orde.

Maar de wet op voltooid leven gaat over levensbeëindiging van mensen die 'gezond' zijn, maar er 'gewoon geen zin meer' in hebben. Daar is dan dus een heel ander wettelijk toetsingskader voor nodig. Er zijn genoeg mensen die met hun gezonde hond en een vaag verhaal naar de dierenarts gaan om in te laten slapen. Dat is ook niet realistisch.
Mijn overweging is dus vooral hoe je een wettelijke toetsingskader kunt opstellen waarin het euthanaseren van gezonde mensen ethisch te verantwoorden is.

Daarnaast worden beslissingen door mensen genomen en mensen maken nu eenmaal fouten, soms zelfs als mensen in de overtuiging zijn wel volgens het wettelijke kader te werken. Als gezonde mensen geeuthaniseerd mogen gaan worden, heb je naar mijn idee, alleen geen ruimte om fouten te maken. Maar als je vóór een wet op voltooid leven bent, heb je daar ook wel visie op denk ik?

Arts vervolgd om euthanasie:

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/om-arts-schuldig-aan-moord-geen-strafoplegging-

Bontebal lijkt mij ook een prima keus. Als een premier op zoveel steun kan rekenen is dat volgens mij alvast mooi meegenomen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:13

Bontenbal prima keus,

Schorpioenen staan bekend om hun vastberadenheid, loyaliteit en intense emoties. Ze zijn vaak dapper, eerlijk en ambitieus, met een sterke wilskracht en een scherp oog voor detail.
(gezocht op google en dan zegt AI dit o.a.)
Laatst bijgewerkt door mce op 08-07-25 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:16

mce schreef:
Bontenbal prima keus, is een schorpioen

Schorpioenen staan bekend om hun vastberadenheid, loyaliteit en intense emoties. Ze zijn vaak dapper, eerlijk en ambitieus, met een sterke wilskracht en een scherp oog voor detail.

Ik vind dat altijd zo'n onzin.

De schorpioenen die ik ken, zijn niet de gemakkelijkste ;)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:18

Electra63 schreef:
mce schreef:
Bontenbal prima keus, is een schorpioen

Ik vind dat altijd zo'n onzin.

De schorpioenen die ik ken, zijn niet de gemakkelijkste ;)

Lijkt me HB ook niet,

je reactie was iets te snel heb mijn post nog iets aangepast, dit laat onverlet dat ik het een prima keuze vind *D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:39

journee schreef:
Electra63 schreef:

Waar het mij om gaat, is dat in het geval van zwaarwegende beslissingen, ten eerste het wettelijk kader waarin deze beslissing getoetst wordt enorm belangrijk is. In het geval van euthanasie bij uitzichtloos lijden. zoals nu in de wet geregeld is, is dat wel in orde.

Maar de wet op voltooid leven gaat over levensbeëindiging van mensen die 'gezond' zijn, maar er 'gewoon geen zin meer' in hebben. Daar is dan dus een heel ander wettelijk toetsingskader voor nodig. Er zijn genoeg mensen die met hun gezonde hond en een vaag verhaal naar de dierenarts gaan om in te laten slapen. Dat is ook niet realistisch.
Mijn overweging is dus vooral hoe je een wettelijke toetsingskader kunt opstellen waarin het euthanaseren van gezonde mensen ethisch te verantwoorden is.

Daarnaast worden beslissingen door mensen genomen en mensen maken nu eenmaal fouten, soms zelfs als mensen in de overtuiging zijn wel volgens het wettelijke kader te werken. Als gezonde mensen geeuthaniseerd mogen gaan worden, heb je naar mijn idee, alleen geen ruimte om fouten te maken. Maar als je vóór een wet op voltooid leven bent, heb je daar ook wel visie op denk ik?

Arts vervolgd om euthanasie:

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/om-arts-schuldig-aan-moord-geen-strafoplegging-

Maar wie is leidend? De client, de familie, of de arts? In je artikel stelt dat dit de enige keer is sinds 2002 dat er iets rondom onzorgvuldigheid ter sprake komt in een rechtbank. Het artikel stelt ook - eigenlijk was alles in orde, behalve het verzoek. Omdat de client diep dement was en niet meer wilsbekwaam. Je bericht suggereert dat jij het huidig wettelijk kader onzorgvuldig vind voor vrijwillige levensbeeindiging. Je geeft als voorbeeld hoe onzorgvuldig er wordt omgegaan met honden, maar echt - die vergelijking slaat kant noch wal en vind ik zelfs erg ver gaan. Euthanasie bij ondraaglijk (psychisch) lijden is toch wel even heel, heel, heel erg anders dan het inslapen van je hond. Voor mij moet client zelf, samen met familie moeten leidend zijn in deze beslissing. De uitvoerend arts moet vooral toetsen of het binnen de bestaande procedures kan en mag.

Fout bij zulke complexe materie bestaat niet. Onzorgvuldigheid wel, maar ook daar is het altijd genuanceerder dan het lijkt - en daar is je eigen artikel een heel goed voorbeeld van. Als je wil, kijk de documentaires over dit onderwerp (oa een goede door op NPO: https://npo.nl/start/serie/een-goede-do ... d/afspelen). Voor mij weegt de ontzettend kleine kans dat er onzorgvuldig wordt gehandeld op geen enkele manier op tegen al het leed wat voorkomen wordt door vrijwillige levensbeeindiging en de kans die client en familie krijgt op een liefdevolle, mooie en bewuste afsluiting van een vaak ontzettend verdrietig, moeilijk en uitzichtloos traject. Het mag geen argument zijn om alle gevallen waar het wél goed gaat niet meer te kunnen uitvoeren.

Ik vind horoscopen niet zo'n goede manier om te bepalen of iemand een goede premier zou zijn of niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:45

Volgens mij was de steun voor bontenbal 46% en niet 76%.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:48

Zou heel goed kunnen, dan sorry voor onjuiste percentage. Het was in ieder geval heel veel hoger dan voor Yesilgoz of Timmermans.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:37

mce schreef:
Bontenbal prima keus,

(gezocht op google en dan zegt AI dit o.a.)

Als we op basis hiervan mensen gaan kiezen dan wordt het wel heel simpel :') Mijn stem krijgt hij niet, maar alles beter dan Wilders of Yesilgöz. Bontenbal lijkt nog een beetje beschaafd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:13

journee schreef:

Een belangrijk verschil is natuurlijk dat je er bij euthanasie wel zelf bij bent. Dat is anders dan een uithuisplaatsing niet opgelegd.

Zelf vind ik het opkloppen van dat onderwerp vooral ook afbreuk doen aan de andere kant: als je levens wilt redden, zorg dan in elk geval dat de GGZ en de ouderenzorg weer op peil komen. Dat mensen een kans hebben om een leven te behouden of op te bouwen. Als je hoogste uitkomstmaat 'niet dood' is, in plaats van zinvol leven, is het echt heel erg karig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:20

Ik vind het gevoelsmatig sowieso wringen dat gelovige groepen zo tegen levensbeëindiging zijn. Als je er vanuit gaat dat er leven na de dood is, dat nog beter, mooier, en zorgelozer is dan het leven op aarde, gun je dat toch iedereen zo snel mogelijk?