Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:33

Loretta schreef:
Een jaar geleden waren er al mensen die dit zagen aankomen.
Dit filmpje is een jaar oud en het legde haarfijn uit waarom Noord Korea zich aan het voorbereiden was op een aanval op de Oekraine.

https://youtu.be/DoQCskvoIAY?si=UyCY4sE8iE8fZLzk

Wel bizar dat het zich nu allemaal precies zo ontvouwt.

De link heb ik opgeslagen en ga ik zeker weer kijken. Het is voor mijn hoofd een heel groot verhaal dat heel snel verteld wordt.
Omdat ik ervoor een uur Spaans heb geoefend en geleerd loopt mijn hoofd nu over na een half uur kijken en luisteren .
Heel erg bedankt Loretta. Het is een aangrijpend verhaal vind ik. Wordt vervolgd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:50

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:33

Al een paar dagen oud nieuws maar toch nog wel aardig hier te melden.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4234731 ... -toespraak
Zelensky draagt T-shirt met Make Russia Small Again bij zijn dagelijkse toespraak.
Die boodschap is, in ieder geval bij de Russische propagandakanalen, wel goed aangekomen.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 7506872569
Een video (door henzelf gemaakt) van Russische gewonde soldaten aan het front in Toretsk. Schuilen in een kelder, wonden zijn aan het rotten, geen eten, geen medicatie worden niet opgehaald.

Die Noord-Koreanen weten nog niet wat hen te wachten staat. Of misschien ook wel want 18 van de eerste 40 die aan het front aankwamen zijn overgelopen.
Over Noord-Koreanen gesproken... De Russische soldaten aan het front zijn er niet zo blij mee.
https://x.com/NatalkaKyiv/status/1849871969833058678
De verschijning van troepen uit de DPRK in de gelederen van het Russische bezettingsleger veroorzaakt irritatie en zelfs vijandigheid onder Moskouse officieren en soldaten.
In de radio-onderschepping vanuit de richting Koersk, verkregen door het Ministerie van Defensie van Oekraïne, is de Russische bezetter verontwaardigd over het bevel om de aankomende Noord-Koreaanse soldaten te voorzien van schaarse pantservoertuigen, en uit hij ook een haatdragende houding tegenover zijn nieuwe "collega's".

Stand aan het front: Oekraine slaat terug met geslaagde counteraanvallen in Pokrovsk, Toretsk en Kursk.
https://x.com/DenysDavydovUSA/status/18 ... 9377756507

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:36

pien_2010 schreef:
Rusland heeft zijn rentepercentage verhoogd naar het hoogste niveau om de inflatie van de overhitte economie te betuigelen

Russische rente op hoogste niveau sinds 2003 om hoge inflatie tegen te gaan https://www.nu.nl/economie/6333016/russ ... -gaan.html

Hoge inflatie en prijsstijgingen zijn niet heel erg positief voor de gewone Rus.
Maar hoe kan de Russische economie oververhit zijn? Is alle handel met andere autoritaire landen voldoende voor een oververhitte economie? Ontstaat die krapte op de arbeidsmarkt doordat zoveel Russen werkzaam zijn in de oorlogsindustrie of leger? Of is NU.nl ook op het verkeerde been gezet door Russische propaganda?

Kortom. Dit artikel roept bij mij vooral veel vragen op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:42

Oververhitte economie is een negatief teken!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:57

BigOne schreef:

Maar met alle sancties zou ik juist verwachten dat er hoge werkloosheid is en lege schappen. Misschien kan dat wel samengaan met een oververhitte economie, dat zou ik niet weten.

In Nederland betekend het meestal dat de vraag zo hoog is dat de productiecapaciteit het niet aan kan. Betekend het dan misschien dat de productiecapaciteit in Rusland zo enorm laag is?

Misschien is het een domme vraag.4

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:07

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Rusland heeft zijn rentepercentage verhoogd naar het hoogste niveau om de inflatie van de overhitte economie te betuigelen

Russische rente op hoogste niveau sinds 2003 om hoge inflatie tegen te gaan https://www.nu.nl/economie/6333016/russ ... -gaan.html

Hoge inflatie en prijsstijgingen zijn niet heel erg positief voor de gewone Rus.
Maar hoe kan de Russische economie oververhit zijn? Is alle handel met andere autoritaire landen voldoende voor een oververhitte economie? Ontstaat die krapte op de arbeidsmarkt doordat zoveel Russen werkzaam zijn in de oorlogsindustrie of leger? Of is NU.nl ook op het verkeerde been gezet door Russische propaganda?

Kortom. Dit artikel roept bij mij vooral veel vragen op.

Mee eens hoor, zou wel wat meer willen weten over het hoe en waarom :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:30

De Russische economie is in zoverre oververhit dat het een "echte" oorlogseconomie is.
Een economische oorlogsbubbel eigenlijk. En het is vooral Rusland die dat voedt uit de staatskas. Als er weer vrede komt, klapt die hele bubbel. Vrede is voor Rusland nu een bedreiging.
Een oververhitte economie betekent niet dat deze in omvang groot is getuige het plaatje in onderstaande link.
https://x.com/johnheagney/status/1850104240313692285

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:32

De groei van de economie van Rusland, die gebaseerd is op hoge uitgaven voor de oorlog in Oekraïne.

Zoals Babootje ook al schrijft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:48

Of noord Korea kan op deze manier slim spionnen verspreiden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:57

Hoe bedoel je dat Hannanas?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:08

Loretta schreef:
Maar met alle sancties zou ik juist verwachten dat er hoge werkloosheid is en lege schappen. Misschien kan dat wel samengaan met een oververhitte economie, dat zou ik niet weten.

In Nederland betekend het meestal dat de vraag zo hoog is dat de productiecapaciteit het niet aan kan. Betekend het dan misschien dat de productiecapaciteit in Rusland zo enorm laag is?

Er is geen werkeloosheid omdat een groot deel van de mannen inmiddels aan het front zit of al weer terug is in een zwarte zak. Daarnaast is er een heel flink gedeelte bij de start van de oorlog naar het buitenland gevlucht. Om al het oorlogstuig te maken draaien alle fabrieken overuren en kunnen ze de werknemers niet aangesleept krijgen. Voorzover ik weet zijn er geen sancties op gebied van consumentenproducten dus zolang er nog ergens geld vandaan komt kunnen die dingen gewoon ingekocht worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:54

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Er is economische groei in Rusland door de oorlogsindustrie. Het enige probleem is dat de producten die geproduceerd worden niet bijdragen aan de economie van Rusland, maar in Oekraïne opgeblazen worden. Ze zijn in Rusland bijna letterlijk bezig hun geld te verbranden. Maar om dat geld te verbranden heb je heel veel mensen nodig, om het te produceren en daarna om het in Oekraïne te laten ontploffen. Die mensen kunnen niet in de gewone industrie werken en dus geen gebruiksgoederen produceren om de economie te versterken, wat nog eens versterkt wordt door de sancties waardoor er minder goederen het land binnenkomen.

Wat er dus gebeurd is dat er aan de ene kant via de oorlogsindustrie heel veel geld het land ingepompt wordt en dat aan de andere kant er te weinig gebruiksgoederen geproduceerd worden. Wat je dan krijgt is veel vraag naar goederen en veel aanbod van geld en dat is een standaard recept voor inflatie.

Het komt er dus op neer dat Poetin zijn eigen economie sloopt en dat hij op deze manier de oorlog op economische gronden gaat verliezen. Het enige waar hij nu op kan hopen is dat Trump aan de macht komt en dat hij daardoor lucht krijgt om de oorlog snel te winnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:23

Dat is een mooie duidelijke uitleg Karl.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:59

https://x.com/wartranslated/status/1850447296615403861
Vladimir Poetin stelde dat het Russische leger verschillende reacties overweegt op het besluit van de NAVO om Oekraïne toe te staan ​​diep Russisch grondgebied binnen te vallen met langeafstandsraketten. Hij betoogde dat Oekraïne niet over de capaciteit beschikt voor dergelijke aanvallen op zichzelf en impliceerde dat de NAVO rechtstreeks met Rusland in contact zou moeten komen, wat hintte op mogelijke tegenmaatregelen, mogelijk op NAVO-grondgebied.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:30

Dubbele moraal. Zelf Noord Koreanen naar Rusland sturen inclusief Noord Koreaans oorlogstuig en vervolgens op hoge poten de NAVO vanalles verwijten hetgeen voor de bühne is want Poetin wil een confrontatie met het westen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:35

Nee hoor, hij wil helemaal geen confrontatie met de navo , dat verliest hij binnen een dag. Hij wil weer rode stippellijntjes zetten in de hoop dat ze nog steeds bang zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:59

BigOne schreef:
Nee hoor, hij wil helemaal geen confrontatie met de navo , dat verliest hij binnen een dag. Hij wil weer rode stippellijntjes zetten in de hoop dat ze nog steeds bang zijn.

A jazeker wil hij dat. Ik zeg niet dat hij het met wapengekletter gaat doen. Maar de confrontaties worden meer en meer. Bv de hack bij de politie in Nederland onlangs (zeer ernstig), aanvallen op electriciteit en andere infrastructuur middels hacken, onrust zaaien middels opruimen en polariseren door in Europa uiterst rechts (financiëel) te steunen, altijd hetzelfde groepje sturen naar demonstratie in Europa die de boel oppoken. Luchtruim schenden etc etc.
Het gebeurt al veel langer. En Rusland wordt steeds brutaler. Kijk wat in Georgië is gebeurt met de verkiezingen, oppositie die daar in elkaar wordt geslagen, mensen die geld hebben gekregen en dus omgekocht zijn, extra stembiljetten die vanuit het niets in de bussen werden gepropt met als gevolg dat de pro Russische regering partij "gewonnen" heeft. Dus Georgië gaat dus meer richting Rusland.
Rusland is op alle fronten bezig om de democratie in Europa om te gooien, want daar heeft hij een hekel aan.
In Finland is het niet de vraag of Rusland de aanval inzet, maar wanneer.

Maar ik krijg echt zo graag ongelijk en ik hoop zo dat ik me onterecht me zorgen maakt als het gaat om de democratie in Europa.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:26

Denk dat de vraag niet moet zijn wanneer, maar hoe. Rusland heeft er veel meer aan als hier de nutsvoorzieningen uitvallen en Europa de handen vol heeft aan alles draaiende houden. Zeker als er geen goed bewijs is of sec via internationaal recht een goed antwoord te geven is. NAVO kan niks in die gevallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:42

Beiden, wanneer, waar en hoe zijn belangrijk Tamary.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:51

Met jouw post ben ik het eens Pien, maar daar zal geen navo bij helpen. Destabiliseren van het westen is al jaren bezig en daar wordt imo te weinig tegen gedaan, Brexit is daar een gevolg van en ook het Oekraïne referendum door FvD . We zien het en er gebeurt weinig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:45

Ruslands Hybride oorlog tegen de EU is in volle gang:
Citaat:
Een ongebruikelijk lek van Poolse inlichtingendiensten naar de Poolse krant 'Wyborcza' over de resultaten van het onderzoek naar Russische hybride operatie in Europa.

Als onderdeel van de Russische operatie (waarbij vier Oekraïense burgers betrokken waren) werden vanuit Vilnius (Litouwen) vier pakketten met explosieven verzonden. Van de twee die naar Polen werden gestuurd, ontplofte er één in de buurt van Warschau (de aanhanger van een DPD-auto brandde), de andere ontplofte niet (hij had een tijdzekering en werd beschreven als professioneel gemaakt).

Wat betreft de twee pakketten die naar het Verenigd Koninkrijk werden verzonden: één veroorzaakte brand in het DHL-magazijn op de luchthaven van Leipzig, en het andere veroorzaakte brand nadat het uit het vliegtuig was gelost in het DHL-magazijn in Birmingham.
https://x.com/t_pugacewicz/status/1850547374562607509
Opvallend is dat er gebruik werd gemaakt van Ukraïners, dit geeft ook te denken over het verhaal van de sabbotage van de Nordstream2 waar, naar verhalen, Ukraïners bij betrokken zouden zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:50

Ik heb hetzelfde bericht ergens gelezen maar daarbij was 1 Oekrainer, 2 Polen en een Duitser betrokken! Is maar de vraag hoe correct de beide berichten zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:53

hèhè,
Citaat:
Na maandenlange pleidooien van Oekraïne om toestemming om diep in Rusland aan te vallen met westerse wapens, lijken de bondgenoten hun focus te hebben verlegd naar het helpen van Oekraïne bij het ontwikkelen van zijn slagvermogen op lange afstand.

https://kyivindependent.com/ukraine-say ... l-backing/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:55

BigOne schreef:
Ik heb hetzelfde bericht ergens gelezen maar daarbij was 1 Oekrainer, 2 Polen en een Duitser betrokken! Is maar de vraag hoe correct de beide berichten zijn.

Er zouden 4 mensen zijn opgepakt, maar daarbij is niks gezegd mbt nationaliteit. Op zich is het wel voor de hand liggend dat Rusland gebruik maakt van useful idiots uit andere landen vind ik.