Tango1979 schreef:Weet je wat ik zo gek vind aan dat begrotingstekort? Ja dat is afgenomen. Maar de rijkste 10% wordt alleen maar rijker en rijker.
Wie betaalt er dus voor het afnemen van dat begrotingstekort?
Je kan niet 1 op 1 zeggen dat ' de rijken' niet meebetalen voor het verkleinen van het begrotingstekort.
En het verschil tussen rijk en arm is in NL niet groter geworden de laatste jaren:
Citaat:
Wat vindt u zelf de belangrijkste conclusie?
„Dat de inkomensongelijkheid in Nederland niet hoog is en vrijwel stabiel over de jaren. Door de knip in de oude data in 2001 was ik erg nieuwsgierig of de inkomensongelijkheid was toegenomen sinds de beruchte belastingherziening in dat jaar. Maar nu de statistieken zijn gerepareerd en we de jaren voor en na 2001 met elkaar kunnen vergelijken, zie je dat er geen toenemende ongelijkheid is van besteedbare inkomens. Dat zijn de inkomens na belastingen, toeslagen en uitkering. We zien wel dat de primaire inkomens schever verdeeld zijn in de loop der jaren. De herverdelingsmachine moest steeds harder draaien. Maar die machine werkt, waardoor de inkomensverhoudingen onder de streep gelijk zijn gebleven.”
Hoe verklaart u de maatschappelijke onrust hierover?
„Ik denk dat buitenlandse onderzoeken ook hier invloed hebben. Als je ziet dat de ongelijkheid in Angelsaksische landen toeneemt, dan denken mensen dat dat in Nederland ook wel aan de hand zal zijn.
We doen her niet zo slecht in NL wat betreft die top aan 'rijken' en ik vind dat roepen eigenlijk populistisch. Vind ik dan weer ironisch, want dat zegt rechts dan weer niet zo vaak over links. Maar die statements over ' de rijken worden rijker' is natuurlijk ook gewoon onderbuik politiek a la ' er zijn teveel asielzoekers' etc... gewoon wat roepen en iedereen gaat het geloven 
Citaat:
Hoe zit het met de topinkomens?
„Hun inkomensaandeel stijgt in Nederland niet en ze zijn matig vergeleken met andere landen. De bestverdienende 1 procent van Nederland verdient 6 à 7 procent van het totale inkomen. Dat kun je nog steeds teveel vinden, daar ga ik niet over. Maar het is wel stabiel over de jaren. En we wijken internationaal enorm af. In Amerika verdient 1 procent van de mensen 19 procent van het totale inkomen, in Duitsland 13 procent. Deels komt dat doordat we vermogenswinsten in Nederland, zoals via bv’s, niet als inkomen zien. Maar we wijken wel heel erg af. Van de 177 onderzochte landen zitten wij in Nederland het laagst. Dan kun je niet zeggen dat er bij ons een enorme inkomensconcentratie is bij een kleine groep, wat wel het gevoel is bij het brede publiek.”
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20211014_92914956