Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:06

Celebi schreef:
Zo las ik van de week ook op sociale media ergens dat alpaca's wolven zouden weghouden. Hoe bedenken ze het. Als schapen, pony's en ezels duidelijk op het menu staan, dan zal een alpaca echt het verschil kunnen maken hoor.. :roll:

Heel in het begin zijn hier ook al alpaca´s aangvallen. Hoe komen ze er bij dat die wat uit kunnen richten tegen een roofdier.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 12:42

Aanval Haule Frl, 29 schapen gedood
Citaat:
Oosterwolde/ Haule Friesland
28-02-2025

Opnieuw een grote aanval, 29 schapen gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1QALKk ... tid=wwXIfr

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:50

Ik reed er langs en meende al wat in het land te zien liggen ;(

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:57

Dieuwke_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nogmaals: ik ben geen expert in omheiningen en/of in wolvengedrag. Daarbij is elke situatie weer anders. Maar niks doen en roepen “het heeft toch allemaal geen zin” staat mij tegen.

En daar zijn we er al. Hoe het wel moet weet je niet (niemand niet) maar je durft wel naar iemand anders te wijzen en te zeggen "zo moet het niet".

En dan zeggen dat een andere mening dan "afschieten" hier niet geaccepteerd wordt. Maar de mening van mensen die ervoor kiezen om hun vee achter een enkele draad te laten staan zodat ze kunnen vluchten, mocht het nodig zijn, die mening wordt toch net zo goed niet geaccepteerd? Waarom niet? Als de omgeving het toelaat om de kudde te laten vluchten en zo maar 1 schaap (of ander dier) te verliezen in plaats van 40. Waarom is dat geen goede, weloverwogen keuze? Waarom moet dat gezien worden als niets doen?

Ik zie Marlinde nergens vingerwijzen. Marlinde is één van de enige posters in dit topic die een realistische kijk op de situatie heeft, in tegenstelling tot een heleboel boze stampers.

Als je huis onderloopt omdat de dijken lek zijn, blijf je niet kwaad tot je middel in je woonkamer onder water staan, roeptoeterend dat het allemaal de schuld is van de overheid. Dat is namelijk wel zo en ook ik vindt dat dit probleem urgent is, maar daar loopt OP DIT MOMENT je huis niet minder hard van onder. Dan verhuis je je spullen naar boven, of naar het schuurdak, zoek je een hoger stukje en probeer je zo goed mogelijk om te gaan met de situatie ZOALS DIE NU IS. Van louter staan roeptoeteren zonder verder initiatief bereik je niets en verdrink je uiteindelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:05

Ik snap je, Soepblik.
Maar laten we nu eens heel eerlijk kijken: zeggen dat niets helpt, behalve hermetisch opsluiten, om je dieren veilig te houden is niet roeptoeteren. Het is de trieste waarheid.
In de tussen tijd (totdat de wetgeving veranderd is) moet je dus je dieren hermetisch opsluiten als je 100% veiligheid wilt. En anders moet je een onveilige situatie accepteren.
Niets helpt. Niets.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:10

Celebi schreef:
Zo las ik van de week ook op sociale media ergens dat alpaca's wolven zouden weghouden. Hoe bedenken ze het. Als schapen, pony's en ezels duidelijk op het menu staan, dan zal een alpaca echt het verschil kunnen maken hoor.. :roll:

Ja hier moeten ze echt eens mee ophouden! Dieren inzetten om zogenaamd je andere dieren te beschermen. Bah… en alpacas maken helemaal geen kans.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:13

Jawel, als Animal Rights en Co het protocol niet in de weg zouden zitten met hun rechtzaken tegen een belangrijke stap in dat protocol, namelijk zenderen van wolven om zo te herkennen welke probleemgedrag vertonen waarmee weer kan worden aangetoond dat ontheffing nodig is voor die specifieke wolven om volgens escalatieladder in het protocol, tot afschot over te gaan.. dat zou helpend zijn.
Wolven leren van elkaar. In positieve en negatieve zin. Ze leren elkaar nu schapen pakken, omdat er geen halt aan kon worden toegeroepen doordat het protocol belemmerd is, tenminste, volgens mij en voor zover ik het gevolgd heb is dat zo.

Overigens vind ik het verhaal van de dierkundige wetenschapper ofzo, ook net zo goed polariserend. Iedereen die op internet meningen deelt en aan de discussie deelneemt maar wegzetten met statements die zij noemt vind ik echt hartstikke kwalijk, bah!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:17

Als ik lees over niet goedgekeurde rasters, dan vraag ik mij vaak af of ook bekend is waarom die rasters op het moment van de aanval niet goedgekeurd waren. Zijn ze nooit gekeurd? Dus ook geen goedkeuring? Voldeden ze niet toen de consulent langskwam? Waren ze ooit wel goedgekeurd maar nu door b.v. achterstallig onderhoud niet meer?
Ik vind het wel verschil maken of er geen enkele poging is ondernomen om de omheining in orde te maken of dat een omheining door b.v. gegroeide beplanting niet meer goedgekeurd is.
Want nu wordt alles op 1 hoop gegooid terwijl een deel misschien wel geprobeerd heeft om een goede omheining te plaatsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:23

BrankaZ schreef:
Als ik lees over niet goedgekeurde rasters, dan vraag ik mij vaak af of ook bekend is waarom die rasters op het moment van de aanval niet goedgekeurd waren. Zijn ze nooit gekeurd? Dus ook geen goedkeuring? Voldeden ze niet toen de consulent langskwam? Waren ze ooit wel goedgekeurd maar nu door b.v. achterstallig onderhoud niet meer?
Ik vind het wel verschil maken of er geen enkele poging is ondernomen om de omheining in orde te maken of dat een omheining door b.v. gegroeide beplanting niet meer goedgekeurd is.
Want nu wordt alles op 1 hoop gegooid terwijl een deel misschien wel geprobeerd heeft om een goede omheining te plaatsen.

In dat db artikel wordt geen cijfer gegeven over totaal aantal ww hekken, enkel dat ze er amper zouden zijn want weinig aanvallen er achter. Nogal lading framen, suggereren en andersinds achterbakse manier van vingerwijzen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:26

Soepblik schreef:
Ik zie Marlinde nergens vingerwijzen. Marlinde is één van de enige posters in dit topic die een realistische kijk op de situatie heeft, in tegenstelling tot een heleboel boze stampers.

Als je huis onderloopt omdat de dijken lek zijn, blijf je niet kwaad tot je middel in je woonkamer onder water staan, roeptoeterend dat het allemaal de schuld is van de overheid. Dat is namelijk wel zo en ook ik vindt dat dit probleem urgent is, maar daar loopt OP DIT MOMENT je huis niet minder hard van onder. Dan verhuis je je spullen naar boven, of naar het schuurdak, zoek je een hoger stukje en probeer je zo goed mogelijk om te gaan met de situatie ZOALS DIE NU IS. Van louter staan roeptoeteren zonder verder initiatief bereik je niets en verdrink je uiteindelijk.

en als er dan geen verdere mogelijkheden zijn om dat lek te dichten behalve met een vergiet dan word je wel degelijk boos op de overheid.

Want zelf kun je niets doen wat helpt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:30

Behalve dan je dieren hermetisch opsluiten (wat soms qua kosten en dier-vriendelijkheid ook niet kan, maar wolf-technisch is het een oplossing).
Maar als dat gezegd wordt, "praat je in extremen, er is heus wel een middenweg" . Helaas, pindakaas. Die is er niet. Ik heb nog van niet één maatregel gezien dat het wolf werend is. Wolf vertragend, dat wel. Met als gevolg dat je dieren voordat ze opgevreten worden, lekker in paniek kunnen rondrennen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:34

BrankaZ schreef:
Serieus…..?
De ene expert zegt zoveel mogelijk lawaai maken en deze zegt van niet.
Hoofd naar wolf toedraaien? Moet paard maar willen doen. Geloof dat het deze ‘expert’ niet helemaal duidelijk is dat een paard een vluchtdier is.
Er langs rijden? Liever niet.

Konden ze bij dit webinar geen ‘expert’ vinden die ook een klein beetje verstand van paarden heeft?

Hoofd naar de wolf toedraaien, het beste recept om een toch al bang paard te laten steigeren en eventueel achterover op de ruiter te laten klappen... die dan vervolgens gewond op de grond blijft liggen.

Wat deden wolven ook alweer met gewonde dieren in het wild? Zouden gewonde mensen veilig zijn bij wolven?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:39

rien10 schreef:
Behalve dan je dieren hermetisch opsluiten (wat soms qua kosten en dier-vriendelijkheid ook niet kan, maar wolf-technisch is het een oplossing).
Maar als dat gezegd wordt, "praat je in extremen, er is heus wel een middenweg" . Helaas, pindakaas. Die is er niet. Ik heb nog van niet één maatregel gezien dat het wolf werend is. Wolf vertragend, dat wel. Met als gevolg dat je dieren voordat ze opgevreten worden, lekker in paniek kunnen rondrennen.

precies!

Maar dan zijn we boze stamperds.
nee we zijn bezorgde mensen die weten dat er niets is om onze dieren veilig te houden.
Niet in de wei, maar ook niet bij de achterdeur.

Luister maar naar de podcast van geleidewolf waar een hond een paar meter van de achterdeur is gegrepen.
Daar waar anders ook kinderen spelen.

Tuin ook met die vergiet afrasteren?

En een kooitje om jezelf en je hond bij wandelen of fietsen in wolvengebied?

Dus Marlinde is niet realistisch, de boze stamerds wel....
fijn ook om zo genoemd worden.... denk dat ik de poffertjes uitspraak ook maar weer van stal trek.

probeer me steeds aan te passen want iemand vind weer ergens wat van.... maar dat is wel telkens eenrichtingsverkeer....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:56

Paarden maar in een soort grote metalen hamsterbal buiten? Honden ook maar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 13:59

Voor kippen bestaat dat heus :(
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:01

Denk dat ik het graasmasker van de paarden over hun lijf trek :D
Daar lijk die kippenbal wel op.

als niet zo belachelijk was zou je er om kunnen lachen....

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:02

Ik vind het raar dat sommigen mij en anderen als ‘ boze stampers ‘ wegzetten.
Ik schrijf nergens dat alle wolven dood moeten. Wel lijkt me beheer van de dieren die niet meer schuw zijn en vee pakken noodzakelijk. Dat wordt ook in Zweden gedaan.

Marlinde schrijft ‘ je moet in ieder geval iets doen’, maar niets van wat je mag doen is voldoende effectief!
Fijn als je je dieren ‘s nachts op stal kan zetten. als dat kan, moet je het zeker doen. Maar hekwerk aanpassen heeft ook het risico dat je dieren niet kunnen ontsnappen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:06

Dat "Iets" vertaal ik dan als hermetisch opsluiten. Want dat helpt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:06

Wat mij opvalt is dat men steeds maar spreekt over wat te doen als je EEN wolf tegenkomt, maar inmiddels kan dat beter worden vervangen door "wat te doen als je een roedel tegenkomt". En vooral dat laatste, verandert de zaak nogal. Ik zou op dat moment vooral in de grond willen zakken....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 14:07

Zichtmelding Putten Gld, 6 wolven nabij stal
Citaat:
Putten Gelderland
27-02-2025
22.00 uur

6 wolven gezien op landgoed Greven, waren dichtbij de stallen.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BgrRn ... tid=wwXIfr

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:09

Ik bedoel maar... mens en dier maken geen schijn van kans bij een roedel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 14:16

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:31

hoogendroog schreef:

Als je dat in het Russisch googled dan krijg je sites die beginnen met een zin zoals" als je zo stom bent om zonder geweer het.bos in te gaan...." :Y)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:38

Wintu schreef:
Christiene schreef:
Ze lopen hier ook gewoon over erven

Ik had laatst een in de koplampen die overstak.

In het bos wandelen doe ik ook niet meer. Stikt hier van de toeristen die ook in tenten op de camping slapen.. ben benieuwd hoelang dat goed gaat.

Welke regio zit jij? Hier ook de nodige campings, mensen die hun hond lekker los laten lopen, want dat kan hier, veel vermiste honden vaak ... ik houd mijn hart vast weer vanaf het voorjaar.
in het noorden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:40

Mist schreef:
hoogendroog schreef:

Als je dat in het Russisch googled dan krijg je sites die beginnen met een zin zoals" als je zo stom bent om zonder geweer het.bos in te gaan...." :Y)

Wat een stomme stamperds daar in Rusland. Gewoon sttkkk roepen.
Dat ze dat daar niet weten zeg >;)