Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:28

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:35

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben er niet zo bang voor. Turkije ligt economisch op haar gat. Erdogan heeft Europees geld maar al te hard nodig. Hij zal wel een dealtje eruit willen slepen dat hem wat oplevert, daarom is ie zo aan het gillen.

Hoop toch niet dat de EU er nog zo'n geldvretend land bij neemt (uit een niet westerse cultuur zone dan ook nog...)

Ik denk niet dat Turkije bij de EU komt. Ik denk dat er wat Fins en Zweeds geld die kant op geschoven wordt met de belofte die 'terreurgroep' nog beter te monitoren. Oid.

nikkel

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:18

Turkije is sterk afhankelijk van de invoer van russisch graan en zijn al een enorme tijd bezig om samen met de russen een kern centrale te bouwen. Turkije is gewoon doodsbenauwd om de evt. gevolgen van een russische reactie indien men akkoord gaat met de toetreding van Finland en Zweden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:55

De laatste militairen in Azov komplex gaan een speciale missie houden. Dit melden ze in een video boodschap. Wat en hoe hebben ze natuurlijk niet gezegd maar ik vrees dat het voor hen zelf weinig voorspelt. Tot ziens waren de laatste woorden......ik ben benieuwd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:42

Inmiddels gelezen dat ze er voor willen zorgen dat hun gevallen kameraden daar op een menselijke manier worden weggehaald zodat hun familie hun kan begraven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:44

Oh wat goed. Ik vreesde al dat ze de boel gingen opblazen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:55

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:06

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:
Hoop toch niet dat de EU er nog zo'n geldvretend land bij neemt (uit een niet westerse cultuur zone dan ook nog...)

Ik denk niet dat Turkije bij de EU komt. Ik denk dat er wat Fins en Zweeds geld die kant op geschoven wordt met de belofte die 'terreurgroep' nog beter te monitoren. Oid.

Zolang die Koerden in Zweden of Finland wonen, heeft Turkije er niet zoveel last van. Die mogen ze daar houden van Erdogan. Wat hij wel wil is dat de steun aan de Koerden in de regio, zoals door de VS aan Koerden in Syrië wordt stopgezet, zodat hij daar zijn gang kan gaan. Hij wil gewoon de ruimte krijgen om zijn, net zo foute plannen, met de Koerden uit te voeren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:51

Iemand dit spandoek in Den Haag gezien? Schijnt tegenover de Russische ambasade te hangen.
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:34

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:46

Laten we hopen dat dit niet klopt. Dit gaat over kinderen tussen de 1 - 10 jaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 01:10

pien_2010 schreef:
Laten we hopen dat dit niet klopt. Dit gaat over kinderen tussen de 1 - 10 jaar.

En 2 mannen 67 & 78, die hulplijn krijgt dagelijks dat soort telefoontjes binnen ...
Destijds bleek al uit VN rapporten dat zulk geweld in oorlogsgebied normaal is, en dat de mannen net zo vaak tot zelfs vaker doelwit zijn van deze vormen van geweld. In het nieuws komt/kwam dat vrijwel nooit, de sponsoren van de hulpprogramma's accepteren niet dat dit een man kan overkomen en zouden stoppen met betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 04:46

Pareltjes schreef:
De laatste militairen in Azov komplex gaan een speciale missie houden. Dit melden ze in een video boodschap. Wat en hoe hebben ze natuurlijk niet gezegd maar ik vrees dat het voor hen zelf weinig voorspelt. Tot ziens waren de laatste woorden......ik ben benieuwd.

Die zitten waarschijnlijk zo onder de hakenkruizen op hun hele lichaam, die weten ook wel dat ze een probleem hebben als ze krijgsgevangen genomen worden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 07:58

Iedereen die door de Russen “ krijgsgevangen “ wordt genomen heeft een probleem!

En hoe er ook over de laatste groep in Azovstal vroeger werd aangekeken, ik denk dat we nu wel kunnen zeggen dat ze zich in deze oorlog van grote waarde hebben bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:45

Volgens mij hebben de gevangen genomen Russen ook een probleem. Als je ziet hoe ze hun eigen bevolking behandelen die de Russen zouden steunen, denk ik niet dat krijgsgevangenen het veel beter zullen hebben.

En militaire eenheden die gevormd worden op basis van hun ideologische overtuigingen zijn vaker "van grote waarde", helemaal als ze een uitzonderingspositie hebben tov andere eenheden. Vandaar dat veel groeperingen hun strijders extra motivatie proberen te geven door hun doelen te koppelen aan hun (godsdienstige) overtuigingen. Je vecht dan niet alleen voor je land, maar ook voor je geloof of ras.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:17

tamary schreef:
pien_2010 schreef:

En 2 mannen 67 & 78, die hulplijn krijgt dagelijks dat soort telefoontjes binnen ...
Destijds bleek al uit VN rapporten dat zulk geweld in oorlogsgebied normaal is, en dat de mannen net zo vaak tot zelfs vaker doelwit zijn van deze vormen van geweld. In het nieuws komt/kwam dat vrijwel nooit, de sponsoren van de hulpprogramma's accepteren niet dat dit een man kan overkomen en zouden stoppen met betalen.

Verkrachting, mishand3ling is nooit goed te praten, maar als dit gebeurt met kinderen van 9 maanden, 1 en 2 jaar ben ik diep geschokt en bedroeft ook.
Mensen van mijn leeftijd is ook afschuwelijk maar beleef ik wel als zijnde van een andere orde. Vandaar mijn opmerking.

Inderdaad enzino. Ik heb niets met nazis enz maar deze mensen hebben hun vaderland enorm verdedigd tegen een infringer die daar niets te zoeken heeft. Dappere mannen zijn het, en ik heb er respect voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:24

Ik las (in een premium artikel in de Telegraaf) dat verschillende landen - waaronder ook de US - overwegen Oekraine antischeepsraketten te leveren om de havens te ontzetten zodat de weg wordt vrijgemaakt om graan te exporteren. Rusland is al verschillende malen opgeroepen om een vrije doorgang voor graan toe te staan, maar weigert tot nu toe.
Men weifelt hier al een tijdje over omdat Rusland dit als een oorlogsverklaring zou kunnen zien, maar de handelwijze zou legitiem zijn omdat Rusland honger als wapen inzet in deze oorlog. Dit heeft vooral grote gevolgen voor landen die helemaal niets met deze oorlog te maken hebben

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:26

Ik ben voor. In Africa is zoveel droogte met risico op een echte hongersnood. Het graan moet zijn weg vinden naar magen van grote en kleine mensen. Ze hebben ook niets met deze oorlog te maken en er zijn grenzen ook voor Rusland die onderhand door steeds meer landen worden uitgekotst.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:33

Oorlogsnieuws:

▪️Russen vernietigen Severodonetsk, zoals Mariupol; De berggemeenschap wordt dagelijks gebombardeerd door vliegtuigen. De regio Loehansk had een moeilijk lot - om de Russen niet verder te laten gaan. Het plan van de vijand is om het gebied te omsingelen of het in een vuur te veranderen, - Serhiy Haidai, Luhansk OVA.

▪️Russen hebben de afgelopen 24 uur zes mensen gedood in de regio Loehansk. de racisten schoten op een school in de kelder waarvan bewoners van nieuwe districten van Severodonetsk zich sinds het begin van de oorlog hadden verstopt. Ongeveer 50 huizen werden vernietigd in een dag, Sergey Gaidai.

▪️Vanmorgen vuurde de vijand opnieuw op de grens van de regio Sumy. Opgenomen 6 "parochies" in de richting van het dorp Kucherivka vanaf het grondgebied van Rusland. Er zijn geen verliezen onder personeel en materieel, - OK "Noord".

▪️Russische indringers bereiden zich voor om de offensieve operaties in de richting van Yampil - Siversk te hervatten met het forceren van de Seversky Donets-rivier.

▪️Rusland sneed op 21 mei om 7.00 uur de gaslevering aan Finland af omdat het land weigerde te betalen voor Russisch gas in roebels, zoals de agressor had geëist.

▪️De NBU heeft wisselkoersbeperkingen opgeheven. Voorheen mocht het desbetreffende tarief niet meer dan 10% afwijken van de ambtenaar.

▪️Italië en Duitsland betalen Russisch gas in roebels. Gasimporteurs in deze landen hebben toestemming van de overheid gekregen om gas te betalen op Russische voorwaarden.

▪️ Op 22 mei wordt Litouwen volledig onafhankelijk van Russische energie, aangezien het stopt met het kopen van elektriciteit uit Rusland.

Citaat:
Of of Ochtendtoespraak van de Generale Staf: In Mariupol proberen Russische troepen de haven weer in gebruik te nemen. Ze ontmijnen met name de haveninfrastructuur.

Het leger van de Russische Federatie terroriseert de burgerbevolking in tijdelijk bezette gebieden. Ze voorkomen de evacuatie van mensen uit de Cherson-regio naar het door Oekraïne gecontroleerde gebied, staan ​​de invoer van voedsel, medicijnen niet toe en voorkomen de evacuatie van ouderen, zieken en kinderen.

Citaat:
Russia is destroying Sieverodonetsk in the Luhansk region, the same way they did in Mariupol.
During the shelling, they hit the school, which was used as a bomb shelter by civilian Ukrainians. Battles are going on in the outskirts of the city. The Hirska community is bombed daily by aircraft.

The head of the Luhansk RMA, Serhiy Haidai, states that if the Luhansk region will be captured, the Russian mass will move to Donetsk and Kharkiv regions.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:10

Babootje schreef:
Ik las (in een premium artikel in de Telegraaf) dat verschillende landen - waaronder ook de US - overwegen Oekraine antischeepsraketten te leveren om de havens te ontzetten zodat de weg wordt vrijgemaakt om graan te exporteren. Rusland is al verschillende malen opgeroepen om een vrije doorgang voor graan toe te staan, maar weigert tot nu toe.
Men weifelt hier al een tijdje over omdat Rusland dit als een oorlogsverklaring zou kunnen zien, maar de handelwijze zou legitiem zijn omdat Rusland honger als wapen inzet in deze oorlog. Dit heeft vooral grote gevolgen voor landen die helemaal niets met deze oorlog te maken hebben

Je bedoelt dat de westerse media het zal legitimeren in haar berichtgeving?
Dat lijkt me wel zeker. Net zoals dat de Russische media er geen goed woord voor over zal hebben.

De interesse in het conflict is al aan het verdwijnen en ondanks dat de Amerikanen hebben laten zien onbeperkt geld (en wapens) te willen sturen begint het ook daar te morren onder de bevolking die voor de rekening op moeten draaien. Een escalatie van het conflict zal mogelijk nodig zijn om Oekraïne te blijven steunen, helemaal als de binnenlandse problemen in de EU en USA groter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:16

Wat is er niet legitiem aan? Rusland voert een vuile oorlog, simpel zat. Dat graan niet doorlaten is bewust heel veel mensenlevens in Afrika benadelen. Maar dat boeit Poetin niet, want of je nu Oekraïnse burgers bewust dood schiet of bewust mensen in Afrika dood laat gaan van de honger. Als je je zin maar krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:27

Op de een of andere manier vinden de partijen in een oorlog hun eigen acties altijd legitiem en de acties van de tegenstander niet legitiem. Raar maar waar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:11

enzino schreef:
Op de een of andere manier vinden de partijen in een oorlog hun eigen acties altijd legitiem en de acties van de tegenstander niet legitiem. Raar maar waar.

Tja dieven hebben ook een bijzonder goede reden en vinden het ook heel legitiem om andermans huis binnen te gaan en de boel leeg te roven... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:14

Eens.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:15

irmaz schreef:
enzino schreef:

Tja dieven hebben ook een bijzonder goede reden en vinden het ook heel legitiem om andermans huis binnen te gaan en de boel leeg te roven... :roll:

Tijdens corona vonden we het belang wel groot genoeg om miljoenen mensen de hongersnood te laten sterven door onze (westerse wereld) lockdowns.

Ondanks de 1000en pagina's over corona hier op bokt, was het nooit echt een punt van aandacht.
Je kijkt altijd vanuit je eigen perspectief en zolang het je niet direct raakt blijken mensen hun eigen zaken nu eenmaal belangrijker te vinden dan die van een onbekende.