Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:16

Janneke er was geen motie van wantrouwen (integendeel) hij is weer gekozen en dat keer op keer. Dus mensen vinden het wel prima allemaal. En hebben niet die kritiek die wij hebben. Ook dat is democratie. Dus Nederland heeft dit beleid aan zich zelf te danken.
Als de werkende klasse en masse linker gaan stemmen,dan ziet het politieke partijen beeld, er al totaal anders uit.

Ik vraag me ook vaak af wat de banden zijn van BBP en de grote AGO (heet dat zo) industrie. Want als die belangen groot zijn dan worden de boeren, zo vrees ik, ook niet beter van die partij. Weet iemand hoe dat zit met eventuele banden?

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:35

Och, jet ging om de vorige verkiezingen lees ik nu pas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:40

IMANDRA schreef:
Tango1979 schreef:
Ik heb de doorrekening van het vorige programma GL doorgelezen (ik ben dus zo'n gekke die dat interessant vind)

Wat me opviel is dat de economische groei (LET WEL ER IS NOG STEEDS GROEI) iets lager is dan de doorrekening van de coalitie. Maar dat het BESTEDINGSINKOMEN van de minima en tot modaal (geloof ik) meer groeide dan bij de coalitie

Economische groei is natuurlijk heilig bij de VVD. Maar als dat geld naar de bovenste 10% in de samenleving gaat, wat heeft onze maatschappij daar dan aan?

Klinkt goed voor GL :j
Weet iemand wanneer de berekeningen voor de komende verkiezingen klaar zullen zijn?

Ik meen begin november.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:51

Tango1979 schreef:
Maar de interessante vraag (voor mij dan) blijft: welke burger betaalt de plannen.

Blijven we de hogere middenklasse en de rijken subsidieren?

Ik denk dan aan subsidies elektrisch rijden.
De jubelton.
Hypotheekrenteaftrek voor woningen boven de (bijvoorbeeld) 6 ton
Iedereen 190 compensatie voor de hoge gasrekening.
Vrijwillig hoger ER zorg (wat in de praktijk gewoon niet mogelijk is voor ernstig zieke of mensen met een laag inkomen).
Het zwaarder belasten van arbeid dan vermogen.
Het mogelijk maken van NL als belastingparadijs voor de multinationals.
Toestaan dat enorme winsten naar de aandeelhouders gaan ipv ook een deel naar de werknemers

Mooi rijtje, maat volgens mij is er wel wat meer gedaan in de periode Rutte toch? Als je niet de complete lijst neerzet maar alleen wat niet in je straatje past krijg je i.m.o.geen objectief en compleet beeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:39

Ruitje waar was jij blij mee en wat is er meer gedaan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:00

Pien, die banden tussen BBB en de big Argo zijn niet perse heel duidelijk..
Verder is het natuurlijk niet zo dat alle mensen het allemaal maar prima vinden.. alleen de meerderheid, maar dat is niet ‘de mensen’ en ‘Nederland’.. de minderheid vind het dan nog steeds niet prima :)

De berekeningen zouden er over een maand ofzo toch moeten zijn? Iig heel binnenkort..

Wat ik toch ook wel begrepen heb is dat Nederland de afgelopen jaren een behoorlijke spaarpot had opgebouwd en een lage schuld had. Dat was bijv handig tijdens de pandemie.. alle extra steun die toen gegeven kon worden.
Die spaarpot is ook niet uit de lucht komen vallen?
Dat is denk ik ook door het beleid van de afgelopen jaren?

Ik ben benieuwd of er partijen zijn die grote voorzieningen (ziektekosten, energie etc) weer van de markt willen halen.. zitten die erbij?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:31

Ik vind de uitleg over marktwerking in de zorg van GL heel logisch klinken

https://www.groenlinks.nl/standpunten/z ... -wil-fixen

Korte samenvatting: onze zorgpremie daar moet winst mee behaald worden. Dikke salarissen en bonussen voor de directeuren en natuurlijk naar de aandeelhouders.

Weinig geld naar preventie want GEZONDE MENSEN LEVEREN GEEN GELD OP.

Door concurrentie in de zorg, krijg je een oneerlijke verdeling. Ze geven t voordeel van promovendum: alleen voor hoger opgeleiden. Laten dat nou juist vaker de meer gezond levenden zijn.

De oplossing staat er ook bij, winstoogmerk afschaffen. Geen concurrentie in dezorg.

Eigen risico inkomensafhankelijk maken. Afbouwen van het eigen risico voor de lage en MIDDENINKOMENS. Hierdoor krijg je geen mensen (met een lager inkomen) die zorg gaan mijden.

Ruitje: op sociaal economisch vlak vindt ik dat Rutte baggerwerk heeft verricht. En ik noem idd allemaal sociaal economische punten.

Ik vind dat Rutte ook goede dingen heeft gedaan hoor (max snelheid omlaag, corona aanpak).

Maar het sociaal economische,de solidariteit van een samenleving, is voor mij persoonlijk gewoon erg belangrijk en ook het belangrijkste punt waar ik mijn stem van af laat hangen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:04

Eigen risico inkomensafhankelijk maken lijkt me een prima plan! Maar dan wel gebaseerd op je persoonlijk inkomen en niet op het verzamelinkomen. Want dan zou ik bijvoorbeeld onevenredig zwaar belast worden ten opzichte van mijn partner.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:58

pien_2010 schreef:
Ruitje waar was jij blij mee en wat is er meer gedaan?

In 2017 is er 16 miljard bezuinigd.
Het begrotingstekort was tijden meer dan mag.
Daardoor kon iedereen hulp krijgen in de Corona tijd. Er is een start gemaakt met de overstap van verzorgingsstaat naar meer participatie van burgers.

Ik vind dat dat ook wel eens vergeten word... als je moet bezuinigen om aan de afgesproken 3% begrotingstekort te komen is het lastig mensen blij maken :o

Dat voelen we allemaal. Maar had het financieel haalbaar geweest om het te houden zoals het was?
Geld ook voor het pensioenakkoord...

Toen Rutte begon in 2010 zaten we in een economische crisis. Het is een stuk makkelijker regeren met wind mee...

Citaat:
In de periode 1977–2020 is de koopkracht van de Nederlandse bevolking per saldo met 58 procent toegenomen. De grootste vooruitgang vond plaats in de jaren 1999–2009 (22 procent). Door de economische crisis van 2008 was de koopkrachttoename in het decennium erna (2009–2019) ruim 4 keer zo klein. De jaren tachtig van de vorige eeuw kenden de minste vooruitgang. Dit melden de Universiteit Leiden en het CBS in de publicatie Inkomen verdeeld, trends 1977–2019.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41 ... t-gestegen

Ohja en ik vind dat we het goed doen mbt Oekraïne.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:26

Maar ook mensen die zeg maar op 50.000 of 60.000 zitten (dat zijn feitelijk gewoon middeninkomens tegenwoordig) mijden de zorg. Dus je kunt ook daar niet ineens het eigen risico verhogen. Het is ook niet eerlijk als mensen die meer verdienen meer moeten betalen. Dus stel je zit op 3000 netto in de maand, dan kost het je 385 euro per jaar eigen risico. Met 2000 netto zit je op 100 per jaar, en daar onder geen eigen risico. Zit je op 4000 netto per maand is het eigen risico 500. Maar wel allemaal dezelfde premie betalen? Dan klopt het niet, want de mensen met meer eigen risico betalen dan ook per maand feitelijk meer. Vind je dat dan eerlijk?
Wil je dan ook wegenbelasting inkomensafhankelijk gaan maken? En waterschapsbelasting? Ophalen van containers? Nee, iets inkomensafhankelijk maken wat verplicht is, is niet eerlijk.
Een verkeersboete inkomensafhankelijk vind ik bijvoorbeeld heel wat anders, er zijn landen die dat doen. Waarom is dat anders? Omdat je daar zelf min of meer schuld aan hebt.
Iets wat je opgelegd wordt niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:29

De overstap van een uitgeklede verzorging staat naar meer participatie van de burgers zie ik totaal niet als positief.
Covid heeft de overheid goed aangepakt, mee eens.
16 miljard bezuinigen weet ik niet wat ik daar van vind. Heb mijn twijfels.
Pensioen was goed geregeld. Ik en vele deskundigen met mij, maak me zeer ernstig zorgen over mijn pensioen . Ik vind het afschuwelijk dat er belegd gaat worden en ik vrees voor een enorm debacle dat zijn wiedeweer niet kent.
Kortom we denken verschillend over zaken en dat mag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:32

had t begrotingstekort anders aangepakt kunnen worden?
Want t lijkt alsof dat voor die tijd niet lukte.. misschien dat de voorzieningen van toen gewoon te duur waren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:38

germie schreef:
Maar ook mensen die zeg maar op 50.000 of 60.000 zitten (dat zijn feitelijk gewoon middeninkomens tegenwoordig) mijden de zorg. Dus je kunt ook daar niet ineens het eigen risico verhogen. Het is ook niet eerlijk als mensen die meer verdienen meer moeten betalen. Dus stel je zit op 3000 netto in de maand, dan kost het je 385 euro per jaar eigen risico. Met 2000 netto zit je op 100 per jaar, en daar onder geen eigen risico. Zit je op 4000 netto per maand is het eigen risico 500. Maar wel allemaal dezelfde premie betalen? Dan klopt het niet, want de mensen met meer eigen risico betalen dan ook per maand feitelijk meer. Vind je dat dan eerlijk?
Wil je dan ook wegenbelasting inkomensafhankelijk gaan maken? En waterschapsbelasting? Ophalen van containers? Nee, iets inkomensafhankelijk maken wat verplicht is, is niet eerlijk.
Een verkeersboete inkomensafhankelijk vind ik bijvoorbeeld heel wat anders, er zijn landen die dat doen. Waarom is dat anders? Omdat je daar zelf min of meer schuld aan hebt.

Eigen risico is al hoog zat, dat moet niet nog verder verhoogd worden. Inkomensafhankelijk lijkt me inderdaad ook niet eerlijk.
Alhoewel ik wel wat vind van de hier eerder genoemde verzamelinkomen. Ik heb niet/nauwelijks inkomen dus kreeg zorgtoeslag, maar omdat mijn partner toevallig vorig jaar een keer een beter jaar heeft gedraaid met de boerderij moet ik alle zorgtoeslag weer terugbetalen. Dat vind ik krom en niet eerlijk. Maar goed, daar schijnt verder niets aan te veranderen te zijn.

Voor wat betreft andere belastingen zoals WOZ, wegenbelasting, waterschap etc, dit is wel eerlijker, hogere inkomens rijden vaak duurdere/zwaardere auto's (wacht maar tot zo de elektrische auto's ook wegenbelasting moeten gaan betalen, dan ben ik benieuwd hoeveel tesla's weer worden ingeruild voor een benzine auto). hogere inkomens hebben vaak ook grotere huizen met meer grondoppervlak, dus dan is de belasting automatisch ook hoger. En deze mensen betalen natuurlijk ook de hoogste tarief aan inkomstenbelasting etc.

maar terug over de zorg.
Zou het dan eerlijker zijn dat de hoogte van de premie afhankelijk is van de risico's van de leefstijl? bijvoorbeeld rokers, of obese mensen meer laten betalen, want hoger risico. Of beoefenaars van risicovolle sport (paardrijden?) een hogere premie laten betalen? Lastig te controleren uiteraard, maar toch.

Ik denk dat het zoals het vroeger was, met ziekenfonds en particulier verzekerd zijn niet zo heel verkeerd was.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:40

De voorgaande regeringen hebben het begrotingstekort altijd op laten lopen, om leuke dingen voor de burgers te kunnen doen. Dankzij "de spaarpot van Rutte" konden in Coronatijd ondernemers gesteund worden, zodat ze hun personeel in dienst konden houden en die niet ontslagen hoefden te worden. Ik vond en vind dat fantastisch.

Pien, er is altijd al belegd met de pensioenen, alle pensioenfondsen beleggen al tientallen jaren, dat is niks nieuws.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:44

ik ben ook wel huiverig voor de nieuwe pensioenplannen hoor. ik ben 50 en heb een behoorlijk pensioengat. Ik ben heel benieuwd hoe het voor mij zal gaan uitpakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:47

prompter schreef:
Pien, er is altijd al belegd met de pensioenen, alle pensioenfondsen beleggen al tientallen jaren, dat is niks nieuws.

Ja die van mij doet dat notabene in die verschrikkelijke Amerikaanse vleesindustrie. Zit je dan met je goede gedrag al je hele leven vegetarisch te zijn. :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:49

Jessix schreef:
prompter schreef:

Ja die van mij doet dat notabene in die verschrikkelijke Amerikaanse vleesindustrie. Zit je dan met je goede gedrag al je hele leven vegetarisch te zijn. :')

het is inderdaad stom dat dit verplicht is en je totaal geen zeggenschap over je eigen geld hebt vaak.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:52

Nou inderdaad stom. Ook wordt er belegd in wapenfabrikanten. Maar tot nu toe had je dan nog wel een bepaalde zekerheid aan het eind van de rit, dat moet je nu nog maar afwachten. Best spannend..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:56

Pensioenfondsen hebben ook een stuk verplichting qua rendement halen natuurlijk, immers je inleg gaat/ging in een gemeenschappelijke pot waar de huidige al met pensioen zijnde van betaald worden terwijl er ook genoeg moet zijn als je zelf zo ver bent. Groot risico nemen is dan geen optie, te "braaf" zijn qua waarin beleggen ook niet, dan loop je meer kans dat pot leeg is tegen de tijd dat je recht hebt op jouw stukje inleg.

Hier ook een groot pensioengat en zorgen over wat er aan sociaal stelsel nog is zometeen. Wil dus eigenlijk een huisje ergens kopen. Moestuin en wat beestjes en als de boel mijn tijd maar uitdient is het goed. Toch geen kinderen, dus als het na mijn overlijden instort is er niks verloren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:12

germie schreef:

Maar nu betalen veel gezonde mensen met een hoog inkomen MINDER premie. Want zij kunnen een hoog eigen risico nemen. En die korting die zij krijgen, een keer raden wie dat betaalt.

Iemand met gezondheidsklachten of weinig spaargeld kan geen hoog ER nemen. En betaalt dus meer.

Vind je dat eerlijk?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:28

prompter schreef:
De voorgaande regeringen hebben het begrotingstekort altijd op laten lopen, om leuke dingen voor de burgers te kunnen doen. Dankzij "de spaarpot van Rutte" konden in Coronatijd ondernemers gesteund worden, zodat ze hun personeel in dienst konden houden en die niet ontslagen hoefden te worden. Ik vond en vind dat fantastisch.

Was het niet zo dat de beleggingen van pensioen het historisch gezien juist érg goed doen maar dat ze vanwege regelgeving daar niks mee mochten doen? En dat dit nu dus beter geregeld wordt. En Pien qua beleggen… voor experts is dat in principe geen gevaarlijk iets. Zeker als je het hebt over een periode van laten we zeggen 45 jaar waarbij er goed gelet / geadviseerd wordt wanneer je offensief moet gaan en wanneer defensief.

Beleggen klinkt eng maar is wel een van de betere methodes om vermogen te laten groeien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:31

Ja klopt, en doordat de rente een tijd zo laag was of zelfs negatief, mochten de pensioenen ondanks de goede resultaten niet verhoogd worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:33

germie schreef:
Maar ook mensen die zeg maar op 50.000 of 60.000 zitten (dat zijn feitelijk gewoon middeninkomens tegenwoordig) mijden de zorg. Dus je kunt ook daar niet ineens het eigen risico verhogen.

In de plannen die aanhaalde van Groen Links wordt het eigen risico voor de middeninkomens niet verhoogd.
Citaat:
Het is ook niet eerlijk als mensen die meer verdienen meer moeten betalen.

Gosh, wat precies is daar oneerlijk aan...?
Nu is het eigen risico iets enorms voor mensen in de bijstand,
voor de echte hoger betaalde mensen is het iets dat ze ontspannen uit de achterzak halen.

Citaat:
Maar wel allemaal dezelfde premie betalen? Dan klopt het niet, want de mensen met meer eigen risico betalen dan ook per maand feitelijk meer. Vind je dat dan eerlijk?

... persoonlijk houd ik niet zo van dat hele wettelijk verplichte eigen risico.
"Dus je zou het ook anders kunnen doen."
Gewoon de hele zorgpremie inkomensafhankelijk, bijvoorbeeld.
Citaat:
Wil je dan ook wegenbelasting inkomensafhankelijk gaan maken? En waterschapsbelasting? Ophalen van containers?

Lijkt mij geen slecht plan.
Citaat:

... en het aspect van straf. Wie rijk is, eet geen boterham minder van een boete van duizend euro.
Voor iemand op het minimum is een boete van honderd euro al een ramp.
(En "kiezen" voor gevangenisstraf omdat 1000 echt niet kan levert een strafblad op.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:38

pien_2010 schreef:
De overstap van een uitgeklede verzorging staat naar meer participatie van de burgers zie ik totaal niet als positief.

Ik weet ook niet of ik het als positief zie hoor. Ik vind dat de kwaliteit van zorg echt minder is.

Maar als je dus zwart wit gesteld zegt: de zorg voor Rutte was beter, maar toen zaten we ruim boven het begrotingstekort: is dat dan haalbare kaart?

Een beetje zoals er nu over het klimaat gesproken word door links: zo van, als je rechts te lang aan de macht laat gaat de wereld naar de getver.

Zo denkt rechts denk ik over links wat betreft financiën :D

Beetje grappig bedoel hoor haha, zo zwart wit is het natuurlijk niet :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:41

Ruitje, dat illustreerde Rutte met zijn uitspraak over Emiel Roemer: "geef de heer Roemer het beheer over de Sahara en binnen de kortste keren is het zand op!"

Ik moest daar echt wel om lachen, maar het geeft het idee wel weer ja.