Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Tango1979 schreef:Ik heb de doorrekening van het vorige programma GL doorgelezen (ik ben dus zo'n gekke die dat interessant vind)
Wat me opviel is dat de economische groei (LET WEL ER IS NOG STEEDS GROEI) iets lager is dan de doorrekening van de coalitie. Maar dat het BESTEDINGSINKOMEN van de minima en tot modaal (geloof ik) meer groeide dan bij de coalitie
Economische groei is natuurlijk heilig bij de VVD. Maar als dat geld naar de bovenste 10% in de samenleving gaat, wat heeft onze maatschappij daar dan aan?
Klinkt goed voor GL
Weet iemand wanneer de berekeningen voor de komende verkiezingen klaar zullen zijn?
Tango1979 schreef:Maar de interessante vraag (voor mij dan) blijft: welke burger betaalt de plannen.
Blijven we de hogere middenklasse en de rijken subsidieren?
Ik denk dan aan subsidies elektrisch rijden.
De jubelton.
Hypotheekrenteaftrek voor woningen boven de (bijvoorbeeld) 6 ton
Iedereen 190 compensatie voor de hoge gasrekening.
Vrijwillig hoger ER zorg (wat in de praktijk gewoon niet mogelijk is voor ernstig zieke of mensen met een laag inkomen).
Het zwaarder belasten van arbeid dan vermogen.
Het mogelijk maken van NL als belastingparadijs voor de multinationals.
Toestaan dat enorme winsten naar de aandeelhouders gaan ipv ook een deel naar de werknemers
pien_2010 schreef:Ruitje waar was jij blij mee en wat is er meer gedaan?
Citaat:In de periode 1977–2020 is de koopkracht van de Nederlandse bevolking per saldo met 58 procent toegenomen. De grootste vooruitgang vond plaats in de jaren 1999–2009 (22 procent). Door de economische crisis van 2008 was de koopkrachttoename in het decennium erna (2009–2019) ruim 4 keer zo klein. De jaren tachtig van de vorige eeuw kenden de minste vooruitgang. Dit melden de Universiteit Leiden en het CBS in de publicatie Inkomen verdeeld, trends 1977–2019.
germie schreef:Maar ook mensen die zeg maar op 50.000 of 60.000 zitten (dat zijn feitelijk gewoon middeninkomens tegenwoordig) mijden de zorg. Dus je kunt ook daar niet ineens het eigen risico verhogen. Het is ook niet eerlijk als mensen die meer verdienen meer moeten betalen. Dus stel je zit op 3000 netto in de maand, dan kost het je 385 euro per jaar eigen risico. Met 2000 netto zit je op 100 per jaar, en daar onder geen eigen risico. Zit je op 4000 netto per maand is het eigen risico 500. Maar wel allemaal dezelfde premie betalen? Dan klopt het niet, want de mensen met meer eigen risico betalen dan ook per maand feitelijk meer. Vind je dat dan eerlijk?
Wil je dan ook wegenbelasting inkomensafhankelijk gaan maken? En waterschapsbelasting? Ophalen van containers? Nee, iets inkomensafhankelijk maken wat verplicht is, is niet eerlijk.
Een verkeersboete inkomensafhankelijk vind ik bijvoorbeeld heel wat anders, er zijn landen die dat doen. Waarom is dat anders? Omdat je daar zelf min of meer schuld aan hebt.
Iets wat je opgelegd wordt niet.
Jessix schreef:prompter schreef:Pien, er is altijd al belegd met de pensioenen, alle pensioenfondsen beleggen al tientallen jaren, dat is niks nieuws.
Ja die van mij doet dat notabene in die verschrikkelijke Amerikaanse vleesindustrie. Zit je dan met je goede gedrag al je hele leven vegetarisch te zijn.
germie schreef:Maar ook mensen die zeg maar op 50.000 of 60.000 zitten (dat zijn feitelijk gewoon middeninkomens tegenwoordig) mijden de zorg. Dus je kunt ook daar niet ineens het eigen risico verhogen. Het is ook niet eerlijk als mensen die meer verdienen meer moeten betalen. Dus stel je zit op 3000 netto in de maand, dan kost het je 385 euro per jaar eigen risico. Met 2000 netto zit je op 100 per jaar, en daar onder geen eigen risico. Zit je op 4000 netto per maand is het eigen risico 500. Maar wel allemaal dezelfde premie betalen? Dan klopt het niet, want de mensen met meer eigen risico betalen dan ook per maand feitelijk meer. Vind je dat dan eerlijk?
Wil je dan ook wegenbelasting inkomensafhankelijk gaan maken? En waterschapsbelasting? Ophalen van containers? Nee, iets inkomensafhankelijk maken wat verplicht is, is niet eerlijk.
Een verkeersboete inkomensafhankelijk vind ik bijvoorbeeld heel wat anders, er zijn landen die dat doen. Waarom is dat anders? Omdat je daar zelf min of meer schuld aan hebt.
prompter schreef:De voorgaande regeringen hebben het begrotingstekort altijd op laten lopen, om leuke dingen voor de burgers te kunnen doen. Dankzij "de spaarpot van Rutte" konden in Coronatijd ondernemers gesteund worden, zodat ze hun personeel in dienst konden houden en die niet ontslagen hoefden te worden. Ik vond en vind dat fantastisch.
Pien, er is altijd al belegd met de pensioenen, alle pensioenfondsen beleggen al tientallen jaren, dat is niks nieuws.
germie schreef:Maar ook mensen die zeg maar op 50.000 of 60.000 zitten (dat zijn feitelijk gewoon middeninkomens tegenwoordig) mijden de zorg. Dus je kunt ook daar niet ineens het eigen risico verhogen.
Citaat:Het is ook niet eerlijk als mensen die meer verdienen meer moeten betalen.
Citaat:Maar wel allemaal dezelfde premie betalen? Dan klopt het niet, want de mensen met meer eigen risico betalen dan ook per maand feitelijk meer. Vind je dat dan eerlijk?
Citaat:Wil je dan ook wegenbelasting inkomensafhankelijk gaan maken? En waterschapsbelasting? Ophalen van containers?
Citaat:Een verkeersboete inkomensafhankelijk vind ik bijvoorbeeld heel wat anders, er zijn landen die dat doen. Waarom is dat anders? Omdat je daar zelf min of meer schuld aan hebt.
pien_2010 schreef:De overstap van een uitgeklede verzorging staat naar meer participatie van de burgers zie ik totaal niet als positief.