Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:54

Israëlische regering is furieus dat bobvillan inerns naar boven schiet in de charts na hun pogingen om hem overal te cancelen. Ook hier is het cidi druk bezig met Paradiso onder druk te zetten om hem niet op te laten treden . Vvmu geldt alleen wanneer je pro Israël bent. Hoop dat Paradiso de poot stijf houdt, los van wat je van de band vindt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:17

BigOne schreef:
Israëlische regering is furieus dat bobvillan inerns naar boven schiet in de charts na hun pogingen om hem overal te cancelen. Ook hier is het cidi druk bezig met Paradiso onder druk te zetten om hem niet op te laten treden . Vvmu geldt alleen wanneer je pro Israël bent. Hoop dat Paradiso de poot stijf houdt, los van wat je van de band vindt.

In de U.S.A. mag hij in elk geval niet meer komen want de visa van de bandleden zijn ingetrokken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:17

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Ik ben jou geen enkele verklaring schuldig.

Het klopt dat ik misschien wel eens wat invul, maar je "kent" inmiddels een aantal bokkers. Je leest tussen de regels door, bij sommigen.
Soms wordt je via PB voor bepaalde bokkers gewaarschuwd.

Jij had het inderdaad niet over het verlaten van dit topic, maar dat is eerder wel aangehaald.
Niet alles draait om jou of jouw berichten.

Volgens mij is het doel van dit topic discussiëren over de politiek en nergens staat vermeld dat de discussie verbindend moet zijn.
Ik vind het aanmatigend van jou, om dit te stellen.
Ben je zelf zo verbindend altijd?
Ik kan me nog jouw felle reacties herinneren op bijvoorbeeld BigOne.
Jouw verbinding is een beetje selectief, naar mijn mening.
Maar je hoeft ook niet verbindend te zijn. Geef gewoon je mening over een onderwerp, ongeacht wat een ander daar van vindt.

Ik heb een hekel aan zuigen en steken onder water geven en aan
cherry-picking.

Maar om OT te gaan:

Wat vind jij van de buitengewone lobby van Israël bij sommige politieke partijen en de invloed van Israel op onze standpunten?

Je bent me inderdaad niks schuldig. Het is echter wel raar om op een algemene post van iemand in te gaan, dan iets te zeggen wat niks met de inhoud van die post te maken heeft en dan vervolgens niet willen uitleggen waarom je dat er bijhaalt.

Je denkt bepaalde Bokkers te kennen. Je denkt zaken tussen de regels door te lezen. Juist daar gaat het imo mis. Immers ga je dan vanuit je eigen referentiekader invullen wat de ander zou denken of bedoelen en vult dit aan de hand van dat referentiekader in. Maar een ander heeft niet hetzelfde referentiekader, denkt niet hetzelfde, is niet hetzelfde. Hoe kun je dan invullen wat de ander bedoelt? Dat is precies mijn hele punt. Cer kan hier nog geen vraag stellen zonder dat haar mening daarover wordt ingevuld. Journee krijgt vanalles naar haar hoofd geslingerd m.b.t. standpunten die ze zou hebben, terwijl die standpunten worden ingevuld door de lezer.

Hoe kun je een discussie voeren als mensen steeds op basis van aannames worden aangesproken?

Nee niet alles draait om mij in dit topic (gelukkig maar). Maar als jij op een post van mij reageert is het imo raar zaken erbij te halen die ik op dat moment helemaal niet zeg?

Fel is niet inherent aan polariserend. Je kan prima op de inhoud fel discussiëren, maar door respectvol te blijven in verbinding blijven danwel de verbinding zoeken. Je kan mij volgens mij van veel betichten, maar niet dat ik niet respectvol blijf of bewust polariseer. Ik zie hier anderen wel bewust mensen in een hoek zetten.

Je stelt nogal een suggestieve vraag om de discussie te openen.

Je doet het nu weer.....

Wat Cer betreft, die heeft dat in meerdere topics, dat mensen haar vele vragen niet altijd begrijpen.

Maar wat is er suggestief aan mijn vraag over de lobby door Israel en de gevolgen daarvan ?

CharleyT

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:22

Electra63 en 996981: Dames doe jezelf en topic volgende Bokkers een plezier en stop jullie 'discussie'. Dat maakt het topic meer leesbaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:37

Wat doe ik nu weer?

Je vraag is suggestief omdat er niemand is die de lobby van Israël en de gevolgen helemaal ok vindt.

Dat die lobby sterk is en dat de Palestijnen hier structureel de dupe van zijn is ook al langer bekend. Schandalig vind ik het feit dat hier politiek te weinig op gereageerd en geanticipeerd is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:45

anjali schreef:
BigOne schreef:

In de U.S.A. mag hij in elk geval niet meer komen want de visa van de bandleden zijn ingetrokken.

De usa wordt bijna geregeerd door Israël via aipac. Bvb trump heeft meer dan 240 miljoen dollar ontvangen, 75 tot 85 % van alle congresleden staan op de paylist !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:48

Is het eigenlijk de bedoeling van de Nederlandse politiek om zich ingrijpend bezig te houden met de politiek in andere landen, zeker als dat niet eens EU-landen zijn? En zelfs met die niet eigenlijk vind ik. Er zijn meer dan genoeg binnenlandse problemen die dringend opgelost moeten worden en waar niets aan gebeurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:09

Met de huidige politieke partijen aan de macht gebeurt er inderdaad weinig tot niets.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:21

BigOne schreef:
Met de huidige politieke partijen aan de macht gebeurt er inderdaad weinig tot niets.

nou ja, het is inderdaad weer zomerreces, dus komende maanden zal er weinig gebeuren. -O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:34

anjali schreef:
Is het eigenlijk de bedoeling van de Nederlandse politiek om zich ingrijpend bezig te houden met de politiek in andere landen, zeker als dat niet eens EU-landen zijn? En zelfs met die niet eigenlijk vind ik. Er zijn meer dan genoeg binnenlandse problemen die dringend opgelost moeten worden en waar niets aan gebeurt.

Ja wel mee eens. Dat was mijn bezwaar met die Piri motie ook een beetje. Alsof na deze motie er effectief iets zal veranderen? Het was zulke symboolpolitiek. Je vraagt je af of ze wel doorhebben dat we een kabinetscrisis hebben en er nog enorme dossiers zijn hier die onopgelost zijn (al enkele decennia).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:36

juval schreef:
BigOne schreef:

nou ja, het is inderdaad weer zomerreces, dus komende maanden zal er weinig gebeuren. -O-

Ik heb niet het idee dat er daarvoor wel veel gebeurde. Jij wel?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:41

nou ja, ik volgde de debatten regelmatig, dus ik moet nu iets anders verzinnen :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:01

anjali schreef:

Dat is Nederland eigen, we leiden al langer dan vandaag aan grootheidswaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:45

mysa schreef:
anjali schreef:

Dat is Nederland eigen, we leiden al langer dan vandaag aan grootheidswaan.

En dat al jaren, altijd dat vingertje richting andere landen. Terwijl we eigenlijk maar een minilandje zijn en hier ook niet alles zo geweldig voor elkaar hebben.
Vraag me af of bijv. Denemarken etc ook zo'n bemoeizuchtige politiek hebben.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:52

hier denken ze vaak als een multinational, landsbelang is vaak ondergeschikt,

lees net dat het rommelt binnen het CDA, Bontenbal moet kleurbekennen , juist nu het zo lekker loopt - willen ze geen stemmen verliezen.
Bizar toch
https://www.ad.nl/politiek/in-de-cda-ap ... ~ad3c18fc/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:54

juval schreef:
nou ja, ik volgde de debatten regelmatig, dus ik moet nu iets anders verzinnen :)

Oooh zo bedoel je dat, ja dat ligt nu even stil idd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:55

mce schreef:
hier denken ze vaak als een multinational, landsbelang is vaak ondergeschikt,

lees net dat het rommelt binnen het CDA, Bontenbal moet kleurbekennen , juist nu het zo lekker loopt - willen ze geen stemmen verliezen.
Bizar toch

Deze zit achter een betaalmuur, kun je wat meer context geven?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:04

Ik kwam op Follow the Money (aanrader, ik sponsor ze!) nog dit artikel tegen over de volkomen kansloze gang naar Brussel van van der Plas en Wiersma: https://www.ftm.nl/artikelen/caroline-v ... 6YQ69aQ%3D[/quote]

Ik heb het artikel ook gelezen en wilde hem ook delen. Maar je was mij voor :) .
Wat ik vooral schokkend vind, is dat Caroline van der Plas beweert dat het allemaal wel los loopt want er waait een nieuwe wind in Brussel. Ik vind dat schandelijk en schadelijk. Je verkoopt de boeren een illusie omwille van populisme en stemmen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:18

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Ik ben jou geen enkele verklaring schuldig.

Het klopt dat ik misschien wel eens wat invul, maar je "kent" inmiddels een aantal bokkers. Je leest tussen de regels door, bij sommigen.
Soms wordt je via PB voor bepaalde bokkers gewaarschuwd.

Jij had het inderdaad niet over het verlaten van dit topic, maar dat is eerder wel aangehaald.
Niet alles draait om jou of jouw berichten.

Volgens mij is het doel van dit topic discussiëren over de politiek en nergens staat vermeld dat de discussie verbindend moet zijn.
Ik vind het aanmatigend van jou, om dit te stellen.
Ben je zelf zo verbindend altijd?
Ik kan me nog jouw felle reacties herinneren op bijvoorbeeld BigOne.
Jouw verbinding is een beetje selectief, naar mijn mening.
Maar je hoeft ook niet verbindend te zijn. Geef gewoon je mening over een onderwerp, ongeacht wat een ander daar van vindt.

Ik heb een hekel aan zuigen en steken onder water geven en aan
cherry-picking.

Maar om OT te gaan:

Wat vind jij van de buitengewone lobby van Israël bij sommige politieke partijen en de invloed van Israel op onze standpunten?

Je bent me inderdaad niks schuldig. Het is echter wel raar om op een algemene post van iemand in te gaan, dan iets te zeggen wat niks met de inhoud van die post te maken heeft en dan vervolgens niet willen uitleggen waarom je dat er bijhaalt.

Je denkt bepaalde Bokkers te kennen. Je denkt zaken tussen de regels door te lezen. Juist daar gaat het imo mis. Immers ga je dan vanuit je eigen referentiekader invullen wat de ander zou denken of bedoelen en vult dit aan de hand van dat referentiekader in. Maar een ander heeft niet hetzelfde referentiekader, denkt niet hetzelfde, is niet hetzelfde. Hoe kun je dan invullen wat de ander bedoelt? Dat is precies mijn hele punt. Cer kan hier nog geen vraag stellen zonder dat haar mening daarover wordt ingevuld. Journee krijgt vanalles naar haar hoofd geslingerd m.b.t. standpunten die ze zou hebben, terwijl die standpunten worden ingevuld door de lezer.

Hoe kun je een discussie voeren als mensen steeds op basis van aannames worden aangesproken?

Nee niet alles draait om mij in dit topic (gelukkig maar). Maar als jij op een post van mij reageert is het imo raar zaken erbij te halen die ik op dat moment helemaal niet zeg?

Fel is niet inherent aan polariserend. Je kan prima op de inhoud fel discussiëren, maar door respectvol te blijven in verbinding blijven danwel de verbinding zoeken. Je kan mij volgens mij van veel betichten, maar niet dat ik niet respectvol blijf of bewust polariseer. Ik zie hier anderen wel bewust mensen in een hoek zetten.

Je stelt nogal een suggestieve vraag om de discussie te openen.

Heel treffend geschreven. In het geval van referentiekader gaat het inderdaad fout omdat mensen absoluut niet op dezelfde manier denken. Ik zou ook zeker niet durven beweren dat ik mensen 'ken'. Ik durf zelfs te beweren dat veel mensen zichzelf niet eens goed kennen. :)

Wel is het zo dat ik bij sommigen vaak precies de reactie krijg die ik zou verwachten, maar dan nog ga ik niet voor iemand iets invullen, maar vraag ik liever expliciet wat iemand precies bedoelt. Dat voorkomt vervelende misverstanden. Soms kunnen mensen namelijk ook van mening veranderen, doordat ze bijvoorbeeld zelf iets hebben meegemaakt of nieuwe informatie en inzichten over een bepaald onderwerp op hebben gedaan.

Betreft lobby in de politiek, dat is waarschijnlijk altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven. En hoewel pro-Israëlische organisaties altijd 'hun' kant van het verhaal vertellen, zullen pro-palestijnse organisaties hetzelfde doen. Wel heeft iemand met veel geld vaak meer invloed en kan dus harder roepen, wat niet automatisch betekent dat zij hiermee iedereen aan hun kant krijgen. Sommige partijen zijn misschien ronduit Pro-Israël, sommige pro-Palestina, maar andere partijen kiezen niet voor een specifieke kant en zijn vooral pro-vrede. En vooral die laatste partijen zullen belangrijk zijn in een debat, omdat zij beide kanten kunnen verbinden.

@Electra betreft polygamie, ik heb in veel verschillende onderwerpen interesse, maar hoewel ik vind dat iedereen vooral moet doen waar iemand zich goed bij voelt, heb ikzelf wel mijn twijfels over de gelijkheid in de 'standaard' polygamische relatie van één man en meerdere vrouwen. Dan heb ik meer vertrouwen in de versie van Anita Blake. ;)

Betreft abortus en euthanasie ben ik ook vóór zelfbeschikking over je eigen lichaam. Maar wel met dien verstande dat dit niet ten koste mag gaan van een ander en dat de beslissing weloverwogen wordt gemaakt.

Een kind aborteren dat al bijna voldragen/levensvatbaar is, daar sta ik dan weer niet achter. Euthanasie bij ondraaglijk lichamelijk of geestelijk lijden, zoals nu in de wet geregeld is, sta ik ook 100% achter. Euthanasie bij voltooid leven heb ik toch nog wel vragen over.

In principe zou ik dan ook vinden dat dit voor iedereen op elke leeftijd moet gelden. Maar wat als iemand kinderen heeft? Bijvoorbeeld kinderen onder de 18 jaar of oudere kinderen met een beperking die iemand bewust op de wereld heeft gezet. Mag iemand dan egoïstisch zijn en deze aan hun lot overlaten omdat iemand zijn leven als 'voltooid' voelt?

En hoe wordt gecontroleerd of iemand weloverwogen de beslissing neemt? Zou euthanasie ook moeten kunnen als iemand net zijn of haar geliefde(n) heeft verloren? Of moet er dan een wachttijd komen voor het geval iemand van gedachten veranderd naarmate het verdriet slijt? Wat als iemand heel jong is en vooral een slechte start in het leven heeft gehad en daarom geen vertouwen meer heeft in de toekomst?

Eén ding weet ik zeker, na een abortus heeft iemand altijd nog de kans om het opnieuw te proberen om zwanger te worden, maar euthanasie is echt 100% definitief. Dus hoewel ik heel sterk geloof in zelfbeschikking over je eigen lichaam en leven, en hier in theorie als individu ook volledig achter sta, denk ik dat er in de praktijk misschien toch wat haken en ogen aan kunnen zitten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:23

In de CDA-appgroepen gonst het dinsdag: Henri Bontenbal moet kleur bekennen
AnalyseHenri Bontenbal (42) beleeft een stresstest als CDA-leider. De partij keert zich tegen de asielwetten, Bontenbal claimt dat hij principes verkiest boven populariteit. CDA’ers zijn niet gerust op de reactie van kiezers, net nu het zo lekker gaat in de peilingen. Een analyse.

Naast een grote Foto van HB staat er boven: Geen politiek voor de bühne bedrijven
CDA-leider HB riskeert met tegenstem in asieldebat verlies van zetels in de peilingen

Afbeelding

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:41

Hulde aan Bontenbal. Landsbelang, uitvoerbaarheid, barmhartigheid en principes voor goedkoop stemmen scoren. Of het ze stemmen oplevert weet ik niet, ik hoop het van harte. Bij de juiste personen en achterban, die niet weer weg zijn na de komende 4 jaar. Als het ze stemmen kost zou ik er niet rouwig om zijn - je wil geen kiezers aan je binden die alleen wegens migratie en asiel aan je partij zitten. Laat die maar lekker naar de PVV gaan. Wellicht wordt CDA dan het degelijke, rechtse en fatsoenlijke alternatief wat de VVD ooit was. In deze zee van goedkope, populistische politiek en stemmingmakerij vind ik het echt een hele dikke opsteker om te lezen. Al zou ik in geen duizend miljoen jaar CDA stemmen vanwege de C en het eerder besproken standpunt op gebied van abortus en vrijwillige levensbeeindiging.

@journee, ik snap je - maar ik vind zoals je het uitlegt (en dat is niet alleen jij hoor, lees ik vaker!) altijd suggereren dat er heel lichtzinnig en gemakkelijk wordt omgegaan met beslissingen over vrijwillige levensbeeidinging. Dat is écht niet zo, ook in het geval van psychisch lijden. Argument wordt ook gebruikt in discussie over abortus. Zulke beslissingen zijn vrijwel echt nooit lichtzinnig, gemakkelijk of onzorgvuldig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:47

Afbeelding
Net de peilingen even bekeken, want leuk.

CDA stijgt mooi, hopelijk kunnen ze die lijn vasthouden. Op mijn tijdlijn bleek helaas al weer dat mensen echt niet kunnen lezen voor wat het asielstandpunt betreft :').

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:49

Laatst bijgewerkt door mce op 07-07-25 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:53

Het wordt een lastige coalitie... PVV wil niemand meer mee, GL-PvdA en CDA zijn samen goed voor 49 en er moeten er 74 zijn dacht ik? VVD is van stevig betrouwbare coalitiepartner naar onbetrouwbare semi-populistische retoriek gegaan... ben benieuwd wat dat voor gevolgen gaat hebben. Een VVD-loze coalitie... zou het?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:53

nps schreef:
Het wordt een lastige coalitie... PVV wil niemand meer mee, GL-PvdA en CDA zijn samen goed voor 49 en er moeten er 74 zijn dacht ik? VVD is van stevig betrouwbare coalitiepartner naar onbetrouwbare semi-populistische retoriek gegaan... ben benieuwd wat dat voor gevolgen gaat hebben. Een VVD-loze coalitie... zou het?

Het zal ofwel toch met VVD zijn (die zullen wel bijdraaien zodat ze mee kunnen regeren), ofwel een coalitie met heul veel partijen...