Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:50

Dreamboy schreef:
Maar hebben we er daar echt zoveel voor nodig? Je kunt toch niet ontkennen dat het uit de hand loopt? Iets van beheer zou toch wenselijk zijn? En nee, daar voorkom je geen aanvallen mee maar wellicht dat ze dan weer iets meer bij hun eigen natuur komen. Vroeger waren ze schuw omdat er op ze gejaagd werd. Nu hebben ze van niemand iets te vrezen, tenzij ze niet goed uitkijken met oversteken.

Nee, wat mij betreft niet. Maar ik ben dan ook niet de juiste persoon om dit aan te vragen, noch is mijn invloed en ervaring groot genoeg om dit in twijfel te trekken of te bejubelen.

Gelet op het feit het door deskundigen al in twijfel wordt getrokken of de biodiversiteit wel echt verbeterd door de wolf (en ja de resultaten zijn zelfs helder voor een leek) kun je je afvragen wat hiervan de meerwaarde is. Maar een soort safari op de Veluwe aanprijzen is nonsens en daar is mijn reactie op gebaseerd.

Toch blijft het bij mij knagen dat vele landen struggelen met de wolf, de aanvallen zijn serieus en omvangrijk maar van echt ingrijpen is nergens nog sprake. Waarom is dat?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:59

Marigold schreef:
@mellow, het is toch ook wat, dat mensen daar toch die pony’s nog laten lopen.
Het is voor omstanders zoals jij ook gewoon heel naar, zoals je al schrijft, rennende pony’s, denk je gelijk aan kans op wolven. En niet voor niks, nee met een goede reden. Het is niet de vraag óf, maar wanneer..
Ik vind dat als eenmaal duidelijk is dat een raster niet helpt of kan, en je weet dat er dieren worden gepakt door wolven, dat je dan als eigenaar niet aan de zorgplicht voldoet als je ponys geitjes of schapen snachts in zo’n omgeving onbeschermd laat staan.

Bedankt ook voor je reactie paar pagina’s terug op mijn post. Het was dus idd wel daar!
Die ponies stonden toen achter draadjes waarvan ik me verbaasde dat ze er achter bleven staan.
Ik vind de naamgevingen van die gebieden niet altijd even goed te volgen. Jubbega is ook al zo’n breed begrip, evenals oudehorne. Wat mij betreft kan het gebied worden opgedeeld in zuidkant of noordkant van de Tjonger. Er zijn niet zo heel veel oversteekplaatsen, ik denk dat wel kan worden aangenomen dat wolven normaliter van de bruggen gebruik maken en niet telkens over en weer zwemmen.

Omdat het streekdorpen zijn is het dus zo dat ze best lang en uitgebreid zijn.

De schapen die er staan staan wel achter een raster maar ook dat helpt niet.

En volgens het wolvenprotocol zouden wolven die meermaals achter een raster aangevallen worden afgeschoten worden. En dat gebeurd nu niet.

Mijn punt was eigenlijk dat het in sommige gebieden nu toch wel zo nijpend is dat er wat moet gebeuren. En dat als je woont in zo'n streek je gedachten dus al heel anders worden.

Mijn paard stond jarenlang hier in deze streek maar als ik moet kiezen tussen 6 draden of 1, dan koos ik nu voor 1. Daar kan hij dan eventueel nog doorheen vluchten. Een raster komen ze wel in. Maar niet uit. Dit zeg ik eigenlijk al die tijd al en blijf ik gewoon achter staan.

Dat die kleine pony's daar zo staan breekt ook mijn hart. Maar heb je voor zo'n grote kudde een stal?

Jarenlang heeft het gewoon gekund en ikzelf hou er niet van om dan nu te gaan wijzen naar houders van dieren.

De omstandigheden zijn veranderd maar dat is niet door "eigen keuze".
Je hebt het nu in deze onhoudbare situatie maar te slikken en dan moet je ook ineens anders veranderen. Wat soms met de beste wil ook niet kan.

Er gebeurt nu gewoon niks en ook dat wolveprotocol wordt totaal niet gevolgd hier in Nederland. En dat is in mijn ogen nu het allergrootste probleem.

Er is brand maar er word gewoon niet geblust. Want de brand heeft geen rook dus is er volgens sommige hier in Nederland geen vuur. (Metafoor)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:07

Mellow schreef:
Zo dat was dichtbij jullie huis dus?
Niet fijn dat het dan zo dichtbij is. Ook jammer te lezen dat je vroeger gewoon heerlijk de deuren open had en dat het nu gewoon niet meer kan.

tienus63 schreef:
Januari 2019.

Gelukkig een zwervende wolf. Beest is wel naar achteraf bleek door meerdere mensen in de buurt gezien.
Maar de meesten dachten oh de herder van nr 16 zeg maar. Of de baas loopt er vast ook wel bij.
Men verwachtte toen absoluut geen wolf.

Ik merk nu dat ik ‘s avonds stiekem toch luister of ik ze hoor in de verte. Dat gebeurd overigens zelden. Tot nu toe gelukkig.
Dan moeten ze wel dichtbij zijn en de wind goed staan.
En dat ik toch ook een blik over het land werp of ik priemende ogen zie.
Maar gelukkig alleen, tot nu, zwervers ondanks dat ik vlakbij een bos woon.
Wat mij betreft blijft dat zo.

Oh ja dat snap ik heel goed.

Als ik de tuin in ga scan ik onbewust ook even de achterliggende weilanden. En soms hoor je wat geluiden dat je denkt: zou het?

Gelukkig alleen zwervende. Hoop dat dat zo blijft!

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 09:12

Zichtmelding / confrontatie wolf Burgum Frl
Citaat:
Burgum Friesland
27-02-2025
23.20 uur
Coehoornweg
Zojuist een mevrouw achtervolgd door wolf bij het uitlaten van de mechelse herder reu
Ze was ongeveer 150 m van huis en zag de wolf in het licht van de lantaarnpaal.
Ze is naar huis gerend en de wolf volgde hun op een drafje tot ca 30 meter.
Verder alles veilig thuis, alleen durft mevrouw de hond niet meer uit te laten.
Intussen de politie gebeld en nu 2e poging staat de wolf weer onder de lantaarnpaal.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19u4XK ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 09:15

Zichtmelding Gasselte Dr
Citaat:
Gasselte Drenthe
28-02-2025
0.01 uur
Zekerheid laag
Zichtmelding "wolf"
Langs N34
Stond stil

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18htmJ ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:17

Rizette schreef:
Nado schreef:
Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, maar ik las ergens iemand die zei: als er maar één werkende maatregel komt en iemand anders die het had over hekwerk zoals in de dierentuin. Dus ik dacht: even omdenken.

Als we (NL) nou een stuk Veluwe, waar geen landbouw/dierhouderijen/huizen/doorgaande wegen zijn, toekennen aan ‘de wolf’. Daar een dierentuin hek omheen zetten, alle wolven in NL vangen en daar opnieuw uitzetten. Dan heb je een ‘wild reservaat’, net als in het bejubelde Afrika, waar ook fikse hekken omheen staan. De wolvenpopulatie zal zichzelf dan gaan reguleren, totdat de grootte passend is bij het gebied. Je zult er misschien af en toe wat prooidieren (levend/dood) bij moeten voegen, maar verder hebben ze dan hun eigen reservaat, zijn de natuur clubs blij dat er in NL wolven leven en ben je hoogst waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit met subsidie van één goed werkend hekwerk dan subsidies voor heel veel matig tot slecht werkende hekwerken en schadevergoedingen voor dood vee.

Nou dat is al bewezen dat het niet werkt , dieren in hekken stoppen en niet verzorgen. Dat is al de schaamte van Nederland inmiddels. Nu nog zoiets erbij?

Inderdaad. Bij mij kwam ook meteen op: Oostvaardersplassen.
Als je ergens een hek om plaatst is het geen (vrije) natuur meer en moet je beheren. Maar beheren moet ook zonder hekken.

Maar ikkan het wel waarderen dat mensen proberen om breder te denken voor een oplossing.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 09:18

Citaat:
Horses webinar: “De wolf is er – en nu?

Op 20-02-2025 organiseerde “Horses” dit webinar.

Het volgende willen we jullie niet onthouden

Sheet uit webinar van Horses over de wolf met vraag:

<< Kan ik met mijn paard de natuur in?

Het antwoord luidt genodigde Johan Wesselink- :

< JA. Een wolf zal een paard, een veel groter dier dan hij, het liefst mijden. In het geval dat ruiters / In het geval dat ruiters of menners een wolf tegenkomen:

• Blijf rustig, draaf of galoppeer niet weg.

• Plaats het paard met het hoofd naar de wolf, zodat het paard de wolf kan zien. Ben je met meerdere paarden? Plaats de paarden dan naast elkaar, met hun hoofd naar de wolven.

• Als de wolf niet weggaat, stap je langzaam langs de wolven.

• Klap niet in je handen en zwaai niet met je armen, om je paard niet te laten schrikken.

• Volg de wolf niet, ook niet om foto’s te maken.

• Een wolf zal zich verdedigen als hij het gevoel heeft in het nauw te worden gedreven.

• Houd een eventuele hond aangelijnd en dichtbij jezelf en je paard.

Houd je verder ook altijd aan de basisregels. >>

(Ex-) wolven consulent Johan Wesselink lichte bovenstaand toe met zijn mening: “Alles heeft te maken met of jij als ruiter je paard onder appél hebt”, <= aldus Johan Wesselink, zelf overigens geen paardenman.

En verder vervolgde hij: < dat je in principe sowieso al risico loopt, want je kan ook mountainbikers en zwijnen tegenkomen… >

WeN: Wij vonden het een webinar met (erg) veel open deuren en (erg veel) standaard info, die ook op de website van Bij12 staat. Harold Zoet kwam ook nog aan het woord, maar die heeft verder niet uitgelegd waarom hij de kans niet grijpt om een afschotvergunning af te dwingen, voor die ene (?) wolf in Gelderland die afrasteringen overspringt.

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding

Afbeelding
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1BYBXp ... tid=wwXIfr

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:24

tienus63 schreef:
Citaat:
Horses webinar: “De wolf is er – en nu?

Op 20-02-2025 organiseerde “Horses” dit webinar.

Het volgende willen we jullie niet onthouden

Sheet uit webinar van Horses over de wolf met vraag:

<< Kan ik met mijn paard de natuur in?

Het antwoord luidt genodigde Johan Wesselink- :

< JA. Een wolf zal een paard, een veel groter dier dan hij, het liefst mijden. In het geval dat ruiters / In het geval dat ruiters of menners een wolf tegenkomen:

• Blijf rustig, draaf of galoppeer niet weg.

• Plaats het paard met het hoofd naar de wolf, zodat het paard de wolf kan zien. Ben je met meerdere paarden? Plaats de paarden dan naast elkaar, met hun hoofd naar de wolven.

• Als de wolf niet weggaat, stap je langzaam langs de wolven.

• Klap niet in je handen en zwaai niet met je armen, om je paard niet te laten schrikken.

• Volg de wolf niet, ook niet om foto’s te maken.

• Een wolf zal zich verdedigen als hij het gevoel heeft in het nauw te worden gedreven.

• Houd een eventuele hond aangelijnd en dichtbij jezelf en je paard.

Houd je verder ook altijd aan de basisregels. >>

(Ex-) wolven consulent Johan Wesselink lichte bovenstaand toe met zijn mening: “Alles heeft te maken met of jij als ruiter je paard onder appél hebt”, <= aldus Johan Wesselink, zelf overigens geen paardenman.

En verder vervolgde hij: < dat je in principe sowieso al risico loopt, want je kan ook mountainbikers en zwijnen tegenkomen… >

WeN: Wij vonden het een webinar met (erg) veel open deuren en (erg veel) standaard info, die ook op de website van Bij12 staat. Harold Zoet kwam ook nog aan het woord, maar die heeft verder niet uitgelegd waarom hij de kans niet grijpt om een afschotvergunning af te dwingen, voor die ene (?) wolf in Gelderland die afrasteringen overspringt.

.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1BYBXp ... tid=wwXIfr

Mooi verhaal. Maar ik heb een ijslander, die is nogal een stuk kleiner. Bang voor "honden" die ze niet kent en op haar af komen. Die is gewoon zoef weg :wave:

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:34

Serieus…..?
De ene expert zegt zoveel mogelijk lawaai maken en deze zegt van niet.
Hoofd naar wolf toedraaien? Moet paard maar willen doen. Geloof dat het deze ‘expert’ niet helemaal duidelijk is dat een paard een vluchtdier is.
Er langs rijden? Liever niet.

Konden ze bij dit webinar geen ‘expert’ vinden die ook een klein beetje verstand van paarden heeft?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:36

BrankaZ schreef:
Serieus…..?
De ene expert zegt zoveel mogelijk lawaai maken en deze zegt van niet.
Hoofd naar wolf toedraaien? Moet paard maar willen doen. Geloof dat het deze ‘expert’ niet helemaal duidelijk is dat een paard een vluchtdier is.
Er langs rijden? Liever niet.

Konden ze bij dit webinar geen ‘expert’ vinden die ook een klein beetje verstand van paarden heeft?

En wolven....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:48

Al die tegenstrijdige adviezen maken het niet makkelijker. Las ergens dat zelfs leken kunnen zien dat wolven goed zijn voor de bio diversiteit. Hoe dan? Er zijn ook wetenschappers die dit juist tegen spreken. Daarnaast is dat onderzoek in oa Yellowstone niet 1 op 1 terug te brengen naar 1 piepklein landje waarin geen echte natuur is, maar alle gebieden versnipperd zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:53

Rizette schreef:
Droevige lijst weer, Wat bijzonder in Brabant , niet gewond maar wel geeuthanaseerd na een wolvenaanval?

Klopt niet, (zal wel geen DNA uitslag bekend zijn) in de gemeente Zundert is een aanval geweest op schapen in januari. Waarschijnlijk Wolf Emma die daar net over de grens zit

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 10:07

Zichtmelding Dieverbrug Dr
Citaat:
Dieverbrug Drenthe
28-02-2025
5.00 uur
Zichtmelding "wolf"
Loopt van Dieverbrug 4 richting Dieverbrug.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1GXgqM ... tid=wwXIfr

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:15

Zo, een hele discussie geworden..ik snap Marlinde wel.

Toen hier vorig najaar weer een Shetlander gepakt werd kwam ik daar ook regelmatig voorbij en dacht ik ook..wat stom, dit is een kwestie van tijd voordat dit fout gaat. Die pony's stonden achter gaas dus konden er sowieso niet uit maar die wolf kon er zo simpel overheen springen. Daar stond dan een ezel bij..die wel waarschuwde maar toen was het al te laat. Dus ja, ik vind daar dan ook wel wat van..ik ga alleen niet wijzen naar de eigenaar omdat ik diens situatie niet ken en ik begrijp dat niet iedereen duizenden euro's heeft liggen voor hekwerk of dat men soms gebonden is aan gehuurde weilanden etc. Maar heel erg slim vond ik het ook niet..en zo zijn er meer voorbeelden waarbij ik ook wederom wel weer besef dat het soms makkelijker lijkt dan het is.

Wat een onzin trouwens van die wolvenconsulent, er zijn al zoveel ruiters achtervolgd door wolven..dus hoezo mijden wolven grote paarden? Die heeft duidelijk zijn huiswerk niet gemaakt.

Nado, dat idee had ik ook een tijdje geleden..lijkt me het beste idee! Gewoon een wolvenpark maken..wolven daar in, mensen lekker laten betalen om een wolf te zien en de rest van NL vrij op een enkeling na die over de grens komt maar gewoon beheerd mag worden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:46

Op website van de Dierenbescherming:
Citaat:
Laat debat over wolven niet kapen door onjuistheden

Fabel of feit? Zo zit het!
Het debat rondom wolven is nog steeds gepolariseerd. Dat mag, want voor ieders emotie moet er in een goed maatschappelijk debat ruimte zijn. Een doorn in het oog van de dierenbeschermer is echter dat emotie soms de feiten verdrijft. Het is daarom hoog tijd om wat feiten en fabels over wolven op een rij te zetten.

Door: Cynthia Verwer
Dierinhoudelijk Expert In Het Wild Levende Dieren

Laat debat over wolven niet kapen door onjuistheden

In 2024 stonden de (sociale) media weer bol van berichten over wolven(aanvallen) en reacties hierop van bezorgde of boze burgers, vee- en hobbydierhouders, jagers, wethouders en iedereen die er maar ook op wat voor manier een mening over had. En de eerste maanden van 2025 waren niet anders. De wolf houdt de gemoederen bezig, media behandelen het onderwerp als een van de belangrijkste van het land, meningen buitelen over elkaar heen.

Maar wáár heb je dan precies een mening over? Vele vermeende incidenten met wolven werden al de ether in gegooid voordat er überhaupt (degelijk) onderzoek naar de situatie en het incident was gedaan. En de boodschap achteraf terugdraaien – nadat bleek dat het niet om wolven ging of de situatie toch nét anders was dan geschetst – dat zat er niet in. Als dierwetenschapper heb ik daar moeite mee, maar ook als medeburger in een nu zeer gepolariseerde maatschappij. Daarom neem ik graag een aantal van de meest geuite zorgen onder de loep aan de hand van vijf veelgehoorde uitingen.

1. We zien geen wild meer in het bos.
Anders dan in andere landen zijn de in Nederland levende wilde hoefdieren ontzettend ‘tam’; ze zijn goed zichtbaar en tot op zeer dichte afstand te benaderen. Hoogstwaarschijnlijk komt dit doordat de dieren gewend zijn geraakt aan de dichtbevolkte en drukbezochte gebieden waarin ze leven, en doordat ze voor de komst van wolven geen echte natuurlijke predator hadden (op vossen na).

Met de komst van wolven is die zichtbaarheid en benaderbaarheid afgenomen. De dieren zijn veel alerter en bevinden zich in andere gebieden dan waar je ze eerst voornamelijk tegenkwam. Ze zijn ‘wilder’ geworden. Dit fenomeen wordt in de ecologie het ‘landschap van angst’ genoemd. Dit concept stelt (in het kort) dat waar, wanneer en hoe prooien zich door een landschap bewegen wordt beïnvloed door hun perceptie van het predatierisico. Dit wil zeggen dat als dieren het gevoel hebben meer risico te lopen om gepredeerd te worden, ze alerter zijn en bij vermeend gevaar eerder zullen vluchten of zich meer verborgen houden.

2. De wolven doden alle wilde dieren.
Onze in het wild levende dieren zijn zich dus anders gaan gedragen dan wat we van ze gewend zijn. Dat we ze niet of minder zien wil niet onmiddellijk zeggen dat ze er niet meer zijn. En ook niet elk dood of gewond gevonden damhert, edelhert, ree of zwijn is slachtoffer van wolven. Dieren raken gewond in gevechten, als ze opgejaagd worden en gehinderd op hun vluchtroutes, en ze worden gedood voor schadebestrijding of populatiebeheer.

De kadavers van deze dieren zijn een waardevolle voedingsbron voor aaseters en insecten, en op die manier weer voor insectenetende vogels. Daarom worden dieren die een natuurlijke dood zijn gestorven –maar ook die zijn afgeschoten – steeds vaker achtergelaten in het bos. En omdat aaseters slepen met hun voedsel, kan je weleens (heel ongemakkelijk) geconfronteerd worden met een (deel van een) kadaver. Dat is misschien geen fijn gezicht maar voor de andere dieren in de natuur dus een aanwinst.

Dat onze in het wild levende dieren niet verdwijnen door wolven wordt ook bevestigd door het feit dat er nog volop wordt gejaagd in Nederland. Ook in gebieden waar wolven voorkomen. Vanuit het faunabeheer wordt ervan uitgegaan dat wolven slechts deels meehelpen in het terugdringen van onze populaties wilde hoefdieren. In Gelderland zijn grote aantallen wilde hoefdieren aanwezig en jaarlijks worden daar meer dan 11.000 hoefdieren geschoten of aangereden en daarmee als ‘valwild’ geregistreerd.

Op de Veluwe – waar de meeste wolvenroedels zich bevinden – houden de wildbeheerders goed in de gaten hoeveel wild er door de wolven wordt gegeten. Indien noodzakelijk geacht, wordt het afschot van wild dan naar beneden bijgesteld. Ook in andere provincies wordt er behoorlijk gejaagd op reeën en zwijnen. In Oost-Duitsland is de ervaring eveneens dat de jachtstatistieken niet beïnvloed worden door de aanwezigheid van wolven. Het aandeel wild dat door wolven wordt weggenomen uit de natuur is nihil.

3. Wolven doden vee voor de lol, want er is genoeg natuurlijk prooiaanbod voor ze
Er is inderdaad genoeg natuurlijk prooiaanbod aanwezig. Waarom wolven vee en hobbydieren aanvallen kan verschillende oorzaken hebben; 1. wolven kunnen in hun territorium (en dus hun jachtgebied) gestoord worden, waardoor ze (tijdelijk) vertrekken naar een ander gebied, 2. wolven worden verstoten uit hun roedel en moeten op zoek naar een eigen territorium. Op deze zoektocht krijgen ze honger en ze lopen gevaar als ze het territorium van andere wolven binnengaan. Onbeschermd vee kan dan een makkelijke vervanging zijn. Of 3. onbeschermd vee is aantrekkelijk omdat het een makkelijkere prooi zou zijn, omdat de dieren niet weg kunnen. Dit verklaart ook het feit dat wolven vaak meerdere dieren doden of verwonden: ze blijven getriggerd door de dieren die proberen te vluchten maar niet uit de omheining kunnen komen. Dat is ‘de vos in het kippenhok-effect’.

4. Je kunt je dieren niet beschermen tegen wolven, want wolfwerende maatregelen werken niet
Helaas kunnen we in Nederland nog niet veel zeggen over wolfwerende heiningen, domweg omdat we ze nog nauwelijks hebben. Dat blijkt uit het overzicht van BIJ12 waar de meldingen van wolvenaanvallen worden bijgehouden. En dat terwijl sinds 2019 wolven in Nederland zijn gevestigd en aanvallen plaatsvinden.

Inmiddels hebben tien van de twaalf provincies subsidie ter beschikking gesteld om wolfwerende maatregelen te kunnen nemen, en de overige twee provincies stellen noodsets ter beschikking. Maar als we kijken naar de aanvallen in 2024, dan blijkt dat van de aanvallen waarvan de dader bekend is (641 in totaal, waarvan 45 door een hond, 572 door een wolf en 24 door vermoedelijk een wolf) slechts in 19 gevallen wél maatregelen waren genomen, maar deze niet voldeden aan de eisen. Zo stond er geen spanning op de stroomdraden, waren er te weinig draden gebruikt of was de onderste draad volledig begroeid.

In twintig gevallen voldeed de heining wel aan de eisen van een goedgeplaatst wolfwerend raster. Dit geeft aan dat het belangrijk is om alle incidenten met wolven en vee- en hobbydieren goed te beschrijven en te evalueren, zeker als goedgeplaatste preventieve maatregelen genomen zijn om wolven te weren. Er zijn namelijk wel degelijk situaties denkbaar waarbij een goedgeplaatst wolfwerend hek minder goed werkt. Zo zijn bij ernstige droogte van de bodem extra maatregelen nodig om voldoende spanning op de draad te houden.

5. Wolven moeten net als andere dieren die schade aanrichten, beheerd worden om schade te voorkomen
Het verlagen van de beschermde status van strikt beschermd naar beschermd betekent niet dat wolven in Europa – en dus ook niet in Nederland – beheerd mogen worden. Slechts in uitzonderlijke gevallen en situaties – als de openbare orde in het geding is – kan op basis van verantwoordelijkheid van de burgemeester besloten worden om een wolf te doden. Dat kan ook om een gewonde wolf uit zijn of haar lijden te verlossen, na bijvoorbeeld een aanrijding.

Dat het doden van dieren om schade en overlast te voorkomen of te beperken niet werkt, blijkt wel uit de tienduizenden dieren die per provincie jaarlijks om die reden geschoten worden, maar waarbij schades blijven bestaan. Het uitroeien van beschermde soorten is niet toegestaan en zou ook een groot verlies van onze natuur zijn. We zijn als Nederland verplicht om bij te dragen aan een gezonde staat van instandhouding van beschermde soorten. Daarnaast hebben we ook een eigen verantwoordelijkheid in het voorkomen of beperken van schades door het nemen van preventieve maatregelen.

Hoe lastig, vervelend, angstig en verdrietig het ook kan zijn: we moeten manieren zien te vinden om samen te leven met in het wild levende dieren. Als Dierenbescherming hebben we bijgedragen aan de herziening van de faunaschadepreventiekits die te vinden zijn op de website van BIJ12. Daar staan de maatregelen beschreven die mensen kunnen nemen om hun dieren te beschermen tegen invloeden van buitenaf – waaronder dus predatoren – zoals de zorgplicht onder de Wet Dieren ook van dierhouders verwacht. Daarnaast maken we ons in het geval van wolven hard voor realistische subsidies om wolfwerende maatregelen te nemen en realistische schadevergoedingen mocht er na goedgeplaatste wolfwerende rasters toch nog schade optreden. Dit doen we onder andere binnen het Landelijk Overleg Wolven.

Maar het allerbelangrijkste is om, rondom alles wat er met wolven gebeurt, vooral te kijken naar de feiten. En die feiten mogen natuurlijk leiden tot emoties en meningen, en die mogen weer leiden tot een debat. Maar wel een inhóudelijk debat waarin de kaders kloppen.

https://www.dierenbescherming.nl/actuee ... Ip4uQHL1rA

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:55

Elisa2 schreef:
Zo, een hele discussie geworden..ik snap Marlinde wel.

Toen hier vorig najaar weer een Shetlander gepakt werd kwam ik daar ook regelmatig voorbij en dacht ik ook..wat stom, dit is een kwestie van tijd voordat dit fout gaat. Die pony's stonden achter gaas dus konden er sowieso niet uit maar die wolf kon er zo simpel overheen springen. Daar stond dan een ezel bij..die wel waarschuwde maar toen was het al te laat. Dus ja, ik vind daar dan ook wel wat van..ik ga alleen niet wijzen naar de eigenaar omdat ik diens situatie niet ken en ik begrijp dat niet iedereen duizenden euro's heeft liggen voor hekwerk of dat men soms gebonden is aan gehuurde weilanden etc. Maar heel erg slim vond ik het ook niet..en zo zijn er meer voorbeelden waarbij ik ook wederom wel weer besef dat het soms makkelijker lijkt dan het is.

Wat een onzin trouwens van die wolvenconsulent, er zijn al zoveel ruiters achtervolgd door wolven..dus hoezo mijden wolven grote paarden? Die heeft duidelijk zijn huiswerk niet gemaakt.

Nado, dat idee had ik ook een tijdje geleden..lijkt me het beste idee! Gewoon een wolvenpark maken..wolven daar in, mensen lekker laten betalen om een wolf te zien en de rest van NL vrij op een enkeling na die over de grens komt maar gewoon beheerd mag worden.

maar die ezel slaat die wolf toch uit het land :j

Ook dat word beweerd door de experts.
Dus die man heeft juist gehandeld... tot ze opgevreten zijn, dan was het een stomme vent die niks voor zijn dieren deed.

(niet naar jou hè, maar hoe er word gereageerd bij artikelen)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:07

Twee ezels gedood in Italië.
Citaat:
28 februari 2025/Veneto/Italië
Aanval op ezels
Een steeds ernstiger probleem dat al jaren wordt onderschat, is de aanwezigheid van wolven in onze omgeving.
Deze twee ezels, 10 dagen na de geboorte, werden vanochtend bij zonsopgang gedood op onze boerderij in Tarzo TV, ondanks 120 cm aan gaashekwerk en schrikdraad.
Het aantal roofdieren in het Tarzo-gebied neemt voortdurend toe en zorgt ervoor dat landbouw- en agrotoerismebedrijven hun werk niet meer kunnen doen zonder verliezen te lijden en zonder dat hun dieren aan stukken worden gescheurd.
Wij hopen dat deze harde foto's een steeds groter wordend probleem in onze gebieden aan het licht brengen en dat er een correct BEHEER van roofdieren plaatsvindt.
Tegen al onze klanten die ons in de zomer komen bezoeken in Pian delle Femene of op onze boerderij in Tarzo om foto's te laten maken of onze dieren te aaien, kunnen we niets anders zeggen dan: DE WOLF HEEFT ZE OPGEGETEN
Originele foto's in de reacties
https://www.facebook.com/AzAgrituristicaCaseraVecia

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1FpWFS ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:09

Ruiters achtervolgd in Denemarken
Citaat:
26-02-2025 Denemarken, Oksbøl. Ruiters achtervolgd .

Zie ook de tips van vandaag bij "Kan ik met mijn paard de natuur in:

RUITER SCHRIJFT BIJ VIDEO:

<<"Gelukkig waren onze paarden niet bang, de wolf volgde ons ongeveer 1 km, op een afstand van 30 meter. Het was in het militaire munitiedepot op de Vrøgum-plantage." >>

.

Link naar dit bericht over achtervolging:

https://www.facebook.com/reel/1003448008304705

.

Link naar bericht "kan ik met paard natuur in" :

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 516943352/

.

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron Wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/18qsyh ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:14

Dat artikel :')
Als de wolf zich in het nauw gedreven voelt valt ie aan. Maar als hij niet weg wil en niet schuw is, loop er dan gewoon rustig langs.
Echt schei uit..

Elisa, was dat toen niet in 'de periode' dat er veel werd gesproken dat ezels erbij plaatsen, bescherming zou bieden? Misschien dachten ze eigenaren daardoor dat ze zich een soort van, veilig waande.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:19

Zo las ik van de week ook op sociale media ergens dat alpaca's wolven zouden weghouden. Hoe bedenken ze het. Als schapen, pony's en ezels duidelijk op het menu staan, dan zal een alpaca echt het verschil kunnen maken hoor.. :roll:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:27

Aanval Nunspeet, 1 schaap gedood achter minimaal 120-150 cm hoog ww raster
Citaat:
28 februari 2025/Nunspeet/Gelderland
Aanval op schapen, schapen stonden achter wolfwerend raster
De wolf is door de sloot en over het net gegaan.
Langs sloot "wolverend raster" 1.2 meter hoog
Kopsekanten van weiland 1.5 meter hoog.
1 schaap gedood
Eigenaar veel sterkte
Originele foto in de reactie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1A28Pj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:37

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:40

Zichtmelding Roswinkel Dr
Citaat:
wolf in dorp Roswinkel

Aanvulling via geen wolf

Roswinkel Drenthe
28-02-2025
10.45 en 10.55 uur

Wolf gezien thv roswinkelerkanaal noordzijde en roswinkelerstaat.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Via app meldingen wolven in Westerveld.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 28-02-25 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:43

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:52

Lekker op klaarlichte dag weer door de voortuin van mensen. Je zou maar net met je kleine hondje de deur opendoen.