Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:05

Babootje schreef:
De Noord Koreanen hebben ook al alle wegen en bruggen etc met Zuid Korea opgeblazen las ik ergens

Yup. Nog zo'n infantiele actie. 'Volwassenen' versie van iemands bijdrage uit je poezie-album scheuren omdat je die persoon een 'stom kind' vindt. :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:38

Cowboy55 schreef:
Babootje schreef:
De Noord Koreanen hebben ook al alle wegen en bruggen etc met Zuid Korea opgeblazen las ik ergens

Yup. Nog zo'n infantiele actie. 'Volwassenen' versie van iemands bijdrage uit je poezie-album scheuren omdat je die persoon een 'stom kind' vindt. :+

Ik weet niet of ik dat allemaal moet geloven, die 2 landen leven al decenia lang als vijanden naast elkaar. Zoveel bruggen en wegen zullen daar niet meer tussen lopen -O-

Loretta

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:48

De situatie is behoorlijk gespannen.

Westen ziet escalatie in Noord-Koreaanse troepen tegen Oekraïne - https://nos.nl/l/2541588

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:49

Klopt de families mogen nooit bij elkaar op bezoek. En dat al jaren. Soms wordt er een uitzondering gemaakt en zo zag ik ooit op de Atb, twee hele oude broers elkaar huilend in de armen vallen. Heel verdrietig voor de mensen daar.

Dank je wel Loretta voor het artikel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:04

Moldavië heeft gekozen. Voor Europa.
Citaat:
Moldavië stemt voor de EU, ondanks een enorme Russische invloed en stemmenkoopcampagne. Het was niet subtiel. Een @BBC
producent 'hoorde een vrouw die zojuist haar stembiljet in de doorzichtige doos had gestopt, aan een verkiezingswaarnemer vragen waar ze betaald zou worden.'
https://x.com/anneapplebaum/status/1848343418742657359
Het was echt een hele nipte overwinning, iets van 50,5 vs 49,5 :oo Kun je nagaan hoe sterk die Russische inmenging is geweest. Blijkbaar waren er ook al Russische campagnes en omkoopschandalen geweest om niet aan de verplichte 33,3% opkomst te komen maar ongeveer 50% van de bevolking is toch op gekomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:11

Slimme zet van de Moldavische premier om de verkiezingen tegelijk met het referendum te houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:30

BigOne schreef:
Slimme zet van de Moldavische premier om de verkiezingen tegelijk met het referendum te houden.

Waarbij ik me afvraag:"haal je met dit soort landen niet ook het paard van Troje binnen". Want ondanks het betalen zijn er ook gewoon heel veel mensen Russisch gezind. Kijk eens naar Orban en de problemen die dat geeft. Dat gaan we zeker ook met dit soort landen krijgen. Denk ik althans. Ik kijk daar toch ook wel met bezorgdheid naar. Europa is al zo'n moeilijk traject zonder deze problemen en met de opkomst van al die populistische partijen. Dus moeten we dit wel willen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:29

irmaz schreef:
Ik weet niet of ik dat allemaal moet geloven, die 2 landen leven al decenia lang als vijanden naast elkaar. Zoveel bruggen en wegen zullen daar niet meer tussen lopen -O-

Ze zijn al 74 jaar met elkaar in oorlog. Het gaat dan ook niet zozeer om bruggen en wegen tussen de landen maar bruggen en wegen aan de Noord Koreaanse kant van de grens. Daarmee maak je het de tegenstander moeilijker om in geval van escalatie snel op te kunnen rukken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:09

Karl66 schreef:
irmaz schreef:

Ze zijn al 74 jaar met elkaar in oorlog. Het gaat dan ook niet zozeer om bruggen en wegen tussen de landen maar bruggen en wegen aan de Noord Koreaanse kant van de grens. Daarmee maak je het de tegenstander moeilijker om in geval van escalatie snel op te kunnen rukken.

Dat is strategisch juist maar mentaal een actie van degene die zich als zwakkere ziet. En dat is raar voor een heldenclub als de mannen van KJU…..Hij was toch The Man?!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:58

Je hebt al Transnistrië, wat pro russisch is. Het omkopen verbaast mij niks, gewoon een van de tactieken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:27

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

Waarbij ik me afvraag:"haal je met dit soort landen niet ook het paard van Troje binnen". Want ondanks het betalen zijn er ook gewoon heel veel mensen Russisch gezind. Kijk eens naar Orban en de problemen die dat geeft. Dat gaan we zeker ook met dit soort landen krijgen. Denk ik althans. Ik kijk daar toch ook wel met bezorgdheid naar. Europa is al zo'n moeilijk traject zonder deze problemen en met de opkomst van al die populistische partijen. Dus moeten we dit wel willen?

Als ze niet bij de EU (willen) horen heb je helemaal niks te zeggen als daar Rusland het land binnentrekt Pien, dat lijkt me een groter risico. En Rusland heeft al een deel van dit land ingepikt, Transnistrië.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:44

Ik vind het om te gillen dat Rusland zoveel heeft betaald en zoveel figuranten heeft ingezet om de opkomst van het referendum onder de geldige regels te houden, 300.000 stemmen gekocht en het is niet gelukt. In Nederland lukte het wel om het oekraineverdrag te ondermijnen met behulp van de Fvd . Wij zijn veel te naïef wat betreft Ruslandse inmenging in onze politiek. En het grappige is dat Dimitri Peskov wil dat Moldavië aantoont dat de verkiezingen eerlijk zijn gegaan :+

Je ziet nu hetzelfde gebeuren in de USA. Ook daar nogal wat duistere figuren zoals Thiel en Musk die pro Kremlin zijn . En helaas multimiljardairs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:44

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:51

Wouw. Dat is sterk bewijs!

Gisteren bij Nieuwsuur was een item dat kritiek liet zien op Zelensky vanuit de journalistiek uit zijn land.
Ik had een beetje een raar gevoel bij Nieuwsuur gisteren. Het ging over de verkiezingen waarbij itt het nos journaal niets verteld werd over omkoping van de mensen. Daarna kwam Zelensky kritisch in het nieuws en werd hem dictoriale trekjes toegekend door journalisten een van de grootste krant in Oekraïne wiens naam ik vergeten ben (met dank aan Babootje voor haar vraag).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-10-24 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:54

Ik heb het niet gezien maar het is niet heel raar als een president in oorlogstijd dictatoriale neigingen krijgt.
Daar komt bij dat Zelensky een relatieve nieuweling is in de politiek en van outsider plotseling het hoogste ambt ging bekleden. Dat doet ook wat met je misschien?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:55

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:00

Handige link Cowboy

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:04

Wie of wat is de Prava Pien? Ik heb gisteren nieuwsuur niet gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:20

Babootje schreef:
Wie of wat is de Prava Pien? Ik heb gisteren nieuwsuur niet gezien.

Een goede vraag! Ik heb me vergist en mijn post aangepast. Dus als iemand wel weet van welke krant die journalist was, hoor ik het graag.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:20

De Oekraïnse Pravda, denk ik. Krant.

Pravda was ooit de grootste Sovjet krant.

(Betekent de waarheid, wij hadden ook een Nederlandse Waarheid, van de communistische partij).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:28

Ik ken de Pravda alleen als Russische krant.
De kritiek dat Zelensky dictatoriale neigingen krijgt, is ook iets dat van Rusland komt, die vindt dat Oekraine verkiezingen moet houden. (Dat heeft Rusland immers ook gedaan, dus dat kan best :D )Maar verkiezingen in oorlogstijd is natuurlijk niet zo heel handig.
Daarom past het ook in de strategie van Rusland om die oorlog zo lang mogelijk te laten duren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:58

Babootje schreef:
Ik ken de Pravda alleen als Russische krant.
De kritiek dat Zelensky dictatoriale neigingen krijgt, is ook iets dat van Rusland komt, die vindt dat Oekraine verkiezingen moet houden. (Dat heeft Rusland immers ook gedaan, dus dat kan best :D )Maar verkiezingen in oorlogstijd is natuurlijk niet zo heel handig.
Daarom past het ook in de strategie van Rusland om die oorlog zo lang mogelijk te laten duren.

Eens. Ik zie steeds meer berichten over de beïnvloeding van Rusland. Ik denk dat wij het enorm onderschatten hoe groot deze is en hoe lang deze al bestaat en hoe complex die soms in elkaar zit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:05

mysa schreef:
De Oekraïnse Pravda, denk ik. Krant.

Pravda was ooit de grootste Sovjet krant.

(Betekent de waarheid, wij hadden ook een Nederlandse Waarheid, van de communistische partij).

Correct, het was de Oekrainse Pravda. Inhoudelijk heb ik het verhaal gemist, maar dat deel heb ik opgevangen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:10

Dit item bedoel je Pien?
Vind het eigenlijk wel ongemakkelijk hoe nos dat brengt (vind ik wel vaker). Noem als nos bijv ook even de achtergrond van deze krant erbij. Je kunt op deze manier nieuws weergeven flink wat dwalingen creëren en dat vind ik wel kwalijk.
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2541659- ... t-zelensky

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:35

Rusland ziet het democratische systeem als een zwakte omdat er om de zoveel jaar nieuwe mensen aan de macht komen. Tevens zijn verkiezingen (en referenda) de uitgelezen kans voor Rusland om invloed uit te oefenen

Ik heb ook het vermoeden dat die Noord-Koreanen een test zijn voor Rutte als nieuwe NAVO-baas.