Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:45

De Telegraaf meldt: Erdogan wil Finland en Zweden beslist niet bij NAVO

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft beklemtoond dat hij er niet over piekert om in te stemmen met een NAVO-lidmaatschap van Finland en Zweden. Hij zei in een toespraak tot jongeren dat de Noord-Europese landen terroristen herbergen en dat hij goede betrekkingen wil blijven houden met Moskou en Kiev. Turkije is sinds de Koude Oorlog een historische pijler van de NAVO en heeft net als elk lid de mogelijkheid aanvragen van nieuwe leden te blokkeren.

Erdogan is niet enkel boos dat er in Noord-Europa steun bestaat voor de Koerdische terreurbeweging PKK. Maar hij hoopt ook te kunnen optreden als bemiddelaar tussen de oorlogvoerende buren aan de overkant van de Zwarte Zee, Oekraïne en Rusland. Turkije doet niet mee aan anti-Russische sancties en Erdogan heeft ook op de economische belangen van zijn land gewezen.

Ik vraag me af of Erdogans argument dat Zweden en Finland terroristen huisvest nu zo sterk is.
Ik denk gewoon dat ie op goede voet wil blijven met Rusland.
Hij mag natuurlijk al jaren niet bij de EU horen. Ben benieuwd hoe het geopolitieke landschap er uiteindelijk uit gaat zien.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:55

Ik lees dit topic al sinds het begin mee, ik heb niet veel inhoudelijks toe te voegen, maar iedereen bedankt die dat wel heeft!

Ik merk dat de hele situatie me best wel aan het hart gaat, waarin ik vast niet de enige ben. Ondertussen is het ook zo ver weg en niet 'tastbaar' voor mij dat ik het soms ook makkelijk vergeet, het abstract en ver weg voelt en ik gewoon doorga met mijn eigen leven. Allemaal heel logisch denk ik. Gisteravond was ik bij een optreden van DakhaBrakha, een van mijn favoriete bands waar ik al een paar jaar naar luister. Zij komen uit Oekraïne. Eerst hadden ze alle optredens stilgelegd vanwege de oorlog, nu zetten ze het in als verzet, om aandacht te brengen naar de oorlog en de opbrengsten gaan naar het ondersteunen van Oekraïne. Nou, naast dat het muzikaal het mooiste optreden waar ik ooit geweest ben en zal zijn denk ik, heb ik daar ook continu met tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel gestaan. Je voelde de pijn, maar ook de kracht die ze meenamen in de muziek. In het publiek waren er veel mensen uit Oekraïne, maar ook uit Moldavië en Rusland en je zag dat veel geraakt werden. Een vrouw voor mij stortte letterlijk in van het huilen toen er een nummer werd aangekondigt met de boodschap, uiteindelijk willen we weer naar huis. Zij werd door iedereen die om haar heen stond opgevangen. Bijzonder hoe muziek voor zoveel verbinding en inleving kan zorgen.
Als ochtergrond waren er ook beelden te zien van de verwoesting, van de helden en van de slachtoffers. Ik kan helaas weinig goed opgenomen beelden vinden, maar voor wie benieuwd is, dit nummer werd opgedragen aan de slachtoffers van de oorlog https://www.youtube.com/watch?v=w32iOlT5Qpo. Gister was ook de herdenking van de slachtoffers van de annexatie van de krim destijds, dit nummer is gezongen in de taal van de Tataren. https://www.youtube.com/watch?v=t2vfKLqPf84.

Een andere bijdrage dan de andere in dit topic, maar hopelijk een waardevolle.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:27

Daks schreef:
Sizzle schreef:
Dat had ik ook verkeerd begrepen hoor. Is ook niet heel duidelijk vind ik. Je kan het ook zo lezen dat Rusland, russische studenten inzet in bezette gebieden.

Zo lees ik het ook

Ja heb ik het gelezen. Vechten voor de goede zaak. Andersom als de Russen dit al zouden willen, werkt dat toch niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:19

Babootje schreef:

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft beklemtoond dat hij er niet over piekert om in te stemmen met een NAVO-lidmaatschap van Finland en Zweden. Hij zei in een toespraak tot jongeren dat de Noord-Europese landen terroristen herbergen en dat hij goede betrekkingen wil blijven houden met Moskou en Kiev. Turkije is sinds de Koude Oorlog een historische pijler van de NAVO en heeft net als elk lid de mogelijkheid aanvragen van nieuwe leden te blokkeren.

Erdogan is niet enkel boos dat er in Noord-Europa steun bestaat voor de Koerdische terreurbeweging PKK. Maar hij hoopt ook te kunnen optreden als bemiddelaar tussen de oorlogvoerende buren aan de overkant van de Zwarte Zee, Oekraïne en Rusland. Turkije doet niet mee aan anti-Russische sancties en Erdogan heeft ook op de economische belangen van zijn land gewezen.

Ik vraag me af of Erdogans argument dat Zweden en Finland terroristen huisvest nu zo sterk is.
Hij mag natuurlijk al jaren niet bij de EU horen. Ben benieuwd hoe het geopolitieke landschap er uiteindelijk uit gaat zien.

Ik denk dat hij er een slaatje uit wil slaan aangaande de PKK. Die zitten trouwens door heel Nato gebied ook NL en BE. Erdogan wil nu ook zijn spierballen laten zien. Ik vond hem al opvallend meegaand. Hij beheert de zeedoorgang dus heeft wat in de pap te brokkelen. Ben heel benieuwd naar welke kant het dubbeltje gaat vallen.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:21

In het begin dat hij zich zo anti Rusland en pro EU opstelde zei ik al, die eist straks van alles.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:28

Ik zet mijn kaarten in op :"komt goed". Uitruilen wat en dan heeft Erdoğan ook wat hij wil. Ik geloof nooit dat hij dit echt gaat tegen houden want hij is eigenlijk hier wel voor verwacht ik zomaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:34

pien_2010 schreef:
Ik zet mijn kaarten in op :"komt goed". Uitruilen wat en dan heeft Erdoğan ook wat hij wil. Ik geloof nooit dat hij dit echt gaat tegen houden want hij is eigenlijk hier wel voor verwacht ik zomaar.

Ik doe met je mee Pien. Erdogan wil/moet Poetin te vriend houden, dus hij moet openbaar even flink geluid maken en zich hiertegen verzetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:35

Meer politiek gekonkel, die 2 landen zijn EU-lid, dus als er wat binnenwandeld, springen die wel bij en meeste daarvan zijn navo, reactie daarop terug en eu/navo trekken samen op, want of 1 of beide aanval op artikelen is van toepassing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:45

tamary schreef:
Meer politiek gekonkel, die 2 landen zijn EU-lid, dus als er wat binnenwandeld, springen die wel bij en meeste daarvan zijn navo, reactie daarop terug en eu/navo trekken samen op, want of 1 of beide aanval op artikelen is van toepassing.

Ja precies. Eigenlijk niet los te zien van elkaar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:03

Suliko schreef:
Ik lees dit topic al sinds het begin mee, ik heb niet veel inhoudelijks toe te voegen, maar iedereen bedankt die dat wel heeft!

Ik merk dat de hele situatie me best wel aan het hart gaat, waarin ik vast niet de enige ben. Ondertussen is het ook zo ver weg en niet 'tastbaar' voor mij dat ik het soms ook makkelijk vergeet, het abstract en ver weg voelt en ik gewoon doorga met mijn eigen leven. Allemaal heel logisch denk ik. Gisteravond was ik bij een optreden van DakhaBrakha, een van mijn favoriete bands waar ik al een paar jaar naar luister. Zij komen uit Oekraïne. Eerst hadden ze alle optredens stilgelegd vanwege de oorlog, nu zetten ze het in als verzet, om aandacht te brengen naar de oorlog en de opbrengsten gaan naar het ondersteunen van Oekraïne. Nou, naast dat het muzikaal het mooiste optreden waar ik ooit geweest ben en zal zijn denk ik, heb ik daar ook continu met tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel gestaan. Je voelde de pijn, maar ook de kracht die ze meenamen in de muziek. In het publiek waren er veel mensen uit Oekraïne, maar ook uit Moldavië en Rusland en je zag dat veel geraakt werden. Een vrouw voor mij stortte letterlijk in van het huilen toen er een nummer werd aangekondigt met de boodschap, uiteindelijk willen we weer naar huis. Zij werd door iedereen die om haar heen stond opgevangen. Bijzonder hoe muziek voor zoveel verbinding en inleving kan zorgen.
Als ochtergrond waren er ook beelden te zien van de verwoesting, van de helden en van de slachtoffers. Ik kan helaas weinig goed opgenomen beelden vinden, maar voor wie benieuwd is, dit nummer werd opgedragen aan de slachtoffers van de oorlog https://www.youtube.com/watch?v=w32iOlT5Qpo. Gister was ook de herdenking van de slachtoffers van de annexatie van de krim destijds, dit nummer is gezongen in de taal van de Tataren. https://www.youtube.com/watch?v=t2vfKLqPf84.

Een andere bijdrage dan de andere in dit topic, maar hopelijk een waardevolle.

Zeker weten waardevol :j Ik denk dat het voor veel mensen herkenbaar is. Mooi hoe muziek mensen ineens op een zelfde golflengte kan brengen :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:55

Wow, over Azovstal was veel gedoe vandaag en gisteren. Volgens de Russen waren niet alle Ukraïners uit de staalfabriek gekomen maar mistten ze er zo'n 1000. Vandaag vertelden de Russen dat ook de Ukraïners zich over hadden gegeven in nu in Russische handen waren.

Dit bericht is zojuist op Twitter geplaatst:

Citaat:
Deputy commander of the Azov regiment, Captain Svyatoslav Palamar, said that the command is still at Azovstal.

He clarified that a certain operation was taking place, but did not disclose the details.

Bron: https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 1199264768

Overigens heeft het Rose Kruis blijkbaar alle gegevens van de "Azovstallers" kunnen opnemen voordat ze de bus in gingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:50

Babootje schreef:

Veel geblaat, weinig wol :).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:59

Ik vind de meeste(n) hier behoorlijk positief wat betreft Turkije, ik hoop oprecht dat jullie gelijk hebben, maar ik heb er een hard hoofd in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:35

Hij wil ook maatjes met Rusland blijven en ergens is hij met Poetin te vergelijken. Beide doen zich voor als sterke leiders want dan houden ze de macht over hun bevolking. Regeren met ijzeren hand en van een leugentje meer of minder liggen beide heren niet wakker.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:41

bigone schreef:
Hij wil ook maatjes met Rusland blijven en ergens is hij met Poetin te vergelijken. Beide doen zich voor als sterke leiders want dan houden ze de macht over hun bevolking. Regeren met ijzeren hand en van een leugentje meer of minder liggen beide heren niet wakker.

Beiden houden ook van het bombarderen van burgers.
https://twitter.com/NPA_English/status/ ... 0433669121

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:42

bigone schreef:

Eens. Maar dat lijkt me geen aanbeveling voor Erdogan (vandaag de dag). De man is politiek gezien wat mij betreft zo glibberig als een paling in een emmer snot. Geen idee wat ie morgen of overmorgen gaat doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:46

Cowboy55 schreef:
Geen idee wat ie morgen of overmorgen gaat doen.

Dat is precies hoe dat soort figuren de controle houden. Als je én de bijna absolute macht hebt én zorgt dat je grillig en onvoorspelbaar handelt, dan kan niemand zich echt voorbereiden. Zo bepaal je altijd zelf de agenda en ben je de oppositie een paar stappen voor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:00

oomens schreef:
Cowboy55 schreef:
Geen idee wat ie morgen of overmorgen gaat doen.

Dat is precies hoe dat soort figuren de controle houden. Als je én de bijna absolute macht hebt én zorgt dat je grillig en onvoorspelbaar handelt, dan kan niemand zich echt voorbereiden. Zo bepaal je altijd zelf de agenda en ben je de oppositie een paar stappen voor.

Je bent gevaarlijk Oomens…… :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:27

Turkije mag dan lid van de nato en g20 zijn, ze zijn ook al sinds 1999 aspirant lid van de EU. Dat betekent dat ze al 23 jaar bezig zijn om zich om te vormen naar EU regels wat betreft wetgeving en maatschappij, dat lukt dus van geen kant met Erdogan aan het bewind. Hij kan hoog van de toren blazen maar dat doet hij vooral om de onrust in eigen land te bezweren, daar gaat het namelijk helemaal niet goed. Dus ook hij wil de aandacht van binnenlandse problemen afleiden door de grote leider met een nog grotere mond te spelen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:33

bigone schreef:
Dat betekent dat ze al 23 jaar bezig zijn om zich om te vormen naar EU regels wat betreft wetgeving en maatschappij, dat lukt dus van geen kant met Erdogan aan het bewind.

Wie zegt er dat ze dat (van plan) zijn?
Dat die intentie is uitgesproken, als manier om als gesprekspartner aan tafel te mogen aanschuiven, wil niet zeggen dat die intentie er ook oprecht is.

Ook binnen de EU heb je trouwens genoeg landen die wel graag de voordelen (geld) ontvangen, maar qua democratie, rechtsstaat, corruptiebestrijding, begrotingsdiscipline, etc. geenszins van plan zijn de regels te volgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:44

Ze zijn aspirant lid en Erdogan wil maar al te graag lid worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:07

bigone schreef:

Erdogan heeft geen enkele intentie om aan de lidmaatschapsvereisten te voldoen, maar hij wil op zich best lid worden, meebeslissen en de voordelen opstrijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:33

oomens schreef:
bigone schreef:

Erdogan heeft geen enkele intentie om aan de lidmaatschapsvereisten te voldoen, maar hij wil op zich best lid worden, meebeslissen en de voordelen opstrijken.

Klopt, zo bedoel ik het ook, net als Orban, die word, samen met zijn vrienden en familie slapende miljonair (of zijn het al) door eu gelden te delen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:41

Ailill schreef:
Ik vind de meeste(n) hier behoorlijk positief wat betreft Turkije, ik hoop oprecht dat jullie gelijk hebben, maar ik heb er een hard hoofd in.

Ik ben er niet zo bang voor. Turkije ligt economisch op haar gat. Erdogan heeft Europees geld maar al te hard nodig. Hij zal wel een dealtje eruit willen slepen dat hem wat oplevert, daarom is ie zo aan het gillen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:43

_San87_ schreef:
Ailill schreef:

Ik ben er niet zo bang voor. Turkije ligt economisch op haar gat. Erdogan heeft Europees geld maar al te hard nodig. Hij zal wel een dealtje eruit willen slepen dat hem wat oplevert, daarom is ie zo aan het gillen.

Hoop toch niet dat de EU er nog zo'n geldvretend land bij neemt (uit een niet westerse cultuur zone dan ook nog...)