Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:37

Ik hoop dat er wat klimaat betreft collectief meer gedaan kan worden in plaats van individueel. Wellicht kunnen we straks met de nodige innovatie hele wijken of steden voorzien van duurzame energie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:49

Ach kom op Janneke. In de afgelopen jaren hebben we toch diverse malen gezien dat de rekening altijd bij de kwetsbare groepen terecht is gekomen?

Chronisch zieken worden vrijwel altijd uitgekleed. Daar zijn zelfs hier op bokt voorbeelden van te vinden.

De zorg wordt alleen maar duurder. Er wordt steeds minder vergoed.

Gasrekening die nog steeds de pan uit rijst. Chronisch zieken zijn de l*l omdat ze vanwege de reuma hun kachel niet aan durven te zetten. Want ze moeten vaak kiezen tussen een week boodschappen of de verwarming aan

In 2018 is de uitkering van een wajonger die kan werken met 5% of zelfs meer naar beneden gegaan.

Iemand die nog maar net de eindjes aan elkaar kan knoppen kan geen huis verduurzamen. Die woont nog steeds in 8 op de 10 gevallen in een vochtige woning met enkel glas en schimmel op de muren.

Ik hoop wel dat bijvoorbeeld woningcorperaties in huizen dubbel glas gaan zetten. Ik heb dubbel glas in mijn woning maar mijn buurvrouw die al 50 jaar in het huis woont moest zelf vragen of ze dubbel glas kon krijgen...
Laatst bijgewerkt door purny op 11-08-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:51

Collectief staat voor mij Jessix voor:
1. De burger individueel +besparing gwl.
2. De bedrijven (industrie, boeren, zkh etc)
3. Alle groepen nog niet genoemd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:10

pien_2010 schreef:
Collectief staat voor mij Jessix voor:
1. De burger individueel +besparing gwl.
2. De bedrijven (industrie, boeren, zkh etc)
3. Alle groepen nog niet genoemd.

Voor mij niet pien_2010, zoals je kan lezen in mijn voorgaande post. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:13

purny schreef:
Ach kom op Janneke. In de afgelopen jaren hebben we toch diverse malen gezien dat de rekening altijd bij de kwetsbare groepen terecht is gekomen?

Chronisch zieken worden vrijwel altijd uitgekleed. Daar zijn zelfs hier op bokt voorbeelden van te vinden.

Gasrekening die nog steeds de pan uit rijst. Chronisch zieken zijn de l*l omdat ze vanwege de reuma hun kachel niet aan durven te zetten. Want ze moeten vaak kiezen tussen een week boodschappen of de verwarming aan

In 2018 is de uitkering van een wajonger die kan werken met 5% of zelfs meer naar beneden gegaan.

Iemand die nog maar net de eindjes aan elkaar kan knoppen kan geen huis verduurzamen. Die woont nog steeds in 8 op de 10 gevallen in een vochtige woning met enkel glas en schimmel op de muren.

Ik hoop wel dat bijvoorbeeld woningcorperaties in huizen dubbel glas gaan zetten. Ik heb dubbel glas in mijn woning maar mijn buurvrouw die al 50 jaar in het huis woont moest zelf vragen of ze dubbel glas kon krijgen...

Ja, vind je dat gek als we in meerderheid op neoliberale partijen als de VVD en D66 blijven stemmen? Die vinden dat in de eerste plaats jouw probleem, want als zij het kunnen regelen, dan moet jij dat ook wel kunnen. Juist als je dat een probleem vindt, zou je op een sociale partij moeten stemmen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:20

Ik stem al tijden op een linkse partij Karl. Ik heb in geen enkele verkiezing zowel op landelijk als provinciaal op de vvd/cda/d66 gestemd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:29

purny schreef:

Ja, klopt.

Daarom 'kom ik op'...!!!!

"Ik wéét dat we meer dan tien jaar rechtse, egoïstische kabinetten hebben gehad, inclusief dat vreselijke R2", schreef ik.

Maar dat zijn politieke keuzes.

Er is geen reden om te denken dat een ander kabinet exact hetzelfde zal gaan doen.
(Ik hoop vurig dat we dus géén 'R5 met een andere premier' krijgen - maar een echt ander kabinet.)
Citaat:

Ja, ik weet het.
Rechtse, egoïstische kabinetten.
Citaat:

Idem.
(Accoord, we worden ouder en technisch/ medisch kan er meer - maar hoe je daar mee omgaat is een tweede.)
Bijna had een kabinet Balkenende ingevoerd dat de zorgpremie inkomensafhankelijk zou worden...
Helaas werd het net niet gehaald - maar zo kan het dus ook!

Citaat:
Gasrekening die nog steeds de pan uit rijst.

D66 en ChristenUnie hebben zich blaren op de tong gepraat - resultaat prijsplafond.
Niet ideaal, maar het gaf wat ruimte.

Citaat:

Ja, dat zegt ik toch...?
Meer dan tien jaar rechtse, egoïstische kabinetten.
Citaat:

Dáár hebben we dus een overheid voor.

Itt tot Mark R. die een mooi salaris van ons krijgt {:)-:( en roept 'dat hij geen visie heeft en dat de markt het moet oplossen'....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:41

Cowboy55 schreef:
https://nos.nl/artikel/2486228-timmerma ... groenlinks

Timmermans als enige voorgedragen als lijsttrekker PvdA/GroenLinks

De besturen van PvdA en GroenLinks dragen Frans Timmermans voor als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen. Er zijn geen andere kandidaten. De komende tijd kunnen de leden van de twee partijen over de lijsttrekker stemmen, maar dat is een formaliteit. De uitslag van de stemming is op 22 augustus.

---

Ik heb altijd geleerd: kiezen uit 1 is geen kiezen......

Ehm...

Beide partijen zijn verenigingen.
Het bestuur van een vereniging kan / mag/ moet belangrijke beslissingen
voorleggen
aan de leden, en die kunnen vervolgens ja of nee zeggen.

De nos meldt 'dat dit een formaliteit is' - vaak gaan de leden mee met de voordracht van het bestuur.
Vakbonden doen het vaak ook na heftige onderhandelingen: de uitslag (al dan niet met een positief advies) voorleggen aan de leden.

Soms zeggen de leden 'nee' en dan heeft het bestuur het nakijken. (Aftreden oid.)

Zo doen we dat in een democratie.
(En die egotripper die zich als kandidaat voor dezelfde post had gemeld tel ik niet mee, maar in principe kan ieder lid zich kandideren.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:51

Dan heb ik het verkeerd begrepen, excuus Janneke.
Het wordt soms ook wel een beetje ingewikkeld voor mij...

Ik kruip weer onder de meeleessteen..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:29

ruitje schreef:
Maar een rekening komt altijd bij de burger terecht. We hebben het net nog pagina's lang gehad over dat het geld ergens vandaan moet komen... en dat is toch altijd de burger. Zo werkt ons systeem nou eenmaal...

Niet per se. Er zijn constructies met zonnepanelen/verduurzaming waarbij de overheid ‘voorschiet’ en de personen via hun energierekening (die dan deels via de overhoud zou lopen) de kosten terugbetalen. Zo merken ze er niks van, of gaan ze er zelfs iets op vooruit. Slimmere mensen dan ik weten er vast wel meer of betere :D
En zo wel: niet per se bij die groep.

Dus met een nieuwe samenstelling qua kabinet.. wie weet? Daarvoor moeten we het programma / de doorrekening afwachten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:33

Janneke2 schreef:
Itt tot Mark R. die een mooi salaris van ons krijgt {:)-:( en roept 'dat hij geen visie heeft en dat de markt het moet oplossen'....

Ik ben geen lid van de Mark Rutte fanclub, maar ik hou wel van feiten. Hij hééft dit niet zo geroepen

Deze uitspraak komt van ex-vvd'er Arend Jan Boekestein, die dit na de verkiezing van Rutte tot partijleider op het vvd-conges zei, terwijl hij niet door had dat er een microfoon van een verslaggever open stond. Hij vroeg zich af hoe de vvd leden Rutte hadden kunnen kiezen, want "die had totaal geen visie". Nadat het hele land dit heeft kunnen horen, is Boekestein uit de partij gezet.

Rutte heeft daarna deze uitspraak regelmatig in sarcastische zin gebruikt, er mee verwijzend naar de uitspraak van Boekestein. Maar een deel van de Nederlanders heeft dat hele voortraject kennelijk gemist en dacht dat Rutte serieus was, wat dus niet het geval was.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:41

prompter schreef:
Janneke2 schreef:

Ik ben geen lid van de Mark Rutte fanclub, maar ik hou wel van feiten. Hij hééft dit niet zo geroepen

Deze uitspraak komt van ex-vvd'er Arend Jan Boekestein, die dit na de verkiezing van Rutte tot partijleider op het vvd-conges zei, terwijl hij niet door had dat er een microfoon van een verslaggever open stond. Hij vroeg zich af hoe de vvd leden Rutte hadden kunnen kiezen, want "die had totaal geen visie". Nadat het hele land dit heeft kunnen horen, is Boekestein uit de partij gezet.

Rutte heeft daarna deze uitspraak regelmatig in sarcastische zin gebruikt, er mee verwijzend naar de uitspraak van Boekestein. Maar een deel van de Nederlanders heeft dat hele voortraject kennelijk gemist en dacht dat Rutte serieus was, wat dus niet het geval was.

Daarnaast: Mark Rutte krijgt een mooi salaris afgezet tegen wat gebruikelijk is in NL. Maar daarvoor werkt ie 24/7/365. En afgezet tegen het bedrijfsleven verdient de premier van NL nog steeds peanuts. De manager NL van mijn vorige werkgever verdiende het dubbele met een kushandje. Ook een 24/7/365 job, maar ‘slechts’ verantwoordelijk voor zo’n 500 mensen als onderdeel van een multinational. Het dubbele. Letterlijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:47

De directeur van het bedrijf waar ik werk krijgt ook meer. Ik vind dat een MP best wel een laag salaris heeft hier in Nederland.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:52

prompter schreef:
De directeur van het bedrijf waar ik werk krijgt ook meer. Ik vind dat een MP best wel een laag salaris heeft hier in Nederland.

Dit dus. En ga er maar vanuit dat het overgrote deel van de politici die nu de politiek verlaten elders meer gaan verdienen zonder Twitter en FB shyte van keyboard warriors waarvan een groot deel van voren amper weet dat ze van achteren bestaan. Wat ze er niet van weerhoudt om het politiek spectrum van Kaag tot Wilders de meest verschrikkelijke dingen toe te wensen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:02

IMANDRA schreef:
ruitje schreef:
Maar een rekening komt altijd bij de burger terecht. We hebben het net nog pagina's lang gehad over dat het geld ergens vandaan moet komen... en dat is toch altijd de burger. Zo werkt ons systeem nou eenmaal...

Niet per se. Er zijn constructies met zonnepanelen/verduurzaming waarbij de overheid ‘voorschiet’ en de personen via hun energierekening (die dan deels via de overhoud zou lopen) de kosten terugbetalen. Zo merken ze er niks van, of gaan ze er zelfs iets op vooruit. Slimmere mensen dan ik weten er vast wel meer of betere :D
En zo wel: niet per se bij die groep.

Dus met een nieuwe samenstelling qua kabinet.. wie weet? Daarvoor moeten we het programma / de doorrekening afwachten.

Oke... de overheid schiet dat voor... en hoe word dat dan betaald? Via belastingen, die betaald worden door

De burger.

Of door bedrijven die dat doorberekenen aan...

De burger.

Zo werkt ons systeem gewoon. Of we de boeren nou compenseren, geld uit willen geven aan de zorg of aan het klimaat...

Uiteindelijk betalen wij.

En ik vind dat niet erg. Ik kan gewoon niet zoveel met mensen die zeggen: de burger betaald de rekening.

Ja, dat is gewoon hoe het werkt hier :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 00:00

Ruitje zoals ik al zei, er zijn vast slimmere mensen dan ik die wat (beters) kunnen bedenken. In dit systeem heb je wellicht 1x budget nodig om dat te doen ja, maar zodra die constructie 'loopt' komt er middels die energierekening gewoon weer geld binnen. Ja, weliswaar van die groep, maar niet een voor hun merkbare bijdrage. Dus laat ik het anders formuleren. Ja, de burger betaalt, maar dat wil niet zeggen dat deze kwetsbare groep het per se in de portemonee hoeft te voelen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 07:16

Maar de interessante vraag (voor mij dan) blijft: welke burger betaalt de plannen.

Blijven we de hogere middenklasse en de rijken subsidieren?

Ik denk dan aan subsidies elektrisch rijden.
De jubelton.
Hypotheekrenteaftrek voor woningen boven de (bijvoorbeeld) 6 ton
Iedereen 190 compensatie voor de hoge gasrekening.
Vrijwillig hoger ER zorg (wat in de praktijk gewoon niet mogelijk is voor ernstig zieke of mensen met een laag inkomen).
Het zwaarder belasten van arbeid dan vermogen.
Het mogelijk maken van NL als belastingparadijs voor de multinationals.
Toestaan dat enorme winsten naar de aandeelhouders gaan ipv ook een deel naar de werknemers

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:13

Tango1979 schreef:
Maar de interessante vraag (voor mij dan) blijft: welke burger betaalt de plannen.

Blijven we de hogere middenklasse en de rijken subsidieren?

Ik denk dan aan subsidies elektrisch rijden.
De jubelton.
Hypotheekrenteaftrek voor woningen boven de (bijvoorbeeld) 6 ton
Iedereen 190 compensatie voor de hoge gasrekening.
Vrijwillig hoger ER zorg (wat in de praktijk gewoon niet mogelijk is voor ernstig zieke of mensen met een laag inkomen).
Het zwaarder belasten van arbeid dan vermogen.
Het mogelijk maken van NL als belastingparadijs voor de multinationals.
Toestaan dat enorme winsten naar de aandeelhouders gaan ipv ook een deel naar de werknemers

Dit dus. +:)+ Zo mee eens. Zolang de mensen die het voor elkaar hebben op het pluche zitten, zullen zij zeer goed voor elkaar blijven zorgen en ook blijven stemmen op elkaar. Zo zonde. Teveel mensen die niet beter worden van bv de VVD en of nog rechtsere partijen, stemmen al jaren op deze partijen terwijl die nul voor zullen doen. Zo treurig.
Marking werking en privatisering staat hier voor egoïsme, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Kijk naar de electriciteit spijzen.....leve de marktwerking, kijk naar de zorg....leve de marktwerking etc etc.

Purny wat mij betreft heb ik liever dat je actief blijft posten. Je inbreng is interessant en trek het je niet aan als ik of anderen soms wat scherper reageren. Dat heeft niets met jou maar net et onderwerp te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:20

Dat zijn dan toch dingen die in die doorreken plannen staan?
Waar ze op gaan bezuinigen om ergens anders geld in te kunnen steken?
En bijv GL heeft dat wel laten doorrekenen toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:24

Volgens mij laat GL altijd alles doorrekenen. Anders heeft het ook geen zin.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:41

Ik heb de doorrekening van het vorige programma GL doorgelezen (ik ben dus zo'n gekke die dat interessant vind)

Wat me opviel is dat de economische groei (LET WEL ER IS NOG STEEDS GROEI) iets lager is dan de doorrekening van de coalitie. Maar dat het BESTEDINGSINKOMEN van de minima en tot modaal (geloof ik) meer groeide dan bij de coalitie

Economische groei is natuurlijk heilig bij de VVD. Maar als dat geld naar de bovenste 10% in de samenleving gaat, wat heeft onze maatschappij daar dan aan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:39

Jessix schreef:
Ik hoop dat er wat klimaat betreft collectief meer gedaan kan worden in plaats van individueel. Wellicht kunnen we straks met de nodige innovatie hele wijken of steden voorzien van duurzame energie.

Vooral een eerlijker klimaatbeleid zou ik toejuichen. Daarbij denk ik dat het dan vooral ook effectiever is dan nu.
Er zijn nu zoveel mensen die buiten de boot vallen als het om de energietransitie gaat, maar wel met hogere energielasten worden geconfronteerd,

Ja, complete wijken aanpakken inplaats van enkel subsidies waarvan alleen the happy few profiteert.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:40

Tango1979 schreef:
Ik heb de doorrekening van het vorige programma GL doorgelezen (ik ben dus zo'n gekke die dat interessant vind)

Wat me opviel is dat de economische groei (LET WEL ER IS NOG STEEDS GROEI) iets lager is dan de doorrekening van de coalitie. Maar dat het BESTEDINGSINKOMEN van de minima en tot modaal (geloof ik) meer groeide dan bij de coalitie

Economische groei is natuurlijk heilig bij de VVD. Maar als dat geld naar de bovenste 10% in de samenleving gaat, wat heeft onze maatschappij daar dan aan?

Jij bent niet de enige die dat interresant vindt om te lezen. Ik wil dat ook nog gaan lezen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:46

Tango1979 schreef:

Klinkt goed voor GL :j
Weet iemand wanneer de berekeningen voor de komende verkiezingen klaar zullen zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:01

Cowboy55 schreef:
Daarnaast: Mark Rutte krijgt een mooi salaris afgezet tegen wat gebruikelijk is in NL. Maar daarvoor werkt ie 24/7/365. En afgezet tegen het bedrijfsleven verdient de premier van NL nog steeds peanuts. De manager NL van mijn vorige werkgever verdiende het dubbele met een kushandje. Ook een 24/7/365 job, maar ‘slechts’ verantwoordelijk voor zo’n 500 mensen als onderdeel van een multinational. Het dubbele. Letterlijk.

... blijft staan dat er dus tot op de huidige dag iemand in het Torentje zit die
- vindt dat de markt alles beter kan
- en de problemen (denk Groningen, denk toeslagen schandaal, denk accoord van Parijs waarbij we achterlopen, denk PFAS, stikstof,...) niet opgelost krijgt
... en toch blijft zitten.

(Tot hij in een lucide moment besloot te stoppen. Hiep, hiep hoera voor deze openbaring "epifanie" - maar dat hoort te gebeuren na een motie van wantrouwen, en niet drie jaar later.)

De combinatie is op zich wel logisch: als je gelooft dat de markt alles beter kan dan de politiek dan hindert dat het bedenken van politieke oplossingen...