God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:40

Ik geloof toch echt niet dat dit topic bedoelt is om een ander er van te overtuigen dat er een god is?
Mensen laat nu toch iedereen eens in zijn waarde.
Als ik vindt dat er geen god is dan is dat mijn goed recht en hoef ik niet van een ander te horen dat het wel zo is.
Geloof jij van wel nou laat dat dan zo maar probeer niet een ander te bekeren.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:48

jaantsje schreef:
Ik geloof toch echt niet dat dit topic bedoelt is om een ander er van te overtuigen dat er een god is?
Mensen laat nu toch iedereen eens in zijn waarde.
Als ik vindt dat er geen god is dan is dat mijn goed recht en hoef ik niet van een ander te horen dat het wel zo is.
Geloof jij van wel nou laat dat dan zo maar probeer niet een ander te bekeren.

Ik probeer niemand te bekeren, dat kan ik niet eens.
En niemand kan mij van mijn geloof afbrengen.

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Ik begrijp dat je dat niet hebt?

En dit topic was ook niet bedoeld om christenen ervan te overtuigen dat er GEEN God is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:45

Wil ik ook niet. Ik vind het alleen fascinerend dat mensen zo stellig overtuigd zijn van iets wat niet te bewijzen is.
Natuurlijk kan ik ook niet bewijzen dat ie er niet is maar voor de evolutietheorie zijn (tenminste dat vind ik) sterkere aanwijzingen.
Ik vind God gewoon een te makkelijk antwoord wanneer we iets niet (snel) kunnen verklaren. (wil graag argumenten horen als ik een antwoord op iets zoek Knipoog )
Daarnaast maken de vele verschillende godsdiensten, stromingen daarin, zelfs verschillende goden en in sommige religies zelfs meerdere, dat t allemaal niet geloofwaardiger wordt voor mij om te geloven dat er toch 1 is.
En de grote, al eeuwigdurende en slepende conflicten, de geschiedenis van de kerk(en), het 'belerende' van sommige gelovigen enz enz maken dat ik er soms zelfs een aversie tegen heb.
Maar desondanks blijf ik t nog steeds bijzonder en intressant vinden, heb ik geen enkele moeite met anderen en mag iedereen geloven wat ie wil, (een aantal van m'n beste vrienden zijn gelovig, sommigen zelfs fanatiek) zolang ik er maar geen last van heb.

By the way; wie zegt dat ik ooit zelfmoord zou hebben willen plegen?? Hoe je daar nu bij komt? Verward

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:49

sflj schreef:
Wil ik ook niet. Ik vind het alleen fascinerend dat mensen zo stellig overtuigd zijn van iets wat niet te bewijzen is.
Natuurlijk kan ik ook niet bewijzen dat ie er niet is maar voor de evolutietheorie zijn (tenminste dat vind ik) sterkere aanwijzingen.
Ik vind God gewoon een te makkelijk antwoord wanneer we iets niet (snel) kunnen verklaren. (wil graag argumenten horen als ik een antwoord op iets zoek Knipoog )
Daarnaast maken de vele verschillende godsdiensten, stromingen daarin, zelfs verschillende goden en in sommige religies zelfs meerdere, dat t allemaal niet geloofwaardiger wordt voor mij om te geloven dat er toch 1 is.
En de grote, al eeuwigdurende en slepende conflicten, de geschiedenis van de kerk(en), het 'belerende' van sommige gelovigen enz enz maken dat ik er soms zelfs een aversie tegen heb.
Maar desondanks blijf ik t nog steeds bijzonder en intressant vinden, heb ik geen enkele moeite met anderen en mag iedereen geloven wat ie wil, (een aantal van m'n beste vrienden zijn gelovig, sommigen zelfs fanatiek) zolang ik er maar geen last van heb.

By the way; wie zegt dat ik ooit zelfmoord zou hebben willen plegen?? Hoe je daar nu bij komt? Verward
Mijn publieke excuses dat ik dat verondersteld heb.
Ik dacht dat jij degene was die over zijn/haar vader vertelde en als 16 jarige een burnout had gekregen.Maar dat was Spoekie!!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:49

spettic schreef:
Sim0ne... Dat God mensen naar de hel stuurt is heel erg.
Maar als je in God gelooft mag je naar de hemel.
ALLEEN mensen die NIET in God geloven gaan naar de hel( vind dit best erg om te schrijven).

Waarom gaan ze naar de hel?

Toen Adam en Eva gezondigd hadden hebben ze alles dus verpest. Ook voor hun nakomelingen.
Daar kunnen wij niks aan doen, hun moesten zonodig van die verboden vrucht eten.
Maar God bedacht iets heel moois.( even offtopic hoor om het ea uit te leggen)
Hij stuurde Zijn zoon Jezus naar de aarde( het kerstverhaal) om voor de zonden van ALLE mensen te sterven. Hij zou de straf dragen.
En IEDEREEN die dat geloofd, die dus geloofd dat Jezus voor hem/haar is gestorven mag in de hemel komen.

Deze reactie heb je al een paar dagen geleden geplaatst en ik weet niet of je nog actief bent in dit topic, maar ben je dat wel, wil je dan mijn vraag beantwoorden?
Je zegt dat iedereen die niet in God of Jesus geloofd. niet de hemel in mag en naar de hel gaat. Maar wat gebeurd er met mensen die nooit met het Christendom in aanraking zijn gekomen? zoals mensen van een stam ergens diep in de Amazone, mensen die ergens diep in het binnenland van China wonen, of mensen met een beperking die daardoor niet in staat zijn om dingen als geloof te kunnen interpreteren (bijvoorbeeld mensen die en doof, en blind zijn)
Wat gebeurd daarmee?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:20

Maar als je niet gelooft kán je toch ook niet ergens komen waar je niet in gelooft Verward
Dus wat maakt het voor een athiëst dan eigenlijk uit? Het zou voor mij persoonlijk een worst wezen.
Alleen klinkt het niet erg vriendelijk da's een tweede. Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:33

Vraagje:
Citaat:
Hij stuurde Zijn zoon Jezus naar de aarde( het kerstverhaal) om voor de zonden van ALLE mensen te sterven. Hij zou de straf dragen.

D'r zit nogal een tijd tussen de eerste mens en 2000 jaar geleden. Wat gebeurde er met de mensen die tussen die tijd leefde? Sigaar

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:00

Jus_dOrange schreef:
Vraagje:
Citaat:

D'r zit nogal een tijd tussen de eerste mens en 2000 jaar geleden. Wat gebeurde er met de mensen die tussen die tijd leefde? Sigaar

Dat heb ik al uitgelegd Knipoog
Maar wil het best nog een keer doen.
God heeft aan Adam en Eva al beloofd dat Jezus geboren zou worden en zou sterven voor hun zonden. Dus Adam en Eva ( even bijbels gezegd) zouden niet de eeuwige dood sterven.
Ze zouden dus niet voor eeuwig verloren gaan maar in de hemel komen omdat Jezus voor hun zou betalen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:11

@juniper:

Tsja....moeilijke vraag, die ik trouwens ook al eerder heb beantwoord.
Dat zijn heidenen net zoals wij vroeger waren.
God eist van ons in zijn geboden dat we geen andere (af-)goden mogen dienen dan God zelf.
De heidenen dien(d)en afgoden en geloven niet in God.
Helaas gaan mensen die niet in God geloven verloren.
Maar hun zullen minder gestrafd worden dan mensen die wél van God weten en Hem links laten liggen.
Deze heidenen zijn immers onwetend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:12

spettic, geloof je dan ook dat de mensen tussen toen en Jezus zijn geboorte die niet van God wisten maar wel 'goed' leefden dan ook naar de hemel zijn gegaan?

bedoel misschien wisten ze toen niet wie God was, maar leefden zij hun levens wel goed.
Mij lijkt dat als God bestaat hij hen niet zou verwijten dat zij niet van zijn bestaan wisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:13

*gedeelte al beantwoord zie ik net*

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:14

Niemand heeft nog een antwoord op mijn vraag?
Ik wil ook graag antwoorden en niet steeds zelf antwoorden hoeven geven.
Dus hier nogmaals mijn vraag

We gaan het omdraaien.
Hoe weet jij nu zeker dat er GEEN god is.
Graag jou uitleg en je bewijs.
Heb je ook een soort bijbel waarin dat staat?
Misschien ook wel een boek dat al eeuwen oud is?
Graag ook met bewijs van mensen die eeuwen geleden leefden en dat óók zeker wisten dat er absoluut géén god is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:17

ik heb denk ik al antwoorden gegeven toch? Lachen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:23

suze_ schreef:
spettic, geloof je dan ook dat de mensen tussen toen en Jezus zijn geboorte die niet van God wisten maar wel 'goed' leefden dan ook naar de hemel zijn gegaan?

bedoel misschien wisten ze toen niet wie God was, maar leefden zij hun levens wel goed.
Mij lijkt dat als God bestaat hij hen niet zou verwijten dat zij niet van zijn bestaan wisten.

Over het "goed" leven is de bijbel heel duidelijk.
Tuurlijk God wil dat wij naar zijn wetten leven maar de bijbel zegt ook het volgende

Als u probeert door God als een rechtvaardige aangenomen te worden door de wet na te leven, dan bent u van Christus losgemaakt en heeft u Gods genade verspeeld. Want door de Geest ( Gods Geest) hopen en verwachten wij dat we op grond van ons geloof in Hem als rechtvaardigen worden aangenomen. Belangrijk is dat men goed gelooft en de liefde kent, want het geloof haalt zijn kracht uit de liefde

Moeilijk te begrijpen he?
Vind ik ook best wel hoor

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:24

suze_ schreef:

In het algemeen stel ik deze vraag, want ik dacht toch echt dat er nog meer waren die ervan overtuigd waren dat er GEEN God bestond.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:29

Ik heb niet alles gelezen. Vind dit wel interessant en zal ook wat meer van het topic lezen als ik tijd heb.

Hmm... ik ben wel gelovig, ben nederlands hervormd opgevoed, put ook wel kracht uit het geloof. De laatste jaren ga ik minder naar de kerk, gewoonweg weinig tijd, huiswerk(school) en wedstrijden in het weekend. Ik vind niet dat je wekelijks naar de kerk moet om te kunnen geloven, laat ik dat even voorop stellen. Ondanks dat ik wel in God geloof vraag ik me soms wel af waarom hij me niet 'helpt' als ik het ergens moeilijk mee heb, maar achteraf gezien ben ik er wel sterk van geworden dat ik nu tevreden ben met mezelf.

Daarnaast geloof ik wel in de evolutie theorie van Darwin, misschien ook door de logische biologie die ik heb gevolgd. Het idee van de schepping van de wereld door God is wel een mooi idee, symbolisch. Als het op het realisme aankomt volg ik daarin de evolutietheorie.

maar geloof en het onstaan/ontwikkelen van de wereld heeft voor mij persoonlijk niet zoveel met elkaar te maken dat ik niet aan God geloof alleen omdat de evolutietheorie mij logisch in de oren klinkt. God is meer dan het ontstaan van alles wat leeft hier op aarde, in de zin van dat ik wel in God kan geloven als ik ook in de evolutietheorie geloof Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:32

en wie heeft de dinosaurussen bedacht??? misschien in topic al gevraagd maar ik zou hiervan een christen graag uitleg over hebben? persoonlijk begrijp ik niet veel van de christelijke overtuigingen en de verhalen. Vind het zo menselijke verklaringen voor het onbekende,onzekerheid en angsten. mensen zoeken houvast. ik zie ommeheen dat dat voor sommige mensen heel fijn kan zijn, veroordeel het dan ookniet, wel als jevanuit jegeloof bepaalde verantwoordelijkheden naast jeneerlegt(maar dat isweer een ander verhaal)
Ik ben zelf meer van de wetenschap. En of ik kan bewijzen dat god bestaat....niet dus...want hij is er in mijn beleving ook niet.....ook niet dat hij wel bestaat...anders zou ik dat wel GELOVEN Clown ....

eeehhhh er zijn wel degelijk oude volkeren (lang voor christus..) die zeker wisten dat er geen GOD was...of ze hadden er juist wel 10,20. ff googelen!!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:38

celticpony schreef:
en wie heeft de dinosaurussen bedacht??? misschien in topic al gevraagd maar ik zou hiervan een christen graag uitleg over hebben? persoonlijk begrijp ik niet veel van de christelijke overtuigingen en de verhalen. Vind het zo menselijke verklaringen voor het onbekende,onzekerheid en angsten. mensen zoeken houvast. ik zie ommeheen dat dat voor sommige mensen heel fijn kan zijn, veroordeel het dan ookniet, wel als jevanuit jegeloof bepaalde verantwoordelijkheden naast jeneerlegt(maar dat isweer een ander verhaal)
Ik ben zelf meer van de wetenschap. En of ik kan bewijzen dat god bestaat....niet dus...want hij is er in mijn beleving ook niet.....ook niet dat hij wel bestaat...anders zou ik dat wel GELOVEN Clown ....

eeehhhh er zijn wel degelijk oude volkeren (lang voor christus..) die zeker wisten dat er geen GOD was...of ze hadden er juist wel 10,20. ff googelen!!

Idd, is al antwoord opgegeven.
Dino's zijn ook gewoon geschapen net als de andere dieren.
Alleen de dino's zijn nu uitgestorven en de katten nog niet.

ALLE volken hadden goden.
De een geloofde in Baäl een ander in de Moloch en later werd het Wodan of Thor.
En hoe heette ookal weer die Egyptische god??
Ohja, Ra, dat was de zonne-god.

Maar ik bedoel dat er toch wel ergens bewijs moet zijn van het feit dat de God van de christenen een verzinsel is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:40

spettic schreef:
suze_ schreef:

In het algemeen stel ik deze vraag, want ik dacht toch echt dat er nog meer waren die ervan overtuigd waren dat er GEEN God bestond.

ik ben er niet van overtuigd dat er geen god is hoor Lachen
ik zie hem/het alleen anders Haha!

waar je in gelooft, bestaat Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:45

en hoelang leefden die dino's dan?? toch niet 4 dagen??? schepping was toch in7 dagen??? sorry begrijp niet

ja je hebt de natuurgoden...maar wie heeft ooit god echt gezien???? processen in natuurlijke ontwikkeling kunnen we testen,meten,etc. god is nog nooit ergens gezien,getest of gemeten???
ik weet(wetenschap)...jijgelooft (gelooft)het blijft een lastige discussie...het zijn zulke tegenstrijdige gedachtengangen...en ach zolang we elkaar er maar niet op veroordelen prima toch

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:49

@celticpony: Ik geloof ook niet dat God ergens als soort mensfiguur op een wolkje zit Clown In die zin hoeft god voor mij ook niet te bestaan om erin te geloven. Voor mij persoonlijk is het meer iets om kracht uit te putten. Niemand hoeft te bewijzen dat hij bestaat voordat ik erin geloof. Voor het bestaan van de ware liefde is ook geen bewijs en toch geloof ik daarin Lachen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:50

celticpony schreef:
en hoelang leefden die dino's dan?? toch niet 4 dagen??? schepping was toch in7 dagen??? sorry begrijp niet

ja je hebt de natuurgoden...maar wie heeft ooit god echt gezien???? processen in natuurlijke ontwikkeling kunnen we testen,meten,etc. god is nog nooit ergens gezien,getest of gemeten???
ik weet(wetenschap)...jijgelooft (gelooft)het blijft een lastige discussie...het zijn zulke tegenstrijdige gedachtengangen...en ach zolang we elkaar er maar niet op veroordelen prima toch

De schepping was in 6 dagen.
De dino's zijn toch inmiddels uitgestorven?
En wanneer precies weet ik niet.
Maar ik bedoelde dat ze gewoon tegelijk met de andere dieren zijn geschapen..
God is wel gezien!
Door Abraham persoonlijk in de gedaante van een man
Door Jakob persoonlijk in de gedaante van een man.
Door Mozes middels de brandende braambos en persoonlijk op de berg Sinaï.
Sla de bijbel maar eens open dan kun je het allemaal lezen.
Trouwens vanuit de bijbel leer je God kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:54

Ilsemarie schreef:
Voor het bestaan van de ware liefde is ook geen bewijs en toch geloof ik daarin Lachen

jaaa! Ja
mooi gezegd Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:06

sorry dat ik doordrijf Bloos ....maar voor mij is dino verhaal nog niet afgedaan, ik wil echt erg graag weten wat daar vanuit geloof over wordt gezegd...ok...ze zijn volgens geloof geschapen en dan...toen de mensen er kwamen waren ze er niet meer...ik weet niet op welke dag ze (dieren) op deze wereld zijn gezet...maar wel dat ze er na de 6e dus niet meer waren....dit bedoel ik nou..........,ikkan dus never nooit niet overtuigd raken van de verhalen uit de bijbel omdat het in mijn ogen gewoonweg niet kan....(bedoel ik echt niet rot!!) ik ben zo benieuwd hoe dit dan door christenen wordt verklaard,help me de logica vinden, dan heb ik weer wat geleerd Haha!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:10

Jíj wil het graag verklaard hebben maar wie zegt dat Christenen daar perse een verklaring voor moeten hebben?