Verdonk is gek geworden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Verdonk is gek geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:37

Mystica schreef:
Ik had eiegnlijk gehoopt na de crisis al weer naar de stembus te mogen... Nagelbijten / Gniffelen

Ja die wens zag ik nog al eens voorbij komen Tong uitsteken . Maar integendeel de crisis heeft juist tot helderheid gewerkt. Balkenende is Rita die al tot zoveel crisissen geleid heeft meer dan beu.
Met nieuwe verkiezingen komt hij niet van haar af, door met PVDA en CU te gaan regeren wel Haha! .

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:38

Aimee schreef:
Netje schreef:
Nou, dat is voor hem dus ook rijkdom kennelijk (dus klopt mijn definitie nog steeds)!

Verward
Dus als je gelukkig bent, dan ben je rijk..... dat ben ik in zekere zin wel met je eens, maar dan niet in financieel opzicht, geld maakt niet gelukkig.

Rijk zijn heeft imo inderdaad niets te maken met veel of weinig geld Haha! Je kunt 100 keer gelukkiger zijn met weinig geld, dan iemand die het voor het oprapen heeft (en andersom natuurlijk; want er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die én rijk én gelukkig zijn).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:41

Heb me echt doodgelachen tijdens dat spoedoverleg van gister trouwens. Dat dat ons land bestuurd Haha! Bos zit bij iemand anders op tafel, Zalm heeft net niet de slappe lach, Wilders gaat door het lint en Marijnissen word Zoef de Haas genoemt. Haha!

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:43

sarabande schreef:
Ja die wens zag ik nog al eens voorbij komen Tong uitsteken . Maar integendeel de crisis heeft juist tot helderheid gewerkt. Balkenende is Rita die al tot zoveel crisissen geleid heeft meer dan beu.
Met nieuwe verkiezingen komt hij niet van haar af, door met PVDA en CU te gaan regeren wel Haha! .

Nee, dat beseft ie zich terdege. Dit gaat dus ook wel de coalitie worden....en PvdA en CU hebben beide als voorwaarde een pardon...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:45

Artikel uit De Volkskrant:

DEN HAAG - Het is tegen tienen woensdagavond als de vermoeidheid en irritatie hun tol eisen in de Trêveszaal. Het kabinet is daar al urenlang in crisis bijeen en ook de ultieme poging om VVD-minister Verdonk binnenboord te houden, lijkt op politieke onwil te stranden. Dan breekt er iets in premier Jan Peter Balkenende (CDA). Hij pakt de voorzittershamer en zegt tegen zijn collega’s: ‘Ik ga nú een besluit nemen.’ Hij wil verder, zonder de VVD.

De liberale bewindslieden zijn verbijsterd en geschokt. Laat de premier nu echt, met de haven in zicht, zijn demissionaire kabinet schipbreuk lijden? Minister Zalm kan het niet geloven en reageert met onverholen sarcasme. ‘Tja, als de premier deze conclusie trekt, wie ben ik dan als vicepremier om dat tegen te spreken.’

Zijn partijgenoot Atzo Nicolaï toont meer tact en vraagt om schorsing van het beraad, de zoveelste keer die avond.

Hun ergernis over coalitiepartner CDA kunnen de VVD’ers tegen die tijd niet meer verbergen. Heel de dag al is hun geduld op de proef gesteld. Die ochtend hebben de liberalen immers tot hun verrassing vernomen dat premier Balkenende hun Rita als een blok laat vallen. Stond hij dinsdagnacht in de Tweede Kamer nog vierkant achter Verdonk en haar asiel- en uitzettingsbeleid, op woensdag is daar niets van over. ‘Ronduit onaangenaam, beschamend eigenlijk’, vindt een VVD-minister.

In het crisisberaad, dat om half één ’s middags in de Trêveszaal begint, gaat het er daarom onmiddellijk hard aan toe. Een voorstel van de VVD om de Raad van State advies over de crisis te vragen – eerder door de SGP geopperd – wordt door Balkenende van tafel geveegd. De premier is vastbesloten de twee eisen van de Tweede Kamer te honoreren: een humaner asielbeleid en het vertrek van Verdonk.

Die opstelling vloeit niet alleen voort uit respect voor het parlement. Balkenende en zijn CDA-collega’s hebben hun buik vol van Verdonk. Haar daden, haar woordkeus, steeds weer staat zij – tot afgrijzen van het CDA – garant voor politieke crises. ‘Dit is oud zeer. Hier worden nu de rekeningen vereffend’, verzucht een VVD-bewindsman tijdens een schorsing.

Rond twee uur zegt Zalm dat alle VVD-ministers opstappen als Verdonk weg moet. Daar is wel enige discussie aan voorafgegaan in VVD-kring. Met name Nicolaï en minister Remkes vrezen de gevolgen van de breuk.

Het politieke adagium luidt immers ‘wie breekt, betaalt’ en het CDA zal niet nalaten hen vaandelvlucht in te wrijven. Doorslaggevend is echter dat de VVD niet wil tornen aan het strenge asielbeleid. Bovendien: als Verdonk alleen zou vertrekken, maakt dat van haar een martelaar en daar zit bij de VVD niemand op te wachten.

Geconfronteerd met de collectieve ontslagaanvraag, deinst de premier terug. Hij doet een zwaar beroep op Zalm. Het landsbelang, het staatsrecht, de nachtrust van de koningin, alles sleept hij erbij om het verlies tot één minister – Verdonk – te beperken. Pa na het diner – een Indonesische rijstschotel - wordt het compromis gevonden.

Het uitzettingbeleid verandert, maar de uitvoering daarvan is niet langer de verantwoordelijkheid van Verdonk. Zij zal haar portefeuille Vreemdelingenbeleid aan CDA-minister Hirsch Ballin afstaan, in ruil voor iets uit zijn winkel.

Een briljante vondst meent het CDA, dat het geestelijk eigendom ervan bij Balkenende, oud-minister Donner en fractievoorzitter Maxime Verhagen legt. Tekenend voor de sfeer is dat ook de VVD zegt de vader van het compromis te zijn. Eén VVD-bewindspersoon meent dat het voorstel ‘logischerwijs voortvloeide’ uit de tergend complexe discussie om tot elkaar te komen.

Er wordt geschorst om Hirsch Ballin en Verdonk de kans te geven in een kamertje apart de uitruil te regelen. Iets voor tienen melden de twee zich met bedrukte gezichten weer in de Trêveszaal: ze komen er niet uit.

‘Toen scheerde het kabinet langs de afgrond’, zal een bewindsman na afloop zeggen. Het is het moment waarop Balkenende er genoeg van heeft en naar zijn voorzittershamer grijpt. Klaar om het ontslag van alle VVD’ers te accepteren. Dan maar verder als demissionair CDA-rompkabinet, in afwachting van de formatie van een nieuwe regeringsploeg.

Het is ook het moment waarop Nicolaï van zijn stoel opspringt en ‘schorsing’ roept. Hij, maar ook enkele andere CDA’ers en VVD’ers vinden het te zot voor woorden om zo vlak bij de finish alsnog uit de race te stappen.

‘We hebben toch niet acht uur lang in crisisberaad bij elkaar gezeten om het dan op de verdeling van de portefeuilles te laten stuklopen’, foetert een CDA’er. Hij krijgt zijn zin. Hirsch Ballin en Verdonk gaan opnieuw in de slag.

‘En toen was het in een vloek en een zucht geregeld’, stelt een VVD’er tevreden vast. Hirsch Ballin krijgt Vreemdelingenzaken erbij, Verdonk Jeugdbescherming, Preventie en Reclassering.

Rond half twaalf ’s nachts rijden de eerste dienstauto’s met hun minister weg bij de Trêveszaal. Balkenende loopt naar de Tweede Kamer en geeft daar een korte verklaring over het voortbestaan van zijn kabinet. Hij verhult niet dat het kantje boord was.

Een kwartiertje later volgt een persconferentie van Zalm en Verdonk. De vicepremier spreekt over een ‘zwarte dag’, hij voelt zich een beetje ‘burgemeester in oorlogstijd’. Verdonk staat vooral zwijgend naast hem.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:50

Tsja, typisch de Volkskrant....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:05

Ook zo'n objectieve bron he, de Volkskrant. Haha! Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:10

Rawr schreef:
Aimee schreef:
Of de Nederlandse regering het nou doet of niet... Steeds meer Nederlanders selecteren weldegelijk op ras en religie, om die mensen vervolgens de ergste dingen toe te wensen..... kabinet Balkenende I, II en III zorgen er niet voor dat er meer en betere normen en waarden terug komen in de Nederlandse maatschappij, maar dat ze juist nog meer vervagen.

Ja, maar dat kun je toch onmogelijk aan de regering toeschrijven, dat vind ik een absurde gedachte.
Normen en waarden horen vanuit de bevolking nageleefd te worden, dat is niet iets wat de overheid met regeltjes kan veranderen. Bloos

Om hier dan toch nog even op terug te komen....
Er is altijd een wisselwerking tussen bevolking en regering.... aan de ene kant spiegelt de regering de mentaliteit van de bevolking, aan de andere kant hebben woorden en daden van politici hun weerslag op de mentaliteit van de bevolking.
In Nederland is een goed voorbeeld van dat laatste toch Fortuyn.

Balkenende heeft het één en ander vervolgens vertaald in een roep om normen en waarden, waarbij hij terug greep op Nederland in de jaren '50. Normen en waarden die nu simpelweg niet meer kúnnen gelden, omdat we een totaal andere maatschappij hebben.
Aan de ene kant een geluk dat hij die roep niet of nauwelijks in daden heeft omgezet en ook redelijk heeft laten varen. Aan de andere kant was dat de uitgelezen kans voor Wilders.... hij heeft die roep opgepakt, alleen omgezet in een anti-Islam mentaliteit. Dat spreekt mensen aan, simpelweg omdat hij veel harder roept dan Balkenende en daar ook mogelijke "oplossingen" aan verbindt. Zijn woorden hebben zodoende een grote invloed op de mentaliteit van de Nederlandse bevolking en die heeft z'n grondslag in het beleid/gedachtengoed van Balkenende.

[Edit] moet er aan toevoegen dat Wilders ook een oorzaak aanwijst, wel zo makkelijk voor de bevolking, dan ligt het niet aan zichzelf en dat spreekt altijd aan.
Laatst bijgewerkt door Aimee op 15-12-06 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:11

alsof er verslag wordt gedaan van een spannende formule 1 RACE... Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:14

jacimatho schreef:

De Kamer opleuken met een paar pitspoezen. Clown Misschien komt het de sfeer ten goede. Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:16

MissJ schreef:
jacimatho schreef:

De Kamer opleuken met een paar pitspoezen. Clown Misschien komt het de sfeer ten goede. Haha!

Doe maar niet, dan kan Bos zijn aandacht er helemaal niet meer bijhouden en wordt ie nog gevaarlijker! Tong uitsteken

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 15-12-06 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:18

jacimatho schreef:

In formule1 zou de bijnaam van Marijnissen ook niet misstaan Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:19

SanderP schreef:
In formule1 zou de bijnaam van Marijnissen ook niet misstaan Haha!

Bwahahaha. Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:20

Hehe, die van balkenende ook niet Haha!

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:28

Mystica schreef:
Hehe, die van balkenende ook niet Haha!

Harry Potter?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:31

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:55

Sja... in principe ben ik ook tegen die noclaim-regeling. Enkele jaren terug was ik niet afdoende verzekerd, waardoor ik de gezondheidszorg die ik genoot niet heb gedeclareerd. Vervolgens kreeg ik eind van dat jaar een (voor mij) aanzienlijk noclaim-bedrag terug. Ik was blij verrast... maar het volgende jaar, toen ik mijn verzekering beter had geregeld, twijfelde ik wel enorm of ik wel zou declareren aangezien zo'n "eindejaarsbonus" best heel aantrekkelijk is. Ik kan me daarom maar al te goed voorstellen dat mensen die om en nabij de armoedegrens leven wel drie keer nadenken voor ze gebruik maken van gezondheidszorg met het oog op noclaim en dat is natuurlijk nooit de bedoeling.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:56

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:03

Aimee schreef:
Sja... in principe ben ik ook tegen die noclaim-regeling. Enkele jaren terug was ik niet afdoende verzekerd, waardoor ik de gezondheidszorg die ik genoot niet heb gedeclareerd. Vervolgens kreeg ik eind van dat jaar een (voor mij) aanzienlijk noclaim-bedrag terug. Ik was blij verrast... maar het volgende jaar, toen ik mijn verzekering beter had geregeld, twijfelde ik wel enorm of ik wel zou declareren aangezien zo'n "eindejaarsbonus" best heel aantrekkelijk is. Ik kan me daarom maar al te goed voorstellen dat mensen die om en nabij de armoedegrens leven wel drie keer nadenken voor ze gebruik maken van gezondheidszorg met het oog op noclaim en dat is natuurlijk nooit de bedoeling.

Het gaat niet om de noclaim, daar ben ik zelf ook tegen. Het gaat om het feit dat Bos weer iets probeert te regelen bij een demissionair kabinet. Een demissionair kabinet mag dit soort zaken helemaal niet behandelen. Dat mag pas door een nieuw kabinet behandeld worden. Bos moet dit gewoon in de formatie (waar ie waarschijnlijk wel in zit) bespreken, op deze manier loopt de informatie weer vertraging op.

@ MissJ: De noclaim zou er wel af gaan alleen niet per 1 januari. Bos wil het versnellen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:16

SanderP schreef:
Het gaat niet om de noclaim, daar ben ik zelf ook tegen. Het gaat om het feit dat Bos weer iets probeert te regelen bij een demissionair kabinet. Een demissionair kabinet mag dit soort zaken helemaal niet behandelen. Dat mag pas door een nieuw kabinet behandeld worden. Bos moet dit gewoon in de formatie (waar ie waarschijnlijk wel in zit) bespreken, op deze manier loopt de informatie weer vertraging op.

@ MissJ: De noclaim zou er wel af gaan alleen niet per 1 januari. Bos wil het versnellen.

Daarom staat er ook "in principe" Knipoog
Het standpunt dat Bos inneemt, daar ben ik het mee eens. Hoe en wanneer hij het brengt, tja..... beetje jammer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:52

Niet zo handig van Bos om buiten de onderhandelingen om te gaan onderhandelen, dat punt komt er toch wel doorheen.

Nogmaals ik wou dat hij voor de verkiezingen zo duidelijk geweest was, nu is het wat mosterd na de maaltijd

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:24

Ik ben ook voor een nieuwe stem ronde!!!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:24

Poehee schreef:

Me too! Ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:30

Poehee schreef:

Ja dat kan ik me voorstellen, tis toch wat he een linkse meerderheid Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:35

Mystica schreef:
Netje schreef:

Het kabinet is al gevallen !! En ik denk dat links er geen stem door zal verliezen hoor. Ik denk dat Nederland de Rita Verdonk show inmiddels wel een beetje zat is....

Faye doelt op het volgende kabinet, als dat er al mocht komen...

Gelukkig ook nog slimme mensen hier Haha!