Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:58

Mij lijken beide niet wenselijk, bij beide is de privacy compleet verdwenen door een controlerende overheid.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:03

MarlindeRooz schreef:
_Mar3 schreef:

Besef even hoeveel overheidsbemoeienis dit is. Vind dat echt zorgwekkend. Al die details bijhouden zorgt ook voor meer administratie, wat weer zorgt voor een uitdijende overheid. Dat kost weer meer geld...

FvD wil uit de EU, grenzen dichtgooien en overal grensbewaking invoeren waar er biometrische gegevens gebruikt gaan worden zodat Nederlanders erdoor kunnen en buitenlanders niet.

Dus dan mag jij jouw biometrische gegevens indienen bij de overheid om probleemloos de grens over te kunnen. Dat zijn dingen als: oog- of irisscans, DNA, vingerafdruk...

Vind ik wel iets enger.

Eens met je wat betreft de biometrische gegevens. :j FvD is daarin nu ook al wat aan het nuanceren.

Blijft staan dat ik de overheidsbemoeienis zoals omschreven over het rekeningrijden echt not done vind.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:03

Elisa2 schreef:
Mij lijken beide niet wenselijk, bij beide is de privacy compleet verdwenen door een controlerende overheid.

Ja ik ben ook niet kapot van rekeningrijden. Maar ik vind grenscontroles met biometrische gegevens wel echt heel extreem.

Maar D66 heeft gelukkig heel veel sterke punten wat betreft privacy. Vooral op het gebied van online veiligheid hebben ze super punten. En dat is de toekomst.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:06

Gruis schreef:
journee schreef:
Als ik nu kijk naar een mogelijke coalitie, dan lijkt D66, CDA, VVD en JA21op 75 zetels te komen. Ik verwacht dat BBB daar best bij aan wil schuiven? :)

Ik denk dat de combinatie D66-JA21 ontzettend moeilijk wordt. Die partijen hebben echt niets gemeen.

Waar een wil is is een weg. VVD heeft gl/PvdA uitgesloten omdat ze ook weinig gemeen hebben? D66 heeft Ja21 niet uitgesloten toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:09

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:15

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Ja ik ben ook niet kapot van rekeningrijden. Maar ik vind grenscontroles met biometrische gegevens wel echt heel extreem.

Maar D66 heeft gelukkig heel veel sterke punten wat betreft privacy. Vooral op het gebied van online veiligheid hebben ze super punten. En dat is de toekomst.

Van Huffelen (D66) negeerde een motie tegen een digitale identiteit... Dat vind ik zorgelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:15

Ik ben wel benieuwd hoe er gestemd is in de gezinnen van Bokkers, als men dat wil delen, uiteraard.

Hier als volgt:
Ik - D66, Hanneke van der Werf
Hij - Ja21, Annabel Nanninga

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:16

mysa schreef:
Ik ben bang van niet... een best grote groep mensen is ontevreden en zal altijd ontevreden blijven, heb het idee dat dat enorm toeneemt. 'Het leven is maakbaar' lijkt tegenwoordig voor van alles en nog wat te gelden, dus alles wat tegenzit moet iemands schuld zijn. En op die gevoelens van onvrede spelen rechts- populisten in. Ook een midden-kabinet zal geen wonderen kunnen verrichten dus over 4 jaar weer gedoe, ben ik bang.

Dat is de keerzijde van hoge welvaart en daardoor individualisering.
Het "ikke,ikke,ikke principe, mensen voelen zich altijd tekort gedaan.

Zie dat hier ook niet zomaar veranderen terwijl mensen juist door gebrek aan saamhorigheid weer problemen als eenzaamheid krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:19

Ik denk juist dat dit komt omdat mensen het gevoel hebben dat alles belangrijker is dan hunzelf, als ze lezen dat Palestijnse kinderen hier voor kanker worden behandeld op hun kosten (belastinggeld/ overheid) en de zorgkosten voor hun onbetaalbaar worden dan stijgt de onvrede. (even om als voorbeeld te noemen he?)

Hetzelfde natuurlijk met de voorrang die asielzoekers krijgen op de huizen, logisch dat mensen daar ontevreden door raken. Dat is geen ikke, ikke, ikke..maar een balans die compleet zoek is!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:21

Elisa2 schreef:
Ik denk juist dat dit komt omdat mensen het gevoel hebben dat alles belangrijker is dan hunzelf, als ze lezen dat Palestijnse kinderen hier voor kanker worden behandeld op hun kosten (belastinggeld/ overheid) en de zorgkosten voor hun onbetaalbaar worden dan stijgt de onvrede. (even om als voorbeeld te noemen he?)

Hetzelfde natuurlijk met de voorrang die asielzoekers krijgen op de huizen, logisch dat mensen daar ontevreden door raken. Dat is geen ikke, ikke, ikke..maar een balans die compleet zoek is!

Nee dat zijn beide domme onderbuikgevoelens die te serieus worden genomen.

Het huizenprobleem komt niet door asielzoekers en een paar halfdode Palestijnse kinderen met kanker maken hun zorgkosten niet duurder.

We nemen Trump toch ook niet serieus?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:23

_San87_ schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe er gestemd is in de gezinnen van Bokkers, als men dat wil delen, uiteraard.

Hier als volgt:

familie:
Ouders: BBB
Zus 1: VVD, zwager BBB
Zus 2: CDA, zwager BBB of PVV
Ik: D66

Context: Beide zwagers willen graag verder in de agrarische sector, ik denk dat door in de agrarische sector kán maar dat het ánders moet. Dus meer richting biologisch, kleinschaliger en gericht op duurzaamheid. Dat wil mijn CDA-stemmende zus ook. Ouders zijn van oudsher boer. (inmiddels 70+)

Edit: ik ga bij voorkeur bij verjaardagen ook geen politieke discussies aan ;)
Laatst bijgewerkt door Winged op 30-10-25 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:24

_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Ik PvdA Lisa Westerveld
Hij cda .
En ik respecteer elke stem waar partner op zou stemmen maar radicaal rechts? Slaap maar op de bank voorlopig }>

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:24

Als je sec naar de feiten kijkt hebben we het zo onwijs goed in Nederland....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:28

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Het huizenprobleem komt niet door asielzoekers en een paar halfdode Palestijnse kinderen met kanker maken hun zorgkosten niet duurder.

Oh nee?

Een beetje kanker behandeling kost duizenden €€€. Geld dat er niet is (kijk maar eens naar alle geplande bezuinigingen overall én het plan de zorg uit basispakket te "bevriezen")

Dus terzij er bedden over zijn en geen enkel NL kind hierdoor ook maar één dag langer hoeft te wachten op benodigde zorg en de Palastijnen elke cent van hun behandeling zelf ophoesten, ben ik ZWAAR tegen dit geld verspillende gebeuren waardoor onze zorgverzekering weldegelijk duurder wordt! -:(-

En ruggengraat heeft onze politiek óók al niet, want het was eerst duidelijk "NEE" maar vasthouden aan hun eigen beloften doen ze niet want er komen nu dus toch kinderen naar nl

Ik heb PVV gestemd en ben blij dat hij nu op dit moment toch de grootste lijkt te worden.

Edit: die kinderen hadden ook gewoon naar een Saudi-Arabië, Dubai, VAE oid kunnen gaan, geld zat. Maar die landen doen helemaal niets aan geld verspilling aan asiel enz. Genoeg landen ter wereld waar die kinderen heen hadden gekund, waarom dan hier als we hier al in de problemen zitten financieel én kwa druk op onze zorg.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 30-10-25 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:29

Mijn vriend is geen Nederlander maar heb hem wel een stemwijzer laten invullen en daar kwam volt uit :D . Ik kan je over mijn ouderlijk gezin vertellen: Mijn moeder, vader en zusje hebben GL-PvdA (Esmah Lahlah), D66 (Podt) en nog een keer GL-PvdA (weet niet wie, wel een vrouw) gestemd.
Progressiviteit en solidariteit is ons ook met de paplepel ingegoten :) en ik heb over de afgelopen paar jaar mijn vader blijkbaar weten te overtuigen ook op een vrouw te stemmen!

San87 ik ben ook wel benieuwd hoe dat is voor jullie dat hij uitgerekend op Nanninga heeft gestemd?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:33

_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Wauw, wat een verschil. Bij mij in de familie ben ik duidelijk ook het zwarte schaap :+
Vader: PVV
Moeder: PVV
Broer: VVD
Schoonzus: VVD
Vriend: VVD
Ik: SP

}:0

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:34

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Wat heeft Trump hier mee te maken?

Ik zeg niet dat het huizenprobleem door asielzoekers komt, ik zeg dat mensen het niet tof vinden dat zij 15 jaar moeten wachten en asielzoekers voorrang krijgen.

En leg eens uit aan mensen die hier crowdfundings moeten opstarten om hun medische behandelingen te kunnen betalen dat dit dan wel kan?
Ik bedoel, ik gun het iedereen hoor..dat de hele wereld de juiste hulp krijgt maar het is wel heel wrang voor de mensen in NL die dat niet krijgen of niet meer kunnen betalen. En dat soort zaken zijn redenen voor onvrede.

https://www.doneerveilig.nl/crowdfundin ... che-kosten
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 30-10-25 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Hier voor zover ik weet allemaal BBB.
Van mijn 2e dochter ben ik niet zeker, maar verwacht eigenlijk dat zij niet heeft gestemd :o
Schoonfamilie ook allemaal BBB

996981

Je moet je kapot schamen mvdende….

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:35

mvdende schreef:
Oh nee?

Een beetje kanker behandeling kost duizenden €€€. Geld dat er niet is (kijk maar eens naar alle geplande bezuinigingen overall én het plan de zorg uit basispakket te "bevriezen")

Dus terzij er bedden over zijn en geen enkel NL kind hierdoor ook maar één dag langer hoeft te wachten op benodigde zorg en de Palastijnen elke cent van hun behandeling zelf ophoesten, ben ik ZWAAR tegen dit geld verspillende gebeuren waardoor onze zorgverzekering weldegelijk duurder wordt! -:(-

En ruggengraat heeft onze politiek óók al niet, want het was eerst duidelijk "NEE" maar vasthouden aan hun eigen beloften doen ze niet want er komen nu dus toch kinderen naar nl

Ik heb PVV gestemd en ben blij dat hij nu op dit moment toch de grootste lijkt te worden.

Edit: die kinderen hadden ook gewoon naar een Saudi-Arabië, Dubai, VAE oid kunnen gaan, geld zat. Maar die landen doen helemaal niets aan geld verspilling aan asiel enz. Genoeg landen ter wereld waar die kinderen heen hadden gekund, waarom dan hier als we hier al in de problemen zitten financieel én kwa druk op onze zorg.

Het gaat om een handjevol kinderen. Denk je dat een paar duizend euro op de begroting van meerdere miljarden drukt?
Over huizenprobleem en asielzoekers, van de sociale huurwoningen gaat ongeveer 7% naar statushouders. 93% dus niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:36

996981 schreef:

Pardon? Heb getemd..dit soort persoonlijke en niet inhoudelijke reacties horen hier niet thuis. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:38

Ik lees meer de achterliggende vraag: waarom wordt er niet meer gedaan aan opvang in en door de regio?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:40

Mvdende: bij spoedzorg is het bij ons in nederland goed geregeld. De zoon van een vriendin van mij, jochie is 12, heeft kanker. Tussen diagnose en behandeling heeft max 1 week gezeten.

Dat kinderen uit een land in oorlog die acute zorg nodig hebben in een Nederlands ziekenhuis worden geholpen vind ik niet erg. De zorg en kunde is hier namelijk. Maar, nu lees ik tussen de regels door en trek ik een conclusie: gaat het om de zorg of gaat het om angst dat deze kinderen (en/of families) niet teruggaan naar Palestina?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:40

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Pardon? Heb getemd..dit soort persoonlijke en niet inhoudelijke reacties horen hier niet thuis. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening.

Je doet maar.

Doodzieke kinderen laten verekken in een land in oorlog, omdat ze geen Nederlander zijn, terwijl je zelf vindt dat je overal recht op hebt, enkel omdat je in Nederland geboren bent is om je kapot te schamen.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:42

_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Hier thuis zijn wij eensgezind. Al durf ik het hier bijna niet te vertellen omdat men mij ziet als laagopgeleid, tokkie en ga zo maar door. Wilders dus.