Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
93 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 541

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:49

Jildau schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom biologisch zo’n positief woord is en waarom wordt gedaan of dat altijd beter is dan niet-biologisch?

Wij zien biologische boeren waar het een grote bende is en de koeien tot hun enkels in de stront staan en zogenaamde “megastallen” waar de dieren er top bij staan. Toch is er bedacht dat “biologisch” goed is en “megastal” fout.

Omdat er voor biologische landbouw minder pesticiden worden gebruikt en je daar minder neurologische afwijkingen en bodemwatervervuiling (zijn we ook al goorste jongetje van de klas in) van krijgt. Check oa keuringsdienst van waarde over potjes voor baby’s - die groentes worden volgens heel andere regels verbouwd bijvoorbeeld.

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:53

Ja met groentes zal het best schelen. Ik heb alleen niet het idee dat biologisch standaard een beter dierenwelzijn oplevert. Maar goed ik eet niet veel dierlijke producten. Echt heel links van mij. *D
(Ik at als kind al geen vlees en kan niet tegen lactose)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:33

Marije_jiplover schreef:
Elisa2 schreef:
Ja daarover denken we wel hetzelfde :j , vind het alleen zo jammer dat niet iedereen daar in mee te krijgen is zeg maar.

Ede is inderdaad echt 5 keer zo groot inmiddels dan 20 jaar geleden. Maar ik zie het ook in Barneveld, Kootwijkerbroek, Bennekom, Wageningen..alle kleine dorpen en gehuchten in de buurt zeg maar.

Dan noem je ook wel een regio waar 4 of meer kinderen per gezin nog steeds eerder regel is dan uitzondering. 6 en 8 of 10 kinderen in 1 gezin kom ik daar ook nog steeds vrij regelmatig tegen.
Ben elke keer toch weer verbaasd als ik ergens aan de keukentafel of een kantoor het papierwerk van mijn werk zit af te ronden en de ingelijste familiefoto's zie met zoveel kinderen.

Als er ergens een regio is in Nederland waar de bevolking toeneemt door autochtone groei, dan is het daar wel.

En als de bevolking groeit, dan zijn er meer huizen nodig.

Dat valt dus reuze mee, de grootste toestroom komt door mensen uit de Randstad die hier willen wonen..centraal, Randstad nog goed bereikbaar en toch in het groen. (zolang dat nog duurt)

Journee heeft wel een punt vindt ik, het is zo makkelijk om te wijzen naar een ander maar zoveel moeilijker om de hand in eigen boezem te steken. Dus zowel de consument als overheid (met een goede lange termijn visie) hebben er een rol in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:59

Iedereen zou natuurlijk het liefst lekker in het groen willen wonen, op korte afstand van het werk.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:04

Ik denk dat veel mensen ook niet weten dat een boer met 250 koeien al als megastal wordt gezien, terwijl dat in mijn ogen nog een relatief klein bedrijf is.
Mijn beeld van megastallen was een beetje net als de pluimveehouderij; 1000 koeien 24/7 in een te kleine ruimte.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:11

Electra63 schreef:
Iedereen zou natuurlijk het liefst lekker in het groen willen wonen, op korte afstand van het werk.

Nee hoor, liefste een ruim appartement aan de rand van een stad waar ik lekker warmte met de buren deel en een gemeenschappelijke tuin. Ik heb een hekel aan tuinieren en wil liever niet 250 eu stookkosten in hartje winter. Wensen verschillen, kan prima op in worden gespeeld.

Denk dat het bericht van journee beetje uit verband wordt getrokken. De discussie ging over verantwoordelijkheden binnen het stikstofdossier en volgens mij beschrijft ze simpelweg de relatie/het speelveld tussen ondernemer en consument.

Ik moet nog even bronnen verzamelen alleen voor ik met een reactie kom, haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:23

Wanneer we weer een rechts beleid krijgen zullen er veel mensen bijkomen die helemaal geen vlees meer kunnen betalen, hooguit een kilo speklappen van de Lidl. De prijs voor vlees is al fiks hoger geworden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:28

Electra63 schreef:

Volgens mij wonen de meeste mensen juist het liefst in een stad. Waarom snap ik ook niet hoor.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:41

Bereikbaarheid, voorzieningen en werkgelegenheid? Dat schiet het eerste bij mij te binnen. Zelf woon ik midden in het groen, maar ga nu toch meer richting de stad omdat ik het rijden naar werk en alle voorzieningen niet meer wil.

Maar ik zoek dan wel een plek in het groen vlak bij de stad. Of een hele groene woonwijk. Geen makkelijke zoektocht…. Veel woonwijken zijn (naar mijn mening) helemaal niet zo groen opgezet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:42

journee schreef:
Jildau schreef:

Zeker niet en dat zeg ik ook niet. Er zijn biologische boeren die het goed voor elkaar hebben en reguliere boeren die het goed voor elkaar hebben. Net als dat in beide gevallen er ook boeren tussen zitten die er een potje van maken.

Hier in onze omgeving stemmen heel veel mensen rechts (waaronder ik) omdat de linkse partijen de melkveehouders liever kwijt dan rijk zijn. Ik kan geen reden bedenken om als boer (melkvee) links te gaan stemmen.

Biologische koeien hoeven het ook zeker niet beter te hebben dan 'gewone koeien'. Dat wilde ik ook zeker niet suggereren. Feit is alleen dat een consument vaak wel bereid is meer te betalen voor een product met een 'label' zoals biologisch, maar niet voor 'standaard' producten.

Het gaat ook niet om biologisch boeren, het gaat om teveel stikstof. Niet weer zo'n gek zijpaadje in.

journee schreef:
Wat ik dus niet begrijp is dat zoveel mensen wel links stemmen, maar blijkbaar niet links leven, gezien het kleine percentage mensen dat bereid is biologische producten te kopen. Veel mensen beweren dus om het milieu te geven, maar vinden blijkbaar dat ze zelf geen verantwoording hoeven nemen door zelf iets bij te dragen...?

Ook weer zo'n misvatting - je hoeft helemaal niet links te stemmen én links te leven (en trouwens, waar hebben we het uberhaupt over. Wat is "links leven"? Alles superverantwoord doen? En is rechts leven dan in jde SUV over gevoelige natuur heen rijden terwijl je je middelvinger opsteekt en iedere dag een kilo vlees eten?). Je kan zelfs links zijn en hartstikke veel geld verdienen én vliegen voor je werk, als je daar toevallig goed in bent. Waar je voor stemt is bepaald beleid - zodat het voor iedereen aantrekkelijk wordt een meer verantwoorde keuze te maken.

journee schreef:
Bij bovenstaande lesje economie wordt overigens over het hoofd gezien dat biologische boeren allang subsidies krijgen, maar dan is de prijs duidelijk nog steeds te hoog..

Kennelijk is het nog steeds niet aantrekkelijk genoeg - dus kom maar, overheid. Maar de discussie gaat niet over of je biologisch moet eten of niet, dus niet heel relevant.

journee schreef:
Bij economie geldt vraag en aanbod. De supermarkten bieden alleen producten aan waar vraag naar is en maken afspraken met fabrikanten die op hun beurt weer afspraken met hun leveranciers maken. Want noch de boer, noch de fabrikant, noch de supermarkt wil met een product blijven zitten. Dus uiteindelijk draait het altijd om de consument.

Echt? Bepaalt de consument in Nederland dat er zoveel vlees geexporteerd wordt? En hoe zit het dan met die boterberg en die melkplas? En het maximumquota wat boeren mogen produceren? Wil je dat mensen iets doen? Maak het makkelijk of aantrekkelijk. En daar kan je als overheid heus op sturen. Het is ontzettend grote onzin dat je geen beleid kan maken wat stuurt op bepaald gedrag. Ons overschot bepaalt de lage prijs en het feit dat we graag exporteren. We moeten wel.

journee schreef:
Momenteel gaat er zo'n 400 miljoen aan subsidies naar de boeren. Als we willen dat alle melkveehouders hun veestapel halveren en de melkprijs moet worden aangevuld met subsidies, kost dat de overheid maar een schamele 2,3 miljard per jaar! Ik begrijp niet dat partijen zelf nog niet met die oplossing zijn gekomen. :+

Ook alweer zo'n onzin. We exporteren zo'n 65% van de melk die we hier produceren, dus we kunnen nog met de helft van de melkveehouders nog steeds prima de Nederlandse supermarkten vullen én de melkprijs gelijk houden. De overblijvende bedrijven hoeven hun productie immers niet aan te passen. Your logic doesn't check out.

journee schreef:
Volgens mij wilde VVD best minderen met arbeidsmigranten in de slachthuizen, waar een boer zijn vlees dan kwijt moet werd er niet bij vermeld. Daar heb je als bedrijf dus ook niet veel aan. Maar dan weer positief voor BBB die belangen van de boer in elk geval wil proberen te behartigen. Dat maakt de stem keuze van een veehouder in ieder geval wel makkelijk...

De hele linie van serieuze partijen, van links tot rechts, ziet wel in dat er iets met stikstof moet gebeuren. De invulling van hoe en wat en hoe rigoreus het een en ander wordt gedaan zitten verschillende smaakjes in per partij. De populistische partijen gaan voor de status quo en zoeken het liever niet in duurzame oplossingen voor de lange termijn, maar in geitenpaadjes in regelgeving en traineren. Ook boeren hebben belang een gedegen regeling voor de mensen die willen stoppen of uitgekocht moeten worden, een eerlijke prijs voor hun waar en vooral - duidelijkheid over wat er gaat gebeuren. Of je links of rechts stemt boeit echt geen reet, als je maar stemt op een partij met een gedegen plan voor de lange termijn en welke rekening houdt met de internationale regelgeving. Hoe dan ook gaat het een klein beetje pijn doen ergens, dat is niet te voorkomen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:56

nps schreef:
Vooruit, een basislesje economie maar weer. Gratis en voor niks. De consument koopt weinig biologische dingen omdat biologische producten heel erg duur zijn. Wat is de beste manier om koopgedrag te prikkelen? Juist - dingen duurder of goedkoper maken. Dus wat zou die boer met al die subsidie kunnen doen? Zijn producten goedkoper aanbieden! Zo wordt het aantrekkelijk wordt voor NEDERLANDSE afnemers, hoeft hij minder te produceren voor hetzelfde geld en niet hoeft te concurreren met het buitenland - waar de regels voor arbeid, dieren en stikstof misschien niet zo streng zijn. En, biologische dingen worden goedkoper, waardoor de consument ze meer koopt, er meer drang is om écht te innoveren op duurzaamheid... enzovoort, enzovoort. Biologische landbouw kan makkelijk gestimuleerd worden, mits er een kabinet zit wat dat ook echt wil.

Het probleem ligt niet bij de burger, maar op moedwillig beleid voortzetten op maximaal winst ten koste van boer, dier en natuur.

Ik kan niet op de stoel van melkveehouder zitten, maar als akkerbouwer kan ik wel zeggen dat wij als boer de prijs van een product niet bepalen... Ik vind het moeilijk om het goed te verwoorden, maar het systeem is echt ontzettend verrot. Supermarkten willen de prijzen laag houden, die willen goedkoop inkopen. Zij zetten de tussenhandel onder druk en de tussenhandel de boer. Als de tussenhandel tegen de supermarkt zegt 'voor die prijs kunnen wij het niet leveren', zegt de supermarkt: 'prima, dan wijken we uit naar het buitenland'. En daar valt voor ons niet tegenop te concurreren. De prijzen van alleen al grond verschilt tussen bijvoorbeeld Nederland en delen van Frankrijk meer als een ton(!!) per hectare. De opbrengst is daar misschien wel iets minder, maar de kostprijs is nog véél minder.

Als ik nu de aanbieding van de Lidl zie; 10kg aardappelen voor €2,20. Dat is €0,22 per kilo waarvan de aardappelen geteeld moeten worden, geoogst, getransporteerd, gewassen, verpakt en naar de supermarkt getransporteerd. Dan hoef ik niet lang te rekenen om te weten dat de boer daar niks aan heeft verdiend -O-

En soms, in enkele partijprogramma's, wordt wel een zin opgenomen met iets in de trant van 'supermarkten en afnemers stimuleren langlopende afspraken aan te gaan' oid. Maar in hoeverre kan zoiets verplicht worden? In hoeverre mag je hun verbieden binnen Europa producten uit een ander land te halen (ten koste van onze eigen producten)?

En eerlijk; ik heb de oplossing ook niet. En wellicht zet ik het allemaal niet duidelijk genoeg neer, maar laat ik het maar op houden dat we dan het héle systeem om moeten gooien. En ik betwijfel of dat financieel haalbaar gaat zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:13

Maar Maanon_, daar kan je op overheid toch ook op inspelen? Gooi een fikse belasting op geimporteerde producten die wij in Nederland ten overvloede hebben en niet hoeven te importeren — dan zou je de prijs van bijv. melk prima wat hoger kunnen zetten terwijl je niet tegen de concurrentie van het buitenland aanloopt.

Je hoeft producten niet te verbieden, maar je kan het best flink onaantrekkelijk maken om toch naar buitenlandse producten uit te wijken als er ook een prima Nederlands product is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:21

Als we uitgaan van dat nederlandse boeren alleen voor de nederlandse markt produceren (althans, dat lijk ik te lezen), wat doen we dan als er iets gebeurd? Iets waardoor oogsten mislukken, of vee doodgaat?
Is het niet handig om iets reserve te hebben wat je bij je kunt houden als er iets mis gaat? Of is dat overdreven gedacht?

Overigens, met het duurder maken van producten, wat doen de mensen dan die weinig te besteden hebben? Wat ik zo door het toipic heen lees, zijn er best wat mensen die die verhogingen lastig kunnen betalen, als er niet ergens anders iets zakt?
Het is denk niet altijd een kwestie van willen, maar ook van kunnen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:29

Electra63 schreef:

Toegegeven; het is hier ook echt heel mooi wonen.
Maar dat zeg ik maar niet, want dan doet iedereen dat :+

Maar echt, wat Elisa zegt klopt wel. Als je hier je huis verkoopt is 75% van de kijkers randstedenaar, veel uit Rotterdam en Utrecht. En weinig kijkers uit eigen dorp.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:32

Maanon_ schreef:
Als ik nu de aanbieding van de Lidl zie; 10kg aardappelen voor €2,20. Dat is €0,22 per kilo waarvan de aardappelen geteeld moeten worden, geoogst, getransporteerd, gewassen, verpakt en naar de supermarkt getransporteerd. Dan hoef ik niet lang te rekenen om te weten dat de boer daar niks aan heeft verdiend -O-

Zou het ook zo kunnen zijn dat het verlies in een ander onderdeel van de keten gepakt wordt?
In de zin van dat een supermarkt ervoor kiest om een product met verlies te verkopen om op die manier klanten te lokken vanuit de verwachting dat de klant meer koopt dan alleen dat ene product?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:34

verootjoo schreef:
Maar echt, wat Elisa zegt klopt wel. Als je hier je huis verkoopt is 75% van de kijkers randstedenaar, veel uit Rotterdam en Utrecht. En weinig kijkers uit eigen dorp.

maakt dat iets uit? Dat zijn ook Nederlanders toch?

Of gaan dorpelingen naar de randstad en vice versa?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:36

Maanon_ schreef:
nps schreef:
Vooruit, een basislesje economie maar weer. Gratis en voor niks. De consument koopt weinig biologische dingen omdat biologische producten heel erg duur zijn. Wat is de beste manier om koopgedrag te prikkelen? Juist - dingen duurder of goedkoper maken. Dus wat zou die boer met al die subsidie kunnen doen? Zijn producten goedkoper aanbieden! Zo wordt het aantrekkelijk wordt voor NEDERLANDSE afnemers, hoeft hij minder te produceren voor hetzelfde geld en niet hoeft te concurreren met het buitenland - waar de regels voor arbeid, dieren en stikstof misschien niet zo streng zijn. En, biologische dingen worden goedkoper, waardoor de consument ze meer koopt, er meer drang is om écht te innoveren op duurzaamheid... enzovoort, enzovoort. Biologische landbouw kan makkelijk gestimuleerd worden, mits er een kabinet zit wat dat ook echt wil.

Het probleem ligt niet bij de burger, maar op moedwillig beleid voortzetten op maximaal winst ten koste van boer, dier en natuur.

Ik kan niet op de stoel van melkveehouder zitten, maar als akkerbouwer kan ik wel zeggen dat wij als boer de prijs van een product niet bepalen... Ik vind het moeilijk om het goed te verwoorden, maar het systeem is echt ontzettend verrot. Supermarkten willen de prijzen laag houden, die willen goedkoop inkopen. Zij zetten de tussenhandel onder druk en de tussenhandel de boer. Als de tussenhandel tegen de supermarkt zegt 'voor die prijs kunnen wij het niet leveren', zegt de supermarkt: 'prima, dan wijken we uit naar het buitenland'. En daar valt voor ons niet tegenop te concurreren. De prijzen van alleen al grond verschilt tussen bijvoorbeeld Nederland en delen van Frankrijk meer als een ton(!!) per hectare. De opbrengst is daar misschien wel iets minder, maar de kostprijs is nog véél minder.

En soms, in enkele partijprogramma's, wordt wel een zin opgenomen met iets in de trant van 'supermarkten en afnemers stimuleren langlopende afspraken aan te gaan' oid. Maar in hoeverre kan zoiets verplicht worden? In hoeverre mag je hun verbieden binnen Europa producten uit een ander land te halen (ten koste van onze eigen producten)?

En eerlijk; ik heb de oplossing ook niet. En wellicht zet ik het allemaal niet duidelijk genoeg neer, maar laat ik het maar op houden dat we dan het héle systeem om moeten gooien. En ik betwijfel of dat financieel haalbaar gaat zijn.

De oplossing is rechtstreeks van de boer kopen.
Hier komt iemand aan de deur met aardappels uit de zeeuwse klei. Zijn niet gewassen (met zand erop blijven ze ook langer goed) veel lekkerder.
En peulvruchten, fruit (appels, peren en sinaasappels)

Aardbeien en kersen komen in de zomer aan de deur.

De eieren komen aan de deur.
Melk uit de melktap, wel zelf halen. Vlees van de ambachtelijke slager. Waar ook de kaasboer z’n kaas verkoopt.

Het gebeurt steeds meer. Ik heb eerlijk gezegd de supermarkt amper nog nodig, sowieso niet voor verse producten.
En nee, ik woon niet in Zeeland, verre van. Deze man rijdt stad en land af om z’n aardappels en groenten te verkopen, is blijkbaar rendabeler dan naar een supermarkt verkopen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 14-10-25 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:37

Cer schreef:
verootjoo schreef:

maakt dat iets uit? Dat zijn ook Nederlanders toch?

Of gaan dorpelingen naar de randstad en vice versa?

Nou, er werd gezegd dat het door de gezinnen met meer dan 4 kinderen kwam dat er zoveel gebouwd wordt rond Ede/Veluwe
En dat is m.i. niet helemaal waar.

Maar tussendoor kwamen er allerlei andere berichten, had beter kunnen quoten ja :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:38

Maanon, vorig jaar was de aardappeloogst slecht met hoge prijzen als gevolg, veel akkerbouwers dachten, hoppa aardappels de grond in . Dit jaar is de oogst extreem goed met als gevolg zeer lage prijzen.
Niks met Lidl te maken maar met overproductie!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:44

verootjoo schreef:
Nou, er werd gezegd dat het door de gezinnen met meer dan 4 kinderen kwam dat er zoveel gebouwd wordt rond Ede/Veluwe
En dat is m.i. niet helemaal waar.
Maar tussendoor kwamen er allerlei andere berichten, had beter kunnen quoten ja :=

Ohh zo, Ja die grote gezinnen zullen wel heel lokaal zijn denk?
maar goed, als dat zo is zou je denken dat er in de randstad huizen vrijkomen, maar dat is ook niet helemaal zo. Die vullen ook weer..

Overigens, rechstreeks kopen bij de boer.. mogen wij in de randstad dan ook een paar boeren hier? oh nee, hier mag het laatste beetje groen weg, en gewoon helemaal volstouwen met huizen en nog hogere flats toch? :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:46

IMANDRA schreef:
Gooi een fikse belasting op geimporteerde producten die wij in Nederland ten overvloede hebben en niet hoeven te importeren

Voor goederen van buiten de EU snap ik die, maar hoe had je dat in gedachten rekening houdend met de interne markt van de EU? Veel van onze import komt uit de EU.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:52

Maanon_ schreef:
nps schreef:

Veel mensen weten ook niet hoe het werkt. Daar kom je pas achter als je met betrokken partijen zelf spreekt. Wat jij nu benoemd klopt precies en de oorzaak? De supermarkt moet ook met concurrerende prijzen komen, anders gaat de klant gewoon naar de concurrent. Wist je dat supermarkten bepaalde producten zelfs met verlies verkopen, puur om hun klanten te behouden? Ga maar eens met de supermarkt eigenaar in gesprek. Uiteindelijk is het de consument die bepaalt.

Als de consument bereid is zelf ook verantwoordelijkheid te nemen, pas dan kan er iets veranderen. Elk product gaat over verschillende schijven en elke ondernemer probeert zijn hoofd boven water te houden. Als je denkt dat de koffie nu duur is, vergeet het maar. De reden waarom eerder dit jaar de vakken leeg waren, had te maken met het feit dat supermarkten met hun leveranciers aan het onderhandelen waren op de prijs, omdat ze de prijsverhoging niet aandurfde vanwege het risico hun klanten te verliezen.

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5494243/aan-goedkope-koffie-verslaafde-nederlanders-zorgen-mede-voor-lege

En natuurlijk begrijp ik dat er meerdere redenen zijn om op links te stemmen, behalve milieu. Maar de linkse partijen zijn van oudsher meer begaan met milieu dan de gemiddelde partij op rechts. En voor veel mensen is dat ook een belangrijk thema waarom men een partij op links verkiest boven rechts. Als ik zie hoe belangrijk mensen op bokt het stikstof probleem vinden, zou je dan niet blij moeten zijn om te weten hoe je zelf een steentje bij kan dragen?

Het marktaandeel van biologische producten maar is 4%. En natuurlijk is biologische voedsel duurder. Maar als mensen willen dat voedsel op een verantwoorde manier gekweekt wordt en de boer eerlijk betaald krijgt, zal de consument toch echt meer moeten willen uitgeven, en dat geldt voor elk product.

https://bionext.nl/nieuws/nederlandse-huishoudens-kopen-vaker-biologisch-yougov-2025#:~:text=Het%20omzetaandeel%20biologisch%20is%20nu,2024%20(YouGov%2C%202025).

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:54

IMANDRA schreef:
Maar Maanon_, daar kan je op overheid toch ook op inspelen? Gooi een fikse belasting op geimporteerde producten die wij in Nederland ten overvloede hebben en niet hoeven te importeren — dan zou je de prijs van bijv. melk prima wat hoger kunnen zetten terwijl je niet tegen de concurrentie van het buitenland aanloopt.

Je hoeft producten niet te verbieden, maar je kan het best flink onaantrekkelijk maken om toch naar buitenlandse producten uit te wijken als er ook een prima Nederlands product is.

Ik heb geen idee of dat zomaar kan. En wie bepaald waar we genoeg van hebben? En zetten we daar dan ook nog een marge op voor de slechte jaren? En hoe kijken andere landen van wie we importeren daar tegenaan binnen de EU? Nogmaals: ik heb geen idee.

Petpa schreef:
Zou het ook zo kunnen zijn dat het verlies in een ander onderdeel van de keten gepakt wordt?
In de zin van dat een supermarkt ervoor kiest om een product met verlies te verkopen om op die manier klanten te lokken vanuit de verwachting dat de klant meer koopt dan alleen dat ene product?

Dat kan hoor. Maar ik weet van onze afnemer dat er nu voor deze aardappelen aan boeren tussen de €0,05 en €0,07 de kilo betaald wordt. Dat is in ieder geval te weinig om van te telen.

BigOne schreef:
Maanon, vorig jaar was de aardappeloogst slecht met hoge prijzen als gevolg, veel akkerbouwers dachten, hoppa aardappels de grond in . Dit jaar is de oogst extreem goed met als gevolg zeer lage prijzen.
Niks met Lidl te maken maar met overproductie!

Ik wil de Lidl ook zeker geen schuld in de schoenen schuiven. Hopelijk heb je dat niet zo opgevat. Wat wel een feit is; supermarkten hebben qua prijs heel veel te zeggen. En het is niet alleen een goede oogst, ook veel stoppende veeboeren hebben aardappelen op hun land gezet. We hebben dit jaar bijna 6000 extra hectares aan aardappelen in Nederland.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:59

Exitium schreef:
IMANDRA schreef:
Gooi een fikse belasting op geimporteerde producten die wij in Nederland ten overvloede hebben en niet hoeven te importeren

Voor goederen van buiten de EU snap ik die, maar hoe had je dat in gedachten rekening houdend met de interne markt van de EU? Veel van onze import komt uit de EU.

Voor specifieke producten die we binnenlands genoeg produceren, lijkt me dat een prima optie? Maar ik ben geen econoom dus pin me er niet op vast.
Ik vind het een ander verhaal als het een product was waar we niet zo'n extreme overproductie / eigenlijk niet-rendabele prijzen naar de boer van hadden in eigen land.

@Maanon: een marge lijkt me slim, zeker voor iets als melk. Maar de huidige mate van productie/export lijkt me meer marge dan nodig is :))

Uiteindelijk denk ik dat er prima een balans te vinden zal zijn tussen voldoende productie, milieu/klimaat en een eerlijke prijs voor de boeren.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:04

journee schreef:
Veel mensen weten ook niet hoe het werkt. Daar kom je pas achter als je met betrokken partijen zelf spreekt. Wat jij nu benoemd klopt precies en de oorzaak? De supermarkt moet ook met concurrerende prijzen komen, anders gaat de klant gewoon naar de concurrent. Wist je dat supermarkten bepaalde producten zelfs met verlies verkopen, puur om hun klanten te behouden? Ga maar eens met de supermarkt eigenaar in gesprek. Uiteindelijk is het de consument die bepaalt.

Als de consument bereid is zelf ook verantwoordelijkheid te nemen, pas dan kan er iets veranderen. Elk product gaat over verschillende schijven en elke ondernemer probeert zijn hoofd boven water te houden. Als je denkt dat de koffie nu duur is, vergeet het maar. De reden waarom eerder dit jaar de vakken leeg waren, had te maken met het feit dat supermarkten met hun leveranciers aan het onderhandelen waren op de prijs, omdat ze de prijsverhoging niet aandurfde vanwege het risico hun klanten te verliezen.

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5494243/aan-goedkope-koffie-verslaafde-nederlanders-zorgen-mede-voor-lege

En natuurlijk begrijp ik dat er meerdere redenen zijn om op links te stemmen, behalve milieu. Maar de linkse partijen zijn van oudsher meer begaan met milieu dan de gemiddelde partij op rechts. En voor veel mensen is dat ook een belangrijk thema waarom men een partij op links verkiest boven rechts. Als ik zie hoe belangrijk mensen op bokt het stikstof probleem vinden, zou je dan niet blij moeten zijn om te weten hoe je zelf een steentje bij kan dragen?

Het marktaandeel van biologische producten maar is 4%. En natuurlijk is biologische voedsel duurder. Maar als mensen willen dat voedsel op een verantwoorde manier gekweekt wordt en de boer eerlijk betaald krijgt, zal de consument toch echt meer moeten willen uitgeven, en dat geldt voor elk product.

https://bionext.nl/nieuws/nederlandse-huishoudens-kopen-vaker-biologisch-yougov-2025#:~:text=Het%20omzetaandeel%20biologisch%20is%20nu,2024%20(YouGov%2C%202025).

Klopt, bedankt voor de aanvulling. Ik denk inderdaad dat het voor mensen heel lastig te begrijpen is. Ik kom zelf niet van oorsprong uit de agrarische sector, maar ik blijf mij verbazen.

Wij zijn inderdaad in gesprek gegaan met onze plaatselijke supermarkt vanwege het grote prijsverschil tussen wat wij krijgen en waarvoor zij het verkopen. Zij gaven al aan dat inderdaad bepaalde artikelen met verlies verkocht worden, om goedkoper te zijn dan de concurrent en daarmee consumenten te trekken, maar dat ook weer onder andere(!) goed gemaakt wordt op de AGF. En dat er mede daarom zo'n gat zit tussen wat wij als boer krijgen en voor welke prijs het in de supermarkt ligt.

Wij hebben zelf jaren erwten geteeld. Totdat de afnemer tegen ons zei; we kunnen voor volgend jaar geen erwten meer inplannen. De supermarkt aan wie het verkocht werd heeft besloten ze uit Frankrijk te halen, wij konden zulke lage prijzen niet bieden aan de supermarkt. Sindsdien telen wij geen erwten meer, zo zijn er nog legio voorbeelden.