nps schreef:Vooruit, een basislesje economie maar weer. Gratis en voor niks. De consument koopt weinig biologische dingen omdat biologische producten heel erg duur zijn. Wat is de beste manier om koopgedrag te prikkelen? Juist - dingen duurder of goedkoper maken. Dus wat zou die boer met al die subsidie kunnen doen? Zijn producten goedkoper aanbieden! Zo wordt het aantrekkelijk wordt voor NEDERLANDSE afnemers, hoeft hij minder te produceren voor hetzelfde geld en niet hoeft te concurreren met het buitenland - waar de regels voor arbeid, dieren en stikstof misschien niet zo streng zijn. En, biologische dingen worden goedkoper, waardoor de consument ze meer koopt, er meer drang is om écht te innoveren op duurzaamheid... enzovoort, enzovoort. Biologische landbouw kan makkelijk gestimuleerd worden, mits er een kabinet zit wat dat ook echt wil.
Het probleem ligt niet bij de burger, maar op moedwillig beleid voortzetten op maximaal winst ten koste van boer, dier en natuur.
Ik kan niet op de stoel van melkveehouder zitten, maar als akkerbouwer kan ik wel zeggen dat wij als boer de prijs van een product niet bepalen... Ik vind het moeilijk om het goed te verwoorden, maar het systeem is echt ontzettend verrot. Supermarkten willen de prijzen laag houden, die willen goedkoop inkopen. Zij zetten de tussenhandel onder druk en de tussenhandel de boer. Als de tussenhandel tegen de supermarkt zegt 'voor die prijs kunnen wij het niet leveren', zegt de supermarkt: 'prima, dan wijken we uit naar het buitenland'. En daar valt voor ons niet tegenop te concurreren. De prijzen van alleen al grond verschilt tussen bijvoorbeeld Nederland en delen van Frankrijk meer als een ton(!!) per hectare. De opbrengst is daar misschien wel iets minder, maar de kostprijs is nog véél minder.
Als ik nu de aanbieding van de Lidl zie; 10kg aardappelen voor €2,20. Dat is €0,22 per kilo waarvan de aardappelen geteeld moeten worden, geoogst, getransporteerd, gewassen, verpakt en naar de supermarkt getransporteerd. Dan hoef ik niet lang te rekenen om te weten dat de boer daar niks aan heeft verdiend
En soms, in enkele partijprogramma's, wordt wel een zin opgenomen met iets in de trant van 'supermarkten en afnemers stimuleren langlopende afspraken aan te gaan' oid. Maar in hoeverre kan zoiets verplicht worden? In hoeverre mag je hun verbieden binnen Europa producten uit een ander land te halen (ten koste van onze eigen producten)?
En eerlijk; ik heb de oplossing ook niet. En wellicht zet ik het allemaal niet duidelijk genoeg neer, maar laat ik het maar op houden dat we dan het héle systeem om moeten gooien. En ik betwijfel of dat financieel haalbaar gaat zijn.