Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:29

Voor de ice medewerkers vind ik het wat anders, hoewel dat ook niet oké voelt, maar ik snap het wel

En vwb Steve Bannon, dat beantwoordt dan de eerdere vraag, dus geen empathisch vermogen daar..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:40

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:44

Ik las het inderdaad... onbegrijpelijk.

Cer schreef:
Voor de ice medewerkers vind ik het wat anders, hoewel dat ook niet oké voelt, maar ik snap het wel

En vwb Steve Bannon, dat beantwoordt dan de eerdere vraag, dus geen empathisch vermogen daar..
ICE medewerkers zijn toch ook gewoon mensen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:49

Ja, die hun werk doen en misschien niet heel goed in staat zijn om ergens tegenin te gaan, of niet op de hoogte zijn, of rekeningen moeten betalen oid?

Vwb het goedkeuren van die deportaties, er lijkt te staan dat het om een vormfout gaat, als ik het goed lees

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:14

Polar schreef:
Ik denk dat het er echt heel erg aan ligt waar in de VS je woont.
De VS is zo enorm groot dat het eigenlijk ook niet te vergelijken is met Nederland.
Ik denk dat o.a leefomgeving, economische omstandigheden en deels ook kansen heel erg meespelen.

Even in het algemeen, dus op niemand gericht; ik denk ook niet dat we nu alle Amerikanen als domme mensen moeten gaan zien.
Er zijn genoeg mensen die het gewoon beter willen hebben voor iedereen, maar van wie de stemmen niet luid genoeg zijn.
Een (groot?) deel van de VS is ook gewoon slachtoffer van bepaalde keuzes die gemaakt worden.

Klopt, op wiki kom ik dit erover tegen:

wikipedia schreef:
De Amerikaanse middelbare school wordt high school genoemd en is meestal opgedeeld in een junior high of middle school (te vergelijken met middenschool of onderbouw) en een senior high (de bovenbouw). Er is weinig differentiatie zoals in Europa gebruikelijk is. Bovendien is de kwaliteit van de school sterk afhankelijk van waar deze staat. Het is namelijk het schooldistrict (te vergelijken met een gemeente of deelgemeente) dat voor de financiering zorgt. Een rijk district kan zich betere scholen veroorloven dan een arme wijk. Dit betekent dat de waarde van een highschool-diploma sterk varieert.

Ik heb al eerder gelezen dat kwaliteit van onderwijs in armere gebieden bijvoorbeeld veel slechter is dan in rijkere gebieden. Ben nog eens verder gaan googelen en dat lijkt te kloppen, zie bijv https://research.com/education/the-conc ... an-schools. "Witte" scholen doen het bijvoorbeeld beter dan "Zwarte" scholen, wat kansenongelijkheid groot maakt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:20

Cer schreef:
Ja, die hun werk doen en misschien niet heel goed in staat zijn om ergens tegenin te gaan, of niet op de hoogte zijn, of rekeningen moeten betalen oid?

Vwb het goedkeuren van die deportaties, er lijkt te staan dat het om een vormfout gaat, als ik het goed lees
Ik durf de vergelijking bijna niet meer te maken :x, maar "wir haben es nicht gewußt..."?

Ik roep hem dan zelf maar alvast: Godwin!
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-04-25 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:24

Wat vind je dan sowieso van gevangenis medewerkers díe onschuldige mensen opsluiten?
Deze mensen zitten (volgens mij) al vast hè. Ze worden verplaatst, en dan moet de medewerker van ice uitzoeken wie er wel of niet onterecht vast zit en daar wat mee doen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:26

Hè? Nee, zo werkt het niet...
Die mensen horen éérst vast gezet te worden in een gevangenis in Amerika, als je al zover wil gaan, en kans krijgen op een eerlijk proces.
Die breng je niet direct naar een gevangenis waar je beter dood kunt zijn dan daar te zitten...
Sorry, maar is dit nou echt een discussiepunt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:27

Een eerlijk en correct proces is nu net juist het probleem.

Dàt ontbreekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:03

Loretta schreef:
Het hooggerechtshof keurt de deportaties gedeeltelijk goed.
https://nos.nl/artikel/2562792-hooggere ... tzettingen

Beetje tendentieus artikel, want er staat nog steeds dat het niet kan zonder bezwaarprocedure.
Dat betekent dat er toch een juridisch proces aan de deportatie vooraf moet gaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:08

Helaas heeft Trump en aanhang schijt aan de regels...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:08

Loretta schreef:
Het hooggerechtshof keurt de deportaties gedeeltelijk goed.

https://nos.nl/artikel/2562792-hooggere ... tzettingen

Ik lees het niet als dat ze het goedkeuren, enkel dat deportatie mag, mits. Deze 'goedkeuring' lijkt meer te berusten op een formaliteit:

Citaat:
Het Hooggerechtshof oordeelde dat de migranten ten onrechte bezwaar hadden aangetekend tegen hun deporatie in Washington, maar dat ze dat eigenlijk hadden moeten doen in Texas, daar waar ze worden vastgehouden.

Eigenlijk wel bizar...

Maar de mits is dus dat mensen bezwaar kunnen maken en die mogelijkheid kregen ze niet. Maar we weten ook dat Trump zich toch niks aantrekt van rechters...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:19

Ligt dat ook niet aan het principe dat je in bv Nederland moet bewijzen dat de andere schuldig is aan iets strafbaars, maar je in de usa iemand zo kan beschuldigingen en diegene zelf moet bewijzen dat die ONschuldig is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:24

Polar schreef:
Die mensen horen éérst vast gezet te worden in een gevangenis in Amerika, als je al zover wil gaan, en kans krijgen op een eerlijk proces.
Die breng je niet direct naar een gevangenis waar je beter dood kunt zijn dan daar te zitten...

Ik denk dat jij mij niet begrijpt.
Ik meen dat we het hadden over mensen die al vast zaten, en die daarna naar El Salvador zijn gebracht?
Dat zijn volgens mij de mensen die op dat vliegtuig zijn gezet.
Van hun moeten individueel bekeken worden of ze wel overgebracht hadden mogen worden, was de laatste uitspraak dacht ik.
En tussen die mensen zitten mensen die onschuldig vast zaten, die zaten er dus al. Maar er zaten toch ook wel gangmembers tussen, of helemaal niet?

Ik denk dat we eerst wel even helder moeten hebben dat we het over hetzelfde hebben, voordat we verontwaardig gaan doen denk ik? (althans, je komt verontwaardigd over, maar dat is mijn interpretatie)

Citaat:
maar je in de usa iemand zo kan beschuldigingen en diegene zelf moet bewijzen dat die ONschuldig is.

Hm, is het in amerika ook niet gewoon "innocent until proven guilty"?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:32

Cer schreef:
Polar schreef:

Ik denk dat jij mij niet begrijpt.
Ik meen dat we het hadden over mensen die al vast zaten, en die daarna naar El Salvador zijn gebracht?
Dat zijn volgens mij de mensen die op dat vliegtuig zijn gezet.
Van hun moeten individueel bekeken worden of ze wel overgebracht hadden mogen worden, was de laatste uitspraak dacht ik.
En tussen die mensen zitten mensen die onschuldig vast zaten, die zaten er dus al. Maar er zaten toch ook wel gangmembers tussen, of helemaal niet?

Ik denk dat we eerst wel even helder moeten hebben dat we het over hetzelfde hebben, voordat we verontwaardig gaan doen denk ik? (althans, je komt verontwaardigd over, maar dat is mijn interpretatie)

Citaat:
maar je in de usa iemand zo kan beschuldigingen en diegene zelf moet bewijzen dat die ONschuldig is.

Hm, is het in amerika ook niet gewoon "innocent until proven guilty"?

Tot redelijk recent wel ja.
Inmiddels niet echt meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:32

Veel van die mensen liepen gewoon op straat of waren aan het werk. Opgepakt en uitgezet! Dus niks eerst gevangenis, ja een deportatie centrum misschien.
Ze hebben geen rechtszaak, niets gehad . De man die trump terug moet halen van de rechter ? Vermoedelijk al dood volgens de geruchten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:33

Cer: Ik heb het over de mensen die al vast zitten, maar besef ook dat dit een doorgaand proces is.
Grote kans dat, terwijl wij hier op Bokt posten, er mensen van straat worden geplukt.
Die mensen die daar op dit moment vast zitten, dus de mensen die tijdens dit termijn van Trump zijn opgepakt, hebben nooit een eerlijk proces gehad en maximaal 3 procent van die mensen heeft iets ergs op z'n geweten.
75% is geheel vrij van een strafblad, dus van de 1000 mensen die gedeporteerd worden, zullen minimaal 750 mensen daar onschuldig zitten.

Trump geeft nu meerdere keren aan dat hij geen invloed heeft op El Salvador, m.a.w dat hij geen mensen terug kan halen die daar al zitten.
Dus de kans dat die 75% (+ de 22% die een minimale overtreding heeft begaan) daar ooit levend vandaan komt, is uiterst klein.
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-04-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:34

Oh dan heb ik de berichtgeving daarover helemaal gemist.
Ik meen gelezen te hebben dat het om gevangenen ging, die vanuit een gevangenis naar El Salvador getransporteerd zijn.

Zijn er nog nieuwberichten over de mensen die gewoon op straat liepen? Dat is echt bizar, als er random mensen van straat geplukt zijn.

"de man die trump terug moet halen", is dat de kapper?

Overigens... "grote kans" is voor mij iets te vaag :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-04-25 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:35

Klik bij wijze van spreken een willekeurige dag aan op ReportersOnline en je ziet berichten van studenten die random van straat worden gepakt, door undercover agenten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:40

Cer schreef:
Oh dan heb ik de berichtgeving daarover helemaal gemist.
Ik meen gelezen te hebben dat het om gevangenen ging, die vanuit een gevangenis naar El Salvador getransporteerd zijn.

Zijn er nog nieuwberichten over de mensen die gewoon op straat liepen? Dat is echt bizar, als er random mensen van straat geplukt zijn.

"de man die trump terug moet halen", is dat de kapper?

Overigens... "grote kans" is voor mij iets te vaag :)

Daar zijn best wel een aantal berichten over, helaas.

Zo loop je op straat, zo zit je in het vliegtuig.

En dàt maakt het zo heftig.
Geen proces, soms werkelijk geen idee zelfs waarom nu net jij opgepakt wordt, en hoppa richting vliegtuig en t cachot in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:43

Ik ben de berichten aan het zoeken, over meerdere mensen die opgepakt worden. Ik heb het nog niet gevonden :)
Daarmee zeg ik niet dat ze er niet zijn, alleen dat ik ze nog niet gevonden heb.
Het is ook niet om het te betwisten, maar alleen om het ook zelf te kunnen lezen :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-04-25 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:43

Trump heeft destijds een deal gesloten met El Salvador, voor 6 miljoen dollar per 250 gevangenen zijn ze een jaar lang de verantwoordelijkheid van El Salvador. Met andere woorden, de gevangenen zitten in ieder geval een jaar vast daar.

Bron: https://www.volkskrant.nl/buitenland/vs ... gle.com%2F

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:44

Cer schreef:
Ik ben de berichten aan het zoeken, over meerdere mensen die opgepakt worden. Ik heb het nog niet gevonden :)
Daarmee zeg ik niet dat ze er niet zijn, alleen dat ik ze nog niet gevonden heb.
Het is ook niet om het te betwisten, maar alleen om het ook zelf te kunnen lezen :j

Bij deze ;)

https://archive.ph/4kxWi

Mensen zonder strafblad,
Mensen waarvan gedacht wordt dat ze lid zijn van een bende (gedacht, níet bewezen...)

Studenten en wetenschappers die zich uitspreken tegen de oorlog in Gaza (puur om uiten mening dus...)

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:49

Dit vond ik wel echt het toppunt van smakeloosheid en wetteloosheid: De ASMR video van geketende gevangenen die op transport naar El Salvador en Venezuela gaan. Gemaakt en gepubliceerd door the White house. Zelfs de meest geharde MAGA aanhangers moeten daar toch hun bedenkingen bij hebben?

https://www.cnbc.com/2025/02/18/white-h ... video.html

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:51

Femke_Tweety schreef:
Cer schreef:

Bij deze ;)

https://archive.ph/4kxWi

Mensen zonder strafblad,
Mensen waarvan gedacht wordt dat ze lid zijn van een bende (gedacht, níet bewezen...)

Studenten en wetenschappers die zich uitspreken tegen de oorlog in Gaza (puur om uiten mening dus...)

Studenten met geldige verblijfsvergunning gearresteerd en afgevoerd vanwege een artikel in het universiteitsblad. Hoe ver gaat het nog:

https://www.bbc.com/news/articles/czrn57340xlo
https://apnews.com/article/columbia-uni ... 5acdcae7a8