Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:01

journee schreef:
verootjoo schreef:
Ik denk dat het misschien wel nog verder teruggaat. Vaak gaan zulke conflicten al millennia terug.
De strijd tussen Israël en Palestina bestaat al sinds de Bijbel geschreven is. Of je daar nu wel of niet in gelooft, die tijd heeft wel bestaan en het is altijd al hommeles geweest. Idem met de Islam en het Christendom. In het midden-oosten is ooit ook het christendom geland, maar later is daar de Islam gesticht en daar is de wrijving al begonnen want meestal gaat dat niet zachtzinnig.

Nederland is Calvinistischer en meer gebrand op christelijke tradities dan iedereen wil toegeven, want er is veel ontkerkelijking en niemand gelooft meer, maar tóch overheerst calvinistisch/christelijke gedachtegoed in meer of mindere mate. Dat werkt hoe dan ook intergenerationeel door.
Pas als er een hele generatie komt die dit echt gaat fiksen en loskomt van de oude patronen kan het gefikst worden, maar dat is niet eenvoudig :)
Het zijn heel complexe zaken waarmee we te maken hebben.

De reden waarom de 'islam' soms een dingetje is, is te wijten aan 9/11 en vele anderen aanslagen die gepleegd zijn door extremistisch moslims. En zoals zo vaak het geval is moeten de goede vaak onder de kwade lijden.

Die aanslagen komen niet uit het niets. Dat is ook al jaren en eeuwen van broeien.

Citaat:
Niemand denkt dat men in islamitische landen een achterlijke cultuur heeft.

Mwa… dat is nu al door meerdere politici letterlijk gezegd. De eerste was Pim Fortuin en de tweede Geert Wilders. Dat draagt niet bepaald bij aan een oplossing maar wel aan verder van elkaar af komen te staan…

Citaat:
Wel is het zo dat in de streng islamitische landen, vrouwen niet de vrijheid hebben die wij zo gewoon zijn en ook eerwraak nog regelmatig voorkomt. Dat zijn dingen die daar bij de cultuur horen en dus inmiddels wel achterhaald zijn.

Achterhaald is iets anders dan achterlijk. Ik ben het daar ook niet mee eens, maar geloof ook niet dat het in de Koran zo bedoeld wordt. Het is m.i. de machtszucht van mensen dat hier een probleem is.

Citaat:
In Israël is zo'n 1800 jaar voor Christus het Jodendom ontstaan, hieruit is het christendom voortgekomen. (Jezus was ook een Jood) en pas 610 jaar na Christus is met Mohammed de islam ontstaan. Maar al deze godsdiensten hebben dus dezelfde oorsprong en geloven in dezelfde God. Daarom is Jeruzalem ook voor iedereen zo belangrijk. Als er geen oorlogen zijn leven mensen met dezelfde geloven daar overigens wel in relatieve vrede samen.

Als er geen oorlog is ja, als het niet regent is het ook gewoon droog. Er zijn altijd spanningen voelbaar daar tussen de groepen en dat is voor altijd al zo geweest, dat gaat al vanaf het begin van de verschillende religies zo en wordt van generatie op generatie doorgegeven.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:06

Pim Fortuin heeft naar mijn persoonlijke mening het racistische vuurtje aardig aangewakkerd met zijn achterlijke uitspraken over vrouwen en islamitische culturen. Dat vervolgens ongeveer een miljoen mensen stemt op iemand die dood is, geeft al aan dat die groep weinig sjoege heeft van democratie. Helaas snapt nog niet iedereen dat je stem niet bedoeld is om te protesteren en dat we nu met de gebakken peren zitten van dat soort stemgedrag.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:30

verootjoo schreef:
Cer schreef:
De hele wereld naar haar eigen hand zet?
Wat vind China daarvan?
Ik weet niet of nl nog zo belangrijk is .. of hebben we het nog over de voc tijd?

Jep… en het is niet zo dat die cultuur en gedachtengoed na al die generaties verdwijnt. Cultuur zit diep geworteld.

China rukt op idd, ook met name omdat het er zoveel zijn.
Maar de blanke man met 7 vinkjes is nog altijd de standaard.
Dat zag je maar in Amerika, er wordt liever een crimineel gekozen zonder leiderschapskwaliteiten dan een gekleurde vrouw die wel iets kan. Als het maar een witte man is.

Is de reden dat Trump heeft gewonnen dat hij een witte man is? Heb je daar onderzoek naar?

Ik heb namelijk tot nu toe vooral gelezen dat Harris( mede door Biden) een niet zo'n sterke campagne heeft gevoerd en dat mensen vooral gestemd hebben voor hun eigen portemonnee. Volgens mij hebben zelfs zeer veel Latinos op Trump gestemd vanwege die reden.

Lijkt bijna alsof sommige mensen er niet bij kunnen dat iemand Trump of in Nederland rechts stemt vanwege een andere reden dan migratie?

Even een algemene opmerking :)

Kunnen we trouwens stoppen met hele groepen wegzetten als achterlijk, dom, of racistisch? Of dat nou over de Islam, het Nederlandse Volk, of bepaalde stemmers gaat: ik vind dat echt helemaal 0 bijdragen aan de discussie en het gebeurd de laatste pagina's echt heel veel :o . Ik vind dat het best wel verhard hier, vind ik zonde :o

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:35

verootjoo schreef:
journee schreef:

Je bedoelt een man? Obama zal zichzelf waarschijnlijk niet als 'wit' omschrijven. :D (dat vond ik trouwens bij far de beste president van de afgelopen jaren.) Jezelf verkopen als presidents kandidaat kost overigens ook tijd. Mensen moeten je eerst gaan 'kennen' voordat je kans maakt op hun stem. Kamala Harris was denk ik ook nog veel te onbekend en heeft ook weinig tijd gehad om zichzelf voor te bereiden en goed in The picture te zetten.

Obama kon je nu niet kiezen….
Harris was ms niet zo bekend. Trump wel, dat maakt het juist zo erg. Met alles wat je van hem weet kan je toch nog beter op een onbekendere vrouw stemmen :? Ik bedoel, erger had het niet kunnen zijn :o

Mee eens hoor! Maar de meeste mensen zijn toch nog het meest huiverig voor het 'onbekende'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:48

IMANDRA schreef:
Nou bij Obama waren ook genoeg opmerkingen hoor, dat hij islamitisch zou zijn, moslim en/of Arabisch, en daardoor eng. Zijn message was gelukkig krachtig genoeg om dat te doorbreken. En hij was man… En ik meen dat het kiesmannensysteem toen iets minder in het voordeel was van de republikeinen vergeleken met nu?

Over een vrouw aan de top (Hillary, Kamala) hoor je ook genoeg oliebol. Te emotioneel, zou ons te snel in oorlogen gooien want ja emotionele vrouwen zijn niet rationeel.

En als je dan vrouw én niet blank bent én je message/campagne is niet opgewassen tegen die van Trump? Dan krijg je dit.

Het lijkt mij juist dat vrouwen helemaal niet zo oorlogszuchtig zijn. Welke oorlog is door een vrouw gestart? misschien Thatcher. maar ik denk dat vrouwen qua oorlog juist veel rationeler zijn en hun kinderen niet de dood in willen sturen. Die gaan denk ik juist eerder voor de diplomatieke oplossingen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:50

Oh zeker eens hoor, dus het is behoorlijk ironisch. Maar dat is wel wat zoal wordt geroepen.

Ik denk overigens ook niet dat het zijn van een vrouw en/of niet blank de hoofdreden was om niet op Kamala te stemmen, maar het zal voor een deel van de kiezers wel bij hebben gedragen. Je hoort het vaak genoeg in interviews etc...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:53

Als je de geschiedenis van Indonesië of Nederland uitspit moet je niet doen aan Cherry picking. Het is niet alsof wij met de VOC als enige deden aan landje pik zeg maar :+

Sterker nog, hele delen van de EU hebben tot het Ottomaanse Rijk gehoord. Het beleg van Wenen is best iets leuks om te googelen. Ik vind dat altijd boeiend, hoe had het gelopen als het wel gelukt was om Wenen te veroveren? Waren we dan Islamitisch geweest? Vind ik heerlijk, dat soort vragen :D

Ik denk dat echt wat ver terug ligt toch? Hebben PVV stemmers een hekel aan de Islam omdat ze ooit bijna Europa zijn binnen getrokken?

Of vanwege wat er nu in Nederland speelt?

Ik weet niet, iedereen hier zet de PVV stemmers eigenlijk zo neer dat ze Indonesië en Wenen niet eens op de kaart vinden misschien :D ( dan moet ik altijd aan die hilarische filmpjes denken van de vakantieman, waarop mensen moesten aanwijzen waar ze naar toe op vakantie gingen :') )

Je moet ook in alles het begrip standplaatsgebondenheid toepassen he. Dingen waren in andere tijden normaal. Ik heb in mijn opleiding filmpjes gezien van hoe de Marokkaanse gastarbeiders geselecteerd werden, je schaamt je kapot. En rond 1970 was dit dus volstrekt normaal.

Zo gek, dat die mensen niet integreerden toen ze hierheen gehaald werden zeggen we dan.

Nouja, ik dwaal af, maar op geschiedenis ga ik altijd aan :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:33

Waarom Trump gewonnen heeft? Omdat hij populistisch is en van alles heeft beloofd dat hij niet waar kan maken, omdat Musk de macht wilde en omdat Rusland blijkbaar weer veel invloed had.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:40

Veronica2 schreef:
Irmaz, Indonesië is het grootste islamitische land ter wereld, maar het hoort niet bij de kernlanden. De kernlanden liggen in het midden-oosten en rond de Middellandse Zee. Waarom er daar altijd onderlinge conflicten en burgeroorlogen zijn, ligt aan de verschillende opvattingen van de juiste islam en aan de rijkdom dankzij olie.
911 Heeft er weinig mee te maken, behalve dan dat dat voor de VS wel een belangrijke factor is. In bepaalde kringen leeft de doctrine dat de VS de wereld moeten beschermen tegen de 'oprukkende islam', terwijl de islam helemaal niet oprukt. De VS vinden dat ze de wereld tegen de islam moet beschermen, tegen het communisme en daarom doen ze wat ze doen. Er is maar 1 weg volgens de Amerikanen en dat is de weg van het christelijke kapitalisme.

Mijn bericht ging strikt over Nederland en mi is een van de redenen dat er in Nederland zoveel mensen zo makkelijk mee gaan in het frame van de PVV, het koloniale verleden van Nederland.

Indonesië is nu een Islamitisch land, 100 jaar geleden was er niet 1 godsdienst die de boventoon voerde. De Islamieten zijn zich pas echt gaan groeperen in 1912 in de Serekat Islam: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sarekat_Islam. Ik ben aan het uitzoeken of de haat van Wilders via zijn oma (uit een koloniale familie in Ned. Indië) en opa (naar Ned. Indië uitgezonden militair met een dubieuze aftocht terug naar NL) komt.

@Veronica2: Wat ik interessant vind is dat je de Islam hier benoemt als communisme, dit is Israelische propaganda volgens mij.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:47

Is de reden dat Trump heeft gewonnen dat hij een witte man is? Heb je daar onderzoek naar?

Ik heb namelijk tot nu toe vooral gelezen dat Harris( mede door Biden) een niet zo'n sterke campagne heeft gevoerd en dat mensen vooral gestemd hebben voor hun eigen portemonnee. Volgens mij hebben zelfs zeer veel Latinos op Trump gestemd vanwege die reden.

Lijkt bijna alsof sommige mensen er niet bij kunnen dat iemand Trump of in Nederland rechts stemt vanwege een andere reden dan migratie?

Even een algemene opmerking :)

Kunnen we trouwens stoppen met hele groepen wegzetten als achterlijk, dom, of racistisch? Of dat nou over de Islam, het Nederlandse Volk, of bepaalde stemmers gaat: ik vind dat echt helemaal 0 bijdragen aan de discussie en het gebeurd de laatste pagina's echt heel veel :o . Ik vind dat het best wel verhard hier, vind ik zonde :o
[/quote][/quote]

Trump heeft door de zogenaamde bro-vote gewonnen. Dit heeft Trump's campagne heel goed gedaan. Hij deed mee aan meerdere podcasts, de bekendste The Joe Rogan, hij omringden zich met "alpha" mannen. Zoals bijvoorbeeld Dana White. En door dit alles heeft Trump gezorgd dat er meer mannen zijn gaan stemmen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 15:03

Veronica2 schreef:
Pim Fortuin heeft naar mijn persoonlijke mening het racistische vuurtje aardig aangewakkerd met zijn achterlijke uitspraken over vrouwen en islamitische culturen. Dat vervolgens ongeveer een miljoen mensen stemt op iemand die dood is, geeft al aan dat die groep weinig sjoege heeft van democratie. Helaas snapt nog niet iedereen dat je stem niet bedoeld is om te protesteren en dat we nu met de gebakken peren zitten van dat soort stemgedrag.

Pim Fortuyn had toch niets tegen vrouwen? Dat hij persoonlijk een probleem had met de standpunten uit de islam begrijp ik gezien zijn achtergrond wel. Als homoseksueel zul je jezelf waarschijnlijk niet erg welkom voelen in islamitische landen. (dat was ook zijn argument: hij had veel gereisd en in islamitische landen was het overal hetzelfde, homo is minder dan een varken e.d.)

Spijtig was dat hij door zijn eigen ervaring een afkeer had van de islam en dit ook actief uitdroeg.
Roepen dat Nederland 'vol' was (of druk) was overigens niets nieuws, dat riep koningin Juliana al in 1950 (met 10 miljoen inwoners) en in 1979 nogmaals tijdens de troonrede.

De oplossing was toen echter om emigratie naar het buitenland te subsidiëren. :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 15:09

irmaz schreef:
@Veronica2: Wat ik interessant vind is dat je de Islam hier benoemt als communisme, dit is Israelische propaganda volgens mij.

Dat doe ik helemaal niet, het zijn twee verschillende dingen die volgens mij bijna nooit samengaan. De VS vinden dat ze de wereld moeten beschermen tegen de islam en dat vonden ze ook ooit van het communisme, de koude oorlog ging ook voornamelijk daarover en natuurlijk de oorlogen in Korea, Vietnam, Afghanistan, en natuurlijk toestanden rond Cuba.
Dus nee, van mijn kant geen Israelische propaganda en dit ook graag niet meer suggereren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:32

irmaz schreef:
Veronica2 schreef:
Irmaz, Indonesië is het grootste islamitische land ter wereld, maar het hoort niet bij de kernlanden. De kernlanden liggen in het midden-oosten en rond de Middellandse Zee. Waarom er daar altijd onderlinge conflicten en burgeroorlogen zijn, ligt aan de verschillende opvattingen van de juiste islam en aan de rijkdom dankzij olie.
911 Heeft er weinig mee te maken, behalve dan dat dat voor de VS wel een belangrijke factor is. In bepaalde kringen leeft de doctrine dat de VS de wereld moeten beschermen tegen de 'oprukkende islam', terwijl de islam helemaal niet oprukt. De VS vinden dat ze de wereld tegen de islam moet beschermen, tegen het communisme en daarom doen ze wat ze doen. Er is maar 1 weg volgens de Amerikanen en dat is de weg van het christelijke kapitalisme.

Mijn bericht ging strikt over Nederland en mi is een van de redenen dat er in Nederland zoveel mensen zo makkelijk mee gaan in het frame van de PVV, het koloniale verleden van Nederland.

Indonesië is nu een Islamitisch land, 100 jaar geleden was er niet 1 godsdienst die de boventoon voerde. De Islamieten zijn zich pas echt gaan groeperen in 1912 in de Serekat Islam: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sarekat_Islam. Ik ben aan het uitzoeken of de haat van Wilders via zijn oma (uit een koloniale familie in Ned. Indië) en opa (naar Ned. Indië uitgezonden militair met een dubieuze aftocht terug naar NL) komt.

Oorspronkelijk was er een hindoe meerderheid in Indonesië, maar vanaf de 16e eeuw werd het land al voornamelijk islamitisch, de islam kwam daar door handel met andere moslimlanden. De meeste islamitische inwoners ter wereld wonen volgens dit stuk ook in Indonesië. Voor dekolonisatie was Nederland dan ook het grootste moslimsrijk ter wereld.

https://www.historischnieuwsblad.nl/kooplui-brachten-de-islam-naar-indie/

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:15

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:51

journee schreef:
Uit 2022, maar ik vond hem wel toepasselijk. Soms blijken uitlatingen van de heer Wilders ook onverwachte positieve effecten te hebben. Terwijl de Christelijke geloofsgemeenschappen in Nederland al lange tijd inkrimpen hebben de uitspraken van de heer Wilders in de moslim gemeenschap juist het tegenovergestelde bereikt.

Wat is het positieve precies?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:53

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Uit 2022, maar ik vond hem wel toepasselijk. Soms blijken uitlatingen van de heer Wilders ook onverwachte positieve effecten te hebben. Terwijl de Christelijke geloofsgemeenschappen in Nederland al lange tijd inkrimpen hebben de uitspraken van de heer Wilders in de moslim gemeenschap juist het tegenovergestelde bereikt.

Dat Wilders meer mensen naar de moskee heeft bewogen, gok ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:05

Ik snap alleen echt niet wat het punt is.. De ene pagina voorbeelden aanhalen van extremisme bij moslims om dan de volgende pagina het positief te noemen dat er meer moslims komen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:17

ruitje schreef:

Wat allereerst belangrijk is om te bedenken is dat veel mensen helemaal niet meer in dezelfde realiteit leven. Ze weten niets van de campagne want ze krijgen die nauwelijks mee. (Zelfs die van Trump niet, zou ik denken, want als ze die hadden gekeken dan zie je voornamelijk een verwarde man die niet zoveel meer kan en het zelfs niet meer kan opbrengen om z'n optredens nog een beetje flair te geven.)

Zij krijgen dus alleen maar indirect mee wat er gebeurt - via influencers, facebook, buren, de kerk en whatsappgroepen. Het maakt niet uit wat Harris voor goeds doet of heeft gedaan, er zitten inmiddels meerdere isolatielagen tussen de werkelijkheid en een groot deel van de stemmers.

Wat betreft de economie, of meer, de financiele situatie: de situatie is duidelijk aangegrepen om elke mogelijkheid aan te grijpen om nog wat te graaien. Sommige dingen lopen echt niet goed, maar in andere opzichten is het gewoon prijsopdrijving omdat het kan, en werknemersposities verslechteren omdat het kan. Vervolgens zit je als gewone burger ineens in een wereld die je niet zomaar kunt betalen.

Voor de duidelijkheid: de Republikeinen gaan je absoluut niet helpen daarin en duwen mensen van harte flink verder in de armoede, drijven de prijzen verder op, ontnemen zowel consumenten als werknemers nog veel meer bescherming... maar die koppeling lijkt niet aan te komen bij mensen. En hoe je dat wel kunt overbrengen, geen idee. (Het is echt onbegrijpelijk, want bv de armste staten van de VS stemmen Republikeins, en die Republikeinen WEIGEREN vervolgens financiele steun voor hun eigen inwoners die vanuit het federale budget beschikbaar zijn. En daarna stemmen de armste mensen weer op diezelfde Republikeinen die ze expres in armoede laten zitten.)

Hoe doorbreek je dat? Ik weet het niet. Dat lijkt mij de belangrijkere vraag.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:29

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Ik vind het heel treffend dat iemand die zo graag minder moslims in Nederland wenst, er zelf voor zorgt dat meer mensen hun geloof gaan belijden en de moslim gemeenschap dus juist groeit. (iets met Karma ;))

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:31

Shadow0 schreef:
Ik snap alleen echt niet wat het punt is.. De ene pagina voorbeelden aanhalen van extremisme bij moslims om dan de volgende pagina het positief te noemen dat er meer moslims komen?

Vind jij een 'gewone' moslim dan hetzelfde als een extremistische moslim? Dat zijn naar mijn mening toch echt 2 heel verschillende groepen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:35

journee schreef:
Vind jij een 'gewone' moslim dan hetzelfde als een extremistische moslim? Dat zijn naar mijn mening toch echt 2 heel verschillende groepen!

Nee, ik snap gewoon echt helemaal niet wat je bedoelt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:14

Ik vind het wel ironisch, een grappig feitje wel :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:33

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Nee, ik snap gewoon echt helemaal niet wat je bedoelt.

Dat is mij inmiddels wel duidelijk, maar als je het verschil niet ziet, dan heeft het geen zin hier verder op in te gaan. :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:38

Veronica2 schreef:
irmaz schreef:

Dat doe ik helemaal niet, het zijn twee verschillende dingen die volgens mij bijna nooit samengaan. De VS vinden dat ze de wereld moeten beschermen tegen de islam en dat vonden ze ook ooit van het communisme, de koude oorlog ging ook voornamelijk daarover en natuurlijk de oorlogen in Korea, Vietnam, Afghanistan, en natuurlijk toestanden rond Cuba.
Dus nee, van mijn kant geen Israelische propaganda en dit ook graag niet meer suggereren.

Dan heb ik je zin verkeerd begrepen :o

Overigens noemen de Israeli's de Palestijnen wel communisten, die ze moeten bestrijden. Dat kwam ik in een artikel tegen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 00:59

irmaz schreef:
Ik ben aan het uitzoeken of de haat van Wilders via zijn oma (uit een koloniale familie in Ned. Indië) en opa (naar Ned. Indië uitgezonden militair met een dubieuze aftocht terug naar NL) komt.

Ik heb sterk het vermoeden dat Wilders antipathie tegenover de Islam niets met zijn familie te maken heeft. Blijkbaar heeft hij als 17 jarige jongen een jaar in Israël gewerkt en gewoond en heeft hij ook diverse bombardementen mee gemaakt. Ik verwacht dat zo'n ervaring, zeker op die leeftijd toch eerder een stempel heeft gedrukt op wat in zijn ervaring de 'goede' en 'slechte' kant is.

https://nos.nl/l/2230019