Ik blijf het bijzonder vinden dat die wolven uit Duitsland er voor gekozen hebben om Nederland als hun territorium te gaan zien en niet bijvoorbeeld meer richting het midden of zuiden van Duistland zijn getrokken.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Maarsbergen, Utrecht
24-9-2024
9.30
Zichtmelding wolf op golfterrein Anderstein .
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
Citaat:Drenthe heeft er twaalf welpen bij. Wat zijn de gevolgen? Vijf vragen over gezinsuitbreiding bij de Drentse wolven.
1. Wat betekent de komst van twaalf welpen?
RTV Drenthe heeft met twee wolvenkenners gesproken en die denken er allebei hetzelfde over. Eén van hen zegt dat je er gif op in kunt nemen dat het aantal aanvallen op grootvee zal toenemen. Dat zie je nu al gebeuren. Gisteren was er bijvoorbeeld een aanval op twee pinken in Beilen en afgelopen zaterdag is een koe in Wapse aangevallen. De achterkant van het dier was helemaal weggevreten. Ook meer kalfjes van grote koeien die worden ingezet voor begrazing verdwijnen in vergelijking met vorig jaar. Dit voorjaar zijn ook drie veulens verdwenen van een kudde exmoorpony's op het Aekingerzand; waarschijnlijk zijn ze gegrepen door de wolven. De Drentse roedels lijken zich dus meer toe te leggen op het pakken van grote landbouwhuisdieren.
2. Waarom zijn de worpen zo groot?
Dat is best moeilijk te zeggen. Het is wel bekend dat er nogal eens wat welpen overlijden door ondervoeding, schurft of verkeersslachtoffer worden. Wolvenkenner Dick Klees zei eerder dat het twee tot drie jaar duurt voordat er evenwicht komt in een roedel. Als er meer bezette territoria zijn, dan daalt het aantal jongen naar twee tot drie per jaar. Dan begint de onderlinge concurrentie tussen roedels en kunnen wolven elkaar gaan doodvechten.
3. Drenthe wil naar een nulstand voor wolven. Schieten dus maar?
Dat is lastig uit te voeren, want het is moeilijk om de ene van de andere wolf te onderscheiden. En je verstoort daarmee de sociale structuur van een roedel. Het kan het probleem verergeren. Het verstoren van de roedel kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat de welpen uitzwermen en allemaal individueel op jacht gaan. Dan krijg je meer schade in plaats van minder. En als je het mannetje eruit schiet, dan kan het zijn dat er een ander mannetje komt en dat die zowel paart met de moeder als de vrouwelijke jaarling en dan krijg je dubbele reproductie. En als je ze allemaal neerschiet, dan komt er morgen weer een nieuwe wolf aanlopen uit Duitsland en begint alles weer van voren af aan. De wolf vindt Drenthe geschikt als leefgebied en zal dus blijven komen.
4. Dus er is niets aan te doen dat landbouwhuisdieren worden aangevallen?
Wolvenkenners vinden dat het nu maar afgelopen moet zijn met de Drentse nulstand voor damherten, edelherten en wilde zwijnen. Het beleid van de provincie is dat als damherten of edelherten hier op eigen kracht naartoe komen, die dan in Drenthe mogen blijven. Wilde zwijnen worden wel afgeschoten als die worden gesignaleerd. De provincie zegt alle belangen af te wegen: dat van groot wild, verkeersveiligheid, bescherming van natuur, landbouwschade over overlast. Twee afzonderlijke edelherten zijn in december vorig jaar op wildcamera's gesignaleerd. Maar dat zet natuurlijk niet echt zoden aan de dijk.
5. Wat kunnen dierhouders doen tegen wolvenaanvallen?
De enige optie die overblijft is dat dierhouders hun dieren beschermen. Je kunt je afvragen of de norm voor wolfwerende rasters van BIJ12 wel voldoende is om de Drentse wolven buiten het weiland te houden. De Drentse wolvencommissie heeft verplaatsbare rasters al afgeraden in het leefgebied van de wolf in het Drent-Friese Wold. Er zijn al dierhouders in Drenthe die werken met netten van gaas, een aardedraad over de grond, een plusspanning op de bovenste draad en een minspanning op de één na bovenste draad. Zo'n raster is wel ongeveer 50 procent duurder.
Citaat:Leer County. Gemeente Uplengen, Oltmannsfehn.
Vanaf vandaag een 400kg rundvleesoffer!
SusanH schreef:Spannende stemming EU-lidstaten over beschermingsstatus wolf
https://f7td5.app.goo.gl/sssfHL
Verzonden via @updayNL
Morgen stemt de EU over de eventuele verlaging van de beschermde status van de wolf.
Citaat:De Wijk, Drenthe
24-9-2024
14.30
Zichtmelding wolf
Pas op uw dieren!
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
SusanH schreef:Jessix schreef:Het is gezellig druk op de Heuvelrug!
Waar zal ik morgen eens gaan wandelen? Ik weet het zo ongeveer niet meer...
Nou ik dus ook niet. Meed de Veluwe al deels maar ben nu in "mijn" eigen bos ook niet meer ontspannen aan het wandelen.
Femke_Tweety schreef:Weet iemand (ongeveer) hoeveel procent van de schapenhouders (in wolven gebied) een wolfwerend hek heeft?
Denken we dan aan 1%, 5%, 10%, 20% of nog meer?
Heeft iemand daar (redelijk) betrouwbare cijfers van?
Ben even iets aan het berekenen, maar daarvoor moet ik eigenlijk bovenstaande gegevens hebben.
Citaat:Bovenweg Nunspeet Gelderland
24-09-2024
06.15 uur
Zichtmelding wolf
Stak de weg over in noordelijke richting.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Oostereinderweg nunspeet Gelderland
22.00 uur
Zichtmelding wolf
Ging richting klaterweg
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Jessix schreef:SusanH schreef:
Nou ik dus ook niet. Meed de Veluwe al deels maar ben nu in "mijn" eigen bos ook niet meer ontspannen aan het wandelen.
Nee ik woon dus tussen Doorn en Driebergen in, daar waar Bartimeus en Hydepark is. Nou daar is nu al verschillende keren een wolven of meer gespot. Ik ging als ik een lange wandeling wilde maken nu maar richting Leersum en dan bleef ik ook nog op de landgoederen en klompenpaden, maar daar hoef ik me ook niet vrij van wolven te wanen.
Ik vind er echt niets meer aan zo. Ik heb net een hond van nog geen jaar oud, maar ik denk dat dit ook mijn laatste is.
dierenfan schreef:Ik vind het echt vreselijk voor jullie. Wonen in een meer dan prachtige omgeving. Vol mooie bospaden en eigenlijk enkel in en overdag rondom de bebouwde kom nog ontspannen wandelen puur omdat de wetenschap er dan is dat stel je ziet een wolf en hebt hulp nodig er waarschijnlijk vlot hulp is.
In mijn week vakantie werd mij dat zo duidelijk. Ik dacht er veel minder problemen mee te hebben. 1 week heerlijk boslucht en tja wandelen op en rond het park dat is voldoende. Ja voor de honden wel maar voor mij niet. Liep ik op fietspad langs de provinciale weg terwijl ik kilometers uitgestrekt bosgebied had...
Als het aan mij ligt is de veluwe voorlopig exit als vakantie gebied. Mijn man krijg ik (nog) niet om maar voor mijzelf moet ik toch echt wat anders zoeken.
Zo dadelijk boswandeling met vriendin erbij in Bergen op zoom daar is het samen wandelen nog prima te doen met af en toe een wolf in de omgeving die passeert.