verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:13

Cer schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/23/de ... g-a4182027

Dit vind ik dan wel zorgwekkend.. er is nog geen formatie, niks.. men heeft nog geen idee. Maar doe vooral nu al oproepen om op de barricades te gaan..

Citaat:
Antifa Utrecht is ook van plan om actie te voeren bij het stadhuis in Utrecht. De extreemlinkse beweging, die ageert tegen alle vormen van uiterst rechts, vindt dat de overwinning van de PVV niet geaccepteerd moet worden, schrijft persbureau ANP. „We moeten de straat en de barricades op om te laten horen dat Utrecht geen PVV-regering wil!”

Actie voeren mocht iedereen gisteren in het stemhokje. Daar is nu democratisch gekozen en dat soort reltrappers wil alleen maar vervelend doen.

prompter

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:17

Laat Geert maar gaan regeren, wie weet hoe het uitpakt. Ik vind het een slimme kerel, die ziet heus wel waar de grenzen van zijn idealen liggen. Laten we maar eens zien wat hij voor elkaar kan krijgen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:18

De PVV onderscheid zich van andere partijen ook wel door een aantal standpunten die als racistisch ervaren kunnen worden gezien.
Een stem op de PVV is ook een stem voor deze punten. Ook als je zelf niet achter deze punten staat.
Dat is een keuze die je mag maken maar het staat mensen ook vrij daar een mening over te hebben.

Mensen die op de PvvD stemmen worden op Bokt ook voor van alles uitgemaakt.

Het is waarschijnlijk net aan welke kant je staat hoe dingen ervaren worden. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:21

idylle schreef:
Cayenne schreef:
Het valt me vooral op dat veel PVV stemmers er niet voor uit (durven?) komen dat ze op de PVV hebben gestemd. En het zijn er toch best heel wat als we alleen al de poll hier op Bokt mogen geloven.
Niet dat dit moet uiteraard, maar ik vraag me gewoon af waarom niet. Is dat omdat men bang is voor vooroordelen of bedreigingen?
Dat zou ik wel heel treurig vinden.

Heb je gezien hoe je door sommigen zwart afgeschilderd wordt als je zegt op de pvv gestemd te hebben? Ik heb ook een aantal keer nagedacht of ik het hier wel neer zou zetten, want je wordt meteen voor racist uitgemaakt. Ik begrijp wel dat mensen daar niet zo makkelijk voor uitkomen.

Stemmen op mijn partij komen ze ook niet voor uit. Je krijgt dan ook meteen vervelend commentaar. Ik vroeg eerder in het politiek-topic of er nog andere Bokkers waren die op de SGP stemden. Diepe stilte. Maar in de poll bleken behalve mij toch nog 2 te zijn. Wel geen vette oogst maar meer dan niets. Waarom wilden die zich niet melden? Hoeft uiteraard ook niet maar dan vraag ik me af waarom niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:28

Eh, reltrappers die alleen maar vervelend willen doen...?

Ik lees dat men een demonstratie wil organiseren.
Dat is niet hetzelfde als reltrappen, hè.

Ik vind het wat ingewikkeld als één club stelt 'dat heel Utrecht' geen pvv regering wil.
(Er hebben vast een boel Utrechtse mensen op de pvv gestemd. |( )

Maar als je geen pvv regering wil, mag je dat hardop en op allerlei manieren zeggen.

Bij deze : ik moet er NIET aan denken...!!!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:30

prompter schreef:
Laat Geert maar gaan regeren, wie weet hoe het uitpakt. Ik vind het een slimme kerel, die ziet heus wel waar de grenzen van zijn idealen liggen. Laten we maar eens zien wat hij voor elkaar kan krijgen :)

Het voordeel is wel dat iedereen dan kan zien dat hij er helemaal niks van bakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:33

fransje23 schreef:
De PVV onderscheid zich van andere partijen ook wel door een aantal standpunten die als racistisch ervaren kunnen worden gezien.
Een stem op de PVV is ook een stem voor deze punten. Ook als je zelf niet achter deze punten staat.
Dat is een keuze die je mag maken maar het staat mensen ook vrij daar een mening over te hebben.

Mensen die op de PvvD stemmen worden op Bokt ook voor van alles uitgemaakt.

Het is waarschijnlijk net aan welke kant je staat hoe dingen ervaren worden. :)

Klopt! Voorheen was ik lid van de PvdD en dat mocht ook niet van (het merendeel van) Bokt!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:36

DuoPenotti schreef:
In mijn familie diverse pvv stemmers. Dus daar word niemand er op aangevallen.
Zelfs mijn moeder die nooit stemt heeft dit jaar gestemd.
Reden 500 alleenstaande asielzoekers plaatsen in een klein dorp bij een zorginstelling. Waar speciaal huizen voor worden gebouwd. Maar jongeren kunnen geen huis krijgen.
Niet ver van Budel af...dus iedereen kent de bijbehorende problematiek. Hoe creëer je pvv stemmers...
.

Dat klopt ook niet. Dat soort dingen dragen inderdaad bij aan de PVV overwinning.

Aan de andere kant was links voor een spreidingswet. Maar het was uitgerekend een rechtse partij genaamd de VVD die hier tegen was. Want ja, dan moesten hunoogappeltjes in Bloemendaal en Blaricum ook meedoen aan een oplossing. En dat kan natuurlijk niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:54

c_alsemgeest schreef:
Hebben niet alle partijen onrealistische doelen?

Dit. + waanzinnig mooie beloften anders verkoopt het niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:27

Cer schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/23/de ... g-a4182027

Dit vind ik dan wel zorgwekkend.. er is nog geen formatie, niks.. men heeft nog geen idee. Maar doe vooral nu al oproepen om op de barricades te gaan..

Citaat:
Antifa Utrecht is ook van plan om actie te voeren bij het stadhuis in Utrecht. De extreemlinkse beweging, die ageert tegen alle vormen van uiterst rechts, vindt dat de overwinning van de PVV niet geaccepteerd moet worden, schrijft persbureau ANP. „We moeten de straat en de barricades op om te laten horen dat Utrecht geen PVV-regering wil!”

Demonstreren tegen een democratisch gekozen partij? Moet niet gekker worden, wat willen ze er mee bereiken.

Ik denk niet dat Geert zelf premier wordt trouwens, lijkt me beveiligingstechnisch niet te doen. Ik ben eerder bang dat het voor hem af gaat lopen zoals met Pim en Theo, spraken zich ook rechts uit en gewoon er om vermoord.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:34

anjali schreef:
idylle schreef:

Heb je gezien hoe je door sommigen zwart afgeschilderd wordt als je zegt op de pvv gestemd te hebben? Ik heb ook een aantal keer nagedacht of ik het hier wel neer zou zetten, want je wordt meteen voor racist uitgemaakt. Ik begrijp wel dat mensen daar niet zo makkelijk voor uitkomen.

Stemmen op mijn partij komen ze ook niet voor uit. Je krijgt dan ook meteen vervelend commentaar. Ik vroeg eerder in het politiek-topic of er nog andere Bokkers waren die op de SGP stemden. Diepe stilte. Maar in de poll bleken behalve mij toch nog 2 te zijn. Wel geen vette oogst maar meer dan niets. Waarom wilden die zich niet melden? Hoeft uiteraard ook niet maar dan vraag ik me af waarom niet.

Het is toch niet gezegd dat alle 3 de SGP stemmers zich ook actief mengen in een politiek topic? Hoeft echt niet met je keuze qua stemmen te maken hebben.

Pff ik benijd Wilders niet qua bedreiging en de beveiliging die hij nodig heeft. Lijkt me vreselijk om als een soort levende schietschijf rond te moeten lopen.

Politieke mishandeling en moord, en ook die op hulpverleners bijvoorbeeld,mogen ze van mij nog veel harder aanpakken. Weet dat straffen niet afschrikt maar al is het er maar 1 die zich daardoor achter de oren krabt....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:40

Goof schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nou dit.

Ergens zei iemand hier denk je dat de pvv stemmers zich niet gehoord hebben gevoeld?
En daar reageerde iemand op denk je dat … zich gehoord hebben gevoeld?

Ik denk dat zelfs VVD stemmers zich niet gehoord hebben gevoeld.

Zelfs mensen die nu weer op de VVD hebben.

Alle partijen maken beloftes die gewoon totaal onhaalbaar zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:46

Goof schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nou ik denk dat er toch wel een groot verschil zit tussen een belofte die haalbaar is mocht je wonder boven wonder zo groot worden dat je het als een partij kan bepalen, en beloftes die ook dan gewoon niet realistisch of haalbaar zijn, of (bijv qua kosten) niet met elkaar verenigbaar zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:47

Citaat:
Demonstreren tegen een democratisch gekozen partij? Moet niet gekker worden, wat willen ze er mee bereiken.

Lieve bokkers,
ik heb deze keer maar weer eens anoniem geciteerd.

Het moet inderdaad niet gekker worden.

Democratische rechten houden in, dat wij allemaal het recht hebben om tegen Jantje of Pietje te demonstreren,
ook al zijn ze 100x democratisch gekozen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:49

Janneke2 schreef:
Citaat:

Lieve bokkers,

Democratische rechten houden in, dat wij allemaal het recht hebben om tegen Jantje of Pietje te demonstreren,

Och Janneke, wat vriendelijk dat je in aller goedertierenheid mijn naam niet hebt genoemd. Hopelijk houden ze het bij vreedzaam demonstreren ;)
Serieus, het kleinerende druipt er weer vanaf.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:56

Janneke2 schreef:
Citaat:

Lieve bokkers,

Wat ik heb begrepen is het doel ook helemaal niet om de uitslag te veranderen. Het is gewoon een statement maken, laten zien dat er mensen zijn die het niet met Wilders’ gedachtegoed eens zijn.

Niks mis mee, zo lang het vredig gebeurt en er geen geweld aan te pas komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:00

Citaat:

Lieve bokkers,

ook al zijn ze 100x democratisch gekozen.[/quote]
Citaat:
Och Janneke, wat vriendelijk dat je in aller goedertierenheid mijn naam niet hebt genoemd. Hopelijk houden ze het bij vreedzaam demonstreren ;)
Serieus, het kleinerende druipt er weer vanaf.

Ja, lief van mij, hè? O:)

Ik vind de inhoud helaas niet om te juichen, dus ik heb het er deze keer lekker dik bovenop gelegd. :Y)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:05

Janneke2 schreef:
Ja, lief van mij, hè? O:)

Ik vind de inhoud helaas niet om te juichen, dus ik heb het er deze keer lekker dik bovenop gelegd. :Y)

Tja, ik weet zoals iedereen hier, dat men het recht heeft te demonstreren, het nut ontgaat me enkel ;)

Jammer dat jij dan meteen denkt, dat ik niet zo weten dat iedereen het recht heeft te demonstreren, tegen wat dan ook en dat je het er dan maar dik bovenop moet leggen.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 23-11-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:06

Deze keer? :')
Sorry, Janneke2, je bent wel wat drammerig en bot aan het reageren momenteel.

Als men hierom (nav de verkiezingsuitslag) gaat demonstreren, doe je dat dan eigenlijk tegen de mensen die op deze partij(en) hebben gestemd?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:18

Verkiezingsbeloftes zijn ook niet meer te maken in een land waar het zo verdeelt is. Er moeten zoveel compromissen gesloten worden om überhaupt tot een kabinet te komen ongeacht met wie.

Toen ik jong was, was dat simpeler twee partijen die niet eens zo heel ver uit elkaar stonden hadden samen genoeg zetels.

Wat vinden jullie van het idee dat de VVD mogelijk toch weer gaat regeren?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:32

fransje23 schreef:
Wat vinden jullie van het idee dat de VVD mogelijk toch weer gaat regeren?

Ik vind dat heel slecht. De VVD ideologie komt er op neer alles naar de rijken en de grote bedrijven. Die gaan echt tot het naadje om er zoveel mogelijk voor de rijken en grote bedrijven uit te halen. En of Wilders echt staat voor zijn gejatte SP punten heb ik ook een hard hoofd in. Wilders is een ex VVDer en heeft al die jaren altijd met de VVD mee gestemd.

Wat ik ook weer zoiets van de VVD vind is dat Yeşilgöz vlak voor de verkiezingen hoog van de toren geblazen heeft dat ze niet in een kabinet met Wilders als premier ging zitten. Daar heeft ze nu al geen actieve herinnering meer aan. Verder heeft de hele VVD campagne er vanaf het begin toe geleid dat Wilders gezien werd als een mogelijke partner. Hiermee heeft ze een brand aangestoken die ze later niet meer onder controle kon krijgen.

Voor de VVD heb ik geen goed woord meer over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:33

Maar dan is er wel die vraag, waarom is die verdeeldheid er zo gekomen?
Waarom krijgt Wilder nu zo enorm veel stemmen. Dat is niet zonder reden.
En dáár mogen de partijen die nu zo enorm verloren hebben en ja dat is GL en Pvda ook, wat apart zijn ze een splintertje.
En daar lijken ze nu alsnog niet mee bezig. Het is nu nog, we snappen er niets van...ja dan heb je wat gemist de laatste tijd...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:34

Demonstreren mag prima.. het gebeurt hier om de hoek regelmatig .. maar is daar nu al reden toe? Overigens staat antifa (volgens mij) niet bekend om hun “gewoon ergens gaan staan”, maar als ze dat tegenwoordig wel doen, prima hoor. Utrecht is een eindje weg :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:41

DuoPenotti schreef:
Maar dan is er wel die vraag, waarom is die verdeeldheid er zo gekomen?...

Die verdeeldheid is langzaam opgekomen na de verzuiling.
Daarbij zijn er veel meer partijen om uit te kiezen.

Vanaf Paars 1 is het steeds meer een "houtje-touwtje' kabinet aan het worden.

Het gaat niet alleen om links, midden of rechtse partijen. Mensen hoppen vrij makkelijk van partij naar partij

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:45

DuoPenotti schreef:
Maar dan is er wel die vraag, waarom is die verdeeldheid er zo gekomen?
Waarom krijgt Wilder nu zo enorm veel stemmen. Dat is niet zonder reden.
En dáár mogen de partijen die nu zo enorm verloren hebben en ja dat is GL en Pvda ook, wat apart zijn ze een splintertje.
En daar lijken ze nu alsnog niet mee bezig. Het is nu nog, we snappen er niets van...ja dan heb je wat gemist de laatste tijd...

Daar heb je wel gelijk aan. De partij van de arbeid is al heel lang de binding met de arbeider verloren. Ik moet ook eerlijk bekennen. Ik heb wel op ze gestemd maar ik erger me ook aan dat gedoe van "elkaar vast houden" en het gebrek aan zelfreflectie.

Je hoort ze nu heel terecht met de zorgen over al die mensen die zich niet meer welkom voelen, en dat is ook zorgelijk. Maar je hoort niks meer over bestaanszekerheid en zorgen over al die mensen die niet meer rond kunnen komen.